Annons:
Etikettböneämnen
Läst 2080 ggr
OlgaMaria
2009-07-13 16:33

Guds ord i bönen

Jag läste om någon som varje gång han skulle be började läsa i Bibeln och läste tills han upplevde att Anden manade honom att be utifrån det han läste. På det sättet föddes alla böner i Guds ord.

På sistone har jag börjat memorera bibelverser en del och märkt att det ger mig sådan kraft i bönen. När man talar ut verserna om och om igen så öppnar de sig verkligen för en och man får en djupare förståelse och det föder bön.

Det är ju om inte annat bara roligt också att kunna citera bibelverser utantill. Ett hett sommartips! ;-)

(Tänk om man någon gång skulle hamna i en situation då man inte kunde läsa Bibeln. Vad underbart det skulle vara då om man kunde en del utantill.)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Margareta
2009-07-15 11:17
#1

Jag tycker det låter bra men har ett problem. Alla de verser jag lärt mig utantill kommer från min gamla översättning. Det känns svårt att lära om. När jag läser dem känner jag igen dem så klart men det blir ändå annorlunda att lära om när man "nästan kan".

Mitt bästa sätt att lära verser utantill är att sjunga dem, jag älskar bibelkörer.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

inisklo
2009-07-16 01:59
#2

En tid länge sen var jag med i kyrkokör..oi..oi..oi va jag sjöng då.Kände mig så glad o lycklig.Tycker om att sjunga…sjunger ibland så att hela skogen hör..Skrattande

Det som du kommer med Teresia är helt ok o jätte bra.Jag har haft mycke nytta av det som jag har lärt utantill..ibland säger jag..tvärr kommer jag inte ihåg helt o hållet så som det står i bibeln..men det går bra allafall.

Kul…för då är det va Herren vill,att jag skulle säga o iblad tycker jag,att det är bätre att det går lite "snet"för det ska inte heller vara så,att pang med bibeln i huvudet osv..tycker jag..man är väl ingen präst heller,men ett o annat ska man kuna utantill..självklart.

Tvillingsyster
2009-07-17 00:18
#3

Innan jag ber brukar jag läsa bibel och jag märker ofta att atmosfären blir klar och ren så att bönen blir innerlig och givande med Jesus.

Upp till toppen
Annons: