Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3772 ggr
mimmi93
7/30/09, 3:26 AM

Andra gudabilder ?!?

Jag vill inte verka elak eller nått, jag är bara nyfiken men vad anser "ni" kristna om tex.  Buddha?

Annons:
Santhe
7/30/09, 2:04 PM
#1

Buddha var en vanlig människa som blev upplyst. Jag ser inte honom som en gud

Sukram
7/30/09, 2:24 PM
#2

#1 det gör nog knappt buddhisterna heller, det är ju mer en filosofi än en religion. Å andra sidan tycker inte jag att Jesus är mer gudomlig än Kalle Anka eller någon annan litterär gestalt heller.

Woodland
7/30/09, 4:17 PM
#3

MIMMI frågade de "kristna"!  Flört

Buddha - frontfigur för en falsk religion.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mimmi93
7/30/09, 7:26 PM
#4

#3  men  hur kan man kalla något en falsk religon?  Obestämd  Det kanske (inte vet jag)  mäniskor som är jätte engagerade…

Woodland
7/30/09, 10:34 PM
#5

Vad tycker du Buddhisim ska kallas då utifrån ett kristet perspektiv?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
7/30/09, 10:42 PM
#6

Buddha är ju ett ganska dåligt exempel då merparten av buddister själva inte ser honom som en gud. Dock dyrkas han som gud i en del grupper.

Istället kan du ju fråga om tex islams gud/gudsbild, hinduismens gudar  osv. Men vad tror du kristna tycker om dyrkan av andra gudar?

Annons:
OlgaMaria
7/30/09, 11:56 PM
#7

Joh 14:6 Jesus sade till honom: "Jag är vägen och sanningen och livet. Ingen kommer till Fadern utom genom mig.

Med det perspektivet blir andra vägar till frid/himmel/frälsning än genom Jesus falska.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Zunzet
8/1/09, 8:27 PM
#8

Jag håller med #3

Hannybee
8/2/09, 9:23 PM
#9

Håller med #7! :)

Sukram
8/2/09, 11:03 PM
#10

#7 det är väl ingen speciellt objektiv åsikt om Jesus har sagt det själv? Jesus har väl iofs heller aldrig uttryckligen sagt att Buddha  skulle vara falsk, det är en tolkning.

Woodland
8/3/09, 12:48 AM
#11

#10 Jesus har väl iofs heller aldrig uttryckligen sagt att Buddha  skulle vara falsk, det är en tolkning.

från #2

Å andra sidan tycker inte jag att Jesus är mer gudomlig än Kalle Anka eller någon annan litterär gestalt heller.

Obestämd Duh?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

mimmi93
8/3/09, 2:44 AM
#12

Det är väldigt intressant att se vad andra tycker om det här :P

Internettan
8/4/09, 9:54 PM
#13

Jag ser Buddha som en upplyst person som förmedlade budskap från Gud. Gud har många sätt att ge människor "information" eftersom vi människor är så olika. T o m kristendomen fördelar sig på olika sorters samfund. Kärnan i alla de stora världsreligionerna är sann och kommer från Gud men det finns ingen 100 % fullständig religion liksom det inte heller finns en 100 % falsk religion (av de stora världsreligionerna då). Religionerna har byggts upp kring Guds sanna ord men de har förvanskats genom människors ibland felaktiga tolkningar och val genom åren.

Vi ska inte strida om vilken religion som är mest sann - alla kommer de ifrån Gud och ska vara ledning för olika människor.

Jesus:

"I want all people to be my disciples, but only in the sense that they follow the universal path to individual Christhood. That path is an inner path, and you can follow that path no matter which outer religion you belong to, even if it is a non-Christian religion. Because the path is an inner path, it does not require membership of a particular outer religion."

http://www.askrealjesus.com/K_JESUS_ANSWERS/D_BY_JESUS/Onereligion.html 

Jag är medveten om att vissa människor är så rädda att influeras av falska profeter att de slår ifrån sig utan att ens fundera, så fort någon kommer med en annan text än de från Bibeln. Men för er som är öppna sökare och kan tänka sig att Jesus talar med oss även idag så rekommenderar jag askrealjesus.com. För mig förklaras allt så att jag verkligen förstår. Jag känner inom mig att detta är sant. Jag vill inte att någon skäller ut mig för detta utan kan förstå att vi alla tror olika. Kanske att någon här börjar läsa och äntligen hittar vägen till Jesus och Gud men som inte hittade rätt genom den traditionella kristendomen. Då är det ju en välsignelse.

Det finns en sökfunktion där man kan skriva in ord att söka på. (T ex Buddha) De har också en avdelning där människors frågor besvaras. I mina ögon är det som skrivs väldigt trovärdigt (ofta med bibelcitat), men var och en måste själv avgöra detta naturligtvis. Jag känner bara att många människor skulle få så mycket förklarat för sig genom denna sajt. Bibeln kan ju ofta vara svårtolkad men Jesus (om det nu är han) ger här tydligare förklaringar åt oss som vi människor idag kan förstå. Sådant som det är dags för oss att få veta men som han inte kunde säga åt människorna för 2000 år sedan. Vi har ju utvecklats sedan dess.

Läs och var öppen - avgör sedan om det verkar sant eller ej! De som väljer att i förväg tro att denna sida är bluff får helt enkelt låta bli att gå in på den, men var snäll att inte smutskasta den utan att ens ha läst.

Denna sida tar upp särskilt viktiga frågor.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Camillhe
8/4/09, 10:00 PM
#14

Jag blir så ledsen över att du tror att Jesus svarar dig personligen på en internetsida. Särskilt eftersom svaren inte kan förankras i Guds ord, Bibeln. Vet du VEM som sitter och skrivit ner svaren på "askrealjesus" sidan? Eller tror du att det är Jesus som personlligen sitter och skriver ner orden där?

Internettan
8/4/09, 10:05 PM
#15

Han heter Kim Michaels, personen som tar emot budskap från Jesus. Jag blir så ledsen över att du tror att Jesus slutade att prata med oss för ca 2000 år sedan. Varför skulle inte Jesus meddela sig med oss på de sätt som fungerar i vår tid?

"Every point of view is a view from a point."

Internettan
8/4/09, 10:50 PM
#16

Nu är jag inte ledsen mer… Glad

Jag kom att tänka på en sak, ett litet tillägg bara. Står det någonstans i Bibeln att Jesus aldrig någonsin mer ska prata med oss? Står det någonstans att Gud aldrig någonsin mer ska tala till oss genom att inspirera människor?

Om nu Jesus eller Gud vill meddela sig med oss idag - måste man då försöka få en den texten i Bibeln för att det ska bli trovärdigt? Hur får man in en text från 2009 i Bibeln?

"Every point of view is a view from a point."

Camillhe
8/4/09, 11:07 PM
#17

Jo Jesus talar absolut till oss och ibland använder Han även andra människor för att dom ska säga saker ill oss från Honom. Även kallat profetior. Och dom ska man pröva i anden samt mot Bibeln för att se så att det verkligen är ifrån Gud.

Eftersom det Kim Michaels säger inte överenststämmer med Bibelns budskap, är han enligt MIN tro en falsk profet som leder människor på villovägar och det är otroligt tråkigt. Men tyvärr väldigt vanligt.

Har du läst Bibeln internettan?

Internettan
8/4/09, 11:26 PM
#18

I dina ögon är det tråkigt att folk hamnar på villovägar genom att lyssna på vissa människor. I mina ögon är det tråkigt att folk hamnar på villovägar genom att bara lyssna på Biblen och tro att Biblen är 100 % sann.

(T.o.m. de fyra evangelierna motsäger varandra i vissa delar. Om allt vore 100 % sant i Bibeln - varför skulle Gud ge oss fyra evangelier? Det borde räcka med ett enda.)

Jag har läst Biblen till och från men kan den inte utan och innan. Har ofta fastnat vid sådana avsnitt som jag inte förstår.

"Every point of view is a view from a point."

Camillhe
8/4/09, 11:29 PM
#19

Vi lyssnar på Gud och läser Hans ord.

Diskuterar gärna hur dom 4 evangelierna motsäger sig varandra samt varför alla fyra finns med i Bibeln. En intressant frågeställning som kanske förtjänar en egen tråd?

Och det finns många väldigt kunniga kristna på den här sidan så fråga gärna om saker i Bibeln som du inte förstår.

Internettan
8/5/09, 1:03 AM
#20

Ok! Bibelställena som motsäger varandra (finns nog många?) står det om på "askrealjesus-sidan". Nu har jag glömt på exakt vilken sida men ska leta upp det någon dag.

(Jag ser att jag skrivit Biblen men det är mina fingrar som hela tiden vill få l:et före e:et. Ser jättedumt ut.)

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Internettan
8/5/09, 1:53 AM
#21

"Let me take this opportunity to comment on the common belief among Christians that the official gospels must somehow be the infallible word of God and that they fell from the sky in their present form. If the gospels really are the infallible word of God, then why are there four gospels? Why not simply give one gospel that contains everything you need to know? Furthermore, even though the gospels have many similarities, they also have some differences, even some contradictions. Why run the risk of creating confusion and doubt, why not simply give forth one gospel?

I know many Christians will not acknowledge that there are inconsistencies and contradictions in the gospels, but take a look at the following quotes concerning how I first appeared to my disciples after my resurrection.

Matthew, Chapter 27:

**1 In the end of the sabbath, as it began to dawn toward the first day of the week, came Mary Magdalene and the other Mary to see the sepulchre.

9 And as they went to tell his disciples, behold, Jesus met them, saying, All hail. And they came and held him by the feet, and worshipped him.**

Mark, Chapter 16:

9 Now when Jesus was risen early the first day of the week, he appeared first to Mary Magdalene, out of whom he had cast seven devils. 10 And she went and told them that had been with him, as they mourned and wept.

Luke, Chapter 24:

**13 And, behold, two of them went that same day to a village called Emmaus, which was from Jerusalem about threescore furlongs.

15 And it came to pass, that, while they communed together and reasoned, Jesus himself drew near, and went with them.**

John, Chapter 20:

**11 But Mary stood without at the sepulchre weeping: and as she wept, she stooped down, and looked into the sepulchre,

14 And when she had thus said, she turned herself back, and saw Jesus standing, and knew not that it was Jesus.

16 Jesus saith unto her, Mary. She turned herself, and saith unto him, Rabboni; which is to say, Master.**

I fail to see how anyone can read these quotes and still hold on to the belief that the four gospels are the infallible word of God. It is impossible to explain away the inconsistencies and contradictions in these quotes. Now, there are those who will say that such inconsistencies have no impact on their faith, but that is an attitude that is both constructive and non-constructive.

I am in no way pointing out the flaws in the gospels in order to destroy people's faith. However, I would very much like to see people go beyond blind faith and come to a faith that is based on understanding, even inner knowledge."

http://www.askrealjesus.com/K_JESUS_ANSWERS/J_BIBLE_INTERPR/Jesusconception.html

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
8/6/09, 9:54 PM
#22

#21

It is impossible to explain away the inconsistencies and contradictions in these quotes.

Answer:

Are these accounts are in conflict with each other within their context?

There is NO contradiction in the accounts that you have cited.  The order of events are such:  The women went to the grave to anoint the body of Jesus and dress it as was customary to the Jews. There were more women than you cited here (see Luke 24:10).  In fact you can read the whole chapter for a better picture than what you presented.   They had not had time to do that after his death because it was the Passover sabbath.  The women found the grave empty and angels told them that Christ was risen.  They ran to tell the frightened apostles who had hidden themselves in a room.  Mary Magdalene stayed in the graveyard outside the tomb mourning and the Lord showed himself to her. (John 20)  The apostles Peter and John ran out of the room to the grave but John was faster than Peter and got there first.

Luke's account of the visitation on the road to Emmaus took place after Jesus revealed himself to the other disciples after the ressurection.  Different time and different place.  The apostle Thomas was not with the others the first time Jesus presented himself and he was given special attention later on.

We believe the bible to be the Word of God and as such it contains eternal truths and is the basis of judgment for all things spiritual.  There is no other divine revelation apart from it and all things spiritual must be tested against it.  Whether it be other words, experiences, thoughts, motives etc.  ALL must be tested against the biblical text.

I gather you haven't got a very good knowledge of the Bible or it's background.  The four gospels represent Christ in four different facets - like the facets of a gemstone.  In Matthew He is portrayed with emphasis on His Kingly role and as the Messiah, in Mark as a man of action, in Luke as the One who comes to seek and save that which was lost,  and in John He is portrayed as the I AM of the Old Testament.  If you could understand the richness of the Word of God you would rejoice that there are 4 accounts instead of one!

I will gladly help you if I can either in English or Swedish with what you think is difficult within the Bible.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
8/7/09, 12:53 AM
#23

#22:

Du har rätt i att jag inte har läst Bibeln från pärm till pärm utan mest lite här och där, lite då och då. Din tolkning kan förstås stämma och själv har jag egentligen aldrig fastnat vid små skillnader i evangelierna utan tänkt att man ska fokusera på helheten. Jag har också tänkt att olika människors berättelser (ur minnet) av samma händelser alltid blir olika och att det då är den mänskliga faktorn som spelar in.

Jag tror ändå inte (som läget är just nu i alla fall) att Bibeln är Guds ord helt och hållet.

Vad har GT:s alla historier att säga oss? Där fastnar jag nog allra mest, tror jag. 

Jag försöker hitta något särskilt men det gör jag förstås inte när jag letar. Det som slår mig, dock, är allt historiskt som "den gjorde det och sedan gjorde de det…." i en aldrig sinande ström. Vissa berättelser verkar ganska meningslösa. Jag menar, vem som var kung hit eller dit - är det så viktigt att vi behöver läsa detta för att kunna leva på "rätt sätt"? Är det verkligen Guds viktiga ord till oss? Men visst hittar jag mycket som verkar väldigt meningsfullt också och som jag absolut kan förstå att det är Guds ord. Men allt?

Här hittar jag något som är lite konstigt: Andra krönikerboken 24:2 "Så länge prästen Jojada levde gjore Joash det som var rätt i Herrens ögon. Prästen Jojada skaffade honom två hustrur, och han fick söner och döttrar."

Så det är okej att ha två hustrur? Eller var det bara okej förr, har Gud ändrat sig?

Eller Psaltaren Psalm 149. Varför talar man om svärd och hämnd? Är detta okej eller är det bara symboliskt? Hur vet man om det ska tolkas bokstavligt eller ej? Och även om det tolkas symboliskt är ju hämnd något som inte är förenligt med Gud direkt. I alla fall inte med Jesus och NT. (Var Gud så annorlunda förr?) Ska man välja bort GT om NT säger något annat? Då blir det som att säga att GT inte gäller längre, att det bara är Guds gamla ord - då är det ju bara historia. Hur ska man tänka?

"Every point of view is a view from a point."

Filosofia
8/7/09, 12:52 PM
#24

#23 Jag undrar också varför det förr enligt Bibeln var okej med flera hustrur men inte nu längre. Mormoner lever ju fortfarande så, men det förkastas ju helt av kristna idag. Är det Jesus som säger i NT att det är fel eller något? Jag frågade en präst, men fick inget riktigt svar.

Camillhe
8/7/09, 3:10 PM
#25

Mormoner lever INTE så. Små sekter som från början utgått från LDS lever så.

Ska jobba nu så hinner inte svara på fler hustrur frågan nu men om ingen svarat ikväll ska jag göra det.

OlgaMaria
8/7/09, 4:18 PM
#26

#23 Gamla testamentet behöver läsas i ljuset av Nya Testamentet. Vissa "regler" från GT skärper Jesus så att de blir ännu hårdare.

Matt 5:21 Ni har hört att det är sagt till fäderna (GT): Du skall inte mörda.*Den som mördar är skyldig inför domstolen.
Matt 5:22 Jag säger er:* Den som är vred på sin broder är skyldig inför domstolen, och den som säger till sin broder: Ditt dumhuvud, är skyldig inför Stora rådet, och den som säger: Din dåre, är skyldig och döms till det brinnande Gehenna.*

Den standard som Jesus visar oss att leva efter är mycket högre än den var för de som levde under Gamla Testamentets tid, men då fanns heller inte förlåtelsen genom det Jesus gjorde på korset. Jesus kunde skärpa lagen därför att han skulle ta all synd på sig själv på korset, och vi kan gå fria genom det han har gjort för oss. En jude aktade sig för att synda och när han syndat eller blivit oren så gav han ett offer… men en kristen idag är medveten om att han syndar varje dag, men att ett fullkomligt offer redan är betalt för all synd. Det är tacksamheten och kärleken till Gud som gör att vi vill hålla oss borta från synden.

Under GTs tid var Israel det folk som Gud koncentrerade sig på. Han ville använda det folket som en vagga för den Messias som skulle komma när tiden blev mogen. När vi ser vad som händer med Israel i GT måste vi se det i det ljuset. Alla renhetsföreskrifter finns för att Israel skulle vara isolerade från andra folk och deras kultur… så att arvet från Mose och löftet om Messias skulle kunna bevaras. När andra folk fick stå tillbaka var det för att Israel skulle bestå. När olika människor straffades för sin synd var det för att Israel skulle behållas rent och hålla sig till sin Gud. På den tiden fanns inte förlåtelsen genom Jesus så ett människoliv var inte lika dyrbart. Vad som sedan hände/kommer att hända med alla dessa människor efter döden vet vi inte.

När Jesus kom utökade Gud sin frälsningsplan från Israel till hela jorden och alla folk. Eftersom Gud vill att alla människor ska bli frälsta

1 Tim 2:3 …Gud, vår Frälsare,
1 Tim 2:4 som vill att alla människor skall bli frälsta och komma till insikt om sanningen.

så vill han heller inte att någon människa ska hata eller göra illa en annan.

Sen så är Psaltaren en bok som består av dikter och sånger från människa till Gud. Det är människors känslor som kommer till uttryck där. Ofta står det hämdlystna saker.. men så slutar psalmen med typ - men Gud ske din vilja!

Det är också härligt att se att vi får uttrycka våra mörka dumma känslor inför Gud.. sen kan vi säga - jag kanske har fel, Gud ske din vilja!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
8/7/09, 4:58 PM
#27

#22 (#24)

Tar punkt för punkt och sen kan Tarmsaft bidra med det jag har missat eller komma med invändningar.

Jag tror ändå inte (som läget är just nu i alla fall) att Bibeln är Guds ord helt och hållet.

Svar:  Men det verkar såsom du är öppen i sinnet i alla fall.  Det är bra.

1.  Jag menar, vem som var kung hit eller dit - är det så viktigt att vi behöver läsa detta för att kunna leva på "rätt sätt"?  Är det verkligen Guds viktiga ord till oss?

Svar:  Den muntliga traditionen var det som märkte det judiska folkets historia.  Alla dessa böcker som skrevs ner i GT var motvilligt skrivna till att börja med, därför att judarna var rädda att någon kunde skriva fel.  Det fanns ett annat synsätt i forna tider när det kom till det skrivna ordet.  Alla det judiska pojkarna lärde sig Torah osv utantill.  Sedan valdes lämpliga unga män ut för att fördjupa sig i studierna.  Om jag har förstått det rätt är det  samma idag inom islam.  Unga män, oavsett sitt eget språk, lär sig koranen utantill på arabiska.  Det är en tradition som känns främmande för oss västerlänningar när vi alltid vill ha svart på vitt och bevis för någonting är vetenskaplig sanning.

GT böckerna tillhörde det judiska folket och var en historisk beskrivning av deras förfäder.  Det var viktig för dem vem som var född till vem.  Det är mycket vanlig idag i mellanöstern t. ex.  i arabiska - "bin" är son av; Ahmed bin Mohammed t. ex. Det tillhör kulturen.

Denna kronilogiska uppräkning av kungar osv. är också viktig för att befästa tiden för olika händelser.  De lärda har kunnat räkna ut saker som har varit och är viktiga för trons folk.

2.  Så det är okej att ha två hustrur? Eller var det bara okej förr, har Gud ändrat sig?

Svar:  Gud tillät poligami men om man läser berättelserna kan man se att fler hustrur, fler problem.  Det var ofta konflikter, krig och intriger inom familjen.  Guds ideal var en hustru och den befallningen blev klar i NT.  Jesus förklarade att Moses lag tillätt skilsmässor i GT p.g.a. männens hårdhet.  >>Han svarade dem:  för er hjärtans hårdhets skull tillåt Moses er att skiljas från era hustrur, men från begynnelsen har det icke varit så.<<

Gud ändrar sig inte i sina befallningar.  Han ändrar inte sinnet därför att Han inte är som en människa.  Allt är redan utstakat.  Bildligt kan man kanske säga att allt är öppet för honom som en bokrulle.  Han existerar utanför tid.  Just det att Gud blev till människa i Jesus Kristus räknas som en fantastisk uppvisning av Guds sanna kärlek och ödmjukhet.

3.  _Varför talar man om svärd och hämnd? Är detta okej eller är det bara symboliskt? Hur vet man om det ska tolkas bokstavligt eller ej? Och även om det tolkas symboliskt är ju hämnd något som inte är förenligt med Gud direkt. I alla fall inte med Jesus och NT. (Var Gud så annorlunda förr?)
_

Svar: Judarna kom till Palestina och satte upp ett jordiskt rike men var för det mesta i uppror mot Gud och Hans lagar.  Det var en period i Guds tidsplan som agerade som ett steg för det att Jesus Kristus skulle komma och fullborda frälsning.

Sverige har inte varit i krig sen 1814.   Jag önskar att krig var någonting i det förgångna men de kommer att fortsätta att existera tills Kristus kommer tillbaka.  Detta har Jesus befäst i sina tal till  lärjungarna. Man trodde förr inom flera grenar av kristendom att Guds rike skulle komma till jorden genom att genom att den kristna kyrkan predikade fred, men efter två världskrig har de flesta övergett en sådan filosofi.

Inställning till svärd och hämnd  inom det olika grenarna av kristendomen är kulturpräglad.  Det finns också skilda meningar inom en kultur. T. ex. så tolkas krig som rättfärdig när ett land blir angripet.  Man har rätt att försvara sig.  Men mord är förbjudet i NT också. Gud dömer världen konstant och ingenting som händer är utanför Hans kontroll.  Han skipar rättvisan idag också.

4.  Ska man välja bort GT om NT säger något annat? Då blir det som att säga att GT inte gäller längre, att det bara är Guds gamla ord - då är det ju bara historia. Hur ska man tänka?

För den kristna är GT och NT inte i konflikt.  GT är fylld av skuggbilder som pekar mot Jesus och profetior som Han fullbordade.  Rättfärdighetstanken i GT gäller ännu idag.  Det ceremonella delarna (tempeloffer osv) har upphört för de kristna men rättfärdighetstanken är ännu kvar.  Rättfärdighetens krav uppfylldes genom Jesus Kristus.  Han är den troendes rättfärdighet.  Men den troende skall ändå leva ett heligt liv.  Det är beviset för att de verkligen tillhör Gud. I GT och NT lever den rättfärdige genom tro.

I själva verket så skärpde och utökade Kristus de krav som förekommer i GT.  T.ex. om en man begick äktenskapsbrott genom samlag var det i GT synd, men Jesus sade att om en gift man bara tittade efter en kvinna med åtrå i sinnet var han lika skyldig.  Eller om en människa hatade en annan i sitt hjärta var han redan skyldig till mord.

>> Lagen och profeterna har haft sin tid intill Johannes.  Sedan dess förkunnas evangelium om Guds rike och var man vill storma ditin.  Men snarare kunna himmel och jord förgås än en enda prick* av lagen kan falla bort.<<  Jesus i Lukas evangelium 16: 16-17

* jot - det minsta tecknet i det hebreiska alfabetet.

För en kristen är Guds ord alltid aktuellt.  De kristna lever i sin tid.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
8/7/09, 5:00 PM
#28

#26

Bra!  Flört

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Filosofia
8/7/09, 5:15 PM
#29

Tack för klargörande svar allihop! :)

#25 Gör de inte? I USA finns det ju mormoner som har flera hustrur, även om de får dölja det för samhället, eftersom det är förbjudet. Det är väl främst i Salt Lake City, Utah, de håller till? Eller hör polygamisterna till särskilda mormonsekter, menar du, och att det är förbjudet även av mormonkyrkan numera?

Camillhe
8/7/09, 9:14 PM
#30

Tycker att både Theresia och Woodland har gett väldigt bra och tydliga förklaringar.

Ang mormonerna, (som det är bättre att kalla LDS- Latter Day Saints) så är det förbjudet med månggifte, ja och har varit väldigt länge.  Tror det var runt 1890 det förbjöds. Och man förbjöd det som en förlikning med staten för att få leva i fred. Dock hängde det med ett tag till men dolt.

LDS har en huvudorganisation som heter (på svenska) Jesu Kristi Kyrka av sista dagars Heliga. Och den organisationer har flera miljoner medlemmar runt om i världen med huvudkvarteret är i Salt lake City.

Under årens lopp har dock mindre grupper gått från huvudkyrkan och bildat egna rörelser, ibland beroende på meningskiljaktigheter om sakfrågor, som tex polygami, ibland för att man inte ansett att den som valts till profetens efterträdare varit den rätte personen etc.

De här utbrytargrupperna accepteras inte av huvudorganisationen som en del av rörelsen. Precis som den kristna organtisationen inte ser LDS som en del av kristendomen.

Finns en ganska rolig tv serie som skrevs av en mormon som heter Big Love och som handlar om en man med tre fruar och deras vardagsliv. Nu är det inte en dokumentär utan en show men den speglar ändå lite grann av hur det kan vara att leva och bryta upp från ngn av de mer extrema sekterna som utgått från LDS.

OlgaMaria
8/7/09, 9:18 PM
#31

#28 Tack detsamma! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Filosofia
8/7/09, 9:33 PM
#32

#30 Okej, då är jag med! Hade ingen aning om att det hade varit förbjudet av rörelsen själv under så lång tid. När jag hör ordet mormon är månggifte det första som poppar upp i huvudet. Medias bild, kanske? Men där ser man! "Big Love" är f.ö. en av mina favoritserier på TV. :)

Internettan
8/7/09, 10:41 PM
#33

Tack för bra och trovärdiga svar. Jag ska fundera över detta speciellt i relation till det jag tidigare trott (och tror..?). Flört

#26:

"På den tiden fanns inte förlåtelsen genom Jesus så ett människoliv var inte lika dyrbart. Vad som sedan hände/kommer att hända med alla dessa människor efter döden vet vi inte."

Att människor inte var lika dyrbara förr tror jag inte stämmer. Skulle Gud ha skapat "skräp-människor" som det inte var så noga med?

Det där med Psaltaren. Om denna bok nu är skriven av människor - vad gör texterna i Bibeln? (Som ju ska vara 100 % Guds ord) Hur kan hämndkänslor ha inspirerats av Gud - oavsett om dikterna slutar på "rätt sätt"?

#27 (och #26): Kan man säga att, eftersom människorna var på en mer primitiv nivå (relativt sett) förr i tiden, så kunde inte Gud vara alltför hård i sina regler - eftersom människorna inte skulle ha kunnat följa dem/inte förstått dem? (I så fall hade han behövt straffa dem alla hela tiden). Därför tillät han fler synder förr? Precis som vi inte straffar en 1-åring som slår sin bror med leksaken, men åtalar en vuxen som gör detsamma?

Och när det gäller offer: jag har alltid fastnat vid att de kristna fått det att låta som om Gud krävde offer av människorna. (Som om Han behövde det för att kunna blidkas.) Det har jag aldrig trott på - det låter som en synnerligen primitiv och hemsk gud i så fall. Men om man ser det som att människorna behövde ett tydligt sätt att "betala" för sina synder för att kunna ta lärdom av det så stämmer det bättre. Det var alltså människorna som behövde detta tydliga språk och inte Gud. När människorna idag har kommit längre så behövs inte sådana grova "straffmetoder" - vårt samvete lär oss vad som är fel.

Så Gud har inte ändrat sig - det är vi som ändrat oss (?)

3. "Inställning till svärd och hämnd  inom det olika grenarna av kristendomen är kulturpräglad."

Så detta om svärd och hämnd kommer från människorna och deras kultur? Är detta ändå Guds ord? På vilket sätt?

Ungefär så här tror jag just nu, baserat på sådant jag läst från olika källor - och jag försöker få ihop det med vad som står i Bibeln:

Jag tror ju själv på reinkarnation och som jag lärt mig tidigare så lever vi många liv för att kunna lära oss att bli mer och mer som Jesus. (Vi får alltså själva, uppe i himlen inför varje ny inkarnation, vara med och bestämma till vilket liv vi ska födas nästa gång, för att själen ska kunna lära sig just det som "fattas". Karmalagen är ju en viktig del eftersom det gör att vi får möjlighet att lära oss de läxor vi behöver, baserat på de synder vi gjort i tidigare liv.) Detta förklarar varför vissa föds med silversked i mun medan andra föds till ett liv i misär. Det är inte orättvist, vi får alla uppleva det mesta i sinom tid. (Men självklart ska vi människor inte tänka att andra får skylla sig själva, utan vår uppgift är att hjälpa så mycket vi bara kan.) Först när vi kommit så långt att vi är som Jesus blir vi räddade och kommer till Fadern/himlen (typ slutdestinationen). Och det är detta Jesus talar om när han talar om räddning. Det är inget vi kan komma till bara vi säger "förlåt" - utan ordet förlåt måste i så fall backas upp av en så stor förståelse för vad man gjort att man inte längre BEHÖVER sona detta. Vi kommer aldrig att göra om det. (För Gud straffar ingen i onödan. Förresten straffar Han inte alls - det är vi själva som får skörda det vi sår - allt enligt Guds lagar.) DÅ kan vi få den nåden att vi blir räddade direkt. Men för att nå dit Jesus är - då måste vi jobba hårt i många liv. Gud är god och vi får många chanser. De människor som aldrig hört talas om Gud eller Jesus blir inte förlorade - de får fler chanser. Det är bara när människor medvetet vänder sig mot Gud (för länge) som man går förlorad.

När vi dör men inte kommit så långt ännu, hamnar vi i himlen fast på "lägre" nivåer - och där fortsätter vi lära oss tills vi får komma tillbaka till jorden för nya lärdomar, som man bara kan få i den materiella världen. Men vi har inte en evighet på oss - om vi inte vänder om inom en viss tid (fast denna tid är för oss otroligt lång ändå) så förintas själen och kommer tillbaka till Gud som "opersonlig energi".

För 2000 år sedan var människorna väldigt långt bort från Gud, och Jesus kom för att visa oss hur man skulle leva, hur och vem Gud egentligen var. Och att vi kunde bli som Jesus - vi är ju alla Guds söner och döttrar. Sade Jesus inte också någonstans att vi som kommer efter ska kunna göra sådant som han gjorde och mer därtill? (Hela sjuka, gå på vattnet…) Det handlar om att bli mästare över materien. Tankar, ord och känslor är energi och därmed skapande. Jesus kunde skapa direkt eftersom han VISSTE (trodde bortom tvivel) att han kunde + att han kommit så långt, vilket innebär att han hade/har en energinivå på en väldigt hög frekvens. (Det finns ju människor som kan sväva inom Buddhismen - och göra andra under - de har också kommit långt.) Sade inte Gud att vi människor är skapade till hans avbild? Vi är lika Honom och det är meningen att vi ska vara medskapare till våra liv/på jorden. När tillräckligt många människor har uppnått en viss nivå höjs frekvensen på hela jorden och vi kan få ett paradis här. Att Jesus kom och talade med människorna gjorde att människorna kunde höja sin medvetandenivå.  

När Jesus talade om att ingen kommer till Fadern utom genom honom - eller att Han är vägen, sanningen och livet så är det för att han representerar Kristusmedvetandet, Han var Kristus på jorden. Men vi strävar alla efter att nå detta Kristusmedvetande och då kommer vi också till Fadern. Jesus har hjälpt oss med detta dels genom att komma till jorden och visa oss, och dels genom att han, när han senare kom till Fadern, gav oss en liten del av sig själv (sitt Kristusmedvetande) så att vi nu har tillgång till detta inom oss.

Jesus har ju en särställning eftersom han sändes av Gud till jorden för att hjälpa mänskligheten (och därmed rädda dem som vill lyssna på Honom). Kanske Han då (för 2000 år sedan) var den ende som nått lika långt - och därmed var han Guds enfödde son. Men meningen är att vi alla ska nå lika långt - och det är dit vi strävar.

Det där med att Jesus tog våra synder på sig själv, det vet jag inte riktigt hur det stämmer in. Men även om Han gjorde det så tror jag inte att det innebär exakt som den traditonella kristna tron säger. Så enkelt är det nog inte att vi bara blir förlåtna, så där, och är räddade sen. Jag menar - hur många av de kristna är som Jesus? För säger Han inte något i stil med att "för att komma in i himlen måste man vara som Honom"? (Jag kan ha missuppfattat - men som ett barn ska man i alla fall vara. Oskyldig.) Hur kan vi då bekänna oss till Jesus och be om förlåtelse för våra synder - samtidigt som vi fortsätter synda - och ändå räkna med att få komma till himlen? Hur många klarar att be om förlåtelse och leva resten av sitt liv utan synd? Jag tror att vi alla så småningom kommer dit - vi får till slut det kristusmedvetandet att vi klarar det, och då finns himlen där för oss. Vissa människor har ju kommit väldigt långt - andra verkar ha en lång väg kvar. Men tror ni verkligen att man kommer in i himlen utan att "klara provet"? För i så fall förstår jag inte det där om att Jesus är tuffare mot oss idag eftersom vi har förlåtelsen. Det är ju ingen konst att ha tuffa regler om vi ändå inte behöver klara dem. Hur ska himlen se ut i fortsättningen om där kommer drälla av själar som inte "gått klart i skolan och klarat examen"? Eller blir vi jätteduktiga när vi väl är där?

Och till sist: naturligtvis ÄR Jesus Gud. Men det är vi människor också. Hur kan vi inte vara Gud? Allt är ju Gud. Han skapade allting av sig själv eftersom Gud är allt som finns. Allt är energi och atomer och hänger ihop. Gud är i oss och vi är i Gud. Gud är ingen person - men han kan vara allt och därmed också personlig.

Detta var delar av hur jag tänker. Ursäkta att det blev så långt.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
8/8/09, 10:54 PM
#34

Hej Internetta!

#27 (och #26):

1.Kan man säga att, eftersom människorna var på en mer primitiv nivå (relativt sett) förr i tiden, så kunde inte Gud vara alltför hård i sina regler - eftersom människorna inte skulle ha kunnat följa dem/inte förstått dem? (I så fall hade han behövt straffa dem alla hela tiden). Därför tillät han fler synder förr? Precis som vi inte straffar en 1-åring som slår sin bror med leksaken, men åtalar en vuxen som gör detsamma?

Svar:   Med tanke på att mänskligheten idag äger kärnvapen som kan utplåna jorden tusen gånger över, tror jag inte att vi har utvecklats till att ha ett högre andligt medvetande.   Som kristen så är min Gudsbild reglerad av Bibeln därför att mitt ställningstagande är att Gud  har inte uppenbarat sina tankar för mänskligheten på något annat sätt än däri.  Att presentera en Gud baserat på min fantasi eller önsketankande är oärligt (men tyvärr är det inte så ovanlig idag). 

Aposteln Paulus skriver i Romarbrevet kap. 2 vers 20-23 i NT  att ALLA som i början levde på jorden kände Gud men valde att göra avgudar i uppror. Det tog inte lång tid efter fallet förrän folk avvek ifrån Guds bestämda ordning. Ett exempel av detta är Kain som dödade Abel, därför att Abel offrade ett blodoffer medan Kain utvecklade sin egen religion och offrade en del av sin skörd.

Jesus skärpte lagen inför Fariséerna därför att de trodde att de var rättfärdiga  genom sina gärningar.  De ansåg att de höll lagen och att den vanlige juden var bortom Guds nåd. Jesus ville avslöja för dom att Han som Gud kände till deras hjärtan. Kommer du ihåg berättelsen om äktenskapsbryterskan som de ville stena? Det är ett exempel på deras inställning.

Gud tolererar männsikans synder och är barmhärtig men oavsett om folk ser hans vedergällning i detta livet eller inte, kommer alla att stå till svars inför Honom.  Det är viktig att jag klargör att Biblens Gud:  inte behöver människor, inte är skyldig mänskligheten någonting och att där inte finns en ende som är rättfärdig i sig själv inför Honom.  Gud är suverän, tillräcklig och komplett i allting.  Han behöver inte vårt tycke och Han blir inte gladare eller mera ledsen pga vad vi gör eller inte gör.  Han är Allsmäktig och åtskild (helig) från sin skapelse.

Guds uppenbarelse av sig själv till sin skapelse har utvecklats och funnit sin fullbordan i Jesus Kristus. Man kan se denna utveckling om man läser bibeln i följd. Gud gav lagen i GT för att folk skulle förstå vad synd var. Ingen kunde hålla lagen men kraven var desamma för det. Desto mer ljus man har desto mer skyldighet har man inför Gud. Men alla är under synd.

2.  Och när det gäller offer: jag har alltid fastnat vid att de kristna fått det att låta som om Gud krävde offer av människorna. (Som om Han behövde det för att kunna blidkas.) Det har jag aldrig trott på - det låter som en synnerligen primitiv och hemsk gud i så fall. Men om man ser det som att människorna behövde ett tydligt sätt att "betala" för sina synder för att kunna ta lärdom av det så stämmer det bättre. Det var alltså människorna som behövde detta tydliga språk och inte Gud. När människorna idag har kommit längre så behövs inte sådana grova "straffmetoder" - vårt samvete lär oss vad som är fel.

Svar:   Ja, Gud krävde offer.  Adam (som representerade hela mänskligheten) överträdde Guds befallning.  Straffet var döden.  Vi alla måste dö.  För att rädda de eviga själarna måste en fullkomlig offra sig.  Endast Gud är fullkomlig.  (Inte ens änglarna är rena inför Honom.)  Liv för liv. I blodet var livet.    Djurliv i offer var en förbild av Hans eget offer på korset för sitt folk.  När någon offrade djur var det inte för att blodet eller offret i sig själv blidkade Gud utan att sinnet hos den som fullföljde Guds befallning vittnade om tro.  Och den tron såg fram mot en “Frälsare” som Gud hade lovat i Edens trädgård.  Den Frälsaren dog på ett kors. Bildligt sett renade blodet från synd men Gud krävde att det offrades i tro.

Du finner detta motbjudande, kanske.  Det är inget nytt.  I antiken vände sig de flesta i grekisk och romersk kultur emot idén.  Men bibeln har också ett givit ett svar.   I 1 Kor 1:18 “ Ty talet om korset är visserligen en dårskap för dem som gå förlorade, men för oss som bliva frälsta är det en Guds  kraft.”  Korset är en stöttesten (Gal. 5:11) – onekligen!  Men för vi som tror är den symbolen av en outgrundlig kärlek och vi tackar Den som köpte oss.

Så Gud har inte ändrat sig - det är vi som ändrat oss (?)
Svar:  Gud kan inte ändra sig och har inget behov av det.  Ja, vi måste bli förändrade.

**3. "Inställning till svärd och hämnd  inom det olika grenarna av kristendomen är kulturpräglad."

Så detta om svärd och hämnd kommer från människorna och deras kultur? Är detta ändå Guds ord? På vilket sätt?**

Svar:   Inte helt från människans kultur.  Hämd tillhör Herren men man får försvara sig och sina enligt Bibeln.  Gud använder t.o.m. krig för att styra fullbordan av Hans plan.  Men vår frihet idag var köpt på slagfältet av många som tog till "svärdet" i andra världskriget.  Vi kan inte bortse från att offer krävs av varje generation.

Ungefär så här tror jag just nu, baserat på sådant jag läst från olika källor - och jag försöker få ihop det med vad som står i Bibeln:

Svar:  Du tror på reinkarnation och jag kan inte övertyga dig att inte tro på det.  Men det finns inget stöd för ditt resonamang i Ordet.  Biblen säger klart och tydligt att ingen annan Frälsare finns eller komma att finnas för utom Jesus Kristus  och den som inte kommer till Gud genom Honom inte kommer till himlen.  Att människor skulle få fler chanser after döden  är önsketänkande!  Det finns inte en kristen som lever som inte hade viljat det – men ack!  “Och såsom det är människorna förelagt att en gång dö och sedan dömas.”  Heb 9:27  Tanken kommer från GT  “ . . Ty du är stoft och till stoft skall du åter varda.”  1 Mos 3:19  Det är här och nu – one shot så att säga.
**
Först när vi kommit så långt att vi är som Jesus blir vi räddade och kommer till Fadern/himlen (typ slutdestinationen). Och det är detta Jesus talar om när han talar om räddning. Det är inget vi kan komma till bara vi säger "förlåt" - utan ordet förlåt måste i så fall backas upp av en så stor förståelse för vad man gjort att man inte längre BEHÖVER sona detta. Vi kommer aldrig att göra om det. (För Gud straffar ingen i onödan. Förresten straffar Han inte alls - det är vi själva som får skörda det vi sår - allt enligt Guds lagar.) DÅ kan vi få den nåden att vi blir räddade direkt. Men för att nå dit Jesus är - då måste vi jobba hårt i många liv. Gud är god och vi får många chanser.  . .  Det är bara när människor medvetet vänder sig mot Gud (för länge) som man går förlorad.**

Svar: Ah, men vi kan aldrig BLI lika rena och goda som Jesus.  Han var/är Gud och människa och fullkomlig. Han gjorde alltid Faderns vilja.  Han ÄR räddningen.    Men Gud har förberett frälsning för människor och däri är Hans obegripliga kärleks djup. 
Människans inställning till Gud  är ett resultat av arvssynden.  Enligt biblen föds vi med ett hjärta vänt mot Gud.    “Ingen söker Gud” står det.  Det är Gud som söker och frälser.  Egentligen vill ingen har med Gud att göra om inte Han ta och vända oss om.  Jesus sade att vi måste bli “födda på nytt” för att SE Guds rike.  Innan detta händer upplever vi inget andligt behov av den bibliska Guden.  Jag önskar att det var möjligt att säga med säkerhet när det gäller mina synder att “Jag kommer aldrig att göra om det” men så är inte fallet.  Och ja, det är Gud som straffar bl a. genom hans lag av att så och skörda.  Om vi kunde “nå dit Jesus är” genom hårt arbete hade inte Han behövt dö överhuvudtaget.  Du förstår, det är HANS rättfärdighet som tillräknas den kristne som gäller .

När vi dör men inte kommit så långt ännu, hamnar vi i himlen fast på "lägre" nivåer - och där fortsätter vi lära oss tills vi får komma tillbaka till jorden för nya lärdomar, som man bara kan få i den materiella världen. Men vi har inte en evighet på oss - om vi inte vänder om inom en viss tid (fast denna tid är för oss otroligt lång ändå) så förintas själen och kommer tillbaka till Gud som "opersonlig energi".

För 2000 år sedan var människorna väldigt långt bort från Gud, och Jesus kom för att visa oss hur man skulle leva, hur och vem Gud egentligen var.

Svar:  Din sista mening precis här ovanför är 100% rätt men du drar nog fel slutsatser.  Alla äger inte barnaskap hos Gud.  Det är endast de som födds av Guds Ande till evigt liv.  Gud har skapat alla men barnaskap tillhör den som är frälst.  Den som är frälst: är försonad med Gud; har barnaskap med sin himmelska Fader; Kristus bor i deras hjärta genom tro; och de är ett tempel för Guds Helige Ande. Den sanna Gudens barn kan inte gå förlorade för att Gud garanterar deras bevarande för Jesus skull. Johannes Ev. 6:39-40

Levetering finns i många rörelser.  Det finns de som utger sig för att vara kristna som också utövar konsten.  Men det har ingenting med Jesus att göra.  Jesus under och tecken var ett bevis för det judiska folket.  Dessa tecken var Messias tecken och under.  Jesus var begränsad till en liten del av Palestina men genom sitt folk och den Helige Andes kraft skulle de nå ut över hela världen.  (mer därtill).

Men även om Han gjorde det så tror jag inte att det innebär exakt som den traditonella kristna tron säger. Så enkelt är det nog inte att vi bara blir förlåtna, så där, och är räddade sen. Jag menar - hur många av de kristna är som Jesus? För säger Han inte något i stil med att "för att komma in i himlen måste man vara som Honom"? (Jag kan ha missuppfattat - men som ett barn ska man i alla fall vara. Oskyldig.) Hur kan vi då bekänna oss till Jesus och be om förlåtelse för våra synder - samtidigt som vi fortsätter synda - och ändå räkna med att få komma till himlen? Hur många klarar att be om förlåtelse och leva resten av sitt liv utan synd?

Svar:  Men skrev du inte förut att vi skulle bli som Jesus?  Frälsning är helt och hållet av Gud.  Gud väljer, upplyser om den förlorade själens tillstånd, ger syndaånger och trons gåva.  Ingen kan välja och vraka Gud i frälsning.  Våra “beslut” att följa Kristus är ett resultat av Hans nåd.  Det är den synliga delen av det Han gjorde i det fördolda.

Det finns en synlig kyrka och en  osynlig kyrka.  Det är inte bara att ropa “Herre, Herre” för att komma in i Guds rike.  Matt. 7.  Han sade att vi måste bli som barn – med tillit till  vår himmelska Fader och med ärlighet inför Honom.  Fast vi vet att barn inte heller är oskyldiga inför Gud.  En av Israels största profeter Kung David skrev – Se, i synd är jag född och i synd har min moder avlat mig. (Ps 51:7)  Ett barn är oskyldig jämfört med mig men inte jämfört med Gud.  Det är länge sen jag var ett barn, och jag har ofta bett om förlåtelse inför en helig Gud angående orena tankar, motiv, gärningar osv.

**Men tror ni verkligen att man kommer in i himlen utan att "klara provet"? För i så fall förstår jag inte det där om att Jesus är tuffare mot oss idag eftersom vi har förlåtelsen. Det är ju ingen konst att ha tuffa regler om vi ändå inte behöver klara dem. Hur ska himlen se ut i fortsättningen om där kommer drälla av själar som inte "gått klart i skolan och klarat examen"? Eller blir vi jätteduktiga när vi väl är där?
**
Svar:  I och med du ser frälsning som någonting som kan uppnås genom eget arbete kan det vara svårt för dig att på rätt sätt ta tag i tanken om nåden.  Jag hoppas att jag kan förklara det hela så att vi inte går “förbi” varandra.  Guds reglar är absolut rättfärdighet och har varit så i alla tider.  Före Kristus kom trodde Guds folk “framåt” på Han som skulle komma.  Sen Hans frälsningsverk på jorden ser vi “bakåt” på Han som har kommit.  Trons folk är detsamma i alla tider. Den sanne kristne klarar provet därför att Herren själv bevarar den och leder den i syndaånger och bättring.  Även våra goda gärningar är ett resultat av Hans nåd. Jesus sade att ingen kan rycka hans barn ur Hans hand.   Och alla som står inför Guds tron ger äran för sin frälsning till Gud, Lammet (Jesus) och Anden.  Om du har en bibel slå upp Uppenbarelseboken kapital 5 och läs den inblick som vi har av himmeln. 

Och till sist: naturligtvis ÄR Jesus Gud. Men det är vi människor också. Hur kan vi inte vara Gud? Allt är ju Gud. Han skapade allting av sig själv eftersom Gud är allt som finns. Allt är energi och atomer och hänger ihop. Gud är i oss och vi är i Gud. *Gud är ingen person - men han kan vara allt och därmed också personlig.

Svar:  Det gläder mig att du anser att Jesus är Gud.  *Men om Gud inte är en “person”, hur kan Jesus vara Gud när Han har engång gått på jorden som människa?  Gud är inte i ett träd eller i en sten osv.  Inte på det viset.  Om du har en bibel kan du läsa i GT 1 Konungaboken kapitel 19 vers 11-12 om hur en profet upplevde vind, jordbävning och eld men – inte var Herren i dem. Vi är skapade i Guds avbild men har förlorat rättfärdigheten pga Adams missgärning (arvssynden).  Så vi är ytterst fattiga i anden. 

Ditt långa inlägg var intressant.  Du tänker på detta, förstår jag – fortsätt med det!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Internettan
8/10/09, 12:33 PM
#35

Woodland:

"Även våra goda gärningar är ett resultat av Hans nåd."

Va??? Jag är medveten om att människan fallit och att vi lever i en fallen värld. Men vi människor har ju vår fria vilja - en av Guds lagar - och har man en fri vilja så kan man också handla utifrån egna val. Alltså är det vi själva som väljer att göra goda gärningar (men kanske med Guds/Jesu hjälp om vi ber om det.) Men vi är inte så fallna att vi automatiskt är syndare (i betydelsen ovärdiga smutsiga) och inte själva kan göra ett dugg åt det. Däremot föds vi till en värld som påverkas av massmedvetandet, som ju är lågt och långt från Gud - alltså föds vi som syndare (i betydelsen "kommit bort från Gud"). Men vi är inte Guds nickedockor.

Och ja - vi kan bli som Jesus. Varför skulle Jesus i sina predikningar hela tiden visa oss hur vi skulle leva för att komma in i  himmelriket - om vi inte behövde leva så?

"Jesus under och tecken var ett bevis för det judiska folket."

Var säger Jesus det? Allt Jesus gjorde måste väl ha varit till för alla människor?

Gud är inte en person - men eftersom Gud är allt som finns så finns han också i allt. Alltså är allt och alla delar av Gud. Men Jesus är inte mer Gud än vad du och jag är - det är min uppfattning. Men han sändes av Gud till en särskild, viktig gärning. Sedan finns det de som säger att det finns två sidor av Gud. Den opersonliga som är allt - och den personliga som ju kan tala till oss och som skapade världen med Ordet. Ungefär så. Vad jag menar är ändå att Gud inte är en avskild person.

Sedan undrar jag: Stämmer verkligen allt det som sägs i NT av andra människor överens med det som Jesus själv sade? För det tycks mig som om dessa andra människor ibland tolkar Jesus på ett sätt som Han själv aldrig har sagt (eller menat). Men jag får återkomma om det och leta efter specifika saker. 

Jag hinner inte kommentera allt just nu, men min uppfattning har inte ändrats i alla fall. Framförallt är jag emot tolkningen av att vi människor är så usla. Vi är i princip bara skit - men Gud älskar oss trots detta och pga Hans oerhörda nåd så blir vi räddade, fast vi inte förtjänar det ett enda dugg. Och om vi skulle göra något gott (alltså följa Jesu exempel) så är det inte vi själva som gör det (vi är allt för dåliga för att kunna gör det) - det är Gud om gör så att vi gör goda saker. Jag fattar ingenting! Vad ska Gud med såna människor till? Vad ska vi ha livet på jorden till alls? Och om man tar i beaktande av att vi människor bara skulle ha ett enda liv till förfogande, där våra förutsättningar för omvändelse är olika som natt och dag, för att bevisa oss så är det otroligt. Vad är det för en Gud du talar om? För sådan är inte min Gud.

"Every point of view is a view from a point."

Camillhe
8/10/09, 1:35 PM
#36

Jag reagerar på att du skriver att vi i princip bara skit.

Det är vi absolut inte, vi är alla oerhört värdefulla och viktiga i Guds ögon. Han älskar oss vilkorslöst. Men nej vi kan inte förtjäna Hans kärlek, inte för att vi är skit utan för att Han älskar oss oavsett. Men älskar man Honom vill man försöka leva så bra som möjligt och bli så lik Honom som möjligt.

Men vi kan inte förtjäna nåden, för då vore det inte nåd. Utan nåden/förlåtelsen har getts till oss utan restriktioner. För att vi ska kunna leva i en nära relation till Gud både nu och när vi dött.

Läs gärna om den förlorade sonen i Bibeln.

OlgaMaria
8/10/09, 10:05 PM
#37

Vårt främsta vapen mot synden är inte att försöka leva heligt, utan att älska Gud. Därför är det första och största budet att vi ska älska Gud av hela vårt hjärta, hela vår själ, hela vår kraft och med hela vårt förstånd. :)

Det första och största budet är inte: synda inte! :)

Jag tror inte att någon människa kan komma in i himmelriket om hon inte älskar Gud. Men vi kommer få träffa många syndare där som älskar Gud med hela sina hjärtan! :)

Jag tror också att det bara är kärleken till Gud eller uppenbarelsen om vem han är som kan ge oss syndanöd - dvs att vi blir medvetna om vår synd och desperat vill bli fria ifrån den.

Många stör sig på talet om synd. De känner sig inte som några syndare. Eller så tänker de att om vi är syndare så är vi också bara skit. Men jag tror att det är eftersom vi är skapade så övermåttan underbara, till Guds avbild, som synden i våra liv också blir så hemsk. Gud hatar synden så mycket därför att han älskar oss så mycket! Han vet att synden skadar oss och vår relation till honom.

Men om man inte tror på en personlig Gud… vad har då kärlek med allt att göra? Gud är en Gud som ser oss, känner oss och ÄLSKAR oss och han älskar när vi älskar honom! :)

Så, Internettan.. jag tycker inte du ska tänka så mycket på människan och hennes uslighet/duglighet utan mer på Gud och kärleken till honom… :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
8/10/09, 10:11 PM
#38

Men det låter så konstigt alltihop. Gud skapade oss människor (till Hans avbild) men vi är inte värdiga Hans kärlek. Vilka föräldrar tänker så om sina barn?

Det är ju en sak att människan fallit och har kommit bort från Gud - och att vägen nu är så lång tillbaka att vi behöver hjälp för att kunna komma till Honom. Men därifrån till att inte förtjäna Hans kärlek oavsett hur hårt man försöker..? Kärlek är väl ändå ovillkorlig? Jag tror mer på att vi inte av oss själva kan ta oss till Guds himmel - eftersom vi kom så långt bort när människan föll. Alltså sänder Gud Jesus så att vi får en ledtråd till hur vi ska komma dit. DET är en nåd och kan bli en räddning om vi lyssnar och tror på det Jesus säger och följer Honom. Vi får också massor av hjälp av Jesus - även idag, eftersom Han är hos oss.

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
8/10/09, 11:28 PM
#39

Jag älskar min dotter för att hon är helt underbar i sig själv. Hon kan inte göra någonting för att ändra på det.. :D Hon kan vara dum.. men jag älskar henne ändå. Hon har inte gjort något för att jag ska älska henne. Jag älskade henne innan hon föddes! :)

Så är Gud med oss. :) Vi har inte gjort något för att förtjäna hans kärlek. Och vi ÄR syndare. Det finns inget i oss som ger oss en rättighet att bli älskade. Gud bara älskar oss! :)

Jag tror vi är "värdiga" av Guds kärlek… därför att Gud ser ett "värde" i oss. Men det är för att HAN har skapat oss värdefulla. Det är inget vi gjort oss förtjänta av i egen kraft och rättfärdighet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
8/11/09, 12:45 AM
#40

Woodland:

"Även våra goda gärningar är ett resultat av Hans nåd."

_Va??? Jag är medveten om att människan fallit och att vi lever i en fallen värld. Men vi människor har ju vår fria vilja - en av Guds lagar - och har man en fri vilja så kan man också handla utifrån egna val. Alltså är det vi själva som väljer att göra goda gärningar (men kanske med Guds/Jesu hjälp om vi ber om det.) Men vi är inte så fallna att vi automatiskt är syndare (i betydelsen ovärdiga smutsiga) och inte själva kan göra ett dugg åt det. Däremot föds vi till en värld som påverkas av massmedvetandet, som ju är lågt och långt från Gud - alltså föds vi som syndare (i betydelsen "kommit bort från Gud"). Men vi är inte Guds nickedockor.
_
Svar:  Bibelns budskap är inte så.  Vi kan handla utifrån egna val men som jag förklarade - endast en människa som “drabbas” av Guds nåd älskar den bibelns Gud, eftersom man inte finner Honom tilldragande utanför nåden.  I nåden vet man att man inte är någonting i sig själv utan att det är Herren som har gjort allt väl. Om vi lämnas till vår egen vilja går vi allt djupare in i synden. Gud hejdar oss och visar oss vår sanna natur som syndare, oftast genom det predikade ordet. Vi måste vara försiktiga i hur vi vill vara lik Gud: Satan föll på grund av hans önskan att bli som Gud; Kain förlorade sin själ genom att göra sin egen religion; människan vände Gud ryggen och gjorde avgudar. Allt detta berättade jag för dig i förra inlägget.

Och ja - vi kan bli som Jesus. Varför skulle Jesus i sina predikningar hela tiden visa oss hur vi skulle leva för att komma in i  himmelriket - om vi inte behövde leva så?

Svar:  Vi kan inte bli som Jesus fullt ut.  Vi helgas åt Gud genom Hans makt i oss men vi kan inte bli Jesus lika på det sättet som du förställer dej.  Vi behöver leva heliga liv (det skrev jag i mitt förra inlägg) men DÄRFÖR att vi är frälsta och försonade med Honom.  . .  inte för att BLI frälsta.  Det är en oerhört stor skillnad.

"Jesus under och tecken var ett bevis för det judiska folket."

Var säger Jesus det? Allt Jesus gjorde måste väl ha varit till för alla människor?

Svar:  Han kom först till judarna.  >>  Jag är inte utsänd till andra än till de förlorade fåren av Israels hus.  << Matt. 15:24.  När han skickade ut lärjungar sade Han >>  Ställen inte er färd till hedningarna och gå inte in i någon samaritisk stad utan gå hellre till de förlorade fåren av Israels hus  .<<  De hade lagen, löftena och profeterna.  De var Guds utvalda men tog inte emot Jesus.  >>Han kom till sitt eget och hans egna tog inte emot honom.<< Joh. Ev 1:11.  Jesus är en Frälsare för hela världen men de under  Han gjorde var först och främst för judarna.  Några Greker ville träffa honom men fick inte.  En   kananeisk mamma med en besatt dotter fick ett under efter sin bön om dotterns befrielse, men Jesus gjorde det klart och tydligt att hon inte var delaktig i Israels folks ställning.  Matt. ev. 15: 22 -28.  Jesus gör under ännu idag men inte på sättet som du kanske tänker.  Det största undret är att bli frälst.

Gud är inte en person - men eftersom Gud är allt som finns så finns han också i allt. Alltså är allt och alla delar av Gud. Men Jesus är inte mer Gud än vad du och jag är - det är min uppfattning. Men han sändes av Gud till en särskild, viktig gärning. Sedan finns det de som säger att det finns två sidor av Gud. Den opersonliga som är allt - och den personliga som ju kan tala till oss och som skapade världen med Ordet. Ungefär så. Vad jag menar är ändå att Gud inte är en avskild person.

Svar:  Jo, jag förstår att du tror enligt ovanstående men din beskrivning är inte bibelns Gud.  Gud är en Treenighet - ett väsen  (Gud) med tre personer (Fader, Sonen och Helig Ande) och alla har det vad som kännetecknar personlighet.  Arma världen om jag och Jesus är jämnställd i gudomlighet!!  Då är allt hopp ute. Är det så att en människa är lika mycket Gud som Han finns det ingen frälsning och jag är en sann dåre. 

Sedan undrar jag: Stämmer verkligen allt det som sägs i NT av andra människor överens med det som Jesus själv sade? För det tycks mig som om dessa andra människor ibland tolkar Jesus på ett sätt som Han själv aldrig har sagt (eller menat). Men jag får återkomma om det och leta efter specifika saker.

Svar:  Återkomma gärna med det som du tycker verka konstigt.  Vad Jesus sade och vad de andra skrev har lika mycket auktorietet.  Den Helige Ande har inspirirat dessa män i vad som skrevs.  Paulus åberopade också gudomlig inspiration.  Ett grekisk ord i 2 Timothiebrevet 3:15 theopenustas =  Gudandades beskriver att Herren själv översett sitt ord.  ALLA skillnader inom och utanför den kristna tron har att göra med den enskildes inställning till Ordet (biblen). Den definierar oss.

J_ag hinner inte kommentera allt just nu, men min uppfattning har inte ändrats i alla fall. Framförallt är jag emot tolkningen av att vi människor är så usla. Vi är i princip bara skit - men Gud älskar oss trots detta och pga Hans oerhörda nåd så blir vi räddade, fast vi inte förtjänar det ett enda dugg. Och om vi skulle göra något gott (alltså följa Jesu exempel) så är det inte vi själva som gör det (vi är allt för dåliga för att kunna gör det) - det är Gud om gör så att vi gör goda saker. Jag fattar ingenting!

Vad ska Gud med såna människor till? Vad ska vi ha livet på jorden till alls? Och om man tar i beaktande av att vi människor bara skulle ha ett enda liv till förfogande, där våra förutsättningar för omvändelse är olika som natt och dag, för att bevisa oss så är det otroligt. Vad är det för en Gud du talar om? För sådan är inte min Gud._

Svar:  Nej, jag vet att sådan inte är din Gud.  Men jag svarar dig utifrån Bibelns presentation av Gud.  Du och jag är jämnlika.  Men vi är inte på samma nivå som Gud.  Vi är inte “skit”.  Vi är ämnen av Hans obeskrivligt djupa kärlek.  Känner du någon som kan tänka sig dö för någon annan?  En mor för sitt barn kanske, eller en man för sin fru?  Men medan vi ännu var syndare dog Kristus för us.   (sitt folk) 
“Knappast vill någon dö för en hederlig människa - kanske vågar någon gå i döden för den som är god. Men Gud bevisar sin kärlek till oss genom att Kristus dog i vårt ställe, medan vi ännu var syndare. “ (Rom. 5:7-8)
Följ gärna Jesus exampel. . . men du är dömd att misslyckas för ingen kommer till Gud å sina egna gärningar. 

Men det låter så konstigt alltihop. Gud skapade oss människor (till Hans avbild) men vi är inte värdiga Hans kärlek. Vilka föräldrar tänker så om sina barn?

Svar:  Jag upprepar - Alla äger inte barnaskap hos Gud.  Det är endast de som födds av Guds Ande till evigt liv.  Gud har skapat alla men barnaskap tillhör den som är frälst.  Den som är frälst: är försonad med Gud; har barnaskap med sin himmelska Fader; Kristus bor i deras hjärta genom tro; och de är ett tempel för Guds Helige Ande. Den sanna Gudens barn kan inte gå förlorade för att Gud garanterar deras bevarande för Jesus skull. Johannes Ev. 6:39-40

Det är ju en sak att människan fallit och har kommit bort från Gud - och att vägen nu är så lång tillbaka att vi behöver hjälp för att kunna komma till Honom. Men därifrån till att inte förtjäna Hans kärlek oavsett hur hårt man försöker..? Kärlek är väl ändå ovillkorlig? Jag tror mer på att vi inte av oss själva kan ta oss till Guds himmel - eftersom vi kom så långt bort när människan föll. Alltså sänder Gud Jesus så att vi får en ledtråd till hur vi ska komma dit. DET är en nåd och kan bli en räddning om vi lyssnar och tror på det Jesus säger och följer Honom. Vi får också massor av hjälp av Jesus - även idag, eftersom Han är hos oss.

Svar:  Mycket som du skrev här är såsom de kristna också tror, men med tillit på egna gärningar kan det aldrig gå vägen.  Samvetet sägs vara Guds röst inom oss.  Det kan vara så till en viss del, men Guds ord och råd till oss är  Bibeln.  Jag förstår att detta verkar konstigt för dig.  Men det behöver inte vara lögn för det.  Läs igenom inläggen igen.  Detta har att göra med det eviga livet och din dyrbara själ.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
8/11/09, 1:20 PM
#41

#39: Fast när man pratar om kärlek och "gjort sig förtjänt av" eller "värdig av" i samma mening blir det konstigt. Kärlek har ju, som du beskriver om din dotter, inget med att vara värdig att göra. Den är villkorslös. Det spelar ingen roll vad för synder vi gjort - som hans barn är vi värda Hans kärlek. Däremot kanske vi inte gjort oss förtjänta av att få komma in i himlen, men det är en annan sak.

#40:

"Vi kan handla utifrån egna val men som jag förklarade - endast en människa som "drabbas" av Guds nåd älskar den bibelns Gud, eftersom man inte finner Honom tilldragande utanför nåden.  I nåden vet man att man inte är någonting i sig själv utan att det är Herren som har gjort allt väl. Om vi lämnas till vår egen vilja går vi allt djupare in i synden."

Men vad är då nåd? Det är ju en sak att utan Guds hjälp så går vi vilse. Alltså Han meddelar sig med oss bl a inom oss, Han sänder budbärare osv. För att påminna oss om Honom så att vi kan börja vandra vägen som leder till Honom. Men därifrån till att prata om nåd. Det begreppet passar inte in - det låter då som om vi inte har vår fria vilja alls. Som om Gud t.o.m. bestämmer vem som ska få känna kärlek till Honom. Då är vi ju bara schackpjäser i Guds spel. Vem säger allt detta? Sa Jesus det?  Det kanske är en nåd att Gud inte har övergivit oss när vi gjort så dumma val genom åren. Men det betyder ju inte att vi är totalt värdelösa för det. Vi ÄR värdefulla, vi har alltid varit värdefulla och som Guds barn är vi alltid värda Guds kärlek oavsett vad vi gör. Men vi får ta konsekvenserna av våra handlingar och kan inte komme Hem till Honom utan att göra oss förtjänta av det. (Och kanske till viss del av nåd och hjälp).

Men även om Jesus först kom till judarna så gäller ju hans budskap för alla människor nu. Undren finns ju med i den Bibel som är alla kristnas Heliga Skrift. Och det finns ju många som vittnar om att människor blir helade idag - det är väl under?

"Tror du icke att jag är i Fadern, och att Fadern är i mig? De ord jag talar till eder talar jag icke av mig själv. Och gärningarna, dem gör Fadern, som bor i mig; de äro hans verk." (Joh. 14:10)

" Och han sade till dem: "Gån ut i hela världen och prediken evangelium för allt skapat. Den som tror och bliver döpt, han skall bliva frälst; men den som icke tror, han skall bliva fördömd. Och dessa tecken skola åtfölja dem som tro: genom mitt namn skola de driva ut onda andar, de skola tala nya tungomål, ormar skola de taga i händerna, och om de dricka något dödande gift, så skall det alls icke skada dem; på sjuka skola de lägga händerna, och de skola då bliva friska." Därefter, sedan Herren Jesus hade talat med dem, blev han upptagen i himmelen och satte sig på Guds högra sida. Men de gingo ut och predikade allestädes. Och Herren verkade med dem och stadfäste ordet genom de tecken som åtföljde det." Mark. 16:15- 20

Det är Gud som utför helande, t.o.m. Jesus säger ju att det inte är han själv som gör det. (För övrigt ett konstigt uttalande om Jesus vore samma som Gud.) Tydligen ska de som tror på Jesus kunna utföra under i Hans namn. Gäller inte det för oss?

"Arma världen om jag och Jesus är jämnställd i gudomlighet!!  Då är allt hopp ute. Är det så att en människa är lika mycket Gud som Han finns det ingen frälsning och jag är en sann dåre."

Idag finns inte många som är som Jesus - men det är dit vi strävar, och när vi nått dit så behöver vi inte återfödas mer på jorden utan får stanna i Himlen hos Gud. Jag menar inte att du och jag IDAG är som Jesus.

"Paulus åberopade också gudomlig inspiration."

Det finns många idag som åberopar Gudomlig inspiration. Problemet är att människans ego och egna erfarenheter ofta lägger "ett filter" i vägen, varigenom info tolkas. Så ofta är inte allt 100 % rent från mänsklig påverkan. Jag kan inte uttala mig om enskilda i NT - men för mig räcker det inte att något står i Bibeln för att det ska räknas som sant. Särskilt inte om det står i form av ett brev. Hur vet vi att breven är direkt inspiration av Gud?

"Följ gärna Jesus exampel. . . men du är dömd att misslyckas för ingen kommer till Gud å sina egna gärningar."

Nej, jag tror också att vi behöver hjälp. (Vilket vi får om vi ber om det. På det viset kommer vi inte dit av oss själva.) Men om du tänker efter finns ju människor som Gandhi som utövade och förespråkade ickevåld och sanning i alla situationer. Han, kan jag tänka mig, har kommit längre än vad Hitler hade gjort. Vi kan åstadkomma väldigt mycket om vi har viljan (och Guds hjälp) och åtminstone jag har lärt mig otroligt mycket de senaste 20 åren - vilket gör att jag idag lever bättre (på många olika sätt) än vad jag gjorde då. (Fast jag vet att jag har en väldigt lång väg kvar, förstås.) Men samtidigt tror jag att jag lärt mycket genom tidigare liv också. Jag känner inom mig att jag inte ska döda t ex. Eller tortyr - det är nog det mest skrämmande jag vet. Men hur är det med de människor som utan att blinka kan utföra sådana dåd? Kan det inte tänkas att de aldrig lärt sig det genom egen erfarenhet i tidigare liv? Därför har de det kvar att lära. (Som man sår får man skörda.) eller

"Men en av dem som voro med Jesus förde handen till sitt svärd och drog ut det och högg till översteprästens tjänare och högg så av honom örat. Då sade Jesus till honom: "Stick ditt svärd tillbaka i skidan; ty alla som taga till svärd skola förgöras genom svärd." Matt 26:51-52

"Alla äger inte barnaskap hos Gud.  Det är endast de som födds av Guds Ande till evigt liv.  Gud har skapat alla men barnaskap tillhör den som är frälst."

Min fråga till dig: Vem räknas som frälst? Vem kan bli frälst? Med tanke på att alla människor inte nås av Guds Ord och inte, i detta livet, har möjlighet att bli frälsta - så är det en väldigt orättvis idé. Varför skulle Gud resonera så? Men om man tolkar det som att vi lever flera liv - och gång på gång väljer att vända oss från Gud (trots alla "ledtrådar" och hjälp) - DÅ blir vi inte frälsta. DET låter rättvist.

Jag erkänner att jag inte vet allt och säkerligen har missuppfattat en hel del. Men jag har ju läst andra källor som förklarar allt på ett så trovärdigt sätt. Det är inte otroligt att det är Jesus som talar med oss idag via andra budbärare. Varför skulle det vara det? Det är i mina ögon inte heller otroligt att Jesu efterföljare kan ha missuppfattat en del av vad Han sa (som står i Bibeln). Jag försöker få ihop allt så att jag kan tro. Jag kunde aldrig komma till tro genom traditionell kristendom - för det stämde aldrig för mig.

 Gud har säkert olika sätt att tala till olika människor - och det som du känner är sanning är inte det för mig. (Och om det nu är så att vi lever många liv så kommer vi säkerligen fram till samma sanning allteftersom vi utvecklas - i slutändan. Men i nuet väljer man kanske den stig som bäst leder till Guds Väg - och den stigen kanske ser olika ut för olika människor beroende på var vi står idag. Muslimer har sin stig, Buddhister har sin, vissa kristna har sin medan andra kristna har sin, osv. Gud vet att vi alla kommer rätt, till slut. (nästan alla i alla fall…) Och då spelar ju inte detaljerna någon roll.

Att vi lever flera liv - DET tror jag på till 100 %. Så mycket talar för det både i olika religioner och i olika nutida kristna budskap. Världen vore obegriplig (för mig) om inte det var så.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Camillhe
8/11/09, 2:45 PM
#42

Hur kommer det sig att du har svårt att tro att Bibeln är Guds ord "rakt av" men tror att du kan prata med Jesus genom Kim Michaels "askrealJesus"?

Internettan
8/11/09, 3:24 PM
#43

#42: Därför att han tar emot budskap från Jesus, direkt. (Sedan är jag medveten om att Kim Michaels är en människa som dels kan påverka det han får till sig och dels kan info även komma från andra källor än Jesus utan att Michaels märker det.) Så visst måste man vara kritisk.

Men Bibeln är skriven av många människor under olika tider, varav vissa texter är brev och dikter. Plus att jag inte får ihop de kristnas tolkningar av Bibeln. För att få ihop den tolkningen måste jag bortse och blunda för vissa saker, ljuga för mig själv helt enkelt. När jag läste Kim Michaels texter så kände jag att det var rätt. Plötsligt klarnade allt. Så har jag aldrig känt när jag läst Bibelns texter.

"Every point of view is a view from a point."

Internettan
8/11/09, 5:05 PM
#44

Jag har mer frågor: Vad är tro för er? Vad innebär det?

Vad krävs för att man ska bli frälst (räddad)? Räcker det att göra så gott man kan - eller ska vi följa det Jesus säger?

"I haven hört att det är sagt: 'Öga för öga och tand för tand.' Men jag säger eder att I icke skolen stå emot en oförrätt; utan om någon slår dig på den högra kinden, så vänd ock den andra till åt honom; och om någon vill gå till rätta med dig för att beröva dig din livklädnad, så låt honom få manteln med; och om någon tvingar dig att till hans tjänst gå med en mil, så gå två med honom. Giv åt den som beder dig, och vänd dig icke bort ifrån den som vill låna av dig. I haven hört att det är sagt: 'Du skall älska din nästa och hata din ovän.' Men jag säger eder: Älsken edra ovänner, och bedjen för dem som förfölja eder, och varen så eder himmelske Faders barn; han låter ju sin sol gå upp över både onda och goda, och låter det regna över både rättfärdiga och orättfärdiga. Ty om I älsken dem som älska eder, vad lön kunnen I få därför? Göra icke publikanerna detsamma? Och om I visen vänlighet mot edra bröder allenast, vad synnerligt gören I därmed? Göra icke hedningarna detsamma? Varen alltså I fullkomliga, såsom eder himmelske Fader är fullkomlig." Matt 5:38-48

Vad menar Jesus med den sista meningen? Om vi inte kan nå fullkomlighet - varför säger han så?

"Vad synes eder? Om en man har hundra får, och ett av dem har kommit vilse, lämnar han icke då de nittionio på bergen och går åstad och söker efter det som har kommit vilse? Och händer det då att han finner det - sannerligen säger jag eder: då gläder han sig mer över det fåret än över de nittionio som icke hade kommit vilse. Så är det ej heller eder himmelske Faders vilja att någon av dessa små skall gå förlorad." Matt 18:12-14

Hur kan Jesus säga så och ändå mena att Gud inte ens ger vissa människor tillgång till Hans Ord under deras hela livstid?

"Då trädde en man fram till honom och sade: "Mästare, vad gott skall jag göra för att få evigt liv?" Han sade till honom: "Varför frågar du mig om vad som är gott? En finnes som är god. Men vill du ingå i livet, så håll buden." Han frågade: "Vilka?" Jesus svarade: "'Du skall icke dräpa', 'Du skall icke begå äktenskapsbrott', 'Du skall icke stjäla', 'Du skall icke bära falskt vittnesbörd', 'Hedra din fader och din moder' och 'Du skall älska din nästa såsom dig själv.' " Då sade den unge mannen till honom: "Allt detta har jag hållit. Vad fattas mig ännu?" Jesus svarade honom: "Vill du vara fullkomlig, så gå bort och sälj vad du äger och giv åt de fattiga; då skall du få en skatt i himmelen. Och kom sedan och följ mig." Men när den unge mannen hörde detta, gick han bedrövad bort, ty han hade många ägodelar. Då sade Jesus till sina lärjungar: "Sannerligen säger jag eder: För den som är rik är det svårt att komma in i himmelriket. Ja, jag säger eder: Det är lättare för en kamel att komma in genom ett nålsöga, än för den som är rik att komma in i Guds rike." När lärjungarna hörde detta, blevo de mycket häpna och sade: "Vem kan då bliva frälst?" Men Jesus såg på dem och sade till dem: "För människor är detta omöjligt, men för Gud är allting möjligt." Då tog Petrus till orda och sade till honom: "Se, vi hava övergivit allt och följt dig; vad skola vi få därför?" Jesus svarade dem: "Sannerligen säger jag eder: När världen födes på nytt, då när Människosonen sätter sig på sin härlighets tron, då skolen också I, som haven efterföljt mig, få sitta på tolv troner såsom domare över Israels tolv stammar. Och var och en som har övergivit hus, eller bröder eller systrar, eller fader eller moder, eller barn, eller jordagods, för mitt namns skull, han skall få mångfaldigt igen, och skall få evigt liv till arvedel. Men många som äro de första skola bliva de sista, och många som äro de sista skola bliva de första." Matt 19:16-30 

Jag ser att Jesus säger att "för människor är det omöjligt" när lärjungarna frågar "Vem kan då bliva frälst?" Men det kan ju helt enkelt betyda att vi behöver hjälp för att kunna bli fullkomlig. Men ni har kanske rätt i att vi aldrig kan bli fullkomliga - jag vet inte. Jag tror ju på förlåtelsen i och för sig, att Gud förlåter oss väldigt mycket. Men måste vi inte också (efter att vi ångrat en synd och blivit förlåten) leva på ett sätt som betyder att följa Jesus? T ex att lämna alla våra ägodelar och bara förlita sig på att Gud tar hand om oss? Kan vi leva i Sverige i vårt överflöd och ändå komma in i himlen? (För många som kallar sig kristna lever ju ganska bekvämt och skänker kanske lite kollekt och ger till Rädda barnen - sedan gör de inte mer. De vill inte avstå någonting egentligen. Kan man komma in i himlen då? Vad säger Jesus? 

Jesus talar ju ovan om hur svårt det är att komma in i Himmelriket (särskilt för en som är rik). Det låter inte direkt som om det räcker att man tror på Jesus. Att hålla alla buden verkar man ju behöva göra. Likaså att överge sina ägodelar och t.o.m. sin familj. (Min tolkning: Eftersom vi inte kan komma till himlen om vi är alltför fästa vid saker och människor på jorden. Så länge vi är fästa vid detta/dessa så är vi fortfarande barn av vår värld - och är vi så mycket barn av vår värld så är vårt sinne fördunklat och vi kan inte hitta till Gud och Hans rike. (ungefär så tänker jag) Fast jag tror inte att det betyder att vi måste bo på gatan - men jag tror att även om vi lever i ett fint hus och med fina saker så måste vi vara beredda att överge dem när som helst. Vi får inte vara verkligt fästa vid dem. Allt som får oss att bli fästa håller kvar oss vid det jordiska och blir ett hinder.   

Men var går gränsen för vad vi måste göra och vad som blir oss förlåtet?

Och om det räckte med att Jesu tog våra synder på sig och vi blev förlåtna - då behövde Han ju inte gå omkring och predika hur vi borde leva. Men Jesus säger ju egentligen inte att det räcker att tro på Honom. Eller gör han det?

Kanske jag är lite osammanhängande nu - mina egna tankar börjar trassla in sig. Hoppas inte ni tycker att jag är jobbig. (För det tycker jag själv nu.. :-)

"Every point of view is a view from a point."

mimmi93
8/11/09, 6:35 PM
#45

asså hur f*n orkar ni skriva så himla mycket?man orkar ju inte läsa en mening äns  xD  jag som själv inte "tror" ett dugg på "jesus" blir ju helt fashinerad (stav)   av er Obestämd

inte för att vara elak :/  men hur kan man bli så fäst hehe är det typ som när man fäster sig vid ett djur, eller kanske en människa ….

Eller när ni vågar påstå att Kristendommen är den rätta?  hur vet man inte att det är en annan religon som egentligen stämmer in mer än "eran"    asså jag är ledsen om någon blir upprörd nu men som skrivet tycker jag om att se andras åsikter

Internettan
8/11/09, 7:24 PM
#46

Jag tror som jag skrev i #13. Kristendomen är inte den enda rätta religionen. Man behöver inte ens en religion för att komma till Gud. Men visst underlättar det - speciellt för de som inte kommit så långt att de själva "vet inom sig".

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
8/12/09, 1:51 AM
#47

# 46

Svar:  Du har många frågor och jag skall försöka klargöra.  Du kanske inte tycker om svaren men jag skriver vad Bibeln berättar för oss.

_Men vad är då nåd? osv
_
Svar:  Nåd är Guds oförtjänta godhet till männsikor.  Bibeln är genomsyrad av begreppet - nåd.  Gud kan inte vara orättvis i sina val därför att han är suverän.  Alla föds andligt döda.  Död i synd och missgärningar står det.  Gud  väcker människor ur tillståndet, oftast genom det predikade bibelordet.  Han resonerar med männsikor (Jes. 1:18).  Det kan gå på ett ögonblick och det kan ta år, men Han väcker till evigt liv.  Allt ligger i Guds hand.
Vi har, till en viss del, en fri vilja men inte när det gäller att ta inititivet i vårt gudsförhållnde.  Även om vi var schackpjäser i Guds spel kan vi inte klandra Gud på något vis. Han kan inte göra något fel.  Det är sant som du skrev att Gud i sin barmhärtighet tolererar världen tills dess att alla de som skall frälsas är fulltaliga.  Det kommer att finnas olika grader av ansvar i domen för de som inte hör Gud till, beroende på hur mycket ljus man har fått. 

Som om Gud t.o.m. bestämmer vem som ska få känna kärlek till Honom. Då är vi ju bara schackpjäser i Guds spel. Vem säger allt detta? Sa Jesus det?

Svar:  Ja, Jesus sade det.  Många gånger på olika sätt.  Klarast i Johannes Ev. 6: 37, 39, 44 -   “Alla som Fadern ger mig kommer till mig, och den som kommer till mig skall jag aldrig någonsin kasta ut. Och detta är hans vilja som har sänt mig att jag inte skall förlora någon enda av alla dem som han har gett mig, utan att jag skall låta dem uppstå på den yttersta dagen.  Ingen kan komma till mig, om inte Fadern som har sänt mig drar honom, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen. “  

Ja, människan är värdefull.  Vi skall/bör behandla varandra med respekt och efter den 'gyllene regeln'.  Men mellan Gud och människan råder ett annat förhållande.  Det är där den moderna människan gör misstag.  De blandar ihop Gud och vanlig, dödliga.  

Men även om Jesus först kom till judarna så gäller ju hans budskap för alla människor nu. Undren finns ju med i den Bibel som är alla kristnas Heliga Skrift. Och det finns ju många som vittnar om att människor blir helade idag - det är väl under?

Svar:  Ja, det stämmer.  Gud gör under idag och dömer idag.  Han griper in i människans vardag likväl som Han styr världshändelserna.

" _Och han sade till dem: "Gån ut i hela världen och prediken evangelium för allt skapat. Den som tror och bliver döpt, han skall bliva frälst; men den som icke tror, han skall bliva fördömd. Och dessa tecken skola åtfölja dem som tro: genom mitt namn skola de driva ut onda andar, de skola tala nya tungomål, ormar skola de taga i händerna, och om de dricka något dödande gift, så skall det alls icke skada dem; på sjuka skola de lägga händerna, och de skola då bliva friska." Därefter, sedan Herren Jesus hade talat med dem, blev han upptagen i himmelen och satte sig på Guds högra sida. Men de gingo ut och predikade allestädes. Och Herren verkade med dem och stadfäste ordet genom de tecken som åtföljde det." Mark. 16:15- 20

Det är Gud som utför helande, t.o.m. Jesus säger ju att det inte är han själv som gör det. (För övrigt ett konstigt uttalande om Jesus vore samma som Gud.) Tydligen ska de som tror på Jesus kunna utföra under i Hans namn. Gäller inte det för oss?_
Svar:  Det gläder mig att du citerar Bibeln.  När Jesus säger att Han gör sin Faders vilja är det en bekräftelse att Han är den unika sonen. Judarna uppfattade att Han åberopade jämnställdhet med Gud, och därför försökte de döda Honom (till slut så lyckades de).

Lägg märke till att Jesus sade att “tecken skulle åtfölja dem”.  M.a.o. det är inte undren som är det primära utan predikandet av evangeliumet. Gud den Helige Ande gör under som Han vill – det är inte den kristne som utför något sådant.  Om du läser Apostlagärningar så finner du att allt Jesus lovade här blev fullbordat.

Men Jesus varnade att söka efter tecken var en fara. “”Ett ont och trolöst släkte begär ett tecken, men det skall inte få något annat tecken än Jonas tecken." Och han lämnade dem och gick sin väg.” (Matt. 16:4)

Det finns många idag som åberopar Gudomlig inspiration. Problemet är att människans ego och egna erfarenheter ofta lägger "ett filter" i vägen, varigenom info tolkas. Så ofta är inte allt 100 % rent från mänsklig påverkan. Jag kan inte uttala mig om enskilda i NT - men för mig räcker det inte att något står i Bibeln för att det ska räknas som sant. Särskilt inte om det står i form av ett brev. Hur vet vi att breven är direkt inspiration av Gud?

Svar:   Av egen erfarenhet kan jag säga med säkerhet att min onda mänskliga natur ofta kommer i vägen för de enklaste av saker.  Våra hjärtan är så förrädiska.  Det är bara så som Gud har sagt.
Ah, men för mig är t. ex. Pauli brev lika tungt som evangelium.  Varför?  Därför att Jesus sade innan Han dog att Han hade mycket att berätta för dem, men att de inte kunde bära det.  Joh. Ev. 16:13 – 15.  Uppenbarelsen av kyrkan fick Paulus till ex.  Johannes fick se det stora symboliska skådespelet i Uppenbarelseboken osv.  Jesus berättade inte ALLT när Han gick här på jorden.

Du tror också att vi behöver hjälp.  Och det gläder mig.  Du undrar hur människor kan tortera osv.  Jag tror att människor är  kapabla till vad som helst egentligen. En människans samvete kan förhärdas till den milda grad att vitt bli svart och svart bli vitt.  Vissa människor har inget samvete alls. Vi människor inbillar oss att vi är förmer än andra i väldigt mycket, men en kristen som vandrar med Gud genomboras av Guds ord i både samvete och medvetenhet.  Den Gud älskar tillrättavisar Han.  Han lämnar oss inte till våra egna idéer utan granskar oss och visar oss vad som finns i oss.  Han står redo att förlåta och ge oss sin frid.  

Du citerade - "Men en av dem som voro med Jesus förde handen till sitt svärd och drog ut det och högg till översteprästens tjänare och högg så av honom örat. Då sade Jesus till honom: "Stick ditt svärd tillbaka i skidan; ty alla som taga till svärd skola förgöras genom svärd." Matt 26:51-52

Jesus sade också - Tro inte att jag har kommit för att skapa fred på jorden. Jag har inte kommit med fred utan med svärd.  Matt 10:34 
Men nu", sade han, "skall den som har en börs ta den med sig, och likaså den som har en lädersäck. Och den som inte har något svärd skall sälja sin mantel och köpa sig ett svärd.   Lukas Ev. 22:36

_Min fråga till dig:
Vem räknas som frälst?
_
Svar:  De vars synder är förlåtna.  Som jag skrev förut - Den som är frälst: är försonad med Gud; har barnaskap med sin himmelska Fader; Kristus bor i deras hjärta genom tro; och de är ett tempel för Guds Helige Ande.

Vem kan bli frälst?

Svar: Vem som helst!  Ingenting är omöjligt för Gud.

Men om man tolkar det som att vi lever flera liv - och gång på gång väljer att vända oss från Gud (trots alla "ledtrådar" och hjälp) - DÅ blir vi inte frälsta. DET låter rättvist.

Svar:  Det är förståligt att du kommer till en sådant slutsats eftersom du anser att reinkarnation är en verklighet i den andliga sfären.

_Jag kunde aldrig komma till tro genom traditionell kristendom - för det stämde aldrig för mig.
_
Svar:  Men om Gud vill att det stämmer för dig så kommer du inte undan.  Han kan inte misslyckas i Hans frälsningsverk. Du kan komma att uppleva stort tvivel och börja ifrågasätta vad du tror på nu.

Gud har säkert olika sätt att tala till olika människor - och det som du känner är sanning är inte det för mig.

Svar:  För mig är inte sanning relativt till hur jag upplever saker och ting.  Jag har en livlig fantasi och har blivit grundlurad i livet när det gäller “andliga” saker.  Nej, av bitter erfarenhet håller jag mig till Bibelordet för råd. 

Att vi lever flera liv - DET tror jag på till 100 %. Så mycket talar för det både i olika religioner och i olika nutida kristna budskap. Världen vore obegriplig (för mig) om inte det var så.

Svar:  Jag känner inte till någon kristen förkunnare som predikar reinkarnation.  Jag känner inte till någon kristen bekännelseform (kyrka, samfund osv) som har en sådan inställning.  Men tänk OM din livsåskådning är fel. . . . .

Vad menar Jesus med den sista meningen? Om vi inte kan nå fullkomlighet - varför säger han så?

Svar:  Enligt ett ordbok jag äger är det grekiska ordet (telios)  “fullkomlig” -  “komplett”   och här överförs tanken om godhet.  Om Jesus menade att vi kunde bli lika fullkomliga som Gud hade Han varit i total strid med hela den judiska skriftsamlingen och allting annat Han sade innan och efter.

Många människor har kommit fel för de har inte gjort ett åtskiljande av ordet och bara tagit saker och ting rakt av. Man måste jämnföra verser och se vad som sägs i sammanhanget. Annars kan man få ett helt felt intryck av vad man läser.

Hur kan Jesus säga så och ändå mena att Gud inte ens ger vissa människor tillgång till Hans Ord under deras hela livstid?

Svar:  Jesus talade om att Han sökte fåren.  Man måste läsa vad som står.  Den Han söker finner Han.  Gud är inte skyldig att frälsa någon.  Det bara är så. 

Ibland så kallar Gud människor, och då ger de upp alla sina jordsliga ägodelar.  Men alla är inte kallade till det.  Gud använder de kristnas offer till att finansera Hans verk på jorden (den kristne måste ha en inkomst för att ha något att ge osv.).  Han behöver egentligen inte våra pengar eller vår tid utan vi TILLÅTS vara med och ge.  Det är ett privilegium.  Jag har träffat människor som har mycket och är inte särskilt fästa vid det.  Och sedan har jag träffat människor som har mindre men är mycket fästa vid det lilla de har.   Jag talar inte om livets nödtorft här.  Det är en fara att vara ljummen.   Gud ger allvarliga varningar i sitt ord för det. 

Och om det räckte med att Jesu tog våra synder på sig och vi blev förlåtna - då behövde Han ju inte gå omkring och predika hur vi borde leva. Men Jesus säger ju egentligen inte att det räcker att tro på Honom. Eller gör han det?

Svar:  Ja, det gör Han!  -  Jesus svarade och sade till dem >> Detta är Guds gärning, att ni tro på den han ha sänt.>> Joh 6: 29
Amen, amen säger jag er: Den som tror har evigt liv.  Joh 6: 47
Vi behöver leva heliga liv (det skrev jag i mitt förra inlägg)  DÄRFÖR att vi är frälsta och försonade med Honom.  . .  inte för att vi ska BLI frälsta.  Det är en oerhört stor skillnad.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
8/12/09, 12:40 PM
#48

#47:

Tack för ditt tålamod och dina bra förklaringar. Jag tror att jag ofta har svårt för vissa begrepp - som ibland "klingar illa" i mina öron. T ex synd och vad synd är för något. Att vi föds i synd. Om man tror på reinkarnation så kan jag förstå dels att jag levt flera liv, där jag bidragit till det onda i världen genom mina gärningar (och gjort mig förtjänt av att kallas syndig), och dels att mänskligheten i stort är "fallen" och att vi föds in i detta tillstånd. (Med mera kanske..)

Men om man bara säger att vi föds syndiga - så låter det som ett medeltida uttryck där människan är smutsig. Och det har jag svårt för. 

Även andra begrepp och uttryckssätt ställer till det för mig. Jag tror kanske att jag håller med dig i mycket och själv kanske ändå tror som du tror - men att orden gör att jag inte inser det. (Gäller vissa saker då.)

Sedan har jag ju inte läst Bibeln så jättemycket och behöver nog läsa lite mer för att förstå.

Men jag är ju en sökare och läser mycket olika källor, som sagt. Jag är medveten om att det finns många "falska profeter" - men samtidigt borde väl inte alla vara falska? Och jag har svårt att bortse från företeelser och upplevelser som berättas av många, många människor, och bara blunda för det. Jag måste på något sätt ta ställning till det för att kunna gå vidare. Är något trovärdigt i mina öron klarar jag inte att stoppa undan det och bara glömma - för då undrar jag alltid om de kanske har rätt.

Exempel på företeelser: 

  • Folk som blivit hypnotiserade och berättar om tidigare liv samt om livet på andra sidan (mellan de jordiska liven). En av dessa hypnotisörer är en universitetsprofessor.
  • Program som "Det okända" (Kanal 4+) där människor upplever att det spökar och där medier får kontakt med avlidna personer och hjälper dem att "gå över". Och de verkar inte alla vara kristna och blivit frälsta - ändå lever de som andar.
  • Nära-döden-upplevelser
  • Tv-programmet/personen Ambres - där en person som själv inte är andligt intresserad lånar ut sin kropp till en annan själ, som befinner sig i andevärlden - och som berättar om våra liv och varför vi är här osv.
  • Mängder av böcker av personer som kanaliserar själar från andevärlden - och som i stort har samma budskap.

Vad säger ni kristna om detta? Kan det inte vara äkta budskap till oss människor - från de i andevärlden som arbetar för Gud?

Jag tror själv inte att allt jag läser är helt sant. Men efter allt jag läst i så många år så har jag ändå fått en någorlunda samstämmig bild som jag inte bara kan glömma bort. Mycket kan stämma om man tolkar det Jesus säger på ett alternativt sätt. Men vissa saker går inte ihop med Bibeln. Jag har svårt att helt behöva välja bort det ena för att till 100 % tro på det andra. Det KAN ju vara så att Bibeln inte är 100 % sann utan att sanningen finns någonstans "mittemellan". (Eller så är det inte så…) 

Jag antar att det är omöjligt att använda intellektet för att förstå vad man ska tro. Det fungerar ju inte så - och det vet jag ju egentligen. Det jag måste göra är att be Gud om vägledning och gå inom mig. Där finns sanningen.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
OlgaMaria
8/12/09, 9:28 PM
#49

#48 Hej igen.

Det har skrivits en del om sånt här på forumet.. sök t ex på New age.

Jag hittade de här trådarna:

Förbön kontra healing?

Samma Jesus

Uppenbarelser

Jag kopierar in ett inlägg jag skrivit förut:

"GT ser väldigt allvarligt på all religiositet som inte har med Gud att göra. Jag tror det gäller fortfarande (inte straffen, men att Gud inte tycker om det).

3 Mos 20:27 När någon, man eller kvinna, befattar sig med andebesvärjelse eller spådom, skall den personen straffas med döden. Han bär på blodskuld och skall stenas.

5 Mos 18:10 Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri,
5 Mos 18:11 ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda.
5 Mos 18:12 Ty avskyvärd för HERREN är var och en som gör sådant, och för sådana vedervärdigheters skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.

2 Mos 20:3 Du skall inte ha andra gudar vid sidan av mig.

2 Mos 23:13 Se till att ni i allt håller det jag har sagt er. Andra gudars namn skall ni inte nämna. De får inte höras från din mun.

Självklart förlåter Gud om man hållt på med sådant. Men han är tillräcklig för oss. När vi lär känna honom genom Jesus behöver vi inte längre hålla på med New Age.

Jag hörde om en kvinna som hade en reiki-healing-klinik i Ukraina. Massor med människor blev helade genom henne. Efter många år kände hon att hon ville söka upp sina gamla patienter och se hur det var med dem. Hon upptäckte att ingen av dem mådde bra. De var fortfarande helade från det hon helat dem från, men många hade depressioner, sömnsvårigheter, kroniska sjukdomar, smärt-sjukdomar och många hade tagit livet av sig. På det stora hela var det inte bättre! Den kvinnan blev sedan kristen och slutade med reikin.

Jag hörde om en annan lite pojke i Afrika som blev helad från en allvarlig sjukdom av en "medicinman". Han fick ett halsband med en amulett som skulle skydda honom mot sjukdomen. Han var sannerligen frisk, men en kristen pastor träffade den här pojken senare och pastorn kunde urskilja att det var något som inte stämde med den där amuletten. Han öppnade den och i den stod det - "den här pojkens själ tillhör Satan". Pastorn begärde pojken fri i Jesu namn!

En kompis kompis förlorade sin sambo i Tsunamin. Hon gick till någon som kunde tala med döda, och hon fick kontakt med sin döde sambo. Hon var övertygad om att det var han därför att han sa saker som bara han kunde veta. Tyvärr känner djävulen till våra hemligheter också. Det var tydligt att det hela inte var bra för den här tjejen. Hela hennes liv handlade om att få prata med sin döde sambo, i flera år. Hon kunde inte gå vidare… Jag vet inte hur det gick sen.

New Age kan verka otroligt "snällt" många gånger men det finns många gånger en mörk andlighet i detta som vill binda människor. Som kristna är den helige Ande allt vi behöver!

Jag är absolut säker på att Gud inte talar genom tarot och liknande. Då skulle han gå emot sitt ord. Vi kan ändå få reda på "sanningar" på detta sätt, men vi drar samtidigt mörk andlighet över oss och det är det inte värt någonstans!

Om vi vill ha vishet ska vi komma direkt till Gud -

Jak 1:5 Om någon av er brister i visdom skall han be till Gud, som ger åt alla villigt och utan förebråelser, och han skall få den.

Gud ger oss den vishet vi behöver. Genom tarot och annat kanske vi får en del "vishet" som vi inte alls behöver. Gud vet vad vi behöver."

Tillägg:

Det är inte nödvändigtvis fel att få besök av döda och att ha olika slags uppenbarelser men det är alltid fel att själv uppsöka de dödas andar och att söka uppenbarelser annat än i Jesu namn.

Det finns en ond andlighet som framstår som ljus, och det man kan få reda på genom denna kan vara både sant och falskt. Att något som förmedlats bevisligen är sant är inget bevis för att det är positivt att höra det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
8/12/09, 10:05 PM
#50

#49:

Hej!

Det är mycket intressant det du berättar om. Healing har jag aldrig tänkt mig att det kan medföra något "mörkt". Att det kan komma från fel källor, så att säga. Lite skrämmande.

Jag är medveten om att det finns mörka krafter "därute" och att det mörka kan vävas in i det som är sant - så att man verkligen blir lurad. Jag har en bror som för flera år sedan började umgås med New-Age:are och allt gick väldigt fort. Han berättade för mig alla "övningar" de gjorde och att han tydligen var väldgit medial. Efter ett tag började han höra röster och känna som om någon tog på honom hemma ibland. Och sedan klippte han av kontakten med oss, sin familj. Allt sedan dess hör han röster - och de är inte snälla. De förbjuder honom att göra vissa saker mm. Så jag vet att det kan gå väldigt fel. Hemskt! Jag tänker att det beror på att han öppnade sig för alla möjliga mörka typer och inte visste hur han skulle skydda sig. Och visst kan man undra vad sådana människor egentligen gör. Att kanalisera och leta efter tidigare liv är nog inte Guds mening. Inte heller det här med Tarot-kort och liknande.

Men jag kan ändå inte låta bli att undra över sådana människor som får till sig budskap från Jesus eller Gud. Kanske de finns? Fast de är få? Jag vet inte. Det kan ju vara budskap till oss som får oss att vända oss till Gud. Men det är ju svårt att avgöra, om de nu finns.

Men det låter klokt det du säger och jag tar verkligen till mig det. Speciellt det du skriver i tillägget.

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
8/12/09, 10:29 PM
#51

Vad tråkigt att höra om din bror! Jag tänker att det bästa är att be för honom att han ska få bli fri i Jesu namn..

Jag känner en kille som jag tror varit med om liknande, men han har ganska bra kontakt med sin familj i alla fall. Han är väldigt styrd av röster och väldigt plågad. Men han vill inte inse att han sökt på fel ställen. Han tror att han kan finna Gud och budskap från Gud från alla möjliga olika håll… och det är väl på det sättet han farit illa. Det som är så bedrägligt är att han många gånger fått vägledning från andar osv som till och med jag tycker är bra och sann men som också kommer med lögn och som plågar honom. Det gör att han håller sig kvar.. han vet att andarna har hjälpt honom ibland men han mår bara sämre och sämre… Det är så den onde gör - han vet ganska mycket, och han kan använda det för att binda oss till honom. :(

"Men jag kan ändå inte låta bli att undra över sådana människor som får till sig budskap från Jesus eller Gud. Kanske de finns? Fast de är få? Jag vet inte. Det kan ju vara budskap till oss som får oss att vända oss till Gud. Men det är ju svårt att avgöra, om de nu finns."

Hur menar du? På vilket sätt får de till sig budskap från Jesus eller Gud? Jag tror självklart på att vi kan få budskap från Gud genom Jesus och också be honom om det. Det som är bra att veta är att Jesus aldrig talar emot sitt eget Ord - Bibeln. Vi kan pröva budskap genom att jämföra dem med Bibeln. Gud har också gett kristna en gåva av urskiljning så att vi på ett övernaturligt sätt kan skilja mellan onda och goda andar.

Vad glad jag blir att du tar till dig, för jag är genuint orolig för alla människor som söker svar i fel andlighet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
8/13/09, 12:16 AM
#52

Hantera inlägg

#47:
Internetta – Det är roligt att diskutera med dig!  Theresia har skrivit bra också här ovan och jag hoppas att vi kan hjälpa dig förstå begreppen. 

Men om man bara säger att vi föds syndiga - så låter det som ett medeltida uttryck där människan är smutsig. Och det har jag svårt för.

SVAR:  Du är inte den första som har haft problem med de olika uttryck som finns inom kristendom.  Teologer  diskuterar olika begrep och skriver volymer om ett ämne ännu idag.  Det svåraste för många människor är  synd begreppet.  Just det att vi är “syndare” - detta har vi människor alltid haft svårt för.  Guds nåd  gör att vi erkänner att vi är syndare.  Vi bekänner inför Herren.  Och ja, det är en del utav den nya födelsens under!  Ja, ett under därför att erkännandet att vi har eller gör fel går emot vårt högmod som människor. ( Detta  är ingen särskild anklagelse mot dig utan lägg märke till jag skrev vi.)

Jag tror att det blir till stort gagn för dig om du börjar läsa bibeln.  Du behöver inte börja i 1 Moseboken  men om du startar med Johannes Evangelium och sedan läser de andra evangelierna kan du få en mer enhetlig bild av det hela.

Företeelser:   Nära döden - Jag dog på operations bordet när jag var fem år.  Det var mycket länge sedan (hehe heh) och det fanns inte de hjälpmedel som finns idag.  Jag var inne i tunneln.  Jag ropade på Mamma men hon fanns inte där.  Jag minns som barn hur djupt besviken jag var att mamma inte kom när jag ropade men sedan hände någonting på väg till ljuset och jag ville bara gå framåt.  När jag åter fick medvetenhet frågade jag henne “Var var du?  Jag ropade på dig  men du kom aldrig.”  Stackars Mamma hade inte en aning om vad jag pratade om.  Min läkare kallade mig “Mirakel tjejen”.  Jag drogs till ljuset och sedan “sov” jag igen.  Denna upplevelse förträngde jag i över 40 år.  Det var när jag såg tunneln i ett TV program som jag fick en deja vu shock.  Det tog mig minst två veckor att hantera det igen. 
Min svägerska har arbetat i många år på en cancer klinik för barn.  Hon berättar hur barnen ofta ser änglar och andra barn lysande vitt runt sängen innan de dör.  Det är många av dessa barn som ser detta.  De är inte rädda för döden utan de skall gå med de andra barnen och känner sig trygga.
Jag har också varit hos människor som står inför döden och inte har allt klart med Gud.  Det är en mycket traumatisk upplevelse.  De som arbetar inom sjukvården ser mycket.  Sjukhuspastorer och präster likaså.  Men tystnadsplikten gäller för dem.

Nu till de andra företeelser.  Nästan alla du listade är på det pyskiska planet. Suggestion är också en väldig stark kraft.   Enligt Biblen -  Allt umgänge med de döda eller avlidna's andar är egentligen ett umgänge med demoner.  Demoner är andar som imiterar avlidna.  De kan också ta besittning i en människans sinne och ta över helt eller delvis.    Gud's ord är klart och tydligt att ett medium är ett redskap för Satan oavsett om deras “avatar” verkar vara snäll eller ond.  Satan beskrivs som en “ljusets ängel” i NT.  Han förklär sig och visar inte sitt verkliga jag tills han får kontroll.   Människor som konstant går in i en alternativ medvetenhet genom hypnos eller djup meditation utsätter sig själv för stor fara.  De övar upp sig och kommer lättare i trans för varje gång.  En personen som utövar dessa “konster” förlorar två saker bland andra:  kontroll och urskiljningsförmågan.  De blir  offer.
Det är inget konstigt med att de som kanaliserar har samma budskap.  Det är en del av den ondes strategi.
Allt detta är förbjudet för den troende.  De kristna får inte tala till Satan eller demonerna.  De skall be till sin Fader i himmlen för beskydd.  De får inte raljera mot Satan heller. Han tillrättavisades inte ens av Ängeln Mikael.

Mycket kan stämma om man tolkar det Jesus säger på ett alternativt sätt. Men vissa saker går inte ihop med Bibeln. Jag har svårt att helt behöva välja bort det ena för att till 100 % tro på det andra. Det KAN ju vara så att Bibeln inte är 100 % sann utan att sanningen finns någonstans "mittemellan". (Eller så är det inte så…)

SVAR:  Nu rör du vid kärnan här!  Du skrev att “vissa saker går inte ihop med Bibeln”.  Där har du det!  Gud gör ingenting nytt med mänskligheten idag.  Jesus måste tolkas i ljuset av den källan vari han presenterades (Bibeln).  Guds inställning  i GT  är “Och när man säger till er: 'Fråga andebesvärjare och spåmän, de som viska och mumla.' så svara “Skall inte ett folk fråga sin Gud?  Skall man fråga de döda för de levande?”  Gud lever.  Han hör bön.

En invändning kanske? - OK men visst fungerar deras profesior, de spådde rätt säger många.  Jag bliv spådd med  tarotkort och det stämmer.  Mitt horoskop var mitt i prick – precis så är jag eller har det.

SVAR: Ja, det kan mycket väl vara så men allt detta är INTE godkänt av Gud.  Det står helt i strid med Hans ord och befallningar till hans folk.

Jag antar att det är omöjligt att använda intellektet för att förstå vad man ska tro. Det fungerar ju inte så - och det vet jag ju egentligen. Det jag måste göra är att be Gud om vägledning och gå inom mig. Där finns sanningen.

SVAR.  O men visst skall man använda intellektet!  Gud har skapat oss med ett intellekt och vi skall använda det.  Han resonerar med oss i vår tankevärld.  Sanningen i Guds ord och dess lära är mycket tillfredsställande på en intellektuell nivå.  Bibeln är vacker i språkbruk, struktur, osv.  Och att fördjupa sig i att “Det var Gud som i Kristus försonade världen med sig själv” (2 Kor. 5:19)   kan sysselsätta en hela livet , ja  Glad t.o.m i evigheten!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
8/13/09, 1:20 AM
#53

Skrattande Jag har mycket att fundera över framöver. Inte så att jag kan överge min "gamla tro" helt och hållet med en gång. Men det tål att tänkas på.

Jag är jätteglad för era personliga berättelser, sådana är alltid lätta att ta till sig och betyder mycket att få höra.

Askrealjesus-sajten (som för övrigt tagits bort och ersatts med nytt - till min stora chock) hade inslag som varnade för mörka krafter och att man alltid ska be om beskydd av Gud, Jesus eller Ärkeängeln Mikael om man vill meditera osv. Likaså pratar de mycket om att man ska använda sitt "Kristi omdöme" (Christ discernment) för att själv kunna urskilja vad som är gott eller ont. Så på det viset kändes det ganska seriöst ändå. Skulle den onde verkligen uppmana till dessa saker? Men jag vet förstås inte…

Jag har aldrig blivit "frälst" så som många beskriver. Man kan kanske säga att jag delvis med mitt intellekt förstår att Jesus och Gud finns. Ganska ofta, när jag i perioder läst mycket om Jesus och Gud (t ex självbiografier som Korset och stiletten och liknande - men också mer "lärande" böcker) får jag "glimtar" av Gud/Jesus - i form av någon slags inre stor glädje. Men det har aldrig hänt "något stort" så att jag kan säga att jag verkligen mött Jesus som andra beskriver. Men jag ser fram emot den dagen. Problemet har nog varit att jag blivit uppslukad av vardagen - jag har inga kristna vänner eller anhöriga heller - så då går dagarna och jag glömmer bort Gud, kan man säga. Men så kommer längtan igen och jag får en ny "period". Mina barn har gått i kyrkans förskola och i andra aktiviteter så vi har varit ganska mycket i kyrkan - men jag tycker att Svenska kyrkan är ganska.. sval. Frikyrkor har jag ingen erfarenhet av - men det lockar mig lite eftersom de verkar mer "innerliga", eller hur jag ska uttrycka det.

Men framtiden får utvisa hur mitt liv kommer att bli. Det känns ganska hoppfullt i alla fall. Gud får visa mig vägen. :-)

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
8/13/09, 1:44 AM
#54

Likaså pratar de mycket om att man ska använda sitt "Kristi omdöme" (Christ discernment) för att själv kunna urskilja vad som är gott eller ont. Så på det viset kändes det ganska seriöst ändå. Skulle den onde verkligen uppmana till dessa saker?

SVAR:  Ja, tyvärr.  Jesus sade så här -

Ty falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra stora tecken och under för att om möjligt bedra även de utvalda.

Svenska Folkbibeln
Matteus 24:24-24

och igen här

Falska messiasgestalter och falska profeter skall träda fram och göra tecken och under för att om möjligt leda de utvalda vilse. Men var på er vakt! Jag har sagt er allt i förväg.

Svenska Folkbibeln
Markus 13:22-23

och i

Levande Bibeln
Markus 13:22-23

För många ska framträda som världsfrälsare, och falska profeter ska det finnas gott om. De ska göra märkliga under, för att om möjligt föra Guds egna barn bakom ljuset. Var på er vakt! Jag har varnat er i förväg!

och Paulus skrev

Jag önskar att Guds förbannelse skulle drabba var och en, mig själv inberäknad, som predikar någon annan väg till frälsning än den som vi har förkunnat för er. Ja, även om en ängel kommer från himlen och förkunnar ett annat budskap, så må han vara förbannad i evighet.

Levande Bibeln
Galaterbrevet 1:8-8

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
8/13/09, 9:50 AM
#55

#53 :) Be och läs bibeln och våga besöka olika kyrkor! :) Gud är så underbar.. han är värd att längta efter! :)

Jag har haft miljoner frågor.. och de har både väckts och stillats när jag läst Bibeln. Det viktiga är att hålla sin egen process vid liv, och att be Gud om vägledning.

Man kan be saker som "Gud, om du finns, visa dig för mig." "Gud, om du är den du säger att du är, för mig fram till en gemenskap med dig."

Sen när du vet att du har tron så får du be Jesus att han flyttar in i ditt hjärta. :)

Läs min tråd om "Jesus vid dörren"

Kram!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Internettan
8/13/09, 11:29 AM
#56

Woodland: Det är en lite skrämmande tanke att jag kanske har trott fel. Och omtumlande, eftersom hela min världsbild kastas omkull. Det är verkligen jättesvårt att tro att allt jag läst är fel. Men samtidigt visar du vad Jesus och Paulus sa…

TheresiaW: Jag ska göra som du säger.

Tack för att ni orkat förklara och stått ut med min ganska "självsäkra" ton ibland. Jag har verkligen trott ("vetat") så som jag skrivit - och då låter det kanske inte så trevligt alltid. Obestämd

Jag kan inte lova att jag inte kommer med fler jobbiga ifrågasättanden senare, när "tvivlet" sätter in. Eller när jag stöter på sådant jag bara inte kan förstå. Men det känns som att det är okej.

Kram tillbaks!

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
8/13/09, 8:36 PM
#57

Det är så härligt att du är så ödmjuk Internettan! :)

Ps 25:9 Han leder de ödmjuka rätt, han lär de ödmjuka sin väg.:)

Så klart du får komma med ifrågasättanden! Annars är det svårt att komma vidare med sina frågor ju…

Likaså pratar de mycket om att man ska använda sitt "Kristi omdöme" (Christ discernment) för att själv kunna urskilja vad som är gott eller ont. Så på det viset kändes det ganska seriöst ändå. Skulle den onde verkligen uppmana till dessa saker? Men jag vet förstås inte…

Jag vet inte om den onde skulle uppmana till detta… men en människa som vill ha både Jesus och annan andlighet kan mycket väl uppmana till detta! Killen jag berättade om tidigare ber Jesus om beskydd t ex… men han vill ha mer än Jesus och det är där det brister.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
8/13/09, 9:21 PM
#58

Woodland: Det är en lite skrämmande tanke att jag kanske har trott fel. Och omtumlande, eftersom hela min världsbild kastas omkull. Det är verkligen jättesvårt att tro att allt jag läst är fel. Men samtidigt visar du vad Jesus och Paulus sa…

SVAR:  Jag vet precis hur du känner dig!  Tro mig.  Detta har hänt mig innan jag blev frälst och efteråt också.  Men Gud är god!  Var inte rädd för detta som händer dig, Han vill dig väl.  Glad Gud skall ha all ära!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
8/16/09, 6:04 PM
#59

Jag tror inte på återfödelse i den bemärkelsen som Buddism förespråkar! Jag tror att man som människa kan födas på nytt då man fått nådegåvan - tron på Jesus Kristus Guds Son. 

Eftersom Buddha förspråkar en helt annan religion och livsåskådning så kan jag inte tro på honom. Dessutom så var väl Buddha Atheist? Jag är Deist, så redan där spricker det!:)  Och man kan väl gott säga att Israels Messias trodde på Gud?:)

Gud välsigne er alla!

mimmi93
8/18/09, 12:09 PM
#60

jag ger mig xD  jisses amalia vad ni tjatar :'D man orkar ju inte äns läsa :P  haha

inisklo
8/28/09, 10:22 PM
#61

#60  heh-heh-hee…du är rolig du…jag behövde lite omväxling o liten skratt just nu o det fick jag tack för dig…Flört

inisklo
8/28/09, 10:37 PM
#62

#2 Hej på dig här är jag igen…har glömt var var vi sist…där som jag lovat svara…. vad har ag menat med mitt svar då osv men det gör väl inget för det är hundra år sen…minst heh-heh-hee alltså sist..nu vill jag "säga"till dig

KALLE ANKA KAN DU VARA SJÄLV Flört

Du är också rolig du som mimmi93 fast på annat sätt..jag tycker om dig…Oskyldig

Annons:
Upp till toppen
Annons: