Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1583 ggr
Sukram
2009-07-29 22:17

Svenska kyrkan på Pride, bra eller?

Tidningen Dagen har en omröstning idag om det är rätt att svenska kyrkan deltager på Pride festivalen i Stockholm. 75% av de som svarade svarar nej på frågan, 18% ja och 5% vet inte.

Är det rätt eller fel av Svenska kyrkan att delta? ska man söka dialog med grupper som ifrågasätter kyrkans normer eller ska man distansera sig?

Annons:
Santhe
2009-07-29 23:28
#1

Ja, jag tycker det är rätt. Dom har väl numera okejat äktenskap osv. Så då är det helt rätt att dom är med och visar dig på pride.

Sukram
2009-08-01 16:51
#2

Kul att flera har röstat men synd att inte fler vill kommentera.

Filosofia
2009-08-01 18:46
#3

Jag röstade för att jag tycker att Svenska Kyrkan gjorde rätt i gå ut och möta folket på Pride! :) Kyrkan för mig är lika med fred, kärlek och gemenskap för alla. Att stänga ute och ta avstånd från människor känns hatiskt och okristeligt, tycker jag. Sedan kan man naturligtvis ha olika åsikter om det ena och det andra, men att vända ryggen till hjälper inte. Innan vi dömer någon annan bör vi granska oss själva. Heel the world!

Camillhe
2009-08-02 02:57
#4

Svårt att kommentera, jag röstade att Sk gör rätt som deltar. Kan inte se ngn konflikt i deras deltagande i Pridefestivalen.

Hannybee
2009-08-02 21:20
#5

Håller verkligen med #3 om att kyrkan inte borde stänga ute och ta avstånd från männsikor. Men jag tycker inte att kyrkan borde deltagit på Pride-festivalen. Älska människan - hata synden. ^^)

Filosofia
2009-08-02 21:24
#6

#5 Om endast syndfria människor vore välkomna i kyrkan hade det ekat tomt i bänkarna.

Annons:
Hannybee
2009-08-02 21:31
#7

#6 Självklart! Just därför ska alla välkomnas - men därför behöver kyrkan inte komma till synden, om du förstår vad jag menar.

(Om man nu tror att homosexualitet är synd förstås, vilket inte alla gör.)

Filosofia
2009-08-03 13:19
#8

#7 För mig är det självklart att kyrkan är så pass stark att den ska kunna möta "synden". Annars hade den ju inte kunnat hjälpa till med någonting i världen, inte kunnat missionera eller hjälpa människor i nöd, etc. Sedan kan man ju fråga sig varför det finns homosexuelitet, varför vår allsmäktiga Gud har skapat homosexuella människor. Man kan ju knappast hjälpa vem man har fötts till att vara, lika lite som en heterosexuell kan styra att han/hon är just det. Dessutom finns det folk som känner skam över att vara homosexuella och som mår riktigt dåligt av det. Självmordsstatistiken är hög. Tycker därför att det är bra att kyrkan officiellt visar att de finns på plats för alla som vill ha kontakt med och stöd av den. :)

Hannybee
2009-08-03 17:04
#9

#8 Fast måste de gå med i paraden för det liksom? Då är det som att kyrkan markerar att det är ok att vara HBT (vilket Svenska Kyrkan också verkar tycka numera). Jag tror inte riktigt att människor skapas att vara homosexuella eller liknande…

Sukram
2009-08-03 17:16
#10

#9 intressanta tankar! Tror du människor skapas för att vara heterosexuella elelr liknande?

Hannybee
2009-08-04 18:22
#11

#10 Nej, det sa jag ju just… Tror inte att människor blir skapade till homosexuella eller liknande…

Sukram
2009-08-04 21:23
#12

#11 så då väljer man att vara heterosexuell då ? eller uppfostras man till det?

Hannybee
2009-08-06 00:20
#13

#12 Jag vet inte… Jag tror väl på något både och. Min lesbiska kompis säger att hon aldrig har varit intresserad av killar, men jag tror ändå inte man blir skapad till homosexuell (o.s.v.), utan det är nog kanske mer omgivningen och sånt där. I vårt samhälle idag måste ju alla tycka att det är okej med HBT typ. ^^

Annons:
Filosofia
2009-08-06 12:56
#14

#13 Hur förklarar du då att människor som lever på platser där homosexualitet är totaltabu och till och med kan leda till dödsstraff ändå är homosexuella? Då kan det ju knappast bero på omgivningen. Och barn som växer upp i kristna familjer som "blir" homosexuella? Familjer i vilka ett barn är homosexuellt och de andra barnen heterosexuella? Vetenskapliga studier har också visat att aktiviteten i hjärnans olika delar skiljer sig åt mellan hetero- och homosexuella. Så att det inte är något man föds som är inte särskilt troligt.

Hannybee
2009-08-06 13:12
#15

#14 Joo, det har du i och för sig rätt i… Precis vad som hänt med min kompis egentligen. ^^ Men jag tror i alla fall inte att Gud skapar någon till homosexuell.

Sukram
2009-08-06 14:47
#16

#15 jag som inte tror att gud skapar något alls är beredd att hålla med dig.

Hannybee
2009-08-06 14:57
#17

#16 Då håller vi ju med varandra om något iaf. x)

Camillhe
2009-08-06 20:05
#18

*ASG* Vad söta ni är, fick mig verkligen att skratta högt åt era skämt i #16 & 17, kram på er:D

Hannybee
2009-08-06 21:33
#19

#18 Haha, bra att jag kan få någon glad iaf! 8D Fast det var nog inte så mkt på skämt… :P

inisklo
2009-08-28 23:00
#20

Obestämd…#19…jag tycker att du ska hålla fast det som du har skrivit här o du är inte tvungen o försöka förklara..alltså om du inte vill..

Om Gud har velat då har det väll räckt,att det finns typ bara killar o hur dom har gort,att bli pappor…???

eller bara kvinnor o hur har dom gort att blivit mammor…???

Oi oi oi den stora mörkret säger jag bara…fattar nån var jag menar den här gången eller….

Hur har allt liv fått liv om men är bara med men o kvinnor med kvinnor..är det helt ok..att nej för…

Allt ska man bara tåla o räkna,att det är kärlek osv…

KÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄÄK…..o kyrkan ska va med med alla kattors

dop….hej hallå………..PLÄÄÄÄÄÄÄÄÄ

Annons:
milky
2009-08-29 11:56
#21

Klart att Svenska Kyrkan kan vara med under Pride. Svenska kyrkan är dess medlemmar, och innehåller den mångfald som samhället bär….

#20, jag tror inte alla är ämnade att "föra" livet vidare. Att vara Guds avbild är nog inte att vara praktiskt eller biologiskt fertil, utan att ha en god inställning till livet och förvalta vår jord och våra medmänniskor.

Ett citat från en skarp skåning; "ALLT som lever i Guds natur, måste vara naturligt." ;)

Hannybee
2009-08-30 20:33
#22

#20 Tyvärr har jag väldigt svårt att läsa och förstå vad du har skrivit? :O Skulle du kunna förtydliga det lite? :)

missaz
2009-09-03 20:13
#23

Om man är kristen tror man väl på att Bibeln är Guds ord, eller hur…? I Bibeln står det att sex mellan personer av samma kön är en styggelse. Alltså bör inte någon kristen kyrka gå med i Pridefestivalen.

Detta innebär inte ett hat mot homosexuella; vi ska älska varandra oavsett sexuell tillhörighet och inte dömma. Däremot bör inte någon kristen kyrka gå emot Guds ord genom att stödja en homosexuell manifestation.

Hannybee
2009-09-03 22:55
#24

#23 Gillas! Flört

inisklo
2009-09-04 01:14
#25

#22 Glöm de…tack..

Hannybee
2009-09-04 12:20
#26

#25 Men vaddå, varför inte? Vill du inte ha eller svar eller så? :P

inisklo
2009-09-04 21:21
#27

#26Obestämd….hmyyyy…ok…du ger inte då försöker jag svara,men bara den här gången…och sen punkt på detta saker i den här tråden för min del…

Jag håller helt med vad du skriver här…det tycker jag,att du ska hålla fast…

Stora mörkret är allt som händer ront om ring o kyrkan ska inte vara med över allt..utan hålla fast bibelns text…Alla kattornas dop…är just så..man ska vara där o här o över allt o ingenstans…

Till mig är det inte normalt,att tro att Gud har missat när han har skapat mannen o kvinnan osv…att man är född som h eller l. det  tror inte jag,utan vi väljer att vara si eller så..som så många andra saker vi väljer..

Det handlar inte om,att jag skulle inte gilla dom osv…i min"krets"finns både o jag är till dom som vilken kompis som helst.

För Gud skulle…hoppas att det är nu ok svarat…ObestämdFlört

#21 Man kan alltid vrida o vända saker o ting så som det passar för en..Gud älskar oss alla o du har rätt att alla är inte intreserat av,att föda livet vidare,men om det skulle vara så..hur gör man o man det utan kvinna osv…

Va var det för "vits"att skapa båda då?????Jag frågar men behöver inte svara..för jag vet så att det räker till mig.

Inte illa menat nåt…SÅ TYCKER JAG BARA OM SAKER O TING…

Annons:
Hannybee
2009-09-06 01:29
#28

#27 Okej, jag tror jag fattar… Obestämd Har bara lite svårt att läsa när det känns som att du hoppar över ord ibland…

Jag tror nog också att man väljer att bli homosexuell (o.s.v.), fast jag tror att anledningen till att man gör det är vad jag sa i inlägg #12, att det påverkas så fruktansvärt mycket av hela samhället vi lever i idag. Tyvärr.

Upp till toppen
Annons: