Annons:
Etikettjesus
Läst 4281 ggr
mimmi93
2009-07-25 22:21

spjutet ellet korset?!?

Dog Jesus av ett spjut eller på korset?

Annons:
mimmi93
2009-07-26 18:13
#1

putt

Camillhe
2009-07-26 18:18
#2

Jesus hängdes upp på ett kors, spikades fast och blev stucken i sidan av ett spjut.

"För att förvissa sig om att Jesus verkligen var död, genomborrade en romersk soldat, som enligt traditionen hette Longinus, honom med en lans. (Matt. 27:32-56; Mark. 15:21-41; Luk. 23:26-49; Joh. 19:17-37)."

Källa

mimmi93
2009-07-26 22:05
#3

enligt forskare o media så fick han spjutet i sig före korsningen

Camillhe
2009-07-26 22:46
mimmi93
2009-07-26 23:12
#5

jp

BattleBitch
2009-07-27 00:10
#6

jp ???

Annons:
mimmi93
2009-07-27 01:51
#7

ja?!  Jönköpings Posten

Camillhe
2009-07-27 02:51
#8

hihi hur ska vi veta att JP är jönköpingspostenTungan ute

Och tidningar är inte så jättetillförlitliga källor. Vilka fakta/vilken forskning baserade dom det på?

mimmi93
2009-07-27 03:15
#9

några forskare xd  hehe

OlgaMaria
2009-07-27 10:05
#10

Menade dem verkligen att han fick spjutet i sig före korsningen? De menade väl att han fick spjutet i sig innan han dog - på korset? Det är ju en rimlig tolkning.. men att han fick ett spjut i sig innan han sattes upp på korset verkar helt taget ur luften.

Man kanske kan tro att han dog av spjutet eftersom Jesus dog ganska fort på korset.. fortare än vad som var normalt.. men han pryglades också väldigt hårt innan..

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Sukram
2009-07-27 18:36
#11

Jag minns tyvärr inte var jag läste det men läkare har roat sig med att gå igenom de beskrivningar som finns av hur Jesus dog och försökt diagnostisera vad som dödade honom. Vissa läkare menar att om han stacks med spjut i sidan efter att ha hängts upp på korset så kan det ha räddat livet på honom och förlängt lidandet. för hänger man på ett kors länge oförmögen att ändra kroppsställning så drabbas man av blodtrycksfall och vätska i lungorna samtidigt som den dömde torkar/ svälter ihjäl långsamt. Att bli punkterad i sidan med ett spjut skulle kunna tömma ev vätskeansamlingar och göra så att lungsäcken kan utvidgas bättre och därmed hjälpa andningen.

Kan ha varit fråga Lund eller Boston Tea Party eller liknande TV-program som de diskuterade saken. Jesus kan ha varit "skendöd" pga andningskollaps och medvetslöshet men åter vaknat om kroppen dränerats och tagits ned från korset därmed så var "återuppståndelsen" inte något större mirakel.

inisklo
2009-07-27 21:16
#12

….#11  Förvånad…..Tyst…..Oskyldig

 allt får man läsa innan man tappar förståndet helt…jaa..jaa jag vet att det är frivilligt ,att läsa så"säger "jag också..men allafall jag har svårt,att fatta o om jag fattar har jag svårt att smälta sånt smörja hur bra den än är, om man kör med LCHF.Du får ursäkta mig jag vill inte vara nån "häxa" men ALLAFALL……….käääk kääk                            Rynkar på näsan…..Tyst…..

Sukram
2009-07-27 21:28
#13

#12

vaa??? vad har LCHF med jesus på korset att göra?

Annons:
OlgaMaria
2009-07-27 21:36
#14

hahahaha..

jag har i alla fall hört att Jesus borde ha dött av att hjärtat sprack.. vilket på nåt sätt skulle förklara varför det kom ut en ström av blod och en ström av vatten när han blev stucken med spjutet.. Det var några läkare som kommit fram till det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

inisklo
2009-07-27 23:19
#15

#  13…Inte nånting…Obestämd

                                    smält smörja…Skrattande…smör…LCHF…Tyst

                                                                                            Tungan ute

Sukram
2009-07-27 23:33
#16

#15

jag förstår verkligen inte dina svar till mig, men det kanske inte är meningen?

inisklo
2009-07-28 00:21
#17

#16…..förlåt…man kan inte alltid förstå allt..eller…?Det har inte varit min menin riktigt,men lite har jag skojat med dig..jaa..jaa..erkänner…skyldig…ok..ok..Rynkar på näsan

Jag ska för klara det i morgon…ny skulle det kuna bli ännu mer,att du inte förstå.. Obestämd börjar bli trött på huvudet av allt läsande om miljoner…

Woodland
2009-07-28 01:08
#18

Jag tror Mimmi syftar på ett seminarium i juni på Hönökonferensen.

Gunnar Samuelsson heter han som framförde detta.   Här kan du läsa lite mer om honom.

Inom teologiska studier så tittar man på texten och undersöker vad som står skrivet osv. Jag vill inte göra en bedömning av detta rakt av utan att ha hört själva studiumet.  Jag har hört GS i andra sammanhang och tyckt att han var mycket kunnig och värd att lyssna på.

Vi kan inte bortse ifrån traditionens roll i vårt tänkesätt som kristna.  Men traditionen är underordnad Bibeltexten.  Texten är mycket klar över hur Kristus dog.  Johannes var ögonvittne och konstaterade att krigsmännen kom till Jesus och såg att han redan var död . . . men en av krigsmännen stack upp hans sida med ett spjut, och strax kom därifrån ut blod och vatten.

Han gav upp sitt liv själv - Han bestämde när.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
2009-08-16 19:16
#19

#11 Jesus dog antagligen av Hjärtstillestånd! Läkaren Alexander Metherell konstaterade att Jesus antingen hade vatten i hjärtsäcken eller vatten i lungsäcken!  Det är mycket möjligt med tanke på att det kom blod och vatten då romaren stack spjutet i Jesus.

Du säger att han mycket väl kan ha klarat sig, jag tror inte det! Jesus hade innan sin korsfästelse blivit pryglad av romarna. Sedan hade han blivit korsfäst, fått ett spjut i kroppen, och slutligen begravd! Han är värre än Mickael Myers om det skulle vara så att han klarade sig och inte dog på korset.  Dessutom så skulle aldrig Jesus klara av att inspirera 12 lärljungar till att förkunna Evangeliet, så som han måste ha sett ut.  Jesus skulle vara helt färdig, blodig, sårig, utmattat, inte en chans att apostlarna skulle klara av att gå ut och predika om evangeliet för hela mellanöstern, OM det verkligen inte var sant!   Apostlarna skulle tycka synd om Jesus, de skulle ha tagit hand om honom, och inte sett honom som Herre och Gud, vilket tvivlaren Tomas kallade honom!:)   Dessutom skulle det inte finns en chans att de skulle kunna ljuga om den här uppståndelse om de verkligen visste att det inte var sant.  Och de skulle heller inte begå martyrdöden om de visste att allt var en lögn!:)

Det enda rimliga är att Jesus uppstog på den tredje dagen, och att lärljungarna visste att detta var sanningen. Vilken människa skulle ens våga dö för något som de vet är en lögn? Eller något som de endast tror är sant?

Kefa
2009-08-16 20:03
#20

Troligen så hängdes han upp i ett träd. En intressant tanke är att det var på det berget Isak skulle offras, det var där Edens lustgård låg. På samma ställe som synden kom in i världen så sonades synden. Han förbannade ett träd dagen innan, troligen var det det trädet han hängdes upp i. En annan intressant tanke är att det kan ha varit kunskapens träd.

Annons:
OlgaMaria
2009-08-16 20:08
#21

Varför är det troligt att han hängdes upp i ett träd?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kefa
2009-08-16 20:12
#22

Stavros betyder upprätt påle, och är det vanligaste ordet i brit hadacha (NT) för kors.

OlgaMaria
2009-08-16 21:29
#23

Och varför skulle en upprätt påle i detta fall vara ett träd?

Dessutom kan man inte bara titta på det rent språkliga utan även på det historiskt kulturella. Korsfästning var ett vedertaget straff för brottslingar i det romerska riket.. jag tror inte att det var brukligt att hänga upp fångar i ett träd.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2009-08-16 21:33
#24

Och varför skulle en upprätt påle i detta fall vara ett träd?

Dessutom kan man inte bara titta på det rent språkliga utan även på det historiskt kulturella. Korsfästning var ett vedertaget straff för brottslingar i det romerska riket.. jag tror inte att det var brukligt att hänga upp fångar i ett träd.

Jesus förbannade väl inte ett träd dagen innan? Och varför skulle Edens lustgård ha legat just där? Och om kunskapens träd skulle ha överlevt alla dessa år, varför är det inte omnämnt i Bibeln?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kefa
2009-08-16 23:14
#25

I Mark 11 finner vi  hur Yeshua förbannar trädet, några dagar innan. Jag har en artikel om Eden, som jag inte hittar nu. Men kontentan är att på samma ställe som synden kom in i världen så sonades den. Den horisontella bjälken som Messias spikades fast i kan möjligtvis ha varit av cederträ, enligt 3 Mosebok 14:4, 6.

Och visst är det viktiga att han dog att han offrades för vår skull.

OlgaMaria
2009-08-17 00:00
#26

#25 Dog inte Jesus upphängd i ett träd nyss? Men nu var det en horisontell bjälke av cederträ med i alltihopa också? Kopplingen till 3 Mos 14 känns extremt lösryckt. Vad är det för slags lärare som kommer med den här undervisningen undrar jag?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Kefa
2009-08-17 00:18
#27

Jo bjälken sattes fast i ett träd, Vajikra (3 Mos) 14 är en beskrivning på hur offret skulle gå till för att vara den Evige välbehagligt. Yeshua är det perfekta offret, han var helt utan synd. Levde enligt torahn in i minsta detalj, han är torahns mål. Han är det perfekta exemplet på hur vi skall leva.

Så ursäkta om jag beskrev slarvigt, men allt hänger ihop. Man kan inte koppla bort Tanach (GT), utan måste läsa brit hadacha (NT) i ljuset av Tanach, då blir allt klart.

Annons:
Upp till toppen
Annons: