Annons:
Etikettjesus
Läst 3383 ggr
yogflame
9/27/09, 1:30 PM

VAR GUD MANLIG ?

En sak som precis slog mig , var att jesus sade min fader och jag är samma men han är större än mig , betyder det att gud är fader = manlig.

Så använder dom ordet herre min gud, ofta  i bibeln , herre är ju manligt.

Och så pratar man om fadern sonen och den heliga anden.

Vart tog kvinnan vägen? Diskriminerar kristendomen kvinnorna?

Annons:
OlgaMaria
9/27/09, 6:17 PM
#1

Det finns exempel i Bibeln på att Gud omtalas med kvinnliga/moderliga ord också.

Jag läste en bra, lite underfundig, förklaring till detta i alla fall i en bok.

Den sa ungefär att vi på jorden redan har en ganska bra uppfattning om vad moderlighet är och bör vara ur en positiv synvinkel, men att vi lider stor brist på en sund uppfattning om vad en positiv faderlighet är och bör vara. Därför uppenbarar sig Gud för oss som en fader för att balansera vårt behov och uppfattning av positiv moderlighet och faderlighet.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

yogflame
9/27/09, 7:02 PM
#2

Kan det inte vara så att gud är både man o kvinna. alltså kraften är både feminin och maskulin på samma gång.

Eller så är det som du säger att moderligheten finns där men inte faderligheten  , det kan vara en tankeställare.

Woodland
9/27/09, 9:16 PM
#3

#2

Gud är inte "manlig" eller "kvinnlig" såsom du har gett uttryck för här.  Gud har ingen kropp och kan inte liknas med människan.

Anthropomorphism kallas de när man bl. a. tillskriver  Gud kroppsliga attributer. När det talas om Gud's öga, hand, fot osv. är detta skrivet för att människan skall förstå bättre men det är ingen beskrivning av Gud. Han beskrivs  definitivt inte i bibeln med en kropp eller natur som människans utan det är bara ett sätt för människan att fånga tanken av Hans allsmäktiga väsen.

Din uppfattning av "gud" kan inte jämnföras med de kristnas Gud.

Enligt Biblen har alla ursprungligen känt till Gud:  Guds vrede uppenbaras från himlen över all ogudaktighet och orättfärdighet hos människor som i orättfärdighet undertrycker sanningen. Det man kan veta om Gud är uppenbart bland dem, Gud har ju uppenbarat det för dem. Ända från världens skapelse ses och uppfattas hans osynliga egenskaper, hans eviga makt och gudomliga natur genom de verk som han har skapat. Därför är de utan ursäkt. Fastän de kände till Gud, prisade de honom inte som Gud eller tackade honom, utan förblindades av sina falska föreställningar, så att mörkret sänkte sig över deras oförståndiga hjärtan. De påstod att de var visa, men de blev dårar. De bytte ut den odödlige Gudens härlighet mot bilder av dödliga människor, av fåglar, fyrfotadjur och kräldjur. Därför utlämnade Gud dem så att de följde sina egna begär och bedrev allt slags otukt och förnedrade sina kroppar. De bytte ut Guds sanning mot lögnen och tog sig för att dyrka och tjäna det skapade i stället för Skaparen, han som är välsignad i evigheter, amen.

Romarbrevet 1:19 - 25

Och detta kan förklara de små likheter du finner annanstädes.

I och med att den andra personen i Treenigheten blev människa så finns det en människa i himmlen - Jesus Kristus.  Gud blev till människa i honom genom inkarnationen.

Den Treenige Guden är någonting helt annat än vad som finns inom Hinduism.  Vi tror på EN Gud med tre personner:  Fader, Son och Anden och alla 3 är 100% Gud.

När du undrar om kristendomen har glömt kvinnan -

Alla ni som har blivit döpta till Kristus har blivit iklädda Kristus. Här är inte jude eller grek, slav eller fri, man och kvinna. Alla är ni ett i Kristus Jesus.

Galaterna 3: 26 -28

Värdet är detsamma och frälsning är till för båda könen.

Frälsningen erbjuds dej också!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

yogflame
9/27/09, 10:32 PM
#4

Men vi glömmer att gud finns inom oss alla brahman , enligt hinduismen är atman ens själ som varken man eller kvinna.

Så vad jag skriver här är inte vad jag tror eftersom jag redan vet att själen varken är man eller kvinna.

du säger att treenigheten  är gud med tre personer , men nu glömmer vi bort att vi alla är guds barn sa inte jesus det eller är det bara i bibeln det står så ?   står det inte i bibeln att gud skapade kvinnan och mannen adam och eva  efter sin avbild eller är det bara nånting jag fått för mig? Det är alltså gud inom oss som gör att vi liknar honom och inte själva mannen eller kvinnan.

När man tror att gud skickar en messiahs eller en profet och inte förstår att vi alla har kapaciteten inom oss ja då är det inte bra. En sådan religion kan inte lyfta upp mänskligheten och få slut på all misär. Det krävs något mera.

Woodland
9/29/09, 10:30 PM
#5

# 4

Ursäkta att mitt svar har dröjt!   Jag skall försöka att hålla mig kort.

Du tar för givet att begreppen inom hinduismen och kristendomen är de samma.  De är det inte. 

Enligt bibeln -

Människan (Adam och Eva) är skapade i Guds avbild dvs att  människan är också en “treenig” varelse:  kropp, själ och ande.

Kroppen:  den del av människan som rör vid den materiella  världen:  smak, beröringssinne, lukt, synförmåga. 

Själen:  besitter samvetet, fantasien, minnet, förnuftet och tillgivenheten och där i är känslolivet med passioner och känslor. 

Anden:  mottar intryck av den matriella världen genom själen.  Andens förmågor  ‘Tro,’ ‘Hopp,’ ‘Vördnad,’ ‘Bön’ and ‘Tillbedjan.’
En människa kan vara väldigt levande i kroppen och själen men inte i anden.    Orsaken till det går tillbaka till Paradiset när Adam var olydig mot Guds enda befallning.  Synd kom in i världen och dess lön är döden.  Om inte Gud pånyttföder en människas ande kan hon inte ha gemenskap med den sanna Guden.  Gud upplyser anden och detta leder alltid till syndmedvetenhet.  Guds Ande bebor den omvända och den troende kristne blir till ett “tempel” av den Helige Ande som är tredje personen i Gudomen.

Treenighet är ett namn som de kristna använder för att beskriva Gud i hans fulla uppenbarelse:  Fader, Sonen (Jesus Kristus) och Anden.  Tre personer men en Gud.  Enligt Bibeln är endast de som är födda på nytt Guds barn.  De har gemenskap med Gud och förstår det som hör Guds rike till.

Du skrev - När man tror att gud skickar en messiahs eller en profet och inte förstår att vi alla har kapaciteten inom oss ja då är det inte bra. En sådan religion kan inte lyfta upp mänskligheten och få slut på all misär. Det krävs något mera.

SVAR:  För att du skall förstå varför  vi kristna ser på Jesus Kristus som mer än nog för människans återupprättelse måste du sätta dig in i vad syndafallet betydde för Gudsgemenskapen och inte bara se till dess konsekvenser.  Om du anser att hinduism kan lyfta upp människor kan du då förklara kastsystemets djupa orättvisor?  Inom kristendomen bör varje människa behandlas med  värde och respekt därför att hon har skapats i Guds avbild.

PS.  Du skrev förut någonting i stil med att du har frågat präster inom svenska kyrkan men inte fått ett riktigt svar.  Vad gällde det?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

yogflame
9/29/09, 11:31 PM
#6

Hej

Hinduismen säger jag ej kan upplyfta folk heller dom har också sina brister men  om jag ska förklara vad som hände var det så att arierna krigade och vann kriget och gjorde kastsystemet. Men gamla kunskapen är inte att förkasta bara för att några personer krigade vem som helst kan missbruka makten och det har ju folk gjort i alla tider.  Snarare så att ingen religion kan upplyfta mänsklgheten, för då hade det ju redan hänt.

ingen relgion idag kommer att kunna lyfta upp mänsligheten utan det kommer att komma en ny religion isåfall och  i väst skulle ingen acceptera tex en tro från 3de världen så det kan tänkas bli en ny kristendom som blir modifierad eftersom på den tiden jesus levde var han tvungen att förklara på ett sådant sett att han vart bemött och inte idiotförklarad. hade han tex sagt att om 2000 år kommer folk att flyga till månen så hade alla kallat honom kvacksalvare. Så det behövs en ny förklaring en modernare även om mycket som står i gamla böcker håller i grund och botten så behövs en modernare religion. Egentligen behövs ingen reliigion så länge man behandlar andra snällt och hjälper sina medmänniskor på bästa sätt.

vad jag frågat präster det är olika saker .vi kan bara ta ett sånt exempel som bibeln.se eller om det var nån annan sida där man ställer frågor och prästerna svarar , så kan man se på svaren att alla tänker olika av prästerna dom har studerat och läst men har sin egen tolkning. En upplyst tolkar sanningen utan förvrängdhet om han verkligen är upplyst. Medans en vanlig präst inte klarar det , när en blind leder en annan blind så blir det fel. För en person som ej ser saningen är just blind. Hur kan en blind lära en annan person om han är blind? Det är som att jag går en kurs i massage i 14 dagar och sen anordnar kurser hur bra blir det? nu är jag exceptionellt grov i förklaringen men hoppas du förstår ändå.

Det är ju därför folk gör sina egna tolkningar där det blir fel .. Som jag skrev förut att skrifterna ändrast i ett annat   inlägg. så får vi ej glömma hur många olika kristna grenar vi har, katolik protestant ortodox och alla där tror ej på samma sak där har vi en förklaring hur olika saker kan tolkas. FAST allt har samma källa har vanliga personer gjort sina egna tolkningar. Ok nu är jag inte så insatt i dom olika facken här men katoliker är ju inte samma som protestanter.  Där har du ett fel när folk ska göra sina egna tolkningar får några anhängare och sen kan dom ändra vad som står i texterna men då pratar vi om sektledare och ingen religion längre.

Mycket i bibeln säger emot sig själv och jag har aldrig fått en förklaring av en präst. men om jag frågar en som kan vedantan som är upplyst får man alltid en förklarring fast det i början kan låta motsägelsefullt.

Där har du skillnaden.

Annons:
Woodland
9/30/09, 10:53 AM
#7

Tack för ditt svar.  Detta är intressant tycker jag.

Religioner har i vissa fall upplyft människor genom alla tider!  Vårt system av rätt och fel i väst grundas på judiska/kristna värderingar.   Du citerar själv bibelord i dina inlägg – är du medveten om det?  Jag antar att du syftar till en religion för världsfred, slut på våld osv.  Inom kristendomen är det inte trossystemet i sig som kommer att genomför detta utan Herren Jesus när han återkommer för att döma världen.

Att du påstår att en ny religion kommer som är en sammanblanding så håller jag helt med dig!  Den är redan på gång:  Inter-faith kallas den.  Modifieringen av kristendomen har hållt på ett tag och vi har idag högt uppsatta biskopar och präster som inte ens tror på de grundläggande lärorna; t. ex. Jesus jungfru födsel.  Men detta har Herren själv varnat för i sitt ord (bibeln) så det förvånar inte de kristna som är “upplysta” d.v.s. kan sin bibel.  Vi ser att flera kyrkoföreträdare överger ståndpunkten att kristendomenen är den enda sanna religion pga politisk  korrekthet.  Det kan vara därför du möter flera som inte ger dig klara svar fast det är svårt säga bestämt att detta stämmer eftersom jag inte har läst frågorna eller svaren. 

Jesus berättade inte allt under sin tid på jorden.  Bibeln är Guds ord om mänsklighetens andliga behov av Honom och inte en redovisning av allt som kommer att upptäckas eller hända i framtiden. Oavsett läromässiga skillnader så tror alla de inriktningar du nämner härovan på samma Treeniga Gud och  grunderna. De som vill kalla sig kristna och inte håller sig till gudsbilden och grundlärorna kallas heretiker.  Historiskt sett har kristendomen kallats en sekt och de som bekännde sig till kristendomen har kallats avgudadyrkare av de som tillbad Roms kejsare.

Det är omöjligt för människan att alltid - behandla andra snällt och hjälpa sina medmänniskor på bästa sätt – som du skrev.  Det är omöjligt därför att den mänskliga naturen är förorenad av synd. . . vi är stora egoister allihopa.  Våra motiv för våra goda gärningar är själviska.   Det är därför som förvandlingen jag skrev om förut måste äga rum (pånyttfödelse).  Denna egoism kan endast brytas av Gud själv.

Om en religion är uppbyggd av människor är det möjligt att ge klara svar till 100%.   Men bibelns Gud har valt att hålla saker och ting dolda och det är Hans priveligum. Han berätter inte mycket om sig själv som inte har att göra med människan. Fast det som Han har dolt har inte att göra med människans andliga behov eller hur hon kan försonas med Honom - det är klart och tydlig att det är genom Jesus Kristus. 

Det är en vanlig uppfattning att bibeln motsäger sig själv – ta gärna upp här det du tycker verkar konstigt eller gåtfullt och vi kan kanske hjälpa dig med det.

Välkommen åter!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

yogflame
9/30/09, 2:09 PM
#8

Hej

Om du säger att jag pratar bibelord ska jag meddela dig att jesus sade saker som yogierna har sagt innan jesus sa dom, det sägs att jesus var i indien och fick utbildning.

Hans talesätt kommer ifrån dharman vad jag läst som tillhörde vedantan.

Jesus sa indirekt att han var guds son, men han sa inte att vi människor inte var guds barn, det är ju tolkningen som vanliga dödliga människor har tolkat det hela.  Och i dom gamla vedanta skrifterna så står det saker som man förstår , för dom har ej valt att tala i gåtor som man tycker vissa bibelkapitel är eller så är det för att det är upplysta som förklarat detta då dom skrivit sina böcker. För även vedantan kan vara motsägelsefull för en aspirant men får man rätt förklaring så förstår man.. lika så tibetanska skrifterna som för en inlärd är enkel men en utomstående mycket komplicerad. Konstigt är det då att ingen som är kunnig nog översätter bibeln så alla förstår den om nu så är fallet. I och med att vedantan finns översatt på nästan bästa möjliga vis då engelskan är limited att använda mot sanskrit.  Frågar man en upplyst  får man svar på det man undrar över även om dom ej pratar i klartext så förstår man.  Jag tror inte det finns så många upplysta kristna präster mot vad det finns yogier och en yogi har ingen religion utan strävar efter sanningen. Nu finns det säkert yogier som har en religion ändå. men i grund ch botten så har man dharma som grundar sig på den eviga sannigen. Och där står mycket likhet med vad jesus sade så det är inte jag som använder bibelord utan jag grundar mig på eviga sanningen vad jag läst där och det är klart att den eviga sanningen kan avspegla sig i alla religioner.

Woodland
10/1/09, 9:49 PM
#9

Det är en vanlig uppfattning att bibeln motsäger sig själv – ta gärna upp här det du tycker verkar konstigt eller gåtfullt och vi kan kanske hjälpa dig med det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

yogflame
10/2/09, 1:55 AM
#10

Ett snabbt exempel jesus var guds son, sen säger vi att vi är skapade efter gud då är alla guds barn. Men dom säger att jesus var guds enda barn. Om gud skapade adam och eva som testamentet då säger är väl dom också hans barn?

Tex dom gamla vedanta skrifterna säger också emot sig själv till en som inte är kunnig på dom. Mn det förklaras att när man höjer medvetandenivån förstår man det på ett annat sätt och det kan dom förklara. men bibeln har ingen jag pratat med förklarat alla saker så bra som just vedantan. och mycket som står i vedantan sa jesus eftersom sanningen alltid är sanningen så kommer dessa saker vara gilitga i flera tusen år mer.

OlgaMaria
10/2/09, 11:23 AM
#11

Gud skapade Adam och Eva, och oss alla, till sin avbild. Vidare står det att för var och en som tror på Jesu namn, får RÄTT att BLI Guds barn (Joh 1:12).

Jesus är Gud (Joh 1:1) och Guds hela fullhet bor i honom (Kol 2:9).

Jesus är Guds son, och de som bekänner Jesus är Guds barn, men det betyder inte att vi är likadana som Jesus. Han är född av Gud från början, men vi föds på nytt av Gud i vår Ande när vi väljer att bekänna Jesus som vår Herre, och det betyder att vi blir adopterade in i Guds rike, men vårt väsen kommer aldrig att bli exakt samma som Jesus, även om även våra kroppar och vår själ kommer att förvandlas efter döden.

Jesus är Gud som också uppenbarar sig som en människoSON. Vi är människor som kan få del av Gud. Det är en stor skillnad.

Som kristna är vi Guds barn, men alla människor är skapade till Guds avbild, men alla människor har syndat och saknar härligheten från Gud (Rom 3:23). Synden skiljer oss från honom. Men om vi lämnar synd bakom oss, framför allt synden att inte tro på Gud, och bekänner Jesus som vår Herre, då får vi rätt att bli Guds barn.

På ett sätt är alla Guds barn, därför att vi har något av honom i oss då vi blev skapade till hans avbild. Men Bibeln definierar barnaskapet som rätten att ärva, och det har endast de som bekänner Jesus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
10/2/09, 4:13 PM
#12

#10 "Det grekiska ord i Nya testamentet som brukar översättas med »enfödd» är ordet monogenäs. Etymologin till detta ord är alltjämt omdiskuterad och det är troligt att det dröjer, innan man säkert kan fastställa detta ords ursprung. Man kan förklara dess ursprung på två sätt: 1) Det kan vara sammansatt av ordet mónos »ende, ensam» och ordet gennáå »föda», och då får vi betydelsen »enfödd». 2) Det kan vara sammansatt av ordet mónos »ende, ensam» och ordet génos »slag, art», och då får vi betydelsen »enastående, unik, den ende i sitt slag»"

Källa: Glen Thompson

Oavsett vilken av översättningarna man väljer talar det inte emot att Jesus är Guds enfödde unike son. Han avlades av Maria och Den Helige Ande. Vi kan vara Guds barn i bemärkelsen att Gud älskar oss och vill  vara vår Far men vi är avlade av människor.

yogflame
10/2/09, 5:24 PM
#13

Isåfall är jesus  avlad av gud och en människa eftersom maria inte var gud.så långt är det väl rätt?

En demigud isåfall. Sen säger dom att bara jesus kan ge en evit liv dom jag pratat med fast det står bara att om man vänder sig till jesus får man det. inte att dom som inte gör det inte får det, utan det är människornas tolkning.

I nånstans i bibeln står det kommer ej ihåg vart nu men att lärjungarna frågar jesus varför ett barn  nyfått om jag minns räät var  blint- har han syndat frågade dom jesus ? Det måste ju tolkas som att han syndat i ett tidigare liv, men i nya testamentet har dom tagit bort saker som stod i första testamentet som kan tolkas att man har tidigare liv …detta läste jag i sylvia browns bok.

Mycket förr i tiden gjorde man i guds namn korståg etc det var ju människorna som trodde att omvände folk till religionen var en bra sak , idag vet vi att dom var präglade utav ego. För en upplyst person skulle aldrig tvinga på folk en tro även om han vet att den är rätt. Där har vi en en gång ett fel då folk ej är upplysta. Dessa problem finns i alla religioner även hinduismen där det fanns mycket hyckleri. Det var en annan person som sa att ja sa mycket saker som jesus sa han klagade också på hyckleriet men det betyder ju inte att jag pratar som en kristen utan mera att jag ser igenom hyckleriet och håller mig till sanningen precis som jesus gjorde, om du nu förstår vad jag menar jesus i sig var ju inte troende enligt den dagens normer han sade sig emot alla som tjänade stora pengar och sa att man inte tex behöver spendera alla sina egendomar på badhusen innan man skulle göra entre i guds hus. precis som jag idag kan tycka att ingen religion lyfter upp mänskligheten och när olika präster tolkar texterna på olika sätt fast dom jobbar inom samma protestantiska kyrka ja då tycker jag det hela är lite galet, eller håller ni inte med?  Det hade vart mycket bättre om det var en person isåfall som fungerade som överhuvud som hade all kunskap istället för att alla förklarar som dom själva tror. Vad mycket förvirring det blir isåfall när man får olika svar av olika personer.

Annons:
Camillhe
10/2/09, 6:28 PM
#14

Okar inte riktigt gå igenom ditt inlägg och svara på var sak nu, men en sak vill ajg kommentera. Om du tittar på dom kristna på den här sidan så tillhör vi alla olika församlingar "kyrkor" men har ändå samma grundtro. (Nu inkluderar jag inte sekterna som finns representade på sidan)

Vi kan ha olika tolkningar om småsaker men i grund och botten har vi samma tro på Jesus, på frälsningen, evigt liv osv.

Ang barn och synd ska jag försöka hinna med att skriva om det ikväll, om ingen annan hunnit före. Deras fråga hade ingenting med ett tidigare liv att göra.

yogflame
10/2/09, 7:52 PM
#15

Ja men jag var på en bibel sida som var kristen och kollade deras olika svar och det var ingen sekt eller liknande men jag förstår dig i helhet har ni samma tro men med olika tolkningar på vissa saker som är helt normalt då man använder sin egen uppfattning.

ja det vore roligt och höra  vad en nyfödd bebis har gjort för att synda. Ser fram emot det.

OlgaMaria
10/2/09, 9:10 PM
#16

Apropå mannen som föddes blind så svarar Jesus att det inte beror vare sig på mannens eller hans föräldrars synd utan för att Guds härlighet skulle visas genom honom.

Alltså kan man inte dra några slutsatser om att han syndat i ett tidigare liv, eller att vi reinkarneras, från den bibeltexten.

Eftersom Jesus är Gud uppenbarad i en människokropp är han ingen halvgud. Gud valde att komma till jorden, och för att göra det lät han sig själv födas genom en människa, men det var till det yttre han var en människa.

Vi kan inte använda österländskt tänk för att förstå detta. Om en Gud förenar sig med en människa blir det ingen halvgud som resultat. Varför? Det finns bara EN Gud!! Gud kan inte dela på sig.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
10/2/09, 9:29 PM
#17

#15  ja det vore roligt och höra  vad en nyfödd bebis har gjort för att synda. Ser fram emot det.

det sägs att jesus var i indien och fick utbildning.

Hans talesätt kommer ifrån dharman vad jag läst som tillhörde vedantan.

SVAR:  Det sägs?!?  Jesus är inte en demi-gud.  Han är 100%  Gud och 100% människa förenad.   Jesus har aldrig varit i Indien.  (Apostlen Tomas var där efter Jesu död  men inte Jesus.)  Förutom en kort vistelse i Egypten som barn var Jesus trogen Palestina.  Han har aldrig  betraktats som en yogi någonsin, någongång genom världens historia.  Han är totalt unik och överlägsen all värdslig visdom.

Det du framhåller här är  tankar som är en förberedelse för den stora Läraren som skall komma efter den stora kosmiska upplysningen enligt New Age läran.   För kristna är detta fullständigt förkastligt.  Vi  erkänner varken Buddha eller Muhammed som någonting mera än människor.

och mycket som står i vedantan sa jesus eftersom sanningen alltid är sanningen så kommer dessa saker vara gilitga i flera tusen år mer.

SVAR:  Du verkar ville se ett samband mellan bibeln's lära och vedanten.  Jesus talade om skriften och refererade till den ofta - men inte vedanten utan Gamla Testamentet.  Ditt försök att knyta ihop dessa skrifter är önsketänkande.  Det finns ingen grund.

men i nya testamentet har dom tagit bort saker som stod i första testamentet som kan tolkas att man har tidigare liv …detta läste jag i sylvia browns bok.

SVAR:  Du hänvisar till Sylvia Browne.  Hon är en charlatan som tar folks pengar när de är desperata eller i ett sorgligt tillstånd!  Kolla detta You Tube klipp från CNN här. En sann Herren's profet är 100% rätt:  Jesaja, Jerimiah osv.

Theresia och Tarmsaft kommer säkert att tillägga och förklarar mera om det du skriver.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

yogflame
10/2/09, 10:54 PM
#18

jag skrev bara att om jesus kom till av maria och heliga ande så blir det demigud i den bemärkelsen. om jesus pratade om det som stor i gamla testamentet bara varför sa han sig då emot många?

så buddha och andra folk dom är bara människor vad hände med alla andra profeter innan jesus då är dom också bara människor? jesus var väl borta 17 år eller nånting vart var han då någonstans?

jag säger bara vad jag såg i hennes bok inte för att jag tror på allt hon säger men stämmer det eller inte att det står så i evangeliet eller var det var någonstans eller är det bara påhitt, det var ju därför jag frågade dig om detta för att få ett svar eftesom jag inte vet om det stämmer, men inget svar om det står eller är påhittat fick jag av dig.

Jag har träffat många upplysta och att säga att dom bara är människor det går ej men det är ju klart om du ej träffat några så behöver du ju inte tro på det, ingen tvingar dig att tro på det lika lite som du tvngar mig att tro på bibeln.

yogflame
10/3/09, 12:35 AM
#19

Sen En annan fråga katoliker tror inte på jesus eller hur?

är det där dom ber väl till maria istället eller tror dom på jesus?

En sak som jag ej skrev förut men det finns ju många olika kristna protestanter katoliker ortodoxa alla har sin egen vinkling , så en fråga är alla lika men olika på samma gång , kan någon förklara lite som kan det här. Vem har rätt? har alla rätt?

Highness82
10/3/09, 12:44 AM
#20

#18 Du ställer frågan: "jag skrev bara att om jesus kom till av maria och heliga ande så blir det demigud i den bemärkelsen. om jesus pratade om det som stor i gamla testamentet bara varför sa han sig då emot många?"

Jag har ingen aning om vad en demigud är för något, men vad jag däremot tror oerhört mycket på är att Jesus var både Gud och Människa då han kom hit till jorden. Jesus blev till på ett övernaturligt sätt, han blev till genom Jungfrufödsel men föddes på ett mänskligt sätt. Jesus dog som människa men uppstog på ett övernaturligt sätt. Detta var ett bevis på att Jesus Kristus var och är Guds son!

Då det kommer till gamla testamentet så finns det mycket att säga om Jesus! Vissa punkter är oerhört intressanta, och jag kan ta upp några utav dem!  Då det kommer till Jesus syn på Gamla testamentet så säger den att Jesus såg den som en profetia! Jesus kom aldrig för att upphäva lagen och profeterna, utan för att uppfylla den.  Genom Jesus så uppfylldes många av profeternas profetior, man kan läsa Gamla testamentet och på många ställen så kan man se Jesus Kristus i dem, trots att de skrevs flera hundra år innan Jesus föddes.  Jag kan ta några exempel!

Psaltaren 110:1-7 där det handlar om Herrens utvalde konung! Den absolut mest intressanta versen där är 4 där det står såhär:

"Herren har svurit och skall inte ångra sig: Du är en präst till evig tid efter MalkiSedeks sätt"

Det som prästerna gör enligt judisk sed är att offra djur till Gud för nationen Israels synder.  Och detta inträffade bland annat på försoningsdagen, då övesteprästen går in i det allra heligaste och offrar ett djur så att Israel skall kunna få förlåtelse för sina synder.  I den här versen skriven av Kung David, så säger han att Herrens utvalde även skall bli en präst till evig tid. Vad gjorde Jesus enligt oss Kristna? Joo han gav sitt liv av fri vilja, han lät sig korsfästas och dog för våra synder.  Jesaja skriver i Kapitel 53, egentligen skulle jag ha tagit med hela kapitlet, men den är rätt så lång, så jag nöjjer mig med de två sista verserna. Vers 11 och 12

"Ja, av den vedermöda hans själ har utstått skall han se frukt och så bli mättad. Genom sin kunskap skall han göra många rättfärdiga, han, den rättfärdige, min tjänare, genom att han bär deras missgärningar. Därför skall jag tilldela honom hans lott bland de många, och med talrika skaror skall han få utskifta byte, eftersom han utgav sitt liv i döden och blev räknad bland överträdare, han som bar mångas synder och bad för överträdarna"

Kung David berättar i psalm 22:17 såhär: "Mina händer och fötter har de genomborrat" På samma sätt blev Jesus genomborrad av spikarna då han spikades upp på korset. Hela den psalmen profeterar i grund och botten om Jesus lidande och död!  Jag har en känsla utav att att du har hört de flesta profetior om Messias, så därför rundar jag av här, men om du vill att jag skall fortsätta, så kan jag gärna göra det!:)

En annan väldigt intressant sak är Jesus anspråk om sig själv och Mose lag!  Jesus säger "Hör på mig allesammans och försök att förstå. Inget av det som kommer in i människan utifrån kan göra henne oren. Bara det som kommer ut ur människan kan göra henne oren." 

När Jesus sade detta så åsidosatte Jesus en stor del utav Moseböckerna, eftersom man enligt Torah endast kan bli ren genom att följa lagen om renlärligheten.  Så När han sade detta så gjorde han bland annat all föda ren! Och det är endast Gud som kan förändra sin egen lag, eftersom Torah ursprungligen är inspirerad utav Gud! Och Jesus förändrade den jordiska lagen till en andlig lag, Detta blir mer och mer uppenbart i hans bergspredikan.  Du ställer frågan varför Jesus sade emot så många regler, mitt svar är detta: Jesus sade aldrig emot reglerna, vad han däremot gjorde var att uppfylla dem och när de blev uppfyllda så blev de andliga istället för jordiska!  Pga. Jesus så behöver vi inte längre offra djur. Vi behöver inte längre omskära våra söner, vi behöver inte länge gå till ett tempel för att finna Gud osv. Vad vi däremot fortfarande skall göra (tror jag) är att fasta och att hålla sabbaten! 

Om du har några frågor om det som jag har skrivit, eller något annat så är det bara att ställa dem, så skall jag försöka svara dig med hjälp (hoppas jag) utav Den helige Anden!

Gud välsigne dig!

Annons:
yogflame
10/3/09, 1:06 AM
#21

Jesus sa ju ifrån om baden att dom inte behövde tvätta sig i heliga badhus men du säger här att man inte sa emot dom..

En till sak att offra djur till gud låter lite hädiskt fornnoridskt eller vildeaktigt tror du gud vill att du tar livet av en annan varelse och offrar det till honom? ska man blir förlåten för att man tar ett liv , nu säger du att jesus ändrade detta o tacka för det för det är ju helt sjukt att man offrar ett annat liv för att få ett bättre liv själv.

Innan jesus kom så var ingen i norden kristen såvitt jag vet .. du menar då att tack vare jesus behöver du ej omskära dig , ingen i sverige behövde omskära sig innan år 0 eftersom ingen var kristen i sverige vid den tiden.  Men du kanske kommer ifrån israel eller närheten utav där dom var kristna på den tiden. eller dina farföäldrar.

Däremot så omskär sig både muslimer och judar fortfarande.  muslimer är ju väldigt likt judendomen så likt att jag tror att det är samma i grund o botten bara lite ändrat av dem senare.

Highness82
10/3/09, 1:38 AM
#22

Då det kommer till Djuroffer, visst kan det låta makabert, men samtidigt så berättar ju också Bibeln att Syndens lön är döden! Från början så skapade Gud en underbar värld, där djuren antagligen var vänner och växtätare. När man läser första mosebok, så får man iaf. Den bilden vilket jag tror är korrekt!:)  När Adam och Eva sedan vände Gud ryggen och valde sin egen väg genom att äta av frukten från kunskapens träd på gott och ont, så föddes synden och kontakten mellan Gud och människan bröts.  Eftersom synden finns i världen, så föds vi också in i den, Det är vad vi kallar "Arvssynden" 

Det hemska med synden är just detta att något måste dö, för att man skall kunna få förlåtelse! Innan Jesus föddes så var det djur man offrade, och genom djurets död så blev man förlåten. När Jesus kom till Israel, så dog han sedan för världens synder - inte bara Israel utan också för Hedningarna!   Du ställer frågan: Tror du att Gud vill att vi skall offra till honom?   Jag tror inte direkt att Gud ville detta därför att han tyckte att det var roligt, utan för att han ville att judarna skulle bli räddade och därför behövdes detta djuroffer!  Det är viktigt att komma ihåg att det inte var Gud som försatte oss i denna situation från början enligt Jude kristen tro - utan det var Ormen som överlistade Eva att äta av frukten på kunskapens träd!

Gud gjorde sedan det som behöves göra - så att hans plan kunde sättas i verket! Och denna plan var att rädda världen genom hans son!

Det stämmer att både muslimer och judar omskär sina sönder! Men de tror heller inte på Bibelns Jesus - Guds son, och därför kan man förstå varför de följer denna sed!  Skillnaden mellan Islam, judendomen och Kristendomen är andligheten, tror jag personligen! Islam och Judendomen följer regler som är jordiska. Man kan inte äta griskött eftersom det är orent. Man skall omskära sina söner, man skall offra djur. Man finner Gud i  synagogor och moskeer, osv! Men Kristendomen är andlig, eftersom Jesus sänder oss Den heliga Anden - är Gud med oss hela tiden och han vägleder oss genom Den helige Anden. Vi behöver inte gå till någon byggnad, vi kan sitta hemma och vara församlade i en liten lägenhet, Gud är med oss även där, eftersom han finns i våran kropp och han vägleder oss! Och genom tron så blir vi alla ett, föredetta muslimer, föredetta judar, föredetta hedningar blir ett i Kristus - därför "tror jag inte" att vi behöver omskära pojkar jordiskt sett!    Nu skall jag sova, men fortsätt skriv så skall jag försöka besvara ditt inlägg imorron eller någon anna dag!:)

Gud välsigne dig!

Woodland
10/3/09, 1:51 AM
#23

jesus pratade om det som stor i gamla testamentet bara varför sa han sig då emot många?

SVAR:  Gamla Testamentet var skriften för Jesus.  Han var "emot" de bland judarna som inte trodde på honom som Messias .  De var hans fiender som hånade, ifrågesatt och ville röja honom ur vägen.  Han tillrättavisade dem och bad sin Fader att förlåta dem när Han var döende.

Ja, alla  profeter, inom judendomen, var bara människor.  Vi accepterar inga andra profeter i andra religioner eller  livsåskådningar än de som står i Gamla  och Nya Testamentet.  Allt måste vägas mot orden däri.  Skillnaden mellan Jesus och alla andra profeterna är att de är döda men Jesus lever - han är uppstånden från de döda.

Du använder ordet "Upplysta".  Är det de som påstår att de tar del av akashisk redogörelse och/ eller håller sig till bl.a.  " Vattumannens evangelium av Jesus Kristus"?  Sådan "kunskap" är anti-kristlig. (dvs mot kristus).  Jesus är Kristus - Han hade inte en Kristus ande.  Det är en stor skillnad mellan att ha någonting och att vara någonting. Bibeln varnar de kristna för antikrists ande som  alltid har funnits i världen och kommer att växa sig starkare tills den dag Jesu Kristi återkommer.

Bibeln berätter inte vad Jesus gjorde efter sitt 12:e år mer än att han återvände till Nazaret och växte i visdom och kunskap och var lydig under Josef och Marias auktoritet. Han började sin offentliga tjänst  vid ungefär 30 års ålder.

Bibeln är Guds bok om frälsningen.  Den berättar vad som har att göra med frälsningsplanen.  Hade boken varit inspirerad av människor (som Vattumannens) så hade alla sorters detaljer blivit nedtecknade. Det som är hemligt med Gud är Hans sak.  Det finns  ingen som placerar Jesus i närheten av Indien, Persian eller Pakistan.  Sådana tankar finns inte alls i den kristna traditionen eller skriften.  De lärde inom kristendomen godkänner inte grundlösa avvikelser från bibelns ord. Och sådana har funnits i de apokriftiska böcker som kyrkans ledare bedömt som bristfälliga och människors påhitt.  Det är lätt att förstå dem när man läser dem för de håller inte den höga kvalitet som utmärker de inspirerade skrifterna.

Sedan kan man, som dina källor, åberopa en högre visdom eller en metafysisk kunskap men detta är ingenting vi troende vill ägna oss åt - det är totalt förbjudet.

Det är så sant du skriver att jag kan inte tvinga dig att tro på bibeln.  Det försöker jag inte heller.  Jag ägnar mig hellre åt vad som är möjligt på det mänskliga planet och redogör för dig vad som anses vara sanning i bibeln. Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

yogflame
10/3/09, 2:03 AM
#24

med tanke på att det gått 2000 år sen det hände har fortfarande inte väldren räddats, det är ju så att om världen ska räddas måste först och främst alla förstå att vi har gud inom oss. Sen måste vi förstå att vi alla på jorden är universella bröder och inte delar upp oss i olika delar o tar avstånd från varandra.

Vänta och se du är nog inte så gammal så du kommer få se hur utvecklingen går till. Du kanske tänker att jag är galen nu men med tiden så kommer du att se med egna ögon.

yogflame
10/3/09, 6:19 PM
#25

#23 jesus var emot dom som inte trodde på honom som messiahs?

Jag har svårt att tro att jesus som var gud själv skule vara emot någon, är gud emot människorna även när dom går sin egen väg? han finns alltid där om dom skulle ta den rätta vägen.

En sak till som jag frågade är att ni protestanter som tror på jesus inte har samma tro som katolikerna betyder det att katolikerna har fel? jag fick inget svar på det.

alla religioner bygger i stort sett på samma sak Gud , tala sanning, hjälpa dina medmänniskor. Då spelar det ju ingen roll om man har fel tro enligt kristendomen eftersom man ändå får nånting bra av att göra bra saker för andra. man kan till och med tro på ingentind men ändå få bra saker av att hjälpa andra.

Alla religioner är bra om dom efterlevs som dom skall , men ingen idag tycks efterleva dom alls utan alla innehar mest ett stort EGO.

Och att en baby föds blind hur skulle det förhäliga gud. blir gud härligare om man föds med ett handikapp?

wood land du säger att jesus aldrig var i indien men han var ju borta i 17 år 18år  stämmer inte detta är det bara påhittat? och vad gjorde den här andra efter jesus i indien?

Woodland
10/3/09, 8:12 PM
#26

#24

SVAR:  Vi är överens om att kärlek bör råda på vår planet, men inte gör det.  Kristus har räddat världen, men för Guds rike som inte ÄR av denna värld.  Där är kruxet.  Vi kan inte se detta därför att det är fördolt hos Gud.  Gud skall döma världen med eld.  De döda skall uppstå – några till evigt liv och andra till evig förtappelse.  Det gör inte gott inom människan att höra detta men det är likväl vad bibeln säger.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
10/3/09, 8:23 PM
#27

#_23 jesus var emot dom som inte trodde på honom som messiahs?

Jag har svårt att tro att jesus som var gud själv skule vara emot någon, är gud emot människorna även när dom går sin egen väg?_

SVAR:  Enligt bibeln har vi alla gått vår egen väg.  Men ser du, Gud ÄR emot de som förtrycker sanningen om Hans frälsning genom Jesus Kristus.  Han är vred på dom.  Alla som inte är under Jesu försoningsblod är under Guds fördömelse.  Detta har den kristna kyrkan alltid förkunnat.  Men i tro på Kristus försoningsverk kan vem som helst bli frälst – det finns ingen syndare som är utanför dess räckvid.

En sak till som jag frågade är att ni protestanter som tror på jesus inte har samma tro som katolikerna betyder det att katolikerna har fel? jag fick inget svar på det.

SVAR:  Jo vi tror absolut på samma Treeniga Gud och därmed samma Jesus. 

_alla religioner bygger i stort sett på samma sak Gud . . .Alla religioner är bra om dom efterlevs som dom skall , men ingen idag tycks efterleva dom alls utan alla innehar mest ett stort EGO.
_

SVAR:  Tyvärr tror inte alla på samma Gud.  Det är en stor del av problemet.  Människan har förvrängt Gudsbilden. Det gjorde hon nästan från första början.
Och ja, vi är ofta motiverade och kontrollerade av egot men på samma gång godkänner bibelns Gud endast en väg till Honom - genom tro på Jesus Kristus.

Och att en baby föds blind hur skulle det förhäliga gud. blir gud härligare om man föds med ett handikapp?

SVAR:   Det är alltid tragisk för oss om människor inte är 100% OK men många handikappade upplever inte att de missar någonting.  Men nu talar jag om människor emellan.
Enligt vad Gud har deklarerat i Hans ord har Han ingen behov av oss för att förhärliga honom.  Det är en ynnest från Hans sida att Han befaller alla att tillbe Honom.  Vi kan inte göra Gud större, godare, rikare eller lägga eller ta någonting från Honom.  Hur kan vi förgylla fullkomlighet? 
Folk hädar Gud men Gud ändras inte för det.  Han är tillräckligt i sig själv.

_wood land du säger att jesus aldrig var i indien men han var ju borta i 17 år 18år  stämmer inte detta är det bara påhittat? och vad gjorde den här andra efter jesus i indien?
_
SVAR:  Ja, det är bara påhitt.  Men Apostlen Tomas var där och predikade evangeliet.  

Jag citerar  Jesu befallning strax innan Han återvände till Fadern från  Matteus 28:18-20 

Då trädde Jesus fram och talade till dem och sade: "Jag har fått all makt i himlen och på jorden. Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes namn och lär dem att hålla allt vad jag har befallt er. Och se, jag är med er alla dagar intill tidens slut. “   

och i Apostalgärningarna 1:8-8

“Men när den helige Ande kommer över er, skall ni få kraft och bli mina vittnen i Jerusalem och i hela Judeen och Samarien och ända till jordens yttersta gräns."

Jesus, Gud i människa, begränsade sig frivilligt när Han var på jorden.  Men den Helige Ande som verkar och verkar genom de kristna når ut över hela världen. Det finns också andra som reste hela vägen till dagens Storbritannien och predikade men Jesus själv gjorde INTE det.  Han kom först och främst till sitt eget folk – judarna.

Förresten, Tomaskyrkan grundade år 52 finns kvar i Indien ännu idag.  Här lite info.

Skrattande

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
10/4/09, 9:21 AM
#28

"Och att en baby föds blind hur skulle det förhäliga gud. blir gud härligare om man föds med ett handikapp?"

Jesus menar att när mannen som var född blind blir helad så är det inte för att Jesus tar bort hans synd, utan för att Gud blir förhärligad när han blir helad. Jesus säger i princip att mannen föddes blind därför att Gud skulle bli ärad sedan när han blir helad.

Nu kanske detta inte är hela förklaringen till varför han föddes blind. Den här världen är fallen i synd och sjukdom är en följd av det… det gäller för alla, oavsett synd. Men Gud kan rädda oss från sjukdomar. Jag har blivit helad tre gånger i Jesu namn t ex! :)

Men Jesus vill byta perspektivet hos dem som frågar. De tror att om någon är sjuk så är det någon särskild synd som ligger bakom, men Jesus vänder det perspektivet.

När vi ser någon som är sjuk så borde vi inte fråga oss vad den personen gjort för fel, utan vi borde tänka att den personen kan Jesus hjälpa!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

yogflame
10/4/09, 4:20 PM
#29

Nu blir ju inte alla som är blinda helade så gud blir inte förhärligad.

Gör man bra saker får man bra saker tillbaka , gör man dåliga får man tll slut skit tillbaka detta har jag sett många gånger så det går ej att blunda för detta fenomen.

Woodland
10/4/09, 6:47 PM
#30

# 29

Enligt vad Gud har deklarerat i Hans ord har Han ingen behov av oss för att förhärliga honom.  Det är en ynnest från Hans sida att Han befaller alla att tillbe Honom.  Vi kan inte göra Gud större, godare, rikare eller lägga eller ta någonting från Honom.  Hur kan vi förgylla fullkomlighet? 
Folk hädar Gud men Gud ändras inte för det.  Han är tillräckligt i sig själv.

Gör man bra saker får man bra saker tillbaka , gör man dåliga får man tll slut skit tillbaka detta har jag sett många gånger så det går ej att blunda för detta fenomen.

Ja, så och skörda - en andlig lag.  Men all synd eller rättfärdighet hos människan är inte fullständig synlig i detta livet.  Hämnden och domen är Guds.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

yogflame
10/4/09, 7:45 PM
#31

så och skörda sa jesus så?  eller gjorde han ej det,, så på den punkten är vi överrens karma existerar och det var den jesus förespråkade då den tillhör sannigen som är evig och inte är religionsbetingad.

Sanninngen kommer alltid att existera många religioner existerar och förändras , tar vi en titt på alla religioner idag  så finns det olika grenar. shiamuslimer msulimer. krisnta katoliker etc.

men sanningen i sig förändras aldrig.

yogflame
10/4/09, 7:50 PM
#32

vad jag tycker är konstigt är att nya testamenter skrevs ner 70 år efter jesus död.

Då måste man alltså ha tagit ord ur folkmun. Alla vet ju att det blir förvrängt då. För enligt er här fanns det bara en profet jesus och ingen annan. Hur kan då en bibel ha skrivits om personen ej haft kontakt med gud. Enligt er är väl bara jesus den enda och ingen i gamla testamentet har nånsin vart profet , jag undrar hur skrevs gamla testamentet isåfall om ingen hade kontakt med gud.

För upplysthet verkar ni ej tro på , men min fråga är skrevs första testamentet genom vad dom trodde och inte pga sanningen.

nya testamentet skrivs mycket på vad jesus sagt osv men det har ju tagits ur folkmun , eller skrev någon ner det då jesus levde. jag tvivlar ej på att jesus fanns , har ni sett zeitgeist the movie nu tror jag ej på det dom vinklar bara sanningen men en sak dom nämner är att inga av dom stora filosoferna har ens skrivit om jesus. Det ä ju en ganska stor händelse att någon blir korsfäst.

Men såna där filmer genomskådar sig själva eftersom vissa saker läggs fram som om dom ej har bevis fast dom har det.

Woodland
10/6/09, 8:09 PM
#33

# 31

Nja, du vill tro att Jesus predikade och stod för samma “sanning” som Buddha t. ex. men begreppet karma existerar inte i kristendomen.  Kristendomen erkänner en själ i varje människa.  Värje människas själ lever vidare och individen själv för stå för konsekvenserna av deras gärningar.  Dålig karma passas inte vidare till en skalbagge eller dyl.  Varje människa bär konsekvenserna av sitt liv.

Ja, sanningen kommer alltid att existera, men inte utanför Jesus Kristus för Han identifierade sig själv som “Sanningen”.  Han själv utesluter all annan konkurrens.  Andra religioner kan ha en gnutta sanning men kristendomen är den absoluta sanningen när det gäller frälsningen av den odödliga själen.  Detta ryms dåligt i dagens pluristiska samhälle men det är bibelns ord.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
10/6/09, 8:34 PM
#34

#32

SVAR:  Du kanske inte är insatt i hur kulturen i mellanöstern bevarade sin historia genom den muntliga traditionen.  Ännu idag kan människor återberätta sina familjeträd tusen år och mer bakåt i tiden.  Den muntliga traditionen var det som märkte det judiska folkets historia.  Alla dessa böcker som skrevs ner i GT var motvilligt skrivna till att börja med, därför att judarna var rädda att någon kunde skriva fel.  Det fanns ett annat synsätt i forna tider när det kom till det skrivna ordet.  Alla det judiska pojkarna lärde sig Torah osv utantill.  Sedan valdes lämpliga unga män ut för att fördjupa sig i studierna.  Om jag har förstått det rätt är det  samma idag inom islam.  Unga män, oavsett sitt eget språk, lär sig koranen utantill på arabiska.  Det är en tradition som känns främmande för oss västerlänningar när vi alltid vill ha svart på vitt och bevis för någonting är vetenskaplig sanning.

GT böckerna tillhörde det judiska folket och var en historisk beskrivning av deras förfäder.  Det var viktig för dem vem som var född till vem.  Det är mycket vanlig idag i mellanöstern t. ex.  i arabiska - "bin" är son av; Ahmed bin Mohammed t. ex. Det tillhör kulturen.

De som skrev ner Nya Testamentet var judar med denna tradition.  De skrev antingen som ögonvittne eller under diktat från ögonvittnen.  Bibeln är överlägsen som ett litterärt verk och stämmer överens i alla viktig detaljer.  Kopier av brev t. ex. cirkulerade bland församlingarna och kunde kollas och jämnföras. Falska brev och evangelier fanns det gott om så med tiden fastsätllde kyrkans ledare vilka böcker som tillhörde det inspirerarade ordet.  Så när upptäckten av ett “nytt” evangelium som Tomas blir nyheter så gäspar de som är insatta.  Den var redan utdömd i antiken.

Och jo, jag tror på upplysta människor men vad de undervisar stämmer överens med bibelordet och är inte ett resultat av en uppenbarelse som motsäger den.  Det gläder mig att du tror att Jesus har levt här på jorden.  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
MissGreen
10/6/09, 10:42 PM
#35

De döda skall uppstå - några till evigt liv och andra till evig förtappelse.

Vad exakt menas med evig förtappelse?

Hur går den till och vem "placerar" ut anden där?

Allt detta sker på domens dag som ännu inte har inträffat?

När man dör så innebär det ett utslocknande fram till domens dag?

Hur ställer sig kristendomen till medier som tex Lena Ranehag och Benny Rosenqvist? Vilka pratar dessa medier med enligt bibeln?

En del frågor som kanske någon redan svarat på här? Jag kunde tyvärr inte hitta svaren i så fall :/

Tippsa gärna var dem är på sajten om du vet eller så berätta gärna själv ur ett kristet perspektiv =)

mvh.

OlgaMaria
10/6/09, 11:14 PM
#36

Vad som exakt menas med evig förtappelse är att det inte är något kul. ;-)

Vi kommer att få stå till svars inför Gud själv. Vissa får komma in i hans himmel och andra inte. Mer detaljer är nog svårt att komma med.

Nej, domens dag har ännu inte inträffat. Domens dag innebär ett slut på den här världen.

Vad som händer mellan döden och domens dag är svårt att veta säkert, men personligen tror jag att vi får komma till himlen/"helvetet" direkt eftersom det finns så många nära döden-upplevelser med erfarenheter av att få komma till både himlen och helvetet.

Men sen tror jag att det blir en speciell dag för ALLA när tiden är slut för den här världen. Efter det kommer Gud skapa en ny himmel och jord och jag tror att det blir som en nystart, men alla som dött innan det som tillhör Gud, tror jag får vara tillsammans med honom fram till dess.

Om du söker på New Age kan du hitta en del diskussioner om medier och liknande.

Jag vet inte vilka Lena Ranehag och Benny Rosenqvist är men Bibeln säger att vi inte ska söka upp de dödas andar och söka råd från dem.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

yogflame
10/7/09, 12:52 AM
#37

#33 du  säger att karma ej finns med i kristendomen men sa inte jesus som du sår för du skörda? det är samma förklaring men visst ordet karma finns ej med i bibeln det har du nog rätt i.

Så jesus sa detta också.

jag har aldrig sagt att han och buddha förespråkade samma sak dom är olika buddha förespråkade att inte dricka så mycket vin eller ha sexuella kontakter för mycket dock så ser vi hur det ser ut i dessa länder idag , tvärtom.

jesus erkänner aldrig nån annan än han själv? detta måste vara din tolkning jesus skulle aldrig säga jag är den enda. Stora män är ödmjuka och det var nog jesus också vill jag tro.

Jag vet att dom upprepar från folk till folk men ingen människa är felfri det borde ju ni veta att bara gud som är felfri. alltså kan det ha blivit fel och det blir det du ska inte förlita dig för mycket på sån där teknik. Det finns alltid en felande länk människor gör alltid fel.

Saken är att jag läst många saker om vad jesus har sagt och dessa ord kan spåras tillbaka till vedantan. Du får säga vad du vill om det men saken är faktum. Du sa också att jesus inte sa emot folk på den tiden men du säger att tack vare jesus så behöver vi ej gå till kyrkan för att be , vi kan be hemma. vi behöver ej omskära oss. Och du menar att jesus tyckte att allt var bra som det var,, om han ej var emot allt varför ändrade han det? Det är som om du trasslar in dig själv i vad du säger. Du emotsäger dig sjävl för alla vet ju att om han ändrade mycket var det ju fel på det.

Saken är att ni kan ju inte veta exakt vad som hände för 2000 år många saker kan han ha gjort som inte finns i skrift. tex som att han var borta flera år men ni säger promt att han bara var i egypten lite vilket också står om man söker men det står även att han var i indien.

yogflame
10/7/09, 1:07 AM
#38

Detta hittade jag en som skrivit ..

He was in India, Find in the Bible, there was a dissappearance of jesus for 7 years before he started preaching.

Jag förstår nu också varför jorden ser ut som den gör för alla religlösa säger att dom är den enda rätta jag visste inte innan jag skrev här att kristna är lika fantatiska som muslimerna. Det är väl därför folk inte kan samsas är det inte bättre att man respektera alla religioner, religionen är ju för att sammanfläta folk och inte behandla folk illa. Men detta verkar ju ha glömts bort, inte konstigt att jorden ser ut som den gör idag när alla påstår att dom har rätt och för att inte tala om alla förgreingar det finns inom kristendomen och alla andra då måste det ju betyda att inte ens inom egna sektorn är man överrens till fullo.

LAGOM ÄR BÄST sa inte jesus det? För detta är sanningen , för mycket av nånting är aldrig bra.

OlgaMaria
10/7/09, 11:30 AM
#39

Lagom är bäst? Det var knappast något som Jesus sa. Haha… :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

yogflame
10/7/09, 12:43 PM
#40

nej det kanske han inte sa :) men lagon är bäst.

Woodland
10/7/09, 11:45 PM
#41

# 37

Det är som om du trasslar in dig själv i vad du säger. Du emotsäger dig sjävl för alla* vet ju att om han ändrade mycket var det ju fel på det.

SVAR:  Jag har svårt att tro att de som har följt vår diskussion skulle  tycka att jag har trasslat in mig på något sätt. Jag följer en systematiskt teologisk argumentering utifrån bibelordet.  *Vem är "alla"?

Saken är att jag läst många saker om vad jesus har sagt och dessa ord kan spåras tillbaka till vedantan. Du får säga vad du vill om det men saken är faktum.

SVAR:   Var har du läst "många saker" ?  Är dina källor vederhäftiga?

Bibelns och kristendomens Jesus ställer sig själv på en nivå som inte någon annan kan nå när det gäller fullkomlighet och visdom.

Jag har inte skrivit att Jesus och Buddha förespråkade samma sak - tvärtom.  Jag vidhåller att begreppet "karma"  inte finns i bibeln. Jag använde förkortning t.ex.  Var snäll och läs inlägget igen

Så och skörda inom kristendomen i jämnförelse mot "din" tro är absolut inte samma sak.    Genom att utgå ifrån vad jag har läst och studerat så är troligen tusentals bibellärare, teologer och religionhistoriker på samma linje som mig. Jag står på en solid grund.

Jag förstår nu också varför jorden ser ut som den gör för alla religlösa säger att dom är den enda rätta jag visste inte innan jag skrev här att kristna är lika fantatiska som muslimerna.

SVAR: Ah!  Du visste på förväg hur allting skulle utspelas!  Så "Alla religlösa" (alla religiösa) är roten till allt ont i världen? hmm  Mycket djupsinnigt av dig.  Är du inte öppen för att  egentligen höra vad kristendom lär ut? Det är inte dina eller mina förutfattade meningar om kristendom som gäller utan vad Herren har sagt i sitt Ord.

LAGOM ÄR BÄST sa inte jesus det? För detta är sanningen , för mycket av nånting är aldrig bra.

SVAR: Inte troligt, med tanke på att "lagom" inte finns i något annat språk än svenska. Du bör vara lite mer försiktig i de ord du tillskriver den Allmäktige Gud.

(för mycket av nånting är aldrig bra.)

Med ditt resonemang är inte Gud bra i så fall, eftersom Han överträffar alla superlativ.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
yogflame
10/8/09, 2:13 AM
#42

Du har sagt mycket som inte stämmer jag frågade om katoliker var samma du sa ja.. enligt en vän så ber katoliker till sankt klaus sankt honom och maria osv. till vanliga människor , sa du inte att man inte ska be till männsikor att gud har sagt det att han blir arg då?

Katoliker  är en stor skillnad mot protestanter. Där sa du tidigare att det var samma sak. har du utbildning på detta område?

Jag skrev att jesus tyckte det var fel att alla var tvungna att gå till kyrkan för att be eftersom han visste att det ej behövdes , där har han även ändrat  så där stämmer det enligt historien som bevis. men du sa att jeus sa inte emot folk varför såg dom honom då som en fiende då han spred sanningen och såg honom som en konkurens, eftersom han ändrade så mycket stämmer mitt påstående att han såg hyckleriet i guds namn att dåtidens politiker gjorde grova pengar på folket i guds namn.

Vem som helst i tråden kan ju kolla vad du skrivit.

på engelska finns lagom kan sägas just enough eller bara enough vilket du trivs bäst med……….bara tillräckligt , tillräckligt. du ska inte tro på allt du hör använd istället den egna hjärnan som gud gav dig för att tänka med så hade du själv kommit på detta med lagom. .. Alla som sagt så till mig har jag bevisat motsatsen. Men det är så i kristendomen ska man lyda blint, ha blind tro på det dom säger utan att själv ifrågasätta eller använda sin hjärna.

Jag hörde också att kristendomen på 200 talet efter kristus var det nån biskop som tog över 200 historier och tog 30 st och sa det här är bibeln. Han är väldigt kristen långt tillbaka i historien med hans farföräldrar han säger själv att bibeln är människans verk och kan ej heller vara felfri,eftersom det är just människor som skrivit den, han sa det enda i bibeln som kan stämma är jesus lärljungar vad dom har sagt, resten är bara taget ur folkmun envangelier hit och dit.

när man pratar med honom kan man ta till sig infon och behandla den men här på forumet verkar det nästintill fanatiskt och det är ingenting man lyssnar utan sånt prat skrämmer en nästintill sektliknande.

Synonymer lagom lämpligt, passande, måttligt, skäligt, tillräckligt, med måtta, nog, lägligt

Du säger att jag ska vara försiktig men vad ja säger ? precis som kristna gör sätter skräck i folk , däremot ska du vara rädd om vad du skrämmer folk med för sånt brukar slå tillbaka karma säger jag eller som jesus sa det du sår får du sköda . Ni pratar själv om guds vrede tror du han blir glad att du skrämmer folk så dom ska tro på honom? jag har inget att frukta du får väl berätta för jesus vad jag har sagt, jesus var en förlåtande typ så det går nog inte så bra. Men du får väl be till gud att han ska sätta mig på plats för vad jag säger att kristna var så onda och kan göra en sån sak trodde jag inte för det är precis vad du gör indirekt då du hotar med gud. Ska man få kalla det för en religion det är hyckleri stort hyckleri det du håller på med.

Du är faktiskt lite naiv när det gäller detta med gud , kristendomen har sattit skräck i folk så dom ska lyda blint förr i tiden var det mycket pengar i kyrkan. Alla betalade ju dit för att göra en god gärning , dom ville ju hamna i himlen. Ingen vill ju hamna i helvetet. Så det är mycket pengar i kyrkan tyvärr så har det resulterat i tomma kyrkbänkar för ingen går idag till kyrkan, nästan iallafall. Kollar du alla andra religioner så är det fullsatt.

vad du sår får du skörda säger du inte är samma sak, karman säger det du gör får du sen stå till ansvar för , bara en sån sak som att du förnekar fakta gör dig bara till en HYCKLARE du vill inte att det ska vara så så du förnekar precis som dom gör att jesus vart i indien för om han vart det så  skulle det  ju förstöra hela kristendomen och det kan man ej tillåta för då förlorar man stoltheten och sen förlorar kyrkan grova pengar om folk får intresse för andra religioner eller historia.Därför säger du att karman inte är samma som sår och skördar.  tala om vilken skillnad det är ?  Det finns saker i historian som man förhindrat att dt skulle komma ut för det skulle rasera en hel kultur vissa tycker att det är deras jobb att försvara det till varje pris.

du har aldigt sagt att buddha o jesus spred samma budskap skrev jag så att u tolkade det så? jag skrev sanningen , sanningen finns i vedantan om buddha spred sanningen vet jag inte han pratade mer om lidandet?

Dom säger att sankt paul blev upplyst på väg till nånstans.  vet ej om det står i bibleln men upplyst kan man ej bli säger du heller så då kan den här sankt ej blivit det eftersom protestanterna ej tror på detta. iallafall har du deklarerat detta.  Mycker har du sagt men sen glömmer du bort att du säger att protetander o katoliker när jag frågade om dom inte är annorlunda eftersom dom ber till maria

Under kan man tolka som att du säger att ni tror på samma treeniga gud och därmed samma jesus men katolikerna ber ej till jesus dom ber även till sankt personer och maria . Du ska inte prata för andra det är som att jag säger muslimer tror också på jesus och tala för dom för det är precis vad du gör här. . katoliker skiljer sig mycket från protestanter.  dom ber till vanliga männsikor som du sa att man inte ska göra eller så måste jag kolla vad du sa för du har sagt mycket lustigt i denna tråd som motsäger sig självt.. om du inte tror mig gå tillbaka o läs allt du sätt så får du se att du trasslat in dig.  Detta under har du skrivit. 

En sak till som jag frågade är att ni protestanter som tror på jesus inte har samma tro som katolikerna betyder det att katolikerna har fel? jag fick inget svar på det.

_
SVAR: Jo vi tror absolut på samma Treeniga Gud och därmed samma Jesus._

Bara att uttala dig som sådant är ju skamset här kommer beviset för att du inte ska uttala dig om saker du inte ens har en aning om , det är när en blind person ledet en annan blind som är felet på dagens kristendom. Folk som inte har kunskapen ska föra den vidare att du inte skäms om din gud har vrede nu kommer han att sparka dig.

Protestantismen skapades som en motreaktion under 1500-talet. Protestanter tyckte helt enkelt att den katolska kyrkan hade spårat ur och man vände sig mot deras missbruk av celibat, simoni, avlat etc.
Inom protestantismen röjde man även helgon och slutade tro på dem, medan katolikerna dyrkar sina helgon.
Protestantismen blev en kyrka som stod under konungen, medan i katolicismen står den över kungen - påven är kung.

Protestantismen vill att man ska leva direkt efter bibelns ord, medan katolicismen under påven. Detta skapade enormt hårda samhällen under 1600-talet. Detta gjorde att bland annat Sveriges lag från 1608 är mer lik moseboken är något annat. Man förkunnar dödsstraff för allt.

Idag är katolikerna hårdare när det gäller abort etc, men från början var det precis tvärtemot. Om man ser till 1500-1600-tal så var det okej att leva som "sambos" men i de länder som blev protestantiska var det hårdare. Där kunde man bli dödsdömd.

Sex före äktenskap har det ju alltid varit sisådär. Det är först i modern tid som man inte har sex förrän på bröllopsdagen. Både inom protestantismen och katolicismen kan man ha sex när man förlovar sig, för det är så äktenskapet enligt tron börjar.

Så nu ser du att du inte har en aning om religion så jag hoppas du tar dig en funderare om du ska fortsätta sprida OSANNINGEN och sen hota med guds vrede får som du sår får du tillbaka GUDS vrede är inte att leka med.

Woodland
10/8/09, 2:46 PM
#43

Dina anklagelser om hycklare, fara med osanning, skrämsle och okunnighet från min sida är ömkansvärda.  Det är inte min stil att skumma över saker och inte gör en djupdykning i vad jag skriver om.

Är det så att du har fel och absolut inte vill inse det? Livet är en enda lång korrigeringsresa. Vi kan aldrig lära oss mer om vi är rädda för att bli korrigerade.

Du frågade om katoliker och protestanter tillbeder samma Gud.  Jag svarade ja.  Jag skrev ingenting mera i detalj.  Sedan skrev du att jag svarade fel.  Du hade "talat med" någon.  Samma expertis som du "har läst" eller "har hört talas om" i alla dina inlägg?   Och dina källor är . . .?

Fast att man aldrig bli fullärd kan jag påstå att jag har en god grundlig kunskap i både katolsk och protestantisk teologi med alla variationer.  Jag tror att 14 års formella studier säger något, plus ett långt liv i aktiva fortgående studier.

Kyrkan delade sig under Reformationen för helt andra anledningar än vad du citerade, men jag anser att ett utlägg om det från min sida hade varit bortkastad tid.

När någon övergår till grundlösa förolämpningar så avslutar jag diskussionen.  Jag låter den som vill läsa tråden bedöma själv vem som har det klaraste utlägget ang. sin position, oavsett om de i sak håller med mig eller ej.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

yogflame
10/8/09, 3:12 PM
#44

Gör så men om sanningen ska fram så hotade du med gud det kan alla läsa..akta dig för guds vrede etc bara en sån patetisk sak som att säga så. tror du verkligen på att sätta skräck i folk?

men du har rätt vi kommer ingen vart 14 års studier bortkastat eftersom du gjort din egen tolkning eller så är det så reiligonen ser ut folk läser men förstår ej innebörden utan gör sin egen tolkning.Du sa även att man inte ska tillbe buddha för han vara ingenting annat än människa eller sa du inte nåt i den stilen? men det är ok att be till helgon för katolikerna enligt dig skulle katolikerna häda men på samma gång är dom samma som protestanter.

. Den som lever får se. Och du kommer att få se att kanske inte allt var som du trodde. ha en bra fortsatt dag.Du har mycket kvar att lära , att vara ödmjuk hade du inte hotat med guds vrede hade jag not inte blivit så arg och hård mot dig men jag blir tröttpå fantatiska personer som tror dom har rätt fast när man konverserar så har dom inte en aning och säger fel saker.

vad det gäller studier så är det inte den riktiga sanningen utan bara den lägre den högre sanningen kan du bara få av gud , genom att gå in i dig själv. om du lär dig att 1+1 =2 är det sanningen men sen säger vetenskapsmännen nåt annat då blir det en ny sanning. precis som dina studier inte är den ultimata sannigen som jesus spred.  DU SÄGER ÄVEN Att jesus ej spred sanningen det gjorde han visst om han inte spred sanningen måste han ha spridit en lögn och om jesus var guds son så är det klart att han förmedlade sanningen annars skulle han ej ha sagt att man inte behöver gå till krykan för att be och andra saker , han förändrade mycket på sin tid. Alltså spred han sanningen det kan vem som helst förstå. Då drar du en paralell med buddha att buddha spred sanningen och jesus gjorde inte samma sak , det lustiga är att buddha pratade om lidandet och hur man tar bort det så vet ej varför du blir upprörd och börjar påstå att buddha o jesus inte är samma? Har du lärt dig i 14 års studier att jesus sägs ha spridit buddhas budskap? När det handlar om lidandet.

p.s jag frågade om inte katoliker och protestanter var olika eftersom katoliker tillber maria  och inte jesus. alltså är ni inte samma jo vi tillber samma gud alltså jesus säger du ,men dom ber ju inte till jesus. så en en gång tolkar du mina inlägg fel hur ska du då tolka bibeln rätt. katoliker o protestanter är väldigt olika i sin tro om du säger att dom är samma vilket du gjort med ditt inlägg så är du på hal is.. eller är det så att du bara har svårt för att uttrycka dig, ?? isåfall är du förlåten för jag skulle inte säga att gud ska komma med sitt vrede för det är bara larvigt att dom kristna ens kan säga så är hyckleri det står jag fast vid. D.s

Camillhe
10/8/09, 5:05 PM
#45

Ge dig, katoliker ber absolut till Jesus. Se till att läsa på innan du kommer med totalt felaktiga påståenden. Ja, katoliker ber också till helgon och till Maria. Det gör inte protestanter.

Jag anser att woodland har haft ett enormt tålamod med dig. Själv orkar jag knappt läsa igenom dina inlägg då dom är så otroligt dåligt skrivna i form av meningsuppbyggnader etc. Samt att du kommer med massa "fakta" från den och den. Läs på om hur man använder källor och källhänvisning och försök att skriva förståligt om du ska fortsätta skriva här. Kan du inte det föreslåt jag att du vänder dig till forum som kanske är mer intresserade av Buddha och din tro (vad den nu är, för det verkar väldigt förvirrande).

yogflame
10/8/09, 6:24 PM
#46

Lycka till med erat predikande.

Jag blev bara irriterad när han hotade med guds vrede så jag kopiera bara o klistra in allt.

men den som hotar med guds vrede är den som inte är utvecklad och indoktrinerad . En sån person ska inte ens kalla sig religös än mindre utöva den. Kristendomen ska väl värna om dom andra? vedantan ser alla som universella bröder , tänker man så så är det svårt att inte tycka om alla.. kanske ni skulle anamma detta.Alla vet att fanatiker är sjuka i huvet kolla på talibaner, kolla på knutbypastorn, jehovas , hare krishna. Listan kan göras lång. lagom är bäst tänk på det..

Nu då skon klämmer så ni börjar bli arga och inte kan kontrollera er så slutar vi väl att diskutera. Hoppas ni har lärt er att inte hota med gud för det slår tillbaka hårt med ränta och det kan jag lova. Det blir bumerang effekten. Lycka till och var lite ödmjuka om ni ska fortsätta i den religiösa riktningen. samt försök vara objektiva.

Camillhe
10/8/09, 10:46 PM
#47

indoktrinerad??? Vet du vad det ordet betyder??? Är det ngt du tycker är bra, att vara indoktrinerad? Jag är då tacksam för att jag inte är det och det tror jag Woodland också är. Jag har valt min väg själv, ingen har indoktrinerat mig och det är tråkigt att du ser indoktrinering som önskvärt.

Vilken sko klämmer? Att jag har tröttnat på ditt tjatande som knappt är läsbart? Jag är inte det minsta arg, jag tycker bara det är så tragiskt att folk ska lägga en massa tid på dig och att du är så himla otacksam och ganska otrevlig. Men det är MIN åsikt och det betyder inte att ngn annan på sajten tycker så. De flesta här är fantastiskt ödmjuka och jag är oerhört imponerad av dom samt deras tålamod.

[marion69]
10/13/09, 12:41 AM
#48

Jesus föddes ju som man i sin mänskliga kropp, men alla är vi könlösa i anden.

En mänsklig Kropp är ju egentligen bara hormoner och sånt, om man ser det så.

Jesus kanske använder ordet FADER för att ge oss en bild som vi kan förstå. En bild av en mänsklig fader som ska stå för trygghet och kärlek.

En fader ska ju vara den starka, och försörjaren.

Och kanske föddes Jesus som man, för att kvinnorna inte var lika accepterade inom kyrkans alla aktiviteter och mannen var mera accepterad i seriösa sammanhang om ni förstår vad jag menar.

Annons:
[Hukanson]
11/1/09, 5:26 PM
#49

Buddhismen i sin ursprungliga form Hinayana är ganska "fanatisk" i den bemärkelsen att det gällde att bli Buddha i evig upplysning här på Jorden . Då levde man uteslutande i avskilt klosterliv . Numera är det tämligen olika nivåer och discipliner i denna tradition.

Mahayana heter den buddhism som tror på det berättigade att först och främst hjälpa andra att leva det fridsamma livet utan bojor och fjättrar till synd och orenhet . Bodhisattvaidealet . Här finnes också den Japanska kulturen  som tror på 13 Buddhor och olika skolastiska praktiker sammanvävda med Gudarna .

Att kristna skulle vara fanatiska i negativ bemärkelse är ju beklagligt men man får komma ihåg att det är två parter i ett samtal . Att den sant kristne bör praktisera goda kvaliteter speciellt när det är besvärligt har ju alltid ett syfte .

Skillnaden mellan protestanter och katoliker ? Protestanterna gick ur den katolska kyrkan och bildade en egen kyrka för 500 år sedan . Det borde alltså vara någon skillnad . Martin Luther spikade 500 teser på kyrkporten och blev räddad från att brännas på bål av en adelsman som hade ett avsides slott där Luther sedan skrev sin egen TYSKA Bibel . Nationalismen var född igen .

Pinsamt att dessa tyska protestanter skulle bli massmördare av judar några hundra år senare . Heder åt svenska politiker som höll oss utanför detta . Men Judarna fick ju i samma veva sitt land tillbaka Den Judiska Staten Israel . Nu har de murat in sig i fruktan för Hizbolla och andra bombkastande folksamlingar .

Vad gäller hinduismen så är det en intressant förändring på gång i Indien . Men att den ingrodda guda och guru-traditionen skulle förändras njae . Men Indien har onekligen heliga män och kvinnor mitt ibland sig utan aktiv hjälp av Frälsarens kyrka . Indierna undrar nog i stället varför det är så få heliga bland de som HAR hjälp av Frälsaren .

Frälsningen är frid och tillblivelse i Ljuset . Vi är i sanning ljusets barn om vi bär våra vittnesmål att Frälsaren är försonaren och återlösaren och den som för tillbaka till ljusets källa . För om inte Frälsaren är Ljuset vem är då Ljuset ? Den som inte kan vara Ljuset på egen hand bör söka vara Ljuset i Frälsaren - därför att utan Ljus är människan intet .

Människan har två andekroppar . En helig andekropp och en mental andekropp . Den mentala andekroppen är intim med den fysiska organismen och fungerar som den . Den heliga andekroppen kan ackumulera Ljus och bli en strålande helighet .

Den fysiska organiska kroppen är underkastad döden och måste skiljas från anden som det nu är arrangerat . Säker är döden som Buddhan sade . Alla måste vi upp i andevärlden vare sig vi vill det eller inte . Vill du ha en gud däruppe är ditt val .

Woodland
11/1/09, 6:03 PM
#50

#48

Hej Marion!

Jesus använde ordet Fader därför att Han är Guds enfödde Son.

I sin uppståndelsekropp är Jesus en man.

Gud har lovat de uppståndna kristna en förhärligad kropp såsom Frälsarens. 1 Kor 15:44

Vi komma att vara "oss" i himlen.  Vi kommer att känna igen varandra, men det blir inget äktenskap med sexuella relationer därför att vi kommer bli som änglarna.  Matt 22:30

Du skrev:

Och kanske föddes Jesus som man, för att kvinnorna inte var lika accepterade inom kyrkans alla aktiviteter och mannen var mera accepterad i seriösa sammanhang om ni förstår vad jag menar.

Jo, jag förstår vad du menar. Sådana tankar kommer mer från feministisk teologi än traditionell kristendom.

Döden (syndens lön) kom in i skapelsen genom en man (Adam) och sonades genom en Man (Jesus Kristus).  Detta är efter Guds skapelseordning och löften.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

NaimaG
11/11/09, 7:42 PM
#51

Gud är av varken kön, kött eller blod utan av energi. Gud har heller inget namn utan tilldelas enbart en titel så som Gud, Adonai (Herren), Jehova (Jag är) osv.

asvensso
11/13/09, 4:16 PM
#52

Man far val ocksa ha i atanke att bibeln som den ser ut idag ar en samling av ett urvakl av heliga skrifter, oversatta fram och tillbaka, tolkade och moderniserade. Om vissa saker oversatts slarvigt for 1000 ar sedan tar det  ett tag innan forskare kan utrona vad som menades. Vissa foreteelser, vaxter, djur och platser gar inte att spara idag.

Det som ar helt klart ar att bada GT och NT skrevs pa den tiden da alla samhallen var patriarkaliska sa det ar val inte sa konstigt att det blir mer "han" an "hon" i ett historiskt dokument. Visst finns det kommentarer i bibeln (Paulus t ex) som inte ar speciellt PK idag vad galler kvinnor, men a andra sidan kan man ju bara titta pa den otroligt upphojda position Jungfru Maria har.

Problemet uppstar alltid om man ska luslasa texten istallet for att koncentrera sig paatt tolka innehallet. Kristendomens budskap ar ju om karlek och man skall ju hedra bade sin fader och moder.Flört

yogflame
11/13/09, 6:26 PM
#53

#51 enligt yogierna är gud  den  kraften som upprätthåller universum

AUM. ä rnamnet på den kraften.

NaimaG
11/13/09, 8:39 PM
#54

#53 Precis, energi, en ande. Enligt Hinduerna "heter" gud Krsna Govinda/Sri Krsna och universum kallas Brhama och ses som en ande/mini gud.

Woodland
11/14/09, 6:54 PM
#55

# 52

Samma gamla lögner om bibeln som har motbevisats av kyrkan genom tiderna.

# 53

Det är inte den kristna Guden du beskriver.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
yogflame
11/15/09, 1:16 AM
#56

#55 finns bara en kraft sen vad dom kristna döpt den till eller pelle jönnson från motala spelar väl ingen roll. Det är samma energi som upprätthåller universum. Sen att du säger att det är din gud får stå för dig. Att du ens orkar.

Camillhe
11/15/09, 1:07 PM
#57

Spelar jättestor roll men jag tror inte att du yogflame är mottaglig för det och därför ser jag ingen mening med att gå vidare i ämnet:)

yogflame
11/15/09, 2:27 PM
#58

#57

Nej jag tror inte på kristendomen och deras sätt att med blind tro och fruktan för gud. så om det är det du ska prata om så är jag ej mottaglig.

Det finns bara en energi som kan upprätthålla allt. Denna energi har olika namn beroende på vilken kultur religion man tillhör.  eller menar du tarmsagt att kristna guden upprätthåller en del av jorden medans allah en annan?

asvensso
11/16/09, 3:42 PM
#59

Gud ar karlek…hrrrm, mindre tjafs och mer forstaelse.

Woodland
11/16/09, 4:50 PM
#60

Men . . .detta är JESUS forumet.

Vad gör ni här?

Håll er till New Age sidorna.

Tack!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

asvensso
11/16/09, 5:56 PM
#61

Jag tror faktiskt att Jesus alskar alla bloggare aven om de inte foljer ett visst forutbestamt monster for argumentation eller tar till sig allt i kristendomen sasom den tolkats i hand namn genom tiderna.. Han utmanade ju etablissemanget pa sin tid. Lite debatt ar val skoj.

[marion69]
11/16/09, 7:18 PM
#62

Jesus är vägen sanningen och livet Glad

Annons:
Upp till toppen
Annons: