Annons:
Etikettjesus
Läst 1445 ggr
ho0mii3z
11/20/09, 3:20 AM

ointelligent om man tror på gud?

Jag har fått kastat i ansiktet gång på gång att jag är outbildad som tror på Gud. Och att jag lever i en saga..

Att de kan bevisa med ren fakta att de inte finns någon gud..

Men då frågar jag jag dem… Är man inte lika ointelligent när man förnekar det uppenbara?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
OlgaMaria
11/20/09, 10:26 AM
#1

Bra motfråga! :) Det finns alltid nåt som människor kan komma på att anklaga oss för. Det hänger mer på vad som finns i deras hjärta än på oss.

Jag lever i världens bästa saga!! Det bästa med den är att den är sann! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[ElisabethYL]
11/20/09, 12:44 PM
#2

Jag kan bara hålla med om att det är "världens bästa saga", men det är ju inget fel med att tro. Det är ju en sanning för mig och tror man med hjärtat sprider man ju kärlek.. och det är ju vad världen behöver idag. Oskyldig

På universitetet där jag gick fick jag höra både det ena och det andra om religionerna (inklusive kristendomen), men jag behövde aldrig höra att jag var "mindre klok" som trodde (och fortfarande tror) på Gud.

Gillar din motfråga, ska nog börja ställa den själv..

Jag har aldrig sett några hållfasta bevis på att det inte finns någon Gud, och då är jag uppväxt i en oreligiös familj - det är bara jag och en av mina mostrar som i hjärtat tror på Gud..

Sukram
11/20/09, 10:28 PM
#3

Ur strikt vetenskaplig vinkel så kan man inte bevisa att något inte finns. För att kunna ställa upp en hypotes (tex gud finns) och kunna testa den så mste man ju känna till eller åtminstone ha någon uppfattning om vad/vem gud är annars kan man inte testa antagandet. Därför är det omöjligt att testa påståenden av typen bevisa att gud inte finns, bevisa att smurfar inte lever i skogen etc Man kan ju  alltid argumentera emot och säga att jo smurfar finns visst ni har bara letat i fel skog så ni har inte upptäckt dom än.

Bevisbördan ligger alltid på de som hävdar att något finns. borde ju egentligen inte vara såå svårt för den samlade kristendomen (mer än 1 miljard människor) att bevisa att gud finns om nu många upplever att de har kontakt med honom? Be honom om lite konkreta bevis.

OlgaMaria
11/20/09, 10:33 PM
#4

Beviset bor i mitt hjärta! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
11/21/09, 10:30 AM
#5

#3: Du har så rätt så. Eftersom man inte kan bevisa att Gud inte finns bör man nog tänka sig för innan man säger att Han inte finns.

(Bevisbördan ligger inte hos den som hävdar att någonting finns - bevisbördan ligger hos den som hävdar något alls, och vill bli trodd.)

"Every point of view is a view from a point."

asvensso
11/22/09, 12:23 AM
#6

Jag tror att manga manniskor har en viss skepsis mot organiserad religion, det visar manga studier. I allt storre utstrackning svarar samma manniskor NEJ pa fragan om de ar religiosa men JA pa om de ar andliga/spirituella eller tror pa nagot hogre vasen.

Jag skulle nog sjalv saga att jag har svart att forlika mig med en rigid kyrkoordning och strikt bokstavstolkning av bibeln. Likasa manniskor som kallar sig kristna och fordomer syndare istallet for att visa karlek och medmansklighet. Daremot har jag en stark tro pa ett hogre vasen som vi garna kan kalla Gud.

En bekant sade till mig att det han var arg pa att kyrkan holl pa att vattna ur budskapet och mjuka upp reglerna for att valkomna mer manniskor till de alltmer tomma kyrkorna. Han ar sjalv mycket religios och kyrklig. Han gav mig en harlig predikan om att om man inte tror pa jungfrufodseln och att Jesus ar Guds son sa har man inte i kyrkan att gora. Hoppsan!

En annan kyrklig bekant blir ocksa forbannad nar folk som inte ar dopta tar nattvarden i hennes kyrka. Hoppsan!

Sjalvklart skall ingen behova rattfardiga sin tro eller behova bli kallad ointelligent. Helt fel! Men nasta gang nagon gar till attack sa fraga om det har med skepsis mot kyrkan att gora eller om de inte tror alls pa ett hogre vasen. De kan ha blandat ihop det litet.

Jag tror att det finns tillrackligt med karlek och hop for alla, aven oss syndare och ibland tvivlare.

Annons:
Upp till toppen
Annons: