Annons:
Etikettjesus
Läst 1445 ggr
ho0mii3z
11/20/09, 3:20 AM

ointelligent om man tror på gud?

Jag har fått kastat i ansiktet gång på gång att jag är outbildad som tror på Gud. Och att jag lever i en saga..

Att de kan bevisa med ren fakta att de inte finns någon gud..

Men då frågar jag jag dem… Är man inte lika ointelligent när man förnekar det uppenbara?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Annons:
OlgaMaria
11/20/09, 10:26 AM
#1

Bra motfråga! :) Det finns alltid nåt som människor kan komma på att anklaga oss för. Det hänger mer på vad som finns i deras hjärta än på oss.

Jag lever i världens bästa saga!! Det bästa med den är att den är sann! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[ElisabethYL]
11/20/09, 12:44 PM
#2

Jag kan bara hålla med om att det är "världens bästa saga", men det är ju inget fel med att tro. Det är ju en sanning för mig och tror man med hjärtat sprider man ju kärlek.. och det är ju vad världen behöver idag. Oskyldig

På universitetet där jag gick fick jag höra både det ena och det andra om religionerna (inklusive kristendomen), men jag behövde aldrig höra att jag var "mindre klok" som trodde (och fortfarande tror) på Gud.

Gillar din motfråga, ska nog börja ställa den själv..

Jag har aldrig sett några hållfasta bevis på att det inte finns någon Gud, och då är jag uppväxt i en oreligiös familj - det är bara jag och en av mina mostrar som i hjärtat tror på Gud..

Sukram
11/20/09, 10:28 PM
#3

Ur strikt vetenskaplig vinkel så kan man inte bevisa att något inte finns. För att kunna ställa upp en hypotes (tex gud finns) och kunna testa den så mste man ju känna till eller åtminstone ha någon uppfattning om vad/vem gud är annars kan man inte testa antagandet. Därför är det omöjligt att testa påståenden av typen bevisa att gud inte finns, bevisa att smurfar inte lever i skogen etc Man kan ju  alltid argumentera emot och säga att jo smurfar finns visst ni har bara letat i fel skog så ni har inte upptäckt dom än.