Annons:
Etikettkyrkan
Läst 5226 ggr
Mimmi89
2009-11-10 13:50

Biblen, moseböckerna, gammla & nya testamentet

Biblen, moseböckerna, gammla och nya testamenentet… Jag är själv inte kristen men är ändå nyfiken. vad är vad? finns gammla och nya testamentet samt moseböckerna i biblen? vad är nya testamentet? är det de gammla fast omgjort? Fick höra att kristna följer det nya testamentet, stämmer det? vilka följer då det gammla? Men kristna har väl följt det gammla? i så fall när?

Hjälp mig få lite klarhet i detta snälla :)

Annons:
Internettan
2009-11-10 18:58
#1

Moseböckerna är en del av Gamla Testamentet. Nya Testamentet börjar då Jesus kom in i bilden. De kristna tror ju att Jesus är den utlovade messias, (Guds son/Gud själv) och att han dog för oss så att vi kunde blir räddade. Judarna har inte accepterat Jesus som messias, de väntar väl fortfarande på honom tror jag. Alltså använder de sig inte av Nya testamentet utan bara det gamla. Under Gamla testamentet rådde det gamla förbundet - 10 Guds bud - som människorna skulle hålla. I och med Jesu offerdöd råder det nya förbundet - att om vi tror på Honom blir vi av nåd frälsta.

Ungefär så ligger det till. Är inte så jätteduktig på allt och förmodligen finns det någon som har mer att tillägga (och eventuellt att "rätta").

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
2009-11-10 20:26
#2

Tycker du förklarade det bra Internettan! :)

Kan tillägga att Nya testamentet inte är en omgjord version av Gamla testamentet. De är två historieskildringar där GT beskriver en äldre tid än det nya. För kristna är både GT och NT viktiga men NT beskriver det viktigaste eftersom det handlar om Jesus som är kärnan i vår tro.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mimmi89
2009-11-11 12:22
#3

Åh så skrev jag ett svart till er båda två igår men så krånglade internetet och allt försvan :(

tack så hemskt mycket för era svar var lite rätt att ni skulle berätta på något som skulle verka som rena grekiskan för mig XD

Men dom delarna i Gammla testamentet som kristna följer, finns dom med sammlade i någon ny slags bok eller finns dom med i nya testamentet också? anledningen till att jag började fundera lite är bilden jag skickar med. Men då detta är ur gammla testamentet är inte detta något som kristna tror på och följer utan judarna?

tack :)

Camillhe
2009-11-11 18:48
#4

Ja de finns samlade i en bok som kallas BibelnTungan ute

Internettan
2009-11-11 19:35
#5

#3: Fast kristna följer både Gamla och Nya Testamentet, som ingår i den kristna Bibeln. 

Nu har jag läst din bifogade fil. Jag måste erkänna att jag började gapskratta. "Min son konfirmerar sig nu och det vore kul att se hur han uppförde sig i kyrkan. Är det okej om jag sitter i vapenhuset?"

Man kan ju förstås inte följa allt bokstavligt. Jag tänker att mycket av innehållet i Bibeln (särskilt i Gamla testamentet) är historiska beskrivningar. Åtminstone till ytan sett. Det gäller att finna "det underliggande" budskapet. Och visst finns det då olika tolkningar och jag tycker själv att det är jättesvårt att veta vad olika saker egentligen betyder och vad det vill säga mig. Fast det är  otroligt spännande för jag har förstått att det står mycket mer i Bibeln än vad man först tror. När man väl börjar "gräva" i texten - och låter erfarna personer förklara - så öppnas det en hel värld som jag inte visste fanns.

Det här med det gamla förbundet och 10 Guds bud - man kan kanske säga att förr var man tvungen att hålla dessa bud för att bli rättfärdig. (Fast kunde någon verkligen det?) Idag måste vi inte hålla buden eftersom Jesu död på korset gjort att vi blir förlåtna för det "dåliga" vi gjort. Vi klarar inte att själva leva på det sätt som är "perfekt" och leder till Guds rike. Men samtidigt ska vi inte strunta i de 10 buden eftersom det är så som är det rätta sättet att leva. Om vi tror på Jesus och får den Helige Ande till hjälp så kan vi leva rätt. Men samtidigt, om vi råkar "falla", så blir vi ändå förlåtna. Så länge vi inte överger tron och vänder oss bort.

Kan man säga så?

"Every point of view is a view from a point."

Mimmi89
2009-11-12 01:16
#6

Ah så både gammla och nya testamentet finns i biblen?!

tror jag börjar fatta… :P

Annons:
Margareta
2009-11-19 23:24
#7

Bibeln består av två delar - Gamla och Nya testamentet.

Gamla testamentet och Nya testamentet består i sin tur av flera olika böcker.

Varje bok - i både Gamla och Nya testamentet är uppdelade i numrerade kapitel.

Varje numrerat kapitel är sen uppdelat i numrerade verser.

1 Mos 1:1 kan det stå under ett bibelcitat.

Det betyder i klartext Första Mosebok första kapitlet och den första versen. I själva verket är det den första versen i Gamla testmentet och eftersom Gamla testamentet står först i Bibeln är det Bibelns allra första vers.

Matt 1:1 är den första versen i Nya testamentet.

Det betyder Matteusevangeliets första kapitel och första vers.

Vilken del de olika böckerna hör till dvs om en bok hör till Gamla eller Nya testamentet måste man lära sig. Eftersom Nya testamentet är så pass mycket tunnare och många böcker har namn efter personer man snabbt lär sig historien kring - så är det inte så svårt. Alla böcker som inte hör till Nya testamentet återfinner man i Gamla testamentet.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Margareta
2009-11-19 23:26
#8

Hela Bibeln finns på internet.

http://www.bibeln.se/

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Mimmi89
2009-12-10 14:55
#9

#7

Tack :)

johan-ahlback
2009-12-10 15:08
#10

Den där texten var en av de bästa saker jag läst.

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

andersbranderud
2010-07-21 17:13
#11

En person hävdar ovan att man inte måste "hålla buden".

En person som undervisar att det är okej att äta fläsk (eller hävdar det är okej att bryta mot något annat direktiv i Torah ("Moseböckerna")), kan omöjligt vara Mashiakh (Messias), eftersom det är tydligt i Tan''kh (som många kristna kallar "Gamla testamentet") att Mashiakh ska föra människor in i Torah ("Moseböckerna")-observans.

Fariseerna var den enda judiska grupp som hade Ribis, och Ribi Yehoshua kallas Ribi (en titel för en prominent judisk ledare som användes under det första århundradet.) Att Ribi Yehoshua kallades för en Ribi implicerar att han hade rabbinsk ordination av "Nasi"n (presidenten av beit-din ha-Jadol) och beit-din ha-Jadol (den högsta instansen av judisk domstol; beslutade om mishpat [se definition i slutet av detta inlägg]). Detta implicerar i sin tur att han inte undervisade någonting som stred emot Torah. Om han skulle ha gjort det skulle blivit av med sin rabbinska ordination och det finns inga bevis att han blev av med den.

Ribi Yehoshua undervisar följande i NHM (senare förvrängt till "Matteusevangeliet" 23:1-3):
"Then Yehoshua spoke to the qehilot [plural av ordet qehilah; översättning: "community & convocation (summoned-congregation, appointed-assembly, invited-audience), respectively."] and to his talmidim [lärlingar] saying, "The Sophrim and those of the Rabbinic-Perushim [fariséer] sect of Judaism who advocate that Halakhah [mishpat] must be exclusively oral sit upon the bench of Mosheh ["Moses"]. So now, keep shomeir [vaka noggrant over [såsom i en vakts yrke att vaka]] and do concering everything - as much as they shall tell you! Just don't imitate their maaseh ("practice, doing,making") because they say but they don't do."

I ovanstående stycke så befaller Ribi Yehoshua hans talmidim (lärlingar) att göra som fariséerna undervisade, vilket enligt Dödahavsrullarna 4Q MMT var Torahn inklusive mishpat (se definition på "glossaries" på ovanstående hemsida). De undervisade att man ska följa mitzwot (direktiven) i Torahn. Detta inkluderar mitzwot om vad man ska äta och inte äta; t.ex. är det förbjudet att äta skaldjur och fläsk.

Att Ribi Yehoshua var i god ställning bland det fariseeiska ledarskapet hela sitt liv, implicerar att de ord i "evangelierna" som strider emot Torah omöjligen kan ha varit sagda av honom. Därför var en viktig del av metodologin i att skriva "The Netzarim Reconstruction of Hebrew Matityahu" att inte inkludera ord i NHM som strider emot Torah.

En rekonstruktion i enlighet med en vetenskaplig och logisk metodologi är följande (min översättning från engelska):

"Tro inte att jag har kommit för att rota upp Torah eller Neviim (profeterna), men snarare har jag kommit för att försona dem men den muntliga lagen av êmêt (sanning). Skulle himlarna och hâ-ârêtz (syftar till Israel) byta platser; fortsättningsvis ska inte ens ett yod (en hebreisk bokstav) och inte heller en qeren (en hebreisk symbol; ungefär lika liten som ett ?) av den muntliga lagen från Môshêh (Moses) på något sätt byta plats; tills det kommer bli så att allting är helt och fullt ratificerat (synonym: stadfäst) och utfört icke-selektivt. För vem som än tar bort en muntlig lag från Torah, eller undervisar någon annan att göra så, kommer av de i himmelriket att kallas "borttagen". Både han som bevarar och han som undervisar dem skall kallas Ribi [en judisk ledare som hade rabbinsk ordination av Raban Jalmliyeil, en prominent judisk ledare] i himmelriket. För jag säger er att om inte er tzedâqâh [leva rätt enligt Torahn] överstiger den som sôphrim, och [troligen "Herodianka"] rabbinska-Perushim, finns det inte någon möjlighet att ni kommer att komma in i himmelriket!"

Således är det väldigt tydligt att Ribi Yehoshua ha-Mashiakh (Messias) undervisade att man ska göra sitt bästa att hålla hela Torah - alla direktiven i Torah.

Det enda sättet att följa Ribi Yehoshua är genom www.netzarim.co.il (se Netzarim-hemsidan om varför så är fallet)

Ordförklaring:
Mishpat: Beslut av ett judiskt beit-din [judisk domstol] om hur mitzwot (direktiven) i Torahn ska tillämpas. De har auktoritet från Skaparen att besluta om det - se Devarim ("5:e mosebok") 17:8-13.)

Anders Branderud

Flirr
2010-07-22 01:51
#12

#11 Hej Anders! Är du ny här? Välkommen isåfall Glad

Förlåt för att jag säger det men när jag läste ditt inlägg så fattade jag absolut ingenting… Skulle du vilja vara vänlig att på 2-3 meningar förtydliga det lite grann? Menar du att Jesus inte är Kristus? Eller att NT är omskrivet? Eller är jag helt ute och cyklar? Obestämd

Upp till toppen
Annons: