Annons:
Etikettkyrkan
Läst 7053 ggr
Piggelins
11/6/09, 10:11 AM

Kristna om djurförsök?

Hej! Jag undrar vad kristendomen tycker om djurförsök? Tycker dom att det är rätt eller fel? Är dom med eller imot? Vad tycker just de kristna om djurförsök och djurtester? Taksam för svar!

Annons:
Internettan
11/6/09, 11:42 AM
#1

Jag vet egentligen inte, men jag har svårt att tro att Gud tycker att det är okej. Även om människan har en särställning så handlar ju djurförsök ofta om fruktansvärda övergrepp på oskyldiga varelser. 

Med tanke på att vi människor har kommit så långt bort från naturen (och Gud) att vi själva åsamkar oss många av de besvär vi idag har, så tror jag inte att djurförsök behöver vara nödvändigt. Det var nog aldrig meningen att det skulle bli så som det ser ut idag. Att då fortsätta i samma stil samtidigt som djuren ska betala - nej, jag tror inte det.

"Snälla" försök där djuren tas väl omhand och har det bra kan kanske tolereras. Och visst är det svårt: om en anhörig har en idag "obotlig" sjukdom så vill man ju att han/hon ska bli botad. Och då är det lätt att välja bort djurens rättigheter. Men är det rätt? Jag tror absolut inte det!

"Every point of view is a view from a point."

Camillhe
11/6/09, 7:49 PM
#2

Jag tror inte du kan fråga "vad tycker kristna" om just djurförsök. Det skiljer sig nog enormt mellan olika människor vad man tycker och har nog inte så mkt med religion att göra.

Personligen är jag tacksam för djurförsök för ganksa många i min familj och omgivning hade inte levt idag utan mediciner. Samtidigt så älskar jag djur och vill verkligen inte att dom ska lida.

Förr dog man av lunginflammation, idag gör man inte det. Är man emot djurförsök som görs för att försöka bota sjukdomar, tycker jag man ska fundera på hur man lever, tar du några mediciner? Om ditt barn blir sjukt, väljer du inte hellre en medicin så att ditt barn överlever än att kanske ett tusental råttor dör för att ta fram medicinen?

Som det ser ut nu anser jag att man tyvärr måste fortsätta med djurförsök men djuren bör få ha det så bra som möjligt, och endast djurförsök för att kunna bota sjukdom bör vara lagligt. Jag är helt emot allt annat djurförsök.

Dessutom anser jag att läkemedelsföretagen borde tvingas att samarbeta och ta del av varandras resultat istället för att som idag görs samma djurförsök på många olika företag för att kolla exakt samma medicin.

Det finns ju ett alternativ med stamcells försök men jag vet inte rikigt vad jag anser om det.

Mimmi89
11/10/09, 1:57 PM
#3

#2 Du pratar om att många i din familj inte skulle levt idag utan mediciner, att man förr dog i lunginflammation, men av lunginflammation. får/fick man inte penicilin då?

En medicin kan ge så enormt olika effekt på en kvinna eller man, så om man testar fram en ny medicin på en annan art, tex en råtta. säg mig, är det på mannen eller kvinnan denna medicin då skall funka?

Menar inte att vara otrevlig hoppas verkligen inte att du ser det så vill bara ge dig lite att fundera över. För om vi bara hade använt oss av djurförsök hade vi inte ens haft penicilinet.

Camillhe
11/10/09, 7:14 PM
#4

Men snälla, tror du penicillin/antibiotika fanns för 500 år sedan? Och jag tog råttor som exempel då det är det djur som det bedrivs mest forslning på samt att det är det djur som ligger mig närmst i hjärtat då jag är råttuppfödare.

Jag föreslår att du läser på lite om hur man tar fram en medicin och hur man testar den. Det är ingenting som behöver diskuteras här. Och jag förstår inte vad dina frågor har med mitt svar till ts att göra?

Speciellt din fråga: " En medicin kan ge så enormt olika effekt på en kvinna eller man, så om man testar fram en ny medicin på en annan art, tex en råtta. säg mig, är det på mannen eller kvinnan denna medicin då skall funka?"

Man testar först på djur och sen efter mkt tester, testar man på människor. Och gör man tex djurförsök för att hitta botemedel mot bröstcancer så gör man ju försöken på en råtthona eftersom man sedan vill använda medicinen på en kvinna ( oftast, även om det finns både hanråttor och män som fått bröstcancer). Men detta är ngt jag tycker du borde googlat på innan du skrev om och vill du ha en aktiv diskussion, föreslår jag tex vegan i fokus.

Du behöver inte ge mig ngt att fundera över, jag är väldigt insatt och varit aktiv för att få bort plågamma djurförsök.

Mimmi89
11/10/09, 9:30 PM
#5

Nej jag skipar väl att svara på dina kommentarer som sagt då detta inte var något att diskutera här som du själv sa. allt jag ville påpeka var att jag tror också man ska se skillnaderna mellan oss och råttorna. Jag har aldrig sagt något om att du tog råttor som exempel utan tycker själv att det är ett bra exempel ja.

Förstår dock inte riktigt… du vill få bort plågsamma djurförsök men tror att det är nödvändigt med djurförsök, hur hänger det ihop? låter lite som att du jobbar mot dig själv… hur skulle man kunna låta djuren få det "så bra som möjligt" samtidigt som man leker med deras hälsa? Behöver ju inte svara kom av mig själv lite där för "det hör ju inte hit"

Camillhe
11/11/09, 5:19 AM
#6

Snälla LÄS lite på internet. Ta reda på lite fakta innan du gör påhopp. Vad är det som säger att djur måste fara illa och att man måste utföra PLÅGSAMMA djurförsök, just för att man gör djurförsök?

Trots att djuren är försöksdjur skulle man kunna ge dom ett drägligt liv med bra boende, aktiverande miljö osv istället för minimala labb burar utan inredning.  Man skulle också kunna ge djur smärtstillande vid behov samt endast prova sånt som verkligen är nödvändigt tex allvarliga sjukdomar, influensa vaccin och dy. Inte som ett exempel som var uppe för ett tag sedan då man skar av hälsenorna och hängde upp råttorna för att kunna forska på hur lång tid det tog att läka för att få fram ngt för idrottsskador. DET anser jag är ett plågsamt totalt onödigt djurförsök och den är DEN typen jag vill ha bort, för att inte tala om smink och hudvårdsproduktstester.

Jag skrev att jag har varit väldigt aktiv för att få bort plågsamma djurförsök i Djurens Rätt , f.d Nordiska samfundet mot plågsamma djurförsök. Och jag önskar att vi hade kommit längre så att man helt kunde sluta med djurförsök men som det ser ut idag måste man främst arbeta för att djuren ska ha det så drägligt som möjligt samt trycka på så att man lägger mer energi på att utveckla dom alternativa försöksmetoder som finns.

Jag tycker du ska läsa på lite mer tex på Djurens Rätts hemsida, här är en länk

Och orsaken till att jag inte längre är aktiv och kan hålla med om att alla djurförsök är fel är för att min mamma har cancer och skulle varit död för tio år sedan om man inte hade gjort djurförsök. Eftersom jag är tacksam för att hon lever skulle det kännas väldigt fel att vara aktiv i en organisation som helst vill se en total avveckling av djurförsök redan idag.

Annons:
NaimaG
11/11/09, 7:33 PM
#7

Jag tror att Gud ville vi skulle lära oss leva på egen hand och ta hand om oss själva liksom så adam och eva börjar sina liv utanför edens lustgård (Första moseboken 3:23). Senare i bibeln uppkommer också pest och plåga, inte minst under Moses tid. Även om djurförsök kan anses fel från ett guda perspektiv är det också människans, just nu, enda utväg till att inte dö eller sprida allvarligare sjukdomar. 1710-1713 härjade pesten i Sverige och utan påbörjad forskning eller djurförsök hade den inte kunnat stopas. Vi hade idag inte haft medicintillverkning ifall djurförsök inte utfördes, inte äns tandkräm, hårschampoo, tvål eller liknande hade funnits.

Plågsamma djurförsök kan jag hålla med om att det inte borde finnas men djurförsök i stora helheten bör kunna utföras men då också smärtfritt.

Jag hade inte haft min medicin ifall djurförsök inte fanns samt att vaccinationen för svininfluensan som nu härjar inte hade blivit framställd, vi hade stått försvarslösa och välkomnat alla plågor istället för att bekämpa dem.

Jag är starkt troende men jag tror också på människans överlevnadsregel. Är man tex i krig går man inte med händerna upp i luften och hoppas på att dem slutar bomba utan man slår tillbaka med samma mynt för att stoppa dem från att döda fler, samma princip gäller medicinsk tillverkning.

Sedan är inte alla mediciner testade på djur, en del testas även på människor eller växter. Jag jobbar på ett medicinsk forskningscenter (inte som forskare) och har under min tid där inte sätt ett enda djur i hela byggnaden.

Det är min åsikt kring din fråga. Glad

Upp till toppen
Annons: