Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1519 ggr
johan-ahlback
12/6/09, 5:11 AM

Min berättelse

Då jag nyss hittade den här sajten vill jag dela med mig om hur jag hittade till Jesus. Det är en personlig berättelse och hela mitt liv efter händelsen har varit annorlunda.

Jag är uppväxt i en liten stad som kallas köping. Ingen av i min familj var aktivt kristna och jag visste inte om att de var kristna tills alldeles nyligen.

Jag var ett så kallat problembarn och var ett återkommande fall hos socialen och BUP. Och min omtanke sträckte sig inte längre än min näsa.

I åttan var det dags för konfirmation och som många andra valde jag mig att konfirmera mig för att få presenter. Men konfirmationen var inte som jag tänkt mig. Istället för tråkiga lektioner hade vi kul och jag fick reda på saker som jag inte tidigare visste. Gud var inte en bestraffare utan han förlät dem som syndat och som kände ånger för det de gjort. Bara man vände sig till Jesus.

Det året gjorde jag en vändning i mitt beteende och jag började känna mig glad. Jag trodde att jag funnit Jesus. Men det hade jag inte. Inte just då.

Jag valde att hjälpa till med konfirmations arbetet året efter dör att kunna dela med mig av det jag lärt mig. Och under den här tiden hände det något. Jag fick en fråga från en konfirmand som ställde mig mot väggen helt. Frågan löd: "tror du på bibeln?". Saken var att jag inte kunde svara. Jag funderade på det länge och noga. I ett par månader gick jag och var osäker på min tro.

Men så började jag lyssna istället. Jag öppnade mitt hjärta och svaret jag letade fanns just där. Jesus fanns där.

Allt jag hade funderat på fick jag plötsligt svaret på. Jag trodde på Jesus. För mig räckte det. Jag kunde inte med trovärdighet säga (och det kan jag fortfarande inte) att allt i bibeln är sant. Jag är snarare tveksam till att mycket i GT är berättat som en saga så att vi ska förstå lite mer om gud. Men Jesus var sann för mig.

Sen dess har jag förändrats till den jag är nu. Jesus har hjälpt mig att bli den jag idag är. Från att ställa till problem har jag gått till en person som studerar på högskola och spenderar mycket av den lilla fritid jag har att hjälpa andra. Utan Jesus tror jag att jag skulle varit förlorad nu.

Det här är min berättelse i kort och jag kommer att fortsätta dela med mig av erfarenheter jag samlat på mig genom mina år som assistent i kyrkan.

Jag vill tillägga att jag är med i Svenska kyrkan och är evangelisk-lutherskt. Guds förlåtelse är den röda tråden för mig.

För att ge ett exempel tar jag med en av mina favorit delar ur bibeln: Lukas 23:39-43

39. Och en av de ogärningsmän som voro där upphängda smädade honom och sade: »Du är ju Messias; hjälp då dig själv och oss.» 40. Då tillrättavisade honom den andre och svarade och sade: »Fruktar icke heller du Gud, du som är under samma dom? 41. Oss vederfares detta med all rätt, ty vi lida vad våra gärningar äro värda, men denne man har intet ont gjort.» 42. Sedan sade han: »Jesus, tänk på mig, när du kommer i ditt rike.» 43. Han svarade honom: »Sannerligen säger jag dig: I dag skall du vara med mig i paradiset.»

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

Annons:
Camillhe
12/6/09, 5:22 AM
#1

Välkommen hit Johan, vad glad jag blev av att läsa ditt vittnesbörd.

Jag trodde inte heller på Bibeln som Guds ord när jag blev kristen men den tron har vuxit fram med åren, så kanske det blir för dig med:)

OlgaMaria
12/6/09, 2:32 PM
#2

Hej Johan!! Vad härligt att du berättar din historia! Det är så underbart att höra om hur Jesus möter och förändrar oss!! Tack Jesus!! :)

Precis som för tarmsaft så har tron på Bibeln vuxit fram hos mig också. I början var det mesta knepigt men Gud har förklarat mer och mer för mig genom sin helige Ande och genom bibelordet. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hannybee
12/6/09, 5:11 PM
#3

Härligt att du berättar, och välkommen hit! Skrattande

Woodland
12/6/09, 5:55 PM
#4

Välkommen Johan!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

johan-ahlback
12/6/09, 6:21 PM
#5

Tack  för välkommnandet Glad

Ålder föder inte visdom. Eftertanke gör det.

Värd för Trackmania iFokus och medarbetare på Hemsidor iFokus

MadeByJohan.se

Internettan
12/7/09, 9:55 AM
#6

Jättehärligt att läsa! Tack för att du delar med dig!

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Margareta
12/7/09, 12:36 PM
#7

Tack för att du berättar och välkommen hit!

Man blir så glad då man läser!

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Upp till toppen
Annons: