Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3160 ggr
Margareta
2009-11-19 23:17

Vardagskristen

Att sitta i ett personalrum och höra generella kränkande kommentarer om kristna tycker jag är svårt.

Nu i veckan:

"Inte nog med att han var narkoman, han blev religiös också av den där värsta fanatiska sorten som försöker påverka andra".

Jag får sån lust att säga något - men jag blir stum på något vis.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Annons:
OlgaMaria
2009-11-19 23:29
#1

Säg något. Det kommer få bättre effekt än du kan ana tror jag! Kram! Men det är inte lätt…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Margareta
2009-11-19 23:42
#2

Vad säger man?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

OlgaMaria
2009-11-19 23:55
#3

Ja du…

några förslag:

1. En sån som jag alltså?

2. Alla vill väl berätta för andra när man hittat något som funkar?

3. Vilket är det värsta? Nån som hittat något att tro på, eller de som talar illa om en bakom ryggen?

4. Hallå där! Jag vill gärna ge en kommentar på det där men jag vet inte vad jag ska säga just nu, men jag gillar inte att ni pratar så om den där mannen.

Jag tror det kan kosta lite att stå för sin tro, men om man gör det tålmodigt tror jag det väcker massor av respekt. Alla är så rädda för att stå för något som inte är populärt, men alla önskar innerst inne att de hade mod nog att göra det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Santhe
2009-11-20 00:08
#4

#3 Bra förslag!

Margareta
2009-11-20 00:18
#5

Ja det var många bra förslag - "såna som jag alltså" låg på min tunga - men det är lätt att bli feg i sådana lägen.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Internettan
2009-11-20 00:48
#6

Det var någon som sa en gång att det vi människor är mest rädda för är - varandra. Det är ganska hemskt egentligen men det kostar på att gå emot omgivningens åsikter. Men heder åt den som vågar. Hoppas att jag kan bli sådan en dag.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Margareta
2009-11-20 01:25
#7

Om samtalet vore mer om vanliga kristna hade det varit enklare.

I det här fallet var det en missbrukare som kunde kränkas för två saker - både sitt missbruk och sin tro - i ett och samma uttalande.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

OlgaMaria
2009-11-20 10:20
#8

#7 Och jag fattar inte varför någon ska kränkas vare sig för sitt missbruk eller sin tro… tycker han är värd försvar när det gäller båda anklagelserna. Självklart är det inte bra att vara missbrukare… men det är lätt att peka finger när man inte har levt hans liv själv.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Margareta
2009-11-21 11:08
#9

Jag håller med dig Theresia. Ingen skall behöva bli kränkt för någonting, särskilt inte sin tro eller sitt liv.

Jag jobbar i en skola där kränkande handlingar är ett stort ämne nästan dagligen. Vi jobbar med livets normer på många olika sätt och det är fullständigt självklart att barnen får lära sig både vad som är en kränkande handling och att inte utföra den. Vi har nolltolerans och tar tag i frågorna så fort de händer. Ändå händer det….

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Internettan
2009-11-21 12:28
#10

Barnen/ungdomarna speglar ju de vuxna. Så länge vuxna i vårt samhälle inte kan låta bli att kränka andra (även om det inte sker lika öppet som hos barn) så kommer inte heller barnen att göra det. Och då spelar det nog inte så stor roll om vi gör allt vi kan för att hindra barnen. Det måste komma inifrån.

Är inte hela samhället egentligen uppbyggt på ett sätt som faktiskt innebär kränkning av vissa människor? T ex när det gäller löner och förmåner eller vilkas röster som räknas (makt)? Eller bara vilka människor som anses mest värda. Vilka barn som är duktiga och uppnår målen och därmed  "duger" och vilka som inte "får vara med". Vilka yrken som förtjänar mest betalt. Som om värdet satt i yttre kunskap eller framåtanda. Klart att barnen ser på världen med samma ögon. Man kan inte skilja på det stora och det lilla.

Funderar jag…

"Every point of view is a view from a point."

Margareta
2009-11-21 13:52
#11

Håller med dig #10.

vi arbetar mycket med att "alla skall duga och hitta sin roll" - "alla är duktiga på något"

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Internettan
2009-11-21 19:11
#12

Det är nog jätteviktigt. Precis sådana frågor måste få ta plats. Själv är jag nästan färdig förskollärare och funderar mycket över detta.

"Every point of view is a view from a point."

asvensso
2009-11-22 00:35
#13

Som icke praktiserande kristen men med en ganska stark tro pa ett hogre vasen som jag oftast kallar Gud, kan jag se bada sidor av saken.

Vissa nyfralsta kan vara lite jobbiga - glorian sitter dar och manga vill inte bli omvanda.  Lika jobbigt som nagon som bara pratar politik och vill fa en att andra asikt eller nar man inte vill ha en snaps till sillen och blir trugad.

Sjalvklart skall man inte tala krankande om nagon men varfor tar du at dig som kristen om du inte sjalv trugar pa folk din tro? Tank om killen ifraga faktiskt var lite jobbig? Hur manga ganger har jag inte stangt dorren for att fa vara ifred for missionerande mormoner och Jehovas Vittnen som ringer pa hemma. Alla manniskor kan val vara jobbiga ibland, aven kristna?

Jag tror inte att en sadan kommentar menar at racka ned pa alla religiosa manniskor - bara de som ar lite jobbiga ibland ;-). Byt ut religios i meningen mot AIKare eller nagot sa handlar det inte om att forakta en manniska i sig. Dessutom far alla kritik i samhallet for det mesta - att vara utlanning, att vara ful, fet, rik, kora fel bil, vara miljopartist etc. Aven religiosa maste kunna kritiseras ibland. For mig ar tro en asikt bland andra.

Annons:
Sukram
2009-11-22 18:39
#14

#0 jag tror du missförstod hela situationen om de sa "den där värsta fanatiska sorten som försöker påverka andra".

Jag tror att många icketroedne kan finan det ganskas jobbigt för att inte säga påfluget att vissa religiösa grupper står och knackar på ens dörr en gång i månaden och ska erbjuda en frälsning. Vi har ju religionsfrihet i landet och är jag intresserad av deras budskap så kan jag söka upp dom, de behöver inte komma till mig gång på gång.

Det är ju oerhört starkt av en person att lckas bryta sitt missbruk. Tragiskt att denne då utnyttjas av någon sekt som bara vill utnyttja denna sköra människa  för sin egen vinning skull Skrikandes

dolfen
2009-11-22 19:37
#15

#0 Kan det vara så här att den som sa det, enbart var ute efter "gruppens" gillande (någon sorts poängsamlande). Och det på bekostnad av någon annan, utan att ha någon kännedom om personen ifråga.

!?

(Är själv inte religiös, men lite intresserad av varför man gör det man gör.)

Woodland
2009-11-23 01:52
#16

Margareta.

Har du tänkt på det att det kanske inte var meningen att du skulle säga något just vid det tillfället?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Margareta
2009-11-27 11:23
#17

#16 Jo jag tänker så Woodland - en ibland kanske man tiger för ofta?

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

ho0mii3z
2009-11-28 01:37
#18

#3

Måste bara säga att, ibland kan jag tycka det är jobbigt och svårt att berätta att jag tror på gud och stå för det. Jag menar inte att jag tvekar utan man vågar inte möta vissa blickar och man kan bli som trängd i ett hörn ibland.

Så jag förstår henne när hon undarar vad man ska säga, hur och när?

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Camillhe
2009-11-28 05:01
#19

#14 Varför skulle mannen som lyckats bryta från sitt missbruk vara medlem av en sekt?

Vad är det som säger att han inte är med i en helt vanlig kyrka?

När människor har levt ett liv med droger är det oerhört svårt att hitta en mening med ett liv utan  droger. Livet blir långtråkigt och händelselöst för många. Jag har känt många narkomaner som blivit frälsta och jag kan faktiskt hålla med om att många kan bli lite väl fanatiska under en period, vilket kan vara lite påfrestande. Men  man får ha överseende med det och vara glada för deras skull.

Margareta: Vet inte om du känner dåligt samvete för att du inte sa ngt, men jag tycker inte du ska ha det. Det kommer fler tillfällen, kram

Woodland
2009-11-29 15:38
#20

Margareta,

Jag tycker att kommentarerna från dina arbetskamrater om denna f.d. narkoman var väl hårda . När man tänker på det elände drogberoende innebär för den som brukar och alla andra runtomkring är det nästan ofattbart att folk kan kritisera eller tala nersättande om deras förvandling.   Därför att de flesta undertrycker sin medfödda kännedom om Gud vill de inte höra om Honom osv.  Men de visar ofta ingen gräns på upprymdhet när de talar om sina sportintressen, ny elektonik eller bil osv.

Bibeln ger också råd att inte vittna och dela med sig i vissa omständigheter. (Matt 7:6)  Även Jesus teg. Och på andra ställen i biblen har vi uppmaningar att tala.   (Detta kan  t.o.m. vara i närliggande verser som Ord. 26: 4 och 5)

Vi tänker ofta att vi alltid skall säga något men ibland är det bättre att vi tiger.  Det behöver inte betyda att vi skäms för Kristus eller hans folk.  Det kan gott hända att Gud har en annan tid och ett annat tillfälle för dig. I några fall har jag fått tiga tills personen låg på dödsbädden.  Men i dessa fall har det visat sig att Herrens tid var just då för den individen.

Jag tror för det mesta också att när du skall vittna så får du det du skall säga.   Herren tar upp orden till ditt sinne. Förresten, hur många vittnar du inte för här på siten?  Flört

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Hannybee
2009-12-03 20:44
#21

Jag har ofta hamnat i sådan situationer med mina klasskompisar och blivit nervös, inte vetat vad jag ska säga… Men så fick jag tipset att inte bry om det, utan bara låta den Helige Ande leda mig. Sedan dess kan jag inte minnas att jag har haft problem med att veta vad jag ska säga. Det bara kommer liksom… Skrattande

Margareta
2009-12-04 11:33
#22

Glad

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

cattan
2010-01-15 15:28
#23

Oj, jag skulle vilja kommentera vartenda inlägg, så jag vet inte var jag ska börja och jag tar det varken kronoligiskt eller systematiskt utan skriver bara rakt på.

Petrus "fegade ur" och det gör vi också för det är snarlikt förnekelse att inte vittna om Jesus Kristus.

jag har varit utsatt för övergrepp från fanatiska kristna därför var ajg lika fanatisk ateist se inlägg på omvänd.

Så ur den aspekten är det rätt skönt med kristna som tiger eller lite lågmält förkunnar sin tro.

Jag känner själv att ajg kan uppfattas som lite bombastisk framförallt i början, men så är det med förälskelse, den vi älskar talar vi om eller hur?

Det bästa vi som kristna medmänniskor kan göra är, att ha öronen och andra sinnen öppna och öka vår lyhördhet vi kan visa vår tro också i gärningar.

Någon skrev att Gud är inte rättvis, men han är barmhärtig så låt oss försöka förkunnat ron ur den aspekten, då kan den bära frukt (ursäkta uttrycket för oss som inte kan äta kolhydrater) ok, kanske kan tron bära bacon?

Woodland
2010-01-15 20:30
#24

# 21

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Margareta
2010-01-15 21:22
#25

Härlig läsning

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

elyse
2010-01-15 22:15
#26

För människor som inte är troende kan det kännas oerhört jobbigt med "missionärer". Jehovas Vittnen, t.ex, är allmänt impopulära av en anledning, tyvärr. Jag tror att man i ett personalrum ofta känner sig väldigt avslappnad och att många använder förmiddagskvarten eller lunchrasten till att ventilera. Det behöver inte alls vara så radikalt som det låter. Ett "Hur menar du då?" kunde kanske ha löst detta.

mariech
2010-01-25 23:24
#27

Jag förstår din känsla Margaretha, verkligen! Jag blev "född på nytt" i somras, och vill inget hellre berätta om det underbara som hänt mig! Jag är den enda kristna i min familj o släkt, vad jag vet. Man hånar lätt kristna grupper på många olika sätt, men som kristen ska man helst vara tyst och inte säga något, knepigt det där… Men jag tvingar mig inte på nån o pratar om sånt, även om jag innerst inne brinner för det! Den känslan du fick i personalrummet finns överallt. Tyvärr.

Annons:
Internettan
2010-01-26 08:55
#28

#26: Jag funderar lite över varför folk tycker att Jehovas vittnen är jobbiga - eller andra kristna som talar om sin tro. För min del har jag aldrig upplevt dörrknackande Jehovas vittnen som jobbiga eller respektlösa. Tvärtom. Det är ju bara att tacka nej om man inte är intresserad. Vari ligger det provocerande?

En dammsugarförsäljare (ursäkta liknelsen) ÄR ofta jobbig och påträngande - det kan jag förstå att folk blir ilskna. Eller kanske om en kristen vill "pracka på" någon tron och blir tjatig. Men det känns som att folk ofta blir ilskna av själva ämnet. Eller så har jag fel där, de kanske helt enkelt mött "jobbiga" personer.

"Every point of view is a view from a point."

asvensso
2010-01-26 14:22
#29

#28 Jag tror  att valdigt manga tycker illa om att bli storda i sina hem eller pa telefon av nagon som forsoker salja nagot - tron enligt deras tolkning av bibeln eller en dammsugare. Lika illa bada tva. Jehovas Vittnen vill dessutom inte bara prata lite utan vill salja tidningar och prylar.

Hur jag tror och vilken kyrka jag ska tillhora ar alldeles for stora och allvarliga fragor for att jag ska fatta beslut i dorroppningen med en nasare framfor mig. Jag tycker lika illa om politiker som gar runt pa det sattet.

De kommer alltid tillbaka. Det ar problemet. Om de kom en gang och forsamlingen gjorde en notering att man tackar nej, men de kommer en gang i veckan till vissa hus och det gor mig vansinnig. Dessutom tvingar de ut aldre manniskor med en rota att trampa runt i ur och skur och salja tidningar. Inte OK. En aldre herre med starr och Parkinson brukade kampa sig upp for mammas trappor utan hiss och sta och vingla utanfor hennes dorr och salja Vakttornet. Hon tyckte sa synd om honom att hon kopte. Sa ska det inte behova vara.

Sa lite urskiljning har vi som inte gillar intranget i var vardag av Jehovas Vittnen, Fralsningsarmen skanker jag alltid pengar och saker till for alla de goda garningar de gor for de utsatta i samhallet. Jag hor sallan att Jehovas Vittnen gor nagot liknande. Om de gor det sa ar de daliga pa att marknadsfora sig. De samlar inte in pengar till valgorande andamal vid dorren, de vill bara salja saker. Stor skillnad!

elyse
2010-01-26 18:19
#30

#28 Jag uppfattar det som så att många anser att tron är personlig och inte man diskuterar med vare sig en främling eller i personalrummet. Visst kan man bara tacka Nej, men enklast vore ju om vi alla i lugn och ro fick fundera över vår tro. Vill vi fråga om något så är det inte svårt att hitta någon att vända sig till, inte i dagens informationssamhälle.

Hannybee
2010-01-26 18:50
#31

Nu har jag inte särskilt många inlägg här, men till alla er som tycker att det är jobbigt när folk vill berätta om sin tro:

Jag kan förstå att ni tycker det kan vara väldigt jobbigt när någon knappt kan prata om något annat än sin tro. En del kanske tycker det är jobbigt bara om någon nämner att man är kristen och går i kyrkan. Men om man verkligen har mött Jesus så kan det vara svårt att hålla tyst ibland. Och för mig är min tro det jag lever för, det allra viktigaste i mitt liv. Eftersom jag tror att den räddningen finns till för alla så är det ju inte så konstigt att jag vill att alla andra ska få veta det!

Och du, tänk efter, OM kristendomen skulle vara sann… Då skulle du väl inte vilja annat än att alla fick höra talas om den så mycket som möjligt? Glad

elyse
2010-01-26 19:05
#32

#31 Om kristendomen är sann så har jag turen att bo i Sverige och redan känna till religionen och kan göra ett aktivt val - tro eller inte. Då är det väl bättre att missionera i länder där man inte är så bekant med kristendom?

Hannybee
2010-01-26 19:26
#33

#32 Självklart! Men sen kanske inte alla i Sverige verkligen har hört om vad kristendomen innebär. Det tror inte jag i alla fall.

elyse
2010-01-26 19:45
#34

#33 Så är det säkert. Men även som icke troende är jag medveten om att kristendomen präglar mitt liv. Fast det är ju bara ur min synpunkt.

Annons:
Hannybee
2010-01-26 19:51
#35

#34 Kristendomen präglar nog mångas liv egentligen. Bara att vi har en lag om att man inte får mörda kommer ju liksom från Bibeln.

Men jag tror att alltför få verkligen vet vad det innebär och att man kan få förlåtelse. Det är ganska svårt att hålla tyst om det bästa i ens liv, det var min poäng. Flört

Internettan
2010-01-26 22:32
#36

#29: Fast jag har då aldrig stött på någon Jehovas vittne som säljer tidningar. De ger bort dem - och utan att kräva någonting tillbaka. I alla fall har jag aldrig mött någon som velat "ha svar". För då hade det varit jobbigt. Om man var tvungen att köpa saker eller bestämma sig för att "gå med" eller så.

Om man inte gillar intrånget i sin vardag - då antar jag att man inte gillar när ungdomar säljer jultidningar eller majblommor eller kakor heller..? Blir man lika arg på dem? De är ju inte ens ute för att rädda folk. De är bara ute efter att åka på skolresa eller tjäna ihop till ytterligare en onödig pryl.

Sen håller jag med Hannybee. De går ju runt med sitt budskap för att rädda folk. Inte för att tjäna pengar. Jag tycker inte att de förtjänar så mycket ilska från folk.

#34: Att kristendomen präglar ens liv är väl knappast samma sak som att vara kristen? En kristet präglad ateist blir ju inte precis frälst av bara farten.. Den personen kan nog behöva en "knuff" i rätt riktning. Om kristendomen har rätt, vill säga. Och har den det så spelar det liksom ingen roll om man väljer att inte tro på det. Då utför ju Jehovas vittnen verkligen ett gott arbete ändå. 

Fast å andra sidan - tror man inte det så spelar mitt inlägg ingen roll. Då kan man slänga det i soptunnan. Glad

"Every point of view is a view from a point."

Hannybee
2010-01-26 23:08
#37

#36 Bra att någon förstår vad jag menar. Glad

Och en liten parentes bara, Jehovas Vittnen tror inte på treenigheten, vilket är något väldigt centralt inom kristendomen. Sen om man kan kalla dem kristna vet jag inte men enligt min mening så skiljer det nog ganska mycket mot kristendomen i grunden.

Camillhe
2010-01-27 02:19
#38

#36 Det är valfritt om man vill betala, oftast men det är medlemmen som måste köpa in alla tidningar och material själv, dvs stå för det med sina egna pengar. Och de som tjänar på det är såklart sektens organisation.

Jag tror att man blir så upprörd just för att det är en sekt. Jag blir otroligt upprörd och irriterad över tex scientologerna som just nu kör mega kampanj i Malmö. JV som är ute och vittnar tycker jag mest synd om och brukar bara säga att jag är kristen och då brukar dom inte vara påträngande.

#37 nej de är inte kristna då dom varken tror på treenigheten eller på Jesus som mer gudomlig än övriga människor.

Internettan
2010-01-27 09:48
#39

#37, 38:

Jahaaa, det var så det var ja. De tror inte på treenigheten. Det är klart att om man tänker att de går ut med fel budskap så kanske det blir lite upprörande… Men samtidigt är det nog så att jag reagerar positivt mot dem som knackar på eftersom de är ute i ett "gott uppsåt". Sen om de i verkligheten har fel, eller om de som styr är "skurkar" - det spelar ingen roll. De jag möter är ändå snälla.

Fast om jag tänker på scientologerna - ja, då vet jag inte. För dem har jag råkat för för många år sedan och jag har läst hur de suger ut pengar från folk. Det blir ju upprörande. Men även de som "fångar in folk" är förmodligen ute i god tro. Konstigt, det där med tro. Det som är sant för den ene är helt fel för den andre. Och alla menar att de sitter inne med den rätta sanningen. Och det är ju klart att varje person måste följa det den tror är sant - även om det inte är sant. Och då kan jag egentligen inte bli arg på dem som kommer.

Skönt att vi vet vad som är sant, i alla fall! Flört

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2010-01-27 23:42
#40

Scientologerna är scifi med en dollartecken. De har ingenting att göra med religion.  Läs detta från Wikipedia   

Incident I [redigera]

I kursmaterialet för OTIII berättas om Incident 1 som hände för fyra kvadriljoner år sedan, då thetanernaluminiscens" som i sin tur följdes av en häststridsvagn med en trumpetande kerub. Sedan blev thetanerna överväldigade av mörker. Det här implantatet ska ha öppnat porten till universum och dessa traumatiska minnen ska ha skiljt thetanerna från deras tidigare statiska, gudalika tillstånd.[11] utsattes för ett högt knäckande ljud som följdes av en flodvåg av "

Incident II [redigera]

Huvudartikel: Xenu

OTIII berättar även om Incident II, eller The Wall of Fire. Detta är den mest uppmärksammade av Scientologikyrkans hemliga läror och påstås ha ägt rum för 75 miljoner år sedan. Den onde Xenu, härskare över den Galaktiska Konfederationen, fraktade miljarder utomjordingar till Jorden och dödade dem i vulkaner med hjälp av vätebomber. Efter detta åkte deras odödliga själar, thetaner, upp i atmosfären där de tillfångatogs och placerades i 3D-biografer där de hjärntvättades med hjälp av filmer (det så kallade R6-implantatet). Sedan släpptes thetanerna ut och har därefter klamrat sig fast vid människorna som ett slags andliga parasiter (kroppsthetaner) och orsakar olika problem. Målet med OTIII och de högre nivåerna är att med hjälp av auditering frigöra sig från dessa kroppsthetaner.

Trots att denna trossats är hemlig för personer som inte nått upp till OTIII och därför är okänd för de flesta scientologer förekommer en vulkan på omslaget till Dianetik-boken.

Guld i mun Guld i munGuld i mun

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2010-01-28 05:20
#41

Oj, oj, oj… Vad ska man säga? Tror folk verkligen på det här?

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Hannybee
2010-01-28 09:56
#42

#41 Visst kan det låta otroligt för många, men alla har rätt att tro på vad de vill. Hur konstigt det än kan verka för andra.

Woodland
2010-01-28 21:00
#43

# 41

Yepp!  FBI och IRS i USA (många förkortningar Flört) utreder organisationen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

asvensso
2010-02-02 20:04
#44

Jajemen! scientologerna ar otroligt ego-centrerade och allt handlar om dyyyyr sjalvutveckling genom kurser de saljer. De gor ocksa auditering dvs en sorts logndetektortestning aven pa ungdomar. De betraktar barn som inkarnerade vuxna sa behandlar dem sa. I basta fall med respekt, men problemet ar att  behova "vaxa upp" snabbt men fortfarande inte fa samma rattigheter som en vuxen. Skitbra dokumentar pa P1 om att vaxa upp som barn i en scientologhem som ni kan podda om ni ar intresserade pa Sveriges Radios websida/program och tablaer/P1 Dokumentar.

Angaende JV - hor aldrig om goda garningar och valgorenhet fran deras sida. Trist att denna del av kristendomen inte har en mer centralt placerad position.

Upp till toppen
Annons: