Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2601 ggr
jonnyjonsson
2009-11-24 21:49

Evigt liv

Hej.

Undrar lite över hur man som kristen ser på inkarnation.

Lever man flera liv på jorden? eller har man bara ett jordeliv? Är begreppet evigt liv bara en term för gemenskapen med gud i himlen eller?

Annons:
Camillhe
2009-11-24 21:55
#1

Vi har ett enda evigt liv, efter tiden här fortsätter vi evigheten med Gud.

[ElisabethYL]
2009-11-24 21:58
#2

När vi gått bort fortsätter livet i Guds rike..

jonnyjonsson
2009-11-24 22:01
#3

Okej.Svårt det är med alla tolkningar,esoteriska läror med jesus i centrum ger ju utrymme för andra ide,r tex möjlighet till inkarnation.

För mig låter det mer sannolikt att vi har många liv att genomgå innan vi är mogna för ngn slags invigning med Gud.

Så din uppfattning är alltså att inga människor här på jorden befunnit sig tidigare här?(tidigare liv)?

[ElisabethYL]
2009-11-24 22:09
#4

#3 Är det mitt inlägg du menar..

Jag tror att vi lever här en gång för att på domedag få komma till Guds rike, men det finns tyvärr onda människor - vilket gör mig lite klyven där då jag tror på den förlåtande Guden.

Innan jag blev kristen gick jag igenom många olika läror och besökte flera olika trossamfund för att bilda mig en uppfattning om mig själv.. Jag förstår mycket väl din tankegång, men har inte reflekterat över den på flera år.

Hoppas det blev lite tydligare nu.

jonnyjonsson
2009-11-24 22:16
#5

#4 nej,det var inte ditt inlägg, utan inlägg nr 1,såg inte ditt Glad

Det blir lite kepigt för mig att bara utgå från biblen isåfall,om det är så det ska tolkas..dvs att ingen inkarnation existerar..sitter dagligen i mitt arbete och jobbar med sådana "minnen"Obestämd

Camillhe
2009-11-24 22:16
#6

Du skriver:

Undrar lite över hur man som kristen ser på inkarnation.

Det har du fått svar på, människor som tror på reinkarnation är inte kristna oavsett om de försöker utge sig för att vara det eller påstår sig att de ha Jesus i entrum.

Kristendom och reinkarnation

Annons:
jonnyjonsson
2009-11-24 22:20
#7

okej,ja det är ju din sanning,pratar man med en esoteriker får man en annan version.

[ElisabethYL]
2009-11-24 22:26
#8

Det är alltid så i religionens värld Flört

jonnyjonsson
2009-11-24 22:27
#9

Ja,så är det.Var och en är salig i sin tro,som det heter.

jonnyjonsson
2009-11-24 23:18
#10

Vad jag kan förstå så finns begreppet med redan i de gnostiska lärorna.dvs jesu lära.

Camillhe
2009-11-24 23:24
#11

lol Gnosticismen lärdes inte ut av Jesus, har du läst min länk? Där står om gnosticismen, hur den uppkom och vad som hända.

Å andra sidan räcker det med att läsa Bibeln så ser du att gnosticismen är låååångt lååångt bort från vad Jesus lärde ut.

jonnyjonsson
2009-11-24 23:32
#12

Kan inte speciellt mycket om det.goglade på nätet och såg att dessa läror togs bort av kyrkpolitiker då de ville ha monopol på gudskontakten,dvs som förmedlare.

OlgaMaria
2009-11-25 11:36
#13

Hej Jonny. Välkommen hit! Kristen tro innefattar inte reinkarnation. Jag blir ledsen att höra att du dagligen jobbar med sådana "minnen" då jag är övertygad om att de minnen som kommer upp är falska och demoniskt inspirerade, att de inte hjälper människor utan skapar förvirring och hindrar budskapet om Jesu frälsningsplan. Menar inte att angripa dig, men detta berör mig verkligen och jag hoppas du ska få se verkligheten i allt detta.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
jonnyjonsson
2009-11-25 11:42
#14

Ditt synsätt vållar mig en del problem.Har en praktik fullbokad med patienter,svårt sjuka.Många av dessa patienter har svåra cellminnen

från tidigare liv och blir ganska omgående bättre efter behandling.

Hur ska man resonera här?? demoner?? ska man lämna de kvar i sin sjukdomsbild..är alla dessa fantastiska resultat av behandling

bara demoner??  Som jag ser det ser jag verkligheten dagligen.

jonnyjonsson
2009-11-25 11:59
#15

Tycker rent allmänt att den tro ni har skrämmer mer än lockar.tal om demoner och helvete mm..tror inte detta är vad jesus står för.

Måste ju innebära att alla buddister och alla som tror på hinduism mm är vilseledda av demoner..vad är det som säger att det inte är ni som är vilseledda..?? jag tror på jesus och våran herre..men jag är ödmjuk för andras tro,själv ser jag jesus utifrån ett esoteriskt perspektiv.

[GunillaF]
2009-11-25 14:08
#16

När jag läser den här tråden blir jag lite kluven.

Jag ser att jonnyjonsson frågar om er syn på inkarnation men i flera svar ser jag att det skrivs om reinkarnation. Är inte det två helt skilda saker?

OlgaMaria
2009-11-25 14:12
#17

Jag förstår att det vållar dig en del problem. Jag blir heller inte förvånad över att dina patienter blir hjälpta. Om jag var du skulle jag söka upp patienter som du har varit till stor hjälp för för några år sen och kolla hur de mår nu.

Jag känner till en reikihelare som gjorde precis detta. Hon hade helat många men hon upptäckte att hennes gamla patienter inte alls mådde bra. De var fortfarande friska från det som hon helat dem ifrån, men de hade andra allvarliga sjukdomar, depressioner, hade dött i sjukdom eller tagit livet av sig.

En sak som jag tycker är lite lustig är att alla stora världsreligioner inklusive shaman-tro världen över blundar inte för den onda andligheten, demoner och helvetet, men svensk new age tror att allt är gott. Det är naivt anser jag.

Jesus säger att han är den enda vägen till Gud. Jag tror på honom. Jag tror att väldigt många människor är vilseledda ja, men på vissa punkter har nog buddhister och hinduer mer rätt än svenska new agare.

Jesus är Gud och han var en judisk man för 2000 år sen. Vad han sa och tyckte finns i Bibeln. Han blundade inte för demoner och helvetet. Han befriade människor från demoner och varnade alla för helvetet. Det är Jesus.

Önskar dig det bästa Jonny!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2009-11-25 14:14
#18

#16 Ja, du har en poäng. Reflekterade inte över det! :) Men i och med att Jonny frågade om man lever flera liv på jorden så antog jag att det handlade om reinkarnation.

Inkarnation tror vi ju på. Det har hänt en gång - Gud blev människa i Jesus Kristus. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jonnyjonsson
2009-11-25 14:15
#19

Jo,så är det,vad jag menade var just reinkanationen..

[GunillaF]
2009-11-25 14:19
#20

Då blir jag ännu mer förvånad… för en vän till mig är präst i svenska kyrkan och hon tror benhårt på reinkarnation. Enligt er tror ju inte kristna på reinkarnation?! Eller har jag fattat något fel nu?Tyst

Annons:
Camillhe
2009-11-25 14:26
#21

#16 Eftersom det väldigt tydligt framgår att Jonny avser REinkarnation så tycker jag det hade varit lite taskigt att rätta honom när man ändå förstår vad han menar.

Frågan till dig Jonny är om du tror att Bibeln är Guds ord eller ej och om det som skrivs om vad Jesus gjorde och sa stämmer. Gör du inte det så undrar jag vad du baserar det du tror Jesus står för på.

Om du vill se Jesus från ett esoteriskt perspektiv och är nöjd med det så kan knappast ngt kristna säger spela roll för dig. Vi har diskuterat esoteri i massor av trådar och jag tror att merparten av de aktiva samt alla kristna ta avstånd från de olika esoteriska lärorna. Sök lite på sajten så hittar du massor av rådar där vi diskuterar med esoteriker.

jonnyjonsson
2009-11-25 14:38
#22

Jag tror nog att biblen är Guds ord,men också att den skrivits om för att passa kyrkan genom tiderna.Även esoteriker tror på Jesus,men

har som jag ser det en större flexibilitet i sin tolkning och sitt tänk.

Hur ska jag kunna utesluta reiknationsteorien när den är min verklighet i mitt arbete..dagligen får jag tack av tacksamma patienter,som fått hälsan tillbaka när vi jobbat med deras cellminne.

Är både jag och mina patienter utsatta för demoner då??

[GunillaF]
2009-11-25 14:44
#23

#22 Då är jag också utsatt för väldigt konstiga demoner som informerar mig om och hälsar från de som gått över, till deras anhöriga som är kvar i detta jordeliv. Jag har dagligen kontakt med andar som ger mig sån information som jag på inget vis kan få annars eller på annat sätt.

Jag hoppas att ni inte tror att jag är här och skriver för att bråka. Jag söker information och förklaringar överallt.Glad

OlgaMaria
2009-11-25 14:45
#24

#22 Bibeln har inte skrivits om. Det finns mängder av antika kopior på bibeltexterna och de stämmer överens men den bibelöversättning som används idag. Nya bibelöversättningar är direktöversatta från de äldsta skrifterna.

Jag förstår att det är svårt att tänka om när du dagligen ser att detta funkar. Men jag tycker du ska göra lite research på dina gamla patienter som sagt. Tyvärr tror jag att det som händer i dina sessioner är mänskligt och demoniskt, inte gudomligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-11-25 14:49
#25

Jepp det är ni:) Det är väl inget konstigt med det? Läs lite i Bibeln om vad Gud säger om spådoms andar och medium. Det jag inte riktigt förstår är varför ni är här, det är jätteroligt om ni är intresserade och vill prata om kristen tro men ni måste också inse att det ni får här på en sajt med Bibelns Jesus i fokus, är svar utifrån vad Bibeln säger.

OlgaMaria
2009-11-25 14:51
#26

#20 Vad prästen du känner tror på får stå för henne. Tron på reinkarnation är inte förenlig med kristen tro.

Tyvärr gör du nog en skarp analys i #23. Bibeln talar väldigt skarpt emot att kontakta de dödas andar. Jag tvivlar inte på att du kan få tag i väldigt värdefull information men jag tror inte att detta leder till något positivt på sikt. Jag tror att detta skadar både dig och de du gör detta med.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-11-25 14:52
#27

5 Mosebok 18:

10 Hos dig må icke finnas någon som låter sin son eller dotter gå genom eld, eller som befattar sig med trolldom eller teckentydning eller svartkonst eller häxeri,
11 ingen som förehar besvärjelsekonster, ingen som frågar andar, eller som är en spåman, eller som söker råd hos de döda.
12 Ty en styggelse för Herren är var och en som gör sådant, och för sådana styggelsers skull fördriver HERREN, din Gud, dem för dig.

Annons:
jonnyjonsson
2009-11-25 14:54
#28

Vad jag förstår så har väl kyrkan plockat bort de esoteriska lärorna?

Okej,utifrån ditt sett och se det så är det bättre att inte behandla dessa människorna då? Bättre för dem att de får lida istället??

Är det då som du ser det Guds plan,att människor inte ska kunna påverka sin situation,utan istället ska de välja lidandet.?

[GunillaF]
2009-11-25 14:54
#29

#26 Oj, jag kanske var otydlig.. Det är inte farlig information jag får utan hälsningar till levande anhöriga. Informationen består av sånna saker som gör att den som får hälsningen känner igen sin släkting/vän.

[GunillaF]
2009-11-25 14:56
#30

Gud har väl sagt att han är alltet. Och eftersom jag som alla andra tillhör alltet så tycker jag att vi alla är ett!

Camillhe
2009-11-25 14:58
#31

Klart att dom inte ska behöva lida, men det du gör är inget som hjälper dom. Tyvärr det är min övertygelse. Varför skulle föresten människor lida för att de tror att de levt tidigare liv?

Om ni tror på reinkarnation, varför skapar då den tron lidande?

Om dom nu lider av den tron kanske det visar på att ngt är riktigt fel?

Nej kyrkan har inte ploclat bort de esoteriska lärorna men esoterier, teosofer och spiritualister vill gärna få folk att tro det. Det fanns gnostisistiska rörelser som aldrig riktigt fick fotfäste och som man starkt tog avstånd från på 500 talet ef Kr. (Står allt om det i artikeln jag gav dig en länk till i tidigare inlägg)

Camillhe
2009-11-25 15:00
#32

Det är farlig information eftersom informationen INTE är ngt GUD vill ge människorna. Han har INTE gett dig en gåva att ta kontakt med andar, tvärtom är det något du borde hålla dig långt ifrån enligt Bibeln, se Bibelvers i tidigare inlägg.

OlgaMaria
2009-11-25 15:00
#33

#28 Tarmsaft kan nog svara bättre ang de esoteriska lärorna.

Bra frågor! :)

Jag vet inte exakt på vilket sätt dina patienter lider. Men ett sätt att hjälpa är ju genom vanlig hederlig kärlek och omtanke. Kanske finns det praktiska behov man kan hjälpa till med. Eller läs till läkare eller sjuksköterska så du kan hjälpa till på det sättet.

Självklart ska vi inte välja lidandet. Dels tror jag att Gud kan hela oss i Jesu namn. Jag har själv blivit helad några gånger. Men om vi inte blir helade får vi försöka leva så gott vi kan ändå och finna tröst hos Gud. Gud har lovat att de som tror på Jesus ska få ärva evigt liv, där finns inga sjukdomar eller tårar.

Du kan ju också prova att bara lägga händerna på dina patienter och bara säga eller tänka Jesus. Men det kanske inte är det dina patienter kommer för… men jag tror det är en bra idé i alla fall! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2009-11-25 15:01
#34

När sa Gud att vi alla är alltet?

Annons:
OlgaMaria
2009-11-25 15:04
#35

GunillaF - Gud har inte sagt att han är Alltet i Bibeln i alla fall. :)

Jag tolkade det inte som att det är farlig information, utan just så som du beskrev det, hälsningar m.m. som gör att man känner igen de avlidna. Men det är inget som vi ska ägna oss åt. Bara för att anden du kommer i kontakt med kan säga något som bara han eller hon känner till, betyder det inte att det är den personen som pratar med dig. Djävulen känner också till många av våra hemligheter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[GunillaF]
2009-11-25 15:07
#36

#35 Jag förstår era synpunkter och tackar för en givande "pratstund"!

Ha det gott!

Camillhe
2009-11-25 15:08
jonnyjonsson
2009-11-25 15:11
#38

Eftersom ni inte tror på reinkanation så är det ju svårt att diskutera på ett djupare plan.Av era frågor att döma,så delar vi inte samma verklighet.Cellminen i organ är minnen av tex sorg,som kan ge olika fysiska symtom här och nu,men ha sitt ursprung i kausalkroppen..alltså händelser i tidigare liv,men eftersom begreppet inte finns i eran världsskådning så är det ju svårt att diskutera.

Jag behöver inte läsa mer medicin,har också läkare på mina utbildningar.Har läst medicin i 20 år och jobbat med patienter lika länge,vilket gett mig en insikt.

A.Bailey är väl bannlyst i eran värld skulle jag tro.

OlgaMaria
2009-11-25 15:22
#39

#38 Det beror väl på på vilket plan du vill diskutera :)

Jag förstod vad du menade med cellminnen, men jag antar väl att det ändå är ganska olika från patient till patient hur just de mår och hur man kan hjälpa just den personen.

Du förstår väl själv att utbytet du får av oss är något begränsat, eftersom vi inte tror på reinkarnation, så länge som du inte vill ompröva dina uppfattningar.

Jag känner inte till A.Bailey… om du tror att han är bannlyst i vår värld så är han troligen det… så otroligt oförutsägbara är vi inte. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jonnyjonsson
2009-11-25 15:35
#40

Jo,jag förstår det,egentligen var det ju min huvudfråga.Kände mig lite kluven eftersom man kan få lite olika uppfattningar.Utifrån det medvetande jag har just nu,så kan tyvärr inte biblen vara källan för det som ska ta mig vidare.Jag tror som sagt på kristus,men då utifrån ett esoteriskt plan/lära

OlgaMaria
2009-11-25 17:23
#41

vad var det du kände dig kluven kring?

Jag får väl önska dig lycka till.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
jonnyjonsson
2009-11-25 17:38
#42

Eran ståndpunkt kring tidigare liv,men nu vet jag ju lite mer hur ni ser på saken,iallafall ni här.

OlgaMaria
2009-11-25 17:43
#43

Ok.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2009-11-26 00:58
#44

A.Bailey är väl bannlyst i eran värld skulle jag tro.

Alice Bailey New Ages moder  tillhörde Madame Blavatsky's Teosfistiska rörelse.  Hon blandar ihop kristendom och det okulta.

Citerat här #10

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jonnyjonsson
2009-11-26 12:17
#45

Okej,men mig tilltalar hon.

jonnyjonsson
2009-12-31 11:27
#46

Såg just ett program om de tre vise männen,intressant!! tre mager från persien!! vise män,med ockulta gåvor!! som dessutom räddade jesus,även dessa tre män är väl styrda av demoner då,antar jag!!Flört

Woodland
2009-12-31 13:44
#47

# 46

Antiken var inte uppdelad i vetenskap och religion som idag.  Okult är/var förbjudnet bland judarna. Men  Bibeln talar också om stjärnbilder och i t. ex. Job 38:7 nämns änglarna som "Guds söner" i relation till morgonstjärnorna.   Skillnaden?  För den som trodde på den allsmäktige Gud var stjärnorna en skapelseprodukt, men inom antikens avgudadyrkan var den en livstyrande kraft.

Att hedningar från avlägsna länder blev varse om historiens största händelse är ingenting att förundrar sig över.  Han som låg i Marias famn hade kommit för dem också.  Gud, då som nu, använder vad Han vill för att föra fram Hans plan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jonnyjonsson
2009-12-31 13:59
#48

Vad jag kan förstå så skrevs en hel del i matt.evang. om magner,men detta togs sedan bort eller förfinades i biblen,för att passa in, de tre vise männen tycks också varit väl insatta i astrologi!!

Annons:
Camillhe
2009-12-31 21:04
#49

jaså, och hur har du förstått det? Vilka källor har du på det?

jonnyjonsson
2009-12-31 21:34
#50

Bara från historie chanel..ett tv program,om biblen och de tre vise männen,samt matt.evang,om jag inte har fel så gjorde de tre vissa tolkningar utifrån en viss stjärna.

[ElisabethYL]
2009-12-31 22:13
#51

Vad var det för program? Har sett att det var något program om de vise männen.., även om jag själv inte tror på att bibeln skrivits om. Men skulle vara intressant o se programmet.

jonnyjonsson
2009-12-31 23:14
#52

Den har nog inte skrivits om,men man ändrade ordets betydelse,till ngt mer passande…Såg tyvärr inte hela programmet,men det gicjk på viasat history

OlgaMaria
2010-01-01 13:15
#53

#46 Du säger att de räddade Jesus.

Grejen var att först besökte de kung Herodes och berättade att en kung fötts. Detta var ju inga glada nyheter för Herodes.. han hoppades kunna bli ledd till Jesus genom de vise männen så att han kunde döda honom. När de vise männen besökt Jesus så varnade Gud dem för att komma till Herodes igen så de tog vägen hemåt direkt.

För det första så var det Gud som räddade Jesus, för det andra så orsakade de vise männen att Herodes blev nipprig och spädde antagligen på händelsen då Herodes befallde att alla gossebarn under 2 år skulle dödas.

Ja, det framgår att de vise männen var väl insatta i astrologi, vad mer vet vi inte. Det är mycket möjligt att de fick hjälp att tolka tidens tecken med demonisk kraft men det betyder ju inte att inte även Gud kan tala till dem om han vill det. Att Herodes dödade så många gossebarn i sitt försök att döda Jesus är inte svårt att tolka som djävulens försök att döda Jesus, och de vise männen var antagligen en viktig del i detta, men Gud ingrep och talade både till de vise männen, att de inte skulle gå till Herodes, och till Josef, att han skulle ta med sig familjen och fly till Egypten. Tyvärr var det ändå väldigt många barn som dödades.

Jag tycker det är spännande att fundera över de vise männen, hur de var innan och hur de var efter att de fått träffa Jesus och fått höra Guds röst. Vi vet inget om det… men de kanske blev helt förändrade. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jonnyjonsson
2010-01-01 13:38
#54

De vise männen räddade väl jesus indirekt,då de inte tog den väg tillbaka som de uppgett för herodes,utan ändrade färdrikting,möjligen genom guds uppmaning,ja.Så de vise männens gåvor till jesus och hans familj kom från demoner då?

Woodland
2010-01-01 17:33
#55

# 54

JJ.-

Så de vise männens gåvor till jesus och hans familj kom från demoner då?

Demonerna i bibeln bekände Jesus Kristus som Gud och den Högste Sonen, Frälsaren osv.  Vad säger du om Honom?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
jonnyjonsson
2010-01-01 17:39
#56

Förstod inte frågan?  Vad jag själv undrade var om de tre vise männen var förtrollade av demoner?..Vad jag säger om jesus?

Guds son.

Woodland
2010-01-01 18:49
#57

# 56

Vad jag själv undrade var om de tre vise männen var förtrollade av demoner?

Förtrollning är "mind control". Kort sagt sade Jesus att djävelns makt är att ljuga och mörda (det innebär en kontrol över utförarens sinne).

Alla människor är, mer eller mindre från födseln, under Satans inflytande.  Men Satan begränsas av Gud likadant som människans utagerande begränsas av Gud genom samhället, uppfostran, samvete osv.

Paulus skrev-  Ni följde med strömmen och var som alla andra. Ni var fulla av synd och anpassade er till tidsandan och den andemakt som verkar bland de människor som lever i uppror mot Gud.  Ef. 2:2

Vi föds avskilda från Guds gemenskap - det är pga arvssynden.

Enligt vad vi vet från Gamla Testamentet var tillbedjan av stjärnbilder förbjudet (innebär också astrologi) men observation av himla kropper var inte förbjudet. (inlägg #47)   Vi måste dra slutsatsen att Gud ledde magnerna till Kristus genom deras observationer.   Bibeln är tyst om vad dessa män hade för uppfattning av saker och ting utöver vad T. skrev i  inlägget # 53. Om de på sidan om föll i trans eller dyl kan man inte få utav texten.  Som kristen är min inställning att det är  bäst att inte spekulera i det som bibeln är tyst om.

# 56

Vad jag säger om jesus? Guds son.

Unik son eller en bland många?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jonnyjonsson
2010-01-01 21:11
#58

Unik,liksom du och jag.Har ingen tillbedjan till några sjärnbilder,men

är av uppfattningen att vi påverkas energimässigt av planeterna i vårt solsytem,skapat av Gud.Vad är mottsättningen?.Hur kan man veta att det som står i bibeln är sant?? vems tolkningar gäller.

Någon religonsforskare säger att Gnosismen censurerats bort och

därmed reikarnationsteorien,någon säger att Gud vägledde de 3 vise männen genom stjärnorna..om så e fallet,finns det då inte en djupare symbolik i detta.(sistnämda)

De tre vise männens gåvor bestod av myrra,guld och rökelse,

Myrra stod för jesus helande förmågor..symbol för oss människar

att hela varandra?

Jesus sade: Vad ni gör för mina minsta bröder,det gör ni för mig.

Om människor med gåvor,dvs förmåga att heala mm,hjälper människor,är detta då inte förenligt med jesus budskap?

Tycker det symboliskt framgår i bibeln att detta är rätt,varför så mycket demoner i era läror,skrämsel och annat!!

OlgaMaria
2010-01-02 13:02
#59

#54 Ja, de vise männen "räddade" Jesus genom att inte gå tillbaka till Herodes. Men enligt Bibeln var det pga av att Gud varnade dem för att gå tillbaka så det var Guds förtjänst. Sen om de vise männen inte gått till Herodes över huvud taget hade troligen denna slakt av gossebarn undvikits.

Jesus hade heller inte blivit räddad om inte Gud varnat Josef och sagt åt honom att gömma sig i Egypten.

Du undrar om gåvorna kom från demoner… jag tror inte att man ska se det så. Allt är inte så svart och vitt. Woodland beskriver det bra. Som människor är vi alla födda in i synd och påverkan från Satan och vi tror att det ockulta är en kanal där demoner släpps in i vår värld och våra liv mer eller mindre. Oavsett hur det var för dessa vise män så var de fortfarande människor skapade för att tillbe Gud. De var inte så fördärvade att de inte föll ner för att hylla Jesus när de såg honom. Gåvorna var ett bevis på Jesu ära och det är mindre relevant exakt vad som ligger bakom dem - det relevanta är vad de symboliserar - en hedersbetygelse över Jesus. Jesus tar emot gåvor oavsett var de kommer i från så länge som de ärar Honom och hans Fader. :)

Det är skillnad mellan att vara påverkad, betryckt eller besatt av Satan.

Gnosticismen ansågs som en villolära av den tidiga kyrkan. Ingenting i Bibeln har censurerats. Översättarna har mängder med antika dokument som grund när de gör en modern översättning. Man eftersträvar att kunna använda så gamla dokument som möjligt när man översätter. Detta är dokument från det första och andra århundradet.

På 300-talet satte man upp en del dogmer som utgjorde gränser för vad kristendomen är. Syftet med dessa gränser var framför allt att markera gnosticismen som villolära. Den gnostiska världsbilden har inte stöd i Bibeln.

Den gnostiska världsbilden menar att allt andligt är gott. Detta är långt ifrån Bibelns budskap både i GT och NT. Det finns en god Gud och det finns en ond Satan. Detta är inget som någon snubbe på 300-talet eller senare lagt in i Bibeln på hysteriskt många ställen. Det är inte skrämsel, det är faktum.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-01-02 16:15
#60

# 58

Unik,liksom du och jag.

Ah, men där skiljer vi oss åt i vår syn på Jesus.  Och detta är egentligen grunden till allt annat.  Om vi, som kristna, inte tar bibeln på allvar som Guds tilltal till människan har vi ingen grund till vår tro.  Då blir det endast subjektiva och lätt utbytbara värderingar.

Någon religonsforskare säger att Gnosismen censurerats bort och

därmed reikarnationsteorien,någon säger att Gud vägledde de 3 vise männen genom stjärnorna..om så e fallet,finns det då inte en djupare symbolik i detta.

Håller med Theresia  - Gnosticism krånglar till det hela: alla olika nivåer, avatars osv.

Tittar du efter djupare symbolik i de 3 vise männen?  De nämndes endast i förbifarten.  Vad säger du om resten av vad som står i NT och dess kärna:  Jesus särställning, försoning, uppståndelsen och att Han skall komma igen?  Kan du förena någonting av detta med din livsåskådning?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

jonnyjonsson
2010-01-03 11:46
#61

"unik liksom du och jag"..mest lite provokation bara!!

"alla är vi födda i synd under påverkan av satan" aha..så det är satan som satt barn på svält i tredje världen?..Så alla de barn som svälter ihjäl kommer ytterligare bestraffas av satan när de dör då?

Vart är den gode Guden och jesus för dessa människor?

Vart var Gud för 6 miljoner judar under andra världskriget?

Som världen ser ut nu,kanske det är bättre och lära känna satan då?..kanske kan förmildra livet efter döden.svält,krig,sjukdomar,våld…han är kraftfull den där satan.

Endast genom min förståelse av tidigare liv och karma kan jag få ihop ekvationen något,dvs esoteriskt och därmed även utifrån gnosismen.

Så läran om de 3 vise männen är tydligen inte så viktig och ska inte

disskuteras på något djupare plan…konstigt då det i stort sett är det enda man minns från skoltiden.Konstigt också då det liksom är början på det hela,borde ha en stort symboliskt värde!!

Själv har jag valt att tro  jesus som en stor profet,för att närmare mig honom är min tro att jag måste genomgå många liv och flera

invigningar,endast genom ett förminskat ego och ett tjänande för andra människor kan jag närma mig,inte i en sluten kyrkkrets.

Inte heller kan jag fördömma andra religoner,buddism mm,inte eran tro heller,ty,jag är endast en åskådare och lärljunge.

Jag vet alldeles för lite och måste inta en öppen ödmjuk inställning.

Jag har en kristen tro,men baserar den på esoteriska grunder!!

Som jag sagt tidigare arbetar jag dagligen med cellminne hos människor dvs minnen från tidigare liv och dess påverkan här och nu.Dagligen ser jag hur dessa patienter återfår sin hälsa genom

denna behandlingsmetodik,det är kvittot för mig att det är rätt

i detta möter jag gud,den terapiform jag arbetar med skapar en

stillhet,en stillhet som tar kontakt med vårat ursprung och skapar

hälsa,en skapelseenergi från Gud."var stilla och känn mig,var stilla och vet att jag är Gud.

Camillhe
2010-01-03 13:05
#62

""alla är vi födda i synd under påverkan av satan" aha..så det är satan som satt barn på svält i tredje världen?..Så alla de barn som svälter ihjäl kommer ytterligare bestraffas av satan när de dör då?"

Jag gillar inte uttrycket födda i synd, men det syftas på arvssynden, dvs vad Adam och Eva gjorde. Det handlar inte om barn så som du tolkar det, utan om att vi människor inte kan ha den relationen med Gud som vi kunde innan Adam och Eva bröt mot Guds bud utom genom Jesu frälsning.

Barn tillhör Jesus och hamnar hos Gud om de dör som barn, inte hos djävulen. Varför barn svälter ihjäl beror dels på djävulen men också på människors fria vilja. Ingen skulle behöva svälta ihjäl då det produceras tillräckligt med mat för alla men pga politik och människors behov av makt och rikedom så ser världen ut som den gör.

"Som världen ser ut nu,kanske det är bättre och lära känna satan då?..kanske kan förmildra livet efter döden.svält,krig,sjukdomar,våld…han är kraftfull den där satan."

Ja du, lycka till, det är ditt val och ingen kan hindra dig från att välja djävulen.

Du har INTE en kristen tro. Kristen betyder att man tror på Jesus som Guds son, och som en del i treenigheten. Att man tagit emot Hans frälsning och tror på Hans ord (Bibeln).

Du möter tyvärr inte Gud utan djävulens krafter som kan vara lätt att förväxla om man inte har Den Helige Ande sm hjälpare.

Annons:
OlgaMaria
2010-01-03 13:36
#63

Det enda som utgör Guds rike på jorden är hans församling - summan av alla de som bekänner Jesus som Guds son. Världen - allt annat - är inte under Guds direkta kontroll i denna tid. Guds enda sätt att påverka detta är genom hans rike - församlingen. Men sedan kommer också en tid då Gud kommer göra slut på den här världen och skapa en ny.

Det är vår (alla människors) uppgift att ta hand om de som lider. Vi har makten att göra det, men eftersom vi inte är rättfärdiga misslyckas vi gång på gång. Gud har gett ansvaret till oss därför att vi satt oss själva högre än honom. Vi kommer också att få stå till svars för hur vi har tagit hand om den här jorden.

Men om någon ångrar sina synder och bekänner dem inför Gud och tar emot Jesus så har han lovat att förlåta och rädda oss.

Jag är säker på att alla de människor som räddade en jude undan förintelsen, eller gett ett mål mat åt ett svältande barn, eller tagit emot en flykting m.m. aldrig kommer bli bortglömda av Gud för sin gärning.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

jonnyjonsson
2010-01-03 15:38
#64

"Om någon ångrar sina synder och bekänner dem inför Gud

och tar emot jesus,så har han lovat och förlåta oss!! Är det försent på yttersta dagen att be om syndernas förlåtelse?

"Jag är säker på att Gud inte glömmer de människor som gett ett mål mat till någon svältande" aha,vart går gränsen..häromdagen mötte jag frälsningsarmen och la en guldtia i deras bössa,varpå mannen som höll i bössan sa..Gud välsigne dig!!Vidare gav jag en tjuga till en alkholist härom veckan!!..Mannen i fråga är inte troende och har inte sett eller känt av jesus,troligen står han då under satan.Har jag då skänkt en tjuga till satan?

Svårt att avgöra vilka gärningar som e goda med satan med i spelet:)

Räcker sådana gärningar,ibland kommer svårt sjuka människor som inte har råd att betala,vilka jag försöker hjälpa,tjänar sådana gärningar inget till så länge jag tror på tidigare liv? Kommer Gud

att sätta mig på ett plus och minuskonto och sedan göra en utvärdering,eller räcker en synd för att man ska hamna i helvetet!!

Om Gud är så hård,kan jag inte uppfylla de kriterierna,större delen

av min släkt och mina närmsta är dessutom inte troende,inte vill jag sitta i himlen och lämna de i helvetet"""

Utan större kunskaper om biblen,så är arvsynder för mig karmatiskt

dvs tex gruppkarma..undertryckta miasmer,syfilis,gonorre mm..just pga av orent leverne..saker vi kollektivt måste betala av genom karma.Som du sår ska du skörda.gruppkarma och inviduell karma.

Begärskroppen,mentalkroppen och slutligen kausalkroppen tar många liv på sig i anspråk innan de upplöses och vi blir ett med Gud!!..några genvägar genom kyrkan tror jag inte på!!

Camillhe
2010-01-03 18:08
#65

Räcker sådana gärningar,ibland kommer svårt sjuka människor som inte har råd att betala,vilka jag försöker hjälpa,tjänar sådana gärningar inget till så länge jag tror på tidigare liv? Kommer Gud

att sätta mig på ett plus och minuskonto och sedan göra en utvärdering,eller räcker en synd för att man ska hamna i helvetet!!

Om Gud är så hård,kan jag inte uppfylla de kriterierna,större delen

Nej sådana gärningar räcker inte, det spelar mindre roll hur "god" du är, allt handlar om att tro på Jesus som frälsare, utan Hans nåd kan dina gärningar aldrig göra dig tillräckligt ren för att du ska kunna komma inför Gud.

Gud har inget plus och minuskonto, en enda förlåtelse räcker för att vi ska få leva i evighet med Jesus. Men du kan inte bli förlåten av någon du inte tror är Guds son, utan bara en profet, eller hur?

Karma existerar inte i kristen tro, och det är bara att välja vad man vill tro. Självklart skulle jag önska att du valde Jesus men vad du väljer kan bara du bestämma. Vill du tro på esoterism så är det ju ditt val och inget jag eller ngn annan kan ändra på.

Är du uppriktigt intresserad av att möta Gud så be Honom visa dig rätt väg, ingen människa kan överbevisa ngn annan.

jonnyjonsson
2010-01-03 18:43
#66

Regelbundet ber jag om guds vägvisning,den enda vägen jag påvisas av honom är att fortsätta mitt arbete,Inför denna kristna församing ber jag dig att ge mig ett tydligt tecken på om jag handlar fel och att du isåfall visar mig en annan väg!!!!

Woodland
2010-01-03 19:08
#67

Regelbundet ber jag om guds vägvisning,den enda vägen jag påvisas av honom är att fortsätta mitt arbete,

Men till vilken gud ber du?

Inför denna kristna församing ber jag dig att ge mig ett tydligt tecken på om jag handlar fel och att du isåfall visar mig en annan väg!!!!

Det finns inget annat tecken än Kristi kors.

Allt är under Guds kontroll.  Hans rike proklameras genom sin kyrka men Satan kan ingenting göra utan Guds tillåtelse. Vi talar endast om fienden här därför att ämnet har krävt det.  Jag skulle hellre skriva om Guds nåd i Kristus osv.

Människor emellan är jag och du på lika villkor.  Vad jag vill att människor gör mot mig skall jag göra mot dig.  Den gyllene regeln gäller.  Men Gud är inte i den ekvationen. Vi förtjänar ingenting av Gud. Vi kan ingenting göra för Honom som skulle göra Honom mera kärleksfull osv.  Vi förtjänar inte Hans kärlek men likaså blev Han till människa och dog för oss.  DET är kärlek.

Man kan naturligtvis som många andra skapa sin egen religion.

Fler än en tror sig ha funnit den rätta vägen, men är ändå på väg mot döden.

Ordspråksboken 14:12

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

andrelundquist
2010-01-14 13:32
#68

Detta är ju en av de viktigaste frågorna som finns och Jesus och hans apostlar kommer tillbaka till den gång på gång på gång på gång. Läser man en bit i nya testamentet är det nästan omöjligt att missa svaret på den här frågan.

   "Den som tror och blir döpt(tar emoyt jesus som herre) ska bli frälst(räddad) men den som inte tro ska bli fördmd."

Den som tror att Jesus är Guds son kommer till himmlen och den som inte tro det kommer inte till himmlen, eller änu enklare. den som väljer Jesus kommer dit men den som väljer bort honom kommer inte dit. Han tvingar oss inte att leva med honom i alla evigheter.

Det där med återfödelse är ju på ett sätt något som finns i kristendomen. Vi kommer alla att uppstå på yttersta dagen. så EN gång kommer vi på sätt och vis att återfödas. Då ska Jesus döma oss. de som hållt fast vid honom får komma in i himmlen och de andra får det inte. ganska enkelt egentligen. Man kan inte misstolka alla de skrifter som alla säger att det är så här.

jag tror att när väl Jesus är här så är det nog försent att bestämma sig. Det står att alla knän ska böjas och alla tungor bekänna jesus som herre på den dagen. klart att alla kommer att ångra sig när de ser att de har fel. Så ta rätt beslut nu medens du fortfarande har chansen!

läs bibeln och se själva! den port är smal som leder till livet står det. och det är få som ska finna den vägen. Men den vägen som leder till fördärvet är bred och de flesta kommer att vandra längs den.

Bless

//André

jonnyjonsson
2010-01-14 14:50
#69

Tycker synd om er,som lever i en tro uppbyggd av rädslor och skrämsel..Ni tycks ha 10 gr lättare och se demoner och mörker än ljus och kärlek t.Någon tro som är så dömande

mot människor är inget för mig..Tråkigt för miljontals buddister som kommer att hamna i helvetet;)

Annons:
Woodland
2010-01-15 20:27
#70

# 69

Rädsla?

Den som tror på Jesus behöver inte vara rädd för någonting.  Vi har en Gudsfruktan men det är inte samma som rädsla.  Utan ljus inget mörker.  Det finns både och men allt kontrolleras av vår himmelske Fader.  Vi dömer ingen - det är Gud som dömer enligt Hans ord.

Säg att vi kristna har fel - enligt dig kan man återfödas och försöka igen. Tänk sedan om vi har rätt?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

andrelundquist
2010-01-18 16:15
#71

Tänk om Gud hade varit sådan att han tvingat alla människor att leva med honom i alla evigheter? vad hade det varit för någon Gud?

Nu låter han oss själva få välja? vad är det onda med det? Jag har inget emot buddister, tvärtom de är väldigt fina människor. fina människor som valt att inte leva med Jesus i alla evigheter. Det är ju tråkigt att de tagit det beslutet, tycker jag, men det gör mig väl inte till en dålig människa?

Jag tror inte på Gud för att jag är rädd för att komma till Helvetet, utan för längtat efter att få komma till paradiset. Vårt jordiska liv är ingenting i jämförelse med det som väntar oss där. Det kommer vara så fantastiskt och det är inget som du vill missa! Vi behöver tänka mer på evigheten för att få det rätta perspektivet på livet.

#70 Ja precis, vi dömer ingen, Det är det Gud som gör enligt Hans ord.

Bless

Upp till toppen
Annons: