Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2172 ggr
Bettybony
12/12/09, 5:09 PM

Utbildning inom religion, trots att jag ej är kris

Jag har ett stort intresse inom religion, alla former, och funderar på att läsa religionsvetenskapligt program. Men, det jag ser är att många läser detta för att arbeta inom svenska kyrkan/bli präst och det vill jag INTE. Men har ett stort intresse för alla olika religioner, hur det påverkar människor, historia, varför man väljer en viss inriktning osv. Är det vettigt att läsa religionsvetenskapligt program med min inställning eller kommer blivande präster etc. tycka att jag inte hör hemma där?

Vilket jag i och för sig inte bryr mig om, eftersom jag accepterar att alla har olika åsikter och olika religiösa inriktningar.

Annons:
Internettan
12/13/09, 10:52 AM
#1

Jag tror inte att alla som läser det programmet ska blir präster eller ens är troende. Blivande religionslärare läser väl också kurser som ingår i detta program? Jag tycker att du ska satsa på det!

"Every point of view is a view from a point."

Bettybony
12/13/09, 12:18 PM
#2

Tack för ditt svar! Glad Det är sant, jag har försökt att kolla på universitetets hemsida om just detta, men det framgick inte direkt.

elyse
12/25/09, 1:00 PM
#3

Du kan bli religionshistoriker. Kanske etnologi kan vara något också?

NaimaG
12/25/09, 4:19 PM
#4

Alla som studerar religionsvetenskap blir inte präster. För att bli präst måste man även läsa teologi och gå extra kurser på annat håll för att sedan gå utbildning i Lund efter universitetet där man blir vigd till präst. En del blir diakoner eller dyligt vid studier inom religionsvetenskap.

Upp till toppen
Annons: