Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3259 ggr
elyse
12/25/09, 7:26 PM

Dop

Min närmaste väninna ska snart få barn och vi har talat om detta med dop. Själv är jag inte döpt och gick ur Svenska Kyrkan för några år sedan. Detsamma gjorde hon. Nu är det dock så att hennes sambo vill att deras barn ska döpas och det tycker hon är OK. Men hon vill gärna att jag är gudmor/fadder och jag tänker spontant "Nej". Jag vet att hon inte har någon annan att fråga, men jag är ju inte kristen och tycker att det är fel att låtsas och ljuga, speciellt i kyrkan, som ska vara en helig plats för kristna. Jag var på ett barndop för ca ett år sedan och känner sedan dess att det inte är något jag vill vara med om igen. Det kändes jättekonstigt att sitta och sjunga psalmer som inte betyder något alls för mig, som tillhör en religion jag inte bekänner mig till. Jag tyckte synd om prästen som förmodligen inte visste hur många (eller snarare få) av gästerna som var troende eller inte. Dessutom tycker jag att det är fel att välja religion åt ett barn - religion är något man kan börja fundera över som tonåring, anser jag.

Det symboliska i att vara en extra vuxen har jag inga som helst problem med, men det är det religiösa. Vad anser ni här inne på "Jesus"? Ska jag blankt säga Nej eller ska jag fråga någon som har hand om sådana här saker i kyrkan?

Annons:
Camillhe
12/25/09, 8:10 PM
#1

Jag blir fundersam, hur kan du ha varit medlem i Svenska Kyrkan utan att ha varit döpt? För att bli medlem måste man vara döpt.

Du får inte vara fadder utan att vara döpt, så det löser ju dina problem.

Vem kan bli fadder

Den som blir fadder ska själv vara döpt. Faddern tar på sig uppgiften att på alla sätt stödja och hjälpa sitt fadderbarn. Det finns inget formellt krav på att han/hon ska tillhöra Svenska kyrkan eller vara aktivt troende, men en fadder ska vilja delta i barnets kristna fostran.

Kyrkoherden i församlingen avgör vem som kan antecknas som formell fadder i kyrkböckerna. Det sker i allmänhet i samband med dopet. Ibland vill föräldrarna senare i barnets liv lägga till någon ytterligare fadder. Kontakta din församling om det blir aktuellt. Att stryka en fadder är inte nödvändigt.

En eller två faddrar per barn är det vanliga. Men inget hindrar att man väljer fler faddrar till sitt barn.

källa: Svenska Kyrkan

elyse
12/25/09, 8:18 PM
#2

#1 Alla blev medlemmar i Svenska Kyrkan automatiskt tills för ett par år sedan.

Ja, det löser ju mitt problem, för i så fall kan jag inte vara fadder även om jag hade velat. Jag ska ringa min väninna och berätta det.

Camillhe
12/25/09, 8:48 PM
#3

Hmm, kollade upp det där för jag tyckte det var så märkligt men ja du har helt rätt, innan 1996 blev man automatiskt medlem vid födseln OM ens föräldrar var  medlemmar.

elyse
12/25/09, 10:45 PM
#4

#3 Så var det för mig. Mina föräldrar är med (fast min mamma är inte döpt hon heller) och då blev det automatiskt så för mig och min bror (född -90) också.

OlgaMaria
12/29/09, 10:06 PM
#5

Man måste ju inte ha en fadder/gudförälder bara för att man döper sig. Hoppas dina vänner inte känner att de måste ha någon att fråga. Det är ju inte det som är grejen med dopet. Om man vill ha en fadder kan ju föräldrarna fråga någon om det ändå…

Jag och alla mina fyra syskon är barndöpta men ingen av oss fick någon fadder. Jag tror inte det var så vanligt tidigare..

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

elyse
12/29/09, 11:00 PM
#6

#5 Det handlar inte så mycket om själva dopet utan om att pappan till barnet tycker att det är en fin tradition man har i hans familj och i den traditionen ingår det två faddrar. :S

Annons:
OlgaMaria
1/1/10, 1:19 PM
#7

okidoki… ja.. man får väl respektera deras önskan att föra traditionen vidare och du har ju som sagt ditt på det torra i och med att du inte kan bli fadder. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hannybee
1/5/10, 6:56 PM
#8

Jag vet inte vad jag tycker att du ska göra… Tyvärr.

Men själv är jag tveksam till att man döper små barn. Obestämd Jag är med i en frikyrka och inom Pingst och Babtist-rörelserna (osv) döper man inte människor förrän de är så pass "vuxna" att de själva kan fatta ett beslut att följa Jesus. Dopet är ju egentligen en bekräftelse på att man vill följa Jesus i resten av sitt liv. Och det kan man inte bestämma när man är ett litet spädbarn, eller hur?

Jag döpte mig när jag var 14, precis efter jag hade konfirmerats. Det är ett beslut som jag tog helt själv och jag tycker att det är något alla borde få bestämma själva. Dopet betyder så mycket mer än att det bara kan vara en tradition, tycker jag.

andrelundquist
1/13/10, 10:22 PM
#9

precis, jag blev barndöpt men egentligen är det ju det bara lite vatten på huvudet och inget mer. blir ju inte automatiskt kristen för det. kommer inte till himmlen bara för det. Skrev nyss om det i den andra dop-tråden ni få gärna kolla där. döpte mig igen på riktigt för ett år sedan när jag BESLUTAT mig för att följa Jesus:)

För dig som inte är troende kan jag bara säga: Jag vet precis hur du känner! Jag har varit precis i den situattionen, men nu är jag frälst, jag är räddad, jag har en äkta härlig RELATION med Jesus Kristus och jag kan lova dig, svära på mitt liv och allt jag äger och håller kär att Gud finns!

Gjorde nyss ett inlägg i bevis för att Gud finns-tråden. Läs det inlägget!

Bless!

//André

Hannybee
1/14/10, 11:20 AM
#10

#9 Härligt! Skrattande

Upp till toppen
Annons: