Annons:
Etikettkyrkan
Läst 1432 ggr
Woodland
2010-02-04 23:42

Räkna med Gud!

Forts. av diskussionen här.

Stevo skrev

#109,110

Kanhända läste jag in för mycket i ditt påstående att Gud inte kan "räknas ut" av människor. Men hela teologins historia är ju präglad av mänskligt förnuft. Lärda kristna som använt förnuftet för att formulera teologiska satser utifrån studier av Bibeln och annan teologisk litteratur. Det är fullt av logik och kritiskt tänkande. Teologi utan mänskligt förnuft är ingenting.

Men vi har kanske inte så divergerande åsikter om detta, trots allt, även om jag anser att hela teologins utgångspunkt bygger på en skev verklighetsuppfattning :-).

Gnostikerna var ju experter på att hänvisa till kunskapsinsikter direkt från Gud som var överlägsna kyrkans och Bibelns egna ord, dvs till skillnad från kunskap man läste sig till eller resonerade sig fram till. Därav min koppling till gnosticismen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2010-02-04 23:48
#1

# 112

Hmmm intressant . .

Jag har inte skrivet någonting som strider mot din första paragraf.  Logik och resonemang i teologi men med Bibeln som ramverk, referens och sista ordet- absolut.

Naturligtvis är intelligens inget att förakta men låt oss bli lite ödmjuka här - den har sina begränsingar. T. ex.  vetenskapsmän av olika inriktningar brottas med t.ex. macrouniversum.  Beräkningar för en rymdexpedition till Saturnus och bortom är imponerande.  Det kräver advancerad matematik och avancerade dataprogram.  Jag erkänner detta.

Dessa hjärnor kan bara  "ana" från radiovågar de idag s.k. gränserna av yttrer rymden och avståndet är räknat i ljusår.   Men att räkna ut DEN som skapade allt detta med  matematik  ser jag som ett befängt företag.  Varför?  Därför att Han existerar utanför tiden och Sin skapelse.

Det som skulle vara verkligen imponerande var om dessa lärde kunde förutse en jordbävning, eller för enkelhets skull, göra en femdygns väderprognos som stämde!  Flört

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: