Annons:
Etikettkyrkan
Läst 7254 ggr
Hannybee
2010-02-07 00:10

Abort - för eller emot?

Är lite nyfiken på det här… Obestämd

Tycker du att abort är helt okej eller tycker du att det är fel? Och varför tycker du som du gör?

Och tycker du att de extremt höga abortantalen i Sverige är ok? Ska vi göra något åt att få ner de och i så fall vad?

Annons:
Camillhe
2010-02-07 09:05
#1

Jag tycker inte att abort är acceptabelt för mig. Om jag skulle bli gravid, oavsett situation så skulle jag personligen aldrig göra abort.

MEN jag tycker absolut inte att abort bör förbjudas, det finns ingen mening med och skulle göra mer skada än nytta. Dock kan jag tycka att det borde vara lite svårare att få göra en abort än det är idag, eller iallafall att personen i fråga får mer rådgivning och information om att det finns andra möjlighether men självklart beroende på situation. Har en person blivit våldtagen ska hon absolut inte tvingas/övertalas att föda fram barnet. Och sen tycker jag man måste fundera över vilket liv ett "oönskat" barn får, det är ganska hårda regler i Sverige idag för att få adoptera, oftast får barnet antingen en ganska dålig uppväxt (om föräldrarna inte ville ha barn, var för unga el liknande) eller hamnar kanske i fosterhem efter fosterhem.  Jag är väldigt splittrad och kan tycka att många av de ofödda barnen nog fick det bättre genom att inte födas än att leva ett jättehårt liv.

Jag tycker även att man bör informera ännu mer om preventivmedel osv.

Internettan
2010-02-07 10:38
#2

Om man som kristen har föreställningen att varje barn är skapat av Gud blir det fel att vi ska kunna utsläcka det livet. Vad vet vi om vilka planer Gud har för just det barnet? Spelar det då någon roll om barnet kommit till genom våldtäkt? Egentligen?

Kanske det svåra som föregår en graviditet är en del i Guds plan för den människan? Vi vet ju alla att vissa människor är födda till ett bekvämt liv och andra få utstå de värsta prövningar. Vilka är vi att avgöra vad som är meningen med det som händer?

#1: Att tänka att vissa barn får det bättre utan att bli födda - hur tänker du då? För vad tar ett barn vägen om det inte blir fött? Kommer det till himlen? Eller försvinner det bara och finns inte alls mer? Har det ens funnits? Räknas ett foster som en fullvärdig människa i den kristna världen? Många som haft det svårt i livet utvecklas ju och kan uträtta "storverk" i världen. Det blir konstigt att ta bort alla som kan tänkas få ett jobbigt liv.

Sen kan jag förstås förstå den situation som den kvinna med en oönskad graviditet befinner sig i. Jag skulle aldrig "döma" den som gjort abort. Men visst tycker jag att det är för lätt att få en abort. Vi måste ta ansvar för vad vi gör och ta konsekvenserna.

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
2010-02-07 11:00
#3

Man kan väl säga att jag är "emot" abort. Jag skulle tycka det var bra om det på ett demokratiskt vis skulle "förbjudas" men jag tycker inte att en minoritet ska driva igenom det mot majoritetens vilja. Var och en får ta sitt eget ansvar.

Jag tycker att abort endast ska godkännas av medicinska skäl då det finns risk att modern eller både modern och barnet riskerar att dö till följd av en graviditet. Till exempel om man får ett utomkvedshavandeskap så dör ju både mamma och barn om graviditeten inte avbryts.

Jag känner personligen att vi som kristna behöver be Gud om kreativa sätt att visa vår ställning i den här frågan. Jag tror inte att vi ska uttala oss så mycket om rätt och fel i andra människors handlade, men jag har tänkt på hur man kan hjälpa kvinnor som funderar på abort. Det måste finnas verkliga alternativ till att abortera. Jag vet inte… men vi får fråga Gud!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-02-07 15:26
#4

Instämmer med Internettan:

Om man som kristen har föreställningen att varje barn är skapat av Gud blir det fel att vi ska kunna utsläcka det livet. Vad vet vi om vilka planer Gud har för just det barnet? Spelar det då någon roll om barnet kommit till genom våldtäkt? Egentligen?

Kanske det svåra som föregår en graviditet är en del i Guds plan för den människan? Vi vet ju alla att vissa människor är födda till ett bekvämt liv och andra få utstå de värsta prövningar. Vilka är vi att avgöra vad som är meningen med det som händer?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hannybee
2010-02-07 19:05
#5

Intressant att höra era åsikter! Jag skulle som #1 aldrig någonsin göra abort själv, inte ens om mitt eget liv var i fara.

Egentligen tycker jag aldrig att abort är rätt. Jag kan förstå att man vill göra det om man blivit våldtagen, om det är fara för ens liv eller om det är ett 12-årigt barn som blivit gravid. Jag kan förstå att man vill göra det, men jag tycker fortfarande det är fel. Av den anledningen att jag tror att Gud bestämmer hur en person ska vara i samma ögonblick som ägget blir befruktat.

Jag hade velat ha ett totalförbud mot abort (om det inte var nödfall, som jag gav exempel på ovan) därför att jag tror att man avslutar ett liv. Människor bör inte avgöra skillnaden mellan liv och död. Sedan tror jag att vi lever i ett samhälle där man inte tänker så mycket på konsekvenserna av oskyddat sex o.s.v. Det blir någon sorts attityd av att "äsch, blir jag gravid kan jag alltid göra abort"…

Woodland
2010-02-07 19:09
#6

Sedan tror jag att vi lever i ett samhälle där man inte tänker så mycket på konsekvenserna av oskyddat sex o.s.v. Det blir någon sorts attityd av att "äsch, blir jag gravid kan jag alltid göra abort"...

Det tror jag också.  Gråter

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Hannybee
2010-02-07 21:39
#7

#6 Tragiskt… Det är så man kan sitta och gråta dagarna i ända! Förvånad

Jojaton
2010-02-08 22:17
#8

Jag är väldigt splittrad här - o ena sidan är varje litet liv Guds skapelse, o andra sidan är även mamman till barnet också Guds skapare. Ska inte det ha någon rätt att få bestämma sitt öde?

Nu menar jag inte att ha abort som preventivmedel, utan i extrema fall som våldtäckt etc. Jag tycker det fokuseras så mycket på barnet i sådana här diskussioner med kristna, men om mamman inte valt att bli gravid, ska det bara struntas i då?

Däremot håller jag med den som sa att det borde bli hårdare regler ang abort samt att senaste veckan för abort borde sänkas betydligt! Om ni tittar på Lennart Nilssons hemsida så kan ni se bilder på foster som är 17 veckor gamla, 18 veckor är gränsen för att göra abort…

Johanna - Instagram

Hannybee
2010-02-08 22:23
#9

#8 Kan förstå hur du tänker, men det är extremt sällan kvinnor blir gravida genom våldtäckt om man jämför med andra anledningar. Vanligaste orsaken är en ung tjej som "råkat" bli gravid och känner att hon inte kan ta hand om ett barn. Det kan man ju förstå att hon kanske inte kan, men då borde man tänkt lite på det innan tycker jag.

Förresten, är det inte vecka 22 som är gränsen för abort? Obestämd

Jojaton
2010-02-08 22:45
#10

#9 Fri abort är vid 18 veckor, 22 veckor är med domstolsbeslut isåfall. Tror jag, inte 100% säker.

Fast det är ju inte alltid man kan tänka på sånt när man är så ung?

Känns som att jag är helt emot alla här nu, vilket jag egentligen är - vill bara försöka tänka på det ur olika synvinklar Flört

Johanna - Instagram

Hannybee
2010-02-09 19:40
#11

#10 Har också för mig det… Men man kan ju alltså göra abort vid vecka 22 då, även om det är krångligare.

Vad menar du att man inte kan tänka på som ung? Obestämd

Woodland
2010-02-09 20:19
#12

Jojaton!

Välkommen till forumet.  Glad

# 8

mamman till barnet också Guds skapare. Ska inte det ha någon rätt att få bestämma sitt öde?

Liv är heligt.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Jojaton
2010-02-09 21:12
#13

#11 Eh, just nu har jag tappat bort hur jag menade - händer ganska ofta Obestämd

#12 Tack!
Visst är det så, det är ju därför den här frågan är så svår - eftersom det är två liv som berörs så mycket…

Johanna - Instagram

Annons:
Hannybee
2010-02-09 21:59
#14

#13 Jaha… Förvånad Ja, jag fattar då inte heller, så du får återkomma om du kommer på vad det var, haha. Flört

[marion69]
2010-02-17 12:31
#15

Jag är FÖR abort, därför att det finns så många olika och svåra anledningar till en abort ibland.

Det kan vara att man blivit våldtagen, har problem med hälsan som gör det riskabelt att bli gravid mm mm

Men jag tycker det är fel att använda abort bara för att man varit slarvig med skydd och att man gör det om och om igen.

Men å andra sidan, så är det ju i slutändan en sak mellan personen och Gud, något som vi inte kan döma.

Internettan
2010-02-18 06:26
#16

Jag håller med om att det är en sak mellan personen och Gud - på ett sätt. Men eftersom samhället tillhandahåller utförandet av aborten så blir det inte riktigt så.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2010-02-18 16:54
#17

# 15

Det är sant att alla skall ställas till svars inför Guds domstol.  Och så blir en följdfråga-  vad är Guds kriterier för dom?  Skall det vara en människas eget tycke och tanke?   Nej,  vi skall dömas mot Ordet.  En människas subjektiva upplevelse och bedömning kan inte vara en grund för att rättfärdigöra en handling som strider mot ett klart direktiv och bud i bibeln.

Som kristen är man inte född i ett vakuum.  Vi har Bibeln och synsättet som kyrkan har i detta ämne (som de flesta andra ämnen vi diskuterar här).

När det gäller abort så har det betraktats som mord inom den kristna kyrkan genom tiderna.  Det är ett mänskligt liv som släks.  Det är faktiskt så att i de flesta kristna samfund världen över vidhåller man detta med få undantag.

När domstolar och regeringar ändrar lagstiftning så att ett fetus inte är  ett fullvärdigt liv förrän ett bestämt antal veckor visar de bara hur långt ifrån en sann moralisk värdegrund man har fallit.  Det väger lätt hos den Allsmäktige.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hannybee
2010-02-18 17:32
#18

#17 Sant… Fast jag fattar inte vad du menar med det sista "det väger lätt hos den Allsmäktige"

Woodland
2010-02-18 19:24
#19

Glad

Gud har alltid sista ordet!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2010-02-18 20:13
#20

#17 Vad står det i NT om abort?Tungan ute

Annons:
Hannybee
2010-02-19 13:07
#21

#19 Aha…! Flört

Woodland
2010-02-19 19:49
#22

# 20 + 21

T.ex.

Den som hatar sin bror är egentligen en mördare, och ni vet att ingen som går med sådana tankar har evigt liv inom sig.  1 Jn 3:15

# 17

När det gäller abort så har det betraktats som mord inom den kristna kyrkan genom tiderna.

Abort behandlas specifikt i t. ex.

1. Didache eller Apostlarnas lära (ca 50 -90 ef. Kr.)

Ni skall inte mörda, begå äktenskapsbrott, korrumpera pojkar, begå otukt, stjäla, syssla med magi eller trolldom.  Ni skall inte mörda ett barn genom abort eller döda ett nyfött osv. .  kap 2:2

2.  Barnabasbrevet (80 - 120 ef. K.) 19:5

Ni skall inte mörda ett barn genom abort eller döda det när det är fött.

Athenagoras, Klement av Alexandria, Tertullian, Hippolytus, Minicius Felix, Basil, Ambros, Johannes Chrysostom m. fl. är några tungviktare som uppehåller tolkningstraditionen att abort likställs med mord.

Denna tolkning är annorlunda än den judiska och hedniska kulturen som omgärdade de kristna.  De kristna stod för ett högre ideal av livets helighet.

Fastän abort inte nämns i NT under det namnet finner vi bevis på att detta betraktades som mord och att detta koncept är lika gällande som den kristna gudsbilden av Treenigheten.  Det ordet finns inte heller i bibeln men det gör däremot konceptet.

Hoppas att detta klargör!

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Karen
2010-02-19 21:17
#23

Hej,

har kommer en mamma som fick sin forsta lille pojke Vecka 26 han vagde 480gram……….och jag vill helst glomma den tiden fast den finns i mitt minne always. (nu ar han tonaring och ar storrre an jag!!)

jag har ocksa jobbat som sjukskoterska pa gynavdelning…langt innan jag fick barn, och jag kommer ihag i ''skoljrummet'' efter en valdigt sen abort hur ''the thing'' lag i backenet och yes det sag ut som ett litet bar, det gor dt ju . Face it!!

Hannybee
2010-02-20 01:10
#24

#23 Sant. Förvånad Om man visar ett barn en bild på ett "foster" så svarar barnet att det är en bebis. För det är just vad det är! ^^

IslamicTruth
2010-02-22 17:27
#25

ABORT OCH PREVENTIVMEDEL ÄR MORD, KRISTENDOM ÄR FALSK, ISLAM ÄR SANNINGEN

Woodland
2010-02-23 20:11
#26

# 25

Fuqaha av sunni madhhabs är överens om att då själen andats in i fostret (120 dagen) är abort förbjudet - haram i Islam, såvida inte graviditeten skulle leda till moderns död. Fuqaha är överens om att när själen andats in i fostret är det en människa och en själ som har värdighet och ska respekteras.

Förvånad Ooops !läs på bättre tills nästa gång

_Kristendom är sanning och islam är . . . .
_

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2010-02-27 05:19
#27

Jag är som sagt inte för abort (men inte motståndare till att det ska finnas som en laglig utväg heller), men eftersom jag älskar diskussioner så är min undran då ang preventivmedel. Flera sorter är en form av abort. Dvs de fungerar inte förrän en befruktning har skett och då stöter dom bort embryot.

Är det acceptabelt att använda för er som är abortmotståndare? Var går gränsen? När är det ett liv?

Är det ett liv direkt när befruktning skett?

Om så, är ni då även motståndare till alla de preventivmedel som stöter bort det befruktade ägget?

Annons:
inisklo
2010-02-27 09:12
#28

#2 Jag håller med det som du skriver o har inte mycke mer att till lägga.Så tänker jag också.

OlgaMaria
2010-02-27 13:50
#29

#27 Befogad och svår fråga! :) Det är inte så stor skillnad mellan abort och preventivmedel egentligen. Vissa preventivmedel stöter bort befruktade ägg och andra bara hindrar att befruktningen sker. Summan av kardemumman blir att vi gör oss till herrar över livet.

Helt ärligt så tycker jag det är knepigt med vår kultur med preventivmedel, men alternativet är också knepigt. T ex så finns det stor risk att jag inte skulle överleva en till graviditet, och jag hade möjligen inte överlevt min förra om jag inte fått medicin och blivit förlöst med kejsarsnitt. Jag har en allvarlig hjärtsjukdom.

Så i praktiken är jag för preventivmedel men i teorin vet jag inte om jag får ihop det. ;-)

PS: Personligen kan jag tycka ibland att det vore skönt att bara låta naturen ha sin gång. Hade jag dött under mina förra graviditet så hade det inte gjort mig personligen så mycket. Men jag kan inte avstå från mediciner pga människor omkring mig, mina vänner och min familj. Vad skulle jag säga till dem? Det skulle upplevas som ett sådant svek för de som inte tänker precis som jag.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hannybee
2010-02-27 14:42
#30

#27 Jag tror att det blir ett liv vid befruktningen… Så jag är väl egentligen emot de preventivmedel som verkar efter befruktningen. ^^ Men jag är inte helt säker på vilka typer det är? Vissa P-piller, eller hur?

Crest
2010-02-27 15:36
#31

Jag är emot abort, undantag om det är en fara för modern/barnet/båda två, som andra har nämt ovan.

Vissa barn föds vecka 23 - och överlever. Man får göra abort till vecka 22.

Hörde ett program på radion där läkare tyckte att man skulle vägra att omskära pojkar, eftersom det var ett oåterkalleligt beslut, man frågar inte barnet och det kan få svåra komplikationer. Men abort då? Ett oåterkalleligt beslut, du frågar inte barnet, det kan få komplikationer för modern och - du dödar en människa som är precis lika mycket värd som alla andra.

Nu tänker säkert vissa "Men ska inte en kvinna få bestämma över sin egen kropp?" Det är väl självklart att hon får, men barnet inom henne är en egen kropp, ett eget liv. Varför ska hon få bestämma över det livet, den kroppen?

Det är vad jag tycker. Blev lite rörigt men hoppas någon orkade läsa ^^

Hannybee
2010-02-27 20:29
#32

#31 Håller fullständigt med!

inisklo
2010-02-27 20:48
#33

#31…lite rörigt eller inte,du skrev allfall var du anser om den saken o tänkt värda tankar… ord är det som du skrev.

Woodland
2010-02-27 22:21
#34

# 31

Instämmer.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Kefa
2010-03-02 23:51
#35

En abort är ett utsläckande av liv som jag ser det. I övrigt vill jag helst samtala om detta i mötet med människor, för att inte såra i onödan. Att vi utsläckt över en miljon barnaliv i detta land har lämnat djupa sår i folksjälen. Varför vi måste närma oss dessa svåra frågor med försiktighet och stor kärlek. Varje kvinnas situation och upplevelse är unik.

OlgaMaria
2010-03-08 21:42
#36

Häftigt!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2010-03-08 21:42
#37

Del 2

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hannybee
2010-03-08 22:25
#38

#36 Hinner inte nu, men det här måste jag kolla på! Verkar jätteintressant! Flört

JossanH
2010-03-10 00:24
#39

Om nu allt levande är skapat av gud hur kan då någon här inne, med den motivationen, äta döda djur? Är inte människan någon att bestämma över vilka som ska få leva eller dö hur kan då en abortmotståndare äta en köttbit- från ett djur som FÖTTS UPP, DÖDATS och LAGATS TILL för människans behag?
Är ett outvecklat foster som inte har ett medvetande mer värt än ett levande djur som har ett medvetande?

#2 Och vad säger att inte aborten är en prövning för den gravida kvinnan? Att det är en del i hennes liv.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Kefa
2010-03-10 06:31
#40

Människan till skillnad från djuren är en evighetsvarelse, med möjlighet till ett evigt orörstörbart liv. Det är aldrig ett bahag att döda ett djur, därför är det oerhört viktigt att det sker på rätt sätt så att djuret inte behöver lida. Respekten för livet och varje skapad varelse borde få större konsekvenser i djurhanteringen idag, man kan inte och får inte behandla ett djur hur som helst.

Crest
2010-03-10 15:42
#41

#40   Instämmer.

Och för övrigt är det naturlig för människan, som är ett rovdjur att äta djur. Andra djur, tex vargar, lejon och ormar äter andra djur? Sen tror jag nog inte att djur har ett medvetande - de följer instinkter, jag tror faktiskt inte de går runt och har dåligt samvete efter att de har dödat eller skadat ett annat djur. Men det är viktigt att djuren har det bra, äter oftast bara fisk och kyckling och vilda djur som älg, rådjur, hare, och då ser jag till att de har haft det  bra när de levde.

Annons:
JossanH
2010-03-10 18:11
#42

#41 Fast är det då försvarbart för oss, som inte behöver äta andra djur, att fortfarande göra det för att det är gott (?)…? Känns för mig jätteskumt.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hannybee
2010-03-10 18:38
#43

#36 #37 Wow, så starkt! Skrattande Hur bra som helst ju!

#39 1 Mosebok 1:28 står det att Gud satte människan att råda över jorden och allt levande på den. Jag tror att Gud har skapat människan till sin avbild och gjort en skillnade mellan människor och djur. Det betyder självklart inte att vi ska behandla djuren hur som helst. Som Kefa säger, vi bör ha respekt för allt levande.

Angående om abort då är fel så står det på flera ställen i Bibeln att Gud formade människan redan i moderlivet. T.ex. en enskild spemie har inget värde i sig, men i samma ögonblick som ägget befruktas så uppstår ett liv. Det är ju i det ögonblicket som ett alldeles unikt DNA skapas, ögonfärg, hårfärg m.m. bestäms.

Crest
2010-03-10 21:38
#44

**#4
**

Jo, det förstås. Är, som sagt, vegetarian själv, eftersom man vill att djuren ska ha haft det bra… Äter dock vilda djur som hare, rådjur, älg eftersom man vet att de har haft ett bra liv, och så äter jag fågel och fisk, för det skulle bli för jobbigt, att hitta "motsvarande kost" för kött annars ;p

Crest
2010-03-10 21:38
#45

**#42
**

Jo, det förstås. Är, som sagt, vegetarian själv, eftersom man vill att djuren ska ha haft det bra… Äter dock vilda djur som hare, rådjur, älg eftersom man vet att de har haft ett bra liv, och så äter jag fågel och fisk, för det skulle bli för jobbigt, att hitta "motsvarande kost" för kött annars ;p

JossanH
2010-03-11 01:42
#46

#45 Fast är man vegetarian äter man ju inget kött, fisk eller fågel. :)

Sajtvärd på Iller.ifokus

Crest
2010-03-11 16:09
#47

Det har du förstås rätt i (:

Men det finns ju "semivegetarianer" som bara äter fisk och inte annat kött, och det är oftast det jag gör, äter inte fågel så ofta, och rådjur o så är ju så dyrt så det blir vääldigt sällan. I skolan äter jag helt vegetariskt och hemma fisk och ibland fågel. Vanligt kött äter jag bara om det inte finns nåt annat alternativ.

Men en liten kommentar om #39,

Fast man behandlar ju djur annorlunda på många andra sätt också, t.ex, att om de är dödligt sjuka och lider så åker man till veterinären och avlivar dem, det skulle man aldrig göra med en människa, även om den personen led och kanske t.o.m ville dö. Jag menar förstås inte att man kan behandla djur hur som helst, älskar djur och har både fiskar, gerbilet, marsvin, hamstrar o har haft katter…

mimmi93
2010-03-13 14:35
#48

jag tycker abort är HELT OKEJ ^^

många skyller på att det är dagens ungdomar som inte använder preventinmedel eller skiter i att skydda sig…men så är INTE alla fall.

jag har själv varit med om att tex kondomen har spruckit, p-piller som inte funkat mm. det har även många som jag känner också.

så därför tycker jag att abort är någonting bra.

för er som tycker jag är en mördare nu…ni kan ju tänka på hur mnga det är som blir "mördade" på värre sätt…(Y)

Annons:
Internettan
2010-03-13 20:18
#49

#48:

Fast är det bra att ungdomar har sex "hur som helst" som det ofta är idag? Problemet kanske inte bara är att de struntar i att skydda sig - problemet kan ju också vara att de alltför ofta och lättvindligt väljer att ha sex. Och jag menar inte att skylla på just ungdomar utan på den kultur som råder i hela samhället, med sexfixering osv. Den är rätt hemsk och destruktiv många gånger, på många sätt.

Det går t ex knappt att se en enda musikvideo där det inte finns lättklädda tjejer, antingen i bakgrunden eller så är det sångerskan själv. Måste kroppen stå i centrum hela tiden? Finns det inget annat i livet som är meningsfullt? Mår vi bra av detta?

Abort är på något sätt en del i allt detta och ingen enskild företeelse. Visst förekommer det också i andra kulturer och har väl gjort i alla tider. Men är det ändå inte mer extremt nu?

"Every point of view is a view from a point."

JossanH
2010-03-13 21:44
#50

#49 Jag håller med helt och fullt gällande detta med lättklädda tjejer i musikvideos och inget ska lämnas till fantasin. MEN jag gör ingen större skillnad på att ha sex med en given partner eller olika personer. Varför ska sexet i sig göras till en så stor grej? Varför ska det vara "fult" ha kul och ha en skön stund? I dagens samhälle kan man skydda sig på många olika vis, man har inte längre sex av den enkla anledningen att man ska fortplanta sig. Varför ska det då fortsätta att vara tabu med sex för att det är skönt eller sex med olika personer?
Visst är det ett problem när ungdomar har oskyddat sex, men skyddar man sig ser jag inga som helst problem om man väljer att göra något man tycker om.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Hannybee
2010-03-14 00:38
#51

#49 Jag håller med dig! Förvånad

mimmi93
2010-03-14 01:00
#52

#49, kunde inte ha skrivit det bättre själv

Internettan
2010-03-14 09:13
#53

#50:

Men mår vi bra innerst inne av att ha "en skön stund"? Förr trodde jag det. Så länge man inte skadar någon kan man följa sina impulser oavsett vad det gäller. Det var min filosofi.

Men inte minst i Bibeln står det mycket om att inte ge efter för sina lustar. Att ständigt följa sina begär gör en till slav under dem. Dessutom tror jag att sex mellan två människor betyder mer än bara det fysiska. Att lättvindligt ha sex med vem som helst är att typ ge bort sin själ lite grand. (Kanske inte var en jättebra beskrivning men att vi tar skada, det tror jag.)

"Every point of view is a view from a point."

Kefa
2010-03-14 10:26
#54

Internettan; Jättebra bild. Fick en bild för många år sedan, att förenas i den sexuella akten är som ett kameraobjektiv, du öppnar slutaren och tar in  allt det som finns i den andra människan. Låt oss vara tydligasmed att slå vakt om den Bibliska standarden, "True loves wait". Sex är är jätteskönt och jättemysigt om det sker på rätt sätt; I äktenskapsförbundet mellan man och kvinna, där trohet och överlåtelse till varandra är självklart. Utanför den ramen är det en eld som sårar oss, att skiljas är att dö en smula.

JossanH
2010-03-14 14:52
#55

#53 Jag skulle säga att jag har många vänner som levt ett väldigt "fritt" liv och de mår väldigt bra av det. De ger efter för sina lustar men när de träffar någon som de vill ha en seriös relation med så lever de efter relationens "lagar" och trivs bra med det. Valfriheten är för mig otroligt viktigt. Vem är vi att döma vad andra människor mår bra eller dåligt av? En sådan sak som sex kan inte vi bedömma om någon mår dåligt eller bra av.
Det finns de som mår dåligt över all form av sex. De som är hel asexuella och inte finner någon form av njuting i det. Sedan finns det de som finner njutning och glädje i olika varianter av sex. Vem är vi att bedömma att det ena är mer rätt än det andra?

#54 Så dom som väljer att inte leva inom äktenskapet, de som inte vill gifta sig eller hittat någon de vill gifta sig med ska de då tvingas till ett liv helt utan sex?

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Kefa
2010-03-14 15:00
#56

#55 JA

JossanH
2010-03-14 15:08
#57

#56 Nej säger jag.

Sajtvärd på Iller.ifokus

mimmi93
2010-03-14 15:10
#58

#56   inte för att jag är så religös men jag tycker du har 1 poäng i det du skriver (Y)

Kefa
2010-03-14 15:29
#59

Vad det handlar är om man vill vara nära den Evige som är avskild och bor i ett ljus dit ingen kan nå. Medlet för  att komma nära är avskildhet (helgelse), han har gett oss väldigt klara instruktioner för hur vi skall kunna vara en del av ett avskilt folk som får komma nära. Han har gett oss en fri vilja, du är fri att göra dina egna val och att ta konsekvenserna av dina val. Jag älskar min himmelske far och väljer att så långt jag förstår leva i enlighet med hans instruktioner, inte för att jag är tvingad utan för att jag vet att han gett mig sina instruktioner för mitt bästa.

JossanH
2010-03-14 16:17
#60

#59 Det viktiga är väl att acceptera att inte alla gjort samma val som dig. Att det som är meningen med livet för dig är inte meningen med livet för mig.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Internettan
2010-03-14 20:24
#61

#54:

Jag har också läst något liknande, om att den förening som sker mellan kvinna och man i den sexuella akten handlar om något djupare än bara det fysiska. Ungefär som det du beskriver.

#55:

Vem är vi att döma vad andra människor mår bra eller dåligt av? En sådan sak som sex kan inte vi bedömma om någon mår dåligt eller bra av.

Vi ska inte döma, det får Gud göra. Men vi kan tro. Och vi kan ta hjälp av Bibeln. Att må bra är nog inte heller alltid så lätt att själv avgöra. Jag brukade röka ett paket cigaretter om dagen förr. Jag mådde jättebra på det. - för det mesta i alla fall.

Sen finns det nog glädje och glädje. Njutning och glädje kan förmodligen ske på olika nivåer. Att tillfälligt hoppa i säng med någon kan i mina ögon inte räknas som någon "högre" glädje, mest handlar det nog om tillfällig kroppslig njutning. Sedan får man tänka på alla de tillfälliga relationer där den ena parten blir sårad.

#60:

Vet man alltid vad som är ens eget bästa? Kan man alltid gå efter sin egen inre kompass? Jag tror inte det. (Se bara på hur världen ser ut? Hur många mår inte dåligt i vår västerländska fria kultur? Är vi ens fria - eller är vi styrda av våra egna begär? Vi vill ha mer pengar, mer sex, mer prylar…)

"Every point of view is a view from a point."

Hannybee
2010-03-14 22:16
#62

Jag håller med Kefa. Jag har hört två till liknelser om när man har sex. Att det är som att man har ett äpple och varje gång man har sex med någon så tar den andra personen ett bett av ens äpple. Sedan finns det en till där man säger att när man har sex med någon är det som att man limmar ihop två kartongbitar (wellpapp typ) -  när man sedan tar isär kartongerna (för att relatione kanske inte höll då) så finns det bitar av den andra kartongen kvar.

Sex är för mig något jag ska vänta med till jag har gift mig. Det är ändå den mest intima och nära relation man kan ha med en människa…

Annons:
JossanH
2010-03-15 01:20
#63

#61 Men om man som mig, inte är religiös, vem ska jag låta ta mina beslut och tala om för mig vad som är korrekt beteende? Jag går efter min egna känsla och förnuft. Tex mitt val att inte äta kött.

För som jag skrivit tidigare, meningen med livet för mig är förmodligen inte meningen med livet för dig.

Hur kan du veta vad för slags glädje det ger en människa att ha sex? För mig är det djup glädje att se mina djur leka, busa och krypa upp i mitt knä för att få ömhet. För någon annan är de bara busande djur. Inget annat. Glädje är så olika för olika individer.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Internettan
2010-03-15 06:32
#64

#63:

Du har helt rätt i att en människa inte ska tala om för en annan vad som är rätt för henne.

För som jag skrivit tidigare, meningen med livet för mig är förmodligen inte meningen med livet för dig.

Fast det där handlar lite om tro. Om det är så att Gud finns så finns det en högre mening med livet som är lika för alla. Då spelar det ingen roll vad man själv tror. Man kan ju tro fel.

Hur kan du veta vad för slags glädje det ger en människa att ha sex?

Jag kan inte veta. Jag kan bara tro och ha min egen övertygelse baserat på t ex Bibeln. (Och egna erfarenheter, för den delen.)

"Every point of view is a view from a point."

Camillhe
2010-03-15 16:18
#65

JossanH:

Jag anser att du självklart får göra precis som du vill, det är ingen annan som ska dömma dig eller ngn annan. Jag anser att vi som kristna bör se abort som fel om det används när det inte handlar om mammans hälsa, ett övergrepp o.dy. Men inte att vi ska slå våra åsikter/vår tro i huvudet på människor som inte lärt känna Jesus.

Jag kan ha åsikter ang sex och när man bör ha det, men det gäller mig och min relation och tro på Gud och Hans ord. Och jag tror inte att kristna kan övertyga andra om det utan bara visa på Hans kärlek. Gud har gett oss alla en fri vilja och det är upp till var och en av oss att handla som vi tror är bäst.

BattleBitch
2010-03-16 17:43
#66

Jag är emot abort, "Dina ögon såg mig då jag var ett embryo, i din bok var alla dess delar uppskrivna." (Psalm 139:16) För mig säger det att man ÄR redan som ett embryo.

Sen med tanke på allt jag har läst om hur det går till så är jag övertygad även utanför min tro att jag inte skulle kunna leva med abort.

Hannybee
2010-03-16 19:41
#67

#65 & #66 Håller med er också! Skrattande

Crest
2011-05-18 22:31
#68

Måste bara citera Ronald Reagan:

"I've noticed that everybody that is for abortion has already been born"

_Oskyldig
_

Internettan
2011-05-19 06:19
#69

Ha ha! Den var riktigt bra!

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
ho0mii3z
2011-05-19 09:01
#70

Jag är emot abort, men det finns undantag,
I Sverige ser vi inte fostret eller embryot som en personlighet utan vi har fått en lätt vindig syn på att abortera foster. Vi ser det inte som att ta ifrån en annan människa rätten till ett liv, en Personlighet som vilken annan som hellst.

Naturen har ju sina spontanaborter när något inte står rätt till. Och även i  de riktiga livet kan barn komma till hos helt fel personer, aldeles förunga,våldoffer,etc.

Vi borde börja kampen med att utbilda unga om risker innan sex, vad en abort innebär och på så sätt ändra vår syn på abort.

I gymnasiet hörde jag en tjej som sa: " Jag kan vara med barn. shit nu blir det en abort till!" (Jag avr själv 6 månader gravid då och skulle ta studenten inom ett par veckor) det krossa mitt hjärta.

Tiktok: @iminaandetag
Instagram: @iminaandetag

Mitralis
2011-05-19 12:35
#71

Jag är för abort. I de länder där det är förbjudet så är det otroligt många mödrar som dör när det går till någon "häxdoktor" eller likande.

Tänk om Gud planterar tanken om abort i moderns hjärna?

Hur ser ni på foster som blir spontant aborterade och utstötta ur kroppen, det vill säga missfall? Är det Guds plan?



Mona22
2011-05-19 16:56
#72

Jag är emot abort förutom om personen blivit våldtagen tex.
Det är för enkelt att göra abort. För vissa är det som ett preventivmedel.
Ang preventivmedel så är såna som förhindrar befruktning okej för min del.

#62. En väldigt bra inställning och jag tror verkligen Gud är stolt över dig som inte ger efter för samhällets inställning till sex.

Internettan
2011-05-19 19:55
#73

#71:

Jag är för abort. I de länder där det är förbjudet så är det otroligt många mödrar som dör när det går till någon "häxdoktor" eller likande.

Svår fråga. (Eller är den egentligen det?) Ska vi legalisera narkotika eftersom folk ändå knarkar? Så de slipper bli tjuvar, prostituerade och hamna i utanförskap? Eller ska vi satsa på att skapa ett samhälle där droger inte längre blir ett lockande alternativ? Ska vi tillåta abort eller ska vi underlätta för människor genom att skapa ett klimat där det är mer självklart att föda barnet och att få hjälp att ta hand om det om det inte fungerar på vanligt sätt?

Okej, det kanske är en lång väg dit med de olika samhällssystem och kulturregler som finns - men är det inte bättre att sikta högt än att ge upp? För mig kan det aldrig vara rätt att ett samhälle inte bara tillåter utan dessutom hjälper till att utföra något som är fel (och därmed uppmuntrar folk till fortsatt ansvarslöshet). 

Hur ser ni på foster som blir spontant aborterade och utstötta ur kroppen, det vill säga missfall? Är det Guds plan?

Jag tror inte att allt är Guds plan. Mycket sker på jorden som kanske inte hade skett i en perfekt värld med perfekta människor. Men vi kan ju ändå försöka att inte spä på det som är fel genom att själva skapa nya fel. Kanske det ibland är Guds plan när något händer. Inte vet jag. Det finns olika synsätt inom kristenheten och det är svårt att veta vad som stämmer.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2011-05-19 20:59
#74

Har ni läst denna artikel?     GråterRynkar på näsanFörvånad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Crest
2011-05-19 21:10
#75

Såg den igår :'(

Och vaddå "autonoma reflexer", har barnet autonoma reflexer och andas och kanske till och med skriker i över en timme då? Visst att en höna springer runt en minut utan huvud, men att ett barn fortsätter andas i en timme, kan man verkligen kalla det autonoma reflexer?

[marion69]
2011-05-20 01:41
#76

Man kan ju inte annat än att göra sina egna beslut. Vi kan inte rå på resten av världen.

Annons:
Internettan
2011-05-20 04:35
#77

#75:

Så tänkte jag med. Hur kan hon veta det? Låter mest som en tolkning med avsikten att döva sitt eget dåliga samvete. Det är ju inte precis som om den medicinska vetenskapen är känd för att alltid ha rätt. (Förr opererade man små barn utan bedövning, man trodde att de inte kunde känna smärta. Sen kom man på att det var fel…)

"Every point of view is a view from a point."

Spomenka
2011-05-22 10:38
#78

Är ny här och hittade tråden av en händelse, hoppas det är ok. att jag skriver o. ger mina synpunkter.

Kan bara säga så mycket att det skulle vara fel för m i g  att göra abort(bortsett då från om både jag och barnet riskerade att dö o. vid våldtäkt).

Men hittade detta o. det säger ju så mycket(hoppas ni håller till godo m. eng.)

Please Read This ..

A worried woman went to her gynecologist and said:

'Doctor, …I have a serious problem and desperately need your help! My baby is not even 1 year old and I'm pregnant again. I don't want kids so close together.

So the doctor said: 'Ok and what do you want me to do?'

She said: 'I want you to end my pregnancy, and I'm counting on your help with this.'

The doctor thought for a little, and after some silence he said to the lady: 'I think I have a better solution for your problem. It's less dangerous for you too.'

She smiled, thinking that the doctor was going to accept her request.

Then he continued: 'You see, in order for you not to have to take care 2 babies at the same time, let's kill the one in your arms. This way, you could rest some before the other one is born. If we're going to kill one of them, it doesn't matter which one it is. There would be no risk for your body if you chose the one in your arms.

The lady was horrified and said: 'No doctor! How terrible! It's a crime to kill a child!

'I agree', the doctor replied. 'But you seemed to be OK with it, so I thought maybe that was the best solution.'

The doctor smiled, realizing that he had made his point.

He convinced the mom that there is no difference in killing a child that's already been born and one that's still in the womb.

The crime is the same!
 

"Love says I sacrifice myself for the good of the other person. Abortion says I sacrifice the other person for the good of myself…"

Jesus sacrificed Himself for the good of sinners! That's perfect love! Vad det gäller våldtäkt, så är jag tämligen övertgad om att jag inte skulle klara av att ta hand om detta lilla barn, ä v e n  om det naturligtvis inte skulle vara barnets fel. Tvivlar dessutom på att jag skulle må tillräckligt bra för att ta hand om de barn vi redan har mannen o. jag. Ser iaf det som att jag ser mer till andra(barnen är tre) än till mig själv. Eller har jag fel?

scout
2011-05-22 12:10
#79

Jag tror att Gud finns med både den kvinna som gör abort och det barn som hindras ifrån att födas alltid! Han vet allt som vi gör, säger, beslutar långt innan vi ens kommit till jorden. Jag tror inte att någonting som vi människor företar oss i världen på något sätt förvånar Gud. Jag tror inte heller att något sånt som abort eller mord eller sjukdomar eller alla andra sätt som människor kan tas av daga genom i förtid är några större problem för Gud. Han lovar oss ju dubbelt upp för vår möda. Och om man då tom har hindrats ifrån att få födas, så är jag övertygad om att Guds lön i himlen för det är stor. Kanske får man glädjen att få födas till jorden under tusenårsriket? Kanske Gud låter sina ofödda barn födas ned igenom en annan mamma? Ibland griper han in såsom han gjorde med tjejen i youtube-klippen, som idag kan vara ett levande vittne för honom bland människor på jorden. Egentligen är det ju inte hennes ord som är det viktiga vittnesbördet hon sprider utan hennes så synliga kärlek och vördnad inför Jesus och hans verk.

Vi vet ju egentligen ingenting om hur Gud hanterar såna här saker, och Bibeln säger inte åt oss att vi ska bry oss i såna här frågor genom att fördöma andra människor för deras synder utan koncentrera oss på att rena våra egna själar i lydnad för sanningen.

Alltså tror jag inte att Gud har någon större glädje över länder som skapar lagar mot abort. För problemet med oss människor och lagar är att vi i allmänhet missbrukar dem och använder dem i själiska syften för att kunna förtrycka och sätta oss till doms över varandra. Typ du är syndigare än jag för du har gjort en abort. Å jag har bara pratat illa om min nästa… (å det räknas ju nästan inte…)… Eller? Hur är det med det?

Jesus som tagit på sig världens alla synder gör ju ingen skillnad på synd och synd, oavsett gärning. (Om det inte handlar om att såra den helige Anden). Det visar han ju tydligt när han attackerades av fariséerna som ville sätta honom på pottan om hur han skulle hantera sitt budskap om nåden när det gällde en kvinna som de ville få stena för att hon varit otrogen. Jesus satte sig ned på huk och skrev med fingret i sanden och sa att den som var fri från synd kunde få kasta den första stenen…

För Gud är nåden viktigare eftersom lagen av människor bara kan uppfyllas genom nåd ifrån Honom.

Det är väldigt många fariséer idag som vill få göra sin röst hörd om såna här frågor. Men jag tror på min Gud och att han har den bästa planen för alla människor och alla situationer och att allt framför allt inte handlar om här och nu utan om evigheten. Och för Gud är det vikrigare att vi väljer honom än att vi dömer varandra. För när vi dömer varandra så drar vi människor bort ifrån Gud och det till en abort som har betydligt större konsekvenser i evigheten…

Mitralis
2011-05-22 12:20
#80

#79 Eftersom jag inte är så insatt i den kristna gemenskapen så var det en del tankar som gick över huvudet på mig Skäms Men om jag uppfattade det du skrev på rätt sätt så tycker jag att du har väldigt bra tankar i frågan om abortGlad



Internettan
2011-05-23 07:30
#81

#79:

Jag tror inte att någonting som vi människor företar oss i världen på något sätt förvånar Gud.

Fast menar du med detta att allt vi gör är okej då? Bara för att Gud inte blir förvånad? Bara för att Gud inte har några svårigheter med att hjälpa den som är ett offer så innebär det väl inte automatiskt att förövaren då blir fri från skuld? I så fall skulle inga synder finnas för Gud kan vända vad som helst till något gott, om Han vill.

Att diskutera vad som är rätt och fel i Guds ögon innebär inte att vi dömer andra människor. Jag tycker t ex mord är fel - men jag dömer inte personen som mördar - eller i alla fall vill jag inte göra det. (Men jag kan döma handlingen i sig.) Men bara för det tänker jag inte öppna en klinik där man kan gå för att få ett mord utfört.

"Every point of view is a view from a point."

scout
2011-05-23 10:29
#82

#81

Hej Internettan! Jag är ny här på forumet, så jag vet inte riktigt hur allt går till än. Men jag vill försöka svara dig på din fråga om hur jag menar. Jag sitter däremot just nu så till att jag inte har möjlighet att leverera kanske efterfrågade bibelverser utan talar bara utifrån vad anden vittnar om i mig, och hoppas att det är ok. Jag ber också om ursäkt om det nu en stund blir lite andligt flummigt för de som till äventyrs läser detta och ännu inte är troende. Jag försöker gärna förklara vad jag menar lite enklare sen om någon har frågor.

Detta är egentligen också en ganska stor fråga som tar ämnet lite off topic kanske, men jag hoppas det är ok då för en liten stund.

Jag tror väldigt starkt på Guds barmhärtighet. Min uppfattning och min erfarenhet av Gud är att han är så god att jag fortfarande inte överhuvudtaget kan fatta hur god han är.

Vår mänskliga personlighet ser ju inte alls ut så, pga det arv som vi föds med genom syndafallet. Min s a s mänskliga natur är därför alltid kvick att döma och jag har en hel drös med uppfattningar om vad som är rätt och fel. Men ju närmre jag kommer Gud och ju mer jag låter honom få göra sitt verk i mig med att reducera mig och min personlighet, mitt ego och låta Jesus verkligen få ta gestalt och leva i mitt ställe, desto mer inser jag att Guds förmåga att förlåta och se allt med sina himmelska ögon skiljer sig enormt ifrån min mänskligt ofullkomliga förmåga. (Å tro mig, jag är bara i början av den vandringen! Så jag har lååååååååångt kvar till att nå målet, som Paulus talar om avseende själens frälsning. Dvs frälsningen av mitt känsloliv, tankar och vilja).

Det jag märker händer i mig är att när jag är kvick att döma, ser Gud på saken oftast med helt andra ögon. Han ser allt som en person varit med om i sitt liv och ser vägen dit den personen är idag. Och våra liv på jorden är förgiftade av synd, förgiftade av det faktum att vi lever här skilda ifrån Gud och under stark påverkan av "denna tidsålders Gud" som fört in sjukdomar, brott, död och elände till jorden. I den meningen är vi redan fångar i ett fängelse. Och det Gud vill är att vi ska kunna upptäcka att han finns och att han vill ha en kärleksrelation med oss, var och en och vill få befria oss ifrån den fångenskapen och återupprätta oss var och en till att bli den han från början tänkt att vi skulle bli och ge oss möjligheten att i Kristus få leva ett himmelskt liv på jorden.

Men vägen dit är för de flesta jättelång. I vår tid idag går de flesta människor igenom hela sina liv utan att ens veta om att Gud finns. Och det beror till stor del på att det finns så få riktiga Kristusljus i världen. Det är en sorg för Gud. För även om Gud i slutänden kan rädda de allra flesta människorna till evigt liv i himlen, så är det ledsamt för honom med varje människa som får gå plågade genom livet, kristna såväl som okristna när han egentligen har ordnat och förberett för oss att kunna få leva ett himmelskt liv i frid, glädje och kärlek här på jorden, oavsett hur våra omständigheter än ser ut.

Även inom den kristna världen lever otroligt få människor verkligen i en andlig vandring i gemenskap med Gud. Och det är ju inget nytt i sig. Paulus beklagade sig inför korintierna när han tyckte att han inte räckte till och anklagade sig själv för att han inte kunde vara hos de tillräckligt ofta när de började leva mer och mer själiskt. Han sa då att förutom sig själv så "jag har bara Timoteus". Det han menade var att bland alla kristna människor han hade omkring sig så var det bara Timoteus som verkligen på allvar arbetade på sin frälsning och vandrade i ande. Bibeln kryllar heller inte direkt av berättelser som tex den om Enok, som vandrade i sån umgängelse med Gud att han inte ens under det gamla förbundet behövde dö, utan fick gå direkt till himlen! Och av alla de miljoner människor som gav sig ut med Moses genom öknen mot Kaanans land var det bara två av de som var med ifrån start som kom fram. Två personer!!

Det jag menar är att när vi inte vandrar i Ande, så växer vi inte i andlig mognad utan förblir lamm istället för att växa upp och bli får. Lammen springer ju runt lite hursomhelst och som de vill i vår Herres hage. Medan fåren följer sin herde vart han än går. Även när han vill att vi ska gå till något som vår mänskliga natur inte vill. Så sa Jesus tex till Petrus den där gången på stranden, då han frågade Petrus om han älskade honom. Han sa:

Sannerligen, jag säger dig: När du var ung spände du själv bältet om dig och gick vart du ville. Men när du blir gammal, ska du sträcka ut dina armar och någon annan ska spänna bältet om dig och föra dig dit du inte vill.

Det han menar, så som jag ser det är att när vi är andligt omogna, så tillhör vi förvisso Gud, men vi styr lite då och då vår väg och våra liv själva fortfarande… Andlig mognad innebär att låta sig själv bli ett får. Dvs att mer och mer släppa taget om sitt självbestämmande och helt och hållet låta sig styras av Gud genom att låta Jesus leda oss genom den helige Anden varje dag och i varje steg vi tar och i allt vi säger.

De flesta icke kristna människor är fruktansvärt dömande gentemot varandra. Men tyvärr är den dömande "förmågan" även inom den kristna världen många gånger ganska välutvecklad också, pga som jag ser det, vår andliga omognad. Det är så mycket lättare att bli kristna i gärning och med kristendomen som en lära istället för att arbeta på vår egen själs frälsning strävande mot målet att bli andligt mogna, till skillnad ifrån teoretiskt lärda. För det ger oss möjlighet att få fortsätta styra lite grand själva istället för att helt bli styrda av vår heliga Ande. Och det är min uppfattning att det är det senare som Gud vill. För det är först då som vi kan stå upp och vara ljus i vrälden och verkligen dra människor till Gud.

Detta blev nu en låång utvikning för att komma fram till din egentliga fråga som handlade om hur Gud ser på synd och om man aldrig ska få påpeka när någon gör fel utan att riskera att bli dömande.

Min uppfattning är att det är svårt. Vi människor kan inte frälsa någon. Vi kan inte ändra på varandra i någon större omfattning. Vi kan i princip nästan inte ens ändra på oss själva, ens om de mest bagatellartade saker, utan Gud. Jag kan tex inte ens låta bli en godisskål, om inte Gud hjälper mig! Den enda som kan ändra på en människa är därför Gud. Och han vet den perfekta vägen och det perfekta sättet att tala till var och en så att vi lyssnar och förstår.

Min uppgift som kristen blir därför att i första hand arbeta på min frälsning och för varje dag försöka vandra så mycket som möjligt i Ande och låta mig ledas av Jesus genom Anden i allt jag gör, säger, tänker och inte minst känner.

Det betyder, (för att ta ett exempel ur högen som anknyter till trådens diskussion), att om jag ställs inför en person som tex inte är kristen och har för avsikt att göra en abort, så ser jag det inte som min uppgift att då genast läsa upp alla bibelställen som finns i Ordet om varför man inte ska göra en abort och bli känslomässigt upprörd, personligen berörd och se det som min mission att rädda det här ofödda barnet till varje pris! Utan min uppgift i det läget, när Gud har ställt mig inför den här personen som av någon anledning funnit orsak i att råka vända sig till just mig för hjälp - det är att lyssna in Andens ledning av mig i stunden!

Dvs hör jag ingenting i mitt inre ifrån anden, så håller jag antingen tyst och visar bara min omtanke genom att lyssna. Eller så ber jag om att få be Gud om vägledning i situationen och återkomma. Eller så har jag hört vad Gud vill att jag ska säga, om han vill att jag ska säga något, och då säger jag det. Och bara det!

Saken är ju den att jag, till skillnad ifrån Gud, vet nästan ingenting om den människan. Medan Gud vet allt! Jag litar därför på att Gud vet precis vad som behöver göras. Och det kanske inte är hans vilja i stunden att jag ska hindra den personen ifrån att genomföra sin abort. Samtidigt, kanske det är hans vilja, men om han väljer att inte styra den människans liv ändå. Vem är då jag att göra det?

Missförstå mig inte nu. Gud vill ju få rädda precis alla människor till evigheten! Men det är inte vår sak att övertyga människor med hjälp av vår kunskap om Guds ord och vilja i Bibeln. Det är vår uppgift att låta Jesus få tala till människor genom oss utan att vi lägger oss i och försöker kontrollera situationen. Jesus har så många fantastiska sätt att tala på. Ibland har han massa ord. Ibland förmedlar han bara sin närvaro. Ibland en känsla av frid eller glädjens olja eller kärlek. Poängen är att han vet vad som behövs i stunden och vilket resultat som går att uppnå. Det gör inte vi.

Tom Jesus tog sig tid för paus, för att söka Fadern. I exemplet med fariséerna som jag nämnde tidigare, då de ville få stena en kvinna som varit otrogen och ställa Jesus mot väggen om vad som skulle gälla. hans predikan om nåden eller lagen, som hon bevisligen brutit mot. Vad gjorde Jesus då?

Jo, han satte sig på huk och skrev med fingrarna i sanden en stund innan han svarade. Jag är övertygad om att just det står där i Ordet för att vi ska förstå att han i den stunden stannade upp och sökte Fadern och inväntade hans vilja. Först när han fått ord ifrån Fadern öppnade han munnen och talade.

Jag menar naturligtvis inte att vi aldrig ska svara på frågor som människor ställer om hur Gud ser på det ena och det andra. (Jag gör ju det tex just nu…;) ) Det jag försöker säga är att vi i såna stunder har ett ansvar att alltid söka andens ledning, så att vi inte pga omognad i kombination med iver råkar driva människor vi möter ifrån Gud istället för till Gud. Det är allvar för Gud. Du och jag som representanter och är ljus för honom här på jorden är viktiga för en enda sak - möjligheten till andra människors frälsning till Gud.

Gud förmanar mig ofta numera i Anden om att vara mildare i mitt tal gentemot andra. Och jag märker att han gör det ust i lägen där jag personligen, dvs min mänskliga och syndbenägna natur har en stark moraluppfattning om något. Gud låter mig då få veta att han vill få styra själv, helt enkelt! Dvs med min medverkan och inte min inverkan.

Min uppfattning är också att det är stor skillnad på hur vi bemöter och hur vi talar till människor som inte är kristna och inte känner Gud, jämfört med hur vi kan förmana varandra som kristen till kristen. Men gemensamt för båda är att låta sig vara ledd av Anden. Och att faktiskt ibland tiga när man inte vet vad Anden vill att vi ska göra.

Jag menar alltså absolut inte att allt vi gör är okej, som du skrev, tvärtom gör vår mänskliga natur, (vår Adams natur), fel i princip allt vi företar oss utanför Kristus! Och du och jag får tycka och tänka vad vi vill om gärningar som på olika sätt ur ett mänskligt perspektiv är fruktansvärda såsom mord osv. MEN! för Gud är alla gärningar som inte sker utifrån hans vilja och Ord synd. Och Jesus gör, till skillnad ifrån oss människor, ingen skillnad på synd. (Förutom synd mot Anden). Det betyder att inför Gud så är det ingen skillnad om vi pratar skit om varandra bakom ryggen eller är otrogna emot våra partners eller om vi tom mördar någon. Och det är svårsmält ur ett mänskligt perspektiv! För i världen skapar vi hierarkier om precis allt! Den har mer makt än den, någon är mer berömd än någon annan, någon är mer älskad än någon annan, någon är rikare än någon annan, och framförallt: De flesta gör mer fel än jag gör…;)

Men Gud ser det inte så. Han blir lika bedrövad över om en människa skiljer sig ifrån honom genom att sitta och prata illa om sin nästa, som han blir när någon tar en annan människas liv. Och det är med den insikten som vi behöver möta människor i vår onda värld idag, så att vi kan stå upp och vara ljus i världen över att det finns ett helt annat liv att få leva även här på jorden.

Slutligen i Kristus finns ingen synd. Vi har alla som tagit emot Jesus blivit befriade ifrån synden. Så om vi håller oss i Anden, så begår vi ingen synd. Där är det ingen konst att uppfylla lagen. Och det bästa av allt! Om vi, (för det gör vi ju), ibland kliver utanför förbundet vi ingått med Gud och begår synd - så är vi förlåtna ögonblickligen när vi ber Gud om det i Jesu namn. Så när åklagaren kommer, dvs denna tidsålderns härskare och vår hatare och vill få döma oss, så står Jesus upp för oss direkt och drar undan benen för rättegången med ordet: Försonad! Det finns ingenting att döma.

Det är enormt! Vilken nåd som Gud ger oss. För det är ju inte vad man förtjänar mänskligt sätt om man har begått en synd. Särskilt inte en synd som ur mänsklig synvinkel kan anses förkastlig. Men det spelar ingen roll inför Gud. För han vill ge nåd och det är också vad han gör.

Min uppfattning är därför att det är viktigare att jag som kristen arbetar på min själs frälsning och på min andliga mognad inför Gud än att jag är skicklig på att argumentera för vad som är rätt och fel i moraliska spörsmål utifrån Bibelns skrifter. För i slutänden kan mitt beteende om jag blir för nitisk på det området göra att Gud inte har lika stor användning av mig såsom ljus i världen. Vi behöver bli bättre på nåd. För som det står skrivet; Nåd går före rätt.

Mona22
2011-05-23 10:45
#83

#82 långt inlägg…Låter lite som att Gud bestämmer allt. vad har vi då våran fria vilja till?

Sedan det här med nåden. Bara för att vi frågar om förlåtelse så blir vi förlåtna? Men om man gör det med flit då? Eller upprepar samma sak flera ggr?. Om någon gör abort massor med gånger, tror du verkligen Gud tycker det är okej? Obestämd.
Livet är heligt och som #66 skriver "Dina ögon såg mig då jag var ett embryo, i din bok var alla dess delar uppskrivna." (Psalm 139:16)Hur kan man då få förlåtelse direkt bara för att man "ångrar" sig.

Vi ska inte dömma personen ifråga men handligen är fortfarande inte okej.

Annons:
Mitralis
2011-05-23 10:49
#84

Jag har faktiskt läst hela #82 Och det jag fastnade för var detta

"Saken är ju den att jag, till skillnad ifrån Gud, vet nästan ingenting om den människan. Medan Gud vet allt! Jag litar därför på att Gud vet precis vad som behöver göras. Och det kanske inte är hans vilja i stunden att jag ska hindra den personen ifrån att genomföra sin abort. Samtidigt, kanske det är hans vilja, men om han väljer att inte styra den människans liv ändå. Vem är då jag att göra det?"

"Poängen är att han vet vad som behövs i stunden och vilket resultat som går att uppnå. Det gör inte vi."

Om jag var troende så skulle det vara det här jag trodde Glad



OlgaMaria
2011-05-23 11:14
#85

Jag tror att en abort alltid är fel… men det innebär inte att Gud inte kan använda även en sådan situation till något gott. Gud kan ta de hemskaste och även de syndigaste situationerna och vända det till något gott i våra liv om vi lämnar vårt liv inklusive allt till honom.

Sedan är det helt klart vår kallelse som kristna att inte döma, att förmedla försoning till människor och visa dem på hoppet som finns i Gud. Och vi behöver den helige Andes ledning i varje samtal med människor i en svår situation.

Gud har heller inga problem med att förlåta våra synder… straffet är ju redan lagt på Jesus. Det är också Guds verk i oss som övertygar oss om synd och får oss att ångra oss och söka försoning med Gud. Gud vill försona oss med honom och hans helige Ande verkar för att detta ska ske i oss på livets alla områden. Mer än att försöka leva rättfärdigt i vår egen kraft behöver vi lämna våra liv till Gud så att hans kraft kan verka i oss. Mer än vi behöver motarbeta synden behöver vi samarbeta med den helige Anden. Då dör synden i våra liv mer och mer år för år. Men det är ett stort och livslångt projekt. :-) Den slutliga frälsningen är det som helt kan utplåna syndens hela makt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

scout
2011-05-23 12:31
#86

Till #83 Mona 22 som skrev:

"Låter lite som att Gud bestämmer allt. vad har vi då våran fria vilja till?

Gud har gett oss vår fria vilja för att vi ska kunna välja mellan livet och döden för evigheten. Det är det enda skälet. Gud hade kunnat låta bli att placera ut kunskapens träd i Edens lunstgård och bara bestämma att människorna skulle leva efter hans vilja för att han är allsmäktig, punkt slut. Men han gjorde inte så pga att han älskar alla människor var och en så mycket att han tom vill få respektera de människors vilja som av något skäl inte vill ha gemenskap med honom i evigheten. Det är det som helvetet är; en plats där inte Gud är. Och vi har fått en fri vilja för att kunna fatta det beslutet.

Det finns däremot ingen fri vilja här i världen. För i världen, som vi nog kan vara ganska överens om är en ganska hård och svår plats att leva i, är vi inte fria. Bibeln berättar gång på gång om hur människan hålls i fångenskap i världen av "denna tidsålders furste", som inte är Gud utan Djävulen.

Människans största problem, som jag ser det är att det faktum att pga att vi har fått en fri vilja därmed skulle vilja få använda den inte bara i den avgörande frågan om liv och död, som den är till för - utan till att också vilja få styra våra liv helt själva. Men i verkligheten lurar vi bara oss själva om vi tror att vi kan det, för den möjligheten finns inte i världen. Världen och vårt liv här är ju samtidigt för den som tror på Gud bara en lite fis i rymden jämfört med evigheten, som vi ju oftast inte ens kan föreställa oss.

Den fria viljan är alltså bara till för att kunna välja mellan livet och döden. Väljer du livet innebär det att du underkastar dig Guds vilja. Väljer du döden underkastar du dig dödens vilja/förbannelse. Vi människor skulle nog ibland gärna vilja att det fanns en slags tredje väg, där jag får bestämma… Men vi har tyvärr inte makten över liv och död. Hur mycket vilja vi än har.

Jag tror kanske att det inte är svaret som du vill höra, men det är så jag ser på det.

Mona22:

"Sedan det här med nåden. Bara för att vi frågar om förlåtelse så blir vi förlåtna? Men om man gör det med flit då? Eller upprepar samma sak flera ggr?. Om någon gör abort massor med gånger, tror du verkligen Gud tycker det är okej? Obestämd."

Jo, det är precis så fantastisk nåden är. Att om du tror på Gud och på det verk som Jesus gjort för människorna genom att ta på sig alla, inte bara vissa, utan alla människornas synder - så kan vi få förlåtelse direkt när vi ber om det i hans namn. Inte för att vi ur gärningssynpunkt förtjänat det. Utan enbart av nåd för att han har valt att försona oss alla med Fadern.

Så även om du som kristen är så dum att du gör något som du vet att Gud inte vill att just du ska göra. Så förlåter han ändå, om du ber om det.

Inför Gud blir du därmed rättfärdig och kommer i rätt ställning till honom även om du kommer få spendera lång tid i fängelse i världen ifall du tex mördat någon. Fängelse är världens straff för brott emot världens lag i ett land. Men inför Gud är du förlåten och försonad och det står tom att Gud har glömt vad du gjort!

I frågan då om någon gjort abort massor med gånger - är det då okej med Gud?

Svaret är ja! Om du kommit till insikt om att det du gjort inte var vad Gud ville att du skulle göra och bett honom om förlåtelse och du tagit emot Jesus i ditt liv, så är du förlåten med en gång! Alla gångerna!

Det är tom så att om X är kristen och har gjort tre aborter och du blir upprörd över det och pratar illa om X inför andra eller skäller tom på X för det, och X har bett Gud om förlåtelse i Jesu namn medan du inte har bett Gud om förlåtelse för din synd att inte älska din nästa, så är X förlåten, men inte du. Synden är densamma inför Gud.

Bibeln manar därför till att skyndsamt be om förlåtelse för sina gärningar och att även förlåta de som gör oss illa. Vad det än är!

Om Gud tycker att det är okej eller inte om hans barn gör saker om och om igen som han inte vill och som de utifrån sin andliga mognadsgrad borde förstå var fel i hans ögon, så är det en sak mellan Honom och den personen. Inte en sak mellan Honom och den personen och tex dig eller mig.

Det är därför inte Guds vilja att du och jag ska bli upprörda och känslomässigt världsligt engagerade i andra människors synd. Utan Gud vill att du och jag ska förmedla kunskap om hans nåd och själva se till att vara ledda av Anden så att vi inte syndar i vår iver att förmedla moral och rätt.

Mona22:

"Livet är heligt och som #66 skriver "Dina ögon såg mig då jag var ett embryo, i din bok var alla dess delar uppskrivna." (Psalm 139:16)Hur kan man då få förlåtelse direkt bara för att man "ångrar" sig."

Ja det är precis som psalmen beskriver det. Jag har en äldre översättning än du och där används inte ordet embryo, som jag faktiskt tycker blir missvisande. När jag slår upp det står det:

Dina ögon såg mig, när jag ännu knappast var formad; alla mina dagar blev uppskrivna i din bok, de blev bestämda, förrän (innan) någon av de hade kommit.

Dvs Gud vet redan innan du fanns om du skulle bli född in i världen eller inte. Om vi nu ska se det i sammanhanget om en abort. Gud vet vad som kommer hända långt innan vi ens satt vår fot i världen. Han blir inte förvånad eller överraskad när någon gör en abort. Och vi vet ingenting om vad han har för nya planer för det barneteller det livet. Men vi kan vara säkra på att eftersom han inte lämnar någon i sticket oavsett vilka synder vi gör, drabbas av eller utsätter andra för - att han har en plan! Och att den planen för det barnet förmodligen är ännu bättre än att födas in i den miserabla situation som förmodligen ligger till grund för att abort är aktuellt ifrån början.

Och även om han hjälper till och den personen som står i begrepp att göra abort får ifrån Gud att låta bli, så kommer han att lösa den situationen. Det är bara han som vet vad som är bäst för just de personerna som är i just den situationen. Inte du eller jag.

Det är inte vår sak att döma vare sig levande eller döda. Det är Guds sak.

Mona22: "Vi ska inte dömma personen ifråga men handligen är fortfarande inte okej."

Det är lagiskhet att hålla på och dela in olika gärningar i olika nivåer och skapa hierarkier. Som kristen idag står vi inte under Lagen utan vi står igenom Jesus död på korset under Nåden.

Men det är ett effektivt sätt för världens furste att ockupera din och så många kristnas tid och tankar, så att man inte använder den till att umgås med Gud och lära sig att låta sig bli ledd av Anden och förstå mer och mer av Guds otroliga och underbara nåd. För den vill världens furste inte att vi ska se, än mindre förmedla till andra. För då kan många fler människor få kontakt med Gud. Och det vill inte han.

Det är viktigt att i den här tiden inte låta sig falla för den frestelsen. Särskilt inte som kristen.

scout
2011-05-23 12:40
#87

Till #84 som skrev:

"Jag har faktiskt läst hela #82 Och det jag fastnade för var detta

"Saken är ju den att jag, till skillnad ifrån Gud, vet nästan ingenting om den människan. Medan Gud vet allt! Jag litar därför på att Gud vet precis vad som behöver göras. Och det kanske inte är hans vilja i stunden att jag ska hindra den personen ifrån att genomföra sin abort. Samtidigt, kanske det är hans vilja, men om han väljer att inte styra den människans liv ändå. Vem är då jag att göra det?"

"Poängen är att han vet vad som behövs i stunden och vilket resultat som går att uppnå. Det gör inte vi."

Om jag var troende så skulle det vara det här jag trodde Glad"

Tack för att du orkade läsa! Glad

Jag tycker att det är så intressant att människor som inte är troende, (än) ;) , många gånger har lättare att kunna se och förstå Guds godhet och nåd än vad många kristna har.

För det är god som han är! Så mycket godare och kärleksfullare än vad jag överhuvudtaget förmår att beskriva.

Hoppas du hittar Honom. Han vill det! Glad

Mona22
2011-05-23 16:04
#88

#86 det verkar ju som det redan är bestämt om jag ska få leva eller dö isåfall. då behöver jag ju inte göra ett dugg.Då har jag ingen fri vilja, klart alla vill leva egentligen. Jag fick livet. Nu ska jag välja om jag vill fortsätta leva eller dö och ska då kunna begå samma synd hur många gånger som helst då jag blir förlåten jämt.

När man ber om förlåtelse så ska man ju inte upprepa samma sak igen med flit för då menar man ju inte det. om jag syndar mot gud och sedan går och gör samma sak med flit, hur kan jag då ha menat min ånger för förra gången. Känns lite slappt faktiskt. Ungefär som:
Gör som du vill och be sedan om förlåtelse, du behöver inte mena det för det är okej att göra samma sak 500 gånger till och "be om förlåtelse".

Eller så syndar jag allt jag kan och ångrar mig precis innan jag dör. är jag förlåten då ? ja enligt dig är jag det.

Då behöver man ju inte kämpa för tron. Bara omvända sig precis innan döden.

OlgaMaria
2011-05-23 17:10
#89

#88 Det är klart att man kan undra hur mycket ånger det finns om man gör samma synd 500 gånger och varje gång ber om förlåtelse… men vissa saker är riktigt svåra att bryta med. Synden har ändå en makt över oss människor. En person som ber om förlåtelse 500 gånger för samma synd kanske kämpar hur mycket som helst och att hon faktiskt ber om förlåtelse tror jag är något som gör det lättare för Gud att göra henne helt fri från den syndens makt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

scout
2011-05-23 17:22
#90

Till Mona 22 som skrev i nr #86 :

"det verkar ju som det redan är bestämt om jag ska få leva eller dö isåfall. då behöver jag ju inte göra ett dugg.Då har jag ingen fri vilja, klart alla vill leva egentligen. Jag fick livet. Nu ska jag välja om jag vill fortsätta leva eller dö och ska då kunna begå samma synd hur många gånger som helst då jag blir förlåten jämt".

Nej, du behöver inte göra en massa saker för att s a s hjälpa Gud på traven med människorna. Det är helt riktigt. Du kan heller inte styra över om en människa får leva eller inte, eller bli född eller inte. Men det du kan göra, det är att välja att arbeta på din frälsning. Eftersom du då kan få möjlighet att leva ett himmelskt liv redan här på jorden och skörda Andens frukter som Paulus berättar om i Galaterbrevet. Dvs få uppleva glädje, kärlek, frid, saktmod, tålamod osv, oavsett hur jobbiga dina omständigheter är i livet. Ju fler människor som väljer att gå den vägen, desto färre synder blir det i världen överhuvudtaget. I Kristus, i Anden finns ingen synd. Dvs när vi är i Kristus och han får leva igenom oss, så begår vi ingen synd. Då varken är vi skilda ifrån Gud eller vill göra något som inte är hans vilja. Eftersom hans vilja då har tagit över vår vilja. Det är befrielse och frihet att få slippa synden och framförallt syndens konsekvens när vi lever på jorden.

För mig är det iaf någonting att sträva efter. Men jag har heller inte haft en särskilt lättsam resa genom livet…;)Idag vet jag att det finns ingenting som ger mer mättnad än gemenskapen med Gud. Ingenting!

Sen är det inte så att precis alla människor väljer evigheten i gemenskap med Gud. Hur konstigt det än kan låta för dig och mig.

Mona22 skrev:

"När man ber om förlåtelse så ska man ju inte upprepa samma sak igen med flit för då menar man ju inte det. om jag syndar mot gud och sedan går och gör samma sak med flit, hur kan jag då ha menat min ånger för förra gången. Känns lite slappt faktiskt. Ungefär som:
Gör som du vill och be sedan om förlåtelse, du behöver inte mena det för det är okej att göra samma sak 500 gånger till och "be om förlåtelse".

Eller så syndar jag allt jag kan och ångrar mig precis innan jag dör. är jag förlåten då ? ja enligt dig är jag det.

Då behöver man ju inte kämpa för tron. Bara omvända sig precis innan döden."

Om jag ska försöka svara dig om det du skriver här vill jag göra det tydligt för andra som ev läser och som inte är kristna att det jag skriver nu gäller bara den som är kristen, inte den som inte ens vet att Gud finns.

Som jag ser det, så när en människa blir pånyttfödd, såsom Bibeln beskriver det som händer när en människa bekänner sina synder, tar emot Jesus i sitt hjärta och väljer att tro på Gud och börja leva efter att älska sin nästa, så påbörjas en förändring av den människan inifrån och ut. Bibeln beskriver det som att allt det gamla dör bort och "se något nytt har kommit". Vi får liv i vår ande.

Ett liv som ifrån början bara är ett litet litet embryo och som behöver få näring iform av liv ifrån Gud varje dag för att växa till sig. Liv får vi genom att läsa Ordet, meditera på Ordet, umgås med Gud genom Jesus i den helige Anden som vi får tillgång till genom att vi blir pånyttfödda.

Här kan man välja själv hur mycket eller lite liv du vill föda din nya ande med. En del fyller på mycket, andra mindre. Oavsett så är du kristen och har fått tillgång till evigt liv i gemenskap med Gud. Men hur du väljer att leva resten av ditt jordeliv är faktiskt helt upp till dig.

Så det är riktigt att man kan välja att omvända sig i sista sekunden. Och det är väl i princip vad de flesta människor får göra, för det är då inte lätt att genom kyrkor och kristna i världen att få se och uppleva vem Gud egentligen är, så de flesta människor går genom livet utan att någonsin få veta vem han är. Vilket vi kristna i världen i mångt och mycket är skuld till. I skenet av det är det nog tur att Gud lovat att ge valet till var och en även om han får kontakt först i dödsögonblicket…

Vad jag försöker säga är däremot att när man blir kristen och om man börjar arbeta på sin själs frälsning och påbörjar sin vandring i Ande med Gud, så förändras vi succesivt inifrån och ut av Gud eftersom och om vi då ber honom om det. Paulus skriver att vi ska se till att rena våra själar i lydnad för sanningen. Det är vårt jobb, men vi behöver också be Gud om hjälp i den processen.

Min uppfattning är att det tar minst ett helt liv att lyckas nå det målet. Om vi någonsin riktigt hinner ända vägen fram. Men Gud belönar vår möda längs vägen med sina andliga frukter och genom att ge oss kraft och gensvara på våra böner mer och mer.

Och ju mer vi ger oss hän till att vandra i Ande, desto mindre blir vår syndarnatur. Den förminskas och dör bort. Så för en kristen som vandrar i Ande är det inte aktuellt att synda varje dag. Då vill jag ju det som Gud vill. Inte det som jag vill. Det är en konsekvens av Nåden! Dvs genom Nåden dör synden bort i våra liv och lämnar oss ifred.

Vi ber i Fader Vår - "ske din vilja (inte min), såsom i himmelen så också på jorden.

Jag lovar dig att den vandringen är inte slapp! :) Det är ett arbete varje dag att ta kontrollen över mina sjäiviska tankar och känslor och vinna striden i sinnet och förbli i Anden.

Och jag undrar om det räcker med 500 ggr om jag ska räkna alla gånger som jag suttit med kompisar och arbetskamrater och gnällt om än det ena än det andra och skvallrat om personer och deras beteende osv. Om Gud inte skulle vara kärlek och ge mig Nåd varje gång jag ångrade mig i efterhand och bad honom om förlåtelse, så skulle jag varit förlorad tror jag redan innan jag var tonåring… Så det är inte så enkelt att leva fri ifrån synd som man gärna vill tro. Och kom ihåg då att Jesus gör ingen skillnad på olika typer av synd, (förutom synd mot den helige Anden).

Men Gud läser ditt hjärta när du ber om förlåtelse, så det går inte att lura Gud och säga förlåt och inte mena det. Då står man ju fortfarande under syndens konsekvens. Precis som om man inte ens ber Gud om förlåtelse och bekänner sina synder.

Om man inte är kristen, så lever man i synd hela tiden, vad man än gör. För man har ju inte rätt förhållande till Gud. Vårt svenska ord "synd" kommer ifrån det tyska ordet för "sund". Alltså ett vattensund som skiljer två landsdelar ifrån varandra. Synd betyder alltså på ett sätt att man är skild ifrån Gud. Och då står man ju ofrivilligt under Lagen och Lagens konsekvens. Dvs världens furste som också är Lagens åklagare har rätt att straffa såväl kristna som icke kristna som bryter emot Lagen. Och då har man inte Nåden att luta sig emot.

Men den som inte är kristen och som inte vet att Gud finns kan ju inte därmed rimligen ställas till svars för alla sina gärningar som strider emot Guds vilja, för han eller hon känner ju inte Guds vilja. Och han eller hon känner inte Guds vilja mer för att jag som nitisk kristen slår honom eller henne i huvudet med vad som står i Bibeln. Tvärtom kan mina ord, hur heliga de än är bli till gift när jag använder dem på fel sätt och inte talar utifrån Andens ledning. Orden bär ju också kraft av antingen liv eller död.

Å grejen är att Gud älskar både den som tror och den som inte tror lika mycket! Så för Gud är det viktigast att en icke troende person får på ett för den personen perfekt sätt kännedom om honom. Det är många gånger i svåra stunder som tex när man går eller har gått igenom erfarenheten av att göra en abort som Gud kan se ett fönster på glänt hos en människa för att kunna nå den och få vinna den människan till sitt rike. Men jag tror att vi kristna många gånger kan lägga käppar ivägen för Gud i de lägena om vi börjar tala i moral och rätt istället för om Nåd.

Det är inte din och min sak att styra och ställa i hur en människa ska lösa ett problem i sitt liv. Särsklit inte en icke troende människa. Vi kan be Gud om hans hjälp att lösa problemet eller om att Han ska ge uppenbarelse eller visdom till en människa i ett sånt läge. Men vi ska inte lägga oss i och ha synpunkter på hur han väljer att göra det. För det har vi helt enkelt inte förstånd till. Som jag ser det.

Annons:
Internettan
2011-05-24 06:22
#91

#82:

Hej scout! Vad kul att du hittat hit!

Ditt långa inlägg gick rätt in i hjärtat på mig. Jag tror jag förstår precis vad du menar och då kan jag inte annat än hålla med dig i varje punkt.

Om vi tillåter eller förbjuder något med hjälp av lagen spelar ingen större roll i det stora hela, för om inte Gud finns med "inifrån" kan vi ändå inte göra någon större skillnad. Legala eller illegala aborter - allt är ett resultat av hur vi människor är och det kan vi inte komma åt genom yttre bestämmelser. Det enda som sker i slutänden blir att vi dömer människor. Det handlar inte om huruvida vi ska tillåta abort eller ej för andra människor - det handlar mer om hur JAG handlar och hur JAG gör - vilket förstås sprider sig. Så slutsatsen blir, på något sätt, att jag inte på något sätt tänker medverka/uppmuntra till abort - men samtidigt också att jag inte behöver gå omkring och vara emot andras val heller. I alla fall inte när det inte uppenbaras en annan lösning i mitt inre där jag faktiskt kan göra något konkret för en kvinna i aborttankar.  

Jag förstår också att det faktiskt blir fel att jag ser abort som något jätteallvarligt (vilket det ju är) när jag samtidigt utan att blinka kan prata illa om en människa jag har svårt för. Vem är jag att skapa lagar för andra människor när jag inte ens kan leva rätt själv. (Bjälken i ögat..)

Ditt inlägg #90 hinner jag inte läsa nu men det tänker jag göra sen. :)

"Every point of view is a view from a point."

scout
2011-05-24 11:24
#92

Tack Internettan!

Det är så oerhört härligt när den Helige Anden får utrymme och tala till oss, och vi plötsligt kan förmedla det som står i Ordet på rätt sätt. För det är inte jag som klurat ut det som jag skrev. När jag läser det kan jag tom förundras över att jag skrivit orden, för de var den här gången visare än jag faktiskt är. Därför vet jag att det är Han som uppenbarar sin visdom i mig. Jag är personligen inte alls så klok… ;) Jag vill därför också säga att det inlägget som du har läst är nog också bara det som är värt att läsa av de jag skrivit.

De andra är inte lika bra…:) Jag känner det och önskar att jag kunde ändra i dem. För där känner jag att min iver att vilja göra mig förstådd har i viss mån infiltrerat det som Anden ville att jag skulle förmedla och då blir texten både svårbegriplig, för lång och oklar.

Så du behöver inte läsa mer. :)

Jag känner mig gland ända ut i själen över dina tankar och över hur Anden kan nå oss så lätt när vi inte försöker lägga oss i och hjälpa till med tolkningar och annat… Jesus vet alltid det perfekta sättet. Och då blir det 100% rätt istället för 99% rätt som du så riktigt skriver i dina inlägg, oftast blir 100% fel.

Ha en härlig dag!

moeder
2011-05-24 22:40
#93

Förstår inte hur det kan vara rätt med abort. När är det rätt för oss människor att besluta vem som ska få leva och vem som ska dö? Det är ju det man gör vid en abort.

"Saken är ju den att jag, till skillnad ifrån Gud, vet nästan ingenting om den människan. Medan Gud vet allt! Jag litar därför på att Gud vet precis vad som behöver göras. Och det kanske inte är hans vilja i stunden att jag ska hindra den personen ifrån att genomföra sin abort. Samtidigt, kanske det är hans vilja, men om han väljer att inte styra den människans liv ändå. Vem är då jag att göra det?"

Skulle du inte stoppa någon som är på väg att döda någon (som redan fötts) heller? Eller om någon gör något annat brott som skadar någon annan men som är bättre för den som gör brottet. (T.ex. stjäla)

Internettan
2011-05-25 06:46
#94

scout:

Jag tyckte ditt andra inlägg var lika bra. :)

#93:

Jag funderade också lite i samma banor sen. I ett samhälle finns ju regler och lagar och de kanske främst är till för att skydda människor från andra människors dåliga handlingar men även för att hjälpa människor från att begå brott som de inte själva är kapabla att bedöma konsekvenserna av.

Alltså - om vi inte hade lagar mot mord så hade vi förmodligen signalerat att mord är rätt okej, eller i alla fall acceptabelt under vissa omständigheter. För de flesta människor spelar det ingen roll, vi vet att mord är fel ändå. Men för dem som av olika anledningar inte själva har ett "inre samvete" skulle ju tillåtandet av mord innebära att sådana sker mycket oftare än vad de gör nu. (Tror jag.)

Så på ett vis - tillåtande (och inte bara tillåtande utan dessutom tillhandahållande av utförande) av abort av samhället signalerar att abort är okej. Och för de "svagare" medborgarna innebär det kanske att de inte får den yttre vägledning som de behöver, när de nu inte har en inre.

Kan vi tänka lika fritt och tillåtande om mord som vi gör om abort? (som moeder säger) Om nu alla synder är lika illa? Kan vi låta Gud ta hand om saken när vi står inför en människa som har tankar på att mörda en person? Eller är vi skyldiga att ingripa? Var går gränsen?

Tänk om Gud vill att vi ska ha lagar mot abort? Kanske Anden leder vissa människor till att verka för en sådan lag? 

Svårt det här.

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
2011-05-25 08:09
#95

Jag tror att vi kristna ska respektera lagar och våra myndigheter så länge som vi inte samtidigt syndar mot Gud. Kontentan av det i det här fallet tror jag blir att inte själv begå en abort (eller om man har gjort det - be om förlåtelse), att verka för att aborter ska minska, men att ändå visa respekt för människor och det här samhällets system. Det är lagligt att utföra en abort i det här landet så vi måste erkänna att det är inte fel enligt "Sverige" att göra en abort. Men om någon undrar vad Gud anser får vi berätta om det.

Jag tror inte att vi kan jämföra abort med mord rakt av, även om jämförelsen i allra högsta grad är relevant för oss. Men det här samhället anser inte att abort är mord och en kvinna som gör en abort agerar utifrån vad man säger i det här samhället.

En människa som planerar att mörda en född person planerar att göra ett brott både mot Gud och mot det här samhället. Då har vi större rätt och skyldighet att ingripa.

När kristendomen kom till Sverige under vikingatiden hade man en slags rituell lek där man kastade upp bebisar i luften och sedan spetsade dem på ett svärd. Det tog bara 3 månader sen kristendomen kommit in i landet tills man införde en lag mot det här förfarandet (men man kanske fortsatte lämna ut oönskade barn i skogen m.m.)

Men, jag tror att vi ska verka för att ändra lagar och synsätt på abort i Sverige, men vi kan inte säga till någon som inte vill veta vad Gud tycker att den personen begår ett brott genom att göra en abort. Enligt det här samhället är aborter lagliga och det måste vi respektera.

Förstår ni hur jag menar… vi kan försöka ändra synsättet, men vi kan inte kräva av andra att de ska ha vårt synsätt. Däremot kan vi kräva att andra också ska tycka det är fel med mord på födda människor för det är lagstadgat i Sverige (och hos Gud).

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
2011-05-26 20:30
#96

#95:

Det lät klokt och rätt. Så ska man nog tänka.

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2011-05-27 12:42
#97

Många bra synpunkter här, fast flera som jag inte alls kan hålla med om för att jag inte finner stöd för dem i Ordet. (läran)

Individen är ansvarig för sina gärningar och samhället är ansvarigt för att skydda kollektivet genom individen.  Människor fråntas inte ansvar som individer för det.  Fast att Gud är barmhärtig bortom allt vi ens kan fantisera om, är Han ändå vred över synd och syndaren.  Han avskyr allt som har med den att göra för att synd är så fjärren Hans väsen och Han dömer världen kontinuerligt.   Den moraliska lagen gäller alla - troende som icke troende- den är grunden för västvärldens rättsväsende.

När Jesus tillrättavisade Fariseérna var det inte för att förminska kvinnans synd utan för att peka ut att deras agerande bl. a. var emot Mose lags förskrifter om proceduren. Om Han hade förminskat synden på något sätt hade Han motsagt sig själv därför att det var Han som gav lagen på Sinaiberget.  Han vände sig mot kvinnan mot slutet och sade att Han inte dömde henne*  men befallde henne att inte synda mera. *Han kom för att försona och på Hans återkomst blir det till att döma.

Abort har alltid betraktats som mord bland trons folk.  Det finns förlåtelse för den som vänder sig till Gud och ångrar sin synd men utan att vända om finns ingen förlåtelse. Om vi säger A måste vi ockå säga B.   Den enda synd som inte förlåts är den som hädar den Helige Ande genom att ständigt avvisa Honom.

En känslighet för synd är det som utmärker en person som är Herrens.  Den Helige Ande som innebor den troende är lika mycket Gud som Fadern och Jesus och Han avskyr synd. Vi kan inte döma en annans hjärta - den ser endast Gud - men vi bör bedöma vad som är rätt och fel i handling, lära enligt Ordet.  Allt annat är dårskap.

En sann förkunnare av Ordet har alltid predikat emot synd och manat folk att vända om.  Det budskapet har också kommit genom vittnesbörd osv.  Varje väckelse genom tiderna har inneburit en uppryckning på det moraliska planet.  Ett samhälles/lands moraliska fall kan härledas till Guds dom över samhället.  Paulus maning till Timoteus var att predika i tid och otid även om folk inte ville höra.  Det är inte alltid så att vi alltid skall säga någonting men det gäller att många gånger "se" förbi reaktionen och att förbli trofast Herren.  Det har hänt att folk blir arga på den som vittnar pga vad vi säger men att Herren sedan vänder det till det goda för dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Internettan
2011-05-27 20:30
#98

#97:

Med risk för att verka vara en typ som vänder kappan efter vinden: Det lät väldigt sant! (Så nu är jag tillbaka där jag började. Som vanligt.) Skrattande

Inte lätt, det här.

"Every point of view is a view from a point."

fanta-stiskt
2011-06-24 19:38
#99

(har ej läst hela tråden)
Jag är emot abort, om det inte finns en speciell anledning, som tillexempel en våldtäkt. 
Har egna erfarenheter av just det, och därför anser jag att det borde vara ok med abort i det läget.
Däremot tycker jag att det är hemskt att många unga idag ser abort som ett preventivmedel.
Föreställer mig att det idag låter: "äh, vi struntar i prev.medel den här gången, blir jag gravid så finns ju ändå alternativet abort…" bland unga, tyvärr.

Woodland
2011-06-24 23:08
#100

Välkommen hit fanta-stiskt!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

fanta-stiskt
2011-06-24 23:42
#101

#100 Tack så mycket Glad

JonasDuregard
2011-06-30 20:09
#102

"Föreställer mig att det idag låter: "äh, vi struntar i prev.medel den här gången, blir jag gravid så finns ju ändå alternativet abort…" bland unga,"

Det du föreställer stämmer inte med verkligheten och även om det inte gjorde det så är det inte ett argument mot abort, bara ett argument för att utbilda ungdomar om vad en abort innebär. Att säga att det är otympligt som preventivmedel är en underdrft.

"Jag är emot abort, om det inte finns en speciell anledning, som tillexempel en våldtäkt. "

Har du något förslag på hur man skulle implementera en lag mot övriga aborter (att du är mot betyder visserligen inte att du är för ett förbud)? Tänk på att OM förövaren blir dömd så har fostret vuxit till sig ganska rejält (kanske till och med fötts), och innan dess är det svårt att konstatera våldtäkt.

fanta-stiskt
2011-06-30 21:09
#103

#102
Den här tråden är väl inte till för det juridiska, utan egna känslor och åsikter? 
Jag har inte sagt någonting om att jag anser att det borde förbjudas, och det tycker jag inte heller. Jag anser att det är ens eget val, men jag personligen skulle inte kunna göra en abort, om jag inte blivit våldtagen, då är det enligt mig en annan sak.
Eftersom jag inte talar om någon lag för detta, så kan jag inte heller uttala mig om **"Har du något förslag på hur man skulle implementera en lag mot övriga aborter (att du är mot betyder visserligen inte att du är för ett förbud)?"
**Förstår inte riktigt vart du ville komma med det första stycket du skrev heller. 

Jag känner mig faktiskt lite kränkt av det du skrev, jag ångrar mig genast över att jag har uttryckt mina åsikter.
Detta är även ett väldigt känslig ämne för mig.

JonasDuregard
2011-06-30 22:25
#104

"Jag känner mig faktiskt lite kränkt av det du skrev"

Det var inte min avsikt. Med fösta stycket menar jag att jag inte tror att ungdomar tänker som du beskriver.

Annons:
fanta-stiskt
2011-06-30 22:31
#105

#104 Okej, då har jag fått klarhet om det.

Kitty41
2011-07-21 02:15
#106

För mig så får man tycka vad man vill, men min personlia åsikt är att det är helt okej med abort eftersom jag tror att de själarna hamnar i några andra kroppar istället Glad

Anonym
Anonym
2011-07-23 18:27
#107

jag är ateist och har synpunkten att det är upp till var och en att välja om man vill sätta ett barn till denna värld, skulle dagen komma då jag själv är gravid så skulle jag rannsaka mej själv rejält och tänka över om fadern till barnet är någon jag kan dela ett liv tillsammans med. är det någon jag känner att jag kan lita på och vill finnas där, inte bara för mej men även för livet vi båda gett upphov till så skulle jag definitivt behålla det…

men sedan handlar det även om vilken livssituation man har, har man råd med ett barn, har man tid med ett barn, har man hälsa som orkar med ett barn…därför tycker jag att det är upp till var och en att rannsaka sej själv innan man beslutar.

Internettan
2011-07-24 10:40
#108

#107:

Eller så tänker man dessa tankar INNAN man blir gravid. Särskilt om pappan är någon man inte vill ska vara pappa till ens barn.

"Every point of view is a view from a point."

Kitty41
2011-07-24 21:41
#109

#108: Tror att #107 menade om man skulle råka bli gravid, och då alltså inte av ren klumpighet utan av olycka (p-piller som inte håller helt hundra osv) Glad

Woodland
2011-07-25 11:00
#110

# 106

Anser du att reinkarnation rättfärdigar alla typer av mord eller dråp?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kitty41
2011-07-25 23:22
#111

#110 Nej. Men låt mig utveckla mitt svar, eftersom du menar alla typer av mord eller dråp. Jag tror att de som föds, de har för "avsikt", eller vad man nu ska säga, att hamna på jorden. Om detta barn på aborteras, i tidigt såväl som sent skede, föds igen. Därför att de var menade att hamna på jorden. Om man däremot mördas när man är utanför mammans kropp, beror det på. Har själen uppnått det som den var ämnad att göra, behöver den inte födas igen. Notera att det bara är mina personliga åsikter :)

Annons:
Woodland
2011-07-25 23:27
#112

Intressant.   Läste i GP för inte så länge sedan en artikel som började så här -

Aborterade foster som andas, rör sig och får självdö i sköljrummet blev för mycket för en sjuksköterska i södra Sverige.

Här sker döden utanför mammans kropp.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
2011-07-26 08:29
#113

#112, läste också det där. det är ju hemskt!! Fy vad ego att göra så , hoppas mamman får se ungen och se vad hon gjort Skrikandes

JonasDuregard
2011-07-26 09:09
#114

#112 Att saker rör på sig betyder inte att de lever på något meningsfullt sätt (exempelvis att de är medvetna och strävar efter att leva vidare). Jag förstår att det är stressande för vårdpersonalen dock, och det låter rimligt att de utvärderar alternativ. Att fostren andas har jag svårt att tro (men jag är ingen läkare).

Jag träffade nyligen ett gäng idioter som försökte utsätta mig och min familj för samma sorts obehag som sjuksköterskan upplevt, genom att visa bilder på aborterade foster. Mitt största obehag kom av hur de kan bete sig så och att de dessutom betraktar sig själva som förkämpar för medmänsklighet!

#113 Synnerligen empatilöst av dig att hoppas det.

OlgaMaria
2011-07-26 11:13
#115

#114 Foster kan ju överleva någon timme innan de dör utanför mammans kropp. Måste inte det innebära att de andas på något sätt? För det mesta händer ju inte detta, men då det händer är kanske lungorna väldigt väl utvecklade.

Sen tror jag synen på ett sånt här foster hänger mycket på hur man definierar och tolkar liv. Det var inte länge sen man inte använde smärtstillande medel på för tidigt födda för man trodde inte att de kunde känna smärta, vilket var helt fel, och för tidigt födda barn får ju ibland utstå väldigt smärtsamma behandlingar.

Viljan och instinkten att överleva är ju något fundamentalt hos allt levande och jag tror att den medvetna viljan till livet myckel väl kan finnas hos de här fostrena som visar livstecken.

För hundra år sen trodde man i princip att små barn inte hade något medvetande alls innan de blev 2-3 år, så när jag hör den synen att foster antagligen inte är medvetna eller känner eller vill någonting så tänker jag "Hur kan du vara så säker på det?".

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JonasDuregard
2011-07-26 12:01
#116

#115 Dels vet vi mycket mer nu än för hundra år sedan, dels tror jag man sörjde förlusten av en tvååring även då (fast det så klart var vanligare).

Men framför allt så ifrågasätter jag vad man kan ha för meningsfulla upplevelser efter att bara ha "levt" i en livmoder ett par veckor. Om ett barn dör vid förlossningen känner jag inte sorg och medlidande för barnets skull men för föräldrarna, av den enkla anledningen att alla meningsfulla känslor och förhoppningar fanns hos dem. Deras största förlust (tänker jag utan att själv upplevt det) är det de fantiserat om att barnet skulle bli, inte vad det faktiskt är när det kommer ut.

Man kan så klart tycka det är cyniskt men jag håller inte med. Jag vill också på förhand reservera mig mot "sluttande planet argument", om vad detta innebär att jag MÅSTE anse om andra människor etc.

OlgaMaria
2011-07-26 14:09
#117

#116 Jag förstår hur du tänker och jag tänker heller inte att motståndet mot abort blir begripligt ifall man inte tänker sig att det finns en Gud som är allas vår Fader.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2011-07-27 00:36
#118

# 114

Jonas, dina synpunkter ger upphov till många etiska frågor.

Jag träffade nyligen ett gäng idioter som försökte utsätta mig och min familj för samma sorts obehag som sjuksköterskan upplevt, genom att visa bilder på aborterade foster. Mitt största obehag kom av hur de kan bete sig så och att de dessutom betraktar sig själva som förkämpar för medmänsklighet!

Bilder av aborterade foster är olämpliga för barns ögon men tycker du att vi, som vuxna, bör blunda för det?  Bör vi blunda för Auschwitz, Treblinka, massakerna i Bosnien, Sudan osv. osv?  Bör vi blunda för människans vedervärdliga behandling av sin medmänniska? Har en människovarelse endast värde efter den föds?

Men framför allt så ifrågasätter jag vad man kan ha för meningsfulla upplevelser efter att bara ha "levt" i en livmoder ett par veckor.

Har vi rätt att bestämma när ett liv är värt att räknas som värdefullt eller meningsfullt?  Gud ser människan i livmoderm.  Han utvalde Jakob över Esau innan de ens var födda.

Jag tror att många som arbetar inom sjukvården har bevittnat mer empatilöshet i abortklinkerna än den i #113 kommentar.  Jag tar det hellre  som en abortmotsåndares förtvivlan över dådet.  Om man inte "ser" sina misstag kan man inte heller ångra dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
JonasDuregard
2011-07-27 01:54
#119

"Bilder av aborterade foster är olämpliga för barns ögon men tycker du att vi, som vuxna, bör blunda för det?"

Ja? Vad är frågan egentligen?

"Bör vi blunda för Auschwitz, Treblinka, massakerna i Bosnien, Sudan osv. osv?"

Nej (läste du inte min kommentar om det sluttande planet?)

"Har en människovarelse endast värde efter den föds?"

Det är en illvillig tolkning av vad jag skrev, men ett värde i sig kan man kanske säga.

"Har vi rätt att bestämma när ett liv är värt att räknas som värdefullt eller meningsfullt?"

Det är väl precis vad du försöker göra? Du vill bara bestämma något annat än vad jag vill.

Woodland
2011-07-27 15:15
#120

Ursäkta.  Jag trodde att du ville drifta dessa saker med oss.

Jag ställde frågor som rör livets etik och som t.o.m. diskuteras i läkarkåren.  Nu för tiden är det mer ang. dödshjälp.  Min fråga handlade om var vi drar linjen för när ett liv har värde..

Inget illvilja menades!  Honest!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

JonasDuregard
2011-07-27 16:38
#121

"Ursäkta.  Jag trodde att du ville drifta dessa saker med oss."

Det vill jag också, men diskussionen blev omedelbart ett offer för Goodwins lag. Om jag framstod som irriterad så var det bara därför.

Jag anser inte att en människovarelse saknar värde innan den föds, som jag skrev innan så kan fostret vara enormt värdefullt för föräldrarna. Däremot så anser jag att fostret saknar ett egenvärde, utanför föräldrarnas känslor för det.

Håller du med mig om att "rätt att bestämma"-argumentet gäller i lika hög grad mot dig som mot mig?

Woodland
2011-07-27 23:27
#122

Godwins lag?  Har aldrig hört om den förut.  Glad

Jag nämnde Bosnien och Sudan också . . ..

Håller du med mig om att "rätt att bestämma"-argumentet gäller i lika hög grad mot dig som mot mig?

Bäst du förklarar lite mera ingående vad du menar.  Jag vill inte ha fler missförstånd.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

XxKimxX
2011-11-27 17:47
#123

Jag vet att jag kan försöka argumentera, men varför göra det när någon annan redan sagt det bättre här?

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Woodland
2011-11-27 19:17
#124

# 123

Så en stå-uppare kan sköja över 37000 mord om året och det är så "bra sagt".  Jag trodde en Emo borde har djupare tankar än detta.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

XxKimxX
2011-11-28 11:07
#125

# 124

Det han säger som jag tycker är så bra är ju:

"Den enda anledningen till att vi diskuterar aborter är det faktum att det är kvinnor som blir gravida och att gud alltid har varit man"

Och:

"Jag har så svårt att se det på något annat sätt än att det ska vara precis perfekt antal aborter i svergie. Antalet aborter borde ju stå i ganska perfekt relation till antalet kvinnor som har ett forster i sig som dom inte vill ha och det är ju bättre om dem bestämmer över det istället för att en kd-gubbe ska göra det åt dem."

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Annons:
Woodland
2011-11-28 17:47
#126

# 125

Den enda anledningen till att vi diskuterar aborter är det faktum att det är kvinnor som blir gravida och att gud alltid har varit man

Så rätt och fel hänger på genus.

att det ska vara precis perfekt antal aborter i svergie

Har du kollat in denna tråd?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

XxKimxX
2011-11-29 15:02
#127

# 126

Missförstå mig inte. Jag kritiserar inte dina åsikter. alla har rätt att tycka och tänka det dem vill. Jag uttryckte bara min åsikt.

Jag vill inte bråka. Fårlåt om jag gjorde dig upprörd.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Woodland
2011-11-29 19:43
#128

# 127

Upprörd?  Nej.  Jag trodde du ville diskutera.  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

XxKimxX
2011-11-29 19:57
#129

# 128

Förlåt. Jag har en sådan frukansvärd rädsla för att göra andra människor upprörda eller för att dem ska missförstå mig.

Jag hade en kompis som blev gravid bara för ett år sedan, då var hon 17. Hon mådde jättedåligt men visste att abort var den "självklara lösningen" för henne då. Hon mår fortfarande idag ibland dåligt pågrund av det men hon hade inte kunnat ta hand om ett barn då.

Sedan berättade min pappa att han hade en tjejkompis som använde abort som preventilmedel vilket jag tycker är helt fel.

Jag är väldigt delad i meningen men tänker på mig själv. Vad skulle jag göra om jag hamnade i den situationen? Hur skulle jag göra om jag inte fick men ville?

För att göra mitt röriga inlägg lite klarare så; jag lyssnar gärna på andra och hoppas att andra lyssnar på mig. Jag vill inte övertyga andra om att jag har "rätt" för min utgångspunkt är att jag tycker att jag har rätt men jag kan ha fel.

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

OlgaMaria
2011-11-29 20:59
#130

#129 Tack för att du skrev ett så nyanserat, ärligt och bra inlägg!!

Det är så lätt att man missförstår varann och skapar onödiga "bråk" när man diskuterar så här över nätet, men när man är ärlig och ödmjuk, som du var nu, blir det så mycket lättare. =)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

XxKimxX
2011-11-30 13:28
#131

#130 Tack, det blir jag glad av o höra Glad

"Våra brister gör oss till människor."/Daniel Adams Ray

Upp till toppen
Annons: