Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3350 ggr
Fullrulle
1/21/10, 1:43 AM

Vad är synd?

Hur lever man ett osyndat liv?
Kan man få bli helad, d,v,s, bli osyndfri.
Eller kan man ej bli fri från synd när man syndat?

Annons:
Camillhe
1/21/10, 2:58 AM
#1

Synd är sånt i ditt liv som står mellan dig och Gud. Saker som gör att du inte kan komma inför Gud för Han kan inte vara nära synd. Det kan vara olika saker för oss alla, förutom vissa grundläggande saker som tex äktenskapsbrott, stöld, mord etc.

Jag tror inte att vi människor klarar att leva utan att synda även om vi alla säkert strävar efter det, det är ju därför Gud sände Jesus, så att vi kan få färlåtelse för våra synder och genom Honom bli rena och kunna komma inför Gud.

Man kan bli helad från det mesta, om min synd är alkoholism tex kan Gud hela mig från det. Men vanligtvis kanske man inte direkt ser synd som ngt man blir helad från utan som något man genom Guds hjälp kan undvika mer och mer i sitt liv.

Jo visst kan man bli fri!!! Det är ju det hela den kristna tron går ut på, genom att överlämna sig till Jesus och bli Hans barn och be om förlåtelse för våra synder, så blir vi förlåtna ch våra synder som vi gjort är glömda.

OlgaMaria
1/21/10, 11:38 AM
#2

Vilka bra frågor, och vilka bra svar! :)

Vi behöver verkligen den Helige Ande för att leva ett liv med mindre och mindre synd. Den helige Ande hjälper oss i vår svaghet. Vi behöver få kraft från Gud. Så försök inte bara själv. Be Gud om hjälp. Be att han ska ge dig kraften.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

andrelundquist
1/22/10, 12:33 PM
#3

Ja vi är bara människor vilket innebär att vi inte är perfekta för bara Gud är perfekt. Jesus är den enda som levt ett liv på jorden utan synd. Alla vi andra gör misstag, vi är alla syndare och vi har alla olika områden i våra liv där vi är svaga. Men hos Gud finns nåd, det finns förlåtelse. När Jesus dog på korset så tog han alla våra synder på sig och vårt straff. Om GUd ska vara rättvis måste ju någon straffas för våra snedsteg, men han tog det straffet på sig själv. Så mycket älskar han oss. Han öppnade en väg Till Gud som tidigare inte funnits så att alla som vill kan få leva ett evigt liv.

Grejen är ju den att vi är i en relation med Jesus och om i en relation så krävs det ju att två älskar. det räcker ju inte att den ene älskar i ett förhållande eller hur?

Om man älskar någon så vill man ju vara så bra som möjligt för "den". man vill ju vara så bra man bara kan, och det är precis så det borde vara för oss med Gud. Att sträva efter att vara vårt bästa jag och försöka leva ett rättfärdigt liv. det är det som Gud begär av oss. Vi lyckas inte att vara perfekta och det är okej, men vi kan försöka.

bara Gud vet om du verkligen har försökt…

akba2010
10/6/15, 2:56 PM
#4

Men om man då har syndat, inser det och ångrar att man varit svag, vad gör man då? Är man dömd, finns det något sätt att bli förlåten, eller kommer man obönhörligen bli straffad för det man gjort?

Har man rätt att be om något över huvud taget när man syndat och vet det?

OlgaMaria
10/6/15, 3:14 PM
#5

1 Johannesbrevet 1:9 Om vi bekänner våra synder, är han trofast och rättfärdig så att han förlåter oss våra synder och renar oss från all orättfärdighet.

Be Gud om förlåtelse och lägg synden bakom dig. Lova Gud att inte befatta dig med det igen. Gud vill alltid att du ska komma till honom. Han stänger dig inte ute och han håller inte fast vid dina synder.

Psalm 103: 11-13 _Så hög som himlen
 är över jorden,
 så väldig är hans nåd
 över dem som vördar honom.
 Så långt som öster är från väster,
 så långt avlägsnar han
 våra synder från oss.
 Så som en far förbarmar sig
 över barnen,
 så förbarmar sig Herren 
 över dem som vördar honom,
_

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
10/6/15, 4:46 PM
#6

Håller helt med OM i #5.

Gud älskar att förlåta! Han ger insikten att vi har syndat - brutit mot hans befallningar och vilja. Och i den insikten verkar Gud allra mest i våra liv. Insikten är en kärleksgåva från Gud och ångern får vi uppleva av hans godhet. Han vill ge oss förlåtelse och barnaskap hos honom och återställa oss. Var inte rädd.

Läs gärna länken i detta inlägg igen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
GiraffTunga
10/7/15, 3:31 PM
#7

Så…. Vänta om man syndar så kan Gud ej va i närheten?

You can not judge me unless you know me.

Woodland
10/7/15, 4:00 PM
#8

#7

Läs # 5

Var stark nu idag för du vet att Gud är med dig och Jesus hjälper och beskyddar dig. Var inte rädd. 🤗

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

papa-bear
10/24/15, 1:44 PM
#9

vilka synder förlåter inte gud?

OlgaMaria
10/24/15, 2:22 PM
#10

#9 De man inte ångrar eller ber honom om förlåtelse för. Det står också att om inte vi förlåter dem som står i skuld till oss så kommer inte Gud förlåta oss.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Joppo
10/24/15, 10:11 PM
#11

#10 Menar du verkligen att er gud är kapabel att förlåta alla synder? Skulle han rent teoretiskt kunna förlåta Pol Pot eller Hitler, förutsatt att de ångrar sina vidrigheter?

papa-bear
10/25/15, 10:02 AM
#12

varför skall vi be gud om förlåtelse, det är ju inte mot honom synden begåtts, och att man skall förlåta den som syndat mot oss innan gud kan förlåta oss måste ju bli ett stort moment 22.

moment 22 = olika former av dödlägen, om någon inte vet vad moment 22 är.

OlgaMaria
10/25/15, 10:29 AM
#13

#11 Ja #12 Om någon dödar mitt barn skulle det göra mig förkrossad. Om mördaren kommer till mig och ångrar sig och ber om förlåtelse så är det upp till mig att förlåta eller inte. Det står i Matt 25 om hur allt vi gör mot människor också är något vi gör mot Gud. Det blir begripligt om vi har egna barn och tänker på dem. Sårar någon mina barn blir jag också sårad. Dessutom är Gud den ende som kan befria oss från synden. Han vill inte bara förlåta oss, han vill förändra oss och göra oss till bättre människor. Att det skulle bli något dödläge förstår jag inte… Det låter som att detta skulle vara någon slags uppgörelse. I den stund man är så pass förkrossad över sin egen synd att man ber Gud om förlåtelse så inser man nog också sitt behov av att förlåta andra. När man inser sin egen svaghet och otillräcklighet inser man också andras.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
papa-bear
10/25/15, 3:19 PM
#14

behovet att förlåta andra borde gå före behovet att be gud om förlåtelse, och att vara svag och otillräcklig verkar vara essensen av religion och för den delen även politik, för då kan man ledas av någon som kallar sig pastor, profet eller vad det nu månde vara, och vara en i ledarens skock.

OlgaMaria
10/25/15, 6:40 PM
#15

#14 behovet att förlåta andra borde gå före behovet att be gud om förlåtelse

isåfall ser jag inte hur det skulle uppstå något moment 22

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
10/25/15, 8:54 PM
#16

# 14

behovet att förlåta andra borde gå före behovet att be gud om förlåtelse,

Varför?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: