Annons:
Etikettkyrkan
Läst 5091 ggr
Flirr
2/11/10, 10:16 PM

Är Jehovas vittnen kristna?

Ja, är de det? Vad jag har hört så kallar de sig kristna men de tror inte på Jesus (?) . Men kan man egentligen kalla sig kristen utan att tro på Jesus? Obestämd Jag har nollkoll på sånt här så hoppas det finns någon som kan förklara det för mig.

Annons:
Camillhe
2/11/10, 10:34 PM
#1

Vad betyder ordet kristen?

Ordet kristen kommer från grekiskans christianos som betyder Kristus' efterföljare, vilket kommer från ordet christos som betyder "den smorde" med en latinsk böjning för att förstärka tillhörigheten till Jesus.

J.V är inte kristna i resten av kristendomens ögon eftersom dom inte tror att Jesus är en del av treenigheten, och är levande och verksam idag. Däremot så anser de sig, precis som många andra sekter vara kristna, och att de har den enda sanningen.

Jag puttade upp en tråd åt dig som heter Nya Världens översättning; brister som handlar om JV. Och om du söker på Jehovas vittne på sajten hittar du massor av trådar:)

Och googlar du så hittar du ännu mer.

Flirr
2/11/10, 10:48 PM
#2

Okej, så enligt kristna är Jehovas inte kristna men enligt de själva så är de kristna… Rörigt det här men jag ska ta och läsa lite i den där tråden.

En fråga till - Jag googlade och läste på ett ställe att mormonerna tror att treenigheten är tre olika gudar men jag läste också att de är kristna. Är det likadant med dem som med Jehovas då?

Camillhe
2/11/10, 10:51 PM
#3

Ja det är likadant med dom, se tråden mormons bok, ett sant testamente

Flirr
2/11/10, 10:55 PM
#4

Okej. Jag har läst lite nu men de där trådarna är så krångliga, invecklade och djupa att jag inte fattar så mycket men tack vare dina svar så har jag en ungefärlig uppfattning om vad Jehovas vittnen och mormonerna är och det räcker för mig :)

OlgaMaria
2/12/10, 10:52 AM
#5

JV tror att Jesus är ärkeängeln Mikael och att han inte är Gud.

De tror att Jesus insattes på tronen i himlen år 1914 och att djävulen och hans demoner då slungades ner till jordens närhet och att det utgjorde början på den sista tiden. Man trodde att Jesus skulle komma tillbaka år 1914 men när så inte skedde sa man detta istället.

De tror att det bara är JV som är de sanna kristna och att alla andra kyrkor är inspirerade av Satan.

De tror att de andliga gåvorna, gåvan att hela, profetera, tala tungotal, utföra under och tecken m.m., upphörde då apostlarna dog ut.

De tror att 144000 sanna kristna kommer att regera i Jesu kungarike över de andra (JV och övriga som efter uppståndelsen går med på att ingå i Guds rike).

De har förutsagt att Jesu återkomst ska ske vid flera olika årtal men inget av dessa har gått i uppfyllelse. Idag säger man att man inte vet när Jesus ska komma men att det är snart och att några av de som såg vad som hände 1914 också ska se när Jesus kommer tillbaka.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Flirr
2/13/10, 5:58 PM
#6

Aha då fattar jag ännu lite bättre, tack för svar! :)

Annons:
casandra70
2/19/10, 7:31 PM
#7

#0 JV teori lyder såhär:De tror visst på Jesus i allra högsta grad! vart har någon fått något annat ifrån???!!!

De tror att ärkeängeln Mikael är densamme som Jesus dvs Guds enfödde son,JV ÄR kristna naturligtvis,, men vägrar tillhöra kristenheten då de säger att kristenheten kommer med falsklära.Jesus är en MYCKET VIKTIG person då han ju är GUDS SON(o alltså INTE GUD) som de kristna påstår.

144000 "utvalda" kommer stiga upp till himmelriket o styra över jorden tillsammans med  Jesus=(jesu brud)De resterande(dvs resten av de troende/guds tjänare)kommer leva i paradiset HÄR på jorden.Jesus o hans "brud" /=144000 kommer att styra över jordens "överlevare/överlevande.så att FADERNS vilja även kommer att ske här på jorden "så som i himmelen".

Det du påpekar ang tungotal så har Gud själv sagt att tungotalet skulle upphöra på den "yttersta dagen" men naturligtvis finns de som talar tungotal men det talet härör inte ifrån GUD din SKAPARE.citat//

En vis man besökte ett kristet möte där alla talade tungotal:han själv blev plötsligt "upplyst"o FÖRSTOD vad tungotalet betydde;de de oförstående kristna "rabblade i tungor var" endast svordommar o könsord,de själva trodde att de bad heliga böner till Gud.

Själv har jag engagerat 15 år av mitt liv till JV,när kristenheten tog över mitt liv, vilket först ledde till kaos!!! Eft att ha sökt den "SK SANNINGEN" imånga år,så har jag lixom många fler kommit fram till att det inte existerar någon(enskild)sanning.

Den som söker han finner sa jesus! Jesus sa oxå att TRON kan försätta berg!

Jesus sa:Sanningen finns INOM dig!

Ni som inte har förstått vem GUD är säger jag:sök inte den röda tråden i bibeln,utan sök den röda tråden som löper genom alla religionerna,det handlar om kärlek o inget annat!

Behandla andra som ni själva önskar bli behandlade(o då räknas allt liv,dvs djuren,träden,blommorna,=Jorden mm mm mm).

Blanda inte ihop satan med skrämselpropagandan som var avsedd för oss människor,livet är STORT o GUD ÄR STOR=han älskar HELA sin skapelse=ALLA männjiskor.Han VET att ni inte är fullkomliga!!!

Woodland
2/19/10, 7:56 PM
#8

# 7

Vi vet vad Vaktornet lär ut.

Ni som inte har förstått vem GUD är säger jag:sök inte den röda tråden i bibeln,utan sök den röda tråden som löper genom alla religionerna,det handlar om kärlek o inget annat!

Oj då!

Du har lämnat Vaktornets lära Rynkar på näsan för New Age.  Rynkar på näsan

Än har du inte hittat sanningen men kanske i framtiden . . vem vet?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

casandra70
2/19/10, 9:09 PM
#9

#8 sorry du fattar noll!! De orden du nämbne läste jag INTE ut bibeln,som jag skrev så tillhöt JAG "tack o lov INTE varken JV el kristenheten(numer)!!!(läser du med röven el????!!)

Dessa rader läste jag upp för dig endast pga mitt eget sökande o ang vad JAH kommit fram till!!! Men skyll du dig själv som är alltför sjölvupptagen för att ens ha chansen till arr finna den sk #sanningen"

GUD ÄR STOR!!"!!!!!!!!!!!!!!! mycket större än ni ens kan ana!!!!

OlgaMaria
2/19/10, 9:19 PM
#10

#9 Mycket kärlek i de raderna! ;-)

#7 Det du påpekar ang tungotal så har Gud själv sagt att tungotalet skulle upphöra på den "yttersta dagen" men naturligtvis finns de som talar tungotal men det talet härör inte ifrån GUD din SKAPARE.

Ehm? Har den yttersta dagen redan varit? Annars lär ju tungotalet inte ha upphört… enligt vad du säger.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

casandra70
2/19/10, 10:40 PM
#11

#9 nej tungotalet som ni tror härstamma ifrån gug härstammar alltså inte ifrån gud utan(djävulen)om man nu väljer att tro på honomtungotalet ifrån GUG skulle upphöra på den yttersta dagen! o ja den yttersta dagen är här NU o har vartit så en längre tid(enl bibeln)

Själv så har jag införskaffat större kunskap under alla dessa år så jag vet numer vad den sk "yttersta dagen"handlar om,fast det stämmer ju iof att den är här NU. fast inte yttrar den sig på sådant vis som "bibeltolkare/forskare tror det rör sig om.

Woodland
2/20/10, 1:18 AM
#12

# 11

Själv så har jag införskaffat större kunskap under alla dessa år så jag vet numer vad den sk "yttersta dagen"handlar om

Upplys oss i såfall!   Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

casandra70
2/20/10, 3:11 PM
#13

#12 ja det skulle jag väl kunna göra,men pga min egen erfarenhet av hur troende tänker så skulle du aldrig acceptera mitt svar utan tro att jag pratar enl"djävulens"vägnar.så det känns meningslöst.

Vill oxå be om ursäkt för tidigare inlägg,jag borde ha större förstånd för er som fortfarande är "kvar i bibliskt tänkande" Jag har ju själv varit där en gång.

Borde ju ha förståelse för er även om jag idagensläge tycker allt är väldigt enkelt o inbillar mig ju att alla borde kunna förstå,men det är ju inte så lätt(av egen erfarenhet så vet jag ju att man är "inbiten"sin religion/trosuppfattning" o det kan ta många år av forskande o"förstånd"innan man lyckas finna den sanna vägen.

Men jag säger som jesus:sök INOM dig så ska du finna sanningen.

Förlåt igen.KRAM(även om du hatar mig eft mina urspårade svar)

Annons:
Camillhe
2/20/10, 4:50 PM
#14

Det är nog ingen som hatar dig, men de flesta här har sökt och funnit. Att du vänt bort från din tro till ngt du anser bättre, det är ditt val, men du hittar nog inte så många likasinnade här.

Jag tror du hittar fler människor som är intresserade av att ta del av och kanske till och med delar din tro på ngn  av New Age sajterna här på iFokus.

Du anser dig besitta en "vetskap" men din vetskap överensstämmer inte med kristen tro, om våra kristna synsätt stör dig och irriterar dig och du anser att du vet bättre så förstår jag inte riktigt vad du vill ha ut av Jesus i fokus.

Och Jehovas vittnen är inte kristna, och du bevisar det själv i ditt inlägg:

De tror att ärkeängeln Mikael är densamme som Jesus dvs Guds enfödde son,JV ÄR kristna naturligtvis,, men vägrar tillhöra kristenheten då de säger att kristenheten kommer med falsklära.Jesus är en MYCKET VIKTIG person då han ju är GUDS SON(o alltså INTE GUD) som de kristna påstår

Att vara kristen betyder att man följer Jesus, att man tror på Honom som frälsaren. Det finns inga belägg i Bibeln för att en ängel skulle vara samma "person" som Jesus. Om du läser på lite mer om JV så kanske du får insikt om det:)

OlgaMaria
2/21/10, 2:02 PM
#15

#13 Var står det att Jesus sa att vi ska söka INOM oss för att hitta sanningen?

Vi lyssnar till det du säger och prövar det efter Bibeln med ett öppet sinne och efter eget förstånd. För oss är Bibeln auktoritet. Vi har ingen organisation med ett komplett tankesätt som vi följer slaviskt. Vi tror att New Age mestadels är förvirring och ibland påverkat av Satan men vi är inte rädda för att lyssna på dig för det.

Vi förstår att det finns saker vi inte förstår eller känner till, men när det gäller vissa saker är vi ganska övertygade. Sen så tänker vi inte precis lika om allting vi som är här som är bibeltroende kristna. Det finns en frihet att tänka själv och bolla tankarna med varandra. I mötet med andra med andra erfarenheter blir vi klokare. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IslamicTruth
2/22/10, 5:29 PM
#16

Vadå som man är endast kristen om man tror på treenigheten som är baserad på polyteism, fast det står i bibeln att det endast finns EN gud och ingen annan slags gudlig kraft?

OlgaMaria
2/22/10, 5:31 PM
#17

Det finns bara en Gud. He's one being and three persons. Gud är inte som vi. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

IslamicTruth
2/22/10, 5:36 PM
#18

Vadå Gud är EN men samtidigt TRE? vart står det i Bibeln? Visa! Treenigheten är bara någonting satan har hittat på för att förföra er till polyteism

vinteralvan
2/23/10, 12:02 PM
#19

Den bästa förklaringen jag har hört om treeningheten är VATTEN. Vatten, is och ånga är 3 olika saker men ändå vatten.

IslamicTruth
2/23/10, 6:25 PM
#20

treenigheten beskrivs ingenstans i bibeln och har ingenting med kristendom att göra

Annons:
Woodland
2/23/10, 7:24 PM
#21

# 20

treenigheten beskrivs ingenstans i bibeln och har ingenting med kristendom att göra

Obestämd ObestämdObestämd

S

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

IslamicTruth
2/23/10, 7:42 PM
#22

vadå? om det inte beskrivs i bibeln som är grunden till kristendom då har det ju inget med kristendom att göra

Woodland
2/23/10, 8:26 PM
#23

Är du säker på att Treenigheten inte beskrivs i bibeln?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

IslamicTruth
2/23/10, 9:58 PM
#24

Ja!

Jojaton
2/24/10, 12:51 AM
#25

Islamictruth: Vad menar du med "har ingenting med kristendomen att göra?" Bara för att det inte beskrivs ordagrant?

Och #19 är en bra beskrivning på treenigheten. En annan beskrivning är den här:

Om vi skulle säga att en tia (mynt) var av guld - så skulle den vara två saker samtidigt. Den är både ett stycke guld, och en tia. Den är inte delad - den ena biten är inte bara guld och den andra bara en tia - utan den är båda sakerna samtidigt. Lika dant är det med treenigheten. Gud är både Gud/Fadern, Jesus och Anden samtidigt - men är fortfarande bara en.

Johanna - Instagram

Woodland
2/24/10, 1:31 PM
#26

Nu har vi kommit "Off Topic" med denna diskussion.  Jag har öppnat en ny tråd här.

Vi kan fortsätta där om ni vill.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

BattleBitch
3/12/10, 10:55 PM
#27

Ja vi JV är Kristna :) så som den Kristna tron var utformad innan mötet i

Nicaea på 300 talet då man uppfann treenigheten och andra högtider med hedningskt ursprung.

Annons:
NaimaG
3/13/10, 12:55 PM
#28

JV är kristna men  tror tillexempel inte att människan kommer till himlen när hon dör utan hennes själ ligger i evig väntan på att jorden skall pånyttfödas.

De rättfärdiga skall ta jorden i besittning, de skall bo för evigt på den (Psalm 37:29)

Denna lilla hjord kommer till slut uppgå till 144 000 (Uppenbarelseboken 14:1)
    

      -Vakttornet 1/2-2010

Camillhe
3/13/10, 2:27 PM
#29

Vi har redan konstaterat vad som definierar kristen tro och JV är inte kristna enligt den definitionen.  JV är endast kristna enligt sin egen definition. JV är dessutom en destruktiv sekt.

NaimaG
3/13/10, 4:20 PM
#30

Det beror på vilken egen uppfattning man har. JV själva ser sig som kristna medan kristendomen i sig utesluter det.

BattleBitch
3/13/10, 10:52 PM
#31

#28

Helt korrekt! :D

Som du själv citerat så är det vad Bibeln säger! :)

Woodland
3/14/10, 9:37 AM
#32

# 29

Vi har redan konstaterat vad som definierar kristen tro och JV är inte kristna enligt den definitionen.  JV är endast kristna enligt sin egen definition. JV är dessutom en destruktiv sekt.

Glad AMEN!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

casandra70
3/14/10, 2:36 PM
#33

kristenheten tror på treenighet;bibeln motstrider detta då det står att gud är endast EN:5Mo 6:4,,Mal 2:10,Mk 10:18,Ro 3:29,30…..

Begränsat antal som får leva med Jesus i himmelen:up 14:1,4, 7:2-4, 5:9,10

att tillbe "korset"skall inte tillbes då det är det samma som avgudadyrkan:2 Mo 20:4,5 Jer 10:3-5

Tungotal bara en tillfällig anordning:13:8-10

Dödens tillstånd:(man kommer alltså inte till himmelen):Pr 9:5,10 Ps 146:3,4

Matteus säger (7:7,8)fortsätt med att bulta på så ska det öppnas för er.var o en som ber han får,o var o en som söker han finner.

Mat 7:12:därför,allt vad ni vill att människorna skall göra mot er så skall ni oxå göra mot dem:DETTA ÄR NÄMLIGEN VAD LAGEN o PROFETERNA INNERBÄR.

Mat 7:22,23(är viktig,då kristenheten ju utövar detta)"JV ägnar sig inte åt demon utdrivning"…

#25 Gud är fadern Jesus är sonen,Den helige ande är Guds verksamma kraft! Inte är väl du o din EV dotter en o densamme? inte är väl din skaparkraft du personligen?

Kan tillegga att jag INTE förespråkar JV längre utan har sedan längre tid tbx insett att de knappast besitter "sanningen" om Gud.

Men bibeln motstrider även mycket som kristenheten säger/tolkar.

VAD är då sanningen om Gud? Tror inte längre det existerar en neda sanning.

#15 återkommer med bibelstället som du undrade över,hittade det ej nu,men ska leta reda på det så du själv kan läsa det.

NaimaG
3/14/10, 3:17 PM
#34

OT men, Jag tycker det är synd att det blir sådana intriger så fort ordet Jehova nämns. Kan inte riktigt se laddningen i det ordet eftersom det även står med i kristendomens bibel.

Andra Moseboken 3:14; Gud sade till Mose; "Jag är den jag är."; På hebreiska betyder Jahvé eller Jehova, "jag är" eller "han är" men återges i vanliga fall som "Herren". Även det står som förklaring i bibeln från Andra Moseboken 3:14.

Vill heller inte hålla med om att man inte kan se en tro som rättfärdig enbart för att den uttalar sig att anse två olika namn tillhöra en och samma person. Även i kristendomens kyrka har personer två olika namn liksom Jakob som också kallas Israel (Första Moseboken 49:1) och Petrus kallas Simon (Matteus 10:2)

Deras tro om att ärkeängeln som alltid nämns i bestämd form i bibeln är Kristus basserar JV på; Första Thessalonikerna 4:16, Uppenbarelseboken 12:17 & 19:14-15, Andra Thessalonikerna 1:7, Matteus 13:41 & 16:27 & 24:31 samt Första Petrusbevet 3:22.

Annons:
OlgaMaria
3/14/10, 5:30 PM
#35

#33 Vad var det som fick dig att inse att JV inte besitter sanningen om Gud?

Punkterna som du radade upp.. är det sådant som du håller med om fortfarande och vill diskutera eller redogjorde du bara för JVs tro?

#34 Är du ett Jehovas vittne?

Jag upplever för övrigt inte att det finns någon laddning kring ordet Jehova annat än från JVs sida.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

NaimaG
3/14/10, 5:53 PM
#36

#35 Nej, jag tillhör Svenska Kyrkan. Men jag kan delta i JVs lära emellanåt, sen har jag både vänner och släkt som är JV. Har läst flertalet böcker utgivna av JV samt att jag gjorde en uppsatts skrivning om dem och deras tro i gymnasiet, en uppsatts som sträckte sig över en hel termin och blev 50 sidor lång. I och med den fick jag göra studiebesök i riketsal, delta i bibelstudier osv.

BattleBitch
3/15/10, 12:11 AM
#37

Återigen, fint skrivet NaimaG.

Man blir så matt över dessa attacker om sekt hit och dit .. Vi är en inregistrerad organisation =)

vinteralvan
3/15/10, 9:58 AM
#38

Vill bara ge en kommentar till#33:s inlägg åt #25. Nej, min dotter och jag är inte samma person men vi tillhör samma familj och familjen är en fast man är flera personer i den.

NaimaG
3/15/10, 11:09 AM
#39

#37 Jo jag vet, JV är registrerade som kyrkosamfund. =)

casandra70
3/15/10, 12:21 PM
#40

#35 Jag insåg det på flera olika sätt,då jag tillslut började öppna ögonen.De har "lite dåliga"förklaringar på enhel del.Men jag började tänka själv,tidigare fick man ju acceptera deras förklaringar på div konstigheter.

Ex vis dessa förutsagda åratal då harmageddon skulle inträffa,trots att det tydligt i bibeln står att INGEN förutom Gud vet när den dagen kommer,varken änglarna el sonen,utan alltså enbart Gud(Jehova).

Konstigt att då JV visste(men ack så fel de hade).

Då jag oxå är född medial så fick jag andebesök med jämna mellanrum,trots att jag studerade i 15 års tid med vittnena o umgicks med enbart vittnen,gick på alla möten mm mm så försvann ej dessa "demoner"en äldste besökte mig o bad Jehova att "demonerna"skulle lämna mig ifred.Det funkade dock inte.

Då började de nästan anklaga/skylla på mig att dessa "demoner"var något jag inbillade mig.En "broder"i församlingen tom hävde ur sig något så patetiskt som att ja vi tror ju på demoner,men de finns ju inte i sverige!

De predikar alltså om satan o demoner mm o allt som står nedskrivet i bibeln,men när det kommer till kritan o de stöter på någon som är "hemsökt"så vägrar de tro på att de finns.

Jag bad o ropade på Jehova många ggr då det var som värst,tom mina djur blev angripna av dessa "andeväsen"saker förflyttades av sig själva mm mm,men inte försvann de för att jag uttalade Jehovas namn,som enligt vittnena är så kraftfullt så att "demonerna darrar"bara de hör det.

Har dessutom spårat JV så långt jag kunnat bakåt,o kollat upp HUR religionen kom till(de flesta vittnen vet ej ens om det själva)

Men den så väl kända Russel anlitade faktiskt(hör o häpna)medium för att få tillgång till info för att skapa det nya synsättet på den SK sanningen.

Jag "råkade av någon anledning få nya vänner i samband med att jag "dumpade"JV som var kristna,en pastor som arbetat som medium tidigare men blivit omvänd,kom till mig tillsammans med en annan tjej i deras församling o gjorde en "demonutdrivning"genom att be i tungor o smorde mig med olja.

Tyvärr så hjälpte inte detta heller utan allt blev mycket värre,det var kaos i min lägenhet o både jag o mina djur blev angripna värre än någonsin tidigare.hunden blev slagen av en osynlig hand vid ett tillfälle,o katten blev galen han morrade o fräste o försökte attackera mig helt utan synbar anledning,han betedde sig som om han inte kände igen mig.jag såg mörka skepnader o jag kände deras energier på min kropp.jag kände lukten av alkohol så starkt som om någon hällt en 75 brännvin över mig,trots att jag själv var nykterist o inte umgicks med folk som drack.jag kände skräck!

Min kristne vän som bodde ovanför mig blev oxå hemsökt i samband med detta,hennes stereo började starta av sig själv mm mm mm,o jag hörde en röst som upprepade sig:Jag hatar gud!

Jag hade ju inte kommit ifrån tron på JV "sanning" helt o fullt då(sånt tar tid,trots mina starka tvivel)så det slutade med att jag åter tog hem en äldste ifrån JV som bad för mig,o han skyllde ju detta på att jag släppt in de kristna som tillhör satan,o är falsk religion enl dem.så jag avbröt min kontakt med de kristna nyfundna vännerna o slängde bort böcker o cd skivor jag fått av dem,då jag trodde på vad äldsten sa.Men inget kändes rätt så jag avbröt även kontakten med vittnena då jag inte kände att jag kunde fortsätta gå på möten mm,då mina tvivel emot dem blev för starka.

Det tog några år innan jag släppte rädslan för att jag lämnat"den ende sanningen o Jehova"……kände mig förvirrad,då jag inte visste VEM jag skulle tillbe,så jag slutade att be,för att jag inte skulle råka tillbe fel Gud.

Idagens läge mår jag bra,o är numer inte rädd för "demonerna"de besöker mig ofta,men vill inte längre tro att det handlar om demoner utan om andekontakt(döda människor).jag föddes ju medial,o har upplevt andar så långt tbx jag kan minnas.

Har ena foten inom spiritismen nu o kommer ev utveckla mig inom det.

Men helt "omvänd är jag inte ännu" utan känner fortfarande tvivel på VAD det är jag har kontakt med./är det döda människor jag upplever el är det demoner som utgör sig för att vara döda människor som det står i bibeln??!! jag vet inte,,,,,men jag är inte längre rädd……….

OlgaMaria
3/15/10, 2:41 PM
#41

#40 Tack för att du berättar din historia!

Jag känner en vän som blev kraftigt betryckt av en demon när hon var nyfrälst. Detta hände på ett ungdomsmöte där några nyomvända satanister var med. Många av ungdomarna såg hur det slingrade sig demoner i träden och flera blev kraftigt betryckta. Min vän upplevde att hon kunde säga "Jesus" om och om igen men det gick inte att säga "Jesus är Herre". När de andra bad för henne så var det förfärligt. Demonen bara plågade henne. Ungdomarna bad och bad men det var kaos. Min vän fick säga åt dem att sluta be. Till slut kom en äldre kvinna dit som hade massor med erfarenhet av demonutdrivning och då löste sig allt på en gång.

Jag vill bara säga med detta att ett för svagt kristet försök att driva ut demoner gör demonerna nervösa och allt blir värre. Men om någon kommer med verklig auktoritet går det lätt eller åtminstone lättare.

Det finns så mycket jag vill säga nu, men jag vill börja med att säga att jag blir glad att höra att du inte är rädd längre.

Sen är det kanske så att du har urskiljning som gåva, gåvan att skilja mellan andar, och då kan man aldrig komma ifrån att man till viss del är medveten om demoners aktiviteter, MEN demonerna får inte hålla på och plåga dig som kristen eller dina djur eller angripa dina saker. Vi kan inte hindra dem från att finnas men de ska veta sin plats. De ska vara totalt passiva, oförmögna att påverka oss.

Det låter på din berättelse som att demonerna aldrig kunnat "hoppa in i dig" men de har varit ganska duktiga på att plåga dig "utanför dig". Därför behöver inte du eller någon annan be att de ska lämna dig. Något som jag lärt mig om personlig andlig krigföring när demoner plågar ens omgivning är att tillrättavisning av demonerna lätt bara blir en kamp, ett utdraget tjafsande. Däremot, om man bara fokuserar på att tillbe och upphöja Gud, Jesus, så orkar inte demonerna vara i din närhet och de tappar sin kraft att plåga. Så det viktigaste för dig är att be, upphöja och lovprisa mycket, och läsa Bibeln.

Har du flyttat någon gång på sistone? Tror du dessa demoner/döda är knutna till en plats eller följer de med dig?

Sen till frågan om det är döda eller demoner som du upplever. Jag är ganska säker på att det aldrig står någonstans i Bibeln att demoner utgör sig för att vara döda människor. Däremot är bibeln Väldigt tydlig med att vi inte ska uppsöka de dödas andar eller söka råd från dem. Jag tror att man i vissa fall kan se de döda men i ditt fall är jag  tveksam till att det skulle vara så. Jag tror inte att de döda har möjlighet att plåga oss. Jag tror att det är demoner du har råkat ut för. Jag är för övrigt helt övertygad om att demoner kan utge sig för att vara de dödas andar, och att det bland annat är därför Bibeln varnar för detta.

Om du har förmåga att se "andar" måste Gud också hjälpa dig att tolka vad du ser och att vara beskyddad. Jag har urskiljningens gåva, och jag har lärt mig att Gud undervisar mig enligt sin vilja. Min uppgift är att hålla mig nära honom. Jag ska inte söka en massa kunskap om det mörka utan uppstår det en situation då jag behöver veta så ger Gud mig kunskapen om det är hans vilja. Håller jag mig inte nära Gud kan jag inte få hans undervisning eller hans beskydd och då riskerar jag att bli både förvirrad och plågad.

Därför vill jag uppmana dig att söka din utveckling hos Jesus och inte hos andra som inte bekänner honom.

Var inte rädd för att tillbe Jesus.

Jesus säger:
Joh 14:14 Om ni ber mig om något i mitt namn, skall jag göra det.

Apg 7:59 Så stenade de Stefanus, under det att han bad: "Herre Jesus, tag emot min ande.

Inget hindrar ju heller att du ber till "Gud", "Jehova", "Herre" "Adonai" eller "Fader". Men be, och be att Gud ska välsigna dig Faderns, Sonens och den Helige Andens namn.

Vill du prata om någonting privat så får du gärna skicka meddelande också. Vill hemskt gärna hjälpa dig om jag kan. Gud välsigne dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
3/15/10, 2:52 PM
#42

#37 Hej BB! Roligt att se dig här igen! :)

Sekt eller inte sekt….

Jag håller på och studerar er broschyr om treenighetsläran nu och jag blir verkligen matt över hur missvisande JV citerar och återger källor. Jag har lagt märke till det här fenomenet tidigare då jag kollat upp något citat i Vakttornet, men jag trodde verkligen inte att det kunde vara så här omfattande!

I den här broschyren står det t ex en del citat som hävdar att treenighetsläran är hednisk och kommer ifrån andra avgudareligioner. Författarna som står bakom dessa citat säger OCKSÅ att treenighetsläran är tydlig i Bibeln och att hela den kristna uppfattningen härstammar från övriga hedniska traditioner och inte från Gud. Dessa författare tror inte på Gud och de tror inte att Bibeln är hans ord, men de erkänner att treenighetsläran är tydlig i Bibeln. JV använder dessa författare för att stödja sin egen uppfattning men citerar bara det som stödjer de själva, oavsett om det så kallade stödet kommer från ateister.

Det var bara ett exempel på orättfärdig källhantering i den här broschyren. I själva verket osar hela den av citat som säger en sak men om man läser lite mer i den riktiga källan blir budskapet något helt annat.

Inte så konstigt att vittnen uppmanas att inte tänka så mycket själv och att inte läsa litteratur som på något sätt skulle ifrågasätta JVs lära. Det är ju inte så jättesvårt att upptäcka på vilket fult sätt JV väljer att understödja sin egen lära.

Önskar dig som vanligt allt det bästa från Gud! Jag anser verkligen, bland annat pga den här källhanteringen att JV är en sekt, men det är ju inte Du som är ansvarig för det.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

NaimaG
3/15/10, 3:29 PM
#43

#42 Kan inget annat än hålla med dig på den punkten. En del böcker/broschyrer de ger ut kan vara missvisande och säga en sak med en annan lära av deras säger det motsatta. Men jag säger som min JV granne "Man får plocka det från tron man är villig att tro på och hitta sin väg". Flört

BattleBitch
3/15/10, 5:18 PM
#44

Hej TheresiaW

Jo jag kikar in lite ibland. Vad synd att du tycker så.

Nu ser ju jag hellre till Bibeln vad den säger och som du vet så är jag övertygad om min sak vad det gäller att Jesus är Jehovas förstfödde och att Jehova ensam är Gud.

Kolosserna 1 13-15 Ty han har frälst oss från mörkrets välde och försatt oss i sin älskade Sons rike. I honom hava vi förlossningen, förlåtelsen för våra synder,  i honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat.

OlgaMaria
3/15/10, 5:38 PM
#45

#44 Vad tycker du själv om att JV hanterar källor på det sättet?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/15/10, 5:53 PM
#46

#45

Jag vet inte hur du tror att man ska hantera en källa?

Kan du ta ett konkret exempel ifrån det du studerar, ta citatet, källan och visa vad som du anser saknas =)

OlgaMaria
3/15/10, 8:25 PM
#47

#45 ETT exempel…

Här kommer det på engelska, men detta står i broschyren på s.11 i andra stycket.

"The trinity was a major preoccupation of Egyptian theologians . . . Three gods are combined and treated as a single being, addressed in the singular. In this way the spiritual force of Egyptian religion shows a direct link with Christian theology."

Det står i broschyren men citatet fortsätter så här:

In order to avoid any gross misunderstanding, we must at once emphasize that the substance of the Christian Trinity is of course Biblical: Father, Son and Holy Ghost. The three are mentioned alongside one another in the New Testament, probably for liturgical reasons. (Egyptian Religion, Siegfried Morenz, p254-257)

Denna författare säger att treenigheten givetvis är biblisk, men att denna teori samt allt annat i Bibeln är influerat av hedniska religioner. Är detta vad vi får ut av citatet som JV tar med? Inte riktigt, och det tycker jag är lögn. Och för det andra… är detta en person som borde få undervisa Guds folk i sanningen?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/15/10, 8:55 PM
#48

Nu tar vi det från början.

Citera hela stycket så vi kan läsa allt ;) (det fetmarkerade är det som du menar…<)

Vad

som_ **påverkade

utvecklingen

**_

ÖVER hela den forntida världen och så långt tillbaka som på Babylons tid var det vanligt med dyrkan av hedniska gudar i grupper om tre, så kallade triader. Detta inflytande förekom också i Egypten, Grekland och Rom under århundradena före, under och efter Kristi tid. Och efter apostlarnas död började sådana hedniska trosuppfattningar tränga in i kristendomen.

Historikern Will Durant påpekar: "Kristendomen avlivade inte hedendomen; den anammade den. … Från Egypten kom tankarna om en gudomlig treenighet." Och i boken Egyptian Religion (Egyptisk religion) skriver Siegfried Morenz: "Treenigheten var det som de egyptiska teologernas tankar mest kretsade kring. … Tre gudar kombineras och behandlas som ett enda väsen och tituleras i singularis. I detta avseende visar sig den egyptiska religionens andliga kraft ha direkt samband med kristen teologi."

Detta inflytande avspeglade sig hos kyrkliga ledare i Alexandria i Egypten under senare delen av 200-talet och början av 300-talet, sådana som Athanasius, när de gav uttryck åt tankar som ledde till treenigheten. Deras inflytande spred sig, och därför betraktar Morenz "alexandrinsk teologi som länken mellan det egyptiska religiösa arvet och kristendomen".

I förordet till Edward Gibbons bok History of Christianity (Kristendomens historia) läser vi: "I samma mån som hedendomen erövrades av kristendomen kan det även sägas att kristendomen fördärvades av hedendomen. Den rena deismen hos de första kristna … ändrades av romersk-katolska kyrkan till den obegripliga treenighetsdogmen. Många av de hedniska lärosatserna, vilka tänkts ut av egyptierna och idealiserats av Platon, behölls såsom varande värdiga att tro på."

Uppslagsverket A Dictionary of Religious Knowledge påpekar att många säger att treenigheten "är en förvanskning som lånats från hednisk religion och som inlemmats i den kristna tron". Och boken The Paganism in Our Christianity (Hedendomen i vår kristendom) förklarar: "Ursprunget till [treenigheten] är helt och hållet hedniskt."

Därför skrev James Hastings i sitt verk Encyclopædia of Religion and Ethics: "I t. ex. indisk religion påträffar vi den trinitariska gruppen Brahma, Shiva och Vishnu och i egyptisk religion den trinitariska gruppen Osiris, Isis och Horus. … Det är inte endast i de historiska religionerna vi finner att Gud betraktas som treenig. Man kommer i synnerhet att tänka på den nyplatonska uppfattningen om den högsta eller yttersta verkligheten", som är "trefaldigt representerad". Vad har den grekiske filosofen Platon med treenigheten att göra?

________________________________________________________

Så tillbaka till citat.

Broschyren ville påvisa historian om treenigheten, vilket den helt korrekt har gjort.

__________________________________________________

Nu min fråga till dig.

Har du källor på detta? Kan du länka så vi kan läsa allt och inte vara ett litet futtigt citat? Skriftstället i NT finns ju inte ens med, känns väldigt lösryckt och oseriöst.

In order to avoid any gross misunderstanding, we must at once emphasize that the substance of the Christian Trinity is of course Biblical: Father, Son and Holy Ghost. The three are mentioned alongside one another in the New Testament, probably for liturgical reasons. (Egyptian Religion, Siegfried Morenz, p254-257)

Annons:
OlgaMaria
3/15/10, 10:25 PM
#49

Ja, denna broschyr påvisar historien om treenigheten, dvs att den liksom resten av Bibeln är influerad av hedniska traditioner.

Om jag nu vill visa att JV har fel och andra kristna har rätt skulle jag kunna citera någon som sagt "JV är ute och cyklar, liksom resten av kristenheten" men bara ta med "JV är ute och cyklar". Det är ungefär det som JV håller på med när de citerar på det här sättet.

Här kan du läsa mer om just detta citat men om du vill ha hela sammanhanget får du söka dig till ett bibliotek som har boken.

Matt 28:19
Gå därför ut och gör alla folk till lärjungar! Döp dem i Faderns och Sonens och den helige Andes nam.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
3/15/10, 10:37 PM
#50

#49

Jag förstår inte grejen med den sidan, men som vanligt är det väl ett ex.JV som måste ge igen .. men denna gången tyckte jag att det var ett riktigt dåligt försök.

casandra70
3/16/10, 10:27 AM
#51

#41 Tack! jo det står att satan(demonerna) utgör sig för att vara döda människor.ska leta reda på bibelstället o sedan kan du kolla i din bibel om det står detsamma(äger bara en bibel ifrån JV).

Jag har blivit besatt oxå,vilket var vedervärdigt.(läs min tråd ang det som jag skrivit inne på övernaturligt)kan försöka kopiera det om jag kan(vet ej hur man gör)fast det var länge sedan.

Men mitt uppe i detta helvete jag genomled lite innan jag mötte de kristna så hade jag en underbar dröm(JV säger att drömmar inte betyder något längre utan var något som endast var av tillfällig betydelse för de första kristna)

Jag drömde att Gud talade till mig(jag hade en" harmageddonkänsla" i drömmen)o trodde att nu kommer Gud att döda mig för mina synders skull)

Jag stod framför en eld som jag skulle kastas i,o jag var så rädd!!

Jag blev kastad i elden! men när jag föll ned i dessa brinnande lågor,så var det ingen "vanlig"eld utan en eld av kärlek så stark så jag ej ens kan förklara med ord,o jag hörde Gud säga:Du är godkänd!

Denna dröm var så stark så jag nästan grät när jag vaknade(av lycka)o känslan av detta satt i länge.

Jag trodde Gud skulle döda mig(i drömmen)men han "dränkte mig i kärlek!! Jag behövde inte dö!!

Jag tror denna dröm betyder något iaf oavsett om vissa påstår att inte drömmar betyder något.

Har ingen erfarenhet av kristenheten mer än min korta vänskap med de jag tillfälligt mötte.

Jag har flyttat många gånger i mitt liv o bor heller inte kvar där detta hände,el där jag mötte de kristna.

Det andliga förföljer alltså mig o är inte platsbundet.Men har iaf inte stött på några andemakter som skrämt mig på länge.

((ska försöka kopiera mitt inlägg från ön där jag blev besatt)om jag kan.

casandra70
3/16/10, 10:50 AM
#52

(ok,lyckades kopiera,så läs gärna om ett tillfälle då jag blev besatt)Ordet Demon är endast en av många benämningar på dessa "varelser" om man kollar igenom div olika religioner så återkommer dessa fast under olika namn,vissa här inne kallar dem inhumanus,elementarer mm mm mm….

Något "ont" existerar" vare sig vi tror på det el ej! De är uppsåtligt onda o jag betvivlar att det rör sig om "endast onda döda människor" man känner skillnaden på dem……även om jag som är helt outbildad har svårt med div benämningar på alla dessa existenser.

Jag var bara ca 10 år då jag eft att ha gjort "svarta damen" inne på toaletten tillsammans med en kompis.Vi kallade henne så då…..

om man åropade henne 10ggr så skulle hon visa sig,men om man åkallade henne fler än 10ggr så skulle man bli strypt.

Vi åkallade henne 11ggr med flit för att se om nåt skulle hända,dagen eft hade JAG röda strypmärken på min hals som av händer/fingrar.(även om jag då förvisso inte kännt av något strypangrepp utan det var enbart synligt)

Min mor var spiritist(helt outbildad o hade seanser hemma så långt jag kan minnas tbx.(vi barn fick dock aldrig närvara)så vi visste inte vad de vuxna gjorde.Men jag vet att jag upplevt "spökerier så långt tbx som man kan minnas.

Var förvisso inte av ondska utan jag hade klarsyn o såg div olika saker som om jag hade sett en vanlig människa.

Blev oxå räddad av en anderöst vid ett tillfälle som väckte mig o gav mig instruktioner om HUR jag skulle bete mig för att inte råka illa ut vid ett tillfälle då jag var endast 4 år.strax eft så skedde det som(ängeln/anden)sagt o jag gjorde som hon sa.Det räddade mitt liv den natten!!

När jag var under 1år så satt jag i en barnmatstol ensam i köket,på köksbordet fanns ett brinnande obs! 4kantigt stearinljus som jag tydligen lyckats dra ned(det borde ha hamnat i stolen hos mig)precis när min mor kommer in o ser "det 4 kantiga"ljuset rulla o det svänger av sig självt o fortsätter rulla fortfarande brinnande ut i hallen.(detta har jag fått återberättat)

Men jag minns att innan jag ens kunde prata så blev jag jagad av tvn o min bror har i vuxen ålder berättat att stolarna jagade honom då vi var små.

Detta fortsatte i tonåren då livet såg helt annorlunda ut.Vi hade kraftiga poltergaistfenomen i hela huset,trots att ingen var på övervåningen så hörde man TYDLIGT hur saker stora som soffor skickades med enorm kraft över golvet,vi hörde röster ropa våra namn(mest var det jag som råkade ut för detta,men även resten av familjen besvärades,min mor blev så skrämd så hon sprang ut ifrån huset då hon stod o diskade pga att någon viskat hennes namn i örat på henne….när jag gick förbi köksskåpen så "hoppade" porslinet ut.

mina vänner var rädda o de hade svårt att ens komma hem till oss.

Vi hade seanser genom anden i glaset o tog kontakt med dessa andar,minns att den ene hette lars o var i min ålder(ca 15)han hade en lillasyster som hette anna tror jag o hon var runt 5 år,han påstod oxå att hans hund var närvarande som hette karl.De var oftast mellan 7-13 andar samtidigt på besök.(fast de bodde hos oss)lars var väldigt ful i munnen men han älskade mig.Jag bjöd hem mina dåvarande pojkvänner o presenterade dem för andarna(som då var endel av mitt liv)Jag kan bevisa att mina pojkvänners död var pga andarna,för lars hade redan gjort klart för mig att han hadate att jag hade pojkvänner o övh släppte in det manliga könet i huset.

Först dog tallat som blev 21,sedan dog kaj-espen som blev 19,han tog i samma veva med sig hasan som blev endast 14,sedan kom kent,men andarna fullkommligt kastade ut honom så han dog inte,HAN ÄR INTE VÄLKOMMEN SKREK DE.

Min styvfar fick ett "ryck" o slet fram hagelgeväret o skulle skjuta oss(hela familjen)men ångrade sig i sista stund,han valde att ge geväret till mig o bad mig skjuta honom istället.(vilket jag ej gjorde)han tog istället bilen o krachade den mot ett träd den kvällen.(tyvärr så överlevde han den gången,jag önskade att han dött vid det tillfälet.)blodig o jävlig kom han hem mitt i natten med ett hål ovanför ena ögat o slog sönder huset istället.

2 dgr senare dog 2 av mina vänner som jag nyligen haft hemma hos oss.(bilolycka denna gång oxå)förutom kaj espen som dog av annat,.

Nu började jag bli rädd då jag insåg att andarna inte tillät mig att övh ha vänner el pojkvänner,så min näste pojkvän(som hette markku)ett halvt år senare förvarnade jag faktiskt(fast han trodde mig då inte).vi hade knappt hunnit bli tillsammans innan han råkade ut för en olycka,han o linus(en gemensam vän)skulle ut o åka båt o fiska,mitt på sjön så fick de någon form av motstånd så båten gick på grund,markku for i vattnet(han föll överbord)o ramlade så illa att han krossade skallen mot en sten,han var nära att drunkna,men tack vare linus så överlevde han.

Lars(anden) bad mig att ta livet av mig så att han o jag skulle kunna få chans att umgås på riktigt på andra sidan…Gjorde oxå detta eft ca 2 år frammåt från hans önskan.Överlevde knappt den ggn(var då 17 år).

Sedan har allt accelerat,jag flyttade hemmifrån o när jag var 19 så följde dessa andar eft mig(fast de bnesökte förvisso mina småsyskon oxå i föräldrahemmet genom att väcka dem på natten genom fönsterknackningar mm mm).

Men hos mig skedde poltergaistfenomen åter,de tog brevinkastet o slog dem fram o tbx hårt o snabbt,de skrämde skiten ur mina katter,jag bodde då på bottenvåningen o fast det var nysnö så fanns aldrig där några forspår(de knackade på mina fönster nattetid).

Sedan träffade jag en ny kille som flyttade hem till mig(det var då jag blev besatt som jag berättat om för woozy härinne,då något tog över min kropp o förde mig in på toaletten(jag såg honom som en mörkhårig kille i min egen ålder)som gick brevid mig.jagf bara existerade men utan vilja el egna tankar,han tog en kniv i min hand o högg kniven i min älskade sambo(som då hette olle)

Blev vilt slagsmål o olle sprang o gömde/låste in sig på toaletten,men demonen lurade ut honom genom falskt dravel,sen när olle slagit ned mig o misshandlat mig så tar han tag i kniven i min hand för att avväpna mig,jag(demonen)drar kniven ur handen på olle så 4 fingrar råkar gå av.eft antal smällar emot mitt huvud(gjort av olle)så vaknar jag till o skriker att dt var inte jag,det var inte jag……..!!! jag var sååååå ledsen över att han trodde att JAG ville honom illa(för det var verkligen inte jag som angrep honom…)

Sen blev jag inte besatt igen förrens jag var ca 33 år gammal(tar för lång tid att berätta)

Hade oxå då vid detta tillfälle enorma problem med "andevärlden"jag kände starka dofter som inte kunde komma ifrån något naturligt(ibland luktade det så starkt att det kändes som om någon hällt ut en 75a brännvin på bordet framför mig(trots att jag själv då varit nykterist i många år).jag kände energierna "krypa"över kroppen o jag kände att det inte var EN energi utan flera olika,de vägrade släppa mig.jag upplevde vid varje avslappningstillfälle att jag drunknade (fast inifrån lixom).sökte även läkarhjälp då jag trodde jag hade fel på lungorna mm mm mm)jag var frisk som en nörkärna…jag såg "skuggvarelser(vilket jag iof sett tidigare oxå) men de angrep även djuren.hade då en katt som plötsligt började morra o gå emot mig som vid attacc när jag satt på toan(men han stirrade mig i ögonen som om han inte förstod att det var jag)Detta skedde ofta,o jag trodde ju då att katten blivit galen……Men en dag stod min hundvalp o gnagde på ett grisöra när han plötsligt slängde sig ned på golvet o gnydde,han såg precis ut som om han fått en smäll på rumpan ,han stod framför tvn så därför såg jag vad som skedde.han hoppafe direkt upp till mig i soffan o vägrade gå ned igen.

Han som heller aldrig brukar skälla ställde(inte ens då det ringde på dörrem) sig en dag o råskällde rakt upp  i luften.

Detta är bara en liten del av vad jag upplevt,o idag så spökar det förvisso här o jag känner av energier hela tiden(nästan) mest är det barnens leksaker(även de som är sönder)som plötsligt startar o pratar av sig själva,plus att mina prylar går sönder.Tex för ca 2-3 vec sedan så inom loppet av en vec gick först kaffebryggaren sonder,sedan vattenkokaren,sedan när jag skulle använda elvispen så ramlade den i bitart.en gjutjärnskastrull var det plötsligt hål i.(dyrt som 17 blir det)

pratade med markus gårdbäck om detta o pratade även med eva(hans fru)då jag önskar bli av med detta o ville ha healing)även de sa att jag nog blir en utmaning för dem då hon kände av mig redan via telefonen)tyvärr var jag tvungen att avboka pga dålig ekonomi.men jag ska se till att inom kort försöka få hjälp av dem.

pratade även med heikki vesa (som är astrolog/siare) för knappt en vec sedan som förutspådde mig en lysande framtid inom healing och mediumskap(även om jag inte ännu iaf kan känna att detta är mitt kall) men jag har iaf lärt mig att inte vara rädd då jag känner av div energier,har heller inte blivit besatt på länge

även om jag är oerhört känslig för allt i stort sett. Enl heikki så kommer jag gå utbildningar redan år 2010 o starta eget inom detta,kommer bli proffisionell dessutomhan kunde inte ens se nåt tak för min inkomst framöver.(he he)

jag har redan kanaliserat vid 2 tillfällen(vilket markus o eva vet)trots att jag är helt outbildad så tycker jag det ska bli intressant att se om heikkis förutspåelser inträffar(inget jag själv planerar ännu iaf).

Men jag har ju en önskan om att få gå hos jane i ramsberg o även hos terry evans som ju bor nära dig.Frågan är om ni är redo för att träffa någon som mig som redan utan hjälp har upplevt allt inom andevärlden.??? isåfall kommer du/ni nog bli varse om att demoner faktiskt existerar.

Ska iaf  låta markus o eva G rena mig förstö.(pga att jag mår inte bra att ha det som det nu är,,,,,,,ps jag kan gatantera att jag ät helt normal(o ingen utåt sett skulle någonsin kunna ana vad jag gått igenom tidigare i mitt liv=har 3 fina friska barn,o jag själv jobbar som övervakare inom "telefon/datorbranchen)………har ett fint hem o fina vänner mm mm…….

vinteralvan
3/16/10, 11:01 AM
#53

Tycker att din berättelse visar hur farligt det är att ha seanser och "anden i glaset". Det är så lätt att onda andrar tar sig in. Jag är förvånad över att du har vågat skaffa nya pojkvänner, barn och djur. Det hade inte jag med så farliga andar i min omgivning.

OlgaMaria
3/16/10, 11:37 AM
#54

#51 o 52

Hej igen Casandra. Tack igen för all information! Det var bra att du kunde kopiera in det sista inlägget också för det förklarar väldigt mycket. Din mamma höll i seanser och välkomnade på olika sätt in olika andar. Även du engagerade dig i detta som liten. Så det är inte alls konstigt att ni haft de upplevelser som ni har haft. Inom "New Age" verkar det som att man upphöjer sådana här upplevelser och att man är "medial" eftersom man upplevt och sett saker, men det är inte svårt att göra det. Generellt handlar det bara om hur mycket man bjuder in det i sitt liv. Du växte upp i en miljö där det här var vardag och det har följt dig i hela ditt liv.

När jag läste om din dröm så tänkte jag på det här bibelordet:

1 Kor 3:4 Om en säger: "Jag håller mig till Paulus", och en annan: "Jag håller mig till Apollos", är ni då inte som folk i allmänhet?
1 Kor 3:5 Vad är Apollos? Vad är Paulus? Tjänare som förde er till tro, och det med den uppgift som Herren har gett var och en.
1 Kor 3:6 Jag planterade, Apollos vattnade, men Gud gav växten.
1 Kor 3:7 Varken den som planterar eller den som vattnar betyder därför något, utan endast den som ger växten, och det är Gud.
1 Kor 3:8 Den som planterar och den som vattnar är ett, och var och en skall få sin lön efter sitt arbete.
1 Kor 3:9 Ty vi är Guds Medarbetare, och ni är en Guds åker, en Guds byggnad.
1 Kor 3:10 Efter den nåd som Gud gav mig har jag som en kunnig byggmästare lagt grunden, och en annan bygger nu på den. Men var och en bör se till hur han bygger.
1 Kor 3:11 Ty någon annan grund kan ingen lägga än den som är lagd, Jesus Kristus.
1 Kor 3:12 Om någon bygger på den grunden med guld, silver och dyrbara stenar eller med trä, hö och halm,
1 Kor 3:13 så skall det visa sig vad var och en har byggt. Den dagen* kommer att visa det, eftersom den uppenbaras i eld, och hur vars och ens verk är skall elden pröva.
1 Kor 3:14 Om det verk någon har byggt består provet, skall han få lön.
1 Kor 3:15 Men om hans verk bränns upp, skall han gå miste om lönen. Själv skall han dock bli frälst, men som genom eld.
1 Kor 3:16 Vet ni inte att ni är ett Guds tempel och att Guds Ande bor i er?
1 Kor 3:17 Om någon fördärvar Guds tempel, skall Gud fördärva honom. Ty Guds tempel är heligt, och det templet är ni.
1 Kor 3:18 Bedra inte er själva. Om någon bland er tycker att han är vis i den här världen, måste han bli en dåre för att bli vis.
1 Kor 3:19 Ty den här världens visdom är dårskap inför Gud. Det står skrivet: Han fångar de visa i deras slughet,*
1 Kor 3:20 och vidare: Herren känner de visas tankar och vet att de är tomma.

Den här texten handlar om att Gud förmår att frälsa oss som har fått Anden, vi är Guds tempel. Om det finns saker i vårt liv som är fel eller om vi har koncentrerat vår kraft på fel saker, så kommer det att brännas bort som genom eld, men vi själva kommer att bli frälsta.

Gud kommer fördärva allt som försökt fördärva oss (v.17).

Den här texten handlar också om att vi människor kan fästa oss vid olika personer och olika läror och låta det styra oss, men det är Gud vi ska hålla oss till och ingen annan. Vi själva kan studera och fundera och tycka att vi kommit fram till smarta saker, men Gud tänker inte så höga tankar om någon mänsklig vishet utan bara den vishet som kommer ifrån Honom.

Jag tycker det låter som att du hade en fantastisk dröm och att Gud ville visa att han är med dig, att han förmår frälsa dig, och när han får lägga dig i sin renande eld så kommer du att bli totalt ren och godkänd av honom och allt du kommer känna då är hans stora kärlek! Så tänker jag.

Något jag märkt av hos "mediala" personer som söker sig till "New Age" (jag skriver med citattecken för jag vet att jag generaliserar :) är att man ofta kan vara ganska stolt över sina förmågor och sin kunskap och har svårt för att tänka på ett nytt sätt. Men jag hoppas att du kan lägga ner din egen kunskap och söka Guds kunskap istället. Bibeln lär att det är en synd att söka andevärlden på det sätt som du och din mamma har gjort. Största andledningen till att den är en synd är att vi kan bli så skadade och förvirrade, och Gud älskar ju oss och vill beskydda oss. Så du skulle behöva be Gud om förlåtelse för alla gånger du sökt dig till andevärlden, alla seanser, svarta damen m.m. m.m. och be att han ska ta över i ditt liv och leda dig från och med nu. Jag hoppas verkligen på det bästa för dig!

Förresten, var det kanske det här bibelordet du tänkte på?

2 Kor 11:14 Och det är inget att förvåna sig över. Satan själv gör sig lik en ljusets ängel.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

bluemary
3/23/10, 12:37 PM
#55

Som ny gick jag även in här.

Träta och bråk här också…

Ta vara på stunden, på livet. Försök att njuta. 

 Vad håller ni på med ??????

Annons:
Upp till toppen
Annons: