Annons:
Etikettinspiration
Läst 2776 ggr
Emmyjane
2010-02-25 12:07

Uppenbarelseboken!?

Har börjat med den.

Vore kul att höra om det finns andra som  fått nånn uppenbarelse ur den? Om inte så är det ju en knepig och mystiskt skriven text, även om vissa delar är kristallklara.

Ska man tolka den helt ur den tid som den är skriven eller kan man verkligen hitta paralleler till vår tid eller helt klistra den på våra förutsättningar?

Mvh

Annons:
OlgaMaria
2010-02-25 13:25
#1

Jag tror att det är en profetisk bok som talar in i den tid då den skrevs men även om vår och om den sista tiden.

När den skrevs var de kristna utsatta för extrem förföljelse från den romerska makten. Striden i kap 12 tror jag handlar om hur Gud vinner striden mot förföljelsemakten med hjälp av ängeln Mikael och bröderna som vinner genom Lammets blod och genom sitt vittnesbörd.

Där ser man exempel på symbolspråket i Upp. T ex havet och jorden tror jag representerar det värdsliga och allt det som står emot Guds församling. När Mikael slungar Satan ner från himlen, så tror jag himlen representerar Guds församling. Har läst ungefär detta i en kommentar och jag tyckte det lät rimligt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-02-25 17:30
#2

Det finns fyra sätt att tolka Upp.:  historisk, futurist/framtid, preterist och andlig/symbolisk.

Det finns också olika tolkningar av 1000 års riket.

Det historiska synsättet ser skeenden i kristendomens historia som delvis fullbordad i boken.  Jag tror att de flesta stannar vid Upp 18. . men jag måste kolla detta mera nogrannt.

Den futuristiska ser en upptagning av församlingen i Upp. 4:1 och efteråt den stora vedermödan.

Den preteristiska tolkning vidhåller att allt som finns skrivet skedde i de 1:sta århundraden.

Den andlig/symboliska tolkningen ser bokens skeenden som en kamp som församlingen har i Guds plan och som upprepas över och över igen. Det verkar som Theresia ser en del i denna tolkning . . .

När det gäller tusenårsriket finns det Millenium och Amillenium tolkningar med små variationer.  Millenium tolkningen är mest vanlig i den futuristiska synsättet.  Det innebär att Kristus kommer som kung och regerar på jorden i tusen år.

Amillenium i stora drag innebär att Kristus har besegrat/bundit fienden* och nu bygger kyrkan  ref. i Matt 12:28 -30.  Om det åter är med Guds Ande som jag driver ut de onda andarna, så har ju Guds rike kommit till eder. Eller huru kan någon gå in i en stark mans hus och beröva honom hans bohag, såframt han icke förut har bundit den starke? Först därefter kan han plundra hans hus. Den som icke är med mig, han är emot mig, och den som icke församlar med mig, han förskingrar.

Jesus är centrum för boken.  Han uppenbaras som den som besegrat allt och i sin härlighet.  Mitt favorit kapitel är 5 när Lammet träder in och öppnar bokrullan.

*Och jag såg en ängel komma ned från himmelen; han hade nyckeln till avgrunden och hade en stor kedja i sin hand. Och han grep draken, den gamle ormen, det är djävulen och Satan, och fängslade honom för tusen år och kastade honom i avgrunden och stängde igen och satte dit ett insegel över honom på det att han icke mer skulle förvilla folken, förrän de tusen åren hade gått till ända. Därefter skall han åter komma lös för en liten tid. Och jag såg troner stå där, och de satte sig på dem, de åt vilka gavs makt att hålla dom. Och jag såg de människors själar, som hade blivit halshuggna för Jesu vittnesbörds och Guds Ords skull, och som icke hade tillbett vilddjuret eller dess bild, och icke heller tagit dess märke på sina pannor och sina händer; dessa blevo nu åter levande och fingo regera med Kristus i tusen år.  Upp. 20:1-4

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Emmyjane
2010-02-25 22:48
#3

Oj Riktigt bra och berättande. Tack

Jag har bara kommit till kapitel tre än men kommer läsa med iver

OlgaMaria
2010-02-25 23:00
#4

Träffar ett par Jehovas vittnen varje vecka. Vi har diskuterat Uppenbarelseboken en del nu.

I Upp 1 beskrivs en som liknade Människosonen. Jag antar att det är Jesus.

I Daniel 10:5 och framåt beskrivs en man på precis samma sätt som i Upp 1. Denna man talar OM ängeln Mikael längre ner i kapitlet.

JV hävdar ju att Jesus och ängeln Mikael är samma person. Men jag tycker det är tydligt att det är Jesus som beskrivs i Daniel 10 och han talar OM Mikael så de kan inte vara samma.

Fick lite luddiga svar kring detta. Men de lutade väl åt att mannen i Dan 10 är en annan ängel och att änglarna kanske ser likadana ut. Men både ängeln Gabriel och Mikael förekommer i Dan och de får inte något av samma beskrivning.

Kommer ta upp det vid nästa tillfälle igen.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-02-26 12:52
#5

# 4

Ja! Och i Upp 5 tillbes Lammet inför Gudstron av alla.!

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: