Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3361 ggr
bluemary
2010-03-23 12:47

Varför bråkar ni ?

Blev jätteglad när jag hittade detta forum.
Men det är ju inget annat än bråk, påhopp o s v.

Varför inte göra ett avstamp. Inget mer tjafs. Inga
mer påhopp.

Och varför bråka om innehållet i bibeln. För tänk
om bibeln  inte är sann till 100%?

Annons:
BattleBitch
2010-03-23 12:54
#1

Tror vi har förstått nu, du har skrivit samma sak i tre trådar och startat en ny tråd om samma sak .. blir lite för mycket. Det räcker med att säga en sak en gång.

Jag försöker att hålla nere, men när man blir angripen gång på gång på gång… så blir det ibland svårt att hålla stämningen på topp! Glad

Jag är övertygad om att Bibeln är Guds ord till oss människor, det är därför som jag litar helt fullt ut på det!

Camillhe
2010-03-23 13:40
#2

Därför att vi kristna är övertygade om att Bibeln är sann till 100%.

Och tjafsen uppstår eftersom det av ngn anledning kommer hit väldigt mycket folk från olika sekter som vill vilseleda människor.

BattleBitch
2010-03-23 14:23
#3

#2

Bråken uppstår för att Du anser att Du har rätt o alla andra fel, så därför har Du rätt att vara spydig och otrevlig.

Det hade vart bättre om även du följde Jesu exempel att älska alla, även dina fiender! Flört

Camillhe
2010-03-23 19:46
#4

Nejdå jag anser inte att jag har rätt och alla andra fel, jag anser att Guds Ord är rätt och att vi måste tolka det rätt.

Jag har massor kvar att lära av Gud och kommer aldrig att bli fullärd, men den kunskapen jag har om sekter och sekters tro är det mitt ansvar att dela med mig av när sektmedlemmar försöker vilseleda andra.

Jag har absolut ingenting emot dig BB, som person, och har egentligen inga problem med att respektera din tro heller, det är bara när du skriver om saker som absolut inte ingår i kristen tro som det är viktigt att jag eller ngn annan visar det, så inte ngn blir förledd.

Eftersom du självklart inte själv ser att du är medlem i en sekt så kommer vi aldrig att enas om det, men JV uppfyller de flesta definitioner som kännetecknar en sekt och därför kommer vi aldrig att kunna hitta ngn gemensam bas att stå på, då vi inte tror på samma Gud.

BattleBitch
2010-03-23 19:58
#5

#4

Vem säger att du har tolkat det rätt? och vem säger att det du skriver ät rätt??

Stevo
2010-03-24 10:45
#6

Ni har fel båda två :-P.

Skämt åsido. Det går alldeles utmärkt att diskutera sakfrågor utan utfall som "du sprider lögner", "du tillhör en sekt", et cetera.

Det är förstås en konst att inte låta sig provoceras av att man upplever att ens debattmotståndare är respektlös, men det är en eftersträvansvärd konst att bemästra.

Tror någon av er att det eviga livet, som jag utgår från att ni båda tror på, faktiskt kan stå och falla med vilken syn man har på treenigheten? 

Det finns ett känt latinskt uttryck som jag tror att ni skulle kunna ta till er i det här sammanhanget (även om det föreslås från en ateist i det här fallet):

Deus Semper Major - Gud är större.

mvh
Stevo

Annons:
BattleBitch
2010-03-24 11:56
#7

#6

Det som är så intressant att det kan vara så, för dig. För om du tycker att vi har fel, så är ju det din verklighet. Inget som någon skall ta ifrån dig. Det är lite dig jag vill komma, att alla har rätt att tycka det man tror på är sant. Ingen kan komma och säga du har fel… dock kan man säga att jag tycker att du har fel. Glad

Jag tror att Gud ser till hjärtat, det är det allra viktigaste. Sen anser jag att Gud gett oss bibeln där han vill att vi skall lära känna honom.

Deus Semper Major, var fin. Det är lite min stil, "Gud är större än våra hjärtan" säger bibeln. När man mediterar över det så får livet och tron en helt annat djup Skrattande

Woodland
2010-03-24 15:44
#8

Jag gillar

Ecclesia reformata, semper reformanda

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

bluemary
2010-03-25 04:02
#9

Men nu är ni ju i gång igen ! Glad

Woodland
2010-03-25 12:50
#10

Det är bara att gilla läget.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

bluemary
2010-03-26 19:20
#11

Jo, visst är det såGlad

Men är det inte helt forum att bråka på ? Det borde ju vara
vänligt och kärleksfullt med tanke på vad man diskuterar.

Om man tänker på hur kärleksfull Jesus är så kan man fråga
sig om det bara är att gilla läget ?

I all vänlighet !Glad

Woodland
2010-03-27 14:21
#12

Jag tror de allra flesta är vänliga. Det viktigaste är att inte  ägna sig åt personangrepp - fast det har hänt.

Att angripa falska läror o.s.v. är oerhört viktigt för en kristen och är en del av kyrkans historia. Ännu idag så fortgår diskussioner och debatter om tron - med de som står utanför och de som är innanför.  Sanningen utkristalliseras för en människa genom att väga för och emot.   Och vi diskuterar för att på ett eller annat sätt förnekar sekterna en eller flera  väsentliga läror som kristendomen står för.

Människor i forna dagar har gett sina liv för att vi idag kan uttrycka vår tro i frihet.  Det är dyrköpta sanningar som har bevarats och skall försvaras.

Jesus och de tidiga kristna var inte så mesiga med falska lärare som många kanske tror. Om du läser lite mer i bibeln kan du se Han uttalade "Ve" över vissa och lovade dem evig förtappelse.  Den "gelé"* Jesus som förkunnas på många håll idag är en myt.

Det är bra att känna att man har det fint inombords men är någon ett Guds barn kommer Han inte låta sitt barn fortsätta i den känslan.  Man måste växa i nåd och kunskap.  Och kunskapen finns i bibeln (Ordet).

MVH

* dvs Han kan fås i vilken färg och smak som  önskas.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Kalendula
2010-03-30 00:07
#13

Bråk uppstår väl egentligen pga människors  egna negativa fördommar om andra människor som anses ha fel? För att det är så lätt hänt att tänka för andra eller berätta hur andra ska tänka… Rätta mig gärna om jag har fel eller om det är en fördom jag har. GVD= Gud vare med dig (er) Kram alla! Glad

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

Annons:
Woodland
2010-03-30 00:21
#14

# 14

Om någon inte håller med sin motpart behöver  det inte ske pga fördomar!  Fördomar är mer en negativ attityd mot någons person.   Man kan ha mycket positiva känslor och tycka om den man debatterar mot men mycket olika hållning i sak.

Bråk är inte uteslutande negativt därför att det kan vara ett känsloresultat  av nya tankebanor.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

bluemary
2010-03-30 02:10
#15

Jag hoppas att det hela är överstökat nu så att det inte blir
alltför långdraget. GladFlört

Camillhe
2010-03-30 02:58
#16

Vad är överstökat? Diskussionerna som uppstår kommer nog alltid att uppstå.

Ang att Jesus är kärleksfull så absolut, det är Han verkligen.

Men läs Joh 2:14-16 så ser du en till sida av Jesus:)

bluemary
2010-03-30 03:42
#17

Nu är diskussion angående mitt inlägg "varför bråkar ni"
överstökad.

Klart slutGlad

BattleBitch
2010-03-30 18:03
#18

Vad bra!! Skrattande

honex
2010-04-11 12:16
#19

battlebitch!!!, varför ska jag älska dom människor som sårat mig?? , avfärdat mig, jag vill då hellre vara utan dom människorna.

jo jag är kristen, läser bibeln, försöker följa dess principer så gott det går!!!

BattleBitch
2010-04-12 00:42
#20

#19

Därför att vi följer Jesus. Han vände andra kinden till.

Vad gott gör vi om vi älskar bara dom som tycker om oss? Näe älska alla, även dom som hatar oss och be för att dom ska finna sanningen :)

Annons:
Woodland
2010-04-13 00:25
#21

Honex

Att älska behöver inte betyder att man godkänner den andra parten eller ens tycker om vad de gör osv.  Det innebär inte heller att man inte kan vara arg eller upprörd i sina känslor osv.

Att älska är att ha den personens bästa för ögonen.

Men mest av allt som troende älskar man sin nästa för Frälsarens skull.  Han som har rätt att dömma oss till evig fördärv  förlät oss, och om Han förbarmade sig över t.ex. mig så kan jag inte har en oförlåtande ande mot min nästa.

En sådan kärlek kommer bara av Gud helige Anden.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

honex
2010-04-14 09:39
#22

Tack för era svar!!Glad jag har egentligen ingenting emot JV men det känns lite konstigt i vissa sammanhang tex skolavslutningar ( fanns kanske inte på Jesutid) att man inte kan /vill vara med o fira.

Ni gör helt rätt när det gäller Julen, påsken, ni firar ju verkligen åminelsen på rätt dag.

julen idag kretsar mest runt att på så många julklappar, ha julpyntat m.m.

Woodland
2010-04-15 20:12
#23

Honex,

Jag tillhör inte Rikets Sal.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

BattleBitch
2010-04-15 22:50
#24

#22

Ja det är lite synd att dom måste tvinga in eleverna i kyrkan för skolavslutning. Dock var vi ju med på allt annat :)

Margareta
2010-04-15 23:59
#25

Det här är ett forum som jag startade för att vi som är kristna i traditionell mening skulle få berätta för andra nyfikna om hur det är att vara kristen. Ungefär som "Alpha på nätet".

Sen kom - precis som Tarmsaft säger - en hel hop andra med annan tro och försöker ta över forumet och därtill övertyga oss som tror som jag som skapade forumet att vi har fel och de har rätt.

Det är inte fråga om vem som har fel eller rätt.

Det är fråga om att vi som tror enligt traditionell kristen tro - oavsett samfund (ni som är med i dem vet vilka jag menar) är för snälla för att bita i från - eller rättare sagt jag som är Sajtvärd - är för snäll för att säga ifrån. Många medlemmar skriver och ber mig häva dessa ständiga bråk.

Hade det här varit ett forum om tex en hundras och någon annan kom in och sa att en annan ras hade varit bättre hade personen blivit avstängd direkt och utan diskussion.

Vi som kallar oss kristna blir ofta antingen angripna för att vara mesiga för att vi är för snälla - eller så är vi kritiska för att vi inte accepterar andras syn på tro eller så är det något annat.

Jag som Sajtvärd har valt att stå utanför dess diskussioner, men nu vet ni alla fall vad jag tycker.

Jag tycker det är tråkigt eftersom jag startade sajten för att hålla fokus på Jesus och ingenting annat.

Vi som tror att Jesus är Frälsaren och enda vägen till Gud vet precis vad jag menar och jag hoppas ni håller med mig. :-)

Tungan ute

Om ni andra inte håller med mig blir jag inte förvånad - så har det varit ända sen Jesus gick på jorden och lär så förbli tills han kommer tillbaka.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

Kalendula
2010-04-16 08:42
#26

Margareta!

Det var fint skrivet tycker jag, och varför bråka. Om annan har en tro på annat sätt så kanske den/dom kan fixa ett eget forum att diskutera sin tro i. Så enkelt är det kanke.

Kram!

Kalendula

Uppskattar att bli tilltalad "Kalendula" när man svarar mig på inlägg.

"If you kill all my demons, maybe all my angels will die to. If you kill all my angels, my demons will survive"

honex
2010-04-17 15:29
#27

woodland!!!! inte jag heller

Annons:
todavy
2013-08-20 23:51
#28

Kom tillbaka till verkligheten! :) Bråk uppstår i 99 % av alla situationer när flera människor träffas. Bara för att det är ett forum (om så kristet sådant) betyder inte att folk är speciellt ödmjuka i sina kommentarer.

1 000 kr till den som sätter i hop en grupp med 10 slumpvis utvalda personer som ska diskutera ett och samma ämne i en timme utan att bråka! :)

Varför är det så då? Jo för att 99% av alla människor låter sina aphjärnor styra när de inte har något konstruktiv att säga. Blir det bättre? Ja, ett bra index är att jämföra partiledardebatterna i TV nu och förr. Bara på 80-90 talet bråkade man på varandra och pratade man i munnen på varandra mycket mer än idag. Det finns hopp för människorna. om ca 200 år…

Det är kanske därför det finns väldigt många ordspråk som handlar just om att tänka på vad man säger och kanske ibland vara helt tyst. Ett handplockat sådant är:

"Man har tagit det första steget till vishet när man har lärt sig hålla tyst."

Woodland
2013-08-21 09:58
#29

# 28

Detta är ett diskussionsforum. Det är hela grejen. Vill du inte diskutera står det dig fritt att avstå men försök inte tysta de som vill.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: