Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3975 ggr
Hallifax
2010-04-20 21:06

Förena religioner?

Ni som är troende, anser ni att det går att förena en religion med någon annan? Kan man exempelvis vara både Buddhist och Kristen samtidigt?

Är alla religioner egentligen i grund och botten samma sak -- bara att folk uppfattar gud på olika sätt? (Och ibland föreställer sig flera gudar.)

Eller har de andra religionerna helt enkelt fel?

Annons:
Woodland
2010-04-20 23:37
#1

Frågan 1 - Nej.

Frågan 2 - Nej.

Frågan 3 - Ja.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
2010-04-21 00:24
#2

#1

Så alla människor som är hinduer, buddhister och muslimer har helt enkelt bara fel? Det är alltså flera miljoner människor som lever sina liv i villfarelse, okunskap eller missuppfattning?

Camillhe
2010-04-21 03:11
#3

Ja!

Du frågar på "Jesus i fokus", vad förväntar du dig för svar?

Hallifax
2010-04-21 23:38
#4

#3

Det är en väldigt intressant fråga. Förmodligen skulle ju just alla dem människorna påstå att just deras tro har rätt -- och att alla kristna lever i illusion och villfarelse.

Woodland
2010-04-22 19:19
#5

Ja, och . . ?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2010-04-23 02:13
#6

Jag har lite svårt att förstå vad du vill ha fram med dina frågor. Kristna tror på Bibeln som Guds ord, och det står att Jesus är den enda vägen till Fadern.

Självklart tror man som kristen inte att andra religioner har rätt väg, och det går absolut inte att förena kristen tro med ngn annan religion.

Jag tror att merparten av människor som har en stark religiös övertygelse (oavsett religion) är ganska övertygade om att just dom har hittat rätt. Och det är väl inte så konstigt?

Annons:
Hallifax
2010-04-23 15:03
#7

#5&6

Inte intresserad av att få fram något speciellt, vara bra intresserad av att höra hur ni resonerade i frågan.

bluemary
2010-04-26 20:58
#8

Hej Hallifax ! Jag tycker att din fråga är intressant.
För egentligen så handlar ju allt om samma sak…….
Bara att vi ser lite olika på det.
Och visst skulle det vara så mycket enklare om alla hade
samma tro, tänker då på alla krig som vållats av "religiösa
skäl" - helt vansinnigt.
Kanske att alla har rätt och alla har fel ?

Men som sagt, forumet handlar ju om Jesus så nu så ska
jagTyst

Highness82
2010-05-01 04:52
#9

Hejsan Hallifax!

Jag tror nog inte att det går att förena de olika religionerna eftersom själva kärnan i alla religioner går emot varandra.

Antingen finns Gud, eller så finns han inte. Kristendomen förespråkar att det finns en Gud. Budda var agnostiker och var inte säker på om det fanns en gud. (rätta mig gärna om jag skulle ha fel här, men det är vad jag har hört.)

Kristendomen förkunnar att det finns EN Gud, medans Hinduism säger att det finns flera miljoner olika gudar, och detta låter ju också väldigt motsägelsefullt, alltså kan man inte kombinera dessa två heller.

Kristendomen förkunnar att Jesus dog för våra synder och sedan uppstod från de döda på den tredje dagen. Islam säger att Jesus inte alls blev korsfäst. Ännu en motsägelse som inte går att komobinera.

Pågrund av dessa exempel, så tror jag verkligen att det skulle bli svårt att kombinera de olika religionerna.

Eftersom jag är Kristen så tror jag att de andra religionerna är fel. Och jag tror ju inte detta för att vara fördomsfull, utan för att jag uppriktigt talat tror att det är så.  Jag skall ge dig en bild av hur jag ser på detta.

Föreställ dig att hela mänskligheten låg mitt ute i havet och kämpade för sina liv. Plötsligt så kommer det en man som ror i en båt. Han säger: "Hoppa upp i båten, alla ni som vill leva."  Många hoppar upp i den här båten. Precis efteråt kommer det 5 andra män som ror i sina båtar, och de säger exakt samma sak. Folk hoppar upp i båtarna, tror att de är räddade, för att sedan inse att det är hål i båtarna och de sjunker allihop. Den enda båten som inte sjönk var den båten som kom först.  Jesus är som den båten som håller. När vi är i Jesus Kristus så är vi räddade och vi sjunker inte. Han kommer att bevara oss ovanpå vattenytan, eftersom han är frälsaren.

Förstår du hur jag tänker här?

Mona22
2010-05-01 12:07
#10

#9 precis som du skriver är det flesta religioner så olika och kan inte kombineras. håller medSkrattande

En annan sak är att till och med inom samma religion krigar man mot varandra trots att biblen lär, älska din nästa, Älska din fiende (till och med det) och att man inte ska kriga. Ska man då blanda ihop flera olika religioner så blir det nog värre för trots att jesus sade att man ska älska alla så finns det många som inte gör det.

BattleBitch
2010-05-01 12:56
#11

nej, tyvärr så går set inte att förena.

1 korinthierna 10: 18-21

"Se på det som är Israel efter köttet: Är inte de som äter slaktoffren delaktiga med altaret? Vad skall jag då säga? Att det som offras åt en avgud är någonting eller att en avgud är någonting? Nej, men jag säger att det som nationerna offrar, det offrar de åt demoner och inte åt Gud; och jag vill inte att ni skall ha något gemensamt med demonerna. Ni kan inte dricka Jehovas bägare och demoners bägare; ni kan inte ha andel i "Jehovas bord" och i demoners bord."

Highness82
2010-05-01 13:56
#12

#10 Det är ju beklagerligt om det skulle vara så att Kristna krigar mot varandra. Dock så har jag inte hört något om detta, men skulle det vara så, så kan man ju inte göra annat än att beklaga. Och jo, det skulle nog bli ännu värre "som du säger" om vi skulle försöka förena alla religioner.

Upp till toppen
Annons: