Annons:
Etikettkyrkan
Läst 5035 ggr
[marion69]
2010-04-08 21:12

Nattvardens innebörd

Jag undrar vad nattvarden gör rent andligt för oss. Vad händer?

Det står också att man inte ska ta nattvard om man syndat? Om man gör det, vad händer då? (minns inte vad som stod, men att det kunde leda till döden?)

För ingen av oss är ju syndfri… Vore tacksam för lite svar på mitt huvudbry :-)

Annons:
Camillhe
2010-04-08 21:52
#1

Nattvarden är ett sakramente som de som överlåtit sig till Jesus kan delta i.

Andligt så tror jag att det handlar om förlåtelsen, vi dricker Jesu blod och äter Jesu kropp. Lite makabert när man skriver det haha.

Men har man ouppklarade saker med Gud, dvs saker man behöver be om förlåtelse över, lägga fram inför Gud så bör man inte ta nattvarden förrän man gjort upp med Gud.

Syndar gör vi alla, det viktiga är att vi är öppna och inte försöker dölja eller rättfärdiga våra synder inför Gud.

Och att vi inte ska delta i nattvarden utan att tänka på betydelsen av vad Jesus har gjort för oss.

I Bibeln står det om nattvard i bl.a 1 kor 11:17-34

[marion69]
2010-04-08 21:55
#2

Tack för svar :-) Tar gärna emot fler också

OlgaMaria
2010-04-09 00:02
#3

Nattvarden representerar förbundet genom Jesu blod. Ett förbund är inte giltigt utan blod, eller offer. Jesus offrade sig och gav sitt blod för att bekräfta förbundet med oss för all tid. När vi tar nattvarden bekänner vi oss till detta förbund.

1Joh 1:7 Men om vi vandrar i ljuset, liksom han är i ljuset, så har vi gemenskap med varandra, och Jesu, hans Sons, blod renar oss från all synd.

Förbundet renar oss från all synd.

1 Kor 10:16-17 Välsignelsens bägare som vi välsignar, är den inte gemenskap med Kristi blod? Brödet som vi bryter, är det inte gemenskap med Kristi kropp? Eftersom det är ett bröd, är vi som är många en kropp, ty alla får vi vår del av detta enda bröd.

Vi blir ett med Jesus, och vi blir också ett med varandra. Vi är en kropp tillsammans med Jesus och alla andra kristna.

Joh 6:53 Jesus svarade: "Amen, amen säger jag er: Om ni inte äter Människosonens kött och dricker hans blod, har ni inte liv i er. 54 Den som äter mitt kött och dricker mitt blod har evigt liv, och jag skall låta honom uppstå på den yttersta dagen. 55 Ty mitt kött är verklig mat och mitt blod är verklig dryck. 56 Den som äter mitt kött och dricker mitt blod förblir i mig och jag i honom. 57 Liksom den levande Fadern har sänt mig, och jag lever därför att Fadern lever, så skall också den som äter mig leva därför att jag lever. 58 Detta är det bröd som har kommit ner från himlen. Det är inte som det bröd fäderna åt och sedan dog. Den som äter detta bröd skall leva i evighet."

Vi får evigt liv.

Luk 22:16 Ty jag säger er att jag inte kommer att äta det förrän det får sin fullbordan i Guds rike." 17 Och han tog en bägare, tackade Gud och sade: "Tag detta och dela mellan er. 18 Ty jag säger er att jag från denna stund inte skall dricka av vinstockens frukt förrän Guds rike kommer." 19 Och han tog ett bröd, tackade Gud, bröt det och gav åt dem och sade: "Detta är min kropp, som utges för er. Gör detta till minne av mig." 20 På samma sätt tog han bägaren efter måltiden och sade: "Denna bägare är det nya förbundet i mitt blod, som utgjuts för er.

Brödet - vi blir En kropp med Jesus och med varandra. Vinet - förbundet som ger oss evigt liv och frihet från synd.

Joh 13:34 Ett nytt bud ger jag er, att ni skall älska varandra. Så som jag har älskat er skall också ni älska varandra. 35 Om ni har kärlek till varandra, skall alla förstå att ni är mina lärjungar."

Detta sa Jesus i samband med den första nattvarden. Nattvarden har också kommit att kallas - kärleksmåltid. Nattvarden illustrerar vår enhet som kristna och förstår vi att vi är ett blir det naturligt att vi älskar varandra.

1 Kor 11

Här står det om att äta Herrens måltid på ett ovärdigt sätt. Det är lite mycket att kopiera så du får läsa själv. Paulus kritiserade korinthierna för att vissa åt och drack mycket så att andra knappt fick något, och det var inget bra sätt att fira denna måltid, som ju ska vara ett minne av hans död som befallde oss att älska varandra. Nattvarden är en kärleksmåltid men beter vi oss på ett själviskt sätt vanhedrar vi Jesus. På denna tid brukade alla ta med sig mat, så man hade som ett slags knytkalas när man firade nattvard. Men de som var rika och tog med sig mer kanske tyckte att de fick äta mer också, medan andra som var fattiga och kanske inte hade tagit med sig något bara fick en munsbit. Nattvarden var en Måltid och inte bara en liten bit bröd och vin som vi har. Nattvarden var ett sätt för de kristna att dela på det de hade så att de fattiga inte skulle behöva gå hungriga.

Nattvarden representerar hela förbundet vi äger genom frälsningen och genom den erkänner vi både att vi är ett med Jesus och med varandra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
2010-04-09 10:37
#4

Theresia- tack så jättemycket. Kanon, jag bokmärker!

En till knasig fråga: Kan man ha sin egen nattvard hemma? Det finns ju välsignelsebön, och bröd och vatten/saft har jag ju hemma.

OlgaMaria
2010-04-09 14:06
#5

Ja, man kan ha den hemma, men man ska nog inte fira nattvarden själv så länge det verkligen inte är omöjligt att fira den tillsammans med andra. Poängen med brödet och vinet är ju att vi delar det med varandra. I första hand borde du ta nattvarden tillsammans med andra, i kyrkan, eller tillsammans med andra kristna i någons hem. Om det finns en ovilja att göra detta med andra, att gå till kyrkan och ta nattvarden eller dyligt, så tror jag inte att Gud tycker det är så bra. Han gav sin kropp för hela sin församling och han utesluter ingen som kommer till honom i tro.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
2010-04-09 15:48
#6

Till domkyrkan går jag gärna :) men jag har lite svårt att komma iväg ibland, för jag har en hund med separationsångest och bara en hundvakt som kan ställa upp nångång då och då bara.

Men jag ska försöka ta mig till domkyrkan någon dag. Men just nu, kände jag rent spontant att jag skulle vilja ta nattvard, för jag har inte tagit den på många år.

Annons:
Woodland
2010-04-09 20:28
#7

Bl.a. Nattvarden är ett minne av Jesu död och också en påminnelse att Han skall komma igen.  1 Kor 11:25-26

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2010-04-14 23:39
#8

#6 Kanske har du någon kristen vän som kan komma över och fira nattvarden med dig? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[marion69]
2010-04-15 09:43
#9

Jo det har jag. Ska fråga idag :-)

Upp till toppen
Annons: