Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2898 ggr
bluemary
2010-05-12 01:53

Vem ber man till ?

Ibland undrar jag vem jag ska vända mig till i bönen.

Just nu så är det Den Helige Ande som känns bäst för
mig då jag upplever att det är vad Jesus efterlämnade
då han vände tillbaka till Gud Fader (jag förklarar lite
dåligt men ni förstår kanske hur jag menar).

Vem vänder ni er till i bönen ?

Annons:
NiklasTyreso
2012-10-06 01:12
#1

Jesus undervisade lärjungarna hur de skulle be och lärde dem Fader vår bönen.

I Fader vår riktar man bönen till Gud Fadern, så jag tror det rätta är att be till fadern.

Att be till Jesus eller den helige ande är ok om man tror på treenigheten. Då är Fadern, sonen och den helige anden ett och därför är alla delarna likställda med Fadern.

Tror man inte på treenighetsläran blir det avgudadyrkan att be till något annat än Gud Fadern.

Camillhe
2012-10-06 13:45
#2

Jag ser Fadern, Sonen och Den Helige Anden som ett och blandar ganska friskt när jag ber/ pratar med Gud. Och det gör jag ganska ofta både medvetet och "omedvetet".

Men ber jag för någon eller om ngt speciellt så riktar jag mig nog till Gud och avslutar med orden i Jesu namn.

shamz116
2012-10-12 15:34
#3

Camillhe Det är helt rätt som du ber:) Gud är en. Gud fadern, Gud Sonen och Den Helige Anden är alla tre olika personligheter men de är alla Gud. Sonen är ett med fadern , Jesus sa detta och han underordnar sig fadern i allt, Den Helige Ande är underordnad sonen och Fadern.

Bibeln säger att vi skall be i Jesu namn, men vi skall även be till Gud som vår far.  Jesus har dött på korset för våra synder. Den som tror på honom har fått sina synder utstrukna och förlåtna, vi är renade med Hans blod. all ära tillhör honom! Gud fadern har gett all ära till han. Det är Jesus alla knän ska böjas inför. så vi ska absolut be direkt till Jesus, Gud vill att vi skall ha en nära relation till honom och ingen kan komma till Fadern utom genom Sonen som Guds ord säger..

God bless!

shamz116
2012-10-12 15:38
#4

Bluemary: Läs din bibel, Gud vill att vi skall få större kunskap om vem han är och att vi ska ha en nära relation med han. Det är viktigt om du tagit emot Jesus i ditt liv att du varje dag läser och då visar dig Gud mer och mer såna här saker. Den Helige Ande är till som en hjälpare för oss. Men jag hittar ingenstans i Guds ord att vi skall be till han, utan vi skall be till Fadern och Sonen. Allt i Jesu namn, det är Hans namn som förlåter och renar oss , Gud hör oss genom Jesus och ingen kan komma till Gud utom genom sonen.

God bless!

Woodland
2012-10-12 18:30
#5

# 4

Välkommen Shamz116!

Håller helt med ditt inlägg.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

shamz116
2012-10-12 18:53
#6

Woodland: he he ni e inte så många kanske som skrive reftersom ni ser att ja e ny:) tack så mycket ..e ny på hela iFokus..blev medlem efetrsom ska skaffa en katt nu snart o ville fo fakta..men så såg ja att de finns ju sidor för kristna o om Jesus de måste man ju självklart skriva på:D o kunna hjälpa o leda andra rätt i tron..

God bless!

Annons:
Perly
2012-10-24 16:18
#7

Är inte kristen men du kan väl egetnligen inte be fel då fadern, sonen och anden är en så att säga som jag tolkar det (:

Alltid Oavsett

[Norpan88]
2012-11-12 14:18
#8

Joh 16:15

Allt som min far har, det tillhör mig. Därför kan jag säga, att allt Guds Ande låter er veta har han fått från mig.

Och evigt liv innebär att lära känna dig, den enda Guden som är verklig, och mig, Jesus Kristus, som du sänt till Jorden. Joh 17:3

Far i himlen, jag ber att de ska leva i fullständig enhet, precis som du och jag gör. ….Joh 17:21

..Den härlighet du gav till mig, den har jag gett till dem, så att dom kan leva i fullständig enhet, precis som du och jag gör. Jag ska vara i dem och du ska vara i mig, så att deras enhet blir total. Joh 17: 22

Upp till toppen
Annons: