Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4510 ggr
[dcpower]
5/2/10, 6:47 PM

e det OK att använda tarotkort när man e kristen??

 hej jag undrar om det e tillåtet att använda tarotkort när man e kristen elr  om jag ska sälja dom det kanske ändå e bäst å sälja dom för jag använder dom aldrig förutom när mamma vill bli spådd hon har blivit beroende av dom förbaskade korten å hon vill att jag ska spå henne hela tiden men nu har jag överlämnat mig till Gud å det käns bra så jag kmr förmodligen å sälja dom men jag vill gärna höra era åsikter om tarotkort å kristendom går ihop tacksam för svar/dcpower

Annons:
Highness82
5/2/10, 8:11 PM
#1

Jag har varit i liknande situation som dig. Men jag var dum nog att ge bort tarotkorten till min bästa kompis. Jag skulle egentligen ha bränt allt som hade med New age att göra.  Men jag såg det som pengar, och det gjorde ont att förstöra alltihop, så jag gav bort allt istället.Vilket jag tycker är dumt såhär i efterhand.

Jag tror inte att det går så bra med Tarotkort och Kristen tro. Det är bättre att be för att få den profetiska gåvan från Gud, än att spå i tarotkort - om man vill kunna se in i framtiden.

[dcpower]
5/2/10, 8:18 PM
#2

jo, det har du rätt i  å det e mamma som tvingar mig hela tiden å spå henne å det e JÄTTEJOBBIGT för jag har inte använt korten mer än till henne dom här gångerna på över ett halvår. Tkr ni jag ska bränna dom för isf gör jag det:):) jag har ändå ingen användning för dom.jag ska fråga Gud istälet om jag vsöker efter svar.Och jag känner mig SÅ glad när jag vände mig till Gud inte als sådär hatfull som jag va när jag dyrkade satan nu jag mkt gladare å har INGET hat överhuvudtaget

Highness82
5/2/10, 8:22 PM
#3

Underbart att höra att du mår bra idag och att Gud skänker dig glädje.

Mitt personliga råd är att du skall bränna allting som har med New age att göra.  Du kan även kasta det, men risken finns att någon börjar läsa böckerna och blir involverad i NA! Men det bästa är nog ändå att du rådfrågar Gud, han vet bäst.

Hallifax
5/2/10, 9:18 PM
#4

Jag tycker att det här är ett bra exempel på de negativa konsekvenser som uppkommer när man underkastar sig religösa dogmer: man accepterar auktoriteter utifrån genemsama och (helt obevisade) trosföreställningar.

Man söker alltså tillåtelse från andra kristna för att få hålla på med tarotkort -- någonting helt harmlöst -- men får rådet att bränna alla kort. Och varför? Jo, för att man har en gemensam föreställning om att det finns ett övernaturligt väsen i himlen som ogillar det här.

"jag undrar om det är tillåtet att använda tarotkort om man är kristen" undrar du klart och tydligt. Varför vill du ge andra människor auktoriteten att bestämma om det är tillåtet med tarotkort eller inte? Det bestämmer väl du helt själv?

[dcpower]
5/2/10, 9:34 PM
#5

JA VILL INTE HA SVAR FRÅN SKEPTIKER PÅ DET HÄR INLÄGGET VAR VÄNLIG Å ACCEPTERA DET JAG E TRÖTT PÅ DOM  EVIGA TJATEN FRÅN SKEPTIKERNA JAG ORKAR INTE SNÄLLA!!!!!!

Woodland
5/2/10, 9:38 PM
#6

Lägg av Halifax!

Du visar dina sanna färger nu.  Elakt sagt till denna ungdom.  Sluta med det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Stevo
5/2/10, 9:53 PM
#7

Ett litet försynt råd i all ödmjukhet: Ta en funderare på vad det internetrelaterade begreppet "trollande" innebär, innan ni engagerar er för djupt i vissa trådar. Det kan ibland vara sunt.

mvh
Stevo

Hallifax
5/2/10, 9:59 PM
#8

#6

På vilket sätt är det elakt? Du får gärna motivera. Jag skulle snarare säga att det var skrivet med omtanke och hänsyn till invididens frihet.

[dcpower]
5/2/10, 10:12 PM
#9

ibland tkr jag vetenskapen blandar sig i sånt som dom överhuvudtaget inte ska blanda sig i det ska varje individ få bestämma själv för säger man att biberln styr människor vad gör inte vetenskapen då som kanske inte alls stämmer när det kmr till kritan men tack för din omtanke.):)

Hallifax
5/2/10, 10:19 PM
#10

#9

Jag lovar dig att vetenskapen aldrig kommer att lägga sig i om du använder tarotkort eller inte. :) Det är bara du som bestämmer om du vill använda tarotkort eller inte, ingen annan.

Margareta
5/2/10, 11:04 PM
#11

Snälla Hallifax - detta är en sida om kristen tro och om inte det passar dig att höra hur vi samtalar med varandra så behöver du inte vara här.

/Margareta

LCHF-magasinets allra sista nummer 2020/3 gavs ut i juni.
Det finns fortfarande lösnummer och gamla årgångar
http://www.lchfmagasinet.se

OlgaMaria
5/2/10, 11:05 PM
#12

Hej dcpower. Du har fått bra svar från de som är kristna här. Vad roligt att du verkligen menar allvar med att följa Gud. Han gillar det!! :) Verkar jobbigt att bränna tänker jag, hehe. Jag skulle slänga allt i en påse så att ingen kan se vad det är i den. Om du har andra new age/sataniska saker eller böcker kan du slänga det också. En del såna grejer kan ha en negativ påverkan, och det kan kännas som ett offer att göra sig av med vissa saker, men Gud kommer återgälda dig om du gör det för honom. :)

Anledningen till att vi är eniga i detta är inte för att det är någon slags allmän regel som kristna hittat på utan för att Bibeln är tydlig med detta och vi tror på Bibeln. :)

#7 Jag ägnar alltid det en tanke när det kommer in nya människor här. :) Tack för omtanken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hallifax
5/2/10, 11:31 PM
#13

#11

Det var en väldigt öppen och välkommnade inställning. Tack så mycket!

Annons:
[dcpower]
5/2/10, 11:43 PM
#14

jag har hmm lite pinsamt å säga det för jag vet hur dåligt det e jag har två uppocnervända pentagram en som jag har gjort själv å som e i trä å ett i metall å så har jag ett uppochnervänt kors å två svarta ljus fast allt det där har jag tagit bort men vet inte vad jag ska göra av det:(:( även om jag tkr det e dåligt nu så e jag lite vemodig till det där uppoch nervända pentagramet eftersom jag gjort det själv men jag ska kanske ändå bränna upp det för det har ju som sagt inte så mkt positivt i sig men det känns ändå p.g.a att jag gjort det själv. Tänk att t.o.m en f.d djävulsdyrkare kan bli kristen;);) det trodde inte jag förns det hände mig att jag blev kristen

Highness82
5/2/10, 11:45 PM
#15

Hallifax, du skrev såhär: ""jag undrar om det är tillåtet att använda tarotkort om man är kristen" undrar du klart och tydligt. Varför vill du ge andra människor auktoriteten att bestämma om det är tillåtet med tarotkort eller inte? Det bestämmer väl du helt själv?"

Jag antar att du inte är Kristen, så därför kan jag förstå varför du tycker att hon skall fortsätta med tarotkort.  Men om man är Kristen så tror man att Bibeln är Guds ord, och att den är till för att undervisa oss.  I GT står det bland annat såhär:

_**Hos dig får inte någon finnas som låter sin son eller dotter gå genom eld eller befattar sig med spådom, teckentydning, svartkonst eller häxeri, ingen som utövar besvärjelsekonster, ingen andebesvärjare, ingen som bedriver trolldom och ingen som söker råd hos de döda. 5 Mos. 18:9-11

När de säger till er: "Fråga andebesvärjare och spåmän, dem som viskar och mumlar", så svara: "Skall inte ett folk fråga sin Gud? Skall man fråga de döda till råds för de levande? Jes. 8:19**_

Detta är en av anledningarna till att jag personligen tycker att h*n skall bränna böckerna, eftersom jag tror att de kan vara skadliga både för TS och andra människor.  Det såg säkert hemskt ut i dina ögon när du läste det jag skrev, men det var i omtanke för andra människor som jag skrev detta.

Hallifax
5/2/10, 11:52 PM
#16

#15

Det står mycket trevligt i bibeln. Vi kan ju fästa ögonen på föjlande godbit:

"Var och en som smädar Herrens namn skall straffas med döden, hela menigheten skall stena honom. Den som smädar Namnet, han må vara invandrare eller infödd, skall dödas" (Tredje moseboken 24:16)

eller varför inte:

"Om två män råkar i slagsmål och den enes hustru skyndar till för att hjälpa sin man och sträcker ut handen och griper tag om könet på den som slår hennes make, skall du utan förskoning hugga av hennes hand." (Femte moseboken 25:11).

eller min favorit:

"Du får inte ligga med en man som man ligger med en kvinna; det är något avskyvärt" (Tredje moseboken 18:22).

Man kan alltså, med viss enkelthet, avgöra att det står väldigt mycket underligt skrivet i den "goda" boken, och då uppstår ju frågan: hur ska man förhålla sig till dessa underligheter och morkaliska avskyvärdheter som står skrivna i den "goda" boken?

Behöver man ta allt bokstavligt? Eller kan man, även som kristen, använda sitt sunda förnuft i de här frågorna? Och kanske använda sig av ett par harmlösa tarotkort om man nu skulle känna för det?

OlgaMaria
5/3/10, 12:01 AM
#17

Som sagt tidigare Hallifax… undrar du grejer för din egen del kan du starta egna trådar. Du får faktiskt respektera att den person som skapat den här tråden inte är intresserad av vad du tycker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hallifax
5/3/10, 12:05 AM
#18

#17

Då är han naturligtvis fri att bortse från mitt svar, om man så önskar.

OlgaMaria
5/3/10, 12:08 AM
#19

Då har vi väldigt olika värderingar du och jag. Jag resonerar inte utifrån rättighet utan utifrån respekt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
5/3/10, 12:17 AM
#20

Ett klipp till dig dcpower :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
5/3/10, 12:26 AM
#21

#14 Dcpower… jag tycker verkligen att du ska göra dig av med allt sånt. Förstår att det kan kännas lite med sånt som du har gjort själv men det där är en symbol för Satan, Jesus fiende, och Jesus sa att vi inte kan ha två herrar. Satan vill inte att du ska ha en bibel och Jesus vill inte att du ska ha ett pentagram. Vad bra att du berättar om det! Självklart gör Du som du vill, men det här är ett gott råd. :)

Känns det bättre att bränna sakerna så gör det. Du kan också be en bön typ något sånt här: "Gud jag vill lämna alla de här sakerna bakom mig. Nu slänger/bränner jag dem för att jag vill lämna allt det här bakom mig. Rena mig från allt ont och låt alla bindningar till Satan och allt orent som har varit i mitt liv få brytas och lämna mig. Nu vill jag bara tillhöra dig, i Jesu namn Amen."

kram

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

[dcpower]
5/3/10, 12:28 AM
#22

Tack så mkt, va elakan det va mot honom men så visste dom inte att han skulle återuppstå.jesus kmr alltid va min herrre man kan va lugn å ha honom hoppas jag inte har nått "otyg" i lägengheten sen jag dyrkade djävulen jag vill inte ha några skräckinjagande demoner här

Highness82
5/3/10, 12:33 AM
#23

Hallifax, nu har jag försökt skriva till dig två gånger och varje gång kommit åt någon knapp så att allt har försvunnit. Klantigt värre, jag vet.

Nu orkar jag inte skriva mer så jag skall fatta mig kort. Är du intresserad av liknande frågor då rekommenderar jag dig boken Krigen i Gamla testamentet, där liknande frågor tas upp!

Hallifax
5/3/10, 12:38 AM
#24

#23

Tack för tipset. Jag ska kolla upp boken vid tillfälle. Men det skulle vara intressant att höra hur du själv resonerar om du orkar ge det ett nytt försök vid tillfälle.

Ibland hör jag kristna tala om att bibeln är deras moraliska kompass men när jag läser den själv finner jag mycket som jag tycker är direkt moraliskt förkastligt.

Highness82
5/3/10, 12:59 AM
#25

#24 Jag skall försöka nu igen!:)

När man läser Moseböckerna så handlar reglerna för det mesta om renlärlighet och världsliga regler.  De brukade tex. Använda sig av djuroffer för att få förlåtelse för sina synder. Gud bodde i förbundsarken och i ett tempel av sten, och de brukade omskära den förstfödde sonen för att han skulle tas med i Moses förbund.

När Jesus levde här på jorden så tog han på sig våra synder på korset och dog. Vilket betyder att djuroffer inte längre gäller, enligt Kristen tro. Och Guds ande bor inte längre i ett tempel av sten, utan i troende människor av kött och blod. Och omskärelsen gäller inte längre, eftersom Den helige Anden omskär vårat hjärta. Så det är mer de andliga regler som spelar roll.   Gud gav regeln genom Moses Öga för öga, Tand för tand. Jesus gav budet: Älska dina fiender och be för dem som förföljer er.  Det handlar mycket om det andliga, eftersom vi skall vägledas i Den helige Ande.

När det då kommer till New Age, så blir detta ett stort hot. Det blir en kamp mellan det andliga, där vi Kristna tror att Guds Ande är den Ande som vi skall ha kontakt med, och vägledas och undervisas utav. Medans NA står för en helt annan andlig världsbild, och där Tarotkort är inkluderat.  Och vi Kristna tror ju även att NA är en vilseledande filosofi, där andliga makter som inte är goda, vill vilseleda människor bort från Jesus.

Hallifax
5/3/10, 9:56 PM
#26

#25

Tack för intressanta tankar, men jag tänkte främst på den sortens citat jag nämnde ovan (i #16). Hur ska man förhålla sig till den typen av citat? Vad är det för slags gud som resonerar på det viset?

Highness82
5/4/10, 12:14 AM
#27

#26 Jag vet inte riktigt vad jag skall svara på detta! Så tyvärr kan jag nog inte riktigt svara på dem frågorna! Tyvärr!

Annons:
Hallifax
5/4/10, 12:19 AM
#28

#27

Men hur känner du själv när du läser den typen av citat? Du skriver ju om kontakten med guds ande, och bibeln är ju ändå guds ord. Och om man ser till guds ord i de här fallen så ser man en gud som (åtminstone i mina ögon) är rasistisk, homofobisk, och kvinnofientlig.

Det rimmar ganska illa med den kärleksfulla och förlåtande gud som man hör många kristna tala om.

Woodland
5/4/10, 12:24 AM
#29

Gud är kärleksfull men helig och med rätt att döma.  Människor har ingenting att komma med inför Honom. Men Fader Gud sände Jesus för att rädda sitt folk från deras synder.

Gud bryr sig inte om att vara PK.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
5/4/10, 12:27 AM
#30

#29

Låter som en väldigt sympatisk gud att följa. En riktigt hyvens kille.

Highness82
5/4/10, 12:35 AM
#31

#28 Att jag inte alla gånger kan förstå mig på Guds vägar, jag vet att han är kärleksfull och helig och rättfärdig. Jag tror inte att Gud beordrade dessa saker av rastiska, homofobiska eller kvinnofientliga skäl, utan för att Israel skulle hållas rent.  Guds folk (Israel) skulle vara heliga eftersom deras Gud var och är Helig.

Woodland
5/4/10, 12:36 AM
#32

# 30

Yep.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
5/4/10, 12:42 AM
#33

#31

Folk talar ju ofta om bibeln som sin moraliska kompass, men sedan när man studerar den så ser man ju just att den är fylld av den här typen av värderingar. Vad är det för slags moralisk kompass egentligen?

På vilket sätt håller gud israel rent genom att beordra den här typen av saker?

Woodland
5/4/10, 12:46 AM
#34

# 33

Varför vill du veta?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Hallifax
5/4/10, 12:49 AM
#35

#34

Varför jag vill veta? För att få reda på något jag inte redan känner till. Är det inte därför man brukar vilja veta saker?

Emmyjane
5/4/10, 6:04 PM
#36

Jag förstår inte varför man inte får frågasätta sker?

Gud Tål lite frågor. Vi vet inte allt och varför kan Gud inte ha uppdaterat sig se Gt tiden?

Hallifax: Fortsätt att frågasätta och ge dina svar, tycker det är sunt att röra runt i grytan i bland.

Om man ställer en fråga måste man vara beredd på att få alla möjliga svar och varför kasta bort ett bara för att någon är skeptiker?

Varför ställer du frågan och vilket svar vill du ha?

Vill du ha ja vad duktig du är som fattat tron rätt svar eller vill du ha svar som ger dig verktyg att fatta eget beslut?

Jag är kristen men öppen för att Gud kan visa sig där man minst annar eller Allt är tillåtet men kanske inte så bra för dig och du har ju faktiskt svarat på din egen fråga. Du mår dåligt av dem altså ska du inte ägna dig åt dem, men döm inte dem som finner glädje i dem.

Woodland
5/4/10, 7:16 PM
#37

# 35

_Varför jag vill veta? För att få reda på något jag inte redan känner till. Är det inte därför man brukar vilja veta saker?
_
Man kan ha olika anledningar till att “vilja veta”.  Det kan bottna i ett helt ärligt sökande efter sanningen, en bekräftelse på att man är på rätt väg eller  ett redskap så man kan förlöjliga det man inte förstår.

Jag har haft mycket erfarenhet av diskussioner med folk som håller med mig och de som är emot.

Man lär känna igen de som har gjort sin hemläxa; d.v.s. de som har verkligen läst bibeln och fördjupat sig i ämnet för diskussionen.   Sedan finns de som med breda generaliseringar avfärdar allting på lösa grunder och visar sin okunnighet och mellan dessa två poler finns de som bara är lite nyfikna som bäst.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
5/4/10, 7:27 PM
#38

#37

Jag kan garatera att jag är är ute efter att förlöjliga någonting -- tvärtom, jag är bara intresserad av att förstå mina medmänniskor och hur de resonerar. Sedan har jag naturligtvis läst biben -- men jag är absolut ingen expert.

Highness82
5/4/10, 7:32 PM
#39

#33 En förklaring till detta kan vara att Israel var tvungen att följa vissa lagar och regler för att de skulle se när Messias skulle födas och känna igen honom när han kom till jorden. Jesus kom ju för att uppfylla lagen och profeterna, detta sade han själv i bergspredikan.

Om Israel då hade börjat att följa andra nationers regler och lagar och beblandat sig med andra människor, så hade ingen sett Messias då han kom.  Därför var israel tvungen att följa Guds lagar och regler, och behålla nationen ren och helig.

Självklart finns det bibelställen som är svåra att förstå, men jag som är syndare kan endast se inom den ramen, Gud som är helig ser utanför denna ram eftersom han inte är en syndare.  Eftersom jag är syndare så har jag som en måttstock inom mig. Jag är en lögnare, men tycker att pedofiler  är värre än jag. Pedofiler tycker säkerligen att mördare är värre än dem.  Men Gud som är Helig och syndfri, ser mig som syndare eftersom jag har ljugit. och att ljuga är ju en synd.   Det som Bibeln förklarar är att alla har syndat och gått miste om härligheten från Gud.

Jag vet inte om detta kan ge en klarare bild, då det kommer till texten i GT! Men det fantastiska är ju att det finns frälsning i Kristus!:)  Och i honom kan vi få förlåtelse för våra synder och Guds ansikte vänds mot oss istället för bort från oss.

Upp till toppen
Annons: