Annons:
Etikettinspiration
Läst 2089 ggr
Camillhe
2010-05-13 15:34

Vi skall göra människor som är vår avbild

1 Mosebok 1:26

Vi skall göra människor som är vår avbild, lika oss. De skall härska över havets fiskar, himlens fåglar, boskapen, alla vilda djur och alla kräldjur som finns på jorden."

I  hebreiskan kommer verbet först och i 1:26 är verbet skrivet i pluralis.

Det mest troliga teologiskt sätt är att Gud syftar på änglarna. En del hävdar att formen vi är ett utryck för Guds storhet, som tex att man tilltalar kungen med "ni". Andra vill få det till att Han syftar på Jesus och Anden men det stämmer inte riktigt in när man tittar på hebreiskan och andra verser som talar om gudaförsamlingen etc.

I nästa vers står det

Och Gud skapade människan till sin avbild, till Guds avbild skapade han henne, till man och kvinna skapade han dem.

Och här är hebreiskans ord för skapa tillbaka i maskulin singular form.

Annons:
Internettan
2010-05-13 16:21
#1

Intressant - och förvirrande. Kanske det är änglarna som inkluderas i "vi". Fast det känns inte självklart.

"Every point of view is a view from a point."

Camillhe
2010-05-13 18:54
#2

kanske, det som gör det problematiskt är ju att Gud säger i nästa vers "sin", och det skulle kunna tyda på att Han säger det första till en annan person i gudomen. Skulle Han pratat om änglarna skulle Han inte ändrat hur Han sa det i nästa vers kan man tycka.

Tror man att Gud säger det till en annan person i gudomen så är ju just att Han först säger vår och sen sin en bekräftelse på treenigheten.

Jag vet inte vilken av teorierna jag tror på. Jag vet att jag INTE tror att det fanns "fler gudar".

Upp till toppen
Annons: