Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3492 ggr
Hallifax
4/17/10, 7:18 PM

Kristendomens plats i skolorna

Vad anser ni som skolverkets förslag till en ny kursplan där kristendomen inte längre ska någon form av särställning i skolan. Den ska istället behandlas som en mytologisk skapelseberättelse precis som alla andra. Förslaget har väckt starka reaktioner från flera kristna.

Nu backade man ju tillslut och förtydligade ändå kristendomen i det slutgiltiga förslaget - vilket jag tycker är väldigt synd.

Annons:
Camillhe
4/17/10, 10:52 PM
#1

När jag gick i skolan hade kristendom inte större plats än de andra världsreligionerna mer än att man gick i kyrkan på avslutningarna. Och det tycker jag är synd. Trots allt har Sveriges kultur genomsyrats av kristendom under århundrade och jag tycker det är viktigt att kristendoms undervisning finns med mer i skolorna än andra världsreligioner.

Dock anser jag inte att man ska lära ut kristendom som den enda sanna religionen i skolan. Undervisningen ska inte handla om att få barn att tro på en religion utan ge kunskap om den.

Hallifax
4/17/10, 10:59 PM
#2

#1

Jag tycker alla skolor måste vara fullständigt neutrala i religösa frågor. Eleverna ska naturligtvis få en gedigen undervisning om religion -- men aldrig i religion, och den undervisningen ska ske på religionslektionerna, aldrig någon annanstans.

Det finns ingen anledning att ge kristendomen en särställning i skolorna. Den bör behandlas som en mytologisk skapelseberättelse, precis som alla andra. Samhället i stort måste vara fullständigt sekulärt.

Mona22
4/18/10, 11:54 AM
#3

#1. anser inte att man ska lära ut kristendom som den enda sanna religionen i skolan. Undervisningen ska ……ge kunskap.

Väldigt bra skrivet.Skrattande

Woodland
4/18/10, 9:13 PM
#4

# 2

Intressant diskussion med början här från SvD.

Jag finner det inte otroligt att Sverige kommer att lyda under sharia lag om ungefär 50 år.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
4/18/10, 9:43 PM
#5

#4 Helt otroligt är det inte, rent "statistiskt"…. men det är inget jag tror på. Tror att muslimer kommer att bli frälsta i så stor omfattning att det inte blir så.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hallifax
4/19/10, 1:06 AM
#6

#4

Nu förstår jag inte alls hur du tänker. Hur i hela fridens namn skulle Sverige kunna komma att lyda under sharialagarna?

Annons:
Woodland
4/19/10, 1:45 AM
#7

# 5

Vi kan hoppas att både sekulariserade svenskar och de av invandrarbakgrund blir frälsta.

# 6

Nu är det jag som är förvånad.  Följer du inte utvecklingen och debatten inom Europa?  Svaret är Demografisk utveckling.

Tror du Sverige är en ö utan möjlighet att påverkas?

Vi har för första gången sen medeltiden en stor influx av människor med en icke-kristen bakgrund.   Förr var skillnaden i befolkningen i Europa mellan olika grenar inom kristendomen . . nu är det en ökning av befolkningen med större skillnader d.v.s. mellan kristendom och islam.

I en demokrati är det majoritetsbeslut och om den demografiska kartan förändras genom barnafödandet kan också den politiska karta ritas om.

Jag påstår inte att det SKALL hända men jag finner det inte otrolig.  Jag tror Storbritannien och Holland ger oss en fingervisning av hur det kan ändras.  Politikerna och andra i ansvarspositioner är medvetna om vikten av att nya invandrare assimileras.

Dessutom är sekulariserade länder inom Europa ingen match för människor med en brinnande tro.  Man kan inte undervärdera behovet av någonting att leva och dö för.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
4/19/10, 2:00 AM
#8

#7

Att gå runt och hoppas på att svenskar och invandrare ska bli frälsta är nog tyvärr rätt tröstlöst. Vi lever i ett land som är väldigt sekulärt och jag har goda själ att tro att det kommer förbli så. Uppåt 85% av alla svenskar tror idag inte på en personlig gud.

Och det scenario du målar upp där en majoritet av vår befolkning vill anta sharialagarna känns otroligt långsökt. (Och då uttrycker jag mig milt.)

Woodland
4/19/10, 2:39 AM
#9

# 8

# 8

Och det scenario du målar upp där en majoritet av vår befolkning vill anta sharialagarna känns otroligt långsökt. (Och då uttrycker jag mig milt.)

Rynkar på näsan

Ah, men en aktiv majoritet behövs inte egentligen.

Du har mer hopp om mänsklighetens inneboende godhet än jag har.   Vi behöver bara titta bakåt i tiden till Nazisternas gärningar i Tyskland under Hitler.  Hur många var det inte som "inget visste" och höll tyst.  Titta bara på hur en liten skolflicka blev trassakerad i Bjästa och så vidare. . .

Stora grupper människor är lättpåverkade och kan styras av de som kan knepen.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
4/19/10, 2:47 AM
#10

#9

Hur skulle det gå till då menar du? Du var väldigt vag och otydlig i #7. Kan du måla upp ett trovädigt händelseförlopp som leder fram till att sharialagarna antas i Sverige? (Som är ett sekulärt och demokratiskt land.)

OlgaMaria
4/19/10, 3:21 PM
#11

#8 Jag går inte runt och hoppas, jag ser dem bli frälsta, och jag ber om ännu större genombrott och jag vet att Gud hör bön. Det har han visat förr. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hallifax
4/19/10, 3:54 PM
#12

#11

Fast fler människor än någonsin förr är ju idag ateister eller agnostiker? Och fler och fler går ju ur svenska kyrkan.

Highness82
4/19/10, 6:13 PM
#13

Jag undrar när de skall ta bort jul, påsk, pingst och Kristi himmelsfärdsdagen?   Helgerna är ju Kristna!

Annons:
Hallifax
4/19/10, 6:40 PM
#14

#13

Hur kristen julen verkligen är går att diskutera. Det är en väldigt gammal tradition som har flera olika ursprung. Många påstår ju att Jesus faktiskt föddes på sommaren.

Och hur många människor i Sverige idag skulle påstå att de faktiskt firar Jesu födelse när de firar jul?

Woodland
4/20/10, 12:20 AM
#15

# 10

Tillåt mig att "backtracka" här - Jag tycker att ditt påstående i #8 (Uppåt 85% av alla svenskar tror idag inte på en personlig gud) är missvisande därför att detta procental var resultat av endast ett enkät. Dessutom  erkänner Zuckerman i inledningen: Determining what percentage of a given society believes in God – or doesn’t -- is fraught with methodological hurdles.
Vi som är troende är helt medvetna om att endast ett liten procental verkligen tror på den bibliska Guden - så har det alltid varit.  Att tro att Gud finns är ingenting stort - Satan och demonerna gör också det.   Det finns ingen merit i det. Så det gäller att inte slår för stora trummor av det.
Att fler och fler går ur svenska kyrkan och erkänner sig som agnostiker eller atiester som du påstår är en uppfyllelse av Jesu egna ord.  Han sade att det inte kommer att bli många som tror när Han återkommer.  Vi ser på tidstecken att Hans ankomst är nära förestående.

Frågan - Kan du måla upp ett trovädigt händelseförlopp som leder fram till att sharialagarna antas i Sverige?

Det jag har skrivit är det som flertalet "think tanks" ägnar sig åt mera i detalj.  Kunde jag kommit med ett trovärdig händelseförlopp i detalj det hade jag haft anställning där. Jag är inte vag i mitt svar - jag generaliserar.

Tror du verkligen att atiester är en garanti för att en mer radikal lagform inte kan träda fram?  Samhället har utvecklats i en väldigt liberal riktning men pendylen kan svänga fort åt andra hållet.  Saker och ting kan smyga sig på.  Vem hade tänkt femton år sen att t.ex. Sverige skulle utkämpa krig utomlands med Europeer och Amerikaner?  Det finns analytiker som anser att om Israel bombar Iran bli det början till tredje världskriget. Vad blir ett scenario om demokrati införs i Kina?  Kina är ett land med en enorm  folkmängd uppgjord av olika folk.  Regering där har slutat att visa alla folkets protester mot sig.  Om den tappar kontrollen vad kommer att hända med kärnvapenarsenalerna?  Om de f.d. sovietiska satellitstaterna förlorar kontrollen över sina kärnvapen osv. . . ?   Det ende bestående är förändring.
Världssituationen är inte så stabil som den verkar.

Stora grupper människor är lättpåverkade och kan styras av de som kan knepen. 

Vad Europa gör är att rysta av sig den del av sin identiet och historia som är kristet.  Men kristen undervisning i skolorna är inte nödvändigtvist ett hinder för en levande kyrka.  Det finns ingen sådant i t. ex. skolorna i U.S.A.

Att solgudens högtid blivit de kristnas "jul" anses vara en märkbar seger för kristna värderingar över de hedniska.  Med hänsyn till referenserna från kyrkofäderna om präster, kungar osv  anses Jesus vara född på hösten 2 BC.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
4/20/10, 12:34 AM
#16

#15

Känner du till några andra opinionsundersökningar om hur många som tror på en personlig Gud idag? Skulle vara intersanta att ta del av.

Sen anser jag inte heller att det finns någonting stort i att vara ateist. Alla människor får ju förhålla sig precis hur de vill till de olika gudshypotser som finns. Jag tycker inte att det finns något speciellt stort eller litet i någon livsåskådning.

Sen hoppas jag du inte tar illa upp, men den potentiella utveckling du beskriver tycker jag fortfarande låter väldigt, väldigt långsökt, och jag tror ärligt talat inte att du behöver oroa dig för en sådan utveckling.

Woodland
4/20/10, 1:34 AM
#17

# 16

Känner du till några andra opinionsundersökningar om hur många som tror på en personlig Gud idag?

Det finns flera på sid 5 i pdf:n du postade.

Sen hoppas jag du inte tar illa upp, men den potentiella utveckling du beskriver tycker jag fortfarande låter väldigt, väldigt långsökt, och jag tror ärligt talat inte att du behöver oroa dig för en sådan utveckling.

Nej, jag tar inte illa upp fast att jag inte håller med dig.   Jag tar dagligen del av flertal internationella införmationskällor.  Jag är inte oroad.  Glad

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: