Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 3133 ggr
Linn
5/7/10, 10:23 PM

Faddrar/gudföräldrar

Kan inte riktigt klura ut hur det ligger till med det här egentligen, tänkte att ni kanske kan hjälpa oss.

I höst kommer jag och min sambo få vårat första barn och vi vill inte döpa detta barnet utan vill att h*n ska få göra det valet själv senare i livet. Vi vill istället ha en barnvälsignelse (är det så det heter eller har jag snurrat ihop det med något annat?).

Men så funderar vi på det här med faddrar och gudföräldrar. Måste man ha ett barndop för att utse fadder till barnet? Kan man även göra detta vid en barnvälsignelse? Vad har faddrar/gudföräldrar egentligen för "uppgifter" nu för tiden?

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Annons:
Mona22
5/9/10, 11:52 AM
#1

Ts, jag känner likdant, vill också låta barnet bestämma själv.
Mina syskon har inte heller döpt sina barn (de hade bara en barnvälsignelse) men de har valt ut gudmödrar endå. Jag tror att du kan göra det oavsett.

Gudfäderns uppgift är väl egentligen ingen om inte de riktiga föräldrarna skulle omkomma, då har de ansvar att ta hand om barnet.

OlgaMaria
5/9/10, 12:28 PM
#2

Det kallas barnvälsignelse. Det har vi valt för vårt barn också.

Så klart ni kan utse gudföräldrar också. Vad de ska ha för uppgifter tänker man nog olika om. Det bästa är nog att man pratar om det med dem så man är överens om vad man har för förväntningar. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Linn
5/9/10, 12:53 PM
#3

Det verkar dock inte som att de har den uppgiften längre, det finns lagar som bestämmer vem som tar hand om barnen om föräldrarna dör verkar det som.

____________________________________________________

Linn

Sajtvädinna Florist.ifokus
Medarbetare GodaNyheter.ifokus och Barnlöshet.ifokus

Camillhe
5/9/10, 2:48 PM
#4

Ja, faddrar/gudföräldrar får inte automatiskt vårdnaden om barnet om föräldrarna skulle avliva.

Faddrar (inom Svenska Kyrkan) ska ha ansvaret för barnets kristna andliga utveckling.

Upp till toppen
Annons: