Annons:
Etikettjesus
Läst 3885 ggr
BattleBitch
2010-05-23 14:44

Jag kommer att lämna detta forum nu..

.. pga att Moderator Margareta har satt Tarmsaft som moderator för att stoppa mig.

Dom vill inte att Jehovas Vittnen skall visa vad Bibeln säger och censurerar till och med BIBEL citat. Jag har fått pm som visar att denna sajt inte har Jesus med sig längre…

När en Jesus sajt börjar censurera Bibeln, då lämnar jag!

Tack för den tid som varit och alla trevliga samtal!

Ni som söker Gud, jag ska be för er att ni finner sanningen Skrattande

Annons:
Moonwing
2010-05-23 16:00
#1

Jag trodde du hade människokärlek, inte såg till deras åsikter..de kommer kanske aldrig ändra sig (åsikterna) , men man kan ju älska människor ändå..puss på dig, gumman!.Kyss

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Camillhe
2010-05-23 17:12
#2

Olika Bibelöversättningar har olika copyright regler. Den översättning/tolkning du använder har tydliga copyrightregler, vilket är att man måste uppge källan när man citerar från den. Det är egentligen inget högt krav. Och du har fått flera tillsägelser ang. det.

Jag tycker du är väldigt orättvis, jag anser att denna sajt redan haft otroligt högt i tak med att låta dig få sprida JV's lära, trots att den här siten är kristen och som sådan helt tar avstånd från JV's lära.

Men lycka till i framtiden!

BattleBitch
2010-05-23 17:34
#3

Tack Moonwing Kyss

Må Guds ljus lysa över de som har öppna hjärtan.

Moonwing
2010-05-23 20:22
Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.
#4

#3 Tack, men vi hör ihop -alla människor, hur vi än tänker å måste kämpa emot personliga subjektiva (vad vi i vårt sinne lättast vill göra)..

Jag är också en "udda", personlighet..men anser ändå att jag kan få ..och ge något!Tungan ute

Man kan väl diskutera utan att, sas övertyga, eller vinna ett samtal..Jag har också lätt å glömma hänvisaSkäms, men det är ju bra- att nån påminner..finns ju inget elakt i det..alla måste väl göra det!

Jag tror alla har samma förutsättningar här-men kanske inte alla är så duktiga i sina argumentationer, å då är det ju viktigt att den delen som är lite långsammare,  inte känner sig som att de inte får plats i samtalet!

Å då får man göra som Broberg sjunger;" ..Hej, hejd.., hejda sig..lite..OskyldigSkäms..-en sak som jag själv tex är urdålig på, för jag har så dåligt tålamod..men jag jobbar på det!

kramisar till alla "hejdlösa"..*fniss*..Skäms

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Mona22
2010-05-24 00:10
#5

#2 bara en undran, alla här verkar veta att BB är JV och då borde man väl veta att hon använder sin bibel? Dessutom är det ju lätt att veta att det är jv.s bibel. Namnet Jehova står ju med i hennes citatFlört

BB. tråkigt att du lämnar, tyckte det var kul att läsa det du skriver och man har verkligen fått fundera på saker. Synd att inte alla kan bli respekterade oavsett religiös tillhörighet. du verkar ha en sådan stark tro och kan verkligen stå upp för din övertygelse.

Sajten heter Jesus i fokus och inte kristendom i fokus så därför är det väl okej att diskutera andra bibeluppfattningar eller?

Bara för att vissa grejer är allmänt erkända behöver det väl inte vara rätt? man måste forska själv lite med. Är det något som låter konstigt så får man ju kolla hur det ligger till.

Camillhe
2010-05-24 00:31
#6

Det spelar ingen roll om "alla vet", om jag eller ngn annan skriver ner en text från ett verk som är skyddat med copyright så SKA källa anges.

Sajten har ett namn, ja men sajten är inte till för sekter. Utan för kristna och sådana som är nyfikna på kristen tro, sökare. Det har Margareta skrivit klart och tydligt. Sajten handlar inte om Jesus ur ngn annan religions perspetiv, eller ur ngn sekts perspektiv. Den handlar om Bibelns Jesus.

Att diskutera andra Bibeluppfattningar kan man väl visst göra, bara det står vilken.

Annons:
Mona22
2010-05-24 11:20
#7

Är det därför ni är på henne alltså?
Det låter som ni har patent på jesus när du skriver så. 
Nu måste det ju kännas bra när hon försvinner, nu finns det ingen som kan sätta sig upp mot er och bevisa andra saker.

Jag är nog inte kristen jag heller och borde väl sticka härifrån då jag inte kan acceptera vissa saker som kyrkan bestämt ska gälla. Förvånad

Santhe
2010-05-24 12:32
#8

#7 Fast vi här inne tillhör inte alla samma kyrka. Endel är Svenska kyrkan andra är diverse frikyrkor och vi kommer överens fint.

Dessutom tror jag att de flesta håller med om att jv är en sekt, i princip alla utom de själva, eller hur?

Jag förstår inte varför det ska bli ett sånt rabalder över källhänvisning?

BattleBitch
2010-05-24 14:24
#9

#8

Källa var Bibeln… Det kunde alla med sunt förnuft begripa. Eftersom jag själv är ett JV och detta är MIN bibel, så behöver jag inte ange källa. Så enkelt är det.

Men Tarmsaft gör ju som det passar henne, som vanligt… Eller som Margareta har sagt åt henne att göra. För hon har satt Tarmsaft på att stoppa mig, att bryta ner mig. Men det behöver hon inte. Jag lämnar frivilligt denna sajt.

Finns inte kärleken, så finns inte Jesus. Sajten har bevisat vart den står.

Här finns ingen kärlek!

Camillhe
2010-05-24 14:49
#10

Nu kan jag inte låta bli att skratta  högt.  Det här är faktiskt patetiskt. En källa är aldrig "Bibeln" utan en av översättningarna. Många av de får man lov att citera utan att uppge vilken men vissa måste man uppge källan på. Däribland JV's Nya världens översättning men även tex Bibel2000; Så här står det om Bibel 2000 :

**För IT-medier beräknas enligt följande:
**

  • när det gäller enstaka bibelord av typen "dagens bibelord" på en hemsida ges tillåtelse utan krav på ersättning
    - om textmängden inte överstiger ett kapitel/en psaltarpsalm,
    - om "Copyright Svenska Bibelsällskapet" framgår,
    - samt om en hänvisning till hela bibeltexten på "www.bibeln.se" finns.
  • när det gäller utgivning på cd-rom tillämpas samma avtal och villkor som gäller för bokutgivning. Fleranvändarlicens för upp till fem användare: 200 kr, därefter för varje användare därutöver 30 kr.
  • vid tillgängliggörande via SMS (Short Message Service) och WAP (Wireless Application Protocol) ,ska royalty tas ut för varje "prenumeration" årsvis. Royalty bestäms i avtal med Svenska Bibelsällskapet.
  • för nedladdning via internet av textfiler till bland annat handdatorer och av ljudfiler ,hänvisas till Svenska Bibelsällskapet.

Ang Nya Världens Översättning står det så här:

Legal Notices

Copyright

Copyright © 2010 Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania. All Rights Reserved.

Unless otherwise indicated, all documents, images, and other information contained in this Web site are the intellectual property of Watch Tower Bible and Tract Society of Pennsylvania.

This Web site is published and maintained by Watchtower Bible and Tract Society of New York, Inc.

Eftersom jag var osäker på vad som gällde NVÖ ringde jag upp huvudkontoret och fick besked om att källa SKA anges. "Bibeln eller "NV" räcker inte, utan det ska stå "Nya Världens Översättning som källhänvisning.

Nu anser jag att det tjafsats nog om detta. Det är ett helt vanligt grundkrav och BB antingen accepterar du det eller så låter du bli. Det är helt valfritt. Men sluta tjafsa och kasta skit på mig och Margareta!!!

BattleBitch
2010-05-24 15:05
#11

#10

Som moderator så ger man en varning innan man agerar. Ingen mod har gett någon varning. Sen visste du att det var NVÖ så det hade bara varit för dig att gå in och skriva Källa: NVÖ … men se nästa gång till att skriva ut detta annars raderas meddelandet.

Så går det till på alla forum, utan här.

Sen att du falskeligen anklagar mig  stup i ett för att tillhöra en sekt gör det bara så patetiskt så att jag mår illa. Du tillhör nämligen lika mycket sekt själv isåfall!

Dock så tillhör ingen av oss sekt eftersom vi följer båda Bibeln och Jesus, en sekt har en mänsklig ledare. Det är det största kravet! Så vi kvalificerar inte in där, hur mycket du än vill det…

Nä nu får du bråka med någon annan.. Som jag skrev så har kärleken och friden lämnat detta forum vilket är tragiskt…

Moonwing
2010-05-24 17:41
#12

Nu måste jag få säga en sak, BB säger ju hela tiden att det är viktigt att det framkommer vem Guds namn är och även att folk bör veta vad de läser, vikten av vem som skrivit det..Nu har du ju din chans att bevisa det!Kyss

..är du så svår-när folk ber, dig vara kvar?

Även om jag privat på Existens, tycker något så skriver jag; "Så är är min personliga åsikt.."..det är "källhänvisning"..vad är det för fel i det?

Hur skall vi härinne kunna veta vilken bibel som menas annars..såg själv att jag glömt skriva ut den "vanliga bibeln"..men man kan ju bättra sig..Tungan ute.(så detta var bra för mig tex-det är lätt att bli slentrianmässig)

…vad är det för fel i att växa..-inget!..för man bevisar att man vill växa!Flört

Alla gör ju dagligen fel-en andlig människa ska försöka visa att hon är ödmjuk och vill bli mer!Skrattande

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

BattleBitch
2010-05-24 18:06
#13

#12

Jag tycker bara att det har blivit en så kall o hård attityd…

Tex, jag vet att Tarmsaft inte gillar JV… fine, jag bryr mig inte. Jag respekterar även hennes tro även om jag anser att hon är ute o cyklar Flört

Men att börja svartmåla min organisation och kalla oss sekt osv osv… Det är inte kärleksfullt!

Som jag skrev så tillhör hon iståfall lika mycket sekt som mig!! Men nu tillhör ingen av oss en sekt. Så enkelt är det!

Jag måste tacka för allt stöd, i trådarna och via PM. Det värmer så oerhört mycket!! Å självklart om ni vill så stannar jag… Eller iaf gör ett tappert försök! Flört

Annons:
Mona22
2010-05-24 18:32
#14

#12 Jag tycker det känns ganska enspårigt när ingen vågar gå emot kyrkans läror. alla har vi olika åsikter så  får man ju något att fundera på. håller alla med blir det ju ingen diskution. Jag ser gärna att du stannar men glöm då inte bort att skriva från vilken bibel du citerarFlört

Hallifax
2010-05-24 18:40
#15

#13

Det skulle vara intresant att höra dig resonera kring hurvida Jehovas Vittnen inte är en sekt. Hur skulle du själv känneteckna en sekt? Och på vilka sätt uppfyller då inte Jehovas vittnen dessa kriterier? Finns det några andra sekter i Sverige?

Vilken organisation tillhör Tarmsaft som du därmed också kan definieras som en sekt beroende på utgångsläge?

BattleBitch
2010-05-24 19:55
#16

#15

Sekt är först och främst en grupp som har en mänsklig ledare.

Sen fins det flera andra, bla att dom är slutna och inte välkomnar nytt folk att syna dom.

Jehovas Vittnen är en religion av sanna Kristna som följer Bibeln. Väldigt enkelt, alla är välkomna vi berättar gärna om vår tro. Men sen har vi ju folk som hatar oss och älskar att ge oss en det ena skälsordet, en det andra, så som sekt…

BattleBitch
2010-05-24 19:58
#17

#14

Tack Mona, vad fint skrivet!

Camillhe
2010-05-24 22:01
#18

Du har blivit tillsagd att uppge källa massor av ggr, och du har fått reda på varför du måste uppge källa i flera trådar. Ändå har du låtit bli, och totalt struntat i det. Jag tänker inte gå in i dina inlägg och skriva till källa. Antingen skriver du ut källor eller så raderas det du skrivit av och lagt in som är olagligt.

Att du tillhör en sekt är en helt annan diskussion och självklart förstår jag att du inte tror det, men JV räknas som sekt av omvärlden och uppfyller alla kriterier. Dock har inte din sekttillhörighet någonting med kravet på att uppge källa, att göra.

Nu har du en hejdå tråd uppe som är allt annat än trevlig, ska du lämna forumet så gör det, men ska du fortsätta att skriva inlägg kan ju den här tråden tas bort. Om du nu har ångrat dig.

BattleBitch
2010-05-25 00:06
#19

Du har skrivit 2 ggr tror jag det är i inlägg med massa otrevligheter inblandat vilket gör att jag inte har tagit det på allvar.

Kunde inte ens drömma om att du var admin/mod med tanke på ditt dåliga uppförande. Dock vet jag det nu.

Vilken kyrka är det som du tillhör? Eller är det en Pingstförsamling?

Hallifax
2010-05-25 04:01
#20

#16

Fast Jehovas har väl ändå i allra högsta grad ett mänskligt ledarskap? Det finns väl en styrande krets? I vilken mån skulle du vilja säga att den går att kritsera? Hur mycket skulle du själv kunna ventilera åsikter om hur Jehovas vittnen bedrivs som organisation eller den styrande kretsens syn på bibeltolkning (om du nu så skulle kunna önska.)

Annons:
BattleBitch
2010-05-25 12:25
#21

#20

Så länge jag har kött på benen så kan jag framföra min åsikt. Vet en som skickade ett brev, och efter ett tag kom en korrigering för att personen hade rätt.

Se den styrande kretsen som en administration, dom styr upp sammankomser, böcker, tidskrifter och sånt som vi behöver.

Vår ledare är Jesus och vår bok är Bibeln. Vi är allmänt erkända som Kristna, som ett Religiöst samfund hos alla utom Tarmsaft… http://sv.wikipedia.org/wiki/Jehovas_vittnen

Camillhe
2010-05-25 13:25
#22

Du kanske skulle läsa igenom din länk nogrannareTungan ute

"Många experter, bland andra Clas Svahn[29] och Karl-Erik Nylund[30] betraktar Jehovas Vittnen som en sekt."

BattleBitch
2010-05-25 13:49
#23

#22

Dom får tycka vad dom vill. Faktum kvarstår, vi är ett Religiöst samfund av Kristna!

Hallifax
2010-05-25 16:49
#24

#21

Det låter ju som att det finns möjlighet till demokrati i vissa avsenden, vilket jag blir glad av att höra. :)

Något som brukar känneteckna en sekt är ju just att den är sluten och det auktotoritära ledarskapet som inte får ifrågasättas. Man anser också ofta att man sitter inne med den absoluta sanningen och talar ofta i fullständigt absoluta begrepp. Allt är antingen svart eller vitt.

I boken om Livets ord beskriver Per Kornhall hur man ansåg att medlemmar som var kritiska mot livets ord per definition var påverkade av satan eller demoner.

Umgås du med mycket andra människor utanför Jehovas vittnen?

BattleBitch
2010-05-25 22:26
#25

#24

Ja slutna är vi ju verkligen inte… Det totala motsatsen kan man säga! Skrattande

Jag umgås mycket med med vänner som inte är JV. Men sen finns det JV som håller sig mycket till varann, lite beroende på intressen och hur man är som person.

Tarmsaft - Varför undviker du frågan? Vilket samfund tillhör du??

Camillhe
2010-05-26 01:15
#26

Du har undvikit min fråga:)

Har du ångrat dig eftersom du trots denna tråden fortsätter skriva?

BattleBitch
2010-05-26 02:02
#27

#26

Vilken fråga? Den har jag missat, men om det är den du skriver… om jag har ångrat mig? Svar: Jag har inte bestämt mig ännu.

Så svar på min fråga:

Vilken församling tillhör du? Eller skäms du över ditt val eftersom du undviker gång på gång?? Obestämd

Annons:
Camillhe
2010-05-26 02:59
#28

Men då är det dags att bestämma sig. Det finns ingen anledning att ha en tråd kvar som denna om du fortsätter skriva, det blir bara "dramaqueen" över det hela.

Och nejdå jag skäms inte det minsta, det står i flera trådar vad jag är medlem i. Men jag skriver det gärna igen; jag är medlem i Svenska Kyrkan och har rötter i en Pingstkyrka.

Moonwing
2010-05-26 03:07
#29

"Högst religiös kvinna", kallar du dig på din sida-men när min man frågade er en gång om ni var religiösa, så sade ni att ..

.."Neij så säger inte vi, vi kallar oss troende"..vad menade de då tro? (den här blev tråkigt nog lite OT)-men vill passa på å fråga!Flört ..den här tråden är ju redan lite udda..Skäms

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

BattleBitch
2010-05-27 00:05
#30

#28

Då vet jag. Då är du säkert övertygad om att du kastar sten i glashus när su kallar oss sekt. Då pingstvänner om något ses som en sekt… Dock så är ni lika lite sekt som oss då vi båda ses som Kristna.

Du kan ta bort denna tråd om den stör dig. Du gör ju som du vill som bekant Flört

BattleBitch
2010-05-27 00:07
#31

#29

Javisst är vi religiösa…

Att kvinnan svarade som hon gjorde har jag tyvärr ingen aning om varför…

Flirr
2010-05-27 00:19
#32

#30 Ses pingstkyrkan som en sekt? Har jag aldrig hört… Obestämd Vilka är det som tycker så?

#31 Jag och många av mina kristna vänner ser kristendomen som en relation inte som en religion. Att kalla sig religiös säger kanske inte så mycket om ens tro. Man kan gå i kyrkan och vara "religiös" fast utan att egentligen tro på det riktigt.

BattleBitch
2010-05-27 00:30
#33

#32

Livets Ord, Jehovas Vittnen, Pingstkyrkan och Mormonerna ses sym utbrytare från Svenska Kyrkan och ses som mindre kyrkor.

Sen behagar vissa som inte är tillräckligt insatta och pålästa kalla oss Sekter, men ingen av oss är.

Helt rätt. En smaksak.

Moonwing
2010-05-27 04:01
#34

Ja, det var ju märkligt eftersom de poängterade att det var ett "fenomen", att vara religiös-men att kalla sig "kristen var bättre/ha kristen tro"..och att det var en så bred grupp som kunde kalla sig så (religiös), ungefär som du sa flirr..

..men gubben tog illa åt sig ändå å sa att man kunde tro på "chefen", utan att gå i kyrkan..å det håller jag med om , kristen tro finns ju i hjärtat..det sitter ju inte bara i väggarna i kyrkan..Flört

Men du hur länge har du varit JV, å varför gick du med?-var det någon som predikade hemma hos dig? Det verkar ju vara så de flesta går med.

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Camillhe
2010-05-27 07:25
#35

Du är inte så insatt BB men det är ok jag informerar dig gärna. Dels får du börja läsa ordentligt vad jag skriver. Jag är medlem i Svenska kyrkan, inte i Pingst.  Pingstkyrkor kan vem som helst starta, bara för att en kyrka/rörelse/sekt kallar sig pingst betyder det egentligen ingenting. Knutby är tex ett exempel på när en pingstkyrka blev en sekt. Jag tycker dock om teologin som är vanligast inom Pingst, dock finns det församlingar som lutar mer åt Livets ords teologi vilken jag som bekant tar avstånd ifrån.

Men varje Pingstkyrka är fristående och inte en organisation, däremot tillhör flertalet ett råd men det finns ingen huvudorganisation som bestämmer över alla Pingstkyrkor. Och alla församlingar som kallar sig Pingst får inte vara med i rådet.

Så ja du har delvis rätt, en pingstkyrka kan vara en sekt, men den bör fortfarande uppfylla definitionen på sekt, tex Roy Wallis.

BattleBitch
2010-05-27 11:13
#36

#34

Visst kan man vara troende utan att besöka en Kyrka :)

Jag är född i en familj där mina föräldrar var JV. Dock har mina föräldrar lämnat. Men jag är kvar troende med min man. Har vart ett JV i dryga 30 år. Glad

Moonwing
2010-05-27 16:47
#37

#36 Oj då är du lika gammal som min son,..å vi kunde vara dina föräldrar..Skäms..vi har jue både barn å barn-barn..Tungan ute

..tyckte nästan jag kände igen "drivkraften", när man är ung så är allt enkelt, när blir äldre då vill veta mer..å nöjer sig inte med människors försäkringar å löften.Flört

..då har du väntat du väntat i över 30 år på domedagen..är du verkligen beredd å vänta 30 till..är du så övertygad?

Har ni egna barn med, ..men du,.. då får du inte prata med dina föräldrar-hur förklarar du det för dina barn, i så fall..-att din föräldrar kommer å dö på domedagen?Förvånad

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

BattleBitch
2010-05-27 18:50
#38

#37

Jag lever inte för domedagen, utan för att göra Guds villja. Om det kommer i morrn, om 30 eller om 300 år rår inte jag på. Gud vet när det är dags och det liter jag på Skrattande

Dock med tanke på hur samhället har blivit och hur illa miljön är så kan det inte vara så långt kvar. Vi håller på att förstöra planeten och detkomemr inte Gud att tillåta som tur är.

Camillhe
2010-05-28 00:38
#39

Enligt JVs ledning so, gjort annu en av sina galna profetior, sa ska domedagen komma valdigt snart da man havdar att manniskor som levde 1914 ska fa uppleva den. Ska bli roligt att se vad dom kommer pa for forklaring om det snart da det inte lar droja manga ar innan alla fodda 1914 och tidigare ar doda.

Forra gangen profeterade dom om Jesu aterkomst 1914, men nar det inte hande kom forklaringen att han aterkom andligenTungan ute

Santhe
2010-05-28 00:48
#40

#39 Ja precis, intressant.

Helt plötsligt kan man ju då räkna ut när slutet kommer. För bibeln säger väl att ingen människa ska bli äldre än 120 år? 1914 + 120 = 2034. Alltså kommer domedagen år 2034 eller innan, eller hur? Vilket inte går ihop med att ingen vet när slutet kommer, inte ens Jesus visste. 

Pratade med mormor (jv) om detta. Men hon höll inte med men kunde inte förneka det heller.

BattleBitch
2010-05-28 00:51
#41

#39

Hur otrevligt får man uppträda?

Å du ska vara moderator och påstår dig vara Kristen… Tyst

Det du skriver är f.ö. INGET som JV tror på!!

Annons:
Camillhe
2010-05-28 02:33
#42

“THE Bible speaks of the time in which we are living as the ‘last days’ or the ‘time of the end.’ …The facts show that this is a limited period that has a definite beginning and a definite end. It began in 1914. …there are people still living who were alive in 1914 … ‘This generation will by no means pass away until all these things occur.’ Some of them will still be alive to see the end of this wicked system. This means that only a short time is left before the end comes!”—The Truth that Leads to Eternal Life, 1968, pp. 94-95

“We can be happy, therefore, for Jesus’ assurance that there will be survivors of ‘the generation of 1914—that this generation will not have completely passed away—when the ‘great tribulation’ rings down the curtain on this wicked world system.”—The Watchtower, October 15, 1980, p. 31

Idag tror man kanske inte på detta längre då tiden börja rinna ut för profetian.  Men faktum är att detta HAR undervisats av the Watchtower org.

OlgaMaria
2010-05-28 10:20
#43

#42 De JV jag har pratat med sa också att det ska vara så, att några av dem som levde 1914 ska vara med slutet kommer.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2010-05-28 11:24
#44

#42

Vi firade Jul och rökte på 1900-talet oxå, men som tur är så har Guds ljus lyst och visat oss att det inte var helt rätt. Detsamma gäller med vilka som skall överleva in i Harmageddon…

Det gör sig bättre om du predikar vad du tror på Tarmsaft istället för att försöka göra mitt jobb och predika vad vi Jehovas vittnen tror på!

OlgaMaria
2010-05-28 12:27
#45

#44 Men vad är det för tro du predikar då? Det står ju i Resonera med hjälp av skrifterna att "några som tillhör den generation som levde då (1914) skall få möjlighet att bevittna dess fullständiga slut i den "stora vedermödan". (s. 337 i Resonera med hjälp av skrifterna)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2010-05-28 13:56
#46

Så du menar att det jag länkade till var en falsk profetia?

Och mitt jobb är att forska om sekter:D

BattleBitch
2010-05-28 14:03
#47

#46

I bibeln kan vi läsa att Gud kommer att kasta mer och mer ljus över profetiorna. Så dom sanna Kristna är dom som får mer och mer Kunskap ju närmre Harmageddon vi kommer!

Då kanske du ska börja forska om din egen sekt till att börja med!

Camillhe
2010-05-28 14:06
#48

Du glömde svara på min fråga, är ovanstående profetior sanna eller falska?

Annons:
BattleBitch
2010-05-28 15:11
#49

#48

Profetior är dessa som är nedskrivna i bibeln, borde väl du veta.

Att vi tror på ett visst sätt är en annan sak…

Så alla profetior är sanna!

Camillhe
2010-05-28 15:17
#50

De profetiorna som JV gjorde och som jag länkade till finns inte i Bibeln utan i Vakttornets skrifter.

Och antingen är det sant eller falskt att människor som levde 1914 ska få uppleva "the great tribulation". Du slingrar dig.

I inlägg 41 skriver du att JV inte tror på det. Nu har jag visat att JV har profeterat om det.

Så antingen ljög du i inlägg 41, eller så var du inte medveten om de profetior JV gjort. Men nu är du medveten om det och då undrar jag, tror du på det eller ej?

BattleBitch
2010-05-28 15:22
#51

#50

Alla profetior finns i Bibeln!

JV har aldrig uttalat en profetia .. så jag vet inte vart du har fått det ifrån??

Denna kommentar har tagits bort.
Camillhe
2010-05-28 16:17
#53

Ok kalla det vad du vill.

Tror du på att det som skrivs i Vakttornes skrifter är sanning eller har Vakttornets organisation fel ang de citaten jag visade?

BattleBitch
2010-05-28 18:14
#54

#53

Vad pratar du om?

Det som skrivs i Vakttornet är trosuppfattningar, dom ändras under tiden som går… Jag har ju förklarat för dig. Vad är det du vägrar att förstå?

OlgaMaria
2010-05-28 18:20
#55

BB, men tror du att några av de som levde 1914 ska få se slutet på den här världen som det står i Resonera med hjälp av skrifterna?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
BattleBitch
2010-05-28 19:52
#56

#55

Läs mitt inlägg ovan, det gäller även Resonerarboken.

De sanna Kristna kommer att få klart ljus över Bibeln, mer och mer, ju närmre Harmageddon vi kommer…

OlgaMaria
2010-05-28 22:28
#57

#56 Finns det något uttalande från Vakttornet som säger att det som sagts innan inte gäller i detta fallet, alltså att de som levt 1914 ska få se slutet? Eller väljer du själv vad i Resoneraboken du tror på och inte?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2010-05-28 22:31
#58

#57

Det har varit en annan vinkling på detta nyligen, dock mins jag inte riktigt hur den tedde sig.

Dock så ifrågasätter jag ditt och Tarmsafts intresse. Ni har varken vart vänliga, ärliga eller positiva på något sätt. Främst Tarmsaft då.

OlgaMaria
2010-05-28 22:45
#59

Skulle jag eller Tarmsaft ha varit oärliga?

Jag känner i mitt hjärta och när jag studerar Bibeln och när jag ber att JV står för en falsk lära som håller människor borta ifrån Gud. Då blir det inte konstigt att jag kanske uttrycker mig hårt, men det är för att jag längtar efter att dina ögon ska öppnas.

BB, du håller ju så fast vid olika läror och åsikter, och Vakttornet begär ju att det ska vara så, att man ska vara övertygad och fast vid sina åsikter, men ändå verkar det som att de ändrar sig hela tiden. Hur kan du lita på att det du tror på kommer att hållas som sanning om 5 år?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2010-05-28 23:58
#60

#59

Tro, tyck och tänk så som du vill.

Men du ska inte tro att  du kan häva ur dig vilka otrevligheter som helst! Jag har diskuterat klart med dig!

OlgaMaria
2010-05-29 00:01
#61

Jag angriper den tro som du är anhängare av precis som du brukar angripa det som jag tror på. Ta det inte personligt. Det är ju inte dig är otrevlig mot, utan mot Vakttornet, precis som du kan vara otrevlig mot treenighetsläran t ex.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
2010-05-29 03:08
#62

Jag förstår att det blir jobbigt att diskutera när du själv ser de stora problemen med organisationen. Men det ursäktar inte att du går till personangrepp.

Du kan angripa sakfrågor och läror, men du får inte angripa personer och kalla dom saker.

Att kalla mig och Theresia oärliga är inte acceptabelt. Och du har heller ingen grund för det.

Jag är varken vänligt eller positivt inställd till den sekt du tillhör. Och jag kan inte acceptera att du försöker sprida den läran på sajten utan att visa människor som läser vad som är fel med läran.

Annons:
BattleBitch
2010-05-29 18:45
#63

#62

Med ditt handlingssätt får du bara profetiorna att gå i uppfyllelse och det styrker mig, det är ett bevis på att Jehovas Vittnen har Sanningen!

Red. av mod, källa ej angiven

Emmyjane
2010-05-31 02:00
#64

BB tror du på Gud, Fader/Moder dennes Son Jesus Kristus och deras hjälpare Anden?

Om inte hur kan du då kalla dig kristen?

Om ja vaför har du en egen bibel?

BattleBitch
2010-05-31 13:28
#65

#64

Ja det gör jag.

Vi andvänder Sveriges bäst översatta Bibel. Det ä viktigt att man inte har en bibel som har tagit bort Guds namn i GT & NT.

OlgaMaria
2010-05-31 13:40
#66

Ingen har tagit bort Guds namn i NT. Nya Världens Översättning har satt in Guds namn i NT trots att det inte finns i grundtexten.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

BattleBitch
2010-05-31 14:15
#67

#66

Har redan bevisat för er att det skall vara i NT.

Har du en bibel med Guds namn i GT då?

Upp:22:19 och om någon tar bort något från orden i skriftrullen med denna profetia, skall Gud ta bort hans del från livets träd och ur den heliga staden, som det står skrivet om i denna skriftrulle.

Källa NVÖ

Camillhe
2010-05-31 16:56
#68

Ojdå, isåfall är Vakttornet riktigt illa ute, tror du att det betyder att de som felöversatt NVÖ kommer att tas bort från "livets träd", eller även alla som tror på översättningen?

BattleBitch
2010-05-31 18:21
#69

#68

Intressant är att NVÖ i en undersökning fick bästa betyg.

Bästa översatt svensk bibel!

Mins inte vilka som gjorde undersökningen, bara läste om det på Atftonbladet tror jag att det var!

Annons:
Moonwing
2010-05-31 20:53
#70

Varför har man övergått ifrån 1917 års övers..Obestämd..var det inte lättare att missionera med samma bibel som de flesta har, buskapet försvinner ju inte ändå (bibelns huvudlära)Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

BattleBitch
2010-05-31 21:18
#71

#70

Därför att man inte kan acceptera en översättning som har tagit bort Guds namn. Glad

Sen utvecklas även språket på dryga 100 år vilket man får ta hänsyn till. Dock gillar jag 1917 års översättning ändå!

Camillhe
2010-05-31 21:24
#72

Nej det där får du allt bevisa, NVÖ är inte ens översatt från grundspråken utan från en översättning vilket är helt galet. Ingen som inte är JV skulle kunna anse arr NVÖ är en god översättning, tvärtom.

Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Denna kommentar har tagits bort.
Annons:
BattleBitch
2010-06-01 12:19
#77

Jag lämnar er med dessa tänkvärda skriftställen.

Källa: NVÖ

2 Kor 11:13 Sådana män är nämligen falska apostlar, svekfulla arbetare, som omskapar sig till Kristi apostlar. Och det är inte underligt, ty Satan själv omskapar sig ständigt till en ljusets ängel

2 Thessalonikerna 2:9 Men den laglöses närvaro är enligt Satans verksamhet åtföljd av varje kraftgärning och av lögnaktiga tecken och under

Johannes 8:44 Ni är från er fader Djävulen, och ni är villiga att göra vad er fader har begär till. Denne var en människomördare då han började, och han stod inte fast i sanningen, därför att sanning inte finns i honom. När han talar lögn, talar han enligt sitt eget sinnelag, eftersom han är en lögnare och lögnens fader.

2 Korinthierna 11:3 Men jag är rädd för att liksom ormen förledde Eva genom sin list, så skall era sinnen på ett eller annat sätt fördärvas och dras bort från den uppriktighet och den renhet som tillkommer Kristus.

Efesierna 2:2 som ni en gång vandrade i enligt tingens ordning i den här världen, enligt härskaren över luftens myndighet, den ande som nu är [B]verksam i olydnadens söner.[/B]

Camillhe
2010-06-01 12:37
#78

Hejdå BB, Var rädd om dig!

OlgaMaria
2010-06-01 14:08
#79

Gud välsigne dig BB. Må Gud vara med dig!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

humanbeing
2010-06-09 01:40
#80

Det här är rolig läsning för en ateist. Från min horisont har ni alla exakt samma inställning, helt baserad på blind tro, fullständigt befriad från kunskap och insikt. Och ändå lyckas ni vara så osams om pyttesmå struntsaker. Gud är nog inte så stor, inte om man skall döma av de som tror på honom i alla fall.

Om någon här vågar läsa en intressant diskussion om gud skriven av en intelligent ateist rekommenderas "Illusionen om Gud" av Richard Dawkins. Som han säger: Ni är alla ateister med avseende på alla gudar utom en. Jag går en gud längre.

OlgaMaria
2010-06-09 10:45
#81

#80 Om du vågar skulle du kunna läsa Ateismens illusioner

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-06-09 23:40
#82

# 80

Hallifax!  Är det du?  Obestämd

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Medlem
2010-06-15 16:55
#83

Vad synd att du har lämnat forumet, BB. Jag tycker det är jätte intressant med diskussioner där JV finns. I de flesta fall är det bibeln de stödjer sina åsikter på till skillnad från andra samfund vilket jag tycker är oerhört viktigt. För övrigt har även katoliker en mänsklig ledare och ändå klassas de som kristna av andra samfund. Tillägger att jag är inte kristen och tror inte på bibeln heller.

Annons:
Upp till toppen
Annons: