Annons:
Etikettjesus
Läst 3609 ggr
hassabacka
5/3/10, 6:52 PM

Jesus

Måste fråga av ren nyfikenhet, hur kan något så gräsligt som att hänga någon på ett kors glorifieras så mycket?

Menar här sätter man en person inför ett kors slår honom, piskar och sedan hänger honom. För att detta nu inte skall gå i fel jord hos hans anhängare så gör man det som en uppoffring kanske det var med alla kanske skulle dödas om han inte gav sig så han offrade sig nog men ändå det är inte vackert.

Ok det var för alla synder vi gjort vilket var vacker tanke men vänd på det se ur det gick till ifrågasätt lite…

Annons:
OlgaMaria
5/3/10, 7:20 PM
#1

Jag tycker inte heller att det är vackert. Vem tycker det? Ändå var det något Jesus var tvungen att göra för att köpa oss fria från synd och dom. Döden hade ingen rätt över Jesus eftersom han var syndfri, så när han dog, tog han makten över döden så att han kan ge liv till vem han vill. Bara genom honom kan vi bli räddade.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

hassabacka
5/3/10, 7:32 PM
#2

Är det inte samhället som avgör vad som e synd?

Vissa delar av jorden är homosexualitet synd andra inte..

vem dömer Jesus då?

Camillhe
5/3/10, 9:26 PM
#3

Om samhället inte är kristet existerar ju inte begreppet synd. I vårt samhälle finns det lagar och regler som vi ska följa för att få ett välfungerande samhälle. Bryter man mot dom är det ett brott och inte en synd.

Synd har en helt annan betydelse och betyder det som skiljer dig från Gud, det som är emot Guds vilja.

Vem och vad Jesus dömer är upp till Honom, och ingenting som vi enskilda behöver lägga oss i. Om Jesus skulle dömma ngn kommer det inte att vara olika på olika delar av jorden. Hans ord är universalt, dvs samma "regler" gäller för alla.

hassabacka
5/3/10, 9:35 PM
#4

Ok, så det är alltså gud som dömer vilka som gör rätt?

Jag säger inte att det är fel att tro på något men någon sans måste det finnas ni glömmer vilken fruktansvärd grund regioner ligger på vilket hat det gjort hos folk. Så mycket som kristna dödat i guds namn. Idag säger man att man håller sig ifrån dessa. Ja så lätt nu när målet är nått då stryker man snyggt över det.

Menar med detta att region är bra men att gå in så hårt mot något så hatfullt o så mycket motsättningar det skapar det är ingen kärleksfull gud ni vänder er till.

Men ja vissa tror att man måste döda för att vinna mer i längden men kom igen.

Camillhe
5/3/10, 9:39 PM
#5

Så mycket som kristna dödat i guds namn

Där säger du ngt viktigt, KRISTNA har gjort saker i Guds namn. Dvs människor. Hade de inte utkämpat krigen och använt religion som orsak hade de kommit på en annan anledning att ändå ha krigen.

Titta på krigen som finns idag, hur många av de är baserade på religioner?

Krig handlar snarare om makthungriga människor som tar till olika medel för att få den makt dom vill ha.

Vilket mål är nått anser du? Jag menar titta på Sverige, vårt land kan knappast kallas kristet. Om vi kristna ansåg att krig löste problemen och att vi genom krig kunde tvinga folk att tro på Jesus, då skulle väl vi kriga än i dag om just det?

hassabacka
5/3/10, 9:47 PM
#6

Ok jag skall titta historia, att vi är kristna/protestanter i Sverige beror på pengar. Gustav Wasa behövde pengar till sin skult av hansan så han behövde kyrkans rikedommar. Smälte ned klockor med mera. Så jo att vi har det som vi har det beror på makt o pengar men det har även kyrkan.

Kristendommen bygger uteslutande på maktbegär o rikedommar. De äger massa mark o gå i historien o se hur du kan köpa dig fri. Tror inte riktigt den grunden är så bra va? Alltså protestanterna är en gren av kristendomen som har som grund att äga rätten till att ge folk syndens förlåtelse. För att få detta betalar man skatt eller en annan avgift beroende på vart du är.

När det gäller krig idag så bygger den på ett "hat". Mellanöstern är det bara regionskrig där palestinier kräver sin mark tillbaka då det står i koranen att den är deras.

USA bedriver krig mot flera lände som hatar dem just för det av religions själ inte passar dem o att de blivit så rika.

Så idag dödas det en mer i Guds o alahs namn.. Ser du någon annan förklaring?

Annons:
Camillhe
5/3/10, 9:49 PM
#7

är du kristen protestant?

hassabacka
5/3/10, 9:54 PM
#8

Jag kan tycka mycket av det som står i bibeln o koranen är bra saker men att underkasta mig något av dem nej. Då har jag ändå gjort stora arbeten om båda i skolan.

Anledning? Omskrivna biblar som inte stämmer på något vis med grunden då jag har läst hebriska o kan lite ur grunden inte mycket dock men jag kan säga det lilla jag har läst är så omskrivet så det är otroligt.

Första frågan jag har till er som kan vara kritiska varför döpa om Javeh till gud? Menar han hette ju Javeh från början. Är det för nära Jehova som han också hette en gång i tiden…

Camillhe
5/3/10, 9:56 PM
#9

Kan du svara på min fråga?:)

hassabacka
5/3/10, 10:01 PM
#10

Gjorde just det… Förtydligar då jag sade att jag inte underkastar mig någon tro så betyder det ett nej…

"Jag kan tycka mycket av det som står i bibeln o koranen är bra saker men att underkasta mig något av dem nej."

Camillhe
5/3/10, 10:09 PM
#11

ok, skulle du säga att merparten av svenskarna är kristna protestanter?

hassabacka
5/3/10, 10:12 PM
#12

Merparten tror på något men nja inte den gud du pratar om säg 20% kanske.

Camillhe
5/3/10, 10:17 PM
#13

ok så vi kan komma överens om att befolkningen i Sverige inte är kristna generellt sätt?!

Alltså borde vi som ÄR kristna då starta krig i Sverige för att tvinga alla dom som inte tror att tro om ditt resonemang skulle stämma.

Så mycket som kristna dödat i guds namn. Idag säger man att man håller sig ifrån dessa. Ja så lätt nu när målet är nått då stryker man snyggt över det.

Målet är alltså inte nått i Sverige (om kristnas mål skulle vara att använda krig för att tvinga folk till att tro "rätt") ändå förs det inte krig mellan kristna och icke kristna i Sverige.

Med detta vill jag visa dig att dina utsagor inte stämmer och att du bör fundera lite mer på vad du skriver och på vem av oss det är som dömmer andra!

Annons:
Hallifax
5/3/10, 10:22 PM
#14

#13

Det är svårt att få en helt korrekt bild av hur många som är troende eller inte, men enligt de undersökningar som har gjorts tycks 45-85% av alla svenskar tro att det inte finns en personlig gud. Vi är därmed också världens mest sekulariserade land.

hassabacka
5/3/10, 10:52 PM
#15

Tarmsaft Tror jag skriver gång på gång att det är en grund som bygger på krig. Så blanda inte äpplen o päron här.

Highness82
5/4/10, 12:10 AM
#16

Vi glorifierar inte detta att Jesus blev korsfäst, utan vi glorifierar det som han gjorde. Jesus dog av kärlek till sina vänner, han tog på sig våra synder och dog för oss.  Detta tycker många av oss är så fint, vad kan vara större kärlek än att ge sitt liv för dem man älskar?

Woodland
5/4/10, 12:20 AM
#17

Krig är ett måste ibland.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
5/4/10, 12:22 AM
#18

#17

I vilka fall är krig ett måste?

Woodland
5/4/10, 12:26 AM
#19

Kan du någonting om historia?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
5/4/10, 12:28 AM
#20

#19

Svara på frågan istället.

Annons:
Woodland
5/4/10, 12:34 AM
#21

Låt oss se. . lite hjälp på traven . . .  Nazityskland t. ex.  ringer några klockor?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
5/4/10, 12:39 AM
#22

#21

Jag känner till Nazityskland ja, men du har fortfarande inte svarat på min fråga. Jag undrar under vilka former du anser att det är nödvändigt att starta krig. Du får gärna utveckla ditt resonemangeng.

Woodland
5/4/10, 12:44 AM
#23

Nej, din fråga var - I vilka fall är krig ett måste?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Hallifax
5/4/10, 12:47 AM
#24

#22

Ja, och i kontexten, och utifrån diskussionen, så tolkade jag det som att du åsyftde krig i religionens namn. Men det var alltså nazityskland och andra världskriget du tänkte på?

Woodland
5/4/10, 12:52 AM
#25

Men det var alltså nazityskland och andra världskriget du tänkte på?

Bl.a. ja.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

hassabacka
5/4/10, 3:05 PM
#26

Woodland: Du insåg själv att det inte var så smart skrivet va? Hopas det för krig är inte ett måste det är bara till för makt. Skulle vi sluta dyrka allt högre än oss själva på det sättet vi gör idag så skulle inte makten vara ett problem.

Då vi idag kan använda makt genom att trycka ned andra kan vi också förstöra andra. Skulle vi däremot se alla lika värde Jesus, gud och naturen så skulle vi ta hand om alla med. Inte kriga, döda o slåss i någon annans namn.

Woodland
5/4/10, 7:44 PM
#27

# 26

Hasseman

Tyvärr delar jag inte din generösa människosyn - dvs att om vi bara  gjorde oss av med all religion skulle människor leva i fred och harmoni.

Varför?   Titta bara på historien.

Den freden du efterlyser kommer med Kristus och ingen annan.  Fast det kanske kommer en världshärskare som lovar fred innan Jesus återkommer.

Fred och konflikter har sina ursprung i den mänskliga naturen som ofta använder ett trossystem som ett samlande begrepp. Vi kan leva fritt i Sverige därför att andra länder betalade priset i krig.

Förr i tiden var statsmakt och kyrkan nästan en och samma och i vissa fall detsamma (som under vissa Påvar). Kristna har ibland blivit tvungna  att försvara sig i territorella dispyter mellan olika folkslag eller olika områden.  Den enda uttalade religiösa krigföringing utan territorella schismer bland ett folkslag som jag kommer på med en "kristet" stämpel är korstågen.

Så mycket som kristna dödat i guds namn. Idag säger man att man håller sig ifrån dessa. Ja så lätt nu när målet är nått då stryker man snyggt över det.

Du påstår att de kristna idag vill inte kännas vid krig eller hur?

Alla kristna stödde inte korstågen.

De har hittat rester efter kannibalism på en svensk ö. Som du resonerar så bör vi göra oss av med alla svenskar.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
hassabacka
5/4/10, 8:05 PM
#28

Jag tror inte man kan utvecklas som folk om man har en grund som är föråldrad. Jag tror inte en person kan rädda oss tror bara vi har ansvar för våra liv ingen gud eller son till någon gud.

Att gömma sig så bakom en bibel är ett sätt att visa sin rädsla för att ta ansvar. I mina ögon då.

Jag förkastar dock inte bibeln helt vissa delar är viktiga o vårt samhälle är byggt på flera delar av bibeln. Detta betyder dock inte jag gillar det.

Jag tror att vi inte skulle äta upp varann även om vi inte hade bibeln.Så go verkar du inte vara ;)

Klart ni inte stöttar dem idag, men faktum är det har stöttas av krisna. Alltså är religionen inte så fredlig ändå o de som utför den är lika dåliga anser jag. Som sagt idag vill man inte kännas vid det vore ju mot bibeln att döda eller hur? Men när det passar så är det ok.

Jag tror inte vi behöver en gud för att skapa fred, inga gränser mellan "oss" o "dom" eller mellan länder.

Woodland
5/4/10, 9:04 PM
#29

# 28

Att gömma sig så bakom en bibel är ett sätt att visa sin rädsla för att ta ansvar. I mina ögon då.

Vad menar du exakt?

Jag tror att vi inte skulle äta upp varann även om vi inte hade bibeln.Så go verkar du inte vara ;)

Yepp, håller helt med dig!  Vi delar all den fallna naturen

Alltså är religionen inte så fredlig ändå o de som utför den är lika dåliga anser jag.

Så, alla religiösa är krigare i dina ögon eller . . .?

Jag tror inte vi behöver en gud för att skapa fred, inga gränser mellan "oss" o "dom" eller mellan länder.

Ingen medlare alltså?

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

hassabacka
5/4/10, 10:08 PM
#30

Ok, det med att skydda sig bakom bibeln kan jag lika gärna säga att man lite använder bibeln o gud som ett försvar för att göra det som står där o det är alltid rätt. Tänka själv får man inte göra utan allt bygger på bibeln vilket tar bort egenansvaret.

Jag anser att alla som följer en religion krigar för den för om man ifrågasätter den går dom till försvar sedan atack.

Inga medlare behövs om vi gör allt från hjärtat av kärlek till varann…

Woodland
5/5/10, 7:39 PM
#31

# 30

Tänka själv får man inte göra utan allt bygger på bibeln vilket tar bort egenansvaret.

Jag är lite nyfiken på varifrån du har fått dina uppgifter om den kristna religionen?

Vi kristna lever med den yttersta domen inför ögonen där vi skall stå till svars för vårt liv här på jorden.  Varje individ skall ställas som-  just det - en individ inför den levande Guden. Om det är någonting en kristen vet är det att den har ett eget ansvar.

Personligen så tycker jag att ett liv utan ansvar lutar mer åt  en ateistisk livsåskådning därför att något ansvar efter döden kommer inte att utkrävas av dem.

Nu känner vi inte till så mycket om dina idéer osv. här på JiF.  Vill du förklara lite mer ingående om dina inlägg som t.ex. - Du skrev i ett annat inlägg om hur det hebreiska skrifterna har omtolkas fel. . . .kan du inte berätta lite om dina "källor" till denna kunskap?

Inga medlare behövs om vi gör allt från hjärtat av kärlek till varann…

När tror du det kommer att hända?

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
5/6/10, 7:45 AM
#32

hassabacka:

Idag använder massor av människor vetenskapen för att skaffa sig makt och pengar. (T ex läkemedelsverket) Många människor far illa av s.k. experters uttalanden om vad vi behöver och skrämseltaktik är nog det vanligaste sättet att få oss dit de vill. (T ex svininfluensan och andra farliga sjukdomar som enbart kan fås under kontroll med hjälp av deras medel). Likadant med våra livsmedel där vi stoppar in hur mycket tillsatser som helst i maten, inklusive bekämpningsmedel och där man i vetenskapens namn okejar allt. ("Allt håller sig under gränsvärdena, det är inte farligt för kroppen" - men de glömmer att säga att de inte har en aning om hur allt sammantaget påverkar människokroppen för de undersöker bara enskilda ämnen.)

Tycker du vi ska avskaffa vetenskapen också? Eller kan vi skilja på hur människan beter sig och vetenskapen? Kan vi skilja på hur människan beter sig och Gud? 

Ska vi avskaffa pengar? För mycket ont har skett p.g.a pengar. Eller ska vi avskaffa kärlek? Svartsjukedrama kan leda till mord. osv

"Every point of view is a view from a point."

hassabacka
5/6/10, 5:51 PM
#33

Intressant fråga o jag skulle mer än gärna gå emot mycket av vad vetenskapen säger. Jag anser att det finns en gråzon där vi kan mötas både andliga o vetenskapen. Detta säger dock inte jag är emot något av dem men för mycket av någon sida stoppar oss väldigt mycket i utvecklingen av oss som personer.

Med detta sagt vill jag inte utesluta något av dessa saker bara att man inte ger allt till en fin bok eller till en galen läkare.

Tänka själv tror jag att jag vill många skall göra inte förlora sig i media, bibeln, läkare eller någon annan människa.

hassabacka
5/6/10, 6:09 PM
#34

Ojo Bibeln har fel i saker med. Till att börja med jesus kunde inte hängs på ett kors. Det gjorde romarna ca 600 år senare. Så det är en ren omskrivning. Han måste hängs på en stock. Men ok vi ändrar inte på det nu då denna omskrivning funkar.

Allt bibeln står för idag är omskrivningar för att anpassa till dagens samhälle. Läs första biblarna så ser ni att gud har ett annant namn. Läs lite mer än dessa omskrivningar så har bibeln skrivits om flera gånger…

Annons:
Camillhe
5/7/10, 5:50 AM
#35

haha varför kunde inte Jesus ha hängt på ett kors?

Konstantin den store avskaffade korsfästelsen i Romarriket.

hassabacka
5/7/10, 3:45 PM
#36

För romarna hade inte kors förens 600 år e kristus…

Camillhe
5/7/10, 4:28 PM
#37

Du bör nog kolla din källa lite noggrannare för det stämmer inte öht.

Om korset som Jesus spikades upp på såg ut exakt som ett kors, det vet vi inte, det kan lika gärna ha varit ett T kors tex. Och det spelar mindre roll.

Här kan du läsa mer

BattleBitch
5/7/10, 5:44 PM
#38

TS - Jag håller helt med dig. Tycker att det är makabert när personer har kors på sig eller i hemmet, är liksom ett hån mot Gud. Att ha ära mordvapnet som hans älskade son dog på. Är aldrig något som han kan godkänna.

Woodland
5/7/10, 7:28 PM
#39

# 34

Läs första biblarna så ser ni att gud har ett annant namn. Läs lite mer än dessa omskrivningar så har bibeln skrivits om flera gånger…

"Första biblarna"?

Jag är lite nyfiken på varifrån du har fått dina uppgifter.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: