Annons:
Etikettböneämnen
Läst 3999 ggr
Moonwing
5/23/10, 4:11 AM

Frälsarkransen

Bild 1. Klicka för att öppna i full storlek.

Hej!

Undrar om någon härinne kanske använder det eukumeniska "Radbandet", som funnits sedan -80 talet, eller kanske tom Martin Lönnebo´s Frälsarkrans som kom på -90 talet!Glad

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Camillhe
5/23/10, 5:28 AM
#1

Jag har en frälsarkrans, men använder den inte. Jag tycker det är en vacker tanke med den. Men kanske lite för högkyrkligt för mig.

Moonwing
5/23/10, 12:55 PM
#2

Vad härligt, jag tycker det är en bra tanke-en stund för sig själv med bön å meditation!

Jag tycker vi använder alldeles för lite av det i Sverige tex..Radbandet (Katolska kransen) för mig har blivit en "mascot"..som jag tar med mig överallt ..-…i början när man börjar meditera eller bara lär sig vara stilla kan ett radband (finns ju faktiskt många!) vara till hjälp!

..är uppvuxen med det katolska pga av att jag halva året bodde hos min Farmor (fick då en av henne). Såg när hon fick sin hjärblödning att kransen blev hennes hjälp att läsa bönerna..hon hade det också med sig när hon dog-något man inte ser så ofta i sverige, att man har kransen som en slags "trygghetslina"…Flört

Jag har aldrig känt att det varit fel att använda det trots jag ej är katolik- då jag ser mer, eller mindre "tron" som ett uttryck för glädje över djupare kunskap,.och kärlek till  skapelsens under…inte endast tillhörighet med någon viss religion!Glad

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Camillhe
5/23/10, 6:52 PM
#3

För mig är inte radband ett alternativ. Att som i katolska kyran läsa färdiga böner runt ett radband skulle kännas helt fel för mig. Jag för ju samtal med Gud hela tiden.

Dessutom förknippar jag radbandet mkt med "straff", dvs att man ofta för att få förlåtelse när man biktat sig måste läsa ett visst antal böner.

Frälsarkransen är lite annorlunda utformad och pärlorna på den har inte givna böner utan vill mest ge inspiration till att be.

Dock kan jag förstå hur du känner för radbandet iom din farmor.

Moonwing
5/23/10, 7:56 PM
#4

Tack, jag älskar mitt radband.Skrattande.men äger dock även ett eukumeniskt (ärvt)..

..- dock ej med kruzifix utan vackert med riktiga pärlor å kors med markasiter..det är så vackert, så man vågar knappt använda det! -så det  ligger på min mans sida vid Madonnan, hans!

Vi har också ett stort silver-kruzifix ovanför sängen..som min man inte skulle sova i..om det inte fanns där. Min man har en katolsk mamma,…. för oss innebär Madonnan å radbandet tröst å mycket förlåtelse..men visst är de strikta ,katolikerna..Skäms

Jag tror det finns ett stark symbolvärde i detta, och jag har även en stark övertygelse över vad vi skapar i posetiva tankeformer, när vi ber…därför är tanken med Frälsarkransen så fin, för den just ger oss den chansen!

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Emmyjane
5/31/10, 2:04 AM
#5

Gillar åsså tanken bakom frälsar kransen, har tyvärr ingen men funderar på att införskaffa.

Har en cd med tankar och musik runt den utifrån Lönnebos tankar. Mkt vacker cd.

Moonwing
5/31/10, 2:15 AM
#6

Skrattande..härlitt!-jag har också "alla våra psalmer"..hemskt vacker cd!Flört

"Inom en människa av ljus, finns det ljus...När hon inte lyser, råder mörker."             (Evangelium enligt Thomas, 24)

  / Wingen

Annons:
Upp till toppen
Annons: