Annons:
Etikettoff-topic
Läst 3295 ggr
Hallifax
2010-05-21 01:06

Vår historia

Hur ser du på bibelns skapelseberättelse? Är den en historisk beskrivning av vår uppkomst eller bara en metafor? Och hur gammal tror du att världen egentligen är? Författare som Mats Molén tycks vara av uppfattningen av att människor och dinosaurier en gång i tiden levt sida vid sida. Hur ställer du dig till det påståendet?

Kort sagt: redogör väldigt gärna för din syn på hur människan kommit till. Hur lång tid det har tagit och hur bokstavligt du tolkar bibeln.

Annons:
Internettan
2010-05-21 07:21
#1

Jag ser nog Bibelns skapelseberättelse lite som en metafor. Fast historisk… En förenklad beskrivning men där kärnan ändå är sann.

Dinosaurierna har jag inga problem med. Djuren skapades ju före människan och om en del dog ut innan hon kom till så ser jag inget konstigt med det. (Jag kanske har missat något eftersom många verkar undra var dinosaurierna kommer in i bilden? Varför undrar man det?) Att människan skulle ha levt sida vid sida med dinosaurierna ställer jag mig frågande till. Hur har man kommit fram till det i så fall?

Några detaljer har jag annars inte att komma med.

Du ger dig inte Hallifax. Jag trodde att vi redan diskuterat ämnet mer än en gång… Vad vill du ha fram denna gången som inte kommit fram tidigare? För du får nog samma svar om och om igen.

"Every point of view is a view from a point."

Hallifax
2010-05-21 18:26
#2

#1

Jag får säkert samma svar som tidigare från just dig -- men eftersom du inte är ensam här så finns ju möjligheten till andra svar från andra användare, inte sant? :) Och jag är inte fullt så intresserad av att debatera något den här gången -- utan främst intresserad av att få läsa fler redogöreler och uppfattningar om vår uppkomst.

"Att människan skulle ha levt sida vid sida med dinosaurierna ställer jag mig frågande till. Hur har man kommit fram till det i så fall?"

Jag tror de (människor som hyser den sortens uppfattningar) på något sätt har hittat en kronologi i bibeln och kommit fram att jorden är mellan 6000 och 10.000 år gammal. (Det kan variera lite beroende på vem man frågar.)

Och då måste man ju på något sätt klämma in människor och dinosaurier tillsammans. Det finns inte riktigt tid till någonting annat. Det finns ju bland annat ett skapelsemuseum i USA där man kan se hur barn till Adam och Eva leker med dinosaurier.

Genesis skriver lite om skapelsetro och bibeln och lite olika uppfattningar här.

Kefa
2010-05-21 18:43
#3
Internettan
2010-05-22 01:16
#4

#2:

Jag ska kolla in de där länkarna imorgon. Ska bli intressant.

"Every point of view is a view from a point."

Hallifax
2010-05-31 15:21
#5

Den här typen av föreställningar är ju långt mer vanliga i USA där det faktiskt finns stora högerkristna organisationer som aktivt arbetar för att få in Intelligent Design på biologilektionerna i skolan -- underliga argument om att man har vetenskapliga bevis för en "designer."

Samtidigt som stora delar av befolkningen på fullt allvar tror att jorden är närmare 6000 år gammal. Det är högst förbluffande.

homeros
2010-05-31 23:39
#6

Att människor än idag fortsätter att tro att människan inte är skapad genom evolution…utan för att en magisk, osynlig farbror i himlen knäppte med fingrarna är helt otroligt. Vuxna människor som aktivit måste förneka verkligheten omkring sig för att få sin verklighetsfrånvända bokstavstro att gå ihop…det är djupt tragiskt.

*suck*

Annons:
Emmyjane
2010-06-03 00:58
#7

Måste vetenskap och tro stå i motsats till varandra?

Det tror inte jag vetenskapen är ett verktyg för Gud att måla sin tavla. Bibel är skriven av människan och inspirerad av Gud, läst av människor och tolkade av oss. Om Skapelse berättelsen hjälpt ochh fyllt en funktion för människor så bra. Själv ser jag det som en metafor .

Upp till toppen
Annons: