Annons:
Etikettjesus
Läst 5022 ggr
mimmi93
2010-07-19 03:08

instinkt

måste bara påpeka en sak om vissas syn på andras tro

alla har ju en egen åsikt, tex jehova

det är inget fel att vara med i deras gemenskap

eller tro på det de gör, ni som inte är jehova är ju för tusan inte bättre.

så sluta tracka ner på dem tack :)

ps. jag är inget av dera ^__^

Annons:
Camillhe
2010-07-19 05:42
#1

Mimmi, denna sidan är kristen, vilket vi är väldigt tydliga med. Den är alltså inte till för sekter och Jehovas vittnen faller under benämningen sekt.

Och det är inte bara kristnas åsikt, Förening FRI tex som är opolitisk och icke religiös, hävdar det med.

Jehovas vittne står lika långt ifrån kristen tro som tex muslimer, hinduer osv. Och denna sajten har en inriktning som du kan läsa på sidan "om sajten".

Tror du att sajter på iFokus som handlar om hundar skulle acceptera massor av inlägg skrivna om katter?

Vi har varit otroligt tålmodiga på den här sidan och tolererat bra mkt mer än vad många andra sajter skulle tolerera. Och jag tycker att du ska sätta dig in lite i vad en sekt är, googla destruktiv sekt, eller titta på filmen to verdener, eller läs på lite om just Jehovas vittnen.

Om Jehovas vittne vill diskutera på en iFokus sajt, finns det ingenting som hindrar dom från att starta en egen sådan.

Mona22
2010-07-19 11:42
#2

Måste faktiskt säga att sajten dog lite när BB försvann. Ingen vågar säga emot något. Det kan inte diskuteras om bibeln om alla är på "samma" sida eller vad man ska säga.

#1 Vad gör att de ej räknas som kristna? måste bara fråga.Tystvill ha svar från dig och inte från olika sidor. Är det för att de ej tror på treenigheten?Tyst
Då är jag också illa ute då jag inte heller kan acceptera den. Förvånad

mimmi93
2010-07-19 14:04
#3

menar inte på det sättet #1   "ni" trackar ner på dem SOM FAN *ursäkta*

håll er till er egen tro och tro inte att just eran tro är bäst?

tänk vad snopet det skulle bli för er om det nu kommer sig att det var buddha som egentligen existerade xD

Camillhe
2010-07-19 15:38
#4

¨#2 ja det är verkligen lugnt och skönt här nu och människor som är nyfikna på kristen tro får plats. Vi slipper alla hetsiga diskussioner som återkommit gång på gång om samma ämnen. Ang JV så är det främst att det är en destruktiv sekt, ingen kyrka eller rörelse som är kristen har det upplägget eller styr individen. Och sen finns det fler saker, som treenigheten, tron att Jesus var en ärkeängel, en förvanskning av Bibeln etc. Men allt det här är redan diskuterat Mona och jag tänker inte diskutera det igen.

Mimmi: Nu får du ge dig, uppför dig när du skriver annars får du sluta skriva här. Sidan är kristen, kan eller vill man inte acceptera det så söker man sig till en sida med en annan inriktning.

mimmi93
2010-07-19 16:30
#5

okay sorry ska lugna ner mig lite….roligare att diskutera med mer seriösa irl faktiskt     *YO*  :)

mimmi93
2010-07-19 16:32
#6

det handlar inte heller om att jag inte accep. er utan at ni tror att det är ni som är "gud"   felet med människan…men som sagt, det är ju mänskligt att feeela   *mycket*

Annons:
Mona22
2010-07-19 19:51
#7

#3 jo det är slutdiskuterat, det slutar alltid med , ni är en sekt Flört

Förstår att du hatar dem och för att göra dig ännu mer hatisk så vet jag allafall att de jag känner blir glada av att de blir hatade då det står i bibeln:

Saliga äro de som lida förföljelse för rättfärdighets skull, ty dem hör himmelriket till. 
Ja, saliga ären I, när människorna för min skull smäda och förfölja eder och sanningslöst säga allt ont mot eder.Glädjens och fröjden eder, ty eder lön är stor i himmelen. Så förföljde man ju ock profeterna, som voro före eder. Matteus 5.10-12

"Så skola ock alla de, som vilja leva gudfruktigt i Kristus Jesus, få lida förföljelse." (2 Tim. 3:12)

Källa  http://bibeltemplet.net/bibelnonline/

Tycker det är tråkigt att ni skrämmer bort de som tror olika.Särskilt om ni inte vet vad ni ska svara så säger ni alltid Sekt. Känns lite som häxbränneriet förr i tiden. Jag tycker det är bra att folk vågar kolla upp sanningarna i bibeln och den kan tolkas på så många sätt. Vem säger att kyrkan har rätt bara för att det är sagt så. Vilka av alla kyrkor har rätt tolkning? det finns ju flera olika godkända(för er) kyrkor med olika tolkning på olika saker. vem har rätt?

Måste man tro precis som kyrkan bestämt för att vara kristen? Isåfall räknas ja definitv inte som kristen av er då jag ej köper treenigheten.

Camillhe
2010-07-19 21:45
#8

Mona, du måste försöka lära dig skillnaden på organisation och människan, jag hatar verkligen inte människor som fastnat i sekter, tvärtom tycker jag oerhört synd om dom och skulle gärna vilja hjälpa.

Att jag tycker illa om organisationer som är destruktiva för individen, är sant. Att hata är ett starkt ord och inget uttryck jag skulle använda mig av.

Om du är kristen eller ej är upp till Gud och inget som jag är intresserad av att spekulera i. Och samma frågor som du ställer finns i väldigt många andra trådar så vi börjar inte om igen här. Har du ett starkt behov av att diskutera dessa ämnen igen så fortsätt i dom trådar som redan finns.

mimmi93
2010-07-19 23:47
#9

#8  "tycker synd om dem"?

och om man är kristen är väl inte upp till gud, utan tvärt om, det är väl upp till sig själv…om jag inte missförstår :/

Sukram
2010-07-21 01:15
#10

är det inte lite märkligt att bestämma att just Jehovas vittnen är en sekt men inte tex livets ord som också är en destruktiv rörelse?

mimmi93
2010-07-21 01:29
#11

#10 mjo håller med!

Camillhe
2010-07-21 05:47
#12

Sukram, man utgår ju från definitioner av vad en sekt är, det är inte bara taget ur luften. Och ja Livets Ord platsar där med. Dock uppfyller dom inte alla kriterierna som Jehovas vittnen gör. Läs tex Roy Wallis 7 kännetecken på sekt som är en allmänt vedertagen definition.

OlgaMaria
2010-07-21 13:58
#13

Vi står för att man måste få vara tydlig med vad Bibeln lär på den här sidan, för vi håller Bibeln som auktoritet. Om människor blir skrämda av det så får de gärna starta en annan ifokus-sajt som passar deras uppfattningar bättre. Det kanske skulle finnas en sajt som heter typ religion.ifokus där man kan diskutera religion utan att det finns något rätt och fel.

Här tror vi på Jesus så som han beskrivs i Bibeln. Man måste inte tro som vi för att vara med och diskutera men det behöver finnas en ödmjukhet inför den tro som vi har här. Är man bara här för att omvända oss/pracka på sin egen tro får man vara beredd på lite mothugg. Kanske någon tycker att vi varit hårda mot t ex BB men har ni läst alla trådar vi har skrivit där vi grundligt diskuterat alla möjliga olika slags ämnen? BB har Verkligen fått mycket utrymme här, men hon har inte varit intresserad av att lyssna utan bara av att visa upp sin tro för så många som möjligt här.

Jehovas vittnen är underbara människor, men i deras skrifter finns mycket som är värt att ifrågasätta, som t ex extremt dålig källhantering och rena lögner (om man går efter all vetenskapligt erkänd historia). Jag måste vara tydlig när jag diskuterar med någon som står bakom deras tro då jag vet att den är baserad på så mycket okunnighet/lögner.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
mimmi93
2010-07-21 14:28
#14

"deras uppfattning"  jag tror mer eller mindre ALLA på denna sida har olika uppfattning

och jag kom och tänka på en sak helt random xD

: denna sajt heter jesus i fokus…inte något spciellt utan bara jesus

så varför jaga bort alla? nu menar jag tex de "sekter" som ni kallar det

som också "har" jesus.

och det du skriver med käll hantering, ska "ni" säga som går efter en bok som inte ens någon vet om den är sann eller inte.

asså shit :P

och vadå som GT  "stena dem till döds" & "homosexuella skall dödas"

det är ju barbariskt rent ut sagt

Camillhe
2010-07-21 17:02
#15

Mimmi93, läste du texten "om sajten"? Det är alltid sajtvärden som bestämmer vad en sajt ska handla om och vilka ämnen som tillhör sajten. Namnet är ofta förenklad för att det ska vara ett smidigt namn. Sajten kunde lika gärna ha hetat "Kristen tro för alla som är intresserade av Jesus utifrån den kristna läran, och inte utifrån sekters syn eller andra religioners syn i fokus", men det hade varit ganska knepigt med ett så långt namn på sajten, eller hur?

Därför finns "om sajten" sidan så man kan specificera vad sajten ska handla om. Om vi vill jaga bort alla så får vi det, det anser inte jag att vi gör men faktum är att det är hur tillåtet som helst.

Du är 17 år och har inte satt dig in i kristen tro alls, ändå kommer du med massa påhopp, varför?

Vad är det du vill få fram genom dina inlägg?

Är du uppriktigt intresserad av kristen tro så läs på lite först innan du anklagar kristna människor som du inte känner eller har koll på vad de står för.

Skriver du här bara för att sajten irriterar dig så finns det ingen anledning för dig att vara här och läsa sånt som irriterar dig.

mimmi93
2010-07-21 20:54
#16

okay…..det där lät bara wierd att "jaga bort alla vi vill"

jag är äldre än 17 egentligen, men inget som du skulle förstå !

jag vill inte få fram nått, untan "inlevelse" för övriga

näe jag tycker denna sajt är jätte intressant

detta kanske låter elakt men tycker du jag är jobbig….så försök inte knäcka mig då :)

bara strunta i mig. som du skriver du är 50? och bråkar med någon som skulle kunna vara ditt barnbarn :)

men jag anser dig som *egd* så jag ska inte skriva mer här nu :P jga har haft mitt roliga XD

är det nått du vill fortsätta argumentera gört inte or skriv i PM

Camillhe
2010-07-21 22:41
#17

Det står 17 på din sida därför antog jag det, kanske dags att uppdatera. Jag är 30 så jag skulle inte kunna vara din mormor. Då jag är moderator på sidan bör jag svara på inlägg, speciellt på inlägg där man har synpunkter på sidan.

Jag försöker inte knäcka dig, varför skulle jag vilja det? Jag försöker få dig att tänka lite innan du skriver och så försöker jag förstå vad det är du vill komma fram till genom det du skriver.

Jag ser inte denna diskussionen som ett bråk, jag är inte det minsta irriterad eller arg, jag ser det som att vi för ett resonemang:)

Denna kommentar har tagits bort.
Flirr
2010-07-22 01:42
#19

#13 Religion iFokus är en bra idé tycker jag Glad

mimmi93
2010-07-22 02:48
#20

(Y) = *tummen upp*

:) tack ska gå in där istället #19

Annons:
Flirr
2010-07-22 02:55
#21

#20 Om någon kan starta den sajten hade det varit bra men tyvärr så finns den inte än :/

mimmi93
2010-07-22 04:18
#22

HAHA märkte det xD haha men den kommer nog så småning om :)

OlgaMaria
2010-07-23 14:08
#23

#14 Man kan ju använda vilken källa man vill, om den är trovärdig eller inte är en annan sak. Det jag menar med källhantering är hur man citerar och återger andra källor. JV citerar källor så att de verkar säga något som de inte säger. De får alltså en viss forskare eller erkänd bok att verka stödja deras teorier fast de inte gör det. På ganska många ställen i JVs texter är detta väldigt tydligt och det liknar lögn att få det att verka som att en person/bok hävdar något som de inte alls hävdar. De personer som suttit och skrivit dessa texter och citerat andra källor på det här sättet måste ha varit medvetna om att de citerar texter så att det blir argument för deras sak oavsett vad källan egentligen menade. Jag tycker det är djupt oetiskt. Det blir så sjukt med tanke på att man uppmanar vittnena att inte ta del av information om Bibeln/tron i andra källor än JVs texter så de blir verkligen vilseledda.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Mona22
2010-07-23 18:05
#24

#23 -"Det blir så sjukt med tanke på att man uppmanar vittnena att inte ta del av information om Bibeln/tron i andra källor än JVs texter så de blir verkligen vilseledda."

Var har du fått det ifrån? Mina Jv-kompisar får minsann kolla på andra texter än Jv.s egna. Förvånad

Har du verkligen frågat något Jv om det eller är det bara hörsägen?

Woodland
2010-07-23 22:07
#25

# 24

Om det finns någon "sekt" som har forskats om så är det Russelliterna (de som frekventerar Rikets Sal). Det är inte bara kristna bibellärare som har utfört väl grundad forskningen runt villolärorna  utan f.d. medlemmar som har berättat hur det var/är.  (Och dessa föredettingar får utstå mycket förföljelse.)  Som Theresia skrev så har vi bevisat Vakttornets källförvrägningar flera ggr. i forumet.

Du påstår att du inte tillhör Rikets Sal, men du försvarar dem och delvis deras lära väl mycket för att betraktas som neutral.  Är du säker på att du inte redan har anammat deras synsätt?

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
2010-07-23 22:23
#26

#25 reagerade på vad hon skrev då det inte stämmer med de jag känner.

Woodland
2010-07-23 23:03
#27

# 26

Men att använda ord som "hatar" och "häxbränneri" (inlägg #7) är mer än en normal reaktion.

De som tillhör Rikets Sal är i behov av Guds nåd till frälsning precis som alla andra människor.  Men de som är de ansvariga för läran (deras "teologer" och "lärda") kommer att stå till svars för förvillandet av folket.  Vakttornets förnekelse av Treenigheten kan inte betraktas som någonting annat än demonisk.  De som följer läran är påverkade av en ande som förnekar Jesus Kristus gudomlighet och har inget hopp om varken himlen eller paradiset i deras förnekelse.  Det är denna andliga verklighet som står bakom ivern hos de kristna att belysa Vakttornets läras fällor - inte hat eller häxjakt av deras medlemmar.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Mona22
2010-07-23 23:55
#28

#27 nu blir jag faktiskt arg och ledsen. Så jag är demonisk bara för att jag ej kan tro på en personlighetsklyvning hos Gud.Rynkar på näsan

Som jag skrivit så många gånger. vem säger att just kyrkan har rätt, och vilken av kyrkorna som finns?
Tänk om alla kyrkor har fel och kanske mormoner har rätt eller vem som. vem har rätt att dömma??? Det finns lika mycket bevis för som emot treenigheten men kyrkan har bestämt att det ska vara så.

Jag tycker man får tro vad man vill så länge man själv mår bra. oavsett om man är jude, kristen eller tror på Budda ,Allah eller vem som helst. Tro på tomtar och troll med om du vill, ingen ska bestämma vad du ska tro.

Stevo
2010-07-24 02:51
#29

#28

Mona22 skriver:
"ingen ska bestämma vad du ska tro"

Så låt då Woodland m.fl. helt enkelt tro att det är demoniskt att förneka treenigheten och försök att inte bli ledsen eller arg över det.

:-)

mvh
Stevo

Camillhe
2010-07-24 05:33
#30

Men Mona, Woodland dömmer inte ut de enskilda individerna, hon dömmer ut grundarna och de som styr sekten. Att JV's lära inte accepteras av kristna VET du vid det här laget. Kan du inte hantera det så kanske den här sajten inte är så bra för dig. Har inte JV några forum där man kan prata med likasinnade?

Självklart får alla människor tro precis vad de vill, men man kan inte förvänta sig att få medhåll i sin tro på en sajt som är uttalat traditionellt kristen.

Och jag ser samma fenomen gång på gång här, att människor blir arga och upprörda över att de inte får medhåll när de har en tro som går helt emot inriktningen på denna sajten. Personligen skulle jag aldrig söka mig till en sajt som stod för trosuppfattningar som jag inte delade. Jag skulle ju hellre söka stöd och råd hos likasinnade.

En annan missuppfattning om denna sajten är att många tror att det är ett debattforum och jag tror att vi behöver bli tydligare med att det inte är det främsta syftet just här.

Syftet med denna sidan är att dela vår tro på Jesus Kristus utifrån traditionell bibeltolkning, stödja och finnas till för människor som söker en relation med Jesus, och att ha gemenskap i Kristus.

Vi som håller i denna sidan har en grundtro som vi alla delar, sen kan det finnas mindre viktiga saker där vi skiljer oss åt lite grann.

Woodland
2010-07-24 21:40
#31

OK Mona-

Vad har du för gudsbild?

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
2010-07-25 13:15
#32

#31 jag tror att Gud/Jesus/Ha är 3 skilda personer och inte samma. 
Jag tillhör varken någon sekt eller någon kyrka för ingen kyrka tror som mig och jag kan inte förstå treenigheten. Flera präster har försökt förklara den för mig men det är för invecklat för att jag ska kunna tro.
För mig är de 3 personer och inte 1 och jag har förkastat treenighetsläran.

Woodland
2010-07-25 17:45
#33

# 32

Tack Mona, det var ett mycket intressant svar.  Glad

Jag håller med om att Treenighetslärn är svår att förstå.  Kunde vi förstå Gud helt ut hade inte Gud längre varit Gud - vi hade haft Honom "i fickan" så att säga. Men att förstå någonting och att tro någonting är inte nödvändigtvist samma sak.  Fast på samma gång speglar Treenighetsläran Guds högsta uppenbarelse om Hans väsen till människan.

Även om någonting är väldigt invecklat behöver jag inte förkasta det p.g.a. min okunnighet.  Jag kan inte t.ex. förklara vetensksapen bakom NASAs rymdprogram men jag tror ändå att de har ett och skickar ut olika rymdfarkoster.  Jag kan inte förklara hur en bil fungerar men jag kör en ändå.

Fadern Sonen och den Helig Ande är tre skilda personer inom Treenigheten.  Kan vi räknas som överens på denna punkt?

Det verkar vara det att Gud är ett väsen som du har svårt för eller har jag missuppfattat dig?

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
2010-07-25 20:06
#34

#33 Jo, jag kan inte förstå att han är 3 och samtidigt 1 men annars är jag med. 3 olikaGlad

Annons:
Woodland
2010-07-25 23:03
#35

OK Mona, om du anser att de är tre olika så håller du inte med Vakttornets (Arianisms) gudsbild. Det är en bra början. Du har delvis rätt.

1. Gud är ett väsen.

2. Det finns tre personer i det väsen vi kallar Gud:  dvs. Fadern, Sonen och den Helige Ande.

3. Alla tre är jämnlika och har alltid existerat.

4. De är av samma substans (homoousios)* och fullkomligt förenade i makt, kärlek, helighet, sinne osv så att de är en Gud. När en person i Gudomen agerar så är det som om alla tre agerar samtidigt.

5.  Fadern är Fadern, Sonen är Sonen och Anden är Anden:  Det byter inte identitet emellan sig.

Har du några tankar om detta?

MVH

* Nicaenska trosbekännelsen

  1. Jag tror på en enda Gud, allsmäktig Fader, skapare av himmel och jord, av allt vad synligt och osynligt är;
  2. och på en enda Herre, Jesus Kristus, Guds enfödde Son, född av Fadern före all tid, (Gud av Gud,) ljus av ljus, sann Gud av sann Gud, född och icke skapad, av samma väsen som Fadern, på honom genom vilken allting är skapat; som för oss människor och för vår salighets skull har stigit ned från himmelen och tagit mandom genom den Helige Ande av jungfrun Maria och blivit människa; som ock har blivit för oss korsfäst under Pontius Pilatus, lidit och blivit begraven; som på tredje dagen har uppstått, efter skrifterna, och stigit upp till himmelen och sitter på Faderns högra sida; därifrån igenkommande i härlighet till att döma levande och döda, på vilkens rike icke skall varda någon ände;
  3. och på den helige Ande, Herren och livgivaren, som utgår av Fadern (och Sonen), på honom som tillika med Fadern och Sonen tillbedes och äras och som har talat genom profeterna; och på en enda, helig, allmännelig/katolsk och apostolisk kyrka. Jag bekänner ett enda dop, till syndernas förlåtelse, och förväntar de dödas uppståndelse och den tillkommande världens liv. Amen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
2010-07-26 12:15
#36

#35 håller med på punkt 1 och 5, men jag kan inte tro att det är 3 st i samma.

Woodland
2010-07-26 22:42
#37

# 36

Hoppas jag har uppfattat dig rätt och om vi resonerar vidare:

Du tror på punkt 1 och 5 i min lista men vad anser du om punkt 2, 3 och 4?

Tror du på tre Gudar?  I så fall håller du med punkt 3?

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
2010-07-26 22:53
#38

#37 punkt 2-4 gör ju att man måste tro på treenigheten så därför kan jag ej ha en åsikt om dem då jag ej tror de är samma utan totalt separata. Jag tror det Jesus sade att fadern är större än honom.

ej 3st i samma gud. Glad

Woodland
2010-07-26 23:03
#39

# 38

punkt 2-4 gör ju att man måste tro på treenigheten så därför kan jag ej ha en åsikt om dem då jag ej tror de är samma utan totalt separata

Mona,

Frågan är om du är villig att omvärdera din ståndpunkt ang din Gudsbild?

Jesus sade också i Joh 10:30: ”Jag och Fadern är ett."

och

  • 1 Joh 5:7-8: ”Ty tre är de som vittnar i himlen: Fadern, Ordet och den Helige Ande och dessa tre är ett.”  

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
2010-07-26 23:23
#40

#39 helt seriöst kan jag nog inte göra det då Gud enligt kyrkan har 3 personligheter och jag kan inte tro på en personlighetskluven gud tyvärr.Rynkar på näsan

i 1 johannes 5:7-8 som du citerade står det

7. Ty tre äro de som vittna:
8. Anden, vattnet och blodet; och de tre vittna ett och detsamma.
Både http://bibeltemplet.net/bibelnonline/ och KIng james/strong och Youngs litteral skriver så. Så det beror på vilken bibel man använder.

Jag tror det andra skriftstället betyder att Gud och Jesus sammarbetar. De tänker likadant. Jag kommer osökt tänka på Matteus 19:4-5 

4 Men han svarade och sade: "Haven I icke läst att Skaparen redan i begynnelsen 'gjorde dem till man och kvinna'  
5. och sade: 'Fördenskull skall en man övergiva sin fader och sin moder och hålla sig till sin hustru, och de tu skola varda ett kött'?  
(Även markus 10:7-8 skriver samma.)

Källa:http://bibeltemplet.net/bibelnonline/
När jag och gubben gifte oss blev vi "ett kött" i det att vi tänker likadant och sammarbetar, vi är inte samma person för det. Jag tror att det är det de skriftstället betyder.Glad

Internettan
2010-07-27 11:18
#41

Den treenige Guden är inte samma person heller. Det är tre personer i samma väsen. Och du och din gubbe är två personer i samma kött. :)

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Mona22
2010-07-27 18:23
#42

nja, 3 personer/personligheter i samma Gud är inte samma som två som sammarbetar.Obestämd

Woodland
2010-07-27 23:06
#43

6.  Han är den som kom genom vatten och blod, Jesus Kristus, icke med vattnet allenast, utan med vattnet och blodet. Och Anden är den som vittnar, eftersom Anden är sanningen. 7. Ty tre äro de som vittna: 8. Anden vattnet och blodet och de tre vittnar ett och detsamma_.  1 Joh 5
_

Verserna handlar om Jesus (som genom vattnet renar oss och genom blodet frälser oss enligt förbilderna i tempeloffret) och Anden (som är sanningen och vittnar om Jesus).

__________________________________

# 40

När jag och gubben gifte oss blev vi "ett kött" i det att vi tänker likadant och sammarbetar, vi är inte samma person för det. Jag tror att det är det de skriftstället betyder.Glad

Men jag skrev förut - Fadern är Fadern, Sonen är Sonen och Anden är Anden:  De byter inte identitet emellan sig.  Det är inte EN personlighet som klyvs utan tre personer som är av samma gudomliga väsen.

Fadern skapade, allting skapades genom Sonen och Anden svävade över vattnet.  All tre personer var aktiva i skapelsen.

Fadern sände Sonen, Sonen köpte frälsningen och Andens kraft var verksam i Inkarnationen, Uppståndelsen osv.  Alla tre personer var verksamma i frälsningsplanen.

När en gör något är det detsamma som om alla tre gör det.

En irrlära som heter modalism påstår att Gud existerar i tre skepnader men bara är en person.

Jag försöker förstår din "bild" och kan inte annat än dra slutsatsen att din gudsbild blir 3 gudar.  Rätta mig gärna om jag har fel.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
2010-07-28 12:20
#44

Nej jag vet ,ni säger de är 3 stycken men i samma gud. därför byter han ju personlighet lite då och då efter som han har tre stycken olika.

 Han är den som kom genom vatten och blod, Jesus Kristus, icke med vattnet allenast, utan med vattnet och blodet. Och Anden är den som vittnar, eftersom Anden är sanningen. 7. Ty tre äro de som vittna: 8. Anden vattnet och blodet och de tre vittnar ett och detsamma.  1 Joh 5

Jesus är både vattnet och blodet.vad har det med treenigheten att göra? De vittar/berättar om samma sak,

Om Jesus är Gud, då dog Gud. Vem uppväckte Gud och vilket värde har egentligen Jesu offer om han inte dog i full bemärkelse?

i honom som är den osynlige Gudens avbild och förstfödd före allt skapat. kolosserna 1:15

Där står det att Jesus är förstfödd.Han kom till innan jorden blev skapad. han är skapad av Gud. Så Gud måste ha haft tråkigt med heliga anden och skapade en till så han blev treenig ;)

Hur förklarar ni att Jesus säger att Gud är större än honom om de är samma väsen? Joh 4:28
Varför Blev Jesus ledsen att Gud övergav honom innan döden?Han Är ju Gud enligt er.

Woodland
2010-07-28 22:50
#45

Fortsättning här. Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: