Annons:
Etikettkyrkan
Läst 2812 ggr
[YlvaP]
7/8/10, 8:36 PM

Hur lära sig mera?

Efter mycket prat från dotterns sida (från skolan) och en dröm som jag hade för några veckor sen så har jag börjat intressera mig mera för kristendomen och vill lära mig mera om denna tro. Men på vilket sätt är det bästa att lära sig? Dottern har fått en barnbibel från församlingen (som alla fick i ettan). Är den en bra idé till en början?

Jag har konfirmerats men kommer inte ihåg så mycket av det för det är 16 år sedan jag tog konfirmationen.

Ge mig tips. :D

Annons:
[YlvaP]
7/8/10, 8:45 PM
#1

Jag kan ju berätta också att jag vill lära min äldsta dotter mera eftersom hon frågar en del om Jesus och Gud och om hur allt började och såna saker.

Camillhe
7/8/10, 9:38 PM
#2

Ja jag tycker en barnbibel är en utmärkt början, då får du en övergripande blick vad Bibeln står för. Vår professor i Gamla tstamentet rekommenderade faktiskt de studenter som inte var insatta i Bibeln att läsa igenom en barnbibel;)

Det är roligt att kristen tro intresserar dig, jag hade satsat på att läsa evangelierna i Nya Testamentet. Och inte gå på Gamla Testamentet direkt.

Sen finns det mycket spännande att läsa på nätet och här är ett bra ställe att fråga och fundera ihop med kristna.

[YlvaP]
7/8/10, 11:43 PM
#3

Skall ta mig en läsare ikväll när jag skall gå och lägga mig.

Känner ingen annan som jag kan fundera ihop och lever väldigt osocialt liv.

Santhe
7/9/10, 12:22 AM
#4

Lycka till med läsningen!

Väntar med nyfikenhet på dina frågor..

[YlvaP]
7/9/10, 12:47 AM
#5

Oja jag har säkert tusen frågor att ställa. Skrattande

[ElisabethYL]
7/11/10, 10:09 PM
#6

Vad roligt!!

Hoppas det blir många frågor och trevliga trådar!

Glad

Annons:
MoaP
7/21/10, 11:38 AM
#7

Jag lär mig mer i skolan i tvåan aså vi pratar om gud och jesus åkså jag har lärt mig lite i etan om gud skapade allt.

Hej! Checka in mig på mina 2 YouTube kanaler!

http://www.youtube.com/user/Moa100000 det är min musik kanal

http://www.youtube.com/user/MinecraftBuilderXBOX min minecraft kanal

och bloggen till minecraft finns också ;P

http://www.minecraftxbox.bloggplatsen.se det är min blogg så

allt finns i ett! :)

 

[YlvaP]
7/21/10, 11:43 AM
#8

Japp jag vet Moa. Men mamma vill också lära sig mera. Hihi. Skrattande

OlgaMaria
7/21/10, 2:00 PM
#9

Hej Moa! Roligt att du får lära dig om Jesus. När jag var 7 flyttade Jesus in i mitt hjärta och det är det bästa som har hänt mig! :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
7/21/10, 5:05 PM
#10

Hej Moa vad roligt att du också är här. Och det är underbart att du har lärt din mamma om Jesus, det har ni båda glädje av:D

Kram på dig!

Woodland
7/23/10, 12:04 AM
#11

Hej Moa!

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Emmyjane
7/29/10, 12:51 AM
#12

Hej alla

Det finns dem som fått sin tro med modersmjölken, men måste lära sig nytt hela tiden eftersom man växer med tron och utvecklas.

Min tro är inne i ett nytt skede, läsa bibeln och bara vara ett med skapelsen.

Det står nånnstans i bibeln" sök och ni skall finna".

[YlvaP]
7/29/10, 9:06 AM
#13

Bra skrivet och tänkvärt. :D

Annons:
Emmyjane
7/30/10, 1:01 PM
#14

Går det bra?  Har ni börjat utforska barnbibeln?

Jag har funderingar över hur man får ett kristet liv med hela familjen.

Har haft min tro för mig själv, men bett och sjungit kvällsbön med barnen. Men vi ber inte bords bön eller pratar så mkt i vardagen. det händer i bland men väldigt sporadiskt.

Önskade att det var mer närvarande hela tiden.

Det kristna livet får man jobba på hela tiden det är som en kärleks relation.

[YlvaP]
7/30/10, 1:22 PM
#15

Njae det går väl inte så bra skulle jag tro. Har läst lite med dottern och väntar ännu på material från kyrkan så jag skulle få eller få låna.

OlgaMaria
7/30/10, 5:54 PM
#16

Vi brukar be i bilen ibland. Jag ber ut enkla ord många gånger om som min tvååriga dotter kan förstå. Man kan bara säga "Tack Jesus" många många gånger om. Vi hade ett sånt tillfälle i förra veckan. Min dotter sa "Tack Jesus" hur många gånger som helst med en underbar inlevelse. Det var en fin stund som jag inte lär glömma.

Varje kväll brukar vi också sjunga en sång som går så här "Jesus, kom in, Jesus kom in, kom in i mitt hjärta Jesus. Kom in idag, kom in bliv kvar. Kom in i mitt hjärta Jesus." Och så ber vi Gud som haver. Ibland har jag hört Rut sjunga för sig själv: Jesus kom in. Kom in hjärtat! :)

Man får försöka göra barnen delaktiga och bönen enkel för dem att vara med i. Fråga vad man ska be för och uppmuntra dem att be. Om det blir för avancerat tappar man lätt bort dem. När jag var i lågstadieåldern läste mamma ur Bibeln varje kväll för mig. Jag älskade det. Pröva saker. Gillar barnen inte det så pröva något annat nästa gång.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
7/30/10, 9:01 PM
#17

# 16

Bra!  Skrattande

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: