Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3173 ggr
[YlvaP]
7/20/10, 9:34 PM

Fråga om GT

Jag är ju nyfälst eller hur man skall säga det. Jag såg Jesus  (och gav honom majs). Från att ha "hatat" alla som var religiösa så tror jag nu på Honom men jag har ändå svårt att ta till mig GT (gamla testamentet).

Jag tror att någon skapat denna värld men att jorden har fått "fria händer" att utvecklas och att det är dom icke troende människorna som skapat detta kaos och elände.

Är den kristna tron något för mig ? För jag tror eller vill tro på Jesus. Hur ser ni kristna till dom som inte tror på att Gud skapade precis allt?

Bli inte arg på mig.

Annons:
Mona22
7/20/10, 10:55 PM
#1

Jesus hittar alla som har rätt hjärteinställning. Skrattande

Jag förstår inte exakt hur du menar med fria händer. Glad

[YlvaP]
7/20/10, 11:00 PM
#2

Ja att Gud lät jorden att utvecklas till det den är idag. Från dom tidiga livet och att utvecklingen gick olika vägar och liknande.

Mona22
7/21/10, 12:19 AM
#3

menar du evolution eller? jag förstår nog inte, måste vara trög idag.Skrattande

[YlvaP]
7/21/10, 12:26 AM
#4

Ja så kanske det heter.

Camillhe
7/21/10, 5:57 AM
#5

Hej Ylva

Det är ingen som blir arg på dig för att du behöver fundera över saker, tvärtom finns vi gärna till hands för just sådant. De flesta kristna tror inte på en makroevolution utan en mikroevolution. Skillnaden är att i en makroevolution utvecklas en art till en helt annan art. Apor…… människor och dy.

I en mikroevolution förändras djur och människor lite grann med tiden då de starkaste överlever. Tex var människan i genomsnitt mkt kortare på 1800 talet. Att vi är längre idag beror troligen på kost mm. Kanske dåligt exempel, finns massa bättre men jag är lite tom i huvudet just nu.

http://www.genesis.nu/

I länken ovan kan du läsa en kristen uppfattning om skapelsen mm.

Jag tycker dock inte att detta är så viktigt för dig just nu. Du har precis valt att leva ditt liv med Jesus och låt inte GT avskräcka dig. Håll fast vid den tro du fått och gå i din takt. Självklart ska du få fundera och fråga, men det jag menar är att det får ta tid innan man vet vad man tror i olika frågor.

Kram på dig:)

[YlvaP]
7/21/10, 11:26 AM
#6

Tack för att du tog dig tid att svara. Skrattande Skall ta det i min egen takt som du skriver.

Annons:
OlgaMaria
7/21/10, 2:14 PM
#7

Hej Ylva! Jag håller med Camillhe. Låt tron få ta sin tid. Du har en tro på Jesus, i alla fall en vilja att tro på honom, och Jesus har sagt att det är Guds verk när någon människa kommer till tro på Jesus. Gud har dragit dig till sig och han kommer att fortsätta dra i dig i en takt som är perfekt. Vissa frågor kommer ta tid innan de klarnar och andra kommer inte klarna förrän på andra sidan. Det viktigaste är om du vill att Jesus ska finnas i ditt liv. :)

Jag tror (tror att jag vet) att Gud skapade allting, exakt hur det gick till och hur lång tid det tog vet jag inte säkert. Man måste inte veta det för att vara kristen. Man kan tro på evolutionen och vara kristen, så länge som man tror på Gud och att han är Skaparen - att han ville att vi skulle bli till. Men du behöver verkligen inte veta vad du ska tro när det gäller allt detta.

En biblisk tro är också att människan har syndat mot Gud. Vi hade kunnat leva i harmoni med Gud och med skapelsen men synden har kommit in och fördärvat både oss och vår skapelse. Jorden är inte perfekt därför att människorna inte lever nära Gud. Synden har förstört oss så djupt så att vi inte kan komma undan den ens när vi är kristna och Jesus har kommit in i våra liv. När vi tar emot Jesus så får vi förlåtelse, och vi får ta emot helig Ande som hjälper oss att leva efter Guds vilja, men vi kan inte helt vinna över synden. När vi dör i Jesus så kommer vi att fortsätta att leva i Jesus. Då dör vår syndiga människa och vi uppstår till ett nytt liv tillsammans med Gud och vi kommer få nya kroppar. Då kommer synden vara fullständigt besegrad.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Denna kommentar har tagits bort.
Woodland
7/22/10, 11:51 PM
#9

Hej Anders!

Av dina inlägg står det klart att vi ansvariga på sajten . .

1.  tror inte på samma Gud som du.  Vi tror på en treenig Gud: att Messias var/är jämställd med Fadern och att den Helige Ande är den tredje personen i  Treenigheten.

2.  håller att Nya Testamentet är lika inspirerat av Gud som Gamla Testamentet.  Däri finns Jesu ord och det fullkomligande av Guds uppenbarelse i Honom.

3.  anser att sann frälsning är av tro - en tro som leder till gärningar men att en människa inte är frälst pga sina gärningar.  Gärningar bevisar verket som Gud har gjort i den troendes liv.

4.  inte tycker att hebrieiska eller yiddiska ord är en kvalifikation för att sanningsinnehållet är starkare än på svenska.

5.  inte tror att det finns några som helst bevis att Jesu ord nedtecknades av judarna i det 1:sta århundradet utanför det vi kallar NT.

6.  anser att påståendet att Yeshua's ( Jesu) namn i grekiskan är en förorening med Zeus är befängt och motbevisat av flertalet lärare inom kristendomen.

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
7/22/10, 11:54 PM
#10

YlvaP!

Välkommen!

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

[YlvaP]
7/22/10, 11:59 PM
#11

Tack Woodland

Upp till toppen
Annons: