Annons:
Etikettjesus
Läst 3303 ggr
mimmi93
2010-07-21 23:27

döpt :)

hej alla glada :)

måste bara fråga, varför döper man folk som bebisar.

(oftast)

tack på förhand ^^

Annons:
mimmi93
2010-07-26 03:18
#1

putt -.-

OlgaMaria
2010-07-26 11:53
#2

I många kyrkotraditioner (Svenska kyrkan, katolska och ortodoxa kyrkan) är det tradition/övertygelse att döpa små barn. I frikyrkan har man inte den traditionen då man tror att den som ska döpas måste själv ha bestämt sig för att följa Jesus.

Att döpa barn uttrycker en önskan att få ge det lilla barnet Guds välsignelse och att barnet alltid ska få tillhöra Gud, från början till slutet.

Jag är inte så duktig på historien kring detta men jag tror att barndopet gjorde intåg i historien ganska tidigt.

Det enkla svaret på din fråga är att det är tradition, men jag vet inte riktigt hur och när den har uppkommit.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mimmi93
2010-07-26 14:56
#3

okay, tack för svar

Internettan
2010-07-26 22:38
#4

Följande svar ges av Svenska kyrkan:

_Det finns inget tvivel om, att den tidiga kyrkan döpte spädbarn genom nedsänkning eller vattenbegjutning. Jesus själv talade om lämpligheten i att barn skulle upptas i Guds rike (Lukas 18:15-16), och Petrus säger: "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att ni får förlåtelse för era synder. Då skall ni få den helige Ande som gåva. Ty löftet gäller för er och era barn" (Apostlagärningarna 2:38-39).

Den tidiga kyrkan praktiserade dop av hela familjer, några undantag för små barn nämns inte (Apostlagärningarna 16:16, 33, 1 Korinthierbrevet 1:16). Det finns heller inga uppgifter någonstans i Bibeln om att ett barn till en kristen blir döpt först vid den ålder det kan använda sitt förnuft.

Kyrkofäderna som kände till allt detta, lärde ut bruket att döpa spädbarn och förklarade att det hade apostoliskt ursprung. Vid ett kyrkomöte år 250 diskuterades frågan huruvida spädbarn skulle döpas på den åttonde dagen efter födelsen. Enda skälet till att man ens diskuterade detta var, att man erkände barndopet som ett riktigt dop._

"Every point of view is a view from a point."

Camillhe
2010-07-27 01:00
#5

#4 Det där är väldigt omdiskuterat. Man döpte hela familjer på den tiden därför att ordningen i familjen var att mannen bestämde. Om mannen blev kristen blev hans familj det per automatik oavsett om de själva ville det eller ej.

Tittar man däremot på Johannes Döparen så döpte han vuxna som kom till tro och även Jesus. Att döpa ett spädbarn gjorde man för att barnet skulle komma till himlen om det dog, ett odöpt spädbarn som dog skulle komma till helvetet enligt kyrklig tradition.

Idag är samhället annorlunda uppbyggt och vi anser att tron är upp till varje enskild människa att ta emot, och ett sånt val bör man få göra själv. Jag anser att Bibeln är tydlig med att dopet är ett s.k. troendedop och inte till för barn. Barnen tillhör redan Gud.

Tittar man på gamla kyrkor osv så hittar man ofta "dopbassänger" dvs det finns tydliga bevis på att man sänkte ner kroppen i vatten, dopfunt där man bara tar vatten på barnets huvud är ett betydligt nyare påhitt och finns inte grundat i Bibeln.

Internettan
2010-07-27 11:13
#6

Vad intressant! Undrar om man kan säga att ett barndop verkligen gäller då? Även om man i efterhand blir kristen så är det liksom svårt att få dopet att betyda någonting i efterhand, på något sätt… Man kommer ju inte ens ihåg det.

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
mimmi93
2010-07-28 00:53
#7

synd bara att man inte kan fixa så man inte är det :(

jag vill inte ha något med religion att göra egentligen :P

eller kan man få det ogjort? =O

OlgaMaria
2010-07-30 18:00
#8

Om du inte bekänner dig till ditt dop kan du räkna dig som odöpt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

mimmi93
2010-07-30 20:18
#9

det var inte vad prästen sa till mig -.-

Mona22
2010-07-31 11:25
#10

Om du döps som bebis så blir man inskriven i kyrkan så du måste gå ur den isåfall om du inte vill ha något att göra med denFlört

mimmi93
2010-08-03 11:54
#11

tack #10 ^^   men jag är ite inskriven någonstans :P

Thinker
2010-08-08 00:42
#12

dop, Babitise betyder helt nedsänka, inte bestänka.

Stevo
2010-08-09 16:39
#13

Vad spelar det egentligen för någon roll om man deltagit i en dopritual om man inte (längre) tror på den kontext vari den utfördes? Om det "magiska" i handlingen plockas bort så finns väl ingenting kvar?

Alltså: utveckla gärna (den som vill) på vilket sätt det skulle vara ett problem för någon som inte är kristen att som spädbarn ha blivit döpt på sina föräldrars begäran?

Jag har nog lättare att föreställa mig att s.k. "vuxendop" skulle kunna påverka självbilden för någon som har lämnat den kristna tron, men inte heller det förstår jag varför man skall fästa någon större vikt vid om man inte längre tror på dopets betydelse.

mvh
Stevo

Annons:
Mona22
2010-08-09 17:00
#14

#13 håller med. ser inget problem. om man blev döpt som liten fick man ju inte välja själv att bli döpt så vill man inte tro längre borde det ju inte vara något problem. eller ?

Mainebusters
2010-08-12 23:37
#15

#11  Jag tror att du är med i Svenska Kyrkan om du blev döpt som liten. Min dotter är -93 och hon blev döpt och är medlem i kyrkan. Jag har gått ur kyrkan och vi får se om hon vill göra detsamma sedan.

Egentligen var det ju dumt att döpa henne i kyrkan, då jag knappast är religiös, det var mer en ritual för att hon fick sitt namn. Idag skulle jag inte döpa någon i kyrkan. Man ska få välja sin religion själv. Om man nu vill ha någon..

Att betala många tusenlappar extra om året via skatten för att vara med i Svenska Kyrkan vill jag inte göra när jag inte tror eller nyttjar kyrkans tjänster på något vis.

Upp till toppen
Annons: