Annons:
Etikettkyrkan
Läst 6129 ggr
Highness82
7/31/10, 1:34 AM

Dokumentär om Turinsvepningen!

Jag vill dela med mig av en väldigt intressant dokumentär film och som handlar om Turinsvepningen.  Det sägs att Jesus sveptes in i denna duk efter sin död.  Forskare har gjort undersökningar, och detta berättas i dokumentären.

jag länkar del 1 här på sidan, dokumentären är uppdelad i 5 delar.  Vad tror ni om detta?  Kan det vara så att det är denna duk som Jesus sveptes in i?

Rekomenderar denna starkt, och hoppas att ni kommer tycka att den är lika intressant som jag tycker!

Denna video är inte längre tillgänglig…kolla länken i # 1. Woodland

Annons:
Highness82
8/5/10, 2:13 PM
#1

Här kommer en till dokumentär och som handlar om Turinsvepningen. Där går de in på undersökningarna som de gjorde på Turinsvepningen!

Del 1 av 6!

Woodland
8/5/10, 7:28 PM
#2

Det sägs att Jesus sveptes in i denna duk efter sin död.

Hmmmm  Obestämd

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
8/5/10, 9:07 PM
#3

Woodland: Ja, det stämmer! Jättemånga Kristna tror att denna svepning är det linnetyg som Jesus sveptes in i efter hans död. När forskarna sedan undersökte duken så visade det sig att detta inte är en målning. Och av vad jag har förstått så är bilden inte heller märkt på duken.  När de studerade bilden så använde de sig av bland annat en VP-8 Image Analyzer, vilket bevisade att bilden på turinbilden är 3 dimitionell.  Du kan läsa mer om detta här: http://www.shroud.com/78strp10.htm

De har även funnit blod på svepningen och det visade sig vara av typen AB blod.

En annan intressant sak är de har funnit saker som pekar mot att sudarium of Oviedo och Turinsvepningen har tillhört samma man. De berättar mer om detta här: http://www.shroud.com/guscin.htm

Mannen på bilden behöver inte vara Jesus, ingen kan egentligen bevisa detta. Men många saker pekar mot att det faktiskt kan vara han, speciellt då man kollar på såren. Mannen i Turinsvepningen har blivit pryglad, och såren pekar mot en romersk prygel vid namn flegrum. När man undersökte denna prygel med såren, så visade det sig att det matchade.   Mannen i Turinsvepningen har blod vid pannan, som efter en törnekrona. Dessutom har man funnit pollenkorn på duken efter olika blommor, bland dem är Gundelia tourneforti. Här är en bild på den blomman  http://www.fisheaters.com/Gundelia%20tournefortii.jpg

Det är inte helt möjligt att det är denna blomma som romarna gjorde en törnekrona av.

När man kollar på mannens handled, så ser man att han har blivit korsfäst i handleden och inte i handflatan. Det är ett bevis som pekar mot att bilden inte är skapad av en relikmakare under medeltiden. Vid alla tavlar som fanns under medeltiden så avbildade de Kristus som korsfäst i handflatan och inte i handleden. På 60 talet så fann akeologer kvarlevor från en man vid namn Johanan Ben Ha-galgor och som blev korsfäst under första århundradet.  Och där visade det sig att han hade blivit korsfäst vid handleden. http://www.conservapedia.com/File:Johanan1.jpg

Den frågan som många ställer sig är detta: Om det visar sig att det var en relikmakare från medeltiden som har skapat denna bild, varför satte han då spiksåren vid handleden och inte vid handflatan som alla på den tiden brukade avbilda Kristus på?  Detta pekar mot att svepduken är äkta.

Dessutsom har mannen i turinsvepningen sår vid sidan som efter en lans, och inga brutna ben.  Även detta pekar mot att svepningen är äkta och att det är Jesus som är avbildad i duken!

Woodland
8/5/10, 11:59 PM
#4

Jo, jag har tittat på båda filmerna.

Jag tvivlar starkt på att detta är en äkta bild av Frälsaren, delvis för att vi inte har en bild eller beskrivning av Jesus.  Det är bra, för annars hade folk tillbett bilden såsom många gör med svepningen.

Det finns andra forskare som har förklaringar för både det ena och det andra när det gäller svepningens bild osv (som här)http://www.skepticalspectacle.com/, och för min del är det bäst att inte ägna för mycket tid på detta.

Inte ens Vatikanen anser att dess äkthet är bevisad - och det säger en hel del. Flört

(fixade länken// Camillhe)

MVh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Highness82
8/6/10, 1:14 AM
#5

Det är sant att det inte går att bevisa svepdukens äkthet, men ändå finns det mycket som tyder på att det är Jesus som är avbildad i Turinsvepningen!:)  Och jag håller med om att det är viktigt att inte tillbe duken, för Jesus Kristus är ju uppstånden och lever förevigt.

Woodland
8/6/10, 5:12 PM
#6

# 5

Att vi vill ha något sorts materiellt bevis för vår tro att någonting vi alla delar - det är mänskligt.  Jag förstå att du kanske känner en upprymdhet över detta  med svepningen.  För att gå dig till mötes här kan jag håller med att någon man är avbildad på svepningen, ja,  men att tro att det är Frälsaren är för mej ett stort språng.

Allt sådant här betrakter jag med skepsis bl.a. därför att den stora läraren* som flera inom New Age väntar på ofta avbildas som Jesus.  Om du googlar bilder på ordet *Maitreya ser du vad jag menar.   Det finns fler fall av påstådda "bilder" gjorda av Guds hand som t.ex. Veronica's Veil.

Det är intet för intet att Kristus själv varnade:

_Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda.   Matt 24:24
_

Sen finns det kanske ett annat dilemma för min egen sinnesfrid - är det teologisk acceptabelt att spår av Kristiblod finns kvar på jorden i någon form? Obestämd hmmm

Mvh

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Highness82
8/6/10, 6:05 PM
#7

Hejsan Woodland!:)

Innan jag börjar så vill jag tacka för diskussionen. Tycker det här är väldigt intressant!:)

Ja det stämmer faktiskt att jag känner upprymdhet över detta med svepningen. Även om jag absolut tror att Jesus är Kristus och Guds son utan bevis, så måste jag ändå medge att tron stärks ytterligare då det finns andra saker vid sidan av Bibeln som pekar mot att han faktiskt har funnits och är den som Bibeln säger att han är. Ännu mer intressant är när forskare som inte är Kristna säger att de tror att Kristus har svepts in i den här turinsvepningen, och även lägger fram bevis för varför de tror detta. De här forskarna följde inte sin tro, utan de följde bevisen som vägledde dem till tron på att det är Kristus som är avbildad i svepningen. Men samtidigt så medger jag att det finns forskare som inte alls tror att svepningen är äkta, bland dem är Walter McCrone, och som menade att svepningen är falsk och skapades på medeltiden.

Jag googlade på Maitreya, och försökte finna bilder på denna person. De flesta bilderna påminde inte alls om Jesus. Eller den bilden som vi har av Jesus utseende. Självklart fann jag några som påminde om Kristus, men de kunde ju lika gärna kopierat hans utseende av Katolska tavlor på Kristus.

jag googlade även på Veronicas veil och fann ingen bild på någon duk som påstås vara den duken som Kristus tvättade sitt ansikte i. Det jag däremot såg var bilder av antagligen tavlor som målat  denna duk.  Då det kommer till den duken, vet du om vi har den duken? Och om det har gjorts några forskningar kring den?

Jag tror personligen att Messias i Matt 24:24 talade om riktiga människor som skulle förvilla de utvalda genom att göra stora tecken och under. Och inte någon avbild på en riktig människa i en svepning.   Men det är vad jag tror, Kristus kanske tänkte på något annat?:P

Som svar på din sista fråga där Woodland, Ja jag personligen tror nog att det är möjligt. Men man vet aldrig, jag kanske har fel?:P

Välsigne dig!

Woodland
8/7/10, 5:08 PM
#8

Håller med Highness om att diskutera saker och ting runt tron är mycket intressant!  Glad

Om jag nu börjar med mitt sista punkt först: är det teologisk acceptabelt att spår av Kristiblod finns kvar på jorden i någon form?

Personligen finner jag det inte troligt på grund av bibeltexten där överssteprästen under tempelritualerna ensam fick gå in i det allra heligaste med offerblodet.

Maria möte Jesus Översteprästen utanför graven men fick inte röra Honom för Han inte hade varit hos Fadern ännu.  Jesus sade till henne: Rör icke vid mig; jag har ju ännu icke farit upp till Fadern. Men gå till mina bröder, och säg till dem att jag far upp till min Fader och eder Fader, till min Gud och eder Gud. - Joh. 20:17

_Men Kristus kom såsom överstepräst för det tillkommande goda; och genom det större och fullkomligare tabernakel som icke är gjort med händer, det är, som icke tillhör den skapelse som nu är, gick han, icke med bockars och kalvars blod, utan med sitt eget blod, en gång för alla in i det allraheligaste och vann en evig förlossning.

Ty om redan blod av bockar och tjurar och aska av en ko, stänkt på dem som hava blivit orenade, helgar till utvärtes renhet,  huru mycket mer skall icke Kristi blod -- då han nu genom evig ande har framburit sig själv såsom ett felfritt offer åt Gud -- rena våra samveten från döda gärningar till att tjäna den levande Guden!_ - Heb 9:12-14

Du skrev - ---Ännu mer intressant är när forskare som inte är Kristna säger att de tror att Kristus har svepts in i den här turinsvepningen, och även lägger fram bevis för varför de tror detta. De här forskarna följde inte sin tro, utan de följde bevisen som vägledde dem till tron på att det är Kristus som är avbildad i svepningen. ------

När det gäller dokumentärerna så slogs jag av musiken!  Konstigt va?  Jag upplevde den som väldig suggestivt och att den förstärkte intrycket av att faktan var starkare än vad den var.  Om någon i gruppen som undersökte svepningen skulle ha påstått att den var Jesu av Nazarets svepning utan vetenskapliga bevis hade det varit karriärsjälvmord.  Jag kanske missade det men jag hörde ingen som obevekligen påstod det.

Att någon som var korsfäst låg i svepningen kan vara sant men att påstå att det är Jesus är ren spekulation och kanske någonting för de som gillar reliker.

Så har vi också bibelordet -
Och när han lutade sig ditin, så han linnebindlarna ligga där; dock gick han icke in. Sedan, efter honom, kom ock Simon Petrus dit. Han gick in i graven och fick så se huru bindlarna lågo där, och huru duken som hade varit höljd över hans huvud icke låg tillsammans med bindlarna, utan för sig själv på ett särskilt ställe, hopvecklad.

Joh 20 :5 -7

Lägg märke till att det var mer än en duk.  Dessutom när Tomas tvivlade var det inte svepningen eller andra tygstycken som övertygade honom utan Jesus person i den uppståndna kroppen.  

Ingenting av bevis, varken bild eller materiella saker, är kvar efter Fräslaren.  Varför då?  Gudsbilder var förbjudna i GT. Kanske därför att Gud så väl vet hur vi människor är hemfallna till avgudadyrkan. Ta till exempel Moses kopparorm:
_
Då gjorde Mose en orm av koppar och satte upp den på en stång; när sedan någon hade blivit stungen av en orm, såg han upp på kopparormen och blev så vid liv._ 4 Mos 21:9

Han* avskaffade offerhöjderna, slog sönder stoderna och högg ned Aseran. Han krossade ock den kopparorm som Mose hade gjort; ty ända till denna tid hade Israels barn tänt offereld åt denne. Man kallade honom Nehustan.   2 Kon 18:4   Kung Hesikia*

Reliker har varit och är ännu en stötesten till bibeltro.  Veronicas slöja påstås än vara här (Vatikanen) och än vara där (i olika kloster).   Och visst är det kittlande att någon har bilden på Honom!?

Sen har vi detta med maitreya (antikrist)-bilden.  Det kanske är på grund av upphovsrätten att en välkänd bild av “Jesus” är borttagen från Google's sökresultat, men det finns andra snarlika bilder som den 3D-rekonstruktion som är med i dokumentären.

I Matt 24:24 varner Herren för människor som skall göra under osv. och detta har hela tiden pågått genom kristendoms historia – falska messier och falska tecken.  Herrens ord (. . .om möjligt förvilla jämväl de utvalda) är ytterst allvarliga därför att vi lever i en tidsålder med tekniska framsteg som kan användas för att förvilla många.  Vi varnas för tecken i himmlen och nu, enligt maitreyasanhängarna, påstås det att spiralstjärnor dyker upp här och där och förbådar antikrists ankomst.  Tecken som gråtande statyer, mjölkdrickande ikoner, ljuskors, läkande vatten, fältcirklar, UFOs osv. anses vara bevis för att maitreyan är här.

Men i ordet varnar Herren sitt folk att när HAN kommer tillbaka kommer Han för att döma och inte för att ge en falsk fred.  Dessutom kommer Herrens tecken att omringa hela jorden.  Och vi får inte glömma spikhålen i Hans händer och fötter! 

Nu har jag kanske hamnat utanför ämnet  . . . . Flört
MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: