Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3066 ggr
igorflickan
2010-09-01 23:32

Störst av allt är kärleken...

Jag har inte läst så mycket på detta forum tidigare. men nu när jag sitter häör ikväll och läser blir jag lite ledsen.

Jag har inte hittat en enda tråd utan en massa bråk om vem som har rätt eller fel.

Vem som är kristen eller inte…

ect ect

Jag är på en plats i mitt liv då jag söker efter nåt något mer. Är ej "kristen" men söker ändå finna min plats någonstans åt det hållet. Läser bibeln och är allmänt intreserad av religion av alla former…

Trodde jag skulle finna något här… typ närhet till Jesus men upptäckte att han finns ju inte här.

Här finns ju bara tjafs och respektlöshet.

Annons:
Woodland
2010-09-02 09:05
#1

Hejsan!

Välkommen hit.

Det du kallar bråk kaller vi diskussion!  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2010-09-02 13:17
#2

Hej igorflickan. Jag ber för dig att du ska få komma nära Jesus som du längtar efter.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

igorflickan
2010-09-02 16:21
#3

# Theresia

Tack så mycket för det…

Glad

OlgaMaria
2010-09-02 19:04
#4

Vi får putta upp lite andra trådar till dig. Det har varit mycket diskussion här ett tag, därför att människor som vill diskutera har kommit hit.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

igorflickan
2010-09-02 20:16
#5

#4

Ok det verkar vara så ja…

Jag gillar också att disskutera men detta känns som fel forum att komma och slå folk i huvudet med tvärsäkra uppfattingar…

Tro är ju något väldigt personligt och var och en borde väl på ha sin ifred?

Att som ateist klampa in här och börja tjafsa om ifall bibeln är helt ordagrannt sann eller inte känns ganska respektlöst och onödigt eftersom de flesta här ju tror det och inte ska behöva försvara sig.

  Jag tror inte att bibeln är en perfekt historieåtergivelse men jag känner inte att jag måste gnugga det i ansiktet på dig (eller andra) som tror så.

Samtidigt som jag hoppas att du inte tänker gnugga motsatsen i ansiktet på mig.

Samtal om tro kräver stor respekt anser jag och jag känner att det inte verkar finnas på detta forum, Nu talar jag inte om Dig som person Theresia för du har ju bemött mig bra utan om den bild av medlemarna här som kastas emot mig när jag börjar läsa både nya och gamla trådar.

OlgaMaria
2010-09-02 22:02
#6

Jag tror helt enkelt det är så att en förhärskande tanke i samhället idag är att det inte finns någon absolut sanning och den tanken färgar mångas sökande efter svar och efter Gud. Den tanken har dock inte stöd i Bibeln, och därför blir det lätt en krock, en kulturkrock, på ett sånt här forum.

Jag tror helt och fullt på att det finns en absolut sanning, men det är ingen provokation för mig att alla inte tror så, men jag har märkt att det är en väldig provokation med tron på en absolut sanning för de som inte tror att det finns en sådan.

Det kommer hela tiden folk hit som tycker att vi är respektlösa, och jag tror helt enkelt att de tycker det är respektlöst att tro på en absolut sanning, därför att det diskvalificerar mycket som andra håller för sin sanning.

Jag tycker det borde finnas en religion.ifokus.se där alla kan prata om religion ur vilken synpunkt som helst, därför att det är så många som blir provocerade av att denna sajt handlar om Jesus så som han beskrivs i Bibeln.

Visst har alla människor rätt till sin egen tro. Ingen människa kan väl ta den ifrån någon därför att man diskuterar den? Om vi aldrig får ifrågasätta andras tro kan vi ju inte prata om tro med varandra över huvud taget?

Vi lever i ett av världens mest individualistiska länder, och till det hör att vi tycker tro är en privatsak. Om man vill att det ska vara en privatsak får man väl värna om det själv och till exempel inte prata om den med andra som tycker och tror annorlunda? Detta är ju ett forum, det är ett ställe att dela. :)

Gud möter oss som individer men han möter oss också som grupp. Han har i Bibeln sagt att hans församling ska vara en kropp, hans kropp, tillsammans. Det blir omöjligt om tron bara ska vara en privatsak.

Jag tycker inte det är respektlöst om en ateist kommer in här och vill diskutera Bibelns trovärdighet, så länge han inte kapar en massa trådar som handlar om något annat. Jag tycker inte det är respektlöst när vem som helst kommer in här och vill diskutera en åsikt som jag inte håller med om. Men jag tycker det är respektlöst när folk kommer in här och säger att vi är respektlösa för att vi inte håller med dem i allting.

Det är så lätt att ens uppfattning om andra och deras diskussioner inte blir riktigt nyanserad när man kommer och ögnar igenom vad de pratat om utan att ha varit med i alla turer. Om man öppnar Bibeln och endast läser när Jesus kallade fariseerna för "Huggormsyngel" framstår nog inte han som så respektfull heller. Men det är den Jesus som vi tror på, och man behöver läsa lite mer och öppna sitt hjärta för att förstå vad han menade och varför han sa så. :)

Den som söker ska finna och för den som bultar ska dörren öppnas. :)

Nu fick du gensvar på dina tankar, det är det man får på ett forum som detta. Det betyder inte att du måste hålla med mig. ;-)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
2010-09-03 01:05
#7

# 6

Men JAG håller med dig!  Bra inlägg!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2010-09-04 22:47
#8

Woodland!

Jag svarar bara för mig själv nu och ber om ursäkt om du har uppfattat mig som respektlös.

Jag tycker att TheresiaW #6 på ett bra sätt utrycker vad jag också tänker

Störst av allt är Kärleken!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

OlgaMaria
2010-09-05 22:30
#9

:)

By the way, så håller jag inte med om att kärleken är störst av allt, för inget kan vara större än Gud, men Gud är kärlek, men han är MER än så. Han är Gud.

1 Joh 4:10 Kärleken består inte i att vi har älskat Gud utan i att han har älskat oss och sänt sin Son till försoning för våra synder.

That's LOVE! :)

Skulle tro att "störst av allt är kärleken" är en förvanskning av 1 Kor 13 (Kärlekens lov) där det står:

1 Kor 13:13 Nu består tron, hoppet och kärleken, dessa tre,
men störst av dem är kärleken.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-09-06 00:10
#10

Woodland!

Jag svarar bara för mig själv nu och ber om ursäkt om du har uppfattat mig som respektlös.

När då?  Obestämd

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2010-09-06 03:15
#11

#10 Sorry Woodland, det var inte dig utan igorflickan som jag tror… tyckte jag var respektlös?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

igorflickan
2010-09-07 09:58
#12

#11

Öh, jaha… tycker jag att just du är respektlös?Obestämd

Det visste inte jag…

Förklara hur du menar när just du känner dig träffad?

Charlotta

retep
2010-09-07 12:26
#13

#12 Jag kanske misstog mig…det var kanske någon annan du menade, som var respektlös?

Du skrev så här..

"Att som ateist klampa in här och börja tjafsa om ifall bibeln är helt ordagrannt sann eller inte känns ganska respektlöst och onödigt eftersom de flesta här ju tror det och inte ska behöva försvara sig".

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
igorflickan
2010-09-08 22:13
#14

Ok… Jag ser det lite som om nån bjöd på bacon i en moske' eller nåt sånt.

Att inte vara överäns och i frågasätta är inte fel men jag tycker inte att detta är rätt ställe liksom…

Antagligen är det ingen annan som håller med mig men det var lite så som jag tänkte…

Sen är du väl inte ensam om att vara ateist här?Flört

Har sett många inlägg som från tvivlare…

Bara så du vet menade jag inte dig persnligen

Ha en trevlig kväll

retep
2010-09-08 23:02
#15

Så fel det kan bli ibland…att du tror att jag är Ateist, att jag är tvivlare!

Jag har varit troende sedan jag var 14 och vän till Jesus sedan jag var 17 och mötte honom första gången.

Jag ser mig inte som en tvivlare och tror aldrig att jag gjort det.

Däremot har jag varit öppen för att förstå och få veta vad tro är, vem Jesus och Gud är. Frågor som genom åren gett mig både svar och närhet.

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

igorflickan
2010-09-09 17:07
#16

#15

Jag tror inte att du tvivlar!!!!!!!!!!!

Trodde att du VAR ateist eftersom du tog åt dig….

Jag har ingen anledning att tro det mer än det….

Självklart ska man i frågasätta och ta reda på mer, bilda egna uppfattningar mm

Vi har visst hamnat lite på kant med varann helt av misstag

FlörtOm du nu är liksom polare med Jesus kan du inte presentar oss för för varandra då?Obestämd

Jag är tvivlare… inte ateist bara inte helt övertygad men jag står utanför och önskar komma in, kan bara inte hitta dörrhantagetSkrikandes

OlgaMaria
2010-09-09 17:38
#17

Johannesevangeliet 3:16 Så älskade Gud världen att han gav den sin ende son, för att de som tror på honom inte skall gå under utan ha evigt liv.

Romarbrevet 10:9-13: Om du därför med din mun bekänner att Jesus är Herren och i ditt hjärta tror att Gud har uppväckt honom från de döda, skall du bli frälst. Ty med hjärtat tror man och blir rättfärdig, med munnen bekänner man och blir frälst. Skriften säger: Ingen som tror på honom skall stå där med skam. Det är ingen skillnad mellan jude och grek. Alla har en och samme Herre, och han ger sina rikedomar åt alla som åkallar honom. Ty var och en som åkallar Herrens namn skall bli frälst.

Lukasevangeliet 15:3-7 Då berättade han denna liknelse för dem:  "Om någon av er har hundra får och förlorar ett, lämnar han då inte de nittionio i öknen och går och söker efter det förlorade tills han hittar det? Och när han har funnit det, blir han glad och lägger det på sina axlar. När han sedan kommer hem, samlar han sina vänner och grannar och säger till dem: Gläd er med mig! Jag har funnit mitt får som jag hade förlorat. Jag säger er: På samma sätt blir det glädje i himlen över en enda syndare som omvänder sig - inte över nittionio rättfärdiga som ingen omvändelse behöver.

Apostlagärningarna 2:38 "Omvänd er och låt er alla döpas i Jesu Kristi namn, så att era synder blir förlåtna. Då skall ni få den helige Ande som gåva.

Efesierbrevet 2:8 Ty av nåden är ni frälsta genom tron, inte av er själva, Guds gåva är det,

Apostlagärningarna 4:11-12 Jesus är stenen som ni byggnadsarbetare kastade bort, men som blev en hörnsten. Hos ingen annan finns frälsningen. Inte heller finns det under himlen något annat namn, som givits åt människor, genom vilket vi blir frälsta."

:)

Läs Bibeln om Jesus så får du lära känna honom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

retep
2010-09-10 02:47
#18

#16

igorflickan! Du säger att du är tvivlare och att du står utanför och önskar komma in.

Du kan följa rådet #17 från TheresiaW, studera Bibeln och kanske möta  och bli vän med Jesus.

Jag blev vän med Jesus när jag insåg att han alltid varit där och alltid varit en bästa vän. Det var när jag insåg och accepterade det…att jag blev det jag alltid varit… hans bästa vän.

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Woodland
2010-09-10 23:36
#19

Jag blev vän med Jesus när den Helige Ande visade mig att jag var en syndare i behov av en Frälsare.

Innan dess var jag och Gud Fader inte vänner alls.

Det var när jag såg att jag levde i uppror mot Gud och behövde Jesus som Frälsare och fick syndernas förlåtelse som jag fick en kärleksrelation till Gud.  Och så har det varit för kristna i alla tider.  Gud ändras inte.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2010-09-11 01:52
#20

#19

Woodland!

Blir hjärtligt glad att höra om din kärleksrelation till Gud

Skulle uppskatta om du vill beskriva hur, den Helige Ande visade dig

Om du vill göra det i Andlig utveckling

tack!

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Annons:
Camillhe
2010-09-11 05:49
#21

Varför vill du att hon ska skriva om sina upplevelser på en ockult site istället för här?

retep
2010-09-11 14:47
#22

Det var mest med tanke på att jag blivit uppmanad att inte skriva mina tankar här.

Det känns lite missvisande när du kallar Andig utveckling för en ockult site! Mycket av det som skrivs där är inte ockult.

Skulle inte kalla något av det jag skriver för att vara uckult!

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Woodland
2010-09-12 21:30
#23

Peter, tack för inbjudan men jag orkar bara med en site i taget.. . Flört

Den Helige Ande visade mig genom predikan - Guds ord.  Han talade till mig genom att resonera med mig i mina tenkar runt det ord jag hörde. Detta tog lite tid,. . . just Hans övertalning.

Sedan ledde Han mig till att ångra min synd och se Jesus som den ENDA vägen till försoning med Gud.  Och så gav Han mig trons gåva så jag kunde tro på Honom och att jag hade blivit förlåten.  Den Helig Ande tog boning i mitt sinne.  Allt detta skedde på en väldigt kort tid och på en gång.  Sedan dess har Herren lett mig i en förståelse av sitt Ord och gett mig kraft att leva för Honom.  Allt är en gåva av Honom.

Detta vill jag vittna om.  Den gåvan finns för alla som vänder sig till Honom.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

retep
2010-09-12 22:14
#24

Tack så mycket Woodland!

Din berättelse påminner mycket om min egen, även om min upplevelse är annorlunda…

/ Peter

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

retep
2013-06-09 20:18
#25

Frågorna återkommer och svaren, förblir…eller förändras de?

Sanningen är en - De vise nämner den vid olika namn

Denna kommentar har tagits bort.
Upp till toppen
Annons: