Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 4043 ggr
OlgaMaria
9/5/10, 10:58 PM

Helad efter 22 år i rullstol

Vill dela detta fantastiska vittnesbörd med er. :) För en dryg vecka sen blev en pastorsfru i USA helad efter att ha suttit i rullstol i 22 år efter en bilolycka. Hon var förlamad från midjan och ner och då kan man inte stödja sig på sina ben ens med hjälp.

Här finns klipp från hennes helande och hur hon stapplar omkring på sina ben för första gången på 22 år! Det ser lite rangligt ut, men att hon ens kan stödja sig på benen är verkligen ett mirakel.

Har surfat runt och läst att hon fortfarande är helad och att hon blir bättre.

Läs denna artikel

och kolla klippet. Hon reser sig upp efter 6 minuter…

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
OlgaMaria
9/5/10, 10:59 PM
#1

Och det här klippet är från i fredags skulle jag tro (det las upp igår) där man kan se hur Delia går utan stöd! Gud är goooood!!

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
9/16/10, 12:38 AM
#2

Såna här helanden och filmer kommer stadigt upp . I bakgrunden ligger pengar… Pengar, pengar, pengar. Vem vet vad hon har levt för liv innan den här filmen? Hur många kommer besöka dom för mer helande? Hur mycket pengar kommer skänkas till församlingen?
Hur mycket kommer personerna i fråga tjäna på den här filmen och den här berättelsen? Förmodligen ganska mycket…
Som jag sagt tidigare, jag skulle kunna göra en liknande film själv och med rätt ord få folk att tro på mitt koncept.

Det har hänt så många gånger. Man har utarbetat planer där "skådespelare" har fått instruktioner om att ha olika sjukdomar som helats men som senare har erkänts… tyvärr är det så.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Camillhe
9/16/10, 1:55 AM
#3

jag tänker flera saker,

men varför blir hon inte fullt helad direkt? Händer det någonstans i Bibeln att en människa bara blir delvis helad? Eller healad under en längre tid lite då och då?

Tänker på den lame mannen där Jesus sa ta din bädd och gå. Han kunde gå därifrån direkt. När Gud helar tror jag att Han gör det fullkomligt och när HAN väljer det. Inte för att människor försöker besvärja Honom till det eller kommendera Gud till det.

Internettan
9/16/10, 9:11 AM
#4

Markus 11:

22Jesus sade till dem: "Ni skall tro på Gud. 23Sannerligen, om någon säger till berget här: Upp och kasta dig i havet! och inte tvivlar i sitt hjärta utan tror att det skall gå som han säger, då blir det så. 24Därför säger jag er: tro att ni skall få allt det ni ber om i er bön, då blir det så.

Kan man inte säga att tron är det som förlöser Guds kraft? När man "befaller" kroppen att bli frisk så har man en stark tro på att det ska bli så. Om vi bara ber om det så finns det ibland en underförstådd känsla av att Gud kanske inte kommer att hela, trots allt. Alltså ett tvivel.

Jag är medveten om att många tar avstånd från ett sådant tankesätt bland kristna. Som om man tror att människans egen tro är någon sorts självrättfärdighet, och att det är förmätet att tro att vår tro kan få saker att hända. Men det handler ju inte om att det är vår kraft som gör saker utan att vi tror på att Gud ska handla när vi tror starkt. Så länge människorna är 100 % medvetna om att Gud är den som gör hela jobbet, att Gud är den som ska ha äran tycker jag inte att det är fel att "kommendera". Någonstans borde det handla om var man har hjärtat när man säger det. Och att man handlar utifrån Guds vilja, vad det än gäller.

När Gud helar tror jag att Han gör det fullkomligt och när HAN väljer det.

Jag tror att Gud väljer att hela på olika sätt och på olika tider. Men jag tror också att Gud vill att vi människor ska vara aktiva och framförallt tro. Då kan det nog bli så att Guds val att hela sammanfaller med vårt val att be om (kommendera) helande.

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
9/16/10, 10:01 AM
#5

#3 I Mark 8:22-26 helar Jesus en blind man i två steg. Jesus gör en deg som han lägger på mannens ögon. Efter det kan mannen se men bara suddigt. Då lägger Jesus händerna på hans ögon och efter det kan han se.

Vi kan inte förvänta oss att Bibeln ska undervisa om exakt alla olika slags situationer, men detta var en situation då vår mästare Jesus behövde be två gånger för att helandet skulle bli komplett! Jag tror att vi också kan vara i sådana situationer då vi behöver be flera gånger. Och ibland kan vi kanske inte komma förbi den första graden av helande.

När det gäller Delia så är det största miraklet att hon fått tillbaka sin känsel. Om hon har känsel så kan hon återta kontrollen över sina ben och hon kan öva upp dem. Tänk om Gud ville göra exakt det han gjorde? Han kanske ville ge henne bara känseln så att hon skulle fortsätta vara beroende av tron på Gud för att nå slutet av sitt helande? Jag vet inte hur Gud tänker, men det finns ju en möjlighet att han gjorde precis det han ville med Delia!?

Att det hela skulle vara fejk kan nog många avfärda. Hon är känd i området där hon bor. Alla kan intyga att hon varit med om en bilolycka och suttit i rullstol i 22 år och behövt hjälp för att förflytta sig. Vem skulle sitta i rullstol i 22 år för att sedan fejka ett helande?? Kom igen.

Jag håller med dig Internettan i det du säger. Vi kan inte bortse från att vår tro kan vara betydelsefull i detta.

Hebr 11:6

Men utan tro är det omöjligt att behaga Gud. Ty den som kommer till Gud måste tro att han är till och belönar dem som söker honom.

Sen så tänker jag så här, att det är Guds sak att hela, och det är vår sak att tro. Om vi inte ser att Gud helar så ska vi ändå inte sluta med vår uppgift - att tro. Kanske behöver vår tro växa och också visa sig i uthållighet, och kanske har Gud en särskild tidsplan med ett helande så att vi måste vänta. Om människor dör som vi har bett för så får Gud stå för det, vi kan inte bestämma över liv och död och över hälsa och sjukdom, men vi kan be i tro som Gud har sagt åt oss. Vi får göra vår sak och Gud för göra sin sak och så får vi lita på att Gud vet vad han gör. :)

Det bästa är att ha en stark tro på att Gud har kontroll och att ger oss allt vad vi behöver. Då kan vi ha uthållighet med både tron och med lidanden. Gud ger oss allt vi behöver.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

JossanH
9/16/10, 11:23 AM
#6

#5 Ja, de som tror på gud och som tror på dessa filmer ger ju anledning till skapandet av ännu fler filmer… Och är det inte underligt att dessa "helanden" oftast uppkommer i liknande amerikanska religiösa grupper där det skriks om gud, jesus och där dom talar i tungor och helar!?
Dom har sett sin möjlighet att tjäna pengar på människor som vill tro. Dom har sett sin möjlighet i att förfalsa helanden av folk. Har tom läst om ett gammalt "helar par" där den "sjuka" skulle vara drabbad av cancer och där den som helade skulle dra det ur kroppen på honom. Plötsligt stod han där med en blodig klump i handen. Cancer? Nej, en del av innanmätet av en kyckling. Och liknande händelser finns det gott om. Alltid inom samma grupp.

Sajtvärd på Iller.ifokus

Annons:
Camillhe
9/16/10, 8:01 PM
#7

Kan man inte säga att tron är det som förlöser Guds kraft? När man "befaller" kroppen att bli frisk så har man en stark tro på att det ska bli så. Om vi bara ber om det så finns det ibland en underförstådd känsla av att Gud kanske inte kommer att hela, trots allt. Alltså ett tvivel.

Nej anser jag. Att kommendera och befalla är aldrig rätt. Då förminskar vi Gud, dog min mamma för att jag inte hade tillräckligt med tro? För att jag inte befallde Gud att hela henne?

Helade Gud henne inte för att min och alla andras, som bett för, tro inte var tillräckligt tvivelfri?

Nu tog jag min mamma som exempel, inte för att jag på ngt sätt blev sårad av det du skrev utan för att visa hur fruktansvärt fel det kan bli med ett sånt synsätt på Gud.

Kommenderandet och befallandet över Gud är en av de villoläror som tyvärr fått mkt plats i rörelser världen över. Du tyckte om Lennart jareteg, läs gärna hans artikel om just den läran:)

"Bibeln säger att Gud vill att vi kungör alla våra önskningar inför honom (Fil 4:6). ”Be så skall ni få” sa Jesus (Matt 7:7).
Vi har fått barnaskapets Ande som ropar ”Abba, Fader” (Rom 8:15). Som Guds barn sträcker vi oss i bön till vår Far i himlen och talar om våra behov, men vi kräver inte saker av Gud.
Jesus sa hur vi skulle be: ”Fader vår som är i himlen… giv oss idag…”. Vi är med andra ord inte utelämnade till tekniker och metoder där vi i egen kraft skall kämpa för att få det vi önskar.
Det vore magi, likt Simon trollkarlen som ville köpa Guds kraft (Apg 8:18-19).
Vi skall inte heller befalla satan eller änglar att ge oss något, det vore ren avgudadyrkan.

Att bekänna sig frisk trots att man är sjuk är att tala osanning och ge ett falskt vittnesbörd. Det går emot Guds åttonde budord.

När det gäller tekniken där man skall visualisera inom sig det man vill ha, så skiljer den tekniken sig inte alls från visualisering inom New age.
Denna teknik är inte beroende av om man är omvänd till Bibelns Gud eller tillhör någon religion. Visualisering sägs vara en teknik som "bara fungerar" och därför är den bra.
Visualisering är ungefär samma teknik som positivt tänkande, något som lanserats hårt av både Norman Vincent Peale och Robert Schuller (båda 33:e gradens frimurare).
Trosrörelsens teologer pekar på att Gud skapade genom sitt Ord, och att han före allt skapande visualiserat en bild inom sig av det han ville skapa.
Här måste vi återigen fråga oss: var står det i Bibeln?
En sådan lära degraderar Gud och gör honom underställd både kraften i sitt eget Ord, tron och den tänka visualiseringen.
Om Gud är allsmäktig så är han helt oberoende av tro, tekniker, metoder, krafter och naturlagar.
Han gör som han vill. Han skapar så som det behagar honom! Som människor – pånyttfödda eller ej – har vi inte Guds skapande möjligheter.
Som kristna har vi dessutom valt att underställa oss Guds kraft och vilja. Han kan då låta under ske genom oss, men då är det Gud som utför detta oberoende av vår kraft.
Ju svagare vi är dessto bättre (2 Kor 12:9). Någon visualisering, positivt tänkande, munnens bekännelser etc behövs inte för att Gud skall låta under ske. En barnslig förtröstan på Gud räcker!"

-Jareteg

Woodland
9/17/10, 1:35 AM
#8

# 5

men detta var en situation då vår mästare Jesus behövde be två gånger för att helandet skulle bli komplett!

Theresia vill du förklara varför?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
9/17/10, 8:05 AM
#9

Camillhe

Jag har inte samma tolkning som du har.

Att kommendera och befalla är aldrig rätt. Då förminskar vi Gud, dog min mamma för att jag inte hade tillräckligt med tro? För att jag inte befallde Gud att hela henne?

Jag ser det inte som att vi befaller Gud, jag ser det som att vi befaller sjukdomen att lämna kroppen. Och att vi kan göra det eftersom vår tro ger oss tillgång till Guds "vilja" att hjälpa.

Jag tycker inte att vi förminskar Gud. Det är ju samma med frälsningen - vår tro på Jesus frälser oss. Men tänk på dem som inte kan tro på det? (Är det deras fel att de går förlorade för att de inte tror tillräckligt?) Tron är en gåva och med tron följer en massa "fördelar". Det är upp till oss att till fullo ta emot den gåvan, tänker jag. Varför är det så fel? Kanske är det för bra för att vara sant i våra svenska ögon?

Jag vet inte om det hade hjälpt din mamma om du haft starkare tro på ett helande… Jag funderar själv på min pappa och hans sjukdom och död för 1,5 år sedan. Hade jag kunnat göra något om jag haft starkare tro? Kanske. Jag ser det inte som att det är mitt fel för det. Sen tror jag förstås också att Gud kan ha planer som vi inte kan påverka. Hans vilja räknar jag inte bort. 

Som Guds barn sträcker vi oss i bön till vår Far i himlen och talar om våra behov, men vi kräver inte saker av Gud. Jesus sa hur vi skulle be: "Fader vår som är i himlen… giv oss idag…". Vi är med andra ord inte utelämnade till tekniker och metoder där vi i egen kraft skall kämpa för att få det vi önskar.  

Jag ser det inte som du. Jag kräver inget av Gud - däremot kan jag ta emot hans löften och gåvor, och handla utifrån dem. ("Giv oss idag" låter faktiskt som ett krav, förresten.) Vi ska inte använda oss av en teknik och i egen kraft utföra något. Vi använder Guds kraft i tro (eller Gud använder sin kraft när vi tror på den så mycket att vi vågar säga bestämt till sjukdomen att försvinna.) (I gamla testamentet blir Gud arg för att Israel inte trodde på Gud när de varndrade i öknen. De klagade och misstrodde att Gud skulle ta hand om dem. Gud VILL att vi ska lita på honom så mycket att vi törs handla utifrån det. Det tror jag.)

När det gäller tekniken där man skall visualisera inom sig det man vill ha, så skiljer den tekniken sig inte alls från visualisering inom New age. Denna teknik är inte beroende av om man är omvänd till Bibelns Gud eller tillhör någon religion. Visualisering sägs vara en teknik som "bara fungerar" och därför är den bra.

Tron på något är en visshet om det vi inte kan se. Det anser många kristna. Och det är sant att det inte skiljer sig från det New Age sysslar med. Men de flesta rörelser är inte helt igenom osanna och bara för att det finns där så behöver det inte betyda att det inte kommer från Gud. (Även New Age:are äter och sover - och det är inte influerat av Satan för det.) Däremot tänker jag att det som är av betydelse för en kristen är VAD vi tror på, vad vi vill. Enligt Guds vilja är ju det som ska gälla. Fokuserar vi på pengar eller andra ytliga och själviska saker så är vi långt ifrån Gud. Då blir det "framgångsteologi" av hela saken, vilket jag inte är för. Vi har ett ansvar för hur vi handskas med denna gåva likaväl som med livet i övrigt. Vi kan alltid använda Guds gåvor på rätt eller fel sätt - men gåvan i sig behöver inte vara fel. Den kan mycket väl vara öppen för alla - även icke-kristna.

Om Gud är allsmäktig så är han helt oberoende av tro, tekniker, metoder, krafter och naturlagar.

Jag talar om Guds vilja - inte om vad Gud är beroende av eller ej. Det är två olika saker för mig. Hela Bibeln talar om tron och hur viktig den är. Alltså borde det betyda något och då blir det konstigt att säga att Gud inte är beroende av den. Han är i så fall inte beroende av Jesu död heller. Och inte av vår tro när det gäller hans död på korset. Men Gud har valt att ordna det på det viset.

Ju svagare vi är dessto bättre (2 Kor 12:9). Någon visualisering, positivt tänkande, munnens bekännelser etc behövs inte för att Gud skall låta under ske. En barnslig förtröstan på Gud räcker!"

Jag tror också att det allra bästa är att säga "ske din vilja" - för då får vi tillgång till Guds plan för oss. Och den är förstås bättre än vår egen. Tilliten till Gud - helt oberoende av vad vi själva önskar och vill (visualiserar) är nog den allra största. Men i så fall tycker jag vi också ska sluta med att be till Gud om saker/händelser, t ex om helanden. För att be om specifika saker borde vara lika illa som att "kommendera" dem. Det är samma sak för mig. (Bara man med kommendera inte menar "befalla Gud" - för det är mig helt främmande.)

Jag tycker det finns en överdriven rädsla för positivt tänkande. Det är ju inte DÄR felet ligger - det är ju när vi tror att vi själva kan åstadkomma saker utan Gud som det blir fel.

Om inte tro betyder att ha visshet om det vi inte kan se - vad betyder tro då?

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
9/17/10, 12:12 PM
#10

Håller med dig i så gott som allt Internettan. :)

Här är två exempel där Petrus och Paulus befaller två lama män att resa sig upp. De måste uttala denna befallning I TRO på att Gud ska utföra miraklet så att dessa män ska kunna resa på sig.

Apg 3:4 De fäste blicken på honom, och Petrus sade: "Se på oss!" 5 Mannen såg uppmärksamt på dem och väntade sig att få något. 6 Men Petrus sade: "Silver och guld har jag inte, men vad jag har, det ger jag dig: I Jesu Kristi, nasaréns, namn: stig upp och gå!" 7 Och han tog honom i högra handen och reste honom upp. Genast fick mannen styrka i fötter och vrister. 8 Han hoppade upp, stod upprätt och började gå och följde med dem in i templet, han gick och hoppade och prisade Gud. 9 Allt folket såg honom gå omkring och prisa Gud. 10 Och de kände igen honom och såg att det var mannen som brukade sitta och tigga vid Sköna porten, och de fylldes av förskräckelse och förundran över det som hade hänt med honom.

Apg 14:8 I Lystra fanns det en man som från födelsen var lam i fötterna och aldrig hade kunnat gå. 9 Han hörde Paulus predika. Denne fäste ögonen på honom, och när han såg att mannen hade tro så att han kunde bli botad, 10 sade han med hög röst: "Res dig upp och stå på benen!" Då hoppade han upp och började gå omkring.

Här ber apostlarna Gud om att han ska bota och låta tecken och under ske, och detta ställs som ett villkor för att de ska kunna fortsätta predika ordet i frimodighet!

Apg 4:24 … ropade de endräktigt till Gud och bad: "Herre, du som har skapat himmel, […] 29 Och nu, Herre, se hur de hotar oss, och hjälp dina tjänare att frimodigt predika ditt ord, 30 GENOM att du räcker ut din hand för att bota och låta tecken och under ske genom din helige tjänare Jesu namn." 31 När de hade slutat att be, skakades platsen där de var samlade, och de uppfylldes alla av den helige Ande och predikade frimodigt Guds ord.

Här beskrivs hur folket håller sig till Filippus och hans lära om Kristus när de ser att Han (Filippus) botar de sjuka (men han gör det givetvis genom Jesu namn).

Apg 4:5 Filippus kom ner till staden Samaria och predikade Kristus för folket. 6 Och de höll sig endräktigt till det som Filippus predikade, när de hörde och såg de tecken som han gjorde. 7 Ty under höga skrik for orena andar ut ur många människor, och många lama och lytta botades. 8 Och det blev stor glädje i den staden.

Helandeunder är så centralt i NT och i apostlarnas liv. Det beskrivs som Guds bekräftelse på de kristnas predikan om honom…

Apg 14:3 Paulus och Barnabas stannade där en lång tid och talade frimodigt i Herren, som bekräftade sitt nåderika ord genom att låta tecken och under ske genom deras händer.

Jag kan inte tolka det på annat sätt än att Gud använder helanden för att föra människor till sig och att vi kan be till honom att han ska låta helanden ske, har vi tro kan vi även befalla de sjuka att bli friska.

Detta kan inte vara fel, men sedan finns det ju skälvklart synder som kan komma in och förstöra i detta, som högmod, stolthet och självtillräcklighet, vi slutar ge Gud äran och vi tror att vi kan i egen kraft. :(

Jag tror att helanden är en samverkan av Guds vilja och kraft och vår tro och vilja att be om och söka ett helande. Ibland behövs mer eller mindre mänsklig tro, tror jag. Jag har också hört om flera fall där Gud helat där det knappt existerat någon mänsklig tro. :) Och jag vet om fall där det funnits massor med mänsklig tro men helandet har uteblivit. Vi kan inte styra detta eller sätta upp någon modell för hur det alltid ska gå till. Gud kan säkerligen låta bli att hela trots att vi ber, för att han tycker det är bäst så. Vad vet jag, men vi får inte låsa in Gud i en box. :)

Men jag tror att vi ska tro på helanden och att Gud vill hela och att han kan hela skaror precis som han gjorde på Jesu och apostlarnas tid.

Själv har jag blivit helad två gånger helt busenkelt, två gånger då vi behövde be flera gånger, och idag jobbar jag med min tro på att Gud ska hela mig också från min hjärtsjukdom som jag vetat om i flera år. Jag hade kunnat ge upp men jag känner mig manad av Gud att fortsätta tro. Kanske har Gud en särskild tidsplan. Kanske vill han pröva min uthållighet. Kanske tänker han något annat. Jag tänker i alla fall fortsätta tro. :)

#5 Jag tycker inte att det är helt relevant att gräva djupt i exakt varför Jesus behövde be två gånger. Han bad helt enkelt två gånger innan mannen var helt helad. Därför kan vi inte utesluta att vi också kanske behöver be två gånger eller fler ibland. Texten visar också att det var möjligt för någon att bli delvis helad då Jesus bad för honom. Men Jesus helade honom också helt och hållet, men det tog en liten stund innan helandet var komplett. För oss kan det kanske ta längre stunder.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
9/17/10, 4:08 PM
#11

# 10

Men i vems kraft utförde Han under?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
9/17/10, 4:28 PM
#12

#11 Syftar du på Jesus eller någon annan? Har någon sagt något annat än att det skulle vara Guds kraft? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
9/17/10, 6:28 PM
#13

#12

I vems kraft utförde Jesus under?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
9/17/10, 6:33 PM
#14

#13 Gud, se Apg 2:22 :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
9/17/10, 8:01 PM
#15

# 14

Inte Hans egen kraft som Gud?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
9/17/10, 9:29 PM
#16

#15 Det blir nog lätt lite komplicerat, då vi talar om en treenig Gud. :) Sonen gör det han ser Fadern göra. Dvs jag tror att ursprunget (beslutet) till helandet finns hos Fadern, men kraften kanske kommer från den Helige Anden i Jesus.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
9/19/10, 8:50 PM
#17

# 16

Det finns mycket i dina inlägg (detta och föregående) som vi kunde diskturera och resonera om, men för nu kanske det är bäst att titta på detta med Fadern, Sonen och den Helige Andes inbördes relation.

En irrlära som går långt tillbaka i tiden är tron att Jesus behövde döpas i den Helig Ande för att utföra under och tecken.  Det är inte sann kristen lära.  Jesus  gjorde sina under utifrån Hans (Jesus) gudomlighet.

Resonemanget i följden av irrläran* är att Jesus döptes i den Helig Ande, och vi blir döpta i Helig Ande - därför kan vi utföra samma under som Han.  Han blir inte längre “unik”. 

MVH

*Latter Rain irrlära - predikas av K Copeland, Benny Hinn, osv

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
9/20/10, 11:53 AM
#18

Jag tror att Jesus var fylld av den Helige Ande från början till slut. DHA är ju Gud och Jesus är Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hannybee
10/5/10, 11:27 PM
#19

Wow, Glory to God! Skrattande Vilket mirakel, tack Jesus!!

Upp till toppen
Annons: