Annons:
Etikettböneämnen
Läst 3513 ggr
OlgaMaria
9/14/10, 11:09 AM

Gud helar på Disneyland!

Tack Gud!

I filmen rätar Gud bland annat ut en ryggrad som tidigare såg ut som ett S. :D

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
9/14/10, 10:26 PM
#1

Gud?  Obestämd Tror inte det.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
9/15/10, 7:35 AM
#2

#1:

Vad är det som gör att du inte tror det?

"Every point of view is a view from a point."

JossanH
9/15/10, 8:30 PM
#3

Vad får man se? En kamera som snurrar runt och människor som säger att de kände si eller så innan.. Jag skulle nog kunnat skapa en liknande film..

Sajtvärd på Iller.ifokus

Woodland
9/15/10, 10:22 PM
#4

Först vill jag påpeka att jag uppskattar min älskade syster i Herren, Theresia, som har postat detta.  Hon har en iver för människors frälsning och jag vet att hon älskar Gud.  Detta är ingen personlig kritik.

Och med det i tankarna . .

Delvis håller jag med #3 om att vem som helst kan skapa ett sådant klipp och åberopa helande.  Vi har ingen belägg för att dessa människor har varit sjuka eller ens helade.

På den teologiska planet (om man vill uttrycka sig så) är helande någonting Gud gör i Hans barmhärtighet.  Men när folk ropar till andra för att be för dem så Gud kan hela dem - nja.    En ande som man kan befalla/kontrollera på detta viset är inte Guds ande. Vad som händer här tycker jag kan klassas i vilken new Age rörelse som helst, bara att här så nämner de Jesus.

Nu tror jag till 100% att Gud helar - det har Han alltid gjort, men det är inte det viktigaste.  Var i detta finns evangeliet?  Ett behov av förlåtelse presenteras inte utan de är ungdomar som ser en "gud" som tillfredställer deras önskningar:  Han blåser på deras sår och gör det bättre.      T. ex. ben som "växer ut" har blivit genomskådade av förkunnare för många år sedan.  Denna tonvikt om att "be Jesus komma in i ditt hjärta" utan en sann medvetenhet om synd, rättfärdighet och nåd - också ett bevis om att den Helig Ande inte är med.  (Joh ev. 16:8)

Vi är varnade i bibeln för en annan Jesus, ande och evangelium (2 Kor. 11:4).  Forna generationers troende hade sett igenom detta på en gång.  Flera som kommenterade på YouTube gjorde det.   Det fanns ingen vördnad för Gud av de som bad för folk.  De verkade betrakta det hela som en kul grej de kunde lägga up på YouTube.  Deras "claim to fame."

Tittar man på YouTube där klippet ligger finns kommentarer liknande min.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
9/15/10, 11:22 PM
#5

Jag tycker om dig också Woodland trots att vi tänker olika ;-)

Matt 15:30

Mycket folk kom till honom, och de hade med sig lama, blinda, krymplingar, stumma och många andra, som de lade ner vid hans fötter, och han botade dem

Mark 16:15 Och han sade till dem: "Gå ut i hela världen och predika evangelium för hela skapelsen. 16 Den som tror och blir döpt skall bli frälst, men den som inte tror skall bli fördömd. 17 Tecken skall följa dem som tror detta. I mitt namn skall de driva ut onda andar. De skall tala med nya tungor. 18 De skall ta ormar i händerna, och om de dricker något dödligt gift skall det inte skada dem. De skall lägga händerna på sjuka, och de skall bli friska."

Helande är en del av Guds evangelium - att Guds rike nu är här. Det är inte allt, men det är en del. Det är något Gud använde genom Jesus för att visa att Guds rike kommit, och han använder det också genom oss troende för att visa att Guds rike är här och vem Gud är.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
9/15/10, 11:24 PM
#6

Oj, radbrytningarna försvann visst. :-o

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Woodland
9/16/10, 12:37 AM
#7

# 5

Håller med det du skrev men tycker inte om vad jag ser i klippet.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
9/16/10, 8:37 AM
#8

Jag tänker så här:

Om människor, som tror på Bibelns Jesus, ber om helande i Jesu namn - på vilket sätt skulle en annan ande få fördel av detta? För om de helade blir kristna "på köpet" så blir de ju ändå inte lurade bort från Gud.

När det gäller "en annan Jesus" så finns det många exempel på Jesusar som lär ut något helt annat än evangeliet. (inom New Age där man säger att man får kanaliserade budskap från Jesus) Folk tror att de följer Jesus men gör det inte. Där får man verkligen folk bort från Jesus.

Kan inte Jesus finnas även bland "uppsluppna ungdomar" - det kanske är ett sätt att nå vissa människor, som inte annars hade blivit nådda? Men kanske de inte blir kristna bara genom att stå mitt i folkmassan och ber Jesus att komma in i deras hjärta? Det gäller ju att hjärtat är med på riktigt.

Sen vet vi ju inte riktigt vad som händer inuti dessa människor. Det finns ju många berättelser om människor som blivit drabbade av Gud och vars liv på ett ögonblick förvandlats. Utan att de varken förväntat sig det eller varit medvetna om innebörden i omvändelse innan.

Förresten - hur botade Jesus? Han gick ju omkring bland massor av folk och botade sjuka. Visserligen sa han att "dina synder är dig förlåtna" och "synda inte mer". Men föregicks det av människor som bad om förlåtelse och hade syndanöd? Och som förstod vad det innebar att följa Jesus?

Till sist måste jag kommentera bibelcitaten i #5. När det gäller Markus 16 så är det väl så att i de äldsta bevarade handskrifterna så finns inte vers 9-20 med, utan Markus slutar med 16:8? Det står att den sista delen lagts till senare och har en annan stil. (Å andra sidan antar jag att dessa ord finns med i Bibeln ändå, eftersom det i noterna står att det är en sammanfattning av delar från de andra evangelierna och Apg.)

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
9/17/10, 1:30 AM
#9

# 8

Naturligtvist kan en suverän Gud vidröra ungdomarna som är med i gruppen och leda dem vidare till en klarhet i Kristus.  Det finns vittnesbörd genom tiderna där folk t.o.m. blivit berörda av ett bibelcitat på en teater och som Herren använde för att föra fram dem till Honom.

Men på samma gång tror jag att man i diskussionen måste skilja på om Gud helar och frälser överhuvudtaget och om det är Gud som helar och frälser i detta klipp.  Och jag vidhåller att jag inte hör evangelium från de som är aktiva och ställer mig avvisande till de andeyttringar som de få uppleva i grupp mot slutet.
MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
9/17/10, 9:56 PM
#10

#9:

Visst verkar det finnas mycket "suspekt" inom kristenheten här och var. Människor som börjar bete sig som djur och jag vet inte vad - och kallar det för den helige Andes verk. Det är det antagligen inte, och jag kan förstås inte säga att det verkligen är Gud som är med i detta klipp. Men jag vill tro så! :)

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
9/17/10, 10:48 PM
#11

Till Woodland…

Den helige Ande överbevisar om synd. Den människa som tar emot Jesus och den helige Ande kommer bli medveten om synd, om hon är ärlig i sin vilja att ha Gud i sitt liv. Evangelium är ett glatt budskap om att himmelriket nu är här och även att Gud helar. Jag tror att många av dessa amerikanska ungdomar dessutom redan har fått en del kristen undervisning. De flesta vet säkert vem Jesus är och att han dog för att vi skulle kunna få förlåtelse och att synd inte är bra, om man ska vara kristen. Men även om någon blir helad utan att förstå evangeliet eller bli bevarad i tron, är det fel? Klart man hoppas att de ska få "hela paketet" men ett helande, eller att se en vän bli helad, är väl också bra? Det säger något om vem Gud är även om man inte hittar hela vägen fram där och då.

Vad är det för fel på "andeyttringarna"?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Hannybee
9/19/10, 6:21 PM
#12

Wow, häftigt! Skrattande Tack Jesus!!

Woodland
9/19/10, 8:45 PM
#13

# 8

_Om människor, som tror på Bibelns Jesus, ber om helande i Jesu namn - på vilket sätt skulle en annan ande få fördel av detta?
_

Genom att lura in individen i en falsk tro.  Jesus varnade att-  Ty människor som falskeligen säga sig vara Messias skola uppstå, så ock falska profeter, och de skola göra stora tecken och under, för att, om möjligt förvilla jämväl de utvalda.

För om de helade blir kristna "på köpet" så blir de ju ändå inte lurade bort från Gud.

Det som är rörigt i det hela är att Andens sätt att verka i människan inte är att "zappa" någon och sedan ändra deras liv.  Gud betraktar oss som individer och Han resonerar med oss.  Det kan hända att vi upplever saker och ting i vår sinnesvärld men det betyder inte nödvändigtvist omvändelse.  Utan korset, medvetenhet om synden och erkännandet av Guds rättfärdiga dom finns ingen sann frälsning.   Resultatet är en känsla som inte håller under prövning och det är därför dessa “faller ifrån”. Markus 4:5, 16 och 17; Lukas 8; Matt. ev. 13.  Denna medvetenhet kanske inte kan kläs i ord med en gång men övertygelsen följer med Guds Andes verk.  Joh 16:8
MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
9/19/10, 9:04 PM
#14

# 11

Här skiljer vi oss åt när det gäller människans vilja till frälsning.  Jag tror inte att människan hör evangelium och av sig själv väljer att söka sig till Gud.  Det trodde Pelagius.  Utan pga arvsynden kan endast de som drabbats av Guds nåd se Guds rike Joh 3:3   Enligt ordet är det Gud som väljer vem Han vill frälsa. Joh 6:37- 40 och 44.   Som suverän har Han friheten att göra det. Rom 9.        Vi vet inte vem de utvalda är för den kunskapen är gömd hos Herren, men den bestämdes innan världens grund var lagd. Ef 1:3-10   Vi skall evangelisera och arbeta för Hans rike och kan ha full förtröstan att Gud kan inte misslyckas utan att Hans vilja sker.  Så på det viset upprepar jag vad jag skrev förut i inlägg #9 första stycket.

Jag urskiljer "källan" till deras lära och praxis genom vad som demonstrerats i klippet.  Jag kan se från inledningen av klippet att de drivande ungdomarna  tror på Kingdom Now läran.

Herren är barmhärtig och har säkert överseende med vissa av dessa ungdomar.  Det är t.o.m. möjligt att några kommer till klarhet i framtiden.

Andeyttringarna  och citatet  (tiden i klippet)

(4:03- )Thank You for your presence, thank you for healing us, thank you for your love, your the God of our lives now, we hope to fall more in love with you in Jesus name Amen.

De som de ber med har inte fått klarhet i vad det betyder att vända sig till Gud.  Detta är inte evangelium

(4:31) - Put your hands out like this and feel the power of God-  Sträck ut händerna så här och känn Guds kraft - Typiskt Latter Rain irrläror och praxis (elektriska känslor) 

(5:13 -27 ) -Jesus we command these knees be healed in Jesus name.- Jesus vi befaller dessa knän vara helade i Jesu namn. -  Man befaller inte Gud.    Detta är magi.

(6:51) -We command this knee to be healed.-  Också magi

(7:28)  -God is healing-  Va?!?  Här påstår han att Gud ÄR helande.  Tungvikten lagd på helande - Latter Rain igen.

(8:23 - 35)    Under tiden tjejen följer hans ledning i bön svär hon.  Det visar att hon inte har en aning om vad saken gäller.  Hon upplever en kraft/känsla över händerna och svär hela tiden medan han påstår att det är den rena HELIGE Ande som utför detta.

Igen, magi.

Ungdomarna kallar detta för väckelse.  Stackarna har ingen aning om vad väckelse är.  Gråter

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
9/20/10, 11:51 AM
#15

#14 Det finns ingen andlig gåva i NT som talar om att vi ska urskilja läror, teologi, utan vi ska urskilja andar. Vi kan inte göra det bara genom att studera hur människor talar och vad de antagligen tror på, vi måste kunna känna igen anden i allt detta.

En "källa" till deras lära ger inte så mycket information om det bara handlar om en annan "lära". Det intressanta är vilken ande som är i detta och vilken ande som är källa till helandena.

Du tror på Guds predestination. Jag tror på Guds predestination OCH på människans fria vilja.

Bibeln har många kontrasterande teman som löper parallellt genom texterna. Så är det med Guds predestination och människans fria vilja också. Bibeln betonar BÅDE OCH. I enlighet med det bibliska sättet att uttrycka sig är detta inget konstigt, det framhäver sanningen mer, så länge som vi kan ta in både och. Dvs, jag tror att både Guds predestination och människans fria vilja spelar roll. Exakt hur det går ihop kan vi inte veta, men jag tänker inte prata bort det ena eller andra perspektivet för då hamnar jag utanför Bibeln, enligt min mening.

Om man befaller knän att bli helade i Jesu namn så befaller man väl ändå inte Gud?! Du kallar det magi? Men vad är skillnaden mot när Petrus säger till en lam man: "I Jesu kristi nasareens namn: Stig upp och gå!" ?? Är inte det också en befallning, inte riktad till Gud, utan till den sjuke?

Som du sa så "zappar" inte Gud oss så att vi helt plötsligt blir helt förvandlade. Man kan möta Gud utan att vara helt perfekt helgad i sitt språk ännu. Dessutom tycker jag det är lite magstarkt att säga att hon svär… men då är ju vi här i Sverige vana vid en helt annan typ av svordomar.

Om Gud kan sända tungor av eld och låta byggnader skaka efter bön och fylla tempel med rök varför kan man inte känna av hans ande som en slags beröring?

Vill dela ett klipp med dig Woodland… och vill också lägga till lite om min egen resa…

Jag hade kanske blivit irriterad på det här klippet för några år sedan. Därför att jag ansåg att det är så viktigt att granska läror, och om det är så att man förargar människor runtomkring sig så är det för att man står upp för det som är rätt. Allteftersom jag landat i min relation till Gud och med mina kristna syskon så har jag blivit mer ödmjuk och jag har fått lära mig att se och acceptera att Guds barn ser olika ut och uttrycker sig olika, och då mina egna personliga hinder fått rätas ut har min andliga gåva att skilja mellan andar blivit starkare.

Jag tror att det på vissa håll finns en trend som leder till ett stort intellektuellt studium av tron på bekostnad av det andliga livet med Gud. Det finns kunskap som blåser upp oss och det finns kunskap som försvagar oss, och det finns kunskap som för oss närmre Gud.

Bibeln säger inte att den som saknar visdom ska gå på bibelskola eller studera teologi. Bibeln säger att vi ska be Gud om visdom och vi ska få det. (Jak 1) Det ena behöver inte motsäga det andra, men jag hoppas du förstår vart jag vill komma.

Kunskap kan vi få genom att studera fakta, men för att få visdom är vi beroende av Gud.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Camillhe
9/20/10, 12:54 PM
#16

Jag tror att det på vissa håll finns en trend som leder till ett stort intellektuellt studium av tron på bekostnad av det andliga livet med Gud. Det finns kunskap som blåser upp oss och det finns kunskap som försvagar oss, och det finns kunskap som för oss närmre Gud.

Det här tycker jag verkligen är fel. Det är så extremt viktigt att studera Bibeln och att se upp för villoläror. Många kristna söker "kickar" från den Helige Ande istället för att söka den innerliga relationen med Gud och det är farligt, för då blir tron baserad på känslomässiga upplevelser.

Vi kristna har ett ansvar att pröva läror mot Bibeln, och det är viktigt att vi gör.

Jag tänker inte kommentera själva klippet ang helandet på Disneyland, jag vet inte om ungdomarna blev helade eller ej eller vilken relation de hade/fick med Jesus.

Jag tror absolut att Gud kan hela människor, men jag tror också att det inte alltid är helande när det påstås.

Jag tycker också att det är viktigt att fokus ligger på Jesus, och det Han har gjort för oss och inte på mirakler.

OlgaMaria
9/20/10, 3:59 PM
#17

#16 Jag respekterar din hållning Camillhe.

Jag håller dock fast vid min hållning att det på vissa håll pågår en överintellektualisering av tron i vår västvärld. Det måste inte vara negativt att studera väldigt mycket, men jag tror att det KAN vara det för vissa i vissa situationer.

1 Tim 6:20 Käre Timoteus, bevara det som har överlämnats åt dig, och vänd dig bort från det oandliga, tomma pratet och invändningarna som kommer från det som kallas kunskap utan att vara det. 21 Somliga har kommit bort från tron genom att bekänna sig till den kunskapen. Nåd vare med er.

Vi är dock ett folk (vi västerlänningar) som har en förkärlek för rationellt tänkande och för studium och därmed ett behov kanske av att närma oss tron på detta sätt, för att kunna ta den till oss. Men jag tror att vi kanske behöver se den som ett behov för vår del och inte som en nödvändighet för alla.

Jag tror att Gud förmår leda sin församling rätt genom de andliga gåvorna och sin hjälp även på platser där man inte har tillgång till särskilt mycket skolning. Och de kanske rent utav har mer av något annat trots bristen på akademisk kunskap.

En annan sak, jag är ganska säker på att gruppen i filmen kommer från Bethel Church i Redding, California. Deras pastor Bill Johnsson reser mycket i Europa genom nätverket New Wine som har ett brett erkännande bland kristna i Sverige. Bill Johnsson har varit i Sverige två gånger och då har det kommit många många kristna från många olika samfund i Sverige. Det skedde också en hel del helanden på hans möten, men han själv bad knappt för nån, utan de kristna fick be för varandra.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
9/21/10, 12:36 AM
#18

# 15
Tänkvärda åsikter Theresia!  Jag känner igen ditt resonemang för jag har också tänkt så förut. 

T - Det finns ingen andlig gåva i NT som talar om att vi ska urskilja läror, teologi, utan vi ska urskilja andar. Vi kan inte göra det bara genom att studera hur människor talar och vad de antagligen tror på, vi måste kunna känna igen anden i allt detta.

Det går inte att skilja Ande från ordet.    Man kan inte genom en känsla eller förnimmelse fastställa att en ande är av Gud utan man måste avgöra om vad den 'talar' är enligt Ordet- hjärnan är med.  Jesus gör inget nytt idag och med det menar jag att Han inte gör det som strider mot vad som har hållts som bibliskt genom tiderna.   Han fortsätter som Han alltid har gjort för att bygga sin kyrka.

Teologi är läran om Gud.
En predikant sysslar med teologi på gudstjänsten.  Vi diskuterar om Gud här – det är teologi.  Om man älskar Gud/Jesus så studerar man skriften för att se vad Gud säger däri (som jag vet att du gör).  Apostlarna godtog inte avvikelsen från läran, Paulus tillrättavisade själva Petrus inför “alla”.  De kallade saker och ting för sitt rätta namn.  Tänk på Apostlarnas tillrättavisande av Simon i  Apg. 8:13-23.

Att den tradition fortsätte kan vi se i  skrifter från antiken av Irenaeus, lärjunge till  Apostle Johannes lärjunge Polycarp angående Cerinthus (en irrlärare.)  Irenaeus skrev i “Against Heresies” - Johannes, Herrens lärjunge gick till badhuset i Efesus och såg Cerinthus däri, rusade ut ur badhuset utan att bada och ropade, - Låt oss fly, så inte badhuset rasar ner, därför att Cerinthus sanningens fiende är däri.”

Teologi skall inte bara vara en intellektuell övning utan ska leda till ett liv i tjänst för Guds rike.

Du citerar Timotheus brev i ditt svar till Camillhe.  Men vad skriver Paulus i 2 Tim 4?
Var alltid ivrig att predika Guds ord så fort du får en möjlighet, både när det passar sig och när det inte passar sig. Tillrättavisa och bestraffa människor när det behövs, och uppmuntra dem att göra det som är rätt.   Det kommer nämligen en tid när människor inte kommer att lyssna till sanningen.   I stället kommer de att gå runt och leta efter lärare som bara förkunnar sådant som de själva vill höra.  Och undervisa dem alltid med stort tålamod i Guds ord.    De kommer inte att vilja lyssna till vad Guds ord säger och utan att ens reflektera följer de de mest fantastiska idéer.    Levande Bibel

Och i 1917 översättning -   Predika ordet, träd upp i tid och otid, bestraffa tillrättavisa, förmana med allt tålamod och med undervisning i alla stycken.     Ty den tid kommer, då de icke längre skola fördraga den sunda läran, utan efter sina egna begärelser skola samla åt sig lärare hoptals, alltefter som det kliar dem i öronen,   en tid då de skola vända sina öron från sanningen, och i stället vända sig till fabler.

T - Om man befaller knän att bli helade i Jesu namn så befaller man väl ändå inte Gud?! Du kallar det magi? Men vad är skillnaden mot när Petrus säger till en lam man: "I Jesu kristi nasareens namn: Stig upp och gå!" ?? Är inte det också en befallning, inte riktad till Gud, utan till den sjuke?

Varför inte ta och titta över vad jag skrev?

Jag kallar det magi därför att tillvägagångsättet är suspekt likt “healing” i New Age.  Jag kaller det magi när någon håller sina händer över andra människors händer för att de skall uppleva en elektrisk våg eller stöt.   Missförstå mig inte här – jag har själv varit med i denna rörelse!  Jag har nästan 30 års erfarenhet av detta.  De menar väl men är fel ute.  Mina ord kan vara knivskarpa men jag är driven av en iver att rädda de som  räddas kan från falska läror och yttringar.

Skillnader mellan Petrus och dessa ungdomar är att Petrus var handplockad av Jesus och följde Honom i tre år och var fylld av den Helige Ande och utförde under enligt Jesus profesia i Apg. 1:8.

Tjejen i klippet svär.  Tror mig, jag kan engelskan.

T - Om Gud kan sända tungor av eld och låta byggnader skaka efter bön och fylla tempel med rök varför kan man inte känna av hans ande som en slags beröring?

Gud KAN göra allting och precis vad Han vill, men frågan är om detta är Hans tillvägagångsätt efter den Apostaliska tiden.  Har detta med tungor av eld, skakande byggnader och rökfyllda tempel  (?) hänt sen dess?  Svar nej.  Finns inte dokumenterat någonstans att en grupp med en sann kristen lära har upplevt detta.  Det finns de* som har varit i perifien som påstår det men de har aldrig tagits på allvar.  *Quakers t. ex.
Att Gud berör folk har jag  inte ifrågasatt här utan hur Han agerar enligt Ordet.

T - Bibeln säger inte att den som saknar visdom ska gå på bibelskola eller studera teologi.

Teologi är läran om Gud.   Lärjungarna lärde av Gud själv.  Det var teologi minsann. Glad

T -  Kunskap kan vi få genom att studera fakta, men för att få visdom är vi beroende av Gud.

Men utan Ordet ingen visdom.  Gud kommer inte att skicka en visdom skiljd från Hans Ord.

Jag känner inte igen mig i YouTube klippet.   En människa som håller till nådens lära är totalt klar över att de är frälsta endast av Guds nåd utan inblandning av egna gärningar.  (Nåden allena - Sola gratia) Det finns ingenting i sig själv att beröma sig i/av.    (Vad fri vilja är och hur Guds nåd spelar in i vår frälsning  är ett helt annat diskussion.) Tim Conway talar om 1700-talet.  Whitfield och Wesley stod t.ex. på var sin sida av debatten men när Whitfield dog predikade Wesley på hans begravning.  Varken historien eller nuet är inte så svart/vit som han i klippet vill göra gällande.
Jag ser framemot ditt svar.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
9/21/10, 12:08 PM
#19

Woodland. :) Vi tänker olika om så väldigt många olika saker, och då det inte är för min skull som jag fortsätter skriva här så ska jag nog sluta just den här diskussionen nu i alla fall. Förlåt för att mitt svar uteblir efter ditt långa inlägg. Kram! Fortsättning följer säkert nån annan gång. ;-)

En sak vill jag skriva i alla fall. Anden kan givetvis aldrig gå utanför Ordet, men jag tror helt och fullt att det finns en andlig gåva att skilja mellan andar som är något mer än att vara påläst och klok. Dock leder studie i Ordet till att skärpa den gåvan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
9/21/10, 7:41 PM
#20

Helt OK om du vill avsluta  diskussionen.  Glad Hade vi tyckt lika hade det inte blivit en diskussion - va' tråkigt!  Du skall ha tack för motargumenten!

För de som läser vill jag tillägga:

Jag håller faktiskt med Theresia om att det finns en andlig urskiljning som t.o.m. en nyfödd och outbildad kristen har p.g.a. den inneboende Helige Ande.  Man bara "vet" att något inte stämmer eller man får en förnimmelse av en varning i ens sinne. Det är inte ovanligt att Herren griper in på ett eller annat sätt med en nyfrälst så att de skyddas.   Men urskiljningskänsla  bör kläs i ord och då måste man lära sig trons grunder för att fastställa att förnimmelsen ät grundad i ordet.  På detta viset prövar man andarna.  Så säger Ordet gäller - jag har inte skrivit boken eller dragit upp bedömningskriterierna.

Nyligen erfor jag detta om allmän andebedömning på ett möte.  En rar och välmenande kvinna som älskar Herren stod upp framför en grupp troende och läste ur en bok.  De flesta hade aldrig hört talas om författaren och visste inte varför det hon läste inte "stämde".  Reaktionerna uteblev inte.  En reste sig och gick och andra blev illa berörda och försökte att kväva det de kände.  Jag och den som reste sig och lämnade mötet kände till bokens författare (Rick Joyner) och vi hade kunnat klä i ord vad de andra kände.  Vi kunde ge dem en förklaring till varför detta inte stämde.  Hon som läste menade väl.  Hennes motiv var utan tvekan att vara till välsignelse men motivet skyddar inte från falska läror.

I dessa dagar är det brist på Pastorer och äldste som kan uttrycka i ord och förklara var ifrån saker och ting härstammar och vad som  inte är i linje med Guds ord.  De som jag har träffat för det mesta stannar på deras "förnimmelse" men det är inte till hjälp för någon annan.  De gör inte sin hemläxa och fåren lämnas vind för våg utan den ledning som herden bör ge.  Så skedde i Israel och så sker idag.

MVH

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
OlgaMaria
9/24/10, 4:08 PM
#21

Nu vet jag ju inte vad kvinnan läste men jag tänker att till en sådan sak är andlig urskiljning inte nödvändig, även om många givetvis kan uskilja rätt och fel i en sådan situation. Men det räcker eventuellt att kunna sin Bibel och eventuellt att känna till Rick Joyner.

Bibeln ger oss inte vägledning när det gäller precis allt. När jag talar om urskiljning menar jag att kunna känna av anden hos en person utan att den säger något, eller utan att den säger något som kan vägas mot Bibelordet. Jag menar att kunna höra om en människa ljuger angående något som vi inte kan känna till om det är sant eller falskt. Jag menar att kunna veta om en person är demonbesatt eller påverkad av mörka krafter. Jag menar att kunna urskilja Guds specifika vilja i olika situationer där flera alternativ skulle stämma överens med Bibeln.

Apg 16:6 Sedan tog de vägen genom Frygien och Galatien, eftersom de av den helige Ande hindrades från att predika ordet i Asien. 7 Och när de nådde Mysien försökte de bege sig till Bitynien, men det tillät inte Jesu Ande. 8 Då for de genom Mysien ner till Troas. 9 På natten såg Paulus en syn. En man från Makedonien stod där och bad honom: "Kom över till Makedonien och hjälp oss!" 10 När han hade sett denna syn, försökte vi genast ta oss till Makedonien, eftersom vi förstod att Gud hade kallat oss att predika evangeliet för dem.

Jesus hade ju uppmanat dem att gå ut i hela världen med evangeliet men nu hindrades de från att gå till vissa platser, därför att Gud ville att de skulle ta sig till Makedonien. Jag tror inte att Anden helt och hållet gjorde det omöjligt att ta sig till Asien osv, men Paulus och Timoteus kände vad Anden sa.

Är inte det du pratar om Woodland kvaliteter som en lärare bör ha? Jag tolkar detta som två olika gåvor.

Du har rätt i att pastorer bör kunna förklara vad som är i linje med Guds ord, det står i Bibeln att de ska vara goda lärare. Har de bara urskiljning (förnimmelse) men inte förmåga att undervisa på ett bra sätt bör de nog inte vara församlingsledare.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Skunken
10/15/12, 8:06 PM
#22

Ville bara inflika med en sak som inte har med detta ämne. Men det är för det mesta väldigt trevlig stämning inne på detta forum trots att det finns olika åsikter. Mycket trevligt att läsa och skriva här <3
Övriga forum får man ju personangrepp på om man inte håller med :(

www.sweetolga.blogg.se

"Jag vill ha en hund som vågar göra fel men vill göra rätt" Rebecka Berglund

Upp till toppen
Annons: