Annons:
Etikettbibeln
Läst 4499 ggr
Internettan
2010-10-24 12:48

Jesu kropp efter uppståndelsen

Jag såg en snutt på ett kristet program häromdagen på Kunskapskanalen. Några tog upp det här med att de personer som mötte Jesus efter hans uppståndelse inte kände igen honom förrän han sa någonting.

Hur tänker ni om det? Om det nu var så att Jesus uppstod med sin fysiska kropp - då borde väl alla känt igen honom direkt?

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
OlgaMaria
2010-10-25 09:34
#1

Jag är inte säker på att Jesus uppstod med SIN fysiska kropp, men han uppstod med en fysisk kropp. Hans tidigare fysiska kropp var oerhört skadad, jag tror inte att han uppstod med alla de såren och med ett krossat hjärta. Men det står att han hade kvar hålen i sina händer. Och hans kropp låg ju inte kvar i graven. Antagligen var hans uppståndelsekropp hans egen fysiska kropp, men en helad version och det var kanske något annat hos honom som var annorlunda. De personer som mötte honom förväntade sig inte att få se honom, men de kände igen honom rätt snart. Tycker inte det är så konstigt.

Den berättelse som är lite speciell är den om Emausvandrarna i Luk 24. Lärjungarna vandrar med Jesus länge utan att känna igen honom. Det står att deras ögon var slutna så att de inte kände igen Jesus. Och sedan står det att deras ögon öppnades, och då försvann Jesus.

Jag skulle tro att det var Guds kraft som stängde och öppnade deras ögon vid det här tillfället. Jag tror att även fast Jesus ännu inte farit upp till himlen så var det något otroligt heligt med honom och hans kropp och antagligen skulle inte lärjungarna klara av eller tillåtas se det under så lång tid.

Ett annat alternativ är att de helt naturligt inte kände igen Jesus först, men isåfall tror jag att Jesus ansträngde sig för att inte bli igenkänd först, men sedan när han bröt brödet till dem så gjorde han något som han visste att de skulle känna igen. Men i och med att Jesus försvann på en gång då så måste det ha fyllt en viktig funktion att lärjungarna först inte kände igen honom.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
2010-10-26 07:29
#2

Det är kanske inte konstigt men ändå leder det till funderingar. Jag tänker också på det här med att vi själva en dag ska uppstå med vår fysiska kropp. (?) Och om det verkligen är så det menas. 

Inom andra andliga "rörelser" talar man ju om den andliga kroppen och att den fysiska bara är ett skal som försvinner. Det är inte så lätt att tro att den kropp som förmultnat i en grav ska återskapas fysiskt eller ännu mindre att den kropp som bara är aska ska göra det.

Å andra sidan tror jag ju att för Gud är ingenting omöjligt. Det är förmodligen en ny version av den gamla kroppen som återskapas i så fall. På något sätt.

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
2010-10-26 11:33
#3

:)

Det finns ju en uppståndelse från de döda. Jesus uppstod, med sin fysiska kropp och i samband med detta var det även andra som steg upp ur sina gravar, i sina fysiska kroppar. När Jesus väckte upp Lasaros kom Lasaros ut i sin egen kropp.

Det står i Bibeln om att vi ska uppstå efter att Jesus har kommit tillbaka. (1 Kor 15:22)

Men när vi går in i evigheten, som är något annat (en död kan uppstå utan att gå in i evigheten direkt, som Lasaros t ex)… så kommer vi att få himmelska kroppar, eller andliga kroppar. Det står om detta i 1 Kor 15:35-57.

Du säger att man inom andliga rörelser tror på en andlig kropp och att den fysiska kroppen ska försvinna från den. Bibeln talar också om en andlig kropp men beskriver det annorlunda.

Om du läser i 1 Kor 15 ser du att Paulus beskriver det som att vi ska klä oss i den andliga kroppen, dvs, vi har inte den nu. Nu har vi en fysisk kropp. SEDAN ska vi ha en andlig kropp. "Ty detta förgängliga måste kläs i oförgänglighet och detta dödliga kläs i odödlighet."

Vissa kanske tror att vi har en andlig kropp som kommer leva vidare, men Bibeln säger att vi bara kan få evigt liv genom tron på Jesus. Det eviga livet och den andliga kroppen är något vi kommer få och inget som vi har per automatik.

Den andliga/himmelska kroppen är antagligen väldigt annorlunda mot vår fysiska kropp.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
2010-10-26 21:12
#4

Ja just det ja! Jag blandar ihop alltihop. Får allt läsa lite mer om saken. :)

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
2010-10-27 12:30
#5

:) Det är spännande saker, men vi kan inte veta allt om de sakerna nu. Hehe… Tror inte att Paulus förstod allt om livet efter detta heller. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Internettan
2010-10-28 07:38
#6

Glad

"Every point of view is a view from a point."

Annons:
Highness82
2010-10-28 12:13
#7

kommer ni ihåg när Jesus frågade lärljungarna vem människorna säger att Människosonen är?  Och Petrus säger då: Du är Messias, Den levande Gudens son.  Då svarade Jesus Petrus såhär: "Salig är du, Simion, Jonas son, Ty kött och blod har icke uppenbarat detta för dig. Utan min Fader som är i himmelen."

Och jag tror att det är liknande sak med Jesu uppståndelse. Han var förvandlad men fortfarande var det hans kropp.  De kände inte igen honom, men när Gud gav dem ögon så kunde de se att det var Jesus.

Ta tex. de ställen där Jesus talade med klara ord, att han skulle lida och uppstå på den tredje dagen. Och lärljungarna förstod inte vad han sa.  Uppenbarelsen att man förstår och ser, tror jag kommer från Fadern. Därför tror jag att lärljungarna kunde tala med Jesus men ändå inte förstå att det var han.

Internettan
2010-10-29 07:08
#8

#7:

Det låter som en trovärdig förklaring. Så är det nog.

"Every point of view is a view from a point."

PatrickOelund
2010-10-30 03:37
#9

Om ni kommer ihåg så efter uppståndelsen kände inte lärjungarna igen Jesus från början, så det betyder nog att han uppstod i en ny kropp.

Highness82
2010-10-30 19:45
#10

#9

Jag tror att Jesus kropp uppstod, eftersom graven var tom. OM Jesus hade uppstått i en ny kropp, så hade den korsfästade kroppen legat kvar i graven. Dessutom så visade Jesus spiksåren i händerna och fötterna för Tomas ,vilket pekar mot att det var exakt den kroppen Jesus hade då och som blev korsfäst död och begraven!

Woodland
2010-10-31 19:02
#11

# 10

Flört Bra skrivet!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2010-10-31 19:50
#12

Så här ser och såg Jesus ut före och efter sin jordiska vistelse. :)

Upp 1:12 Jag vände mig om för att se rösten som talade med mig. Och när jag vände mig om, såg jag sju ljusstakar av guld 13 och mitt ibland ljusstakarna en som liknade Människosonen, klädd i en fotsid klädnad och omgjordad med ett bälte av guld om bröstet. 14 Hans huvud och hår var vitt som vit ull, som snö, och hans ögon var som eldslågor. 15 Hans fötter liknade skinande malm som glöder i smältugnen, och hans röst lät som dånet av väldiga vatten. 16 I sin högra hand höll han sju stjärnor, och ur hans mun gick ett tveeggat, skarpt svärd, och hans ansikte lyste som solen, när den skiner i all sin kraft.

Dan 10:5 När jag såg upp fick jag se en man stå där, klädd i linnekläder. Han hade ett bälte av guld från Ufas kring sina höfter. 6 Hans kropp tycktes vara av krysolit, hans ansikte var som en blixt, hans ögon som eldsfacklor och hans armar och fötter som glänsande koppar. Ljudet av hans tal var som ett väldigt dån.

_
15 Medan han talade så till mig, böjde jag mitt ansikte mot jorden och var stum. 16 Och se, han som var lik en människoson rörde vid mina läppar._

:)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Upp till toppen
Annons: