Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4426 ggr
Woodland
2010-10-26 00:30

Kolla!

Kolla filmen längst ner på sidan.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Internettan
2010-10-26 08:05
#1

Oj!!! Vad fullständigt chockande! Med solklar löjligt enkel matamatik visar de i filmen hur vår framtid kommer att se ut. Förutom från "privat håll" har man aldrig hört detta förut. Det har aldrig varit verklighet utan bara gnäll från främlingsfientliga typer, har nog de flesta tänkt.

Efter att jag läst någonstans om Islam och dess uppkomst känner jag att den religionen mer än någon annan verkar baserad på en människas egna idéer. Jag läste om hur Muhammed växte upp i en omgivning där det fanns kristna och hur man i Koranen kan läsa om olika kristna berättelser (från Bibeln) men där händelserna är ihopblandade med varandra. Dessutom kan man tydligen i Koranen utläsa hur Muhanned ändrar sig i olika regler osv med tiden, då omständigheter i hans eget liv/omgivning ändrar sig.

Har de rätt, alla de som vill minska invandringen? Ska vi hjälpa våra medmänniskor eller ska vi värna om vår kultur och vår religion för allas bästa i ett längre perspektiv? Hur ska man tänka? Och hur verkligt är det här hotet som målas upp? Det lät verkligen skrämmande.

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
2010-10-26 10:58
#2

Gud är större, som muslimerna säger. :) Visst utgör islam ett hot, det vill jag inte förringa, men jag tror absolut inte att det är en lösning att begränsa invandringen. Så många muslimer längtar efter en relation till Gud och Gud har verkligen dessa människor på sitt hjärta. Jag känner till många muslimer som mött Jesus i Sverige och kunnat förmedla honom till sina vänner och släktingar i hemlandet. I våras hörde jag att det land där kristendomen ökade som mest just då var Iran!

Om du möter en muslim, fråga om du får be för honom/henne. Bön är något som muslimer verkligen respekterar och om du ställer den frågan är chansen stor att de säger ja och blir positivt inställda till dig. Och i bönen kan Gud göra något stort.

Vi ska be och älska dem som förföljer oss. :)

Jag tror inte på ren mänsklig logik när det gäller detta. Guds logik är lite… skruvad. :) När vi handlar väl mot någon som vill oss illa kan Gud göra något stort. Och vad bryter ner murar bättre än kärlek?

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2010-10-26 21:20
#3

#1

Har de rätt, alla de som vill minska invandringen?

Rätt eller fel - det verkar som om Merkel tycker att multi-kulti har misslyckats.

Javisst är logistiken i filmen skrämmande.  Men med demokratiska principer är filmens scenario inte en omöjlighet.  En radikal imam i London predikade att Petruskyrkan skall bli en moské i framtiden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2010-10-26 21:21
#4

#2

Jag beundrar din optimism.   Hur många muslimer känner du till som har konverterat?

Du skrev - Jag tror inte på ren mänsklig logik när det gäller detta. Guds logik är lite… skruvad. :) När vi handlar väl mot någon som vill oss illa kan Gud göra något stort. Och vad bryter ner murar bättre än kärlek?

Vi skall älska vår nästa, det är sant, och Gud hör bön men människan måste höra evangelium.  Guds logik är att folk skall bli frälsta genom predikan av ordet.  Jag skulle aldrig be med en muslim om inte han/hon gav gensvar till budskapet om evangeliet.  Be för dem JA men inte med dem.

Filmen berättade om ett kulturbyte som kommer att äga rum, och inte några individer som lämnar sig till Gud. Här är risken för ett nytt systembyte med sharialagar och förföljelse av icke-troende.  Det går att göra om majoriteten ändra lagar och förordningar. 

Många bibellärare skulle tolka detta som Guds straff för att Europa, som var trons beskyddare, har vänt Gud ryggen och förnekar allt som har med Honom att göra.  Kom ihåg Jesus ord-  Men skall väl Människosonen, när han kommer, finna tro här på jorden? Lukas 18:8b

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2010-10-26 21:22
#5

#2:

Det var bra skrivet. Vi människor ska nog inte blir kalla och hårda och tro att vi själva kan räkna ut hur Gud tänker sig det hela. Vi får nog lita på Gud helt enkelt och fortsätta bemöta människor som vi själva vill bli bemötta.

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
2010-10-27 12:24
#6

#4 Med namn och ansikte känner jag kanske till 5, men skulle du fråga min man skulle han kunna räkna upp många fler.

När det gäller bön så är många muslimer inte främmande för "vår Gud". Om det händer något i bönen är de öppna för att det är Gud helt enkelt. De utesluter inte att vägen till Gud kan vara genom Jesus, de tror det om det visar sig fungera. Sen kan det finnas sociala hinder. Jag skulle inte heller känna mig bekväm över att få förbön av en muslim, men om man säger "Får jag be för dig" och får ett ja på den frågan så är chansen inte stor att muslimen skulle be för dig. De är inte vana att be på det sättet.

Jag tänker att en jämförelse med de första kristna kan vara på plats. De fick snart utstå förföljelse och de blev skringrade. Jag tror inte att detta var Guds straff, men däremot är jag öppen för att det var Guds sätt att få kristendomen att sprida sig lite fortare. Man kan läsa om hur de kristna predikade där de gick fram när de hade blivit tvingade att lämna Jerusalem. Ganska snart startades församlingar lite här och var. Så länge det var förföljelse hade kyrkan en stor framgång. Jag tror att Gud gav de första kristna en liten skjuts. De hade blivit bekväma i Jerusalem.

Jag tror inte att det är Guds straff att Islam tränger fram i Europa och i världen idag. JAG tror att Gud vill blanda oss lite grann så att fler muslimer kan få höra om Jesus. På Islams hemmaplan blir det allt mer öppnare för kristen tro idag även om det går långsamt på vissa platser. Men det måste hända nånting i klimatet när avsevärt många muslimer lär känna Jesus. Jag tror det är farligt om vi blir alltför bekväma i vår kristna tro. Det kanske är bra i vissa tider men hur ska muslimer kunna bli frälsta om vi inte känner nöd för dem (och för vårt land) och har en chans att möta dem?

Gud har inte en favoritvärldsdel, Europa. Han dog ju för hela världen. Om vi då håller Jesus för oss själva så måste Gud göra något. I nästan hela världen har evangeliet predikats men de mest onådda och otillgängliga har ju varit muslimvärlden. Om man tänker så är det kanske helt logiskt ur Guds synvinkel att så många flyr från dessa länder - att vi får blanda oss och det uppstår fler möjligheter för Jesus att predikas för dessa muslimer och de kan förmedla Jesus vidare till sina hemländer. Sakta men säkert sker det en förändring även på hemmaplan.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Annons:
Camillhe
2010-10-27 16:07
#7

Blev det inte lite missförstånd mellan er Theresia och Woodland?

Theresia skriver Om du möter en muslim, fråga om du får be för honom/henne.

Jag tror inte jag skulle delta i en bön där jag bad till "min Gud" och tex en muslim bad till Allah. Men att be för människor oavsett religion, kultur osv ser jag bara som positivt.

Personligen är jag ganska tillbakadragen och skulle ha lite svårt att be högt för en person jag möter, med det menar jag inte att det är fel, utan det är mitt tillkortakommande . Ber inom oss gör vi nog alla för de flesta vi möter, tänker på etc.

Bön förändrar och påverkar människor,  och jag tror att speciellt för muslimer som redan tror på en gud, att se och höra den innerliga, familjära bönen vi kristna får ha med Gud kan väcka en stor längtan hos dom..

Woodland
2010-10-28 00:08
#8

Videon är inte emot mission!  Tvärtom.Glad

Om man tänker så är det kanske helt logiskt ur Guds synvinkel att så många flyr från dessa länder - att vi får blanda oss och det uppstår fler möjligheter för Jesus att predikas för dessa muslimer och de kan förmedla Jesus vidare till sina hemländer. Sakta men säkert sker det en förändring även på hemmaplan.

Bra poäng och så sker det en förändring här också.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2010-10-28 11:36
#9

:)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Medlem
2010-11-06 12:26
#10

Hej

Filmen har kritiserats av bla. ateister att den är förvinklad och förvränger en hel del så jag tänker inte diskutera det utan vill bara kommentera några saker som skrivits här.

#1 Koranen berättar om profeterna, inte om kristendomen och om du hittar något i det som inte stämmer med bibeln så betyder det inte att den har fel i muslimernas ögon som tror på att den är en uppenbarad bok av Gud.

Jag vet inte vad du menar med att Muhammed saw ändrade sig gällande regler, har du något exempel? Gör inte bibeln det också? Är inte bibeln baserad på människors egna idéer ja med tanke på att t. ex Saul ändrade de regler som finns i GT? Sedan förstår jag inte varför ni uppfattar islam som ett hot.

#2 En muslim skulle inte uppskatta avgudadyrkan. Om en bön riktas till Jesus, Maria eller någon annan än Gud accepteras inte av muslimer. Om en kristen säger till mig "jag ska be för dig" så tackar jag ja men det betyder inte att jag tror att den bönen kommer att bli hörd av Gud då jag tror att bön skall riktas till Gud och inte till människor. Du har också fel i det du skrev om att muslimer tror att vägen till Gud är genom Jesus. Vi tror på att Jesus saw var en profet och att han sändes till Bani Israel, inte till hela mänskligheten. Vi tror på att profeten Muhammed saw är vägen till Gud men att han också var en profet och inte någon som kan jämställas med Gud som det är i vissa kristna inriktningar som ser Jesus som Gud. Vi ber så klart för icke-muslimer att få vägledning. En bön som vi ber 5 ggr/dag lyder "O Gud vägled oss på den samma vägen". Jesus är inte främmande för oss. Vi högaktar honom och om en muslim förnekar Jesus så är h*n inte muslim längre.

Muslimska världen är inte heller obekant med kristendomen. de flesta länderna var kristna före islam och än idag lever muslimer och kristna tillsammans. Min mans familj t. ex bodde som granne med en kyrka och en moské och där kan man båda höra kristna och muslimska predikningar.

För mig som muslim så tror jag att många i Europa lämnat kristendomen för att det är en ologisk religion. Kristendomen har svårt med att svara på viktiga frågor så som "vad är meningen med livet?", "korsfästelsen", "treenigheten", "Är bibeln Guds ord?" etc etc. Jag själv var en sökare och ärligt så har jag inte fått svar på mina frågor från bibeln.

Jag tror inte heller att Gud är så dålig på att hitta en bra lösning om de som tror på Honom ändrar vägen genom att utsätta dom för trosläror som går emot Honom.  Muslimer är monoteister och tror på Gud.

Woodland
2010-11-06 21:03
#11

Hej Medlem!
Inget av det du skrev är nytt för mig.  Jag har också bott i ett muslimskt land.

Du skrev -

För mig som muslim så tror jag att många i Europa lämnat kristendomen för att det är en ologisk religion.

Jag tror inte en ateist tycker att Islam är så väldigt logisk heller så detta får stå för dig.

Men om jag betraktar endast kristendomen är den inte "logisk" utifrån ett människocentrerat tankesätt.  Gud skapade allt av inget, talade till Moses från en buske som brann men inte brann upp, dog på ett kors för sitt folks synd och uppstod från de döda, skall komma igen i makt och härlighet för att döma världen.  Så med detta sagt är det knappast en logik som världsmänniskan skriver under på.  Men det är Guds visdom till frälsning. - Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2010-11-07 00:39
#12

#10:

Tidigare trodde jag att alla religioner kom från Gud men att det skett missförstånd under tidens gång som lett till skillnader mellan dem. Men jag har börjat tänka om.

Jag läste kritiken mot Islam i en bok men har glömt vilken det var. Så jag googlade lite istället och fann samma kritik på olika sajter. T ex följande ang ändringar i Koranen: 

**Falska profetior **Koranen har redigerats många gånger under åren, och när man funnit uppenbara brister i dess text, har man ersatt dessa verser med nytt innehåll (t.ex. satansverserna, surah 53:19,20). Trots mänskliga försök att korrigera texten kvarstår profetior som delvis misstämmer och ofullständiga profetior som Muhammed "kompletterat" efteråt. (t.ex. surah 30:2-4 och surah 48:27).

  • Självmotsägelser av Muhammed Först sade Muhammed åt sina anhängare att vända sig mot Jerusalem när de bad. Sedan sade han att eftersom Gud fanns överallt kunde de vända sig åt vilket håll de ville. Sedan ändrade han sig igen och instruerade dem att vända sig mot Mekka (Surah 2:115 och 2:144).

  • _**Lägliga uppenbarelser
    **Koranen innehåller lägliga uppenbarelser för Muhammeds personliga vinning eller nöje:
    - När Muhammed ville ha sin adoptivsons hustru fick han plötsligt en uppenbarelse från Allah som förklarade det vara tillåtet att ta en annan mans hustru (Surah 33:36-38). (Dessa verser som tydligt visar Muhammeds orättfärdighet har fått många muslimer att lämna islam.)

    - När Muhammed ville ha fler hustrur eller ville få sina hustrur att sluta gräla fick han snabbt en uppenbarelse om det (Surah 33:28-34)

    - När folk störde honom i hans hem fick han en läglig uppenbarelse med regler rörande när han kunde besökas och när han inte fick störas (Surah 33:53, 29:62-63, 49:1-5)._

http://www.sanningenomislam.se/problem_med_koranen.html

Jag hittade även andra sidor, som t ex

http://www.katoliknu.se/html/rel_islam4.htm

Jag kan självklart inte säga om kritiken är befogad eller inte - men nog ser det så ut i mina ögon. Bibeln skrevs trots allt före Koranen av många människor under en väldigt lång tid. Den har en röd tråd, många bekräftade profetior och verifierad historik osv. Sedan kommer Muhammed och Koranen som först säger att Bibeln är Guds ord - och sedan motsäger och blandar ihop mycket i den. Till sist verkar mycket i Koranen ha sitt ursprung hos Muhammed själv och hans personliga levnadsvanor - och inte viktiga budskap från Gud till människor. Nog undrar man…

Sedan när det gäller synen på Islam som hot: med tanke på hur det ser ut i muslimska länder och hur mentaliteten är hos många muslimer blir man lite rädd. Visst kan man hänvisa till fundamentalisterna och terroristerna, vilka har givit Islam ett dåligt rykte - men samtidigt verkar just det fundamentalistiska synsättet vara så starkt att det tar över. När hela länder styrs av hot, förbud, överförmynderi och hämnd så blir man rädd. Även om man säger att det som är fel tillhör kulturen och inte religionen så tror jag ändå att kulturen bygger på religionen.

Visst kan man säga att även kristendomen har sin blodiga historia så kanske mina skäl är dåliga. Men just nu finns det många hotfulla muslimer i alla fall och det skapar en rädsla. Samtidigt känner jag mig inte det minsta hotad av de muslimer som jag möter i Sverige idag och som bor här. Så egentligen är det väl bilden av "Muslimen" som poppar upp när jag tänker på dem som en grupp, i en islamistisk stat. Jag vet inte…

"Every point of view is a view from a point."

Medlem
2010-11-08 12:19
#13

Hej Woodland

Inget av det du skrev är nytt för mig. Jag har också bott i ett muslimskt land.

Det var bra att få det bekräftat i alla fall Glad

Jag tror inte en ateist tycker att Islam är så väldigt logisk heller så detta får stå för dig.

Det tror jag också fast jag är inte ateist. Jag skrev att jag är muslim, dvs en som tror på Gud, profeterna och de heliga böckerna som profeterna fick som tycker så. Vad ateisterna tycker om religioner är något helt annat.

Det var detta som inte låter logiskt för mig, även för många kristna att Gud dog på korset och att han kommer att komma tillbaka för att döma. Gud dör inte och behöver inte ha en sådan plan för att kunna döma världen. Han kan förgöra oss när Han vill utan att ta till sådana planer.

Annons:
Medlem
2010-11-08 12:29
#14

Internettan

Jag tror inte heller att alla religionerna kommer från Gud. Det finns en del religioner som är långt ifrån att komma från Gud, speciellt de som uppmuntrar rasism och fientlighet eller de som lär ondska.

Innan jag svarar på dina exempel vill jag bara säga att det inte är rätt att lära sig om en religion från anti-religionens sidor, böcker eller webplatser. Vill jag lära mig om t .ex kristendomen så skall jag göra det från kristna källor och framför allt bibeln, inte sant? Det ger mig inget om att börja med anti-sidor som sprider lögner och förvrängningar om kristendomen . Sedan efter man fått kunskap om religionen får man läsa kritik för att sedan bilda sig en egen uppfattning. Ingen eller inget som påverkar min uppfattning, det är jag själv som bildar den efter jag fått en hel bild av den men sån är jag.

  • Exemplet om att vända Qibla (böneriktningen) från Jerusalem till Kaba.

Först var Qibla mot Kaba, heliga huset som byggdes av Abraham och ismael som de hade som böneriktning och som araberna hade även efter de anammat avgudadyrkan fortsatte med att ha den som böneriktning tills islam kom. Sedan beordrade Gud att ändra riktningen till Jerusalem för att visa de nya muslimerna att Kaba var endast och sedan till Kaba igen för att visa dom att Gud finns överallt. Detta kallas för abrogation, att upphäva verser och ersätta med bättre om inte liknande. Detta finns även inom kristendomen.

  • Att förbjuda adoption.

Adoption är inte tillåten inom islam. Angående profetens giftermål med hans kusin (Zainab) kan du läsa om här

  • Angående profetens giftermål.

Du kan läsa om det här.

  • Angående att störa profeten.

Jag kan inte se något i det som behöver diskuteras. Folk störde honom i hans hem och ordern kom från Gud att inte göra det. Han var ju en människa med eget privat liv som behövde lugn och ro precis som alla andra, varför tycker du det är okey att störa människor i deras hem förstår jag inte, oavsett om man är profet eller inte. Även profeterna i bibeln hade egna privata liv om de skötte. Det förminskade inte deras status på något sätt.

Ja resten som står i den anti-islamiska sidan tänker jag inte kommentera. Jag tycker du är en förnuftig kvinna som på egen hand kan skaffa info och jag uppfattat dig vara en kvinna som står på sig och som vågar yttra sina åsikter även om de är inte lika de andras så jag är säker på att du inte låter detta gå förbi dig utan att kritisera.

Bibeln skrevs trots allt före Koranen av många människor under en väldigt lång tid.

Fast detta är inget bevis på att bibeln är sann speciellt när ingen vet vem författarna till den var. Till skillnad från koranen. Var god läs denna artikel om skillnaden.

Sedan kommer Muhammed och Koranen som först säger att Bibeln är Guds ord - och sedan motsäger och blandar ihop mycket i den.

Detta stämmer inte faktiskt. Det står ingenstans i koranen om bibeln. Det som står är om de heliga böcker Han uppenbarade så som Torah och Injeel. Injeel finns inte kvar och den torah vi har idag är förvanskad enligt koranen och detta kan man tydlig se när man läser den.

Till sist verkar mycket i Koranen ha sitt ursprung hos Muhammed själv och hans personliga levnadsvanor - och inte viktiga budskap från Gud till människor. Nog undrar man…

Faktum är att det står mer om profeterna Moses och Jesus i koranen än om Muhammed. Sedan vet jag inte vad du menar med det viktiga budskapet, kan du förtydliga? För vad jag läst (läser koranen dagligen) så handlar det mesta om att tro på Gud och att tillbedja Honom.

Sedan när det gäller synen på Islam som hot: med tanke på hur det ser ut i muslimska länder och hur mentaliteten är hos många muslimer blir man lite rädd.

Vad är det som gör dig rädd i islam?

Så egentligen är det väl bilden av "Muslimen" som poppar upp när jag tänker på dem som en grupp, i en islamistisk stat.

Du menar den bild som media serverar dig och andra? Jag menar hur många muslimska extremister finns det egentligen som gör att du tänker så om de muslimer du möter? Tycker du det är befogad att andra får tänka samma sak om dig om man tänker på kristna extremister?

Woodland
2010-11-08 19:58
#15

Det var detta som inte låter logiskt för mig, även för många kristna att Gud dog på korset och att han kommer att komma tillbaka för att döma.

I så fall är de, precis som du, inte kristna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2010-11-09 08:04
#16

Medlem

Innan jag svarar på dina exempel vill jag bara säga att det inte är rätt att lära sig om en religion från anti-religionens sidor, böcker eller webplatser. Vill jag lära mig om t .ex kristendomen så skall jag göra det från kristna källor och framför allt bibeln, inte sant?

Jo, det har du helt rätt i, måste jag medge. Ingen konst att vara kritisk när man inte satt sig in i saken själv.

Jag läste länkarna du hänvisade till och de förklarar mycket. Men eftersom jag inte är insatt så antar jag att jag inte kan uttala mig om dem lika lite som jag kan uttala mig om kritiken jag hänvisade till förut. Men jag får nog ändå ta tillbaka en del av inlägget jag skrev och inse att jag inte har en aning.

varför tycker du det är okey att störa människor i deras hem förstår jag inte, oavsett om man är profet eller inte.

Nej, det tycker jag förstås inte. Det jag tänkte på var att något sådant inte borde hamna i en helig bok. Vad har det att säga andra människor? Låter så privat. Säger Gud verkligen sådana saker till en profet, som en uppenbarelse? Men när jag tänker efter så finns det ju många berättelser i Bibelns GT som helt enkelt tar med detaljer som ingår i berättelsen och som inte nödvändigtvis är viktig info till människorna. Tror jag… Men å andra sidan är de ju berättelser. Vad är dessa ord i Koranen för sorts texter? Låter konstigt.

Sedan vet jag inte vad du menar med det viktiga budskapet, kan du förtydliga?

Det var sådant jag skrev i frågan ovan, om att störa profeten. Varför ha med profetens personliga problem och göra gudomliga regler av hans önskemål?

Vad är det som gör dig rädd i islam?

Mentaliteten hos många av muslimerna. Oviljan att förlåta och det otroliga hämndbegäret. Man verkar inte lita på att Gud tar hand om de människor som gör fel utan man tar saken i egna händer - utan att förstå att man själv begår en massa fel när man gör så. Många kan döda en människa för några ords skull. Är inte mord värre än uttalade ord?

Jag menar hur många muslimska extremister finns det egentligen som gör att du tänker så om de muslimer du möter?

Tydligen väldigt många. Eller så hörs de väldigt högt. (Jag tänker inte så om de muslimer jag möter i Sverige, som jag sa tidigare. Men jag tänker så om själva religionen eftersom jag kopplar den till hur muslimska länder ser ut.)

"Every point of view is a view from a point."

Medlem
2010-11-09 10:35
#17

Hej Internettan

Men jag får nog ändå ta tillbaka en del av inlägget jag skrev och inse att jag inte har en aning.

Respekt!

Vad är dessa ord i Koranen för sorts texter? Låter konstigt.

Jag kan berätta kort om hur koranen är. Koranen innehåller för det mesta om monoteism. Den inbjuder mänskligheten att tro på Skaparen, tro på Hans sändebud, tro på Hans böcker Han uppenbarade, tro på Hans änglar och på domedagen. Den berättar också för oss om profeterna, från Adam ända till Muhammed. Den innehåller påbud och förbud så som matregler, äktenskapsregler, skillmässoregler, krigsregler, allmosaregler etc. Och inte minst innehåller den regler för Adab (etik och moral) och hur muslimer skall bete sig i de flesta situationer. En av Adabsreglerna som står i boken är att vi inte ska vara störande. Det står t. ex om att om vi knackar en dörr (ja kanske för att besöka en vän eller så) så skall vi vänta med att få svar inifrån. Om ingen svarar och dörren är öppen får vi INTE komma in vad som än händer. Detta är för att lära muslimer etik och moral då folk förr (ja finns även såna idag med) tänkte inte på dessa saker. Och för att få ett levande exempel på detta har vi fått det från profetens levnadssätt. Han lär oss t. ex hur vi ska äta, hur ska vi tvaga/tvätta oss, hur vi ska klä oss, hur ska vi bete oss, hur ska vi ta hand om våra föräldrar och grannar, hur vi ska hälsa, hur vi tar hand om naturen, hur vi ska behandla våra medmänniskor, hur vi uppfostrar barnen etc etc. Han är med andra ord en förebild som vi skall efterfölja. Alla profeterna är våra förebilder faktiskt. Vi t. ex lär oss tålamod vid en sjukdom av profeten Job, tolerans av profeten Jacob, barmhärtighet av profeten Josef, medkännande av profeten Jesus etc. Men bibeln tar upp saker som är inte så relevanta för våra levnadssätt faktiskt till skillnad från koranen.

göra gudomliga regler av hans önskemål?

Det står faktiskt att det inte är vad profeten önskar utan vad Gud önskar. Reglerna och lagarna är inte uppbyggda efter honom då han själv måste följa dessa lagar och regler precis som alla andra. De påbud som ålagt honom är faktiskt fler än de påbud som muslimer bör följa. Han fick t. ex be extra böner under natten, fick inte ta emot allmosa trots han inte hade något att äta hemma, inte ärva hans barn och släktingar något etc. Han önskade ingenting förutom att ta människor från avgudadyrkan till att vara monoteister, upprätta ett fungerande samhälle där alla behandlas lika, ge kvinnor deras rättigheter, lära folk säga sanningen och handla rättvist etc.

För att koppla samman det sista du skrev angående din rädsla som jag tror har påverkats av media och det jag skrev om profeten tipsar jag om att läsa om vad världskända från författare till historiker skrev om denne man och om vilken vinklad bild väst har om islam. Varsågod min vän

http://islam-svarar.se/pages/content/view/51/35/

Medlem
2010-11-09 10:36
#18

#15 I så fall är de, precis som du, inte kristna.

Jag vet :-) men det har egentligen inget med det jag skrev att göra, så jag förstår inte varför ta upp ateisternas syn på islam här.

Woodland
2010-11-09 15:01
#19

# 18

Jag vet :-) men det har egentligen inget med det jag skrev att göra, så jag förstår inte varför ta upp ateisternas syn på islam här.

v. g. Läs inlägget igen.

Du skrev -

Det var detta som inte låter logiskt för mig, även för många kristna att Gud dog på korset och att han kommer att komma tillbaka för att döma.

Det var inte ateister ….Obestämd i detta utan de "kristna" som förnekar enligt dig.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Medlem
2010-11-09 19:24
#20

#18

Min fråga handlade om det du citerade.

Jag skrev:

För mig som muslim så tror jag att många i Europa lämnat kristendomen för att det är en ologisk religion.

Du svarade med:

Jag tror inte en ateist tycker att Islam är så väldigt logisk heller så detta får stå för dig.

Detta står i #11 (ditt inlägg) därpå frågade jag vad ateisternas syn på islam har med mitt citat att göra? Citerade du fel tro?

Annons:
Woodland
2010-11-10 00:13
#21

Mitt svar följde # 10

Filmen har kritiserats av bla. ateister att den är förvinklad och förvränger en hel del så jag tänker inte diskutera det utan vill bara kommentera några saker som skrivits här.

I vilket fall - vad som är logiskt för dig som muslim är inte logiskt för mig som kristen därför att vi har olika utgångslägen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2010-11-10 07:42
#22

Hej Medlem!

Tack för ditt svar, nu förstår jag bättre. Låter inte längre så konstigt i mina öron. Jag ska läsa din länk också, ska bli intressant.

"Every point of view is a view from a point."

Medlem
2010-11-10 10:08
#23

Hej Internettan!

Om det är något mer du undrar får du gärna fråga mig antingen här eller i inboxen.

Jag hoppas också att du inte missförstår mig när jag drar upp bibeln som en parallell ibland. Jag gör det bara när islam kritiseras för att få mina svar vara enkla och förståeliga.

Internettan
2010-11-11 06:59
#24

Medlem

Tack, jag skriver om jag undrar över något.

För min del får du dra upp vad som helst som förklarar vad du menar. Jag vill förstå så bra det går. :)

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2010-11-12 01:03
#25

Statsministerns frågestund 11/11

på SVT Forum

23.07 minuter frågan om kristna i Irak av Robert Halef (KD)

( postat också under Be för Irak)

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Medlem
2010-11-12 11:22
#26

Snälla rara Woodland, när du nästa gång citerar så gör det rätt. Du citerade en mening och kommenterade en annan. Det var detta jag frågade dig förklara. Nu citerar något helt annat. Har du missförstått mig tro? Jag vill ju veta för att kunna förklara mig i så fall.

Det som jag skrev i början om ateister var inte kritik på kristendomen. Det handlade om att även de kritiserat filmen, inte bara muslimer. Så bara för att de kritiserat filmen innebär det inte att de börjat tro på islam, är du med?

I vilket fall - vad som är logiskt för dig som muslim är inte logiskt för mig som kristen därför att vi har olika utgångslägen.

Jag skrev aldrig det att islam skall uppfattas som logisk för de kristna så du behöver inte tänka på det alls. Min kommentar handlade om ditt inlägg #2 om att det var Guds straff för att folk lämnat kristendomen. Jag skrev "För mig som muslim så tror jag att många i Europa lämnat kristendomen för att det är en ologisk religion.". Jag tror att diskussioner med ateister kan hjälpa ibland för att förstå deras utgångspunkt, inte skylla på islam att folk börjat vända kristendomen ryggen. Islam lär att man ska tro på Skaparen, det är inte att vända Honom ryggen.

Medlem
2010-11-12 11:28
#27

Internettan!

Jag beundrar dig för att du mer än en gång visat att du är en öppensinnad människa. Världen behöver fler som dig för att funka bättre. Dialog och acceptans är verkligen vad vi behöver idag plus att vi skall vara strängt kritiska till media.

Annons:
Medlem
2010-11-12 11:32
#28

Jag tänkte än en gång tipsa om vad Jesus har för status i islam då många kristna tror att muslimer är anti-kristus eller att de inte vet vem han är.

Jesus will return

Internettan
2010-11-12 22:13
#29

#27:

Oj då, det var fina ord det där. Tackar så mycket.

Egentligen är jag en sån där människa som lätt dras med till att tro 100-%igt på något jag läser eller hör, och sedan gärna viftar med detta i ansiktet på andra. Men när man gjort så ett antal gånger och sedan haft fel - då börjar man fatta att man inte ska vara så snabb i tankegången. Glad

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2010-11-13 00:45
#30

# 29

Eller vad det en smickrande rökridå, Internettan, i förhoppning att du skall gå på en falsk varubeteckning?

Det som presenteras på sidorna som hänvisar till "jesus" återkomst är inte mer eller mindre än Islams syn på Jesus.  Den jesusfigur som presenteras där har ingenting med den bibliska Kristus att göra.

Enligt Islam är bibelns Jesus vare sig gudomlig, en frälsare som har dött på korset eller instiftaren av den största av alla religioner och Guds svar till mänskligheten.

Enligt kristendomen är islam en falsk religion och Muhammed inte alls av Gud.  Så enkelt är det.  Islams syn på Jesus är att förneka nästan allt som bibeln säger om Kristus och är lika mycket otro som vilken annan religion/trosform som helst, om än det är ateism eller en tro på en eller flera gudar.

Av de tre monteistiska religionerna - (judendomen, kristendomen och islam) tror endast de kristna på Fadern, Sonen och Helig Ande.  Tekniskt sett tillber vi inte samma Gud, och har absolut inte samma Jesus.

Men man kan fråga sig varför muslimer tror att Jesus skall återkomma?  Enligt mina muslimska bekanta är det för att Allah skall skicka honom ner till jorden och att han då skall erkänna att han är inte Guds son eller frälsare!  Så om inte DET är anti-kristus så är ingenting anti-kristligt!

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2010-11-13 10:15
#31

Woodland

När jag skriver att jag är intresserad så är jag intresserad av sanningen, även i detaljer. Och Medlems förklaringar gör ju att jag kan se saken på ett annat sätt än att bara tycka en massa baserat på okunskap. Jag förstår att det som står i Koranen inte bara är en mans egoistiska infall (som man fick intrycket av i den text jag citerade), utan det finns bakomliggande skäl till att det står som det står.

MEN

jag håller med dig, Woodland, om att man inte kan vara kristen och samtidigt tro att Islam är en sann religion. Och det gör jag inte.

Kort sagt: ska jag avfärda en religion så ska det inte baseras på fördomar och fel skäl. Utan på kärnan i det som sägs. Så jag är och förblir kristen.

"Every point of view is a view from a point."

Medlem
2010-11-13 11:43
#32

#29 Det var inte första gången du hör detta från mig :-D Vi har haft diskussioner i andra ämne (politiska) och även då tyckte jag att du hade en sund inställning.

Jag var också en sådan som trodde på det jag läste/hörde men efter flera misstag och missbedömning har jag lärt mig att vara kritisk och ifrågasättande till allt. Utan detta har jag faktiskt inte fått möjligheten att bilda en egen uppfattning. Att vara oberoende är det bästa vägen till bättre förståelse tycker jag.

#30 Du har rätt i allt i det du skrev förutom den första meningen. Läs det första stycke i detta inlägg så förstår du varför jag beundrar denna kvinna.

Vad gäller din fråga så har dessa muslimer rätt. Jesus kommer tillbaka för att visa kristna att han inte är gud eller guds son. Anti-kristus är de som hatar Jesus. De som inte tror på och högaktar honom. Det gör vi inte. En muslim som inte tror på Jesus är inte muslim i islams ögon. Egentligen högaktar vi Jesus mer än vad kristna gör. Läs dessa citat från koranen och bibeln om Jesus så förstår du vem som verkligen älskar Jesus

Woodland
2010-11-15 21:10
#33

# 32

Medlem skrev - Jesus kommer tillbaka för att visa kristna att han inte är gud eller guds son.

Grunden  för Jesus försoningsverk lärs ut i de judiska skrifterna och illustreras av tempeloffret.  Det är klart att om man förnekar allt det väsentliga som biblen lär ut om Jesus Kristus död och uppståndelse  blir resultatet att man missförstår allt som har med korsets verk att göra.

Medlem - Egentligen högaktar vi Jesus mer än vad kristna gör.

Tjaaa, man kan aldrig älska Jesus tillräckligt men ingen sann kristen skulle köpa ett sådant påstående.

I över 2000 år har människor levt, lidit och dött för bibelns Jesus.  Ännu i dag så döms människor till fängelse och döden för deras tro som kristna.  (t. ex. Imran Ghafur Masih, Pastor Youcef Nardarkhani, Asia Bibi m.fl.) Olika intressen hittar på och blåser upp anklagelser mot dem fast de inte har  gjort någonting för att förtjäna döden.  Dessa har hittills älskat Honom mer än mig.

Medlem - Läs dessa citat från koranen och bibeln om Jesus så förstår du vem som verkligen älskar Jesus

Bibeln (både Gamla och Nya Testamentet) är mycket äldre än Koranen men det märkliga är att en liknande händelse utspelade sig i Nya Testamentet!  Det var så att en lärjunge till Jesus som hette Petrus sade uttrycktligen samma andemening som står i Koranen.  Han stog Jesus nära och ville Honom så väl.

Matt. 16

När Jesus talade om hans förestående död och uppståndelsen tog Petrus honom åt sidan och tillrättavisade Honom - Petrus tog honom då åt sidan för att protestera mot detta. Han sa: Himlen förbjude att detta sker, Herre! Det får inte hända dig!

Petrus kunde inte acceptera Jesu död och lidande.  Han tänkte något liknande det som står i Koranen - vad hemskt!  Hur förnedrande!  En förbannelse!  Skam!  Korset?  Avrättning - nej detta FÅR inte ske bara!

Men vad fick Petrus för svar från sin Mästare?

23Jesus vände sig då till Petrus och sa: Gå bort ifrån mig, Satan! Du försöker att få mig på fall. Du tänker som människor, men Guds tankar förstår du inte.

Den jesusfigur som presenteras i Koranen har ingenting med den bibliska Kristus att göra.

Koranen talar om en jesus som endast välsignas och räddas.

Kristna ser  en välsignad och upphöjd Frälsare som sitter vid Faderns högra sida. Han gjorde allt Fadern vill - Han räddade sitt folk genom att ta Guds rättfärdiga vrede på sig.   Kristendomen har  både förnedringen (frivillig sådan) och upphöjelsen.  Hans upphöjelse inom kristendomen vida överträffar den som Islam vill tillskriva Honom.

Koranens Jesus syn är anti-kristus och ett hat av allt vad Guds rättfärdiga offer i Kristus har åstadkommit enligt kristendomen.  Anti (mot) kristus (smorde).  Nej,  Guds tankar förstår ni inte! Tyvärr.   Gråter

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Medlem
2010-11-16 13:40
#34

Hej Woodland!

Ja, jag tror inte på bibeln av den enkla anledning att det inte finns bevis på att bibeln är Guds ord. Ingen vet vilka som var författare till den boken. Den kan vem som helst som författat den. Jag låter mig inte köpa något som inte har grund. Därför är det inte konstigt att jag förkastar det som står om Jesus i bibeln.

Vi muslimer älskar alla profeterna och gör inte skillnad mellan dem. Om vi älska Jesus mer än Mose då är det fel enligt vår religion. Alla  profeterna är lika värda. Vi varken förhöjer dom eller förminskar dom.

Ja, det finns även kristna konvertiter till islam som utsätts/utsättas för fölföljeser och tortyr. Deras synd är bara att de konverterat till islam.

"Bibeln (både Gamla och Nya Testamentet) är mycket äldre än Koranen "

Det bevisar inte att bibeln är sann bara för att den är äldre.Dessutom skiljer sig GT från NT så mycket att man tydligt kan märka att det är två helt olika böcker som inte har med varandra att göra. De motsäger varandra.

Jesus vände sig då till Petrus och sa: Gå bort ifrån mig, Satan!

Den här versen motsäger en annan vers som står före i samma kapitel. Jesus sade:  "Och jag säger dig att du är Petrus, Klippan, och på den klippan skall jag bygga min kyrka, och dödsrikets portar skall aldrig få makt över den. 19Jag skall ge dig nycklarna till himmelriket. Allt du binder på jorden skall vara bundet i himlen, och allt du löser på jorden skall vara löst i himlen." Så hur kan Jesus kalla Petrus för satan efter det goda han sade om honom?

Den jesusfigur som presenteras i Koranen har ingenting med den bibliska Kristus att göra.

Stämmer helt!

Hans upphöjelse inom kristendomen vida överträffar den som Islam vill tillskriva Honom.

Läser man verserna i länken så får man dra en annan slutsats. Jesus är upphöjd från att förnedras på det sätt som står i bibeln.

"Koranens Jesus syn är anti-kristus och ett hat av allt vad Guds rättfärdiga offer i Kristus har åstadkommit enligt kristendomen."

www.jesuswillreturn.com

Nej, Guds tankar förstår ni inte! Tyvärr.

Ledsen Woodland,  Guds tankar står inte i bibeln.

Annons:
JonasDuregard
2010-11-16 23:05
#35

#0 Det var det sämsta jag någonsin sett. Jag menar det. Till er som ser något värde i denna video: Om civilisationen förfaller är det tyvärr ni som bär ansvaret för det. Att tro att samhället skulle bli lite bättre om det var lite mindre tolerant är otroligt historielöst.

Sorgligt att så få här opponerar sig. Som en utomstående (icke kristen) ger det ingen särskilt vacker bild av ert samfund.

/J

Camillhe
2010-11-17 02:35
#36

Hej Jonas, välkommen till Jesus i fokus. Du har nog missuppfattat lite. Jag tror att få av oss kristna här på sajten tillhör samma samfund. Denna sajt har alltså inte en inriktning som följer ett speciellt samfunds doktriner utan den blir till vad vi medlemmar gör den till.

Det vi har gemensamt är vår tro på Jesus Kristus som Guds son, och att vi har en relation med Honom. Sen har vi alla ganska olika teologiska synsätt, men trots våra olikheter är vi syskon genom Gud.

Jag har personligen inte tittat på klippet och tänker inte göra det heller, det intresserar mig inte. Jag är inte det minsta orolig för att islam ska ta över världen. Men klart att man om man har de funderingarna och vill diskutera dom ska få göra det här.

Dock kan vi inte som kristna se islam som en religion som tror på samma Gud som vi, då den, som alla andra religioner där man inte tror på Jesus som en del av treenigheten, frälsaren etc, tror på helt andra gudar.

I likhet med de andra gudarna i den arabiska mytologin har även Allah sin speciella plats. Allah var i förislamsk tid en mån- och krigsgud. Som mångud gifte han sig under namnet Hubul med solgudinnan. Med henne fick han tre döttrar, Al Uzzah (Venus), Manah, Al Lat (ej att förväxla med Allat). Allahs bror hette Wadd. (Omnämns i bl a koranen 71:23). Allah hade även ett släktskap med Djinn

Saxat från Wikipedia

Muhammed tog en hel del från judendom, kristendom och gamla arabiska myter när han skrev Koranen.

Som kristna anser jag att vi ska respektera andra människor oavsett vad de tror på eller vilken kultur de har. Däremot upplevs det tyvärr ofta som respektlöst då kristen tro har väldigt tydliga gränser för vad som är bibliskt eller ej. Vi kan inte göra avkall på att vi är övertygade om att enda vägen till Gud är genom Jesus Kristus och att Gud offrade sig själv för våra synder.

Medlem
2010-11-17 11:05
#37

#36

För det första så kommer islam inte att ta över. Och om det gör det så kommer ni kristna att garanterat utöva er religion fritt. Det finns garantier för detta. Än idag utövar de kristna araber sin religion i frihet i muslimska länder till skillnad från muslimer som lever i väst.

För det andra så har muslimer och kristna samma Gud. Åtminstone de kristna araber som kallar Gud för Allah och den arabiska bibeln nämner Gud vid namnet Allah. Betyder det att ni kristna i väst tillber inte samma Gud som de kristna arabers Gud? Tänk på det!

För det tredje så är wikipedia inte den rätta källan att citera och skaffa kunskap ifrån då var och en kan när som helst editera/lägga till/ta bort. Ibland lyckas man med att hitta källor till påståenden men för det mesta inte. Har du själv kollat källan till påståendet du citerade? Tror inte det.

Muhammed tog en hel del från judendom, kristendom och gamla arabiska myter när han skrev Koranen.

Samma gamla vanliga islamofobiska påstående som kyrkan spred bland folk här i väst under medeltiden. Att folk fortfarande går efter samma myt sedan medeltiden förvånar mig oerhört.

Var goda och läs denna artikel som behandlar denna fråga här

Woodland
2010-11-17 20:39
#38

Hej Medlem!

Än idag utövar de kristna araber sin religion i frihet i muslimska länder till skillnad från muslimer som lever i väst.

Obestämd

Imran Ghafur Masih, Pastor Youcel Nardaknahi, Asia Bibi - fängslade kristna   och dömd till döden i några fall.

Aasya Noreen en kristen pakistansk kvinna, mor till fem barn, är den första kvinnan som dömts till döden genom landets vida fördömda lag mot att häda islam i Pakistan. Hon ska hängas.

VAR finns muslimerna (arabiska eller dyl) i väst som fängslas p.g.a. något liknande?  Var är dödsdomarna?

För det andra så har muslimer och kristna samma Gud. Åtminstone de kristna araber som kallar Gud för Allah och den arabiska bibeln nämner Gud vid namnet Allah. Betyder det att ni kristna i väst tillber inte samma Gud som de kristna arabers Gud? Tänk på det!

Ja, tänk på det du!  Mina arabiska trossyskon tror på Fadern, Sonen och Anden. De använder ordet Allah men

Arabiska muslimer tror icke på Fadern, Sonen och Anden = inte samma Gud.

Enkelt va?

Du kanske är fridsam men tyvärr finns det en radikal och hotfulla sida av islam inom Europa som en framträdande iman  Anjam Choudary.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2010-11-18 00:05
#39

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2010-11-18 02:15
#40

#37 jadå, jag vet att det jag saxade från wikipedia stämmer, jag har läst islamologi för professor Jan Hjärpe så jag har en hel del böcker om islam samt även koranen, dock på svenska.

Det du skriver om att kristna får utöva sin religion fritt i muslimska länder stämmer inte. I en del länder fungerar det någorlunda men i många är det svårt. Exemplen som Woodland tar upp är bara några få av massor.

Kristna har varit likadana som muslimer är nu, se på våra korståg och man brukar säga att islam ligger ca 600 år efter kristendom i utvecklingen.

Ja våra arabiska kristna syskon ber till samma Gud som vi, däremot gör inte muslimer det. Allah inom islam är så långt man kan komma från den trenige Gud vi tror på. De likheter som finns beror på att Koranen delvis baserats på de judiska och kristna texterna. Att en kristen arab benämner Gud med ordet Allah är väl inget konstigt? Det är ju det arabiska ordet för Gud.

I Sverige använder massvis av människor ordet Gud om den de tror på, men det betyder verkligen inte att de är kristna. Eller ber till samma Gud.

Jag är inte det minsta islamofobisk, men jag är inte ett dugg intresserad av att läsa dina länkar.  Du har din religion, vi på denna sidan har en annan och du bör inte kalla oss islamofobiska. Upplever du sajten och de kristna här som det så ska du nog välja att inte skriva här.

Denna sajten är till för kristna och människor som vill veta mer om kristen tro, och vi måste få lov att diskutera olika områden med varandra utifrån kristna synsätt. Vill man veta mer om islam från en muslim är jag säker på att man hittar sådant på massor av sajter på internet.

Medlem
2010-11-18 11:31
#41

Hej!

Inte för att jag inte kan svara på det som tog upp ovan men eftersom jag verkar inte vara önskad här och svara på det som togs upp om islam respekterar jag er önskan och lämnar sajten.

Annons:
Hannybee
2010-11-22 19:22
#42

Wow… Förvånad Crazy, vilka siffror alltså. This is DEFINETLY a call för action!

Men tänk vilka möjligheter vi har att sprida det sanna evangeliet till alla muslimer som kommer till vårt land och andra länder. Min förhoppning är att så många muslimer som möjligt - precis som min kompis och hennes familj - ska komma till tro på Jesus Kristus!

Woodland
2010-11-23 11:58
#43

# 42

Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: