Annons:
Etikettbibeln
Läst 4355 ggr
Highness82
2010-12-07 15:46

Den tomma graven!

Alla fyra evangelierna berättar att kvinnorna gick till graven och fann den tom. I Matteusevangeliet så får vi lite information om vakterna som vaktade graven. Det står såhär:

"11Medan de var på väg kom några ur vaktstyrkan in till staden och berättade för översteprästerna om allt som hade hänt. 12Dessa överlade med de äldste, och sedan gav de soldaterna en stor summa pengar och sade till dem: 13"Säg att hans lärjungar kom under natten och rövade bort honom medan ni sov. 14Om ståthållaren får höra detta skall vi tala med honom så att ni inte behöver oroa er." 15Soldaterna tog pengarna och gjorde som de hade blivit tillsagda. Så vann detta rykte spridning bland judarna ända till denna dag." (Matt 28:11-18)

Enligt dem Kristna så hade Herren uppstått - enligt Judarna så hade lärljungarna stulit kroppen. Det intressanta är att denna information är bekräftad av Justinus Martyren som föddes cirka 100 och dog cirka 165 i Rom. Judarna trodde fortfarande på Justinus tid att lärljungarna hade rövat bort kroppen. Han skriver såhär till Juden Trypho:

"Chapter CVIII.-The resurrection of Christ did not convert the Jews. But through the whole world they have sent men to accuse Christ.

"And though all the men of your nation knew the incidents in the life of Jonah, and though Christ said amongst you that He would give the sign of Jonah, exhorting you to repent of your wicked deeds at least after He rose again from the dead, and to mourn before God as did the Ninevites, in order that your nation and city might not be taken and destroyed, as they have been destroyed; yet you not only have not repented, after you learned that He rose from the dead, but, as I said before you have sent chosen and ordained men throughout all the world to proclaim that a godless and lawless heresy had sprung from one Jesus, a Galilæan deceiver, whom we crucified, but his disciples stole him by night from the tomb, where he was laid when unfastened from the cross, and now deceive men by asserting that he has risen from the dead and ascended to heaven. Moreover, you accuse Him of having taught those godless, lawless, and unholy doctrines which you mention to the condemnation of those who confess Him to be Christ, and a Teacher from and Son of God. Besides this, even when your city is captured, and your land ravaged, you do not repent, but dare to utter imprecations on Him and all who believe in Him. Yet we do not hate you or those who, by your means, have conceived such prejudices against us; but we pray that even now all of you may repent and obtain mercy from God, the compassionate and long-suffering Father of all."

Det fanns även en person till vid namn Tertullianus som föddes omkring 160, död 220 i Karthago. Tertullianus var själv kristen, men hans polemiska skrifter visar de föreställningar om Jesus och Hans uppståndelse som spreds och cirkulerade bland judarna:

"Denne är er snickarson, er skökoson, er sabbats-brytare, er samarit, den demon-besatta! Det var honom ni köpte av Judas. Det var honom ni slog med käppar och knytnävar, vanärande med spott, och gav galla och ättika! Det var honom lärjungarna har stulit i hemlighet, för att det skall kunna sägas, 'Han har uppstått', eller som trädgårdsmästaren tog bort för att hans kvarlevor inte skulle kunna förstöras av mängden besökare!"

Jag tycker att detta är ganska så intressant - historiskt sett. Därför att under de första århundradena - så var både de Kristna och judarna överens om att graven var tom. De hade bara olika åsikter om vad som hade hänt. Ang. Vakterna så finner jag det intressant att de påstod att lärljungarna tog Jesu kropp medans de sov. Hur kunde de veta detta om de sov? De var ju inte vakna - och om de endast hade sovit räv - så tror jag absolut att de hade reagerat då de såg att lärljungarna kom och stal kroppen mitt framför ögonen på dem. Nu tror ju många av oss att vakternas berättelse är en lögn, men jag förstår inte hur judarna och de andra människorna inte reagerade på detta under första århundradet. för antingen så var inte vakterna ögonvittne till själva stölden. Eller så dyker frågan upp: Varför lät de lärljungarna stjäla kroppen? De satt ju liksom utanför graven och vaktade den - för att stöld av kroppen inte skulle ske.

Enligt mig så är det mest rimliga - även historiskt sett - att Kristus uppstod och att lärljungarna talade sanning!=)

Har ni något som ni vill ta upp, så är det bara att skriva! :D

Välsigne er!

Annons:
Internettan
2010-12-12 11:42
#1

Vad intressant!

"Every point of view is a view from a point."

Highness82
2010-12-12 13:57
#2

Internettan: Jag håller med om att det är väldigt intressant.

Det finns två saker till att ta upp om Jesus grav och vad som hände därom kring.

Alla fyra evangelierna förklarar att Josef från Arimataia begravde Jesus.  Detta är i sig väldigt intressant eftersom Josef tillhörde "det stora rådet = Sanhedrin" Och var det politisk religösa organet som fick Jesus dömd till korsfästelse och döden.  Om lärljungarna hade hittat på en berättelse om en begravning så skulle de säkerligen ha valt någon av lärljungarna eller Jesus egna familj, men i stället är det alltså en rådsmedlem som ger Jesus en judisk begravning.  Lärljungarna får sig själva att framstå som fega och i dåliga dager. De lämnar Jesus, de skingras och flyr av rädsla.  Om de hade hittat på detta - så hade de fått sig själva att framstå i bättre dager.

De som gick till graven för att smörja Jesus kropp var kvinnorna. Det absolut första ögonvittnet för Jesu uppståndelse är Maria från Magdala. Under första århundradet så var kvinnorna klassade som andra sortens medborgare.  Det finns rabbinska ordstäv som lyder: "Låt hellre lagens ord brännas upp än att överge det till en kvinna."

Och här kan vi läsa att det första ögonvittnet till uppståndelsen var en kvinna. Det tycker jag är väldigt intressant! Det bevisar att lärljungarna var beredda att tala sanning - även om det i vissa fall kunde vara genant för dem. Och det kryllar av sådana saker i Bibeln.  Som tex.

Jesus kallar Petrus för Satan.

Jesus tillrättarvisar lärljungarna.

Lärljungarna har inte tro nog att driva ut demoner.

Lärljungarna förstår inte vad Jesus säger.

Petrus förnekar Jesus tre gånger.

Petrus, Johannes och Jakob somnar när Jesus behöver dem som allra mest - då de är Getsemane trädgård.

De flyr när Jesus blir tillfångatagen.

Jesus blir korsfäst och dör - Messias skulle inte möta döden - och här dör den mannen som lärljungarna trodde var Messias. Dessutom var korsfästelse något väldigt hemskt - och genant.

Det finns fler saker man kan ta upp!:) Men dessa saker är några av dem!

JonasDuregard
2011-01-03 23:42
#3

"Vakterna så finner jag det intressant att de påstod att lärljungarna tog Jesu kropp medans de sov. Hur kunde de veta detta om de sov? […] men jag förstår inte hur judarna och de andra människorna inte reagerade på detta under första århundradet."

Det du borde fråga dig själv är varför inte översteprästerna inte tänkte på det när de inledde den påstådda konspirationen.

/J

Upp till toppen
Annons: