Annons:
Etikettkyrkan
Läst 4938 ggr
nighwolf435-2
1/27/11, 4:54 PM

domkyrka katedral

ny är de så att jag vill plugga till biskop i fram tiden och jag skulle vilja gå till en domkyrka men jag är bara 14 år så vet inte så mycket så jag måste fråga om man får gå in i domkyrkor och vad är de flr skillnad mellan valig kyrka och dom kyrka har nån av er varit där nån gång jag vet att man viger biskoper där

Annons:
OlgaMaria
1/28/11, 1:34 PM
#1

Hej hej. Man kan inte läsa till biskop, utan man läser till präst i svenska kyrkan. Sedan när man arbetar som präst har man möjlighet att bli vald till biskop.

Visst får man gå in i domkyrkor, eventuellt har de kanske inte öppet jämt men de firar ju säkert gudstjänst på söndagen så då kan man gå dit till exempel.

Svenska kyrkan är indelad i stift och varje stift har en domkyrka och en biskop. Domkyrkan är den kyrka där biskopen finns. Biskopen är ju som en chef eller överordnande för de andra prästerna i stiftet, så skillnaden mellan en domkyrka och en vanlig kyrka är väl att domkyrkan är lite viktigare och mer ansenlig. De är ju dessutom ofta väldigt pampiga - häftiga och påkostade byggnader med mycket historia.

Varför vill du bli biskop? :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

nighwolf435-2
1/28/11, 5:43 PM
#2

haha tackar för svaret jag vill bli biskop för att ??? har ingen anning de har varit nåt jag vill ha varit länge först t tänkte jag bli präst men jag tänkte varför nöja sig med de man får ju sikta högt

OlgaMaria
1/28/11, 6:13 PM
#3

Hihi, ok! :) Nu vet du att du får börja med att bli präst i alla fall. :)

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Lidan
2/4/11, 9:14 PM
#4

Bor du i närheten av Skara som är en stift stad så fär finns en Domkyrka  där o den är öppen Dagtid utöver söndagarna

.Annars kolla hem sidan i det stift du bor i ,så tror jag att öppet tider för närmaste Dom kyrka för dig står på den hem sidan.

nighwolf435-2
2/5/11, 4:07 PM
#5

de är lungt hitta en domkyrka där jag bor

Upp till toppen
Annons: