Annons:
Etikettkyrkan
Läst 3780 ggr
Woodland
2/12/11, 6:32 PM

Gudsfruktan

Detta är ett ord som finns i bibeln.  Upplever du som är troende att ordet är relevant idag på den kristna arenan?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Camillhe
2/13/11, 12:18 AM
#1

Beror på vad man lägger i ordet. Respekt för Gud, absolut, fruktan nej det anser jag inte.

Woodland
2/13/11, 3:16 PM
#2

#1

fruktan nej det anser jag inte.

Tycker du att detta gäller alla, t.o.m. otroende?

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Camillhe
2/13/11, 5:49 PM
#3

Förstår nog inte riktigt, människor som inte tror har ingen orsak att varken känna fruktan eller respekt för Gud eftersom Han inte finns enligt dom.

Woodland
2/13/11, 8:28 PM
#4

# 4

Jo, det är kanske den position otroende tar, fast enligt skriften blir deras möte med Gud efter döden en av total förskräckelse.

När de gäller de som tror undrar jag om Gudsbilden  har blivit så kompisaktig att man inte känner den vördnad som tidigare generationer troende kände för den allra högsta varelsen.

Det är intressant att höra dina tankar på ämnet.  Jag skulle gärna att andra också delar med sig sina åsikter.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Internettan
2/15/11, 10:11 AM
#5

Det finns ju en stor skillnad i hur man ser på Gud bland olika människor. Å ena sidan finns det de som är, som du säger, kompis med Gud och grälar på Gud osv. Sen finns det de som har en mer vördnadsfull inställning.

Utifrån vad som berättas är det svårt att avgöra vilka som "har rätt". Om man brister i vördnad så borde ju Gud på något sätt signalera att man gör fel? Man borde kanske inte få bönesvar eller så? Men är det så? Eller upplever de en lika stor "välsignelse" och är lika andeledda osv som de som böjer knä när de ber?

Vill Gud att vi ska vara på ett visst sätt?

Jag vet inte. Vad tror du själv, Woodland?

"Every point of view is a view from a point."

Woodland
2/16/11, 7:00 PM
#6

Ja du, jag tror att vi har tappat mycket av detta med Gudsfruktan i denna generationen.  Delvis p.g.a. en obiblisk syn på Gud och Jesus som kompis och människans tjänare.  Det kanske är den mest logiska konsekvensen av den egoism som präglar mycket av modern känslomässig förkunnelse och så kallad "tillbedjan" - människan är dess centrum.

Men jag menar inte att gudsfruktan kännetecknas av att man böjer knä utan är en inställning man har mot Gud själv - Hans vilja, namn och ord t. ex.  När folk som bekänner tillskriver händelser i deras liv "tur" bevisar de en brist i vördnad.

Enligt vad vi kan se i ordet går Gud inte nödvändigtvis till rätta med sitt folk i den synliga kyrkan utan ger tid för att de skall vända om tillbaka till den gamla stigen och de rätta vägarna.  Vi har Herrens vilja i Ordet.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Internettan
2/17/11, 8:39 AM
#7

Vår kultur är nog sådan att vi idag - på alla områden - har svårt att visa vördnad eller respekt för någon, något. Inte ens Gud får en särställning ibland.

"Every point of view is a view from a point."

OlgaMaria
2/17/11, 11:01 AM
#8

Gjorde ett mycket snabbt bibelstudium över Gudsfruktan i NT igår kväll och det här inlägget blir inte så omfattande men delar gärna lite tankar.

Gudsfruktan hör i NT ofta ihop med domen. Eftersom vi kommer att stå inför Gud på domedagen och få igen för vad vi har gjort (2 Kor 4-5 nånting) ska vi känna Gudsfruktan. Paulus skriver vidare om att vi i allt ska behaga Gud och arbeta desto ivrigare för att vinna människor. Så jag tänker att Gudsfruktan handlar om att inse att alla våra handlingar bedöms av Gud och har ett värde för honom. Tjänar vi Gud och evangeliet med våra liv eller tjänar vi våra egna begär? Alltså Gudsfruktan handlar om att leva i lydnad, ett liv i helgelse och i evangeliets tjänst.

Jag tänker också på hur många gånger Gud/Jesus/Änglarna säger till människan "Frukta inte". I relationen och mötet med Gud säger han - Frukta inte.

Jag tror att den Gudsfruktan t ex Paulus beskriver i 2 Kor är målet med våra liv som kristna men att vi inte kan komma dit om vi inte upplevt Försoningen, att vi fått komma Till Gud och blivit accepterade av honom. Han säger sitt "Frukta inte" till oss och gör oss till sina barn. Bibeln beskriver på så otroligt många vis hur oerhört bortskämda (på ett positivt sätt) Guds barn är. Gud har gjort ALLT för oss. T ex liknelsen om den förlorade sonen beskriver överflödet och det liksom överdrivna i hur Gud skänker allt till den förlorade som kommit hem, utan att förebrå honom. (Luk 15) Det står att när nu Gud gett oss sin son ska han då också inte ge oss allt med honom? (Rom 8:32)

Att känna skam och skuld och rädsla är inte Guds vilja för sina barn. Men han vill att vi ska vända bort från synden och leva heliga liv. Därför har han gett oss Försoningen för att vi inte mer ska skämmas och han har gett oss Anden för att vi ska kunna leva heliga liv. Båda dessa saker är Guds verk som verkar övernaturligt i oss. Inget av det kan vi berömma oss av. Vi kan bara välja att söka honom. Han har lovat att höra och svara den som söker.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Woodland
2/17/11, 10:21 PM
#9

# 7

Håller med dig - bra sagt.  Glad

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2/17/11, 10:53 PM
#10

# 8 Det finns mycket tänkvärt i det du skrev, Teresia. Jag har känt skam och skuld och rädslan när jag har blivit överbevisad om min synd - total förkrosselse d.v.s..

Och har ni alldeles glömt bort de uppmuntrande ord som Gud talade till er som hans barn? Han sa: Min son, var tacksam för Herrens fostran. Tappa inte modet, när han måste straffa dig. För när han tillrättavisar dig visar det att han älskar dig. När han fostrar dig, bevisar det att du verkligen är hans barn. Låt Gud fostra er, för han gör bara vad varje kärleksfull far gör med sina barn. Vem har någonsin hört om en son som aldrig har blivit tillrättavisad? Heb 12: 5 -7

Men när tuktans tiden är över upplever jag fred som det står i vers 11 - Man njuter inte av straffet medan det pågår! Men den som på detta sätt har lärt sig att lyda har också lärt sig att leva i Guds frid och efter hans vilja.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2/18/11, 9:02 AM
#11

#10 Yes! Guds tuktan kan göra riktigt ont, men den leder alltid till det goda och till en djupare relation med honom, så länge vi inte håller oss kvar vid vårt högmod utan gå med på att omvända oss. :)

Heb 12:11 sammanfattar det verkligen fint och perfekt! Så här står det i Folkbibeln:

För stunden tycks ingen tuktan vara till glädje utan till sorg, men för dem som fostrats genom tuktan ger den längre fram frid och rättfärdighet som frukt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

OlgaMaria
2/19/11, 10:29 AM
#12

Jag har dock aldrig någonsin känt rädsla inför Gud, däremot förkrosselse då jag blivit övertygad om synd eller känt stora behov av Gud i olika situationer. Avsaknaden av rädsla tror jag kommer av den helige Ande som vittnar med min ande att jag är Guds barn. Jag känner trygghet i Gud, han är ju min Fader. Jag är inte rädd för hans tuktan trots att jag vet att den gör ont men jag vet att Gud är god och älskar mig, alltså är hans tuktan perfekt.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Highness82
2/19/11, 6:54 PM
#13

Jeremia 32:38-40

"Och de skall vara mitt folk, och jag skall vara deras Gud. Och jag skall ge dem alla ett och samma hjärta och lära dem en och samma väg, så att de fruktar mig ständigt, för att det må gå dem väl, och deras barn efter dem. Och jag skall sluta med dem ett evigt förbund, så att jag inte upphör att följa dem och göra dem gott. Och min fruktan skall jag ingjuta i deras hjärtan, så att de inte viker av från mig."

Enligt mig så låter det lite här som att Gud ingjuter fruktan i oss - så att vi inte skall vika av från Gud! Hur ser ni andra på detta?

Annons:
Woodland
2/19/11, 7:58 PM
#14

Ja, jag håller med din slutsats.  Vi har att göra med en helig Gud fast vi är Hans barn och inneslutna i nåden.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Mona22
2/22/11, 12:54 PM
#15

Jag tror det inte handlar om att vi ska vara rädda (frukta honom) då han älskar oss. Synonymer till fruktan är vördnad,respekt och jag tror det är det han menar. Vi bör visa respekt för Gud och älska honom som han älskar oss Glad

Älskar man någon vill man inte göra den personen ledsen eller besviken.

Woodland
2/24/11, 12:06 PM
#16

Gudsfruktan är relaterad till Guds helighet. Fastän Gud älskar de sina, så hatar Han sina fiender och de vilar under Hans vrede.  Heligheten är inte en egenskap av Hans kärlek utan av Hans väsen.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Upp till toppen
Annons: