Annons:
Etikettden-kristna-läran
Läst 1459 ggr
Woodland
1/6/19, 9:08 AM

DEN MESSIANSKA KUNGEN

Psalm 2 framhåller Herren Jesu Kristi messianska eller förmedlande kungadöme. Det vill säga, Kristus har alltid varit evig kung som den andre medlemmen av Treenigheten, men Psalm 2 diskuterar hans kungadöme som Gud/människa och förmedlaren av nådens förbund.

Den Messianska kungen ©

Psalm 2

av Robert J. Cara

Psalm 2 framhåller Herren Jesu Kristi messianska eller förmedlande kungadöme. Det vill säga, Kristus har alltid varit evig kung som den andre medlemmen av Treenigheten, men Psalm 2 diskuterar hans kungadöme som Gud/människa och förmedlaren av nådens förbund.

Denna psalm hjälpte Nya Testamentets författare att förstå delar av de mångfacetterade aspekterna av Jesu kungadöme. Psalm 2 citeras tydligt fyra gånger: två gånger i Apostlagärningar (Ps 2: 1-2 i Apg 4: 25-27; Ps 2: 7 i Apg 13:33) och två gånger i Hebréerbrevet (Ps 2: 7 i Heb. 1: 55: 5). Delar av Psalm 2:9 anspelas också på i Uppenbarelseboken (2:2712: 519:15). Vi kommer att titta på de fyra klara citaten.

Psalm 2 skrevs av David och handlar specifikt om Herren Jesus Kristus. Den kan prydligt delas upp i fyra delar: (1) det finns fiender mot Gud Fadern och Jesus, hans "Smorde" (vers 1-3); (2) Gud Fadern gör narr av sina fiender och förklarar att han har satt sin "konung i Sion" (vers 4-6); (3) Jesus berättar vad Fadern har sagt till honom - Jesus är "Sonen", och han kommer att krossa Guds fiender med en “järnspira" (vers 7-9); och (4) David uppmuntrar/varnar alla att tjäna Gud Fadern och Jesus, Hans Son, och avslutar med "välsignade är alla som söker tillflykt i honom [Jesus]" (vers 11-12).

I Apostlagärningar arresterades Petrus och Johannes för att de predikar om Kristi uppståndelse och hävdar att en förlamad man botades i Jesu namn. Så småningom släpps de (Apostlagärningar 4: 1-22). När de återvänder till den samlade troende skaran citerar de Psalm 2: 1-2:  "Varför rasar hednafolken, varför tänker folken fåfängliga tankar? Jordens kungar reser sig och furstarna rådslår med varandra mot Herren och hans Smorde [Grekiska Christos]"(Apostlagärningar 4: 25-26). De troende drog slutsatsen att denna text hänvisade till de som konspirerade och agerade mot Jesus Kristus: Herodes, Pontius Pilatus, olika hedningar och olika judar (vers 27). Vidare drog de även slutsatsen att denna text relaterade till Peter, John och dem själva på grund av deras samband med Jesus (vers 29). Självklart, som Psalm 2 fortsätter att indikera, skulle Kristus vara segrande, liksom de som var anslutna till hans rike. I sammanhang av Apostlagärningar 4 var Jesus uppstånden; Peter, John och de andra fortsatte att bota och tala djärvt om Kristus (vv. 30-31). Ja, det kommer fiender mot Jesus och hans rike, men han kommer att segra (se Uppenbarelseboken 12: 519:15).

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
1/6/19, 9:08 AM
#1

Psaltaren 2:7 - "Du är min Son, jag har i dag fött dig" - citeras tre gånger i Nya Testamentet: Apg 13:33 och Hebréerbrevet 1: 5; 5: 5. Ordet “son” var i Gamla Testamentet ett vanligt sätt att hänvisa till olika kungar av Davids ätt och även till Davids kunglig ankomma själv, den framtida Messias. Det indikerar ett särskilt förhållande mellan kungen och Gud. När Paulus var på sin första missionärsresa predikade han i en synagogan i Antiokia, Pisidien (Apg 13: 16-41). Han berättar om den goda nyheten om frälsning som är relaterad till Jesu död och uppståndelse. I sambandet gällande uppståndelsen citerade Paulus tre specifikt  gammaltestamentliga texter: Psalms 2: 716:10; och Jesaja 55: 3. Psalmen 2: 7 är citerad i Apostlagärningarna 13:33: "Du är min Son, jag har i dag fött dig."  Naturligtvis betyder här "född" inte biologiskt född, utan att vid Jesu uppståndelse gick han in i ett annat skede av hans kungliga uppgifter. Som den mäktige kungen som sitter vid Guds högra hand kan han genomföra sitt folks frälsning (se Apg 4: 11-12).

I Hebréerbrevet 1: 5 citeras Psalm 2: 7 och "Son" betonas. Författaren till Hebréerbrevet framhåller att Jesus är bättre än änglarna eftersom han kallas "Sonen" och änglarna ges inte den här titeln. En andra text är citerad för att bevisa att Jesus är den här speciella Sonen: "Jag skall vara hans fader och han skall vara min son." (2 Sam 7:14, Hebréerbrevet 1: 5). Sammanhanget i 2 Samuel 7:14 är den betydelsefulla inledningen av Davids förbund. Dessa två verser förenas för att ytterligare betona det unika förhållandet mellan Gud Fadern och Hans kungliga Son. En aspekt av Jesu förmedlande kungadöme efter sin uppståndelse är makt (Hebréerbrevet 8: 69:15) - han sitter "nu på Majestätets högra sida i höjden." (1: 3)

Det tredje citatet från Psalm 2:7 finns i Hebréerbrevet 5:5. Här förs  en annan nyans fram. I diskussionssambandet om de prästerliga och kungliga aspekterna av Jesu tjänst poängteras att Jesus inte upphöjde sig själv men blev utnämnd ("född") av Gud Fadern. Denna aspekt av att inte upphöja sig själv fanns som skuggbilden i Gamla testamentets överstepräst, som inte heller valde sig själv (5: 4-6). Vidare uppvisade Jesu jordiska liv detta ödmjuka kännetecken som vår ledare/kung: "Människosonen har inte kommit för att bli betjänad utan för att tjäna och ge sitt liv till lösen för många." (Markus 10:45).

Det kan verkligen sägas om Kung Jesus, att "Saliga är alla som flyr till honom" (Ps 2:12).

DR. ROBERT J. CARA är rektor, chefakademiker, och Hugh och Sallie Reaves professor i Nya testamentet vid Reformed Theological Seminary i Charlotte, N.C. Han är författare till Cracking the Foundation of the New Perspective on Paul och en kommande kommentar till Hebréerbrevet.

©  Tabletalk magazine.  (sid 17)  12/2018 Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna Ligonier Ministries

Varför är artikeln låst? Läs om vår policy här.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: