Tråden är låst och inga nya kommentarer kan skapas
Den kristna läran

GUDS BEDRAGNA?

2018-05-27 08:44 #0 av: Woodland

"I ett försök att undkomma vad de kallar motsättningen mellan en god Gud och en värld av ondska försöker ateisterna dansa runt verkligheten av en moralisk lag (och därmed en moralisk lagstiftare) genom att införa termer som "evolution är etik". Den som lyfter frågan mot Gud spelar i praktiken Gud medan han förnekar att Gud existerar." Följ med och läs Ravi Zacharias utveckling av hans tankar runt detta ämne.

Guds bedragna? ©

av Ravi Zacharias 

Är den kristna tron intellektuell nonsens? Är kristna vilseledda?

"Om Gud existerar och intresserar sig för människornas angelägenheter är hans vilja inte outgrundlig," skriver Sam Harris om tsunamin 2004 i  Brevet till en kristen nation.  Det enda som är outgrundligt här är att så många annars rationella män och kvinnor kan förneka den fullständiga skräcken i dessa händelser och tycker att det här är höjden av moralisk visdom" (s. 48). I sin artikel "Guds bedragna", säger Harris, "Allting av värde som människor får från religionen kan fås mer uppriktigt, utan att man antar någonting på otillräckliga bevis. Resten är tonsatt självbedrägeri. " (Los Angeles Times, 15 mars 2007). Ironiskt nog heter Harris första bok "End of Faith" [Slutet av tro] , men den borde egentligen kallas "End of Reason" [Slutet av förnuft], eftersom den igen visar att sinnet som är fjärmat från Gud i förnuftets namn kan bli helt irrationellt.

Oxfordzoologen Richard Dawkins föreslår att idén om Gud är ett virus och vi måste hitta programvaran för att kunna utrota det. Om vi på något sätt kan utplåna  viruset som ledde oss till att tänka på detta sätt, kommer vi att renas och bli av med den förvirrande uppfattning om Gud, gott och ont (1992).  Tillsammans med Christopher Hitchens och några andra uppmanar dessa ateister förvisandet av all religiös tro. "Bort med detta nonsens!" är deras stridsrop. I gengäld lovar de en värld med nytt hopp och obegränsade horisonter när vi har kasta av oss denna illusion av Gud.

Jag har nyheter för dem - motsägande nyheter. Verkligheten är att tomheten som härrör från förlusten av överlägsenheten är naken och förödande, filosofiskt och existentiellt. Förnekandet av en objektiv moralisk lag som grundar sig på tvånget att förneka Guds existens resulterar i slutänden i förnekelsen av ondskan själv. Dessutom skulle man vilja fråga Dawkins, är vi moraliskt bundna att ta bort det viruset? På något sätt är han själv fri från detta viruset och kan därför mata in våra moraliska data.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2018-05-27 10:20 #1 av: Woodland

Profeten Jeremia sade: "Bedrägligare än allt annat är hjärtat; det är obotligt sjukt. Vem kan förstå det?" (Jeremia 17: 9). På samma sätt sade aposteln Jakob: "Var ordets görare, inte bara dess hörare, annars bedrar ni er själva. Om någon är ordets hörare och inte dess görare, liknar han en man som betraktar sitt ansikte i en spegel och när han har sett sig själv i den går han sin väg och glömmer genast hur han såg ut.  Den som däremot blickar in i frihetens fullkomliga lag och blir kvar i den och inte är en glömsk hörare utan en verklig görare, han blir salig i sin gärning."(Jakob 1: 22-25).

Världen förstår inte vad absolutheten i den moraliska lagen handlar om. Vissa blir fångade, vissa blir inte fångade. Men vem av oss vill att vårt hjärta blir uppvisat på första sidan i dagstidningen? Har det inte funnits dagar och timmar när du, som Paulus, har kämpat med dig själv och sagt, "Ty jag kan inte fatta att jag handlar som jag gör. Det jag vill, det gör jag inte, men det jag hatar, det gör jag. .... Eländig man som jag är! Vem skall frälsa mig från denna dödens kropp?" (Romarbrevet 7:15, 24). Var och en av oss känner till denna inre spänning och konflikt om vi är ärliga mot oss själva.

Som kristna borde vi därför ta tid att reflektera allvarligt på frågan: "Har Gud verkligen gjort ett mirakel i mitt liv? Är mitt eget hjärta bevis på Guds övernaturliga ingrepp?" I västvärlden går vi igenom dessa säsonger av nymodiga teologier. Hela frågan om "herravälde" plågade våra debatter under en tid då vi frågade om det fanns en sådan sak som en minimalistisk syn på omvändelsen? "Vi sa bönen och så var det." Men hur kan det finnas en minimalistisk syn på omvändelsen när omvändelsen i sig själv är ett maximalt arbete av Guds nåd? "Det gamla är förbi, se, det nya har kommit." (2 Kor 5:17).

 

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2018-05-27 13:31 #2 av: Woodland

Om du erbjuder äktenskap till någon, vad skulle den som mottog förslaget säga om du sa: "Jag vill att du ska veta att detta erbjudande inte  ändrar något hänsyftande till trohet, beteende och mitt dagliga liv. Men jag vill att du ska veta att om du accepterar mitt erbjudandet ska vi teoretiskt betraktas som gifta. Jag kommer inte att göra andra ändringar av mig för din räkning." På ett konstigt sätt har vi minimerat varje helig förpliktelse och gjort den till den lägsta gemensamma nämnaren. Vad betyder min nya födelse för mig? Det är en fråga som vi sällan ställer. Vem var jag före Guds arbete i mig, och vem är jag nu?

De omedelbara resultaten av att lära känna Jesus Kristus är den nya hungern och den nya strävan som planteras inom den mänskliga viljan. Jag minns väl den dramatiska förändringen i mitt eget sätt att tänka. Det fanns ny längtan, nya förhoppningar, nya drömmar, nya tillfredsställelser, men mest märkbart var det en ny vilja att göra det som var Guds vilja. Thomas Chalmers beskrev denna förändring som Kristus ger som "den utdrivande kraften från en ny kärlek".

Denna nya kärlek i hjärtat - Guds kärlek utförd i oss genom den Helige Ande - utvisar alla andra gamla förförelser och attraktioner. Den som känner Kristus börjar se att hans eller hennes eget missriktade hjärta är fattigt och behöver ständigt underkastas Herrens vilja - andlig kapitulation.  Ja, vi är alla begåvade med olika personligheter, men andlighetens ödmjukhet och kännemärket av omvändelse är att se sin egen andliga fattigdom. Arrogans och bedrägeri borde vara fientligt för den troendes liv. En djup medvetenhet om sina egna nya hunger och längtan är ett övertygande vittne om Guds nåd inuti själen.

© Tabletalk Magazine.   

Ravi Zacharias är grundare och president av Ravi Zacharias International Ministries. Han är författare till många böcker, inklusive Jesus Among Other Gods (Jesus bland andra gudar).

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl

Bli medlem på iFokus

För att kunna delta i diskussionen måste du bli medlem på iFokus. Det går snabbt, enkelt, och kostar ingenting. Medlemskapet ger dig tillgång till över 300 sajter.