Annons:
Etikettden-kristna-läran
Läst 1137 ggr
Woodland
2018-03-11 09:04

FÖRVALTERSKAP, TIOENDET OCH GIVANDE

I denna artikel om givandet ger Sproul sina synpunkter om givandets varför. Efter att hans synpunkter postas öppnas artikeln för kommentarer eftersom detta är ett ämne som är ständigt aktuellt.

Förvalterskap, tioendet och givande© 

av  R.C. Sproul (1939-2017)

En utbredd cynism mot att ge finns i vår kultur. Vissa ideella organisationer har misskött medel. Således är många människor ovilliga att stödja dessa organisationer med sina donationer. Men cynismen sträcker sig även till den kristna gemenskapen. Några skrupelfria teleevangelister har gett tiondet ett dåligt namn, så att många troende inte bidrar till kyrkans arbete. Detta tror jag är ett signifikant fel, för Bibeln befaller kristna att vara goda förvaltare av sina resurser för Guds rike.

Hela begreppet förvaltarskap börjar med skapandet. Skapelsen firas inte bara i Första Moseboken men genom hela Skriften, särskilt i psalmerna, där Israel firade Guds ägande av hela universum. "Jorden är HERRENS, och all dess fullhet, världen och de som bor där" (Ps. 24: 1). Gud är upphovet till alla saker, skaparen av alla saker och ägaren av alla saker. Vad Gud skapar, äger han. Vad vi äger äger vi som förvaltare som har fått gåvor från Gud själv. Gud har det ultimata ägande av alla våra "ägodelar". Han har lånat dessa saker till oss och förväntar av oss att vi hantera dem på ett sätt som kommer att hedra och förhärliga honom.

Förvaltaren i den gamla kulturen var inte ägare till huset. Han anställdes av ägaren för att hantera dennes husaffärer. Han skötte fastigheten och var ansvarig för att fördela resurserna i hemmet. Förvaltarens jobb var att se till att skåpen var fyllda med mat, pengarna togs hand om, gräsmattan var skött och huset var i gott skick.

Människans förvaltarskap började i Edens lustgård, där Gud gav Adam och Eva fullt herravälde över hela skapelsen. Adam och Eva fick inte ägandet av världen; de fick ansvaret för att hantera det. De skulle se till att trädgården var plöjd och odlad och inte missbrukades eller utnyttjades, och att de varor som Gud tillhandahöll varken var skadade eller bortslösade.

I våra egna hushåll lär vi oss att om vi spenderar hundra kronor på kläder, är det hundra kronor vi inte längre har för andra ändamål. Alla, till och med miljardärer, fungerar med begränsade resurser. Varje gång vi använder en resurs fattar vi ett beslut, och det beslutet avslöjar vilka slags förvaltare vi är. Det är där Gud håller oss ansvariga. Han höll Adam och Eva ansvariga för hur de tog hand om lustgården. Gud är intresserad av hur vi tar hand om våra tjänster, personliga liv, hem - alla aspekter av livet. Alla dessa områden handlar om att hantera och tilldela resurser.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2018-03-11 12:39
#1

I mitten av det bibliska begreppet förvaltarskap är tiondet, som först dyker upp i Gamla testamentet. Ordet tiondet betyder "tionde". Grundprincipen var att varje person på årsbasis skulle returnera en tiondel av sin avkastning till Herren.

Tiondets fördel var att det uteslöt klasskrig och avundsjukans politik. Det förbjöd att ålägga ojämna skatter, där en grupp människor betalade en högre andel än en annan. När det händer blir ekonomin politiserad, och det skapar angelägna intressegrupper där rättvisan ignoreras för maktens skull.

I Israel gav alla samma procentandel men inte samma belopp. I denna struktur gav en person som tjänade 10 000 kronor per år tillbaka 1000 i sitt tiondet. Den som tjänade 1 miljon per år återgav 100000. Den rika personen returnerar mycket mer pengar, men det är samma procentsats som den fattige personen betalade.

Problem utvecklats i Gamla testamentet när folket höll ut på deras tionde. De var inte lydiga mot Guds lag. Malachi 3: 8-10 kan man läsa:

Kommer man att stjäla från Gud? Men du rånar mig. Men du säger, "Får en människa stjäla från Gud?  Ändå stjäl ni från mig. Ni säger: "Vad har vi stulit från dig?" Tionde och offergåvor.

Förbannelse har drabbat er, ty ni och hela folket stjäl ifrån mig.

För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus.

Pröva mig nu i detta, säger Herren Sebaot, om jag inte kommer att öppna för er himlens fönster och låta välsignelse strömma ut över er i rikt mått.

Detta innebär att om tiondeprincipen fortfarande är i kraft, rånar vi systematiskt Gud när vi inte ger tiondet . Låt mig upprepa det. Malakis undervisning indikerar att när vi misslyckas med tiondet, stjäl vi inte bara från kyrkan, prästerskapet eller kristna lärare - vi rånar Gud själv. Men notera att Gud inte bara hade ord av fördömande för folket men också ett löfte om välstånd om de ändrade sina vägar. Gud utmanade dem att vara trofasta, och gav sitt eget löfte om att han skulle öppna himlens fönster och hälla ut välsignelser över dem.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2018-03-11 12:40
#2

Varför inrättade Gud tiondet i första hand? För att stödja stammen leviterna, som inte fick någon fördelning av mark. Leviterna blev avskilda för att ta hand om nationens andliga och pedagogiska ansvar, och deras arbete och fysiska behov betalades av tiondet (5 Moseboken 18). Under det nya förbundet fortsätter tiondet att stödja arbetet med att bygga upp människor i Guds sanning och nå syndare genom evangeliet. Kristus arbetar genom kyrkor, seminarier, "parachurch"-organisationer, missionärer och många andra för att bygga och utvidga sitt rike.

När vi inte ger tiondet reducerar vi Kristi tjänst. Ett av de största hindren för att utöka Kristi rike i denna värld är ekonomi. En grundläggande princip är på jobbet här. Om vi ​​har 100 kronor att arbeta med i ministeriet är vi begränsade av det beloppet. Vi kan slösa bort pengarna och åstadkomma endast 10 kronor av effektfullt arbetet. Men även om vi är expertledare och noggranna förvaltare, kan vi inte utför 110 kronor av arbete.

Kristen tjänst beror på att kristna ger. Det givandet begränsar alltid och överallt arbetet.

Naturligtvist antar mitt argument att tiondet fortsätter under det nya förbundets tid. Vissa nekar att tiondet fortsätter idag, men det är inte vad de tidigaste kristna trodde. I Didachen, skrivet i slutet av första århundradet eller tidigt i det andra, finns det en betydande mängd material gällande frågan om att stödja rikets arbete. Tiondeprincipen kommuniceras tydligt i denna bok och visar oss att det tidiga kristna samhället fortsatte att praktisera tiondet. Det finns också i Didachen en försiktighetsvarning till den kristna som säger: "Låt din donation svettas i din hand innan du ger den." En intressant metafor, eller hur? Förbudet är inte för din hand att klämma pengarna så hårt att du aldrig ger det. Det är inte det som är poängen. Poängen är att vara mycket försiktig, mycket kräsen där du ger din gåva.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2018-03-11 14:37
#3

Detta ger en kontroversiell fråga med avseendet av hur riket finansieras.  Återigen säger Gud i Malachi 3:10: "För in allt tionde i förrådshuset, så att det finns mat i mitt hus.." I Gamla testamentet togs tiondet emot, antingen i djur eller produkter, i det centrala förrådet, som förvaltades av leviterna. Hela tiondet från hela nationen togs in i denna enda mottagningsplats, och den fördelades sedan av leviterna enligt folkets behov.

 Vissa tror att det betyder att i New Testamentets tiden bör det finnas ett enda lagerhus där alla tionde går och varifrån de distribueras. Det finns två problem med detta. Först och främst, i Gamla testamentet hade Israels folk en enda central fristad. När den nya testamentiska kyrkan började, var kyrkor etablerade i varje samhälle och varje stad, i Efesos, i Korinth, i Tessalonika, och så vidare. Det var inte längre en central helgedom. På det viset blir tanken att sätta tiondet i ett centralt lagerhus problematiskt.

Vissa människor tror att endast den lokala kyrkan är förrådshuset, och är därför den enda lämpliga plats att ge våra tiondet. Men ingenting i Nya testamentet jämställer den lokala kyrkan med Gamla testamentets förrådshus. Om vi ​​tror att den lokala kyrkan är förrådshuset, måste vi därför argumentera för en central plats där alla kristnas tiondel skulle samlas. Alla era tiondel skulle nödvist  samlas in till ett centralt mottagande och sedan distribueras därifrån. Jag har aldrig hört en lokal kyrka gilla detta. Det är helt enkelt inte bibliskt att kräva att folk ska ge hela sin tionde till sin lokala kyrka. Jag tror att största delen av det borde ges till den lokala kyrkan, men jag tror också att principen att låta din gåva "svettas i din hand innan du ger den" inte bara innebär urskiljning utan också friheten att ge så att det du ger till kan inkludera ett seminarium, en kristen högskola och andra värdiga ministerier.

Bibeln lär oss att vi ska investera i Guds rike. Vi lever i ett land som byggdes på kapitalismens princip, och kapitalismens grundläggande idé är detta: försenad tillfredsställelse. I stället för att ta de pengar vi tjänar och spendera allt nu, sparar vi dem och investerar dem. Detta gör det möjligt för vårt kapital att arbeta för oss och utöka vår rikedom.

Den viktigaste investeringen vi någonsin kan göra är i Guds rike, för den har eviga avkastningar. Dessa avkastningar är inte bara för oss utan också för vår familj, våra barn, våra barnbarn. Denna generationen av kristna måste investera i Guds intressen för nästa generations skull. Detta följer Jesu uppmaning: "sök först Guds rike och hans rättfärdighet, så skall ni få allt det andra också." (Matteusevangeliet 6:33).

Jag tror ärligt på att om du investerar i Guds rike kommer du inte att förlora någonting i slutändan. Ta tiondet från toppen, och lär dig att göra det så tidigt som möjligt i livet. Om ditt barn får hundra kronor, se till att de första tio kronorna går in i kollekthåven på söndagen, så barnet tidigt lär sig principen. Vi vet att vi inte kan spendera skatten som regeringen tar ut av vår lön. Vi måste leva på vår lön efter skatt. Vår skyldighet till Gud har företräde framför vår skyldighet till regeringen. Gud bör få betalt först, innan skatt. Om du vill veta hur seriös du beter dig när det gäller att investera i Guds rike, kolla på ditt bankkonton. Det är ett objektivt, konkret register över var din skatt är och var ditt hjärta varar.

© Copyright Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

setfree
2018-03-21 20:43
#4

Helt rätt Woodland. Jag kan inte annat än stämma in på varje mening du skriver.

Bra att du tar upp detta och förklarar hur det hänger ihop.

Upp till toppen
Annons: