Annons:
Etikettden-kristna-läran
Läst 1228 ggr
Woodland
2018-01-07 09:30

EN ROS ÄR EN ROS ÄR EN ROS

Att argumentera för att alla religioner i slutändan tror på samma Gud är det klassiska nonsensuttalandet. Även en snabb undersökning av innehållet i de olika religioner avslöjar detta. Den kanaanitiska guden Baals karaktär skiljer sig starkt från den bibliska Gudens natur. De är inte tillnärmelsevis densamma. Denna skarpa skillnad ses också när man jämför Israels Gud med gudarna och gudinnorna i den romerska, grekiska eller nordiska mytologin.

En ros är en ros är en ros ©

R.C. Sproul  (1939-2017)

En ros är en ros är en ros.* Detta diktum förstärker ordspråket att en ros med något annat namn fortfarande är en ros. Tanken är att rosens essens inte är betingad av vilket namn som är knutet till det. Det är dess res, inte dess nominat, som bestämmer vad det är. På olika språk är samma blomma känd på olika namn, men det är fortfarande samma blomma. *Från en dikt av Gertrude Stein

När vi tillämpar idén på teologin blir det lite mer komplicerat. Rosordspråket har faktiskt överförts på ett religiöst sätt för att skapa ett teologiskt begrepp. Konceptet är: "Gud med något annat namn är fortfarande Gud." Nu är det verkligen sant att Guds oföränderliga väsen inte förändras genom förändringen av hans namn. På engelska kan vi säga "Gud", på tyska "Gott", på grekiska "Theos", men alla dessa namn eller ord används för att peka på samma Gudom.

Utöver detta blir saker dock grumliga. Det är ett stort steg att gå från att säga att Gud med något annat namn fortfarande är Gud, till att säga att alla de stora religionerna i världen tror på samma varelse men att de kallar honom olika namn.

Detta irrationella språng är förknippat med bergets populära analogi. Denna analogi noterar att det finns många vägar uppför berget. Några går på en mer direkt rutt, medan andra gå på mer cirkulära vägar, men förr eller senare kommer de alla till samma plats, till toppen av berget.

Så det argumenteras att det finns många vägar som leder till Gud. De kan vara olika vägar men de hamnar alla på samma ställe - med Gud själv. Det vill säga, de olika vägarna indikerar ingen skillnad i den Gud som de finner.  Guds väsen blir då den lägsta (eller högsta) gemensamma nämnaren för alla religioner.

Väganalogen bekräftas av den demokratiska plattityd att alla religioner är lika med lagen. Detta talesätts felaktighet är tanken att därför att alla religioner har lika tolerans enligt civilrätten är de alltså lika giltiga. Detta kunde vara sant om det inte fanns någon Gud, men då skulle det vara bättre att säga att med avseende på deras slutgiltig bekräftelse är de alla lika ogiltiga.

Att argumentera för att alla religioner i slutändan tror på samma Gud är det klassiska nonsensuttalandet.  Även en snabb undersökning av innehållet i de olika religioner avslöjar detta. Den kanaanitiska guden Baals karaktär skiljer sig starkt från den bibliska Gudens natur. De är inte tillnärmelsevis densamma. Denna skarpa skillnad ses också när man jämför Israels Gud med gudarna och gudinnorna i den romerska, grekiska eller nordiska mytologin.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2018-01-07 17:25
#1

Problemet blir ännu mer komplext när vi begrundar att ibland använder olika religioner samma namn för Gud medan deras åsikter om Guds natur skiljer sig radikalt. Tänk på exempelvis Mormonismens religion. Den hävdar att den omfamnar bibeln (men också Mormons bok, Det Stora Prisets Pärla och Förbundsläran) och bekänner tro på Bibelns Gud och den bibliska Kristus. Mormonerna kallar sig själva Jesu Kristi Kyrka av Sista Dagars Heliga. Dock accepterar historisk kristendom inte Mormons religion som en gren eller beteckning av kristendomen. Varför? För att Mormons syn på Guds och Kristi natur skiljer sig starkt på trons väsentliga punkter. Mormonismen förkastar till exempel kategoriskt Kristi fullständiga gudom. Kristus sägs vara förexisterande, men inte evig. Enligt Mormons teologi är Han högt upphöjd - verkligen vördad - men Han är en varelse och inte Skaparen.

Vad sägs om Islam? Islam är en av världens största religioner. I staden Jerusalem uppvisas Klippdomen som en av de vackraste helgedomarna på planeten. Islam hävdar att den omfamnar Gamla testamentets Gud. Den värderar de bibliska patriarkerna högt och till och med medger Jesus som en stor profet, men han bleknar i betydelse jämfört med Mohammed, som är den högste profeten i credo: "Allah är Gud och Muhammed är hans profet".

Detta framtvingar frågan: "Är Allah samma Gud som Yahweh, bara under ett annat namn?" Eller så kunde vi ställa frågan på ett annat sätt: "Är Allah Bibelns Gud?

Svaret på dessa frågor beror först och främst på svaret på frågan: "Är kristendomens Gud Gamla testamentets Gud, det vill säga Yahweh?" Om väsenet som kallas "Gud" i Nya testamentet är den som kallas "Yahweh" i Gamla testamentet, då är uppenbarligen Islams Gud inte Bibelns Gud. Allt eftersom Yahweh fortsätter att uppenbara sig genom Kristi och apostlarnas tjänst är det klart att Yahweh är väldigt annorlunda från Allah. Vi kan inte legitimt harmonisera kristendomens teologi med islamisk teologi. De skiljer sig kraftigt på väsentliga punkter.

Den mest uppenbara skillnaden är med hänsyn till Treenigheten. Kristna bekänner Guds triangiska natur. Uttrycket "natur" här kan vara förvirrande, eftersom den kristna läran om Gud bekräftar att Gud är en i huvudsak (eller naturen) och tre i person. Detta innebär att skillnaden mellan personer i Gud inte är en särskiljning av väsen, vilket skulle lämna oss med tre gudar. För precision måste vi gå på "rakbladets kant" och säga att skillnaderna mellan personerna i Gudomen är en väsentlig skillnad, men ingen skillnad i väsen. Gud är en i varande (eller väsen), men det är viktigt att notera Guds personliga skillnader, eftersom Bibeln går i stora ansträngningar för att göra det.  

Här är en avgörande skillnad mellan den muslimska förståelsen av Gud och det kristna konceptet: Termen "gud" hänvisar inte till samma varelse i varje religion eftersom Allah klart inte är treenig. För islam finns ingen andra person i Treenigheten som inkarneras och påverkar vår frälsning och ingen tredje person i Treenigheten som tillämpar den förlossningen på oss. Så vi är kvar med radikalt olika åsikter om Gud med Kristi person och arbete och den Helige Andes person och arbete. 

Det finns två andra viktiga skillnader mellan kristendomen och islam. Islam har inget kors och ingen uppståndelse, dessa trosartiklar som är kärnan i kristendomen och av yttersta vikt för Bibelns Gud. Muhammed gjorde ingen försoning för våra synder när han dog. Och när han dog, förblev han död.

Det finns andra viktiga skillnader man kan undersöka om hur Gud förstås i rättrogen kristendom och hur han förstås i rättrogen islam. Det räcker för nu att säga att Allah och Yahweh inte är desamma. Den ena är den levande Gud; den andra är en avgud.

© Copyright Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: