Annons:
Etikettden-kristna-läran
Läst 1687 ggr
Woodland
2017-12-10 08:12

JESU BRODER OCH MIN av R.C. Sproul

Vi har fått tillåtelse av Ligonier att publicera R. C. Sprouls artiklar. Dessa täcker ett brett ämnesfält inom den kristna tron och filosofin och vi hoppas att artiklarna skall vara till uppbyggelse för de som läser. Var och en av Sprouls artiklar som kommer att publiceras här på forumet kommer göras så i form av en enskild artikel med flera inlägg. Med det upplägget blir det lättare att hålla isär de olika ämnen som behandlas.

Jesu broder och min broder ©

av R.C. Sproul  (1939-2017)

Våra synder lämnar ärr. Först, sårar de inte bara andra utan skadar också oss och fördärvar oss. Men, genom Jesus nåd och genom hans ärr, är de helade. De är från början till slutet glömda av den som vet allt, men inte av oss. Eftersom vi är läkta kan inte våra tidigare synder skada oss. Men vi glömmer dem inte eftersom vi är ärrade.

David hävdade med rätta att hans synder alltid var inför honom. Hur mycket mer måste Jakobs* synder ha varit inför honom?  Som Jakob säger till oss, vi har Herrens ord som en spegel vilken berättar för oss vem och vad vi är. Hela tiden Jakob växte upp hade han spegeln bredvid sig vid frukost, lunch och middag. Varje ögonblick av hans ungdom fanns hans äldre bror där, inte bara favoriserad, inte bara mer fulländad, utan den som bokstavligen aldrig syndade. Inte en enda gång. Jämförelsen kunde inte ha varit mer fullständig. *(Jakob var Jesu halvbror. Jakob var son till Maria och Josef och hade flera syskon. förtydligande Woodland)

Jakob svarade precis som jag själv skulle ha gjort, inte genom att beundra sin äldre bror, inte genom att sträva efter att vara som han, men genom att avvisa honom och förneka honom genom att rasa mot sin egen exponering. Liknande sin första äldre bror, Kain,  fylldes Jakob av avund över hur hans bror Jesus tillfredsställde sin himmelske Fader.  Och Jakob mördade honom i sitt hjärta.

Skriften berättar ingenting om Jakobs pånyttfödelse. Vi vet att på korset placerade Jesus sin älskade mamma under aposteln Johannes omsorg snarare än hennes naturlige son Jakob, vilket antyder att Jakob blev omvänd till tron ​​någon gång efter uppståndelsen, även om detta bara är en gissning. Vi kan dock inte undgå att föreställa oss att hans omvändelse måste ha varit en dramatisk händelse. Att ha känt Jesus så länge, att ha avvisat honom så länge, att inte bara ha ett vanligt liv i synd utan att vara belastad av en väldig avundsjuka, att först sedan vakna, var sannolikt mer oväntat och desorienterande än Sauls omvändelse. Det är där ärren kommer in.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Annons:
Woodland
2017-12-10 16:15
#1

Jakob gick inte in i kungariket och trodde sig vara en bra man som bara hade några mindre svagheter för vilka Jesus måste dö. Efter att ha levt en livstid framför "spegeln" kände han sin synd och det är därför han är en så  extremt hård väktare mot våra synder. I och med att Jakob bar sina ärr med sig var han oblyg att nämna vad vi är utanför Jesu nåd. Han dansade inte runt synden utan namngav den - och dess fula källa.

Vad orsakar stridigheter och vad orsakar strider bland er? Är det inte så att era lustar krigar inom er? Ni önskar och har inte något, så ni mördar. Ni längtar efter och kan inte få, så ni slåss och grälar. (James 4: 1-2a)  

Hur visste Jakob det här om oss? För att han först visste det om sig själv. Han såg sina egna ärr eftersom han tittade på andras ärr; han såg  andras ärr eftersom han var alltför bekant med sin egna. Vi begär. Vi hungrar. Vi önskar. Och när dessa begär lämnas ouppfyllda grälar vi, slåss och mördar. Vid denna tidpunkt verkar det som att lösningen skulle vara att undertrycka våra önskningar, att döda dem, för att kuva dem. Om önskningarna är roten till problemet skulle vi vara dårar genom att bara klippa av toppen av giftigt ogräs. Roten lämnas kvar. 

Det är därför som Jakob ger oss Guds visdom snarare än människans dårskap. Jakob 4: 2 slutar inte med stoisk likgiltighet, råd om hur man når en punkt där man inte bryr sig. Istället säger han: "Du har inget, därför att du inte ber." (v. 2b). All denna hunger som får oss att hata vår bror är fel, inte för att vi är hungriga, men för att vi konsumerar det som inte tillfredsställer. Om vi ​​dricker vatten från havet kommer vi inte att släcka vår törst genom att kräva hela havet för oss själva. Vi kommer inte heller att lösa problemet  genom att helt enkelt förneka vår törst. Lösningen är snarare att törsta efter vattnet som tillfredsställer, levande vatten.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Woodland
2017-12-10 18:20
#2

Jakobs avund av sin bror löstes i sin tur inte heller genom att överträffa eller genom att undertrycka Honom utan genom att omfamna Honom. All skuld som tyngde honom, all avund, de går bara bort när vi blir ett med Honom. Det enda sättet att berömmas med Honom är att bli uppväckta med Honom, och för det måste vi dö.

Jesus uttryckte det på ett annat sätt. När han talade om allt som vi önskar så sade han inte att vi skulle sluta begära. Han berättade snarare att vi först skulle söka hans rike, hans rättfärdighet, och då skulle alla dessa saker ges till oss. Allt vi tror att vi vill ha, varje liten sak vi jagar för att tillfredsställa oss, är bara en hägring, kvävande sand som vi i vår galenskap misstar för vatten. Han är vattnet genom vilket vi aldrig kommer att törsta igen. Guds löfte i Kristus är inte att han kommer att ta bort vår törst - det är att han och han ensam kommer att tillfredsställa den.

Min äldre bror* är allt jag inte är. Han är allt, och jag är ingenting. Mina ärr påminner mig om min brist. Hans ärr påminner mig om hans ombesörjande av mig. Min himmelske Fader är nöjd. Min längtan är tillfredsställd.  Och det stora miraklet är att Jesus är nöjd med Jakob, med dig och med mig. Ty han förskönar oss till hans brud. Eftersom dagen för bröllopsfesten närmar sig, låt oss vara nöjda. Anden och bruden säger: "Kom!" Och låt den som hör säga: "Kom!" Och låt den som är törstig, komma, låt den som önskar ta livets vatten utan kostnad. (* Som Guds barn är Jesus också vår broder.)

© Copyright Ligonier Ministries. Används med tillstånd. Alla rättigheter förbehållna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Inlägget är låst för nya kommentarer
Upp till toppen
Annons: