Livsfrågor

Sex före äktenskapet?

2017-06-19 17:03 #0 av: Lakritsstjärna

Hur ser ni ni andra som anser er vara kristna på sex innan äktenskapet? Min uppfattning är lite att det verkade vara väldigt viktigt för min föräldrar generation men nu ses det mer ok även i kristna kretsar att man tex skaffar barn utan att vara gift, men vad tycker ni?

Anmäl
2017-06-19 17:10 #1 av: millan21

Det är nog ingen stor grej att ha sex före äktenskapet numera. Jag gissar att många hade en striktare syn förr. Nu är jag inte kristen själv men jag känner ett kristet par som varit sambo i 13 år och har 2 söner. Såvitt jag vet har de inga planer på att gifta sig.

Anmäl
2017-06-19 18:07 #2 av: abcö

Det viktiga måste ju vara att vara trogen sin partner. Sen om man är gift eller "bara" sambo är väl mindre viktigt.

Anmäl
2017-06-19 18:29 #3 av: landsbygdsbo

Det räcker väl med att man är på det klara med vad det handlar om och man tar sitt ansvar om ngt frö skulle gro...

Anmäl
2017-06-19 22:28 #4 av: Lakritsstjärna

Håller med om att det verkar vara en lite mer liberal syn bland den yngre generationen om man gämför med äldre. uppvuxen i en frikyrka och är själv kristen. har inte upplevt att det skulle vara något konstigt att ha sambo bland de vänner jag har där som är 80-90 talister. Min farmor däremot har det alltid varit ett väldigt tjat på att jag och min sambo skulle gifta oss. Mina föräldrar var inte alls glada över att jag och Min sambo som inte är kristen bodde ihop utan att vara gifta. Nu är vi gifta men det var för att vi ville gifta oss. Märker ändå att många av mina kristna vänner gifter sig ganska mycket tidigare än mina andra vänner.
Tror inte man ska vara för snabb att gifta sig, jag vill att den jag gifter nig med ska det hålla med hela livet och då måste jag lära känna min partner ordentligt innan och se hur denne är även i vardagen. så tycker jag!
Den synen kan ju variera mellan olika kyrkor också tror jag. Framför allt så tror jag det är viktigt att man får följa sin egen övertygelse om vad man själv anser vara viktigt. Viktigt att även respektera de som vill vänta till äktenskapet.

Anmäl
2017-06-20 08:46 #5 av: landsbygdsbo

Men...är inte den ursprungliga äktenskaps-cermonin den att paret inför Gud och ingen annan avger sina löften till varandra?

Och att kyrkan först senare lade sig och skapade sina egna cermonier där kyrkan naturligtvis hade en central, kontrollerande roll?

Anmäl
2017-06-20 13:43 #6 av: setfree

Ska vi följa Guds ord så är det äktenskap som gäller. Numer är det lite si och så med att följa Guds ord men det är ju upp till var och en.

Orsaken till att man inte är så noga är att man idag inte förstår den andliga aspekten med att ha sex.

Anmäl
2017-06-20 14:16 #7 av: landsbygdsbo

Och var i Bibeln står det att man ska gifta sig inför en präst och inte inför Gud?

Enligt gamla traditioner så räckte det väl med att paret tillsammans lovade att agera som ett par och löftet gavs till Gud. Det behövdes inga vittnen utöver detta.

Så där ser jag gärna en källa...

Anmäl
2017-06-21 07:59 #8 av: setfree

#7 De traditionerna känner jag inte till. Så där ser jag gärna en källa.

Men du har rätt i att jag inte kan hitta bibelord på hur instiftandet av äktenskap ska gå till. Med eller utan präst eller pastor. Om ett par genomför en ceremoni själva inför Gud så är det väl möjligt att det är giltigt. Det bedömningen får väl Gud själv göra.

Men att sex utanför äktenskapet är synd enligt bibeln kan vi nog slå fast. Men som vanligt väljer vi själva om vi tycker att bibeln är värd att följa.

I 1 Kor 7 står lite om äktenskapet. Inte direkt svar på frågan men slutsatsen är nog att äktenskapet är viktigt, annars hade inte Paulus skrivit om det.

Anmäl
2017-06-21 09:17 #9 av: landsbygdsbo

"Samtidigt var det märkligt nog möjligt för en man och en kvinna att bli giltigt gifta i hemlighet, utan vittnen. Allt de behövde göra var att ge varandra äktenskapslöften inför Gud, något som antagligen i vissa fall kunde sätta käppar i hjulet för släktens giftermålsstrategier.Det här var något som gav anledning till split inom kyrkan. Fjärde Laterankonciliet år 1215 försökte sätta stopp för hemliga äktenskap, men en stark falang inom kyrkan vidhöll deras giltighet."

"http://popularhistoria.se/artiklar/aktenskap-ett-karlekens-kontrakt/"

Det finns betydligt fler och seriösare källor men för nu så....

Anmäl
2017-06-21 09:26 #10 av: setfree

#9 Kyrkan har på olika sätt försökt att stärka sin makt. Det finns många exempel på att kyrkan har gått i armkrok med makten och missbrukat sin ställning.

Om nu någon vill gifta sig utan kyrkans inblandning så är det väl fritt fram. Man gifter sig borgerligt.

Men nu gällde frågan om sex före eller utanför äktenskapet så detta ligger lite utanför frågeställningen.

Det enda som betyder något är vad som står i Guds ord och då är sex utanför äktenskapet fel.

Anmäl
2017-06-21 09:53 #11 av: OlgaMaria

Inom judendomen betraktade man sex som ett giltigt sätt att instifta äktenskap, dvs sex = äktenskap. Och det är väl det det handlar om... att man kan inte riktigt kan ha sex och tänka sig att det bara är sex. Idag har vi ju stora möjligheter att förhindra graviditet vilket man inte hade förr, så det är ju logiskt att om man har sex så måste man också vara beredd på att tillsammans ta ansvar för eventuella barn.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

Anmäl
2017-06-21 11:11 #12 av: landsbygdsbo

#10 Men om då Bibeln accepterar det "hemliga" äktenskapet. DVS. då två människor avgivit sitt löfte inför sig själva och Gud. Då har de ju ingått äktenskap eller hur?

Bibeln beskriver ju inte hur det hela ska gå till....

Anmäl
2017-06-21 11:19 #13 av: setfree

#12 Bibeln beskriver under vilka förutsättningar man får skilja sig.

Om man ingår ett löfte inför Gud och sin partner att ingå ett äktenskap och håller sig till det så visst det kan väl vara OK. Men nu är det ju inte mitt tyckande som spelar roll, utan Guds tyckande.

Det som inte är OK är om man byter partner eller om man har sex med andra än sin partner. Men varför krångla till det?

Vad är egentligen din syn på saken landsbygdsbo, vad är OK enligt dig själv?

Jag har själv gjort fel och vänt om. Jag har inte alltid levt rätt, men jag kan inte ändra Guds ord för att passa mitt sätt att leva. Det är jag som måste anpassa mig till Guds ord.

Anmäl
2017-06-21 11:32 #14 av: landsbygdsbo

Jag har haft samma partner de senaste 35 åren.

Vad 2 människor gör med varandra är egentligen upp till dem själva.

Men risken är uppenbar, att ju yngre de är, ju större risk är det att någon gör saker de egentligen inte vill göra.

Sex är naturligt, och det är naturligt att söka partner, bryta upp och söka vidare i unga år. Förr resulterade detta ofta i oönskade barn och tragedier. Vi har möjlighet att undvika detta numera.

Anmäl
2017-06-23 07:04 #15 av: Gurky

Antingen tror man på Gud eller så gör man inte det.

Anmäl
2017-06-23 09:16 #16 av: landsbygdsbo

#15 och vad har det faktumet med frågeställningen att göra?

Var i Bibeln står det beskrivet hyr det ska gå till att gifta sig?

Var står det att en en präst ska stå och mässa framför ett brudpar?

Anmäl
2017-06-27 19:13 #17 av: unbreakable8

Om man läser GT så fanns inga sådana bröllopsritualer som vi har nu, utan  Gud utvalde oftast kvinnan åt mannen, genom hans önskan och det fanns ingen bröllopsritual, men däremot hemgifter och fest i några dagar.  Man kan t ex ta Jakob som exempel, Han träffade Rakel vid en brunn och Jakob lät sin önskan bli hörd och när Jakob kysste Rakel, så visste han att hon skulle bli hans, men däremot hans far Laban ville inte gifta bort den yngre dottern först.. så han lurade Jakob att vara otrogen med äldre dottern Lea. .. finns att läsa här.  https://www.biblegateway.com/passage/?search=1+Mosebok+29&version=SVL

Att lova varandra trohet tror JAG var Guds mening, att göra det inför Gud, men idag gifter man sig och skiljer sig lite hur som helst. Även jag som kristen är frånskild, men det var JAG som valde mina barns far. Jag tillät inte Gud att göra det då.  Idag vill jag vänta på "den rätte" som passar mig perfekt.

Anmäl
2017-07-04 20:43 #18 av: Lakritsstjärna

#15 kan man inte tro på Gud ändå?

Fick just redan på att en jag känner har förlovat sig nu efter 2 månader tillsamans och planerar gifta sig till jul. Enligt mig är det på tok för tidigt jag anser att man inte känner varandra tillräckligt bra efter så pass kort tid. Kärleken är faktiskt lite blind i början när man är nyförälskad och det skulle jag på stå att man är efter bara 2 månader. Tror inte det är det som Gud vill heller att man ska ska stressa sig in i ett äktenskap.
tror att bakgrunden till det hela ligger i att sex kan ha lite bieffekter som barn tex. De ska då ha en trygg tillvaro i fall det skulle bli några sådana. I dag har vi bra preventivmedel och till och med möjlighet till abort.

Anmäl
2017-07-05 19:30 #19 av: Woodland

I och med att ordet äktenskap numera är urvattnat bör man kanske ha klart för sig vad äktenskap innebär och symboliserar enligt bibeln. Det är mellan en man och kvinna men har en ännu djupare dimension och betydelse i andliga förebilder.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

Anmäl
2017-07-05 19:46 #20 av: landsbygdsbo

+#19 och utan att varken myndigheter eller kyrka är inblandade.

Så det ursprungliga äktenskapet är väl vad en frimickel föraktfull skulle kalla ett stockholmsäktenskap.

För du hittar ingenstans i Bibeln att en präst eller pastor ska välsigna de unga tu.

Att man sedan liksom Muslimer får beskrivet i "Boken" hur man ska hantera de män som hoppar i säng med varandra. Kvinnorna tillåts dock förlusta sig bäst de vill.

Anmäl
2017-07-06 07:49 #21 av: Woodland

För du hittar ingenstans i Bibeln att en präst eller pastor ska välsigna de unga tu.

Korrekt: inte ceremonin som vi har det idag. Men det är samtidigt viktigt att i diskussionen inte ställa vagnen framför hästen.

Föreningen mellan man och kvinna i äktenskapet har en djupare innebörd än ceremonin som har utvecklats påverkad av kulturen.  Att bli välsignad av kyrkan som ett par är en naturlig del av helhetssynen på föreningens gudomliga påbud som finns i bibeln från 1 Mosebok till Uppenbarelseboken. Ceremonin kom till för att upphöja föreningen mellan man och kvinna (och endast man och kvinna). Ceremonin är som de flesta ceremonier en uppvisning och försköning av det ursprungliga syftet av någonting större och här som äktenskap. 

Ceremonin blev med tiden den övergripande symbolen och juridiskt bindande därför att kyrkan var i flera länder i Europa en del av statsapparaten. Man skrevs in i kyrkoböckerna som gifta och prästen välsignade paret. I Sveriges rik skötte samma person statens register och tillika ansvarade för den andliga välfärden av kyrkans medlemmar. Ceremonin var viktig på det praktiska området gällande arv och samhällsställning. Man ser att särskilt bland adeln var det politiskt motiverade äktenskap vanligt. 

Äktenskap anses vara ett utav sju sakrament inom den Romersk-katolska kyrkan. Som protestanter ser vi inte att ceremonin har samma tydliga påbud och tillvägagångssätt i skriften som dopet och nattvardsordningen. Men även dessa två sistnämnda har blivit mer utvecklade för att tydliggöra syftet för deltagarna.

Med vänlig hälsning,

Anmäl
2017-07-06 08:07 #22 av: landsbygdsbo

Att kyrkan anser att det är en av de sju Sakramenten är förståeligt. Ty genom kontrollen över äktenskapet har man ju en betydligt större kontroll över människorna. Samma sak med exempelvis bikten.

Det form av äktenskap vi känner är alltså en efterkonstruktion.

Naturligtvis har man haft ceremonier i samband med det hela, även före den kristna kyrkans tid. Det handlar ju om ett avtal mellan familjer där gods o tillgångar byter ägare. Kvinnan sågs ju då som en tillgång. Och "giftes" bort för att bekräfta samarbete mellan klaner.

Vanligt folk utan dessa stora tillgångar "gifte " sig normalt, dvs man o kvinna flyttade ihop efter det att familjerna kommit överens.

Utan att gå in på hästsportsdetaljer kan man nod lätt se det särintresse som kyrkor samhällsintresse företräder när man vill kontrollera detta viktiga skede i människors liv.

Samhället är intresserade av stabilitet och trygghet för barnen.

Kyrkan instämmer och försöker undvika att ta upp kontrollbiten.

Så vi kan väl nöja oss med att Bibeln inte tar upp formen av äktenskap och ceremonier kring äktenskapet. Alla de regler vi har är alltså efterkonstruktioner som skapats för att passa institutionen kyrkan.

Anmäl
2017-07-06 08:40 #23 av: Woodland

Vilka regler syftar du på?

Med vänlig hälsning,

Anmäl
2017-07-06 11:49 #24 av: landsbygdsbo

Skrattar Förstår du frågar. Men de regler som de olika kyrkorna  ställt upp.

Om ex avhållsamhet före äktenskap och hur äktenskapet ska gå till och villkoren för ett sådant.

För jag hittar dem inte i Bibeln, bara som efterhandskonstruktioner hos de olika kyrkorna.

Anmäl
2017-07-06 14:16 #25 av: Woodland

Kan orsaken till att du inte hittar det vara att du inte har läst bibeln?

Med vänlig hälsning,

Anmäl
2017-07-06 20:02 #26 av: landsbygdsbo

Skrattar Då är alltså orsaken att du inte hittar ngt, att du inte läst Bibeln? För du har ju hittills inte presenterat fakta som motsäger vad jag säger Cool

Ledsen men den kommentaren var jag ju tvungen att ge..du bjöd ju in mig.....

Anmäl
2017-07-07 08:57 #27 av: Woodland

Guds krav på andlig/moralisk renhet genomsyrar bibeln och avhållsamhet före äktenskapet är givet så det är omöjligt att missa. Du har väl hört ordet "jungfru" liksom i jungfru Maria?  

Oavsett vilka kulturella variationer som den äktenskapliga förbindelsen har uttryckt sig i (kontrakt-bröllopsfest/middag till dagens kyrkbröllop eller borglig vigsel) klassificerar bibeln sexuellt umgänge utanför det äktenskapliga tillståndet som otukt. Den judiska Talmud och Mishnah med sin referens till Torah (Gamla Testamentet) har samma tolkning. Tillika ger flera verser i nya Testamentet klara besked att otukt i alla dess former är förbjudet. 

Ämnet har diskuterats förut. Vi har flera trådar om detta här på sajten .  Sök på ordet "otukt" så hittar du 3 1/2 sidor med trådar som innehåller frågor, argument, motargument och bibelverser runt ämnet.

Med vänlig hälsning,

Anmäl
2017-07-07 12:47 #28 av: landsbygdsbo

#27 visst har jag hört ordet jungfru, men vad har det med avsaknaden av äktenskapsregler i Bibeln att gör?

Och otukt, vad har det med former för äktenskap att göra? Det behandlas väl i de tio buden, någonting om din nästas hustru...

Så var ärlig. Gör som jag och konstatera att Bibeln inte tar upp hur äktenskap ska ingås. Och att du tydligen inte läst din Bibel eftersom du inte kände till detta. Eller så är det så att du kan din Bibel men inte vill kännas vid dessa fakta. Varsågod och (s)välj Cool

Det enda jag hittar är "”Därför skall en man lämna sin far och mor och hålla sig till sin hustru, och de två skall vara ett kött. Så är de inte längre två utan ett kött. Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt.”" Alltså inte vad ngn svartrock sammanfogat!

Anmäl
2017-07-08 11:47 #29 av: Woodland

Steg för steg:

Du skrev i #28: visst har jag hört ordet jungfru, men vad har det med avsaknaden av äktenskapsregler i Bibeln att gör?

Men du skrev ursprungligen i #24:  Men de regler som de olika kyrkorna  ställt upp. Om ex avhållsamhet före äktenskap och hur äktenskapet ska gå till och villkoren för ett sådant. För jag hittar dem inte i Bibeln, bara som efterhandskonstruktioner hos de olika kyrkorna.

Jag förklarade i #27.

Du skrev i #28: Och otukt, vad har det med former för äktenskap att göra? Det behandlas väl i de tio buden, någonting om din nästas hustru...

Jag svarade din fråga i #27.

Du frågade i #20: För du hittar ingenstans i Bibeln att en präst eller pastor ska välsigna de unga tu.

Jag höll med i mitt svar i #21.

Läs dina egna frågor igen i de föregående inläggen! Jag höll med dig på vissa punkter och förklarade bredare i andra.

När det gäller mina bibelkunskaper lämnar jag den bedömning till de andra troende som läser här på sajten. Men oavsett vilken nivå individens kunskapen ligger på gäller det att läsa hela bibeln och inte "cherry picka".  

Du skrev till exempel att Paulus författade Uppenbarelseboken. Hade du läst boken hade du sett att det står i vers 1 vem författaren är (och det är inte Paulus).

Du skrev: Vad Gud har fogat samman skall människan inte skilja åt.”" Alltså inte vad ngn svartrock sammanfogat!

Vem sade det? Vet du det? Samma Herre som satte auktoriteter bland sitt folk. Delgiven auktoritet finns hela vägen i bibeln oavsett om det var en patriark, rabbi, apostel, pastor eller äldste och så vidare. Och dessa auktoriteter finns även idag.  Läs bibeln!  

"Svartrock" är nedsättande och avslöjar ett visst förakt för den kristna kyrkan. Du har kommit med undanglidningar när andra har frågat dig var du står i olika ämnen. Kan hända att du har en personlig orsak till ditt förakt men vad det är behöver jag inte veta.

Om du lade ifrån dig ditt behov av att "sätta dit" motparten hade det kanske varit kul att diskutera med dig. Som det är nu är det få som vill eller orkar.

Med vänlig hälsning,

Anmäl
2017-07-08 12:10 #30 av: landsbygdsbo

Men då har vi ju fastställt att reglerna för äktenskapet är konstruerade av människor och detta i ett visst syfte.

Ty det bör varje människa fråga sig.

När en organisation/regering presenterar en regel, oavsett vilket syfte man säger sig ha. Så ska man ställa sig frågan , på vilket vis tjänar regeringen/organisationen på detta.

Och reglerna för äktenskap har 2 syften.

1 att öga tryggheten och det långsiktiga familjebyggandet.

2 den dolda agendan är att den organisationen som kontrollerar äktenskapsprocedurer befästningar kontrollen över allmänheten.

På samma sätt som tvånget att bevista högmässan förr var det och att inte förglömma den katolska bikten och eller liknande förtroenden som ges till företrädare för kyrkan.

Ja , jag är tveksam till den kyrka som i århundraden gått makthavarnas ärenden eller till och med själva tagit plats som makthavare.

Ja jag erkänner att jag hade fel. vad det gäller uppenbarelseboken. Källan ska alltså vara Johannes. Men vem skrev ner texten? Det ska ju tydligen inte vara ngn av apostlarna.

Men frågan kvarstår, vad har det med de obefintliga reglerna för äktenskap att göra?

Enligt gammal tradition räckte det med att en man och en kvinna delade säng en natt för att skulle betraktas som gifta"inför Gud"

Och att den dåvarande kyrkan inte gillade att bli sidsteppade så man skapade regler som i praktiken tvingade folk till kyrkan för att gifta sig och få legitima barn.

Att "sätta" dit ngn är inte syftet. Men väl att räta på frågetecknen. Det i sin tur känns kanske inte så trevligt

Men som jag ser det är det ett billigt pris för att få reda på sanningen. Därför är jag snabb med att erkänna när jag har fel. NGT att ta efter? Cool

Anmäl
2017-07-08 16:07 #31 av: Woodland

Tack för ett trevligt svar. Jag håller med dig i att familjen har ansetts som grunden för samhället.
Jag läste ett svenskt kyrkohistorieverk (minns inte namnet) som beskrev hur påven skickade biskopar till Sverige för att få ordning på äktenskapsförhållanden även bland prästerna. När kyrkostatssystemet var i full gång skulle alla registreras så att de kunde betala sin fulla del av skatt och staten skulle veta hur många män i stridsför ålder som de kunde kalla på om det blev krig med mera. Det är mångfasetterat och det är fascinerande att läsa hur samhället utvecklades och vilka det olika krafterna var som formade det.

Med vänlig hälsning,

Anmäl

Det finns en till kommentar till den här diskussionen. Den är bara synlig för medlemmar på iFokus. För att läsa kommentaren, logga in eller registrera dig på iFokus.