Annons:
Etikettlivsfrågor
Läst 1939 ggr
andersson..
2017-03-24 14:32

Jordens undergång?

Hej jag är inte troende eller så men hoppas det är ok att få ställa en fråga här.  Jag har en fd kollega som sa att han hade blivit kristen och frälst. Från ena dagen till nästa ändrade han sitt sätt att leva, han bad ofta och började gå till kyrkan och skaffade sig en bibel.

Nu till min fundering. En dag när han kom till jobbet så sa han att Gud (eller om det var Jesus, jag minns inte) hade talat till honom. Han hade sagt att jorden kommer gå under.  Detta var under 2015. Jag frågade när det skulle ske och min kollega  sa att i oktober 2016 kommer jorden gå under.

Tyvärr slutade min kollega på jobbet och flyttade till en annan stad ett tag senare.  Ja och nu är det ju 2017 och vi lever kvar här på jorden så tydligen stämde det inte det han nu påstod att Gud eller Jesus hade sagt.

Så  jag skulle vilja fråga ni som är kristna vad ni tror om detta. Brukar Gud/Jesus tala om jordens undergång till er? Hittade min fd kollega på alltihop bara?

Annons:
Woodland
2017-03-24 15:41
#1

Hej!

Brukar Gud/Jesus tala om jordens undergång till er? 

Inte mer än det man kan läsa i bibeln. Bibeln ger inget datum. Det beror också lite på vad som menas med "jordens undergång". Gud talar genom bibelordet och gör det "levande" för den som tror. Enligt bibeln kommer Jesus i framtiden att återkomma som domare över levande och döda men exakt när vet ingen levande människa.  

Hittade min fd kollega på alltihop bara?

Om du menar att Gud talade direkt till honom med ett datum är svaret "ja".  Det är många genom tiderna som har gått på detta med datum och ett försök att förutsäga framtiden. Din kollega är inte ensam om detta att missta sina egna tankar som Guds.  Det är inte alls ovanligt att innan man får kunskap om andliga saker man går på detta men med det vill jag inte nedvärdera din arbetskamrats frälsningsupplevelse. Den verkar genuin.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

andersson..
2017-03-24 16:21
#2

Ok tack, det var intressant att höra! För jag har funderat en del på det där han sa.

Woodland
2017-03-24 18:02
#3

Bibeln ger inget datum  men samtidigt måste jag påpeka att enligt bibeln är allt redan fullbordat inför Jesu återkomst så den kristne måste alltid vara redo och håll det i tankarna.

Med vänlig hälsning,

Woodland - Sajtvärd på Jesus i Fokus.

OlgaMaria
2017-03-25 11:27
#4

Jag har svårt att hålla reda på alla förutsägelser av jordens undergång men jag har för mig att det var en ganska stor grej med oktober 2016 - alltså någon som förutsade det och många som trodde på det. Så jag undrar om din fd kollega hade hört detta själv eller om han hört det från någon. Som nyfrälst är det ju lätt att dras med om man hör någon sådan förkunnelse. För oss andra som varit med länge blir man snarare lite "immun" mot alla sådana förutsägelser som kommer då och då.

/ OlgaMaria, sajtvärd på Allergier iFokus

andersson..
2017-03-25 22:25
#5

#4 Nej han hade inte hört det från någon annan människa. Inte som jag fattade det iallafall. Det var Gud som talat direkt till honom och det på natten! Jag funderade på om han kunde ha drömt, men det var han bestämd över att det inte var någon dröm :)

landsbygdsbo
2017-03-30 22:49
#6

Jorden kommer att gå under. Ett faktum som de flesta fysiker ställer sig bakom. Jorden kommer att uppslukas av vår sol när den bränsle slut på sitt bränsle och sväller till en mångdubbelt större kall stjärna innan den faller samman.

Så har vi biologerna som med samma säkerhet pekar på att alla arter har en tid av uppgång, verkande för att sedan försvinna. Beroende på att förutsättningarna för dem ändras. Vi är på god väg att förstöra våra förutsättningar för liv.

Sedan ha vi de religiösa som hävdar att jorden ska gå under och räkenskapens tid kommer. I stort sett alla religioner har med detta. Från bibelns uppenbarelsebok till vikingarnas ragnarök.

Vilket som kommer först vet jag inte.

Annons:
2Sirius
2017-04-01 15:13
#7

Trotts att jag med andra Kristna vänner, just läst elr talat om djävulens verk och inslag, hur han listigt försöker lura och bedra, inte enbart Kristna och nyfrälsta. Utan också godare kärleksfullare människor, som på olika sätt är närmare Gud. Så kan jag berrätta om hur osynliga varelser/väsen, gör närmanden, och agerar missgynnande för min tillvaro, förhållningssätt till saker och ting, elr bara enerverande…. Så kan de lika snabbt avfärda det som inbillning, hallucinationer mm… Djävulen i vilken form han än existerar, har lyckats lura, i alla fall många av oss i västvärlden att han inte finns… Synonymt med upplevserna av att andeväsen förgriper sig på en, flyttar på saker och ting, får saker att försvinna, skapar oordning runt omkring, sjukdomssymptom eller andra närmanden på människor (och även djur, skulle jag vara berred att påstå), så tillhör också att höra röster. Hur än en andevärld än är uppbygd, så finns det väsen/varelser som varkar för: * Det goda, Kärleksfullh, Ljusa, uppbyggande och bevarande. * Det onda, Kärlekslösa, hatiska, mörka, förgörande och hatiska. De mörka drar sig inte för att "klä sig som en ulv i fårakläder." Och just nyfrälsta är ett het byte för kärlekslösakrafter….

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

2Sirius
2017-04-01 16:17
#8

När vi ändå är inne på onda makter, jordens undergång och uppfattningar. Den bild jag har fått av skéndet över hur det kommer bli tolkat av bibeltexter, egna funderingar och andras tolkningar. Så kommer det ur den ondska som allt mer kan tyckas spridas över världen, träda fram en Världsledare (antikrist, odjuret elr vilddjuret) som genom att ha sitt ursprung i onda kretsar, även har förmåga att styra dem, få lägga ner sina vapen, och därmbokkunna träda fram likt "En frälsare" Ja stora skaror ska följa honom, se upp till honom, tillbe honom och tids nog de som inte gör det ska tvingas till det elr dödas. Hans regeringstid skall vara i 7 år, första halvan skall förefalla fredlig och välkommen, men andra skall vara mer svårt, av förföljelse av "de otrogna, till antikrist" däribland de Kristna. Men då denne världsledare, skall utropa något slag av relionsförbud, kan man tänka sig alla på en Gud Andligt troénde människor. I mitten av sin regeringstid skall han avskaffa det dagligga brännoffret, på offerplatsen vid Jerusalems Tempel. Och salig den som håller ut i 1335 dagar… Vad händer då? Jag kan bara tolka det som att Jesus, som fysisk person kommer tillbaka då. Står att läsa om i sista stycket av Daniels bok Kap. 12 "Ändens tid". Då sista halvan skall vara väldigt svår för människorna, så har det de senaste 200 åren börjat talas om ett uppryckande av den Kristna församlingen, Alltså de som har tagit emot JESUS! Detta uppryckande tros då ske före eller under den första halvan av dessa 7 år. Medans andra menar att de Kristna skall ryckas upp och möta JESUS ibland målnen strax innan han så att säja stiger ner på jorden igen. Men innan vi på jorden levande Kristna skall ryckas upp så ska de som tidigare redan dött, återuppväckas och ryckas uppp. Utöver Daniels bok i Gamla Testamentet (Kap 12, men läs gärna hela). Så kan man läsa om detta i: Matteus evangeliet 24-25 Lukas evangeliet 21 Och Uppenbarelseboken 13 Väl efter Jesus återkomst, skall Jesus predika inför hela världen på Olivberget, (gör det innan Tv och Videokameror fanns, troligt varför folk förr i tiden trodde jorden var platt). Efter det skall han upprätta tusenårsriket, under vilket ondskans mackter ska vara fängslade. För att därefter släppas fri en tid… En tid till den yttersta dagen! Och om den dagen, och om den stunden vet ingen något om inte ens himlens änglar elr Jesus. Bara Gud fader själv.

!ɹnʇɐuƃıs ɯos uǝp ɐɥ ɥɔo uǝʇxǝʇ ɹäɥ uǝp ɐɹǝıdoʞ ʇʇɐ ɹöɟ ɹɐlʞ åsʞɔo uɐʇn ʇɹɐɯs ɐɹɐq ǝʇuı np ɹä ?ɹäɥ ʇǝp ɐsä1 np uɐʞ

unbreakable8
2017-04-19 14:07
#9

Det står ju att ingen förutom Fadern vet när stunden är inne. Inte ens änglarna eller Jesus vet.  Så då kan heller inte en människa veta. Men vi kan se tidens tecken;  från bibeln där Jesus  beskrev lite vad som ska hända den sista tiden.

Upp till toppen
Annons: